Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gameplatform GOG ontslaat medewerkers en stopt met terugbetalen prijsverschillen

Game-distributieplatform GOG.com, dat voorheen bekend stond onder de naam Good Old Games, heeft een onbekend aantal medewerkers ontslagen en stopt met een programma waarmee klanten werden gecompenseerd voor prijsverschillen bij games in verschillende landen.

GOG meldt op de eigen website dat het op 31 maart stopt met het zogeheten Fair Price Package-programma. Het game-distributieplatform stelt dat sommige games uit het aanbod regionale prijzen hebben die soms hoger kunnen zijn dan in Noord-Amerika. In de landen waar het duurder is wordt het prijsverschil gecompenseerd in de vorm van virtueel geld dat op GOG is te spenderen. GOG stelt dat het gebruikers gemiddeld 12 procent van de gameprijs uit eigen zak terugbetaalde en dat dit soms kon oplopen tot 37 procent.

Het gameplatform stelt dat het dit programma tot nu toe kon dragen door in te leveren op de eigen inkomsten en toch nog een kleine winst wist te maken. Dit is volgens de website nu niet meer het geval, omdat het een groter aandeel per verkochte game aan de ontwikkelaars betaalt. Daarmee loopt de winst die wordt binnengehaald verder terug, aldus het bedrijf. Deze stap is volgens GOG dan ook nodig om geen games te verkopen met verlies.

GOG zegt dat het deze beslissing niet lichtvaardig heeft genomen, maar dat het hierdoor betere voorwaarden kan bieden aan gameontwikkelaars, waardoor er meer klassieke en nieuwe games kunnen worden aangeboden. Het geld dat op basis van het Fair Price Package is verkregen kan zoals gebruikelijk uiterlijk tot een jaar na ontvangst worden gespendeerd.

Het lijkt erop dat het financieel gezien niet goed gaat met GOG. Niet alleen wordt het Fair Price Package-programma beëindigd, maar volgens Kotaku zijn er onlangs ook ontslagen gevallen. De website meldt dat een officiële vertegenwoordiger van GOG heeft bevestigd dat er mensen de laan uit zijn gestuurd, al zouden er inmiddels alweer meer nieuwe mensen zijn aangenomen. Een niet nader genoemde ontslagen medewerker stelt echter dat het bij de ontslagen naar schatting om tien procent van het personeel gaat en dat het bedrijf in zwaar weer verkeert. De ontslagen zouden zijn genomen op basis van een 'financiële beslissing'.

Op gameplatform GOG draait het vooral om het beschikbaar maken van oude games en spellen zonder drm. Het platform is eigendom van CD Projekt, de uitgever van The Witcher 3. Het kaartenspel Gwent is volgens twee mensen van de studio een financiële teleurstelling geworden, wat CD Projekt mede zou wijten aan het kleine bereik van GOG.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

27-02-2019 • 08:06

55 Linkedin Google+

Submitter: stijn014

Reacties (55)

Wijzig sortering
Interessante forumpost van een GOG-medewerker in reactie op de aankondiging:
As a part of publicly traded company, we can't comment on any financial results until they are officially reported, but we want to ensure you everything is good with GOG. Being part of a big gaming company, some reports - especially some given by significant media outlets - can often sound much scarier than reality.
Wellicht wat voorbarig maar wat ik hieruit haal is dat ze op zich nog positief draaien, maar deze maatregel nemen om geen rode cijfers te krijgen.

Persoonlijk snap ik het wel, de "korting" die je kreeg was soms best fors. Vervolgens kon je de wallet funds gebruiken bij een volgende aankoop, en kreeg je een deel ook direct weer terug. Ik maakte er dankbaar gebruik van, maar liever heb ik dat ze financieel gezond blijven een DRM-vrije games blijven aanbieden.
Mee eens. Dit klinkt als een vrij normale aanpassing die op tijd gedaan wordt, zoals het hoort. GOG is maar een deel van het gehele bedrijf, en loopt op zich nog niet eens slecht, alleen wat minder dan in de vetste jaren. Het is ook nooit een enorme bron van omzet geweest vermoed ik; gewoon een middelgrote winkel met ups en downs.

The Witcher 3 (CDPR's grootste hit ooit) zal nu, jaren na release, logischerwijs niet zoveel geld meer in het laatje brengen, en Cyberpunk is nog niet af, dus er zit een dip in de inkomsten. Het aantal ontslagen personen is niet schrikbarend hoog. Ook zijn de media er nooit bij wanneer er meer mensen worden aangenomen; alleen ontslagen zijn nieuwswaardig waardoor het beeld snel negatief wordt. Momenteel staan er gewoon vacatures open bij het bedrijf; zelfs meer dan er nu ontslagen zijn.

