Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony brengt Android 8 Oreo-update uit voor tv's uit 2018, 2017 en deel van 2016

De Android 8 Oreo-update voor diverse smart-tv's van Sony wordt vanaf woensdag uitgebracht in Europa. Alleen tv's die op Android TV draaien en in 2018, 2017 of in de tweede helft van 2016 zijn uitgebracht krijgen de update.

Sony meldt dat het de update voor Android 8 Oreo in fasen uitbrengt, waardoor de nieuwe versie van Android TV wellicht niet direct voor iedereen beschikbaar is. De update zou in de komende weken voor iedereen automatisch moeten zijn binnengehaald via de tv, al kan de update ook via usb worden doorgevoerd.

De update zorgt ervoor dat Sony-tv's die op Android TV draaien voorzien worden van een nieuw homescherm waarbij elke dienst of app zijn eigen kanaal kan krijgen. Verder kunnen gebruikers apps verbergen en is de verticale volgorde van de verschillende kanalen aan te passen. Sony meldt dat de update ook een oplossing biedt voor de beeldruis bij het weergeven Dolby Vision-content van Netflix. Ook wordt nu de VP9 Profile 2-codec ondersteund, zodat YouTube-video's nu ook met hdr worden weergegeven.

De fabrikant brengt de update voor Android 8 Oreo uit voor de tv's die uitkwamen in 2018, 2017 en de tweede helft van 2016. Televisies die bijvoorbeeld in het begin van 2016 of in 2015 op de markt kwamen, lijken buiten de boot te vallen. Sony meldt niets over de vraag of gebruikers van deze oudere tv's definitief achter het net vissen.

Sony Android-tv's uit 2018 Sony Android-tv's uit 2017 Sony Android-tv's uit 2016
XF75, XF80, XF83, XF85, XF87, XF90 en AF8 XE80, XE83, XE85, XE90, XE93, XE94 en A1 XD70, XD75, XD80, SD80, XD83 en ZD9

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

30-01-2019 • 13:27

176 Linkedin Google+

Submitter: Elazz

Reacties (176)

Wijzig sortering
Mooi dat ze de update beschikbaar stellen voor de nieuwe TV's, maar ik val dus buiten de boot. Ik was al niet meer van plan ooit een Sony TV te nemen, want de snelheid van Android TV is echt om te huilen.
De nieuwe AF9 en ZF9 van Sony hebben de MediaTek MT5893 (= MT5598) processor. Dit is een quad-core A73 op 1.5GHz. Deze is op dezelfde kloksnelheid al ongeveer 90% sneller dan de A53 die in oudere modellen van Sony en Philips zat, maar is ook nog eens 0.4Ghz hoger geklokt. De CPU is dus meer dan 2x zo snel. Daarnaast zijn de graphics in de nieuwe soc ook erg capabel met de moderne ARM Mali G71.

Plaatje om de verbetering te laten zien (de rechter grafiek heeft 2x A73 en 4x A53, let dus vooral op de single core performance): https://cdn57.androidauth...A73-hexa-core-840x472.jpg

Ik verwacht dat deze soc ook naar de lager gepositioneerde modellen van Sony en Philips gaat komen. Al is me op dit moment nog onduidelijk welke soc er in de net aangekondigde lineup gebruikt is. Zodra dat duidelijk is ga ik een Android TV OLED van Philips overwegen :) Want zoals je aangeeft: De oude soc was gewoon net te traag om echt fijn mee te kunnen werken als veeleisende gebruiker.

[Reactie gewijzigd door job_h op 30 januari 2019 13:56]

Ik wil er even op wijzen dat dit geen gevalletje 'tsja, oude processoren zijn nu eenmaal niet snel genoeg voor nieuwe functies' is. Het probleem is niet dat SoCs uit 2016 niet meer snel genoeg zijn om vandaag nieuwe functies aan te kunnen. Het probleem is dat TV fabrikanten, die een tv van 2.000-10.000 euro verkopen te fucking gierig zijn om nog maar een degelijke midrange SoC te gebruiken zoals een Snapdragon 6xx.

Serieus. De Sony AF9 kost 3000+ euro, en de prestaties van die SoC worden met de grond gelijk gemaakt door Chinese budgetphones van nog geen 200 euro.

En dit is dan nog de nieuwe TV van Sony, met de 'snelle' soc! Deze kan de update draaien die sommige dure TVs uit 2016 niet aankunnen. En dat ligt er neit aan dat CPUs toen zo traag waren: de galaxy S7 uit 2016 is veel sneller dan de nieuwe Sony Bravia TVs. Ja, dat was een flagship... Maar voor die Bravia tvs betaalde je een veelvoud van wat de Glaxy S7 kostte bij release, en de SoC is maximaal enkele tientjes van de ksoten van die telefoon.

Als er zo gierig, lui, en klantonvriendelijk bespaard wordt, en Sony (en andere fabrikanten, quasi alle Smart TVs hebben dit probleem) je opzadelt met een goor stuk stront van een processor, enkel om een tientje te besparen... tsja. Vind je het dan gek dat ik geen hoge pet op heb van de smartTV fabrikanten?
Even advocaat van de duivel: in een TV zitten andere componenten die de productiekost verhogen en mogelijks de verkoopprijs kunnen rechtvaardigen. Bovendien worden van TVs veel minder exemplaren verkocht: 1 huishouden is vaak 1 TV die om de 5-10 jaar vervangen wordt, terwijl hetzelfde gezin 3-4 smartphones heeft die tegenwoordig gemiddeld 18-24 maanden meegaan. De ontwikkelkost van de televisie moet ook gedragen worden.

