Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo kondigt mobiele game Dr. Mario World aan

Nintendo heeft de mobiele puzzelgame Dr. Mario World aangekondigd. De game komt begin deze zomer uit voor Android en iOS. De Japanse spelletjesmaker ontwikkelt de game samen met chatapp Line.

Dr. Mario WorldDe game zal uitkomen in zestig landen, waaronder Japan en de Verenigde Staten, zegt Nintendo. Het is de derde Mario-game voor smartphones, na Super Mario Run uit 2016 en het al aangekondigde Mario Kart Tour. Die zal ook in de zomer uitkomen, zei Nintendo donderdag.

Er is verder weinig bekend over de game. Spelers kunnen hem kosteloos installeren, maar er is wel een mogelijkheid voor een in-app aankoop om content te ontsluiten. Dat is ook het geval met het huidige Super Mario Run, waarin enkele levels speelbaar zijn en spelers tien euro moeten betalen voor de rest va de levels.

Ontwikkelaar NHN Entertainment uit Zuid-Korea maakt de game samen met Nintendo, terwijl het ook gaat om een samenwerking met Line, een chatapp die in sommige landen populair is. Wat de precieze rol van de chatapp zal zijn, is onbekend. Terwijl Line vooral populair is in vier landen, namelijk Japan, Taiwan, Thailand en Indonesië, komt de game uit in zestig landen. Of de Benelux daartussen zit, is onduidelijk.

Update, 11:52: Nintendo Nederland heeft getwitterd over de game, zo merkt tweaker StrongArmLance op. Daardoor lijkt het erop dat de game in de Benelux beschikbaar zal komen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-02-2019 • 07:04

38 Linkedin Google+

Submitter: Zeror

Reacties (38)

Wijzig sortering
Line is trouwens veel meer dan een chatapp. Zit ook een paymen systeem, social network, job finder, MVNO etc achter.

Veel games van Line zelf zijn trouwens maar beperkt speelbaar. Je kan een x aantal keer per dag spelen en daarna moet je credits kopen als je verder wil.
Om hier nog wat verder op in te gaan: LINE is een zeer significante partner in Japan en Zuid-Oost Azië, met ~170 miljoen monthy active users in 2017 en honderden miljoenen accounts. Als iemand in Japan een smartphone heeft (~60% van de bevolking), is de kans zeer waarschijnlijk dat LINE geïnstalleerd staat. Het is de meest gebruikte communicatieapp in Japan en heeft een veel groter bereik dan bvb Twitter, YouTube of Facebook daar.

Volgens Nielsen NetRatings was in april 2018 de smartphonegame Disney TsumuTsumu - die je via LINE gebruikt - de op één na grootste mobile game in Japan wat betreft tijdsinvestering: een gemiddelde van 30 minuten per dag per user. De koploper in Japan is trouwens Pokémon Go, en de nummer drie in de top is LINE zelf. Wat eigen applicaties betreft, heeft LINE vier apps in de Japanse top 20 als je naar de grootste omzet kijkt (AppAnnie).
niet zo'n heel groot probleem lijkt mij, koppel een account met je iphone of android die uit een land komt waar hij wel uit komt. (voor de meeste mensen een land waar engels de voertaal is) en hoppa, je kan hem downloaden en spelen!. (of je download gewoon de apk voor android)

maar oke, een nieuwe mario game voor de mobiel. ik heb me voorgenomen geen aankopen meer de te doen met mobiele games. ik ga de gratis versie zeker proberen. maar geld uitgeven voor meer content is niet mijn ding. (en nee ik ga het spel niet op een "illigale" manier spelen)

ik blijf gewoon de console versies van games spelen. (geen DLC, tenzij hier een compleet pakket voor uit komt die niks meer kost na een tijdje)
Zie het als een trail. Je mag 3 levels spelen en de rest is een eenmalige aanschaf.
Dat is bij meeste console games ook. Dat je geen andere constructies wilt snap ik
Klopt bij de meeste console games wel waarbij een trail min of meer fijn is omdat anders de game je gewoon 60-70€ achteruit helpt.