Als Cyberpunk 2077 op één of andere manier zou floppen, dan heeft het bedrijf een probleem maar er is geen reden om dat aan te nemen. Maar GOG op zich is niet de hoofdpilaar; zelfs als de winkel kopje onder zou gaan verandert dat niet bijzonder veel, vermoed ik. Storm in een glas water.
Mede verantwoordelijk waren de magere resultaten van gwent en thronebreaker. Daarnaast krijgt GOG bijna nooit een grote release op zijn platform, dan valt er ook niet veel te verdienen.
In een item van Gamekings werd deze vraag ook al gesteld. Hoe steekt het bedrijf in elkaar? CDPR heeft nu twee studio's (RED en BLACK) en GOG is ook 100% in handen van hetzelfde bedrijf.

Het klopt dat games zoals Gwent en Thronebreaker niet (financieel) succesvol zijn. Deze games worden toch gefinancierd door de funding vanuit de studio? Of vloeien de inkomsten van GOG direct door naar de kas om games mee te ontwikkelen.

Want als het laatste waar is, wat betekent dit dan voor Cyberpunk2077. Die game kost ook een flinke boel met geld. Een financiële strop bij GOG kan mogelijk dan ook gevolgen hebben voor het budget van Cyberpunk2077.

Op blz. 16 zie je hoe het bedrijf CD PROJEKT S.A onderverdeeld is in vier entiteiten. Waar GOG sp. z.o.o. een van is. Ik vind het lastig om dit financieelrapport te duiden en ben er dus nog niet achter hoe de geldstromen lopen tussen deze entiteiten.
https://www.cdprojekt.com...ial_statement_q3_2018.pdf

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 27 februari 2019 08:41]

Voor zo ver ik op kan maken uit het document ziet het er naar uit dat alle subsidiaries richting holding stromen en deze vervolgens de fondsen weer verdeeld onder deze partijen.

Van wat ik daar zie lijkt het er heel erg op dat GOG niet vele meer is dan een probeersel dat zeer weinig bijdraagt aan de bottom line. Met de geclaimde veranderingen wat betreft betalingen aan uitgevers en developers zou het me helemaal niets verbazen als er verliezen gedraaid zouden worden die de holding niet kan/wil dragen. Met andere worden, het moet wel leuk blijven... (en winst maken is leuk)

Als GOG financieel ten onder zou gaan heeft dit geen effect op Cyber Punk 2077 of welke andere game in development dan ook (tenzij de verliezen op eens extreem groot zouden worden bij GOG. De huidige ontslagen en aanpassingen wat betreft gratis geld weggeverij lijken dan ook bedoeld om dat te voorkomen.

Cyber Punk 2077 is zo goed als gereed de crunch tijd is aangebroken en dit is al lang in het budget geregeld dit zal echt niet iets van een van dag tot dag verhaal zijn maar simpel weg een project dat al jaren bezig is waar men een X aantal miljoenen voor heeft uit getrokken en wat (op het moment dat de crunch aanbreekt) al volledig heeft betaald uit bestaande budgetten.
Marketing etc is in full swing en zal dus ook voor een groot deel al betaald zijn al zou het hier nog wel kunnen dat men bepaalde dingen laat vallen omdat de kosten te hoog zouden zijn.
De game zelf komt uit. Het zou voor de developer en uitgever veel erger zijn om nu, dat de game praktisch af is de marketing gestart is en de hype groeiende is, de stekker uit het project te trekken dan om nu een paar miljoen extra uit te geven. Omdat de game, tenzij het heel erg veel bugs heeft en veel minder indrukwekkend is dan de teasers doen vermoeden, dit vrijwel zeker terug zal verdienen.

