Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon: markt voor digitale camera's bereikt over twee jaar dieptepunt

Fujio Mitarai, ceo van de Japanse camerafabrikant Canon, zegt dat de markt voor digitale camera's in de komende twee jaar halveert en dat dan de bodem is bereikt. Uiteindelijk zullen alleen nog gevorderde amateurs en professionals camera's kopen.

De topman van Canon zegt in een interview met de Japanse zakenkrant Nikkei dat het verkoopvolume van Canon-camera's in de afgelopen jaren ieder jaar met zo'n tien procent is gedaald. Volgens Fujio Mitarai omvat de wereldwijde markt voor camera's met verwisselbare objectieven momenteel zo'n tien miljoen stuks. Het segment van spiegelloze camera's groeit volgens de topman, maar dat komt doordat fotografen hun spiegelreflex inwisselen; het zou geen groei van de markt in zijn geheel zijn.

Mitarai verwacht dat de daling twee jaar zal doorzetten en dat dan de bodem wordt bereikt. Op dat punt zou de markt voor digitale camera's jaarlijks uit vijf of zes miljoen stuks bestaan. Die worden dan vrijwel allemaal gekocht door gevorderde amateurs en professionele fotografen. De daling in de cameramarkt is al jaren gaande door de opkomst van smartphones. Het segment van digitale compactcamera's is al vrijwel volledig verdwenen.

Canon zal zich steeds meer gaan richten op zakelijke toepassingen, zegt de ceo. Hoewel de markt voor consumentencamera's daalt, blijven andere markten, zoals die voor industriële toepassingen en beveiliging, groeien.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-01-2019 • 08:51

377 Linkedin Google+

Reacties (377)

Wijzig sortering
Begrijpelijk, ik zie als grafisch vormgeving student steeds minder nieuwe camera’s om me heen.

Ik ken wat mensen op de kunstacademie in Rotterdam die fotografie studeren en daar heeft een groot deel van de studenten tweedehands full-frame cameras. Analoog is trouwens al helemaal een hot item (zelfs bij studenten bij mij op de opleiding).

Wel vraag ik me af of de daling van Canon zelf, te maken heeft met het feit dat ze achter zijn gaan lopen op het gebied van camera features als 4K, systeemcameras etc etc. Sony & Panasonic hebben een groot deel overgenomen. Vrijwel alle studenten die ik ken, die 5 jaar geleden nog met een Canon of Nikon begonnen, hebben inmiddels een full-frame Sony of een Panasonic, Olympus of Fuji.
Analoog is trouwens al helemaal een hot item (zelfs bij studenten bij mij op de opleiding).
De herrijzenis van analoog is al een tijdje aan de gang, maar om het nu "hot" te noemen?
Het is net zo "hot" als vinyl in de muziekwereld: het is een niche markt die prima past in het hele retro gebeuren, maar in in feite stelt het gewoon 0,0 voor.
Je hebt gelijk hoor, maar toch hot genoeg voor Kodak om de in 2013 stilgelegde productie van Ektachrome E100 diafilm terug op te starten en ze hebben zelfs aangekondigd om naast de 35mm type 135 film, die inmiddels overal te koop is, ook terug type 120 rolfilm voor het middenformaat en zelfs vlakfilm terug te willen gaan produceren.

Bij Fujifilm staat vooralsnog afbouw in het programma, ondanks dat velen de Provia (met name iso 400) en Velvia beter vinden.
Ben ook wel benieuwd hoe het tussen de merken verschuift. Canon, van oudsher de grootste heeft filmdeel met de 1,74x crop video al hele tijd niet op orde, 5DmkIV en EOS R lijken mij daarom slechter te presteren dan Nikon Z/D850 en Sony A7III/A7RIII qua verkopen. Ook veel nieuwe kapers op de kust: Fuji, Panasonic, Olympus etc doen het ook allemaal best goed.
Als woonachtige in het land waar het merk Canon, Nikon en Sony vandaan komt en als beroepsfotograaf kan ik alleen maar aangeven dat het deel van de markt, de bovenkant - professioneel/semi-professioneel/gepassioneerd amateur hier nauwelijks verschuift.

M.a.w. de collega's die Canon gebruiken, gebruiken dat al jaren, zullen dat ook jaren nog gebruiken. Zolang er geen noodzaak is om over te stappen in relatie tot gedane investeringen of verslechtering service niveau inclusief ook emotionele redenen (merkentrouw) zal er qua verschuiving weinig gebeuren.