Dat gezegd zijnde denk ik dat de meerprijs van een Qualcomm of Samsung SoC niet het verschil gaat maken op een product van 3000 euro, en ze hoeven daarom zelf niet meteen naar zo'n duurder merk over te stappen. Een betere Mediatek van 3 jaar terug brengt deze televisies ook makkelijk in verlegenheid (bijvoorbeeld de MT6797 uit maart 2016: http://browser.geekbench.com/geekbench3/8688041).
Dat gezegd zijnde denk ik dat de meerprijs van een Qualcomm of Samsung SoC niet het verschil gaat maken op een product van 3000 euro
Jep, dat is het storende: als de winstmarge nu echt nihiel is (wat natuurlijk helemaal niet zo is) en die extra kost onmogelijk is, maak die tv dan 3050€ als je er en SD8xx chip in stop, geen consument die om dat prijsverschil zal geven.
als de winstmarge nu echt nihiel is (wat natuurlijk helemaal niet zo is)
Getuige het feit dat heel veel van de modellen slechts maanden na introductie ineens al tot op 600 EUR goedkoper kunnen zijn geworden qua adviesprijs, lang voordat de nieuwe serie opvolgers nog maar geintroduceerd gaat worden.

Als je het mij vraagt moet er ziekelijk veel winst op die schermen zitten als men zich dat kan veroorloven...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 januari 2019 21:31]

helemaal eens! gierigheid op en top!
Waar de nog oudere modellen (zoals mijn 43W805c welke ook buiten de boot valt) een nog oudere/langzamere soc had, namelijk de MT5890 (een A17)

Een tijdje geleden een poging gedaan een overzicht te maken van de socs:

MT5890
2 x 1000mhz (Arm Cortex-A17)
3 x ARM Mali-T624 MP3

MT5891 (=MT5596A)
4 x 1100mhz (Arm Cortex-A53)\
2 x ARM Mali-T860 MP2

MT5893 (=MT5598)
4 x 1500mhz (Arm Cortex-A73)
2 x ARM Mali-G71?

(A73 = 2xA53 performance?)
(G71 = 2xT860 performace?)
De sony AF9 processor is echt fijn snel, maar snap echt niet waarom deze TV geen 'Time-Shift' mogelijkheid heeft?

Echt een gemis dat je de zender nietkunt pauzeren en daarna doorspoelen. Het normale opnemen werkt prima op de exthdd maar timeshift kan hij niet, omdat dit gewoon niet in de software zit...
Daar verbaasde ik me ook al over toen ik toch besloten had een Sony tv te kopen.

Maar mogelijk komt dit nog.
Jammer dat er geen Qualcomm SoCs gebruikt worden. Kan het echt interesant worden met ''unlocking'' en andere OS erop zetten. Want Qualcomm geeft vaak de juiste drivers vrijsnel uit. En als developers even samen gaan werken zou je een OS kunnen krijgen wat gewoon ge-update wordt. Met MTK heb je dit niet. Want die geven haast tot nooit een kit weg... :(
Heb je de "tweak" al uitgevoerd? De Sony shelf etc. uitgeschakeld? Dan is de tv opeens prima bruikbaar.

https://www.tomsguide.com...guide,review-5605-11.html
Bedankt voor je link, ik ga dit vanavond zeker toepassen :D
Geen probleem
Wereld van verschil! Ben benieuwd of de update het wel soepel laat lopen zonder aanpassingen.

Edit: net de update geïnstalleerd. Werkt enorm soepel nu. Ziet er tevens ook wat strakker uit.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 30 januari 2019 20:30]

Bedankt voor je link, ik ga dit vanavond zeker toepassen :D
Even opletten!
Deze guide werkt niet universeel voor alle modellen. Er zijn vziw mensen waarbij de meegeleverde IR afstandbediening er spontaan compleet mee kapte toen ze de Sony Shelf applicatie geforceerd uit hadden gezet.
Geweldig! Ook van toepassing op Bravia 2015 model.

Niet meer ellendig 10-15 seconden wachten om het homescreen tevoorschijn te krijgen.
Sowieso zou ik geen TV uitzoeken op de smart functionaliteit. Een TV moet een goed beeld geven, de rest is bijzaak en zou ik er persoonlijk helemaal niet bij willen hebben.

Een gemiddelde TV gaat zo 8 - 10 jaar mee, dan zou je verwachten dat de smart functionaliteit wel wat langer updates krijgt dan max 3 jaar. Helaas is dit vaak al niet het geval.

Er zijn veel betere oplossingen om smart toe te voegen aan en TV, maar niet door dit in de TV op te nemen. Gebruik dan een dedicated mediacenter oplossing, die wel goed onderhouden kan worden.
Ik snap serieus niet waarom TV producenten nog de moeite nemen..
De zin van zo'n smart tv heb ik nooit gesnapt aangezien die dingen binnen een paar jaar zo dom als wat zijn.

Laat ze lekker stoppen met smart TV's zodat de prijs wat naar beneden gaat en je een Chromecast en/of Apple TV kan kopen. Ik heb nog nooit de smart functie's van mijn TV gebruikt want mijn Chromecast is echt super gebruiksvriendelijk, sneller en beter up2date.
Ik heb nog nooit de smart functie's van mijn TV gebruikt want mijn Chromecast is echt super gebruiksvriendelijk, sneller en beter up2date.
Ik heb juist destijds een Android TV aangeschaft omdat er een ingebouwde Chromecast functionaliteit in zit, alleen Android TV/ingebouwde Chromecast is zo traag. Dat ik nu een losse CC in mijn TV heb gedaan.
Ik vind het [casten] prima gaan op mijn XE80. Mijn AppleTV is er door in onbruik geraakt. Verder ook tevreden met de snelheid binnen een app, Netflix en YouTube bv.