Of GOG zal overleven is de grote vraag, uiteindelijk wil het moeder bedrijf er wat aan overhouden anders dan grijze haren en een maagzweer. Het zal op de een of andere manier winst moeten maken en blijven maken als dat niet lukt zal men zonder al te veel moeite de stekker er uit trekken.
Als je graag wil dat deze veel al drm vrije online winkel met erg veel goede oude games en een redelijk aantal nieuwere games blijft bestaan. Koop dan!!! Koop nu!!!
Hoe kom je erbij dat cyberpunk2077 zo goed als gereed is? De game is misschien nog wel een dik jaar weg?
Juist en hoe lang is men al aan het werk er aan?
De game is dus zo goed als klaar de verhaal lijnen zijn uitgewerkt de assets zijn voor het grootste deel af en een zeer groot deel van het werk dat nu nog gedaan wordt is het pletten van bugs, balancing van wapens vijanden en missies, dit is de spit en polish fase niet de we zijn nog druk bezig met de ontwikkeling maar eerder we poetsen het allemaal even mooi op zodat het zo goed mogelijk voor de dag komt. De game is dus zo goed als af...
Als je nog een dik jaar alles moet polishen, dan is het in mijn ogen niet, zo goed als af.
Dat vond Bethesda met hun laatste Fallout echter wel, dus het hangt er maar van af hoe je het beziet.

Wat Cyberpunk betreft, als het is zoals Rob denkt, dan is het grootste werk idd af, en kan je een hele hoop mensen al op een ander project steken (of tegenwoordig mssn realistischer: ontslaan), in die zin kan je stellen dat het "zo goed als af is" (of eerder: dat het meeste werk al gedaan is).
Dat hebben ze bij de eerste S.T.A.L.K.E.R. 4 jaar lang geroepen.... (2003->2007)
Een financiële strop bij GOG kan mogelijk dan ook gevolgen hebben voor het budget van Cyberpunk2077.
IMO doen ze dit juist om te zorgen dat CDPR en CDPB financieel niet in de knel komen en Cyberpunk word opgeleverd zoals beloofd.
Ik denk dat je er niet te veel zorgen over moet maken, een bedrijf als cdpr moet makkelijk instaat zijn kapitaal te regelen.
Ze krijgen wel grote releases op hun platform. Alleen een paar jaar later ;)
dit nieuws maakt me een beetje bezorgd, ik heb een gigantische bibliotheek op gog.com - ik hoop dat die bij eventueel faillisement beschikbaar gaan blijven...
Dan weet je hopelijk ook dat alle games op GOG DRM free worden aangeboden en dat wanneer GOG failliet zou gaan je al je game installatie bestanden gewoon kan downloaden van hun site zoals nu al mogelijk is.
Sure, ik heb alleen geen zin om alle games die ik ooit gekocht heb, op mijn eigen harde schijf te bewaren tot ik ze eens wil spelen (niet alleen omwille van de plaats die dat kost, ook omwille van 'bit rot' en zo). Dus hoop ik van ganser harte dat de servers van GOG in de lucht blijven...
DRM-free klopt, maar bij een faillissement gaan die servers ook gewoon uit als de hosting provider geen geld meer ontvangt.
Maar dan moet je er dus wel de ruimte voor hebben, en het aantal games dat ik bv in die library heb staan is gigantisch. Naast dat je natuurlijk wel moet weten dat je ze moet gaan downloaden, want zodra ze failliet zijn is het heel goed mogelijk dat de servers ook ineens op slot gaan want al die mensen die dan ineens hun games willen gaan downloaden is een hele grote kostenpost.
Ik zou ze NU van de GOG website downloaden als ik jou was.

Bij een faillissement is er niet opeens gratis geld die de servers en dataverkeer bekostigd.
Hier ook. Ik vond het altijd spannend om dingen digitaal te kopen omdat je dan niets meer hebt als het bedrijf failliet gaat. Bij GOG had ik eindelijk zoiets van: dit lijkt te vertrouwen. Niet helemaal dus.
Ik ga nu maar een extra hdd kopen en alles downloaden.
edit: nu al ~150GB geDL, en nog heel wat te gaan....

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 27 februari 2019 16:52]

Waarom zou je prijsverschil willen terugbetalen? Juist door dit soort bullshit verwacht je eerder dat mensen worden ontslagen.


Ik bedoel je zoekt toch vaak uit waar het de goedkoopste is en koop je het daar. Dit voelt meer voor mij als ''naamsbekendheid'' te krijgen om zo meer inkomsten te genereren. Maar niet goed uitgelopebn…
Die keuze is terug te leiden tot het ontstaan van CDPR. Het bedrijf was oorspronkelijk begonnen in de jaren 90/'00 om in Polen games te importeren en legaal te verkopen. Games werden toen massaal (nog extremer dan bij ons) gekopieerd. Dit had vele oorzaken. Een van die oorzaken is natuurlijk de prijs van de dollar. CDPR wist heel goed dat als je wel games legaal wilt verkopen je iets extra's ten opzichte van de kopie moet aanbieden voor een faire prijs.