Het lager en midden deel van de fotografie markt is al jaren aan het afnemen, nou valt het bij de grote 3 relatief nog mee, maar voor een merk als bijv. Fuji zijn het extra zware tijden.

Als toevoeging: de nieuwe '3L-eenheid' Pananasonic/Leica/Sigma zal denk ik persoonlijk ook weinig verandering hierin gaan brengen.

[Reactie gewijzigd door litebyte op 28 januari 2019 13:10]

Van dat land kan ik weinig zeggen, maar ik heb berichten gelezen dat Canon en Nikon in de USA al niet meer de grootste aantallen fullframe-camera's verkoopt. Dat is nu Sony en diens A9 kan zeker concurreren met de topmodellen van Canikon. Ook de Fuji X-H1 en X-T3 komen al heel dichtbij en met name de X-T-lijn is bij amateurs heel hot.

Op het gebied van video zijn Sony, Panasonic en nu ook Fuji behoorlijk in het voordeel ten opzichte van Canon en Nikon. Juist het mirrorless principe geeft al voordelen (er is geen spiegel die weggeklapt moet worden) maar ook op het gebied van compressieformaten, resolutie en fps zijn ze gewoon sterker.

Uiteraard zullen de pro's niet snel overstappen, zeker niet degenen die enkel fotograferen maar steeds meer doen zowel foto als video en zowel Canon als Nikon hebben adapters in het programma om de overstap naar de eigen mirrorless systemen zo makkelijk mogelijk te maken.
De meesten zullen dat ook doen, behouden de huidige d-slr voor fotografie en nemen de mirrorless systemen erbij voor backup of video.

Desondanks zie je de nieuwe generatie steeds meer naar de Sony's grijpen, of als het pure video-mensen zijn, of kleine lenzen bevoordelen, naar het Panasonic systeem. De vraag is of Olympus, dat ook vooral als foto-merk zijn geschiedenis heeft, daar in het videogeweld kan meekomen.

De 3L-eenheid is denk ik vooral een dingetje van Leica om voldoende omvang te kunnen blijven behouden zodat ze contact met de elektronica-business en andere relevante toeleveranciers kunnen behouden. Sigma doet mee om een betere reputatie te krijgen (hoopt dat die van Leica op hun afstraalt) en Panasonic is zelf niet sterk in lenzen dus heeft daarvoor de beide partners nodig.
Ik denk dat er wel een kern van waarheid zit in de stelling van Canon, dat straks alleen nog maar (gevorderde) amateurs en pro's "echte" (digitale) camera's kopen. De mobiele telefoons van tegenwoordig maken dusdanig mooie foto's dat dat voor de meeste situaties wel uitkomt biedt. De mensen die af en toe eens een fotootje maken kunnen daar prima mee uit de voeten.

Pas als je waarde gaat hechten aan (optische) zoom, de juiste belichting en allerlei instellingsmogelijkheden wordt een camera interessant.

Ikzelf gebruik m'n iPhone voor de gewone huis-tuin-en-keuken fotootjes, maar als ik wat betere foto's wil maken of op vakantie ga, neem ik toch altijd m'n Panasonic DMC G80 mee met een degelijke zoomlens.
De kwaliteit daarvan wordt nog lang niet beanderd door de camera van mijn iPhone 8.
Het klopt wel wat ze zeggen; het is voor gevorderde amateurs en professionals. Verder zie je alles en iedereen met hun smartphone foto's maken, gezien die ook gigantisch mooie foto's kunnen maken, in iedergeval goed genoeg voor de normale mens.

Los van onze aziatische vrinden en beroeps fotograven zie ik ook niemand met een digitale camera lopen. Oke, af en toe een bejaard stel, maar meestal gebruiken die een iPad daarvoor tegenwoordig. OOk niet helemaal de bedoeling, maar ze doen in iedergeval mee.