Alleen als je ‘uit’ Android (of Netflix en YouTube-app eigenlijk) wilt door op de ‘TV’ button te drukken, kan het wel enkele tot tientallen seconden duren voor hij weer gewoon naar HDMI (settopbox) gaat.
Ik vind het [casten] prima gaan op mijn XE80. Mijn AppleTV is er door in onbruik geraakt. Verder ook tevreden met de snelheid binnen een app, Netflix en YouTube bv.
Ziggo of NLziet casten naar de interne Chromecast is bij mij niet te doen, die loopt constant vast. Met een externe CC heb ik nergens last van. Netflix casten naar de interne CC geeft geen problemen, maar daarvoor gebruik ik liever de ingebouwde Netflix app.
Het casten naar de ingebouwde CC of de Netflix app opstarten is voor zover ik kan overzien geen verschil hoor. Ik start regelmatig een serie vanuit Netflix op de iPad (daar krijg ik mail en netflixberichten binnen) en ga daarna lekker door met de afstandsbediening. Netflix casten start Netflix app op en werkt daarna precies hetzelfde als vanuit TV.

Dat is ook een beetje de filosofie achter chromecast, als ik het goed heb.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 30 januari 2019 17:06]

Game monitoren worden steeds groter (en betaalbaarder). Grote monitor kopen, daar eigen media center kastje aan hangen. Ik kijk toch geen tv-zenders meer.
Ik zie wel een markt voor "dumb-tvs" niks geen extra toeters en bellen, wellicht niet eens een tvtuner (optioneel?), gewoon veel aansluitingen, en thats it.
Ik zie wel een markt voor "dumb-tvs" niks geen extra toeters en bellen, wellicht niet eens een tvtuner (optioneel?), gewoon veel aansluitingen, en thats it.
Ik ook. Ik snap ook niet waaron daar nog geen fabrikant mee gekomen is.
HUMAX, LG en Philips hebben nog dumb tv's uit 2015 maar die hebben, ondanks dat het wel UHD tv's zijn, geen HDR ondersteuning (ik heb die Philips dumb tv uit 2015 ;) )

Maar Philips lijkt wel met een alternatief gekomen te zijn.
De pricewatch: Philips 436M6VBPAB Zwart is een 42,5" 4K monitor met HDR10 voor een redelijke prijs. Ook komt deze monitor met een afstandsbediening. Door het meeleveren van de afstandsbediening lijkt het er op dat deze monitor ook bedoeld is voor mensen die een dumb tv willen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 30 januari 2019 18:44]

Ik snap serieus niet waarom TV producenten nog de moeite nemen..
De zin van zo'n smart tv heb ik nooit gesnapt aangezien die dingen binnen een paar jaar zo dom als wat zijn.

Laat ze lekker stoppen met smart TV's zodat de prijs wat naar beneden gaat en je een Chromecast en/of Apple TV kan kopen. Ik heb nog nooit de smart functie's van mijn TV gebruikt want mijn Chromecast is echt super gebruiksvriendelijk, sneller en beter up2date.
Je geeft het antwoord gedeeltelijk zelf al: de TV’s die als smart TV verkocht worden hebben een hogere prijs dan de gewone TV’s zonder smart platform.

Het is de kunst van het verleiden: een processor moet toch al op het moederbord. Een smart TV processor met wat software maakt de massaproductie niet heel veel duurder. Terwijl de verkoop prijs wel significant stijgt. De winkeliers kopen dus ook liever smart TV’s invdan de niet smart varianten.

......en gaat het 2 tot 3 jaar later uit de lucht, dan is er in Nederland toch bijna niemand die gaat klagen. Nederlanders gaan werkelijk voor niets de barricaden op, dus komen de firma’s er mee weg.

Alleen als het binnen de garantietermijn gebeurt.....dan wordt het minder. Ook dan wordt het niet in je TV software opgelost, maar bijvoorbeeld Philips stuurde trouble makers snel een chromecast op als alternatief.
Je geeft het antwoord gedeeltelijk zelf al: de TV’s die als smart TV verkocht worden hebben een hogere prijs dan de gewone TV’s zonder smart platform.
Maar zijn de specs van de TVs het zelfde op het "smart" gedeelte na? Je kan simpele "dumb" TVs kopen, maar als je een 4K met HDR wilt hebben zordt de spoeling dun/non existant. Maar als iemand een goed voorstel heeft voor een "dumb" TV in de buurt van een 42" maat hoor ik het graag (minimaal 3 HDMI ingangen vereist).
Humax had een tijdje nog zoiets met "Pure Vision Displays" maar dat is ook afgestorven.

Domme TVs gaan in hun geheel op de retour.
In Smart TVs zit namelijk verhoudingsgewijs meer geld, omdat er veel meer post-oplevering aan monetization gedaan kan worden. Advertenties; gebundelde offers; tracking & profiling informatie die doorverkocht wordt. etc.

Zie o.a. https://www.brucelawson.co.uk/2019/on-smart-tvs/ en waar deze naar door linkt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 januari 2019 21:25]

Laat tv fabrikanten idd maar gewoon een fraaie tv maken zonder software (en wat mij betreft ook zonder tuner). Scheelt in prijs en dan hang ik er zelf wel een kpn kastje aan en een Apple tv oid.
LG smart-TV's werken anders erg mooi en zijn super snel met hun OS.
Bij Casten heb je een 2e device nodig. Omdat de apps niet op de chromecast zitten. Een oplossing zou een nvidia shield of iets dergelijks zijn.
Maar tot nu toe ben ik blij met mijn Sony Android tv (aan begin even wat gezeur).
Kodi/netflix en andere apps draaien netjes zonder extra kastje er op.

Een chromecast is dus niet te vergelijken met Android TV
Ze kunnen nog veel leren van Samsung op dit gebied.
Tja maar die gebruiken ook geen Android TV.
En je kan moeilijk achter lopen als je zelf kan beslissen wanneer er een nieuwe versie van het OS komt.

