'Apple brengt reeks iPads uit zonder Face ID'

Er zijn aanwijzingen gevonden dat Apple een aantal nieuwe iPad-varianten uit gaat brengen, waarbij geen Face ID aanwezig is. Het gaat om vier modellen, waarvan het bestaan niet is bevestigd maar er wel verwijzingen naar zijn gevonden in broncode.

De verwijzingen naar de nieuwe iPads zijn gevonden in de code van iOS-versie 12.2, waarvan momenteel alleen nog maar een bètaversie beschikbaar is. Ontwikkelaar Steve Troughton-Smith vond de code, waarbij gerefereerd wordt naar de iPad 11 in vier varianten; twee met alleen wifi, en twee met ook 4g-ondersteuning. De configuraties van de genoemde modellen wijzen erop dat Face ID niet wordt ondersteund, aldus Troughton-Smith.

Verdere ondersteuning voor de vermoedens dat er nieuwe iPads worden uitgebracht, kwam via het certificeringsbureau van de Eurasian Economic Commission. Die keurde namelijk onlangs zeven verschillende modellen goed, met de codenamen A2123, A2124, A2126, A2153, A2154, A2133 en A2152.

In de code is ook een verwijzing gevonden naar een nieuwe iPod Touch, met codenaam iPod 9. Ook deze moet het stellen zonder Face ID, maar is er ook geen Touch ID aanwezig. Het is onduidelijk wat de verdere specificaties zijn, maar er kwamen al wel eerder geluiden naar buiten over een nieuwe iPod Touch,

Mogelijk wordt een van de nieuwe iPads een opvolger voor de huidige iPad Mini. Er gaan al geruime tijd geruchten dat Apple met een nieuwe versie van zijn kleinste tablet komt.

Door RoD

Admin Mobile

27-01-2019 • 11:24

164 Linkedin

Reacties (164)

164
139
70
2
0
40
Wijzig sortering
Jammer, dat zou betekenen dat deze iPads relatief gezien op hun voorgangers zullen lijken. Waarvan het design al jaren bijna niet meer is veranderd. De iPad pro met face-id ziet er daarentegen wel mooi uit. Maar die bezels zijn enkel zo smal geworden omdat de fingerprintscanner aan de voorkant ontbreekt.
Geen idee wat je zou willen wijzigen aan het design van een iPad. De bezels worden wat kleiner, de vorm en zo blijven onvermijdelijk gelijk, de afwerkingskwaliteit is reeds top. Je kunt de randjes wat hoekiger of wat ronder afwerken. Veel meer "design" is er niet aan een tablet.
Maar zit het publiek dat de reguliere iPads (dus geen iPad Pro) koopt wel te wachten op FaceID. De reguliere iPad is best betaalbaar en erg goed in zijn prijsklasse. Installeer je FaceID en andere technische snufjes op de reguliere iPad, dan gaat de prijs van de reguliere iPad fors omhoog. Ik denk niet dat dat wenselijk is.
Aan de andere kant zijn deze chips in dusdanige hoeveelheden geproduceerd dat het ze praktisch niets meer mag kosten.

Het kostenaspect vind ik dus niet realistisch.