Bij mobiele games heel andere genre en kwaliteit van de games is een prijs van 10€ of hoger gewoon niet rechtvaardigt en is een trail prima te onderhouden met inkomsten van advertenties.

Of zorg dat er een mogelijk komt om bijvoorbeeld bij Mario met een hoeveelheid found want die verzamel je toch al meer vrij te kunnen spelen.
probleem voor mij is niet zozeer dat ik een spel moet aanschaffen, het probleem is mij meer dat ik niet van betaalde mobile games hou. gaming hoort naar mijn mening niet echt bij mobieltjes. (de doelgroep zal er vast genoeg zijn) maar ik werk er niet aan mee.

voor console games vind ik een demo niet verkeerd.
maar DLC in het algemeen vind ik wel verkeerd. breng het spel gewoon volledig uit, of geef extra content door middel van gratis updates. of gewoon een vervolg. DLC heb ik een hekel aan en zal ik nooit aan beginnen. (uitzondering is dat een spel een versie krijgt waar DLC in zit voor dezelfde prijs als origineel of minder)
Ik heb zelf ook nog nooit een cent uitgegeven in de play store. Ik zie gewoon het nut niet om inferieure games te kopen als er dingen bestaan als de Switch en 3DS.
Hoezo niet. Soms heb ik best veel plezier aan een simpel spelletje, wat ik dan toch best vaak speel uiteindelijk (juist omdat het op mobiel is kan het snel tussendoor).

Dan denk ik; wat is die 2-3 euro nou om een reclame vrije versie van aan te schaffen. Drink je een biertje minder in de kroeg.

Beter dan een spel van 70 euro voor een console die ik in het begin kapot speel en dan uiteindelijk toch niet zo vaak speel, en ligt te vergaan in de kast.

Microtransacties daarentegen ben ik wel een tegenstander van. Tenzij ik wat geld over heb van het Google Rewards programma. Dat heeft me toch al zeker 60 euro Playstore tegoed opgeleverd (vooral naar Pokémon Go gegaan).
Het Tweakers artikel vergelijkt "gratis app met in-app aankopen" met Super Mario Run... maar die beschrijving kan net zo goed gebruikt worden voor games zoals Candy Crush. Het is heel goed mogelijk dat Dr. Mario World gewoon een riff op die formule wordt, waarbij de levels F2P zijn met microtransacties om mensen te 'helpen' of vaker te laten spelen.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 1 februari 2019 08:53]

Dr. Mario lijkt me een heel slimme zet. Afgelopen jaar was Candy Crush nog één van de games waar de meeste omzet uit kwam, dus er is nog steeds een grote markt voor puzzle games.
Daarentegen lijkt me dat de markt voor consolespelers voor een dergelijke game een stuk kleiner is.

Bron voor aanname dat CandyCrush grootste game in omzet is in 2018: https://www.appannie.com/...the-state-of-mobile-2019/

[Reactie gewijzigd door peidur op 1 februari 2019 07:32]

Ik speel nog regelmatig Dr Mario op de Nintendo Classic Mini.. Vind dat echt een leuk spel wat je even snel opstart, stukje spelen en weer door. En stiekem is het nog spannend (qua reactie snelheid) en frustrerend op sommige momenten.. zoveel emotie in zo'n simpel spel .. goud! Laat maar komen
Vroeger heel veel Dr Mario gespeeld op de gameboy, ik vond het reuze verslavend terwijl ik het eigenlijk niet echt een baanbrekend spel vond.

Ik zal het eens bekijken als het uitkomt voor de mobiel.
Moeten Mobiele games tegenwoordig ook al een aankondiging hebben?
Die kleine games werden toch altijd gewoon in de store uitgebracht zonder aankondiging :).
Moeten Mobiele games tegenwoordig ook al een aankondiging hebben?
Waarom zou dat niet zo kunnen zijn dan?
Omdat mobiele games vaak simpele kleine spelletjes zijn zover ik weet..
Kan me niet herinneren sinds wanneer die games mee doen met de grote game wereld :)
Nou dan heb je al een paar jaar je ogen dicht gehouden. Een game als Pokémon go heeft minimaal evenveel users en omzet als een gemiddelde top 10 console game.
Mm je weet er idd niet zoveel van en je herinnering laat je nog in de steek ook. Er zijn namelijk zat van die “simpele kleine spelletjes” die bijvoorbeeld een factor tien omzetten van de grote stoere mensen games. Of een enorme userbase hebben.