Toch doet Philips, die ook Android TV gebruik, dit sneller.
Excuse me? Sony is de laatste paar jaren op Android smartphones een van de beste qua updatesnelheid. Op Google na zijn ze zowel bij Oreo als Pie de eerste geweest met een smartphone met Oreo/Pie in de winkel, en de eerste grote OEM met een Oreo/Pie-update beschikbaar voor oude modellen. Ook krijg je consistent alle maandelijkse security updates.
6 maanden terug een nieuw midrange toestel voor m'n vrouw gekocht van Sony. Zit nog steeds op Android 8.1 te wachten, is momenteel 8.0 (Pie kunnen we wel vergeten denk ik)
8.1 is niet echt relevant (weinig merken doen die upgrades). Google gebruikt die versie om features voor Pixels en Android One-telefoons toe te voegen, maar voor andere OEMs zit er niets in 8.1 dat niet in 8.0 zit. Security updates zijn ook gelijk.

Midrange is het inderdaad nog wat minder bij Sony. Over welk toestel gaat het exact? De XA2, XA2 Plus en XA2 Ultra krijgen de update naar Pie in maart.
dat is dan misschien van de afgelopen 2 jaar, maar daarvoor moest je maanden wachten op beveiligingsupdates die google elke maand gewoon uitbrengt. Tv updates zijn verder leuk maar moeten wel wat toevoegen, denk niet dat een hacker de moeite gaat doen om een tv te hacken, dus de beveiligingsupdates daarvan maken denk ik niet heel veel uit. overigens vind ik het wel raar dat de beveiliging na deze update op november 2018 blijft staan (heb 8.0 net geïnstalleerd op mijn xe9005) :S
De snelheid van android is om te janken, dus geen sony tv meer...

In dat geval kan je elke nieuwe tv afschrijven die met andorid word geleverd :p
Zo ver ik weet maakt sony 1 van de beste televisies en zie dus niet in waarom je niet meer voor een Sony zou willen gaan.
Hier zat ik dus ook aan te denken.
Beeld van sony vind ik zelf ook super.

integratie van android in de tv ben ik zelf ook niet zo over te spreken. Al is het wel gemakkelijk als je met dezelfde afstandsbedediening iets van netflix ofzo kan starten, maarja hoelang.
Op Smart en update/ondersteuning gebied zijn het haast de slechtste. Ik heb er 3 versleten in 10 jaar omdat ik best wel Sony minded was maar sinds ik Samsung in huis heb gehaald, komt er geen Sony meer in.

Tot 3x toe na 2 jaar een update doorgevoerd op de apps waardoor de Smart functionaliteit niet meer werkte omdat Sony vertikte updates uit te brengen. Had met coderingen te maken van youtube en netflix destijds.
Dit bericht bevestigd het gedrag wederom, een tv uit begin 2016 krijgt de update dus niet.

Samsung nu 3 jaar hangen en vorige maand nog een update gehad en alle functionaliteit werkt gewoon nog inclusief DTS, ook zo’n puntje.

[Reactie gewijzigd door GeeMoney op 30 januari 2019 22:23]

Inclusief dts?? Was daar iets mis mee dan.. Vanuit welke bron naar welke bron?
Klopt
Ik heb hier een 2015 KD-55X9305C sony tv .Koste destijds 3499 . Qua geluid durf ik te zeggen zul je geen betere tv vinden . Maar 2 jaar ellende met Android gehad zat vol met bugs . En dan ben je 2 jaar een soort van beta tester geweest met die ellende .EN dan krijg je niet eens android 8 tv en de security staat nog op dec 2017 . Voor mij nooit geen sony meer . Een subwoofer die toh nog steeds vervormd .En als je dan belt en uitlegd ja meneer over x tijd komt er een update .Paar maanden later Sorry uw garantie is verlopen . Tja zo kan ik het ook .En dan net wat er hier beschreven word zeer zwakke MTK soc ongeloofelijk dat in een tv van 3499 exact dezelfde soc zit als in een tv van 1000 euro . je zou denken de duurder de beter maar nee . Overigens Sony is niet de enige .TOh alleen met LG goeie ervaringen onze uit 2013 stammende goedkope slaapkamer tv krijgt toh nog steeds updates .En een 1600 euro kosten de sharp uit hetzelfde jaar heeft nooit een update ontvangen en youtube werkt er niet meer op . Volgende tv Wordt een LG .Al zou ik er het liefst een willen die helemaal geen smart funktie heeft . Maar helaas
In dat geval kan je elke nieuwe tv afschrijven die met andorid word geleverd :p
Dat klopt inderdaad, mijn volgende TV word er één zonder Android TV.
Een goede optie is tweedehands.

Er zijn veel mensen die helemaal gek worden dat die traag is of helemaal niet wordt geüpdate terwijl het scherm nog goed hartstikke goed is.
Met een chrome/android/apple kastje kun je weer een tijdje vooruit en betaal je niet de hoofdprijs.
Ik heb een 49 XF9005 en heb een paar videos gezien op youtube over wat je best kan uitzetten en ga niet verkondigen dat het 100% snappy is, maar echt vertragingen ofzo of om te huilen is het zeker niet. Ik kan mij wel inbeelden in de lagere modellen dat dit een probleem kan zijn, aangezien de meeste van die functie wel CPU gebonden zullen zijn. In elk geval ik ben zeer tevreden. Alleen vraag ik mij af hoelang de ondersteuning zal zijn voor deze tv's. Want binnen 5 jaar verwacht ik echt niet dat sony nog updates zal uitbrengen voor een model van 2018. En dat is eigenlijk een schande, maarja er wordt niks tegen gedaan. Zelfde bij andere merken. Daarom toch maar voor Android TV gekozen, omdat Samsung en LG ook geen al te beste track record hebben.
Ach het is niet supersnel op mijn XE9305, maar dat het ingebouwd zit vind ik een groot voordeel. Heb ook een Apple TV 4K, maar die wordt daardoor eigenlijk nooit gebruikt.
enige waarvoor ik een sony 4k tv heb gekocht was omdat die heel mooi beeld hebben en ik had toentertijd een koopje op mijn model (was elders overal 250 euro duurder). youtube etc kijk ik via de ps4
De snelheid van android is om te janken, dus geen sony tv meer...
Android TV is daar niet het probleem.
Dat draait bijv. op een Nvidia Shield als een zonnetje.