Omdat een dollar niet evenveel koopkracht vertegenwoordigd als een roebel of een Poolse zloty geeft het bedrijf dus een deel terug.
Ik importeerde uit Polen en verkocht weer in NL. Even als voorbeeld, Guild wars 1 was 50 euro hier, daar 30 euro en er zat in elk spel een 10 euro waardebon die je kon gebruiken om nog goedkoper je volgende CDPR game aan te schaffen.

Oftewel mijn inkoop prijs was 20 euro en verkocht voor 40 euro, 100% winst dus. Aaah goeie ouwe tijden, ik importeer nu uit NL en verkoop in Polen soms wat voor vrienden. Doe geen retail meer zoals vroeger, zit best met mijn baan.
Het gaat om verschillen bij GOG zelf tussen landen. De prijs kan hier bijv. hoger zijn dan in de VS en dat verschil krijg je dan terug omdat je niet zomaar kan of wil kopen in de andere regio.
Op zich was het een eerlijk systeem, waarom zou een spel in Europa 5 euro duurder zijn dan in de VS, zelfs na de belastingen?
Die 5 euro kreeg je "terug", zodat het enige verschil de BTW e.d. was.
Ik snap ook wel dat dat niet echt vol te houden is.
Waarom zou je prijsverschil willen terugbetalen?
Omdat het een goede methode is voor adoptie te stimuleren onder je gebruikers. Ik denk echter dat het zijn functie ver voorbij is gegaan en hadden ze dat al een paar jaar terug de nek om moeten draaien. GOG heeft een uitgebreide library oude games en daar is het imho uitstekend voor geschikt, voor nieuwere games kies ik vaak toch echter eerder voor Steam en volgensmij denken nog veel meer mensen zo.

De meeste oude games die ik wilde hebben heb ik onderhand toch wel al gekocht bij GOG, dus is hun omzet vanuit mij de laatste jaren behoorlijk verlaagt. Begin 2018 nog een spelletje gekocht voor $5, in 2017 $18 aan games, maar daarvoor toch een stuk meer gekocht waardoor de GOG library voor mij nu op 380 games zit.
Om het dan toch maar te benoemen (open deur).
Het feit dat de games compleet DRM vrij zijn maakt het delen natuurlijk erg makkelijk.
Bijvoorbeeld: Ik koop de game en stuur em dan naar 3 vrienden die en ook willen hebben. Is toch 3x gemiste inkomsten.
Ja maar aan de andere kant geen DRM die spellen onspeelbaar maakt, kijk bijv. Dirt. Ik had die game op launch en die was gewoon onmogelijk te spelen met die DRM. Was ook erg bij toen die game zonder DRM werdt uitgebracht later.

En op die noot, bijna alle games met Microsoft Live DRM waren gewoon bijna onspeelbaar.

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 27 februari 2019 08:21]

Zeker. Ik koop om die reden ook de games, voor zover beschikbaar, op GoG.

Vind het ook mooi dat je oudere games kunt kopen. Ik heb ooit daar een pinball pack gekocht met daarin fantasies gekocht. (jeugdsentiment)

De spellen werken gewoon zonder dat je zelf allemaal moeilijke compatibiliteitsproblemen moet oplossen.
Nou, das niet helemaal waar, de GOG versie van Syberia1 draait bij mijn net zo min als de Steam versie..
Dat is wat anders, dat heeft niks met de hele DRM discussie te maken.@proditaki haalde de nadelen van DRM vrije games aan. Dat het delen veel makkelijker wordt en daardoor een platform/publisher/developer geld mis kan lopen.

Dit zou kunnen slaan op het feit dat publishers/developers, GOG als een platform als 2de keus zien. En dat daarmee GOG nu in zwaar weer verkeerd. Het afschaffen van de Fair Price Package programma en het ontslaan van personeel zou een gevolg hiervan kunnen zijn.

Neemt niet weg dat ik GOG altijd een zeer goede resource heb gevonden net als @proditaki voor oudere games. Hun hebben verre weg de meeste. Lords of Magic, Might and Magic, Dungeon Keeper, Full Throttle, Theme Hospital, Broken Sword, Knights and Merchants, Lands of Lore en Baldur's Gate om er maar even een paar te noemen. Sommige zijn tegenwoodig wel te koop op steam maar waren eerder beschikbaar via GOG, DRM vrij :)

Ik zou het echt heel zonde vinden als GOG het zelf misschien niet meer zou redden.