Ik ga er van uit dat ze opzettelijk verschil houden tussen de modellen. Goedkoper => minder opties.
Aan de andere kant zijn deze chips in dusdanige hoeveelheden geproduceerd dat het ze praktisch niets meer mag kosten.
Jij weet vast heel goed wat chip R&D en moderne fabs kosten.. ;)
R&D is weinig relevant gezien dat al gedaan is. Die kosten zijn er of er nou 1.000.000 of 100.000.000 van gemaakt worden...
Ja hoor, die ontwikkel je met een bepaald minimum aantal in je achterhoofd om de kosten er uit te halen,
de extra productie wordt vervolgens een kwestie van kopiëren van bestaande productie-lijnen wat altijd minder kost dan de opstart-fase. De marge is daar een stuk hoger wat je kunt gebruiken voor of een hogere winst of een lagere prijs. 😋
Waarvan het design al jaren bijna niet meer is veranderd.
Tja, wat wil je perse veranderen aan het 'design'? Uiteindelijk is het weinig meer dan een scherm met een randje er omheen....
Ik denk dat het de meeste mensen toch om beeldkwaliteit, snelheid en eventueel geluidskwaliteit gaat. Als dat in orde is zullen de meeste mensen al blij zij denk ik, ik in elk geval wel.
die bredere bezels zijn juist fijn bij de voorgangers, en zien er ook best goed uit. Die smalle bezels van de ipad pro zijn ook wel mooi maar niet praktisch voor zover ik ermee gewerkt heb. En eigenlijk is dat ook wel het enige verschil tussen de ipad pro en de ipads met touch id qua uiterlijk
Altijd dat gezeur over vooruitgang. Het is een grootscherm met een soc erachter, wat voor design zou je daarvoor willen?
Jammer, dat zou betekenen dat deze iPads relatief gezien op hun voorgangers zullen lijken. Waarvan het design al jaren bijna niet meer is veranderd. De iPad pro met face-id ziet er daarentegen wel mooi uit. Maar die bezels zijn enkel zo smal geworden omdat de fingerprintscanner aan de voorkant ontbreekt.
Waarom zou je iets wat vrijwel perfect is willen veranderen? Niemand klaagt over het design of gebrek aan functionaliteiten. Zelfs de prijzen zijn relatief normaal/betaalbaar geworden.
Je moet toch onderhand wel weten dat de vraag naar een nieuw design, juist omdat het jarenlang hetzelfde is, gegrond blijkt te zijn. En Apple trekt zich daar degelijk wel wat van aan, ze hebben nog niet zo lang geleden hun telefoons, laptops en tablets van een nieuw jasje voorzien.
Er is een nieuw design, maar dat zijn de high end modellen. De nieuwe reguliere iPad en iPad mini zullen relatief goedkoop worden en om het goedkoop te houden , zullen ze er niet teveel nieuwe onderdelen of ontwerpen tegenaan gooien.
Wil je een iets ander design, dan betaal je meer voor de 10.5 inch iPad pro.
Wat je hier beschrijft zijn prijsvechtende merken die hun eigen design language nog niet hebben kunnen vinden. Zolang de onderscheidende design language ontbreekt blijven dit soort merken steeds met nietszeggende wijzigingen op het gebied van design komen. Elk merk dat zijn plek op de markt weet te bemachtigen zal ook een steady design language nodig hebben om die positie te bemachtigen en behouden.
Goed design is geen frivoliteit die elk jaar hoeft te wijzigen. Dat prijsvechters design wel zo behandelen zegt enkel iets over de geringe toegevoegde waarde die zij met hun designs creëeren.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 januari 2019 12:42]

De SE lijkt totaal niet op de 8, die weer niet op de X, maar goed. Telefoons En tablets zijn afgeronde rechthoeken met een scherm. Daar ben je afzijdig van functie wel een keer mee uitgeinnoveerd. Verschillende materialen en rondingen kun je mee spelen, daar blijft het zo’n beetje bij. Welke andere merken zijn er zo revolutionair bezig qua design dan? Zou het graag zien.
Android zit niet op 80% omdat het een fantastisch OS is.

Net als dat Windows niet op 90% zit omdat het een fantastisch OS is, dacht dat tweakers dat wel zouden weten...
Apple is een bedrijf, Android niet. Dit is hetzelfde als het vergelijken van een volvo tegenover de rest van de auto’s en slaat helemaal nergens op.
Nee maar je vergelijkt Android met Apple.
Niet als het gaat over tablets. Daar is het ongeveer 30% iOS en de rest Android. https://www.statista.com/...e-held-by-tablet-vendors/
Ik zou graag TouchID weer terug hebben in de nieuwe iPhones. dit werkte voor mij stukken beter in alle dagalijkse situaties dan FaceID. (Of desnoods een oplossing waarin beide verwerkt zitten)

Ik had zelfs handschoenen die compatible waren met touchid. Met een helm en goggles op werkt faceid ECHT niet. Tevens niet als de telefoon in een dashboard cradle zit. Mijn armen zijn te lang waardoor ik te ver van het scherm af zit voor TouchID...
Hoe werken handschoenen precies met touchid? Lijkt me sterk dat dit erg veilig is.
handschoen waarvan het gedeelte van de 'touch' vinger is afgeknipt :D
Je scant de handschoen als een vinger en dit wordt als 1 van de 5 geregistreerde TouchID vingers gezien. Het is inderdaad niet veilig omdat iedereen dan met die handschoen kan inloggen. Daarbij is het niet zeker hoe uniek de ribbels van een (massa gefabriceerde) handschoen zijn.

https://gizmodo.com/how-t...rk-with-gloves-1791434057
Windows Hello Face herkent wel zonnebrillen en gewone brillen. Die hoef je niet apart te programmeren. Maar persoonlijk vind ik Windows Hello Face ook beter geschikt dan Touch ID. Een iPhone met fingerprint reader vind ik veel fijner werken dan een iPhone met FaceID. Daarentegen vind ik Windows Hello Face op tablets en laptops fijner werken dan Windows