Het probleem is de aftandse MediaTek chipset uit het jaar blok, die zowel Sony als Philips in al hun modellen gebruiken. Die dingen zijn zo vreselijk slecht dat zelfs een goedkope chinese knock-off smartphone à € 100,- van 2 jaar geleden al meer power in huis heeft.
Dan blijven veel opties nog open. Denk bijvoorbeeld aan merken als LG (WebOS), Panasonic (MyHomeScreen) en Samsung (Tizen) die elk prima TVs maken en zeker niet onderdoen voor Sony en andere Android TV fabrikanten.

Daarnaast zie ik het zelf als pluspunt als een TV niet op AndroidTV draait. Mijn ervaring ermee is dat het traag, niet stabiel is en natuurlijk Google die met alles meekijkt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 30 januari 2019 14:26]

Dat is onzin want daar kan samsung niks aan doen. De apps op smart tv's worden aangeleverd en onderhouden door netflix, niet door samsung. Ik heb een oude samsung uit 2014 en daar werkt netflix perfect op. Mijn android tv van sony uit 2016 wil netflix na de eerste keer na een reboot van android niet meer starten. Support laat je eerst je tv een keer factory resetten, en daarna krijg je te horen dat je maar bij netflix aan moet kloppen.

Volgens mij moet je "smart" compleet links laten liggen in je keuze, en puur voor het beeld/geluid gaan. De smart functies in een los, goedkoper, en makkelijk te vervangen apparaat.
Op mijn NVIDIA Shield functioneert Android TV perfect.
Op mijn Shield ook. Maar om nu een BFGD aan te schaffen zodat de ingebouwde Android TV snel is, gaat mij iets te ver O-)
BFGD's zitten helaas nog geen CI+ tuners in. Maar zodra dat gebeurt drukken ze qua kwaliteit van het totaalpakket in één klap alle andere merken de verdomhoek in. Enkel het prijskaartje is dan nog een drempel.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 januari 2019 21:27]

Sony heeft duidelijk een keuze gemaakt door in te zetten op één SOC, hierdoor is het voor hun makkelijker om voor een langer termijn een grotere groep televisies met updates te ondersteunen zonder gelijk een gigantisch software team hiervoor in dienst te hoeven hebben.

Het nadelig effect is echter dat een high-end TV van boven de €3000,- dezelfde SOC heeft als een low-end TV van onder de €500,-. Dit maakt het voor gebruikers zoals mij een interessante keuze aangezien ik voor €500,- alsnog de high-end X1 beeldprocessor krijg en enkele jaren OS updates; dat het OS traag is als st!@# door een trechter neem ik hierbij voor lief. Voor gebruikers die echter > €1.000,- uitgeven zou ik persoonlijk ook aanraden verder te kijken (of een Shield/Apple TV erbij te nemen).
Deze update zorgt ervoor dat Android TV een stuk sneller reageert op de bovenstaande modellen. Ouder Android TV's hadden inderdaad problemen maar van de 2016 (2de helft en later) is dat geen probleem. Ook kun je ervoor zorgen dat die alsnog sneller reageren door bepaalde 'onnodige' synchronisatiediensten, suggestiemenu's uit te schakelen.
Ik heb geen problemen met Android TV op mijn AF8. De snelheid voldoet prima.
In de winkel was die wel snel ? 8)7
Ik snap niet dat mensen het gewoon niet eens gaan uitproberen in de winkel ... Als je voor de scherpste prijs online koopt, kan je inderdaad zo'n dingen tegenkomen, met alle TV merken... Je kon ze toch retourneren ?

Ik heb toen 4K uitkwam z'n LG moeten terugbrengen naar de winkel, het beeld/geluid hadden zo'n groot verschil, zowel over Toslink als over HDMI, dat ik met mijn + of - 100 ms op mijn AV receiver, het geluid maar niet in sync kreeg. Het is uiteindelijk een Sony geworden, non 4K toen. Haar smart rommel lijkt nergens op, maar beeld is super en geluid werkt zoals het hoort. Zo zie je maar...
De ondersteuning van een tv is dus ongeveer even lang als die van een gsm...
Mijn model wordt ook niet meer ondersteund, de software is trouwens niet meer vooruit te branden.
Er zin tips om performance te verbeteren mocht je dat nog niet weten
als je er een en ander aan apps eruit sloopt, en of uitschakelt en allerlei gekke online functionaliteit, wifi, locatie, wifi zoeken, ip controlling etc en weet ik allemaal wat meer uitschakelt dan wel verwijdert dan wordt de sony tv behoorlijk snel, nog wel even developer menu activeren en visuele dingetjes op een half zetten voor een nog sneller gevoel.
Er is een tutorial voor als je googled, ik ben zelf nog verder gegaan door uit te proberen wat ik nog meer uitschakelen dan wel verwijderen kon aan apps terwijl de tv en een aantal voor mij belangrijke apps nog wel blijven werken.
Ik ben echt blij dat ik geen Sony OLED tv heb gekocht ondanks ik hun designs heel mooi vind. Maar dit is niet de eerste keer dat Sony zoiets flikt en sinds een paar producten van hun wil ik ook niks meer van Sony kopen. Ik heb mijn LG OLED A7 gekocht voor €999 en jeetje, wat een prachtig beeld! Het heeft wel WebOs 2.0 maar het doet in ieder geval wat het moet doen en en ben er tevreden over. Voor meer dan €999 mag je heus wel klantvriendelijke service verwachten, snelle en betere soc en beeld en anders niet.
Onze XF90 is aardig rap, dus try again?
Wil niet negatief zijn, maar waren ze niet beter gelijk voor Android 9 gegaan? Oreo is ook al weer 1,5 jaar oud.
Het enige Android TV apparaat dat op Android 9 draait is de developer hardware die Google zelf sinds deze maand uitlevert. De Nvidia Shield draait pas sinds een half jaar Android 8 en was daarmee een van de eerste. Dus ja, Sony is niet snel, maar Android TV loopt sowieso achter op de gewone Android release cycle, dat ligt niet alleen aan de fabrikanten ;)