Echter, om terug te komen op jouw comment, er zijn genoeg mensen, op zowel de Steam hub als op de GOG Community die je met taloze guides kunnen helpen. Ik ken jouw specifieke probleem niet maar het heeft niks met de DRM te maken. ;)
Sorry hoor maar mijn reactie gaat gewoon over "De spellen werken gewoon zonder dat je zelf allemaal moeilijke compatibiliteitsproblemen moet oplossen." Dat is helemaal niets anders, ik heb het dan ook helemaal niet over DRM.

Enuh, het is in mijn eigen belang ook dat GOG blijft bestaan, ik heb er ook een heleboel games op, en koop ook nog regelmatig daar games (en natuurlijk pik ik ook de vele gratis games mee).
En zo rekenen media bedrijven altijd, maar hoeveel van die 3 vrienden hadden zonder DRM die game wél gekocht? voor de zelfde prijs en die niet zouden wachten op een prijsdaling?

Ik heb zojuist gekeken en ik heb in GOG enkel free give-away games staan als Carmageddon, Deadlight of Dungeonkeeper. Ook Gwent staat er tussen, maar vind Hearthstone zelf leuker. Ik zou het toch jammer vinden als GOG moet stoppen omdat het een wat andere winkel is dan de rest.
Hadden ze het spel gekocht? Wss niet, wss wel... Feit is wel dát ze het spelen en er dus voor hadden moeten betalen. Eventjes uitproberen prima, maar als men de game ook echt gaat spelen dan is het wel zo netjes om de game dan ook te kopen. Geld moet wel rollen om de ontwikkeling van games op gang te houden.
Dat is een risico. Een ander risico is dat een anti-piraterij tool zich zo diep in het systeem nestelt dat het allerlei zaken overhoop haalt - en de veiligheid in gevaar brengt.

Piraterij is al jaren geen probleem meer omdat GoG en Steam platformen bieden die het installeren en beheren van spellen nog makkelijker maken dan piraterij. Piraterij wordt niet veroorzaakt door de afwezigheid van DRM.

Plus, als ik over mezelf spreek, de piraat van toen is de consument van nu. Mede dankzij de digitale platforms (en het gebrek aan een leven) geef ik nu honderden euros per jaar uit aan games.

[Reactie gewijzigd door YopY op 27 februari 2019 09:26]

Dat is ook zeker waar.
Ik koop zelf ook redelijk veel (volgens sommige teveel :p) games.

Ik kan me de tijd van de Twilight cd'tjes nog herinneren, toen was dat heel anders O-)
Niet echt veel games zijn tegenwoordig online en heb je dus een code nodig om te registreren, kan je delen wat je wilt je zal niet kunnen spelen. Miss wat sp games..
Van de andere kant: geen DRM = geen refund systeem. (enfin, zolang je het spel niet gedownload hebt).
Dus bij GOG is de deal rond eens je het spel gedownload hebt, iets wat bv. bij steam al wat minder is.
Eenmaal op de checkout pagina krijg je dit in kleine lettertjes te zien
(knip)
Your order is covered by our 30 Day Money Back Guarantee for technical issues with GOG content, and our no questions asked 14-Day Refund Policy for Games in Development. You also have the right to withdraw from a purchase within 30 days IF the purchased content has not been downloaded, activated, or accessed in any way. By selecting ‘Pay for your order now’ you agree that your withdrawal right is lost once the content has been downloaded, activated, or accessed in any way. You may have additional rights – see the GOG.com User Agreement for more.
Afijn, zolang je de game niet gedownload of geactiveerd of op een bepaalde manier toegang toe hebt gekregen (beetje vaag, of bekijken in de library ook telt als toegang, maar dat lijkt me sterk) hebt, kun je hem refunden binnen 30 dagen.

Ik bedenk me nu dat ik daar ooit gebruik van had kunnen maken. Omdat ik een game bij GOG had gekocht, maar ik bleek die ergens anders al gekocht te hebben. Maar het bedrag kon ik missen en ik gunde de indie developer het wel.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 27 februari 2019 20:47]

Dat zal allicht een factor zijn, maar m.i. is (jammer & ironisch genoeg) de grootste achilleshiel voor GOG juist de eis van DRM-vrij, waardoor ontzettend veel games veel later op hun platform verschijnen. De meesten willen niet wachten, dus dan kopen ze de game maar op een ander platform.
Hopelijk komt GOG er weer bovenop, het is een van de weinige platforms zonder DRM en andere zooi. Verder dankzij hun genoeg oude spellen weer kunnen spelen zoals Rayman 1/2, RCT2 (icm. OpenRCT2), SimCity 3000 en nog een paar die ik vergeet.