Ik denk dat de strategie richten naar zakelijke toepassingen niet een heel gek idee is voor Canon. Ik denk dat andere merken snel zullen volgen en de markt voor consumenten hierin wat beperkter zal worden.
Ik vraag me af of de voorspelling overeenkomt met de werkelijkheid.
1. Ik geloof dat compact camera's minder verkocht worden
2. Ik geloof dat smartphone camera's steeds beter worden

Toch heb ik al verscheidene jaren een DSLR en deze naderhand verwisseld voor een systeem camera (allemaal instap segment). Door de week maak ik net als iedereen mijn snapshots met mijn telefoon. Juist bij bijzondere gelegenheden, tripjes, vakanties en ook kleinere uitstapjes neem ik de camera altijd mee omdat ik kwalitatief gewoon betere foto's wil.
Hetzelfde ik heb een camera uit 2008 en die is nog altijd veel beter dan iedere smartphone ondanks dat hij maar 12.4 MP is.
Minder noise een externe flitser betere lensen de mogelijkheden zijn eindeloos. En als formaat het enige nadeel is ach.
LOgisch, maar ik snap niet dat ze zelf niet inzien dat ze er zelf debet aan zijn. Weinig innovatie, hoge prijzen, een reeks slechte modellen bij de dslr's (waaronder canons eigen 6d) en de enorme afschrijving op body's maken het voor de gevorderde amateur en professional al niet grappig, dus laat staan voor de gemiddelde consument. Mbt de pocketcamera's zijn ze ingehaald door de fotokwaliteit van de smartphones. Dus dat dieptepunt is al bereikt. Het verdien model met alle productranges voor dslr's met verschillende sensors en geknepen fps voor video is op de korte termijn ook geen houdbare kaart meer. Ik snap die meneer Mitarai wel...ze hebben het spelletje gespeeld en ieders zakken zo lang mogelijk leeg geprobeerd te trekken. Ze zien echter nu dat dat niet veel langer kan. En terecht.

[Reactie gewijzigd door Rubbrduck op 28 januari 2019 09:29]

Kwaliteit, Zoom, allemaal belangrijke verschillen. Maar wat voor mij ECHT het belangrijkste verschil is tussen een DSLR en een phone: Onmiddelijk precies op het juiste moment kunnen afdrukken. Met de telefoon heb je altijd vertraging waardoor je het moment mist indien er actie is. En daar erger ik me dood aan.
Leuk voor plaatjes van vaste onderwerpen of geposeerde foto's, maar als er wat beweegt is een telefoon hopeloos.
Sorry Canon, maar de markt voor systeemcamera's is al heel erg lang stabiel en zelfs groeiende.
Alleen de markt voor DSLR's en die van de kleine compactcameras is er een die continu heel erg dalende is. Dat Canon de markt voor systeemcameras grotendeels links laat liggen en Sony hierin veel speelruimte geeft kan ze blijkbaar weinig schelen.

Het zal wel de arrogantie zijn dat Canon de grootste speler is binnen de cameramarkt, maar ze zouden weleens van grootste naar de nummer 3 positie gebonjourd kunnen worden als ze zo blijven slapen.

De EOS R is uiteraard een lachertje in vergelijk met wat Sony, Nikon en binnenkort Panasonic op de markt hebben staan.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 28 januari 2019 09:42]

De EOS R is uiteraard een lachertje in vergelijk met wat Sony, Nikon en binnenkort Panasonic op de markt hebben staan.
Lachertje vind ik wat overdreven, ja de Nikon Z6 en Z7 lijken mij betere camera's als de EOS R. Canon lijkt vooral bang te zijn met de EOS R de eigen EOS d-slr's te gaan kannibaliseren, iets wat denk ik onvermijdelijk is als je ook op video-gebied wilt mee kunnen komen. Dat bang zijn voor kannibalisatie van haar eigen d-slr lijn geldt ook voor Nikon. Ook de Z6 en Z7 zijn camera's van het gehalte 'net-niet-voldoende' om te concurreren met de Sony A9, A7-Riii, A7-Siii, A7-iii, Fuji X-H1, X-T-3 en wat Panasonic in dit segment heeft. Tekort komen zowel Canon als Sony door slechts één cardslot in te bouwen en vooral op het gebied van video.