[Reactie gewijzigd door job_h op 30 januari 2019 13:51]

De update naar Android 8 is waarschijnlijk al een hele tijd in ontwikkeling om geschikt te maken voor deze TV's. Zou zonde zijn om dat dan de prullenbak in te schuiven. Voordat ze Android 9 ready hebben ben je zo weer een jaar verder en zou je dus nog langer met een verouderde versie Android op je TV zitten :)
Dan had je waarschijnlijk nog langer moeten wachten, android 8 waren ze wellicht al een tijdje mee bezig.
Met android 9 moeten ze weer het wiel opnieuw uitvinden, kijk een beetje naar smartphones en updates die niet direct van google komen maar van samsung etc.
Een upgrade naar Android 9 is waarschijnlijk pas mogelijk als Google deze uitbrengt voor Android TV.
Behalve een nieuw homescreen wat voegt deze update toe?

zijn er al mensen die de update hebben draaien?
Er zijn al veel gebruikers die de update binnen hebben en het voegt werkelijk iets toe. Buiten nieuwe homescreen, betere performance zijn er ook bugs gefixed en ook nieuwe functies bijgekomen waaronder ondersteuning voor VP9 beeldmateriaal.

Zie tweakers ervaringen in het forum

Of via het Sony overzicht
Ziet er goed uit. Jammer dat het lijkt alsof google assist nog niet beschikbaar is
Een always on google assistant ga je niet krijgen volgensmij. Dat zit in de 2018 master series (denk ik) en de 2019 modellen. Een simpele versie is wel beschikbaar met een druk op de mic knop op de afstandsbediening. Eventueel kun je een google Home gebruiken in koppeling met de TV alhoewel dat wel wisselvallige resultaten brengt (bij sommigen werkt het makkelijk terwijl anderen alleen al voor synchronisatie problemen ondervinden)
Goed dat er nog nieuwe firmware updates worden uitgebracht voor televisies van ruim 3 jaar geleden. Sony is een van de weinige bedrijven die dit slim aanpakt als je het mij vraagt.
Ruim 3 jaar? 2 bedoel je!

En voor een TV mag je toch wel verwachten dat hij langer ondersteuning zal ontvangen is mijn mening.
Ruim 3 jaar? 2 bedoel je!
Ook niet. 2.5 jaar.
Al degene die je corrigeert ietwat overdrijft, moet je dat natuurlijk niet zelf ook doen :P

Anyway, misschien is er een praktisch dilemma.
Heeft Sony voor de modellen tweede helft 2016 een nieuwe soc? En dat de oudere Oreo gewoon niet goed trekt?

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 30 januari 2019 15:15]

Philips (TP-Vision) update zijn televisies ook naar Oreo (vanaf 2016 modellen) en zijn al bezig met de uitrol beginnend bij de oudste modellen die ondersteunt worden tot de laatste modellen in 2018 aangezien 2019 modellen met een nog nieuwere versie worden uitgebracht.
Ik vind het eerder schandalig dan een compliment aan Sony. TVs uit begin 2016 vallen al af. Dat is in mijn beleving een NIEUWE tv.
Eh, als ik klachten hoor (toegegeven, is anekdotisch) over smarttv's, is dat 9 van de 10 keer een sony.
Zelf ook heldpesk gewerkt met tv aanbieder, (wel inmiddels 10 jaar geleden) en sony's hadden verreweg altijd de meeste problemen. Een 'simpele' LG is vaak 10x beter.
Bovendien zijn er genoeg tv's die deze update niet kregen. 3 jaar oude tv is echt niet oud. Ik zou minstens 5 jaar software updates verwachten, anders kunnen ze het smarttv gebeuren net zo goed achterwegen laten.
Zelf ook heldpesk gewerkt met tv aanbieder, (wel inmiddels 10 jaar geleden) en sony's hadden verreweg altijd de meeste problemen.
Oef.. dat is best lang..
Een 'simpele' LG is vaak 10x beter.
Is.... of was? Want als dit ook 10 jaar geleden was, dan vraag ik me af hoe relevant dat vandaag de dag nog is.

En wat is eigenlijk gangbaar dan mbt updatebeleid voor TVs?
Gaat LG wel 5 jaar door met updaten?

Serieus benieuwd, want ik lees er zelden over.
LG TV's draaien op WebOS een opensource editie. Ik denk al daarmee dat de update al dan niet via LG of buiten LG nog wel langer doorgaan.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 30 januari 2019 14:00]

Een deel van webOS is open source, maar het grootste deel van wat op de LG TV's draait niet. Het is tot nu toe ook nog niemand gelukt om een webOS TV te updaten buiten LG om.
Mijn LG E6V (model uit 2016) krijgt volgens mij al geen updates meer. sowieso geen updates naar volgende WebOS versies
https://en.wikipedia.org/wiki/WebOS

Is gewoon van LG ;) is ook wel logisch omdat ze het hebben overgenomen.
Kan jullie in ieder geval vertellen dat met deze update ook de 'oudere' tv's stukje sneller worden. Het home scherm functioneert stuk soepeler nu en overall is het tot nu toe qua performance een hele verbetering (2017 model hier).
Snappyness verhogen lukt ook door in developer settings de animatietijd te verlagen van 1 naar 0.5.
Klopt, maar het is nu dus uberhaupt al stuk beter geworden :)
Ik heb de Sony KD-XE9005 hier en ik hoop dat deze update vooral wat stabiliteits- en reactieverbeteringen met zich meebrengt. De hardware is geweldig maar de Netflix-app de zoveelste keer zien crashen (vooral tof tijdens Bandersnatch) of tot een minuut lang moeten wachten tot je van ingang kan wisselen doet hier wel afbreuk aan.
Helemaal mee eens. Ik heb hetzelfde toestel.