Weet iemand de oorzaak van de slechte resultaten? Het leek toch al jaren goed te gaan? Ik begrijp hierin ook even de laatste zin niet in het nieuwsartikel, zijn dit niet twee losse bedrijven?
Weet iemand de oorzaak van de slechte resultaten? Het leek toch al jaren goed te gaan? Ik begrijp hierin ook even de laatste zin niet in het nieuwsartikel, zijn dit niet twee losse bedrijven?
GOG is van CDPR, dus in zekere zin aparte bedrijven maar niet helemaal. Gwent is volgens mij alleen beschikbaar op GOG en niet op andere platformen, wat dus voor sommigen zeker een barriere kan zijn om het te installeren.
Ik heb hier best een groot aantal games op staan. Wellicht maar eens een download van alle games gaan uitvoeren en die ergens veilig op gaan slaan.. Just to be sure....
heb er ook meer dan 200 inmiddels. Ook inderdaad maar eens downloaden voordat het straks niet meer kan.
De game Gwent is volgens twee mensen van de studio een financiële teleurstelling gewordne, wat CD Projekt mede zou wijten aan het kleine bereik van GOG.
Mogelijk had men dit spel ook uit kunnen brengen op Steam, om zo meer gamers te bereiken. Er zijn spellen van die studio die ook gewoon op Steam te koop zijn, dus waarom niet Gwent (toen bleek dat het niet succesvol was)?

Doe na een tijdje een leuke in-game aanbieding dat als je GoG Galaxy gebruikt met een ingelogd account je een gratis kaartenpakket krijgt, of zo (zonder Steam uit te sluiten). En poef, daar is je grotere bereik. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 februari 2019 08:31]

tsja het drm vrije van gog is natuurlijk mooi, maar misschien toch niet helemaal van deze tijd. Ze maken het met hun eigen platform en prachtige offline installers nu wel erg makkelijk voor de mensen die zoals eerder hier gezegd op die manier even een kopietje weggeven.

Wat mij betreft hadden ze GOG met account gebonden drm best mogen releasen en dan elke andere vorm van drm vermijden. Maargoed dat is nu juist het aspect waar zoveel gamers blijkbaar over vallen, heel het online gebeuren en het risico dat de gog service er in de toekomst mogelijk mee zou kunnen stoppen waardoor je games onspeelbaar zouden worden.
"Niet helemaal van deze tijd?" Ik spreek jou wanneer jij de toegang tot spellen waarvoor jij een speellicentie kocht verliest doordat de developer failliet gaat of simpelweg de server offline haalt omdat het spel oud is en het spel geen geld meer oplevert. :/
Als gamers wat meer kennis zouden hebben over hoe het werkt en meer bij GOG zouden kopen en minder bij Steam etc. dan zou er een gezonde druk op developers zijn om die DRM te verminderen.

Verder nog dit. Jouw impliciete stelling dat DRM zou leiden tot meer verkoop is al lang als onwaar bewezen. Recent nog liet de Europese Unie een onderzoek naar de effecten van piraterij doen, de uitkomst is dat piraterij niet leidt tot dalende inkomsten voor de developers, uitgevers, platenmaatschappijen (met muziek heeft het helaas weinig meer te maken maar dat is voor een andere keer) etc.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 28 februari 2019 12:33]

GOG heeft in de afgelopen tijd een aantal PR snafu's gehad waarbij ze iets op Twitter zetten wat door sommige politieke activisten als beledigend werd ervaren - en vervolgens hun excuses aanboden wat weer door anderen als een overgave aan politieke activisten gezien werd (erger: deze mensen werden door GOG medewerkers genegeerd of zelfs weggezet als racisten/seksisten/etc).

Hoewel ik betwijfel dat mensen uit die eerste groep daadwerkelijk veel spellen kopen heb ik het gevoel dat in de tweede groep veel trouwe klanten zaten en ze daardoor veel goodwill hebben verloren. Zou niet weten hoeveel bijdrage het heeft geleverd aan dit nieuws, maar het zou me eerlijk gezegd niet verbazen om te leren dat ze 'plotseling' een stuk minder winst maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 cryptocurrency

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True