Wel vermoed ik dat het EOS R systeem in de toekomst sterker zal zijn als het Nikon Z-systeem.
Zelf ben ik echter meer gecharmeerd van de Sony A7 en Fuji X-T-lijn.
De EOS R is uiteraard een lachertje in vergelijk met wat Sony, Nikon en binnenkort Panasonic op de markt hebben staan.
Lachertje vind ik wat overdreven, ja de Nikon Z6 en Z7 lijken mij betere camera's als de EOS R. Canon lijkt vooral bang te zijn met de EOS R de eigen EOS d-slr's te gaan kannibaliseren, iets wat denk ik onvermijdelijk is als je ook op video-gebied wilt mee kunnen komen. Dat bang zijn voor kannibalisatie van haar eigen d-slr lijn geldt ook voor Nikon. Ook de Z6 en Z7 zijn camera's van het gehalte 'net-niet-voldoende' om te concurreren met de Sony A9, A7-Riii, A7-Siii, A7-iii, Fuji X-H1, X-T-3 en wat Panasonic in dit segment heeft. Tekort komen zowel Canon als Sony door slechts één cardslot in te bouwen en vooral op het gebied van video.

Wel vermoed ik dat het EOS R systeem in de toekomst sterker zal zijn als het Nikon Z-systeem.
Zelf ben ik echter meer gecharmeerd van de Sony A7 en Fuji X-T-lijn.
Mijn vrouw en ik hebben beiden een spiegelreflex (7dmkii en 750d) en gebruikte de smartphone de laatste tijd voor wat simpele kiekjes. Op zich werkt dit prima, maar toch misten we de wat meer uitgebreide zoom functie en ook bij weinig licht laat een foto van een smartphone te wensen over.

Ook blijft het verschil te groot als je een beetje aardig fotoboek wilt maken.

We hebben dit weekend er een Panasonic TZ-80 bijgekocht als kleine travel zoom. Je ziet dat het aanbod in dit segment behoorlijk is afgenomen. Maar er zijn wel een aantal kwalitatief prima spelers over gebleven.

Ik denk dat het dieptepunt ook wel bijna bereikt is, vroeger ging alles heel snel en was een stap van een eos10d naar een 40d echt een vooruitgang. Nu zou ik niet weten waarom ik een 7mkii zou inruilen, behalve als hij kapot gaat. De vervangnmarkt is al een tijdje aan de gang.

[Reactie gewijzigd door eelco74 op 28 januari 2019 10:20]

Zoals vaak gezegd, is de beste camera diegene die je bij je hebt. (In zekere zin helaas) is dat tegenwoordig de camera die in je smartphone zit.

Smartphone camera's zijn best goed geworden, zeker met al die trucjes om met meerdere frames in software één 'goede' foto te klussen. Echter kan dit nooit verbergen dat je uiteindelijk een minuscuul klein diafragma en sensor hebt waarmee je dus metingen doet met respectievelijk weinig licht en weinig elektronen en je dus per definitie veel ruis hebt.

Ik heb zelf ook nog een Nikon D80, Dat is 'maar' een 10MP camera (crop factor 1.6), maar wel met een fatsoenlijk diafragma en lenzen. Low light is vaak wel moeilijk, maar de scherpte van de goed belichte foto's is superieur ten opzichte van alles wat ik met smartphones heb gemaakt.

Maar zoals gezegd, behalve de specifieke tripjes naar de dierentuin en zo heb je de dSLR vaak niet bij je. Dat blijft een realiteit.
Echter kan dit nooit verbergen dat je uiteindelijk een minuscuul klein diafragma en sensor hebt waarmee je dus metingen doet met respectievelijk weinig licht en weinig elektronen en je dus per definitie veel ruis hebt.
Onzin. De beste smartphone camera's nemen nu foto's die vrijwel niet meer te onderscheiden zijn van foto's genomen met een DSLR. Ruis wordt verwerkt middels meerdere opnames, je kunt de RAW bestanden uit je smartphone net zo hard uitmelken als die van een DSLR.
Er zijn misschien specifieke toepassingen waar een DSLR beter presteer maar dan moet je de randen van de fotografie opzoeken (astrofotografie bijvoorbeeld).
Heel juist multikoe.. De DSLR mensen hebben het zo moeilijk toe te geven dat de echte camera top phones even mooie, zoniet mooiere foto's afleveren dan hun zware veel ruimte innemende camera. Te vergelijken met mensen die de duurste I phone hebben en zeggen dat dit enkel de beste phones zijn, terwijl ze op alle gebied voorbijgestoken worden door de meeste androids voor 1/2 van de prijs, die kun je ook niet op andere gedachten krijgen.. Prestige weet je wel..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True