Het casten van Netflix werkt maar 20% van de tijd. Soms crasht de app, soms kom je op het profiel selectie scherm. Ik heb alles al geprobeerd maar heb me er bij neergelegd.
Het casten vanaf een smartphone werkt hier vlekkeloos maar het blijft bizar dat net een Android TV een slechtere ervaring zou opleveren. Ik heb nog geen factory reset overwogen maar het wordt soms gesuggereerd als een optie (hier kan je lezen hoe je een reset - clear cache - factory reset kunt uitvoeren).
Heb je zelf ook een Android TV?

Ik heb het idee dat het aan de Netflix app ligt. Door het casten opent de tv eerst de app, en die probeert de juiste content op te halen. Als je een normale chromecast hebt dan word direct de juist content opgehaald.

Casten vanaf een Google home werkt daarom ook nog niet.
Ik heb de XE9005 en dat is een Android TV. Opnieuw; qua hardware een geweldige TV. Wat software betreft reageert hij soms traag en soms komen daar nog crashes bij (vooral Netflix en de "sources"-lijst). Casten werkt perfect (je kan zelfs casten vanuit standby stand) of het nu om YouTube of Netflix gaat. De rest van de apps heb ik nog niet gebruikt.
Dan update ik mijn tv vandaag naar Oreo. Als het dan niet geholpen heeft zal ik een factory reset doen.

Bedankt!
Ik wel, maar alles werkt hier perfect. Ben in het bezit van XE9305.
Wij kijken een tiental uur Netflix per week met de XE9005 i.c.m. de native Netflix app. Werkt gewoon perfect zonder crashes. Ook Bandersnatch. Ook YouTube draait even veel (of nog meer) uren voor de kids en werkt vlekkeloos. Al bij al geen klagen over Android tv.
Wij kijken een tiental uur Netflix per week met de XE9005 i.c.m. de native Netflix app. Werkt gewoon perfect zonder crashes. Ook Bandersnatch. Ook YouTube draait even veel (of nog meer) uren voor de kids en werkt vlekkeloos. Al bij al geen klagen over Android tv.
Youtube draait op mijn 55" XE9005 al tijden als dikke shit door een dunne trechter.
Zelfs ordinair H264 720p is een 20FPS stotter-feest.
Heb je hem met draad of via wifi aan het internet?
Ik ben zeer tevreden of het scherm, maar de netflix en youtube app hebben nog altijd issues. De app geeft aan dat het aan de connectie ligt (wifi) maar via de ps4 werkt het vlekkenloos.
Via heel stabiele Wifi verbinding op 2.4 Ghz kanaal. Werkt bij mij het beste.
Ik heb in afgelopen jaar een half misschien 3 maal men wifi wachtwoord moeten ingeven.. dat waren de grootste issues.

Welke issues ervaar je dan bijvoorbeeld in de Netflix app? Die doet het hier echt wel helemaal perfect.
Tijdens het starten van de app geeft hij vaak al verbindings-problemen, na het laden en soms selecteren van de gebruiker duurt het alsnog even en eindig vaak met de melding NW-2-5. Wat bij netflix betekend dat het connection-issues zijn.
Wanneer na 5sec tv uitschakelen van de tv netflix wel verbinding krijgt breekt vaak halverwege een serie de verbinding en is deze niet te re-connecten.

Ik heb net nieuw internet (NLE) en wifi werkt op alle apparaten goed en stabiel (2,4 Hz & 5 Hz). Work-around is dan ook via PS4 netflix en youtube gebruiken. (via het zelfde wifi-netwerk)
Vreemd hoor. Geen van bovengenoemde zaken heb ik last van. Zowel niet met mijn TP-Link router als met mijn vorige Asus router. Wat er bij jou gebeurt lijkt met alvast geen standaard probleem. Wel schandalig dat het dan met jouw PS4 wel gewoon werkt.

Kan het zijn dat jouw tv probeert van band of netwerk te switchen vanwege autoconnect? Bij mij kan ie enkel autoconnecten op de 2.4 Ghz band.

Andere mogelijkheid is een defect in de jouw wifi chip in de tv. Heb je al eens via UTP kabel geprobeerd? Krijg je dan dezelfde issue? Desnoods zet je er een powerline tussen.
Dat zou wellicht een probleem kunnen zijn, het continu willen switchen tussen 2.4 en 5. Of misschien zelfs tussen het modem en de extender.

Wellicht dat het inderdaad met een powerline opgelost is. Die ligt er namelijk alleen voor de kpn TV-box. Moet ik alleen een nieuwe zoeken met 2 ethernetaansluitingen.

De kans dat deze update oplossingen gaat bieden is zoals ik lees dus vrij klein...
Deze valt er dus buiten? pricewatch: Sony Bravia KD-65XD9305 Zwart

Heel erg jammer... was een best wel duur ding en dan nu al geen update meer...
Wat maakt het onderscheid nou tussen deze TV en de modellen die wel een update krijgen?
Betere/snellere hardware (processor) in nieuwere toestellen.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 30 januari 2019 13:55]

Net even gechecked, maar volgens mij zit er in mijn 2015 model(X85) dezelfde CPU en GPU als het XD85 model welke wel een update krijgt. Dus snap dan niet dat ze de update voor oudere tv's met dezelfde CPU en GPU niet uitbrengen...