Doet verder niet af aan het feit dat je dit soort games prima kan aankondigen naar mijn mening. zeker als Nintendo er achter zit zoals in dit geval.
Gaat me eerder om kwaliteit dan grootte. Er staan ook wel eens games op de frontpage die echt pure afval zijn nadat ze uitkomen.
Omdat we hier dan wel bijzonder selectief gaan worden, er komen dagelijks bergen nieuwe apps en mobiele games uit, maar dan enkel selectief een paar 'bekende' jongens in het nieuws brengen en de rest links laten liggen?

'Omdat nintendo' wordt dan langzaam zelfde niveau 'omdat Apple', meer voor de clicks dan voor info.
Ja zeker oneerlijk voor de andere pareltjes die zo nu en dan op mobile uitkomen inderdaad.

Maar goed dat is helaas dagelijkse kost in de gaming wereld (en niet alleen daar). Nieuwe triple-a games krijgen de aandacht terwijl er dagelijks tientallen indies uit komen zonder.
Het is net alsof dit een site is die winstgevend moet zijn, en nieuws wil serveren die relevant is voor een breed publiek 🤔
@SinergyX Eerlijk gezegd verbaast me het dan vaak dat er amper nieuws te zien was van DragonBall Xenoverse 2 of andere Dragonball games, als we het over selectief gaan hebben :).

@Donstil @ItsNotRudy @oinkoink12 @Nieuwevolger Ik reageerde alleen verbaast op het feit dat mobiele games tegenwoordig ook een aankondiging krijgen, dacht dat ze altijd gewoon stilletjes in de app store/market verschenen. Zonder verdere bedoelingen, sorry als ik een gevoelig onderwerp raak of er zelf gewoon verbaast over ben :).

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 1 februari 2019 10:30]

Volgens mij werd Super Mario Run ook op Tweakers gezet. Overigens vind ik die en deze game dan wel weer enigszins bijzonder, omdat het niet inzet op "gems" kopen, maar een up-front aankoopprijs waarmee je van de demo een full version maakt.
Ze zijn aangekondigd voor de aandeelhouders, aangezien de game volgens mij ook is aangekondigd op een financiële presentatie.
En wat is er zo slecht aan het Mario Run model? Heb je liever een Pay-to-Win gouden muntjes model?

Een ontwikkelaar moet aan z'n geld komen. Ik vond het verdienmodel van Mario Run eerlijk.
Ik heb er helemaal NIETS op tegen behalve dan dat ze het een demo moeten noemen (voor wat het is) ipv een 'gratis spel' met paid content.

[Reactie gewijzigd door CyberMania op 1 februari 2019 07:30]

Wat heeft jouw geweldige verkooppraatje van een iPad te maken met een spelletje van Nintendo op iOS en Android?
Zodra je álle shortcuts van vi in de terminal kent kom je maar weer terug
Bij Android ben je net zo duur uit, alleen betaal je de helft van het bedrag met je privacy en data.
Dr. Mario World komt gewoon in Europa uit hoor, Nintendo UK heeft de aankondiging ook gedeeld.

Wat Dragalia Lost betreft, is vandaag aangekondigd dat het spel in Engels-sprekende landen nu ook een release krijgt (Nintendo vermeldt specifiek UK, Canada, Australië op pagina 15 van hun investeerderspresentatie).

Deze gespreide releases zijn misschien deel te verklaren valt door het feit dat in Europa het inkomen van mobile games redelijk klein is ten opzichte van de uitgaves die gedaan worden in de USA en Oost-Azië. Nintendo developt Dragalia Lost zelf niet, dus misschien heeft CyGames hier ook een rol in gespeeld.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 1 februari 2019 12:08]

Als je je Nintendo account linkt dan kan je ook op je nieuwe device gewoon spelen zonder nog een keer betalen.
Je hoeft alleen maar op "Aankoop herstellen" te drukken. Dit geld voor alle apps met in-app purchases.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 1 februari 2019 15:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Tesla

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True