Edit: nevermind, zag dat ik de verkeerde specs zat te kijken :*)

[Reactie gewijzigd door nosfertu op 30 januari 2019 15:31]

Waarschijnlijk omdat die beschikbaar was in maart 2016 terwijl de modellen die een update krijgen de toestellen na de zomer van 2016 zijn uitgekomen of later. Of er qua soc een verschil zit dat weet ik niet.
Ik heb de 55" van dat model. Toch zonde dat de high end lineup van dat jaar sneller opgegeven wordt dan de midrange, slaat echt nergens op...
Mijn XE90 werkt voor geen meter meer sinds de update van afgelopen zomer.

Verliest constant de connectie met mijn Sony cinema sound set, zwartwaardes crushed en local dimming in HDR ook een stuk minder.

Erg irritant allemaal. Deze update zal die problemen wel niet fixen, ben eerder bang dat er nog meer "kapot" wordt gemaakt mbt de 2017 serie.
Dan lijkt uw probleem eerder een uitzondering omdat het bij velen er flink op vooruit is gegaan. Ik zal zeggen om eens te kijken in het forum over de 2017 modellen om een beter zicht te hebben.
Heb ik al gedaan, ook op het sony forum. Woonde zo ongeveer op dat forum gedurende die update en heel veel mensen hebben er problemen mee gehad, die nooit zijn opgelost. Ik had die TV pas een paar maanden, was er super tevreden mee en na die update is die TV een bron van ergernis geworden.
Dan denk ik toch dat je het best een clean install doet en vervolgens gelijk deze update installeert. Indien er nog steeds problemen zijn zal je de issues op video zetten en vervolgens een garantieproces starten (indien je er nog hebt) voor een technieker of eventuele vervanging. Ik heb zelf de laatste update voor mijn XE9305 en geen issues en zal vanavond ook Oreo installeren.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 30 januari 2019 16:07]

Mijn XE90 werkt voor geen meter meer sinds de update van afgelopen zomer.

Verliest constant de connectie met mijn Sony cinema sound set.
De XE90 heeft hoopjes en hoopjes kuren en ellende met geluid.

Inderdaad connectie met soundbars of cinema sound sets die verloren gaat.
Maar ook ARC wat niet wil werken.
DTS passthrough vanuit apps wat niet werkt.
Audio desync op HDMI verbindingen.
Audio die op HDMI compleet wegvalt en niet meer terugkomt totdat je de TV helemaal opnieuw opstart.
Harde piep of plop geluiden als je van TV kanaal of HDMI aansluiting wisselt.


Ga zo maar door.
Het is een ramp-model. De Windows ME onder de Bravia TVs. (En het niveau van Sony's Android platform is over het algemeen al om van te huilen...)
2 jaar software support op een TV is belachelijk.
want na 2 jaar kan je zonder die update geen tv meer kijken?
Niet als je TV kijkt op een moderne manier. Zodra zo'n TV niet meer geupdate wordt is het slechts een kwestie van tijd voordat Netflix, YouTube en overige apps de geest geven.

Geen support betekend op zijn best.... best effort. En dat na 2 jaar op een apparaat wat een levensduur heeft van 10+ jaar.. awesome.
daarom is er altijd nog chromecast (die volgens mij in de meeste modellen van sony die deze update krijgen zit ingebouwd), dan kan je alsnog je netflix, youtube, videoland, spotify etc casten. snap het probleem dus niet echt
Vond men vroeger ook normaal natuurlijk dat functionaliteit waar je voor betaald hebt, 2 jaar na aankoop al verdwijnt.

Scart? Niet meer nodig, kan toch ook composiet? En dat men je scart poorten maar na 2,5 jaar afstoot.
want na 2 jaar kan je zonder die update geen tv meer kijken?
Eigenlijk niet nee.

De programma-gids en het snel zap menu maakt gebruik van informatie die via internet binnen komt en loopt bij Sony vziw niet via de CI+ CAM. Dat wil zeggen dat je de TV een actieve internet-verbinding moet geven. En dat je dus je beveiliging op orde moet hebben.
Een oudere TV - daarvan zou je best dan meteen de smart-functie uitschakelen? Eigenlijk zou zoiets niet mogen mogen. Dat men gewoon met een goedkoop abbonnement die zaak in onderhoud neemt!
Zelf laat ik niet toe dat mijn TV om die reden enige verbinding maakt met het internet - liever een domme TV dan één die mijn privacy en security te grabbel gooit. Het is hoogtijd dat de EU de spelregels gaat verstrengen (mits de lobby er weer niet in slaagt om dat zaakje vakkundig te verzuipen of uit te hollen, zoals gebruikelijk).
Vraag is of smart-functie wel uit te schakelen valt?
Ik zou het niet zo direct weten!
Laat staan je er deze Oreo update op kunt flashen?
Vraag is of smart-functie wel uit te schakelen valt?
Ik zou het niet zo direct weten!
Op Sony's Android TVs?
Nee. Alles draait daar binnen het Android OS; ook het live TV kijken of het tonen van via HDMI aangesloten apparaten.

Beste wat je kunt bereiken is WiFi en Bluetooth uitzetten en er geen UTP-kabel in prikken.
Moet je wel het geluk hebben dat je de interne speakers gebruikt of een soundbar hebt die niet via Bluetooth loopt. En het geluk hebben dat je niet een model hebt waarbij het uitzetten van Bluetooth er voor zorgt dat je audio desync introduceert. Zelfs op de interne speakers. (Diverse Duitse gebruikers van de XE90 serie hebben bijv. met dat probleem te maken gehad op de vorige firmware revisie.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 januari 2019 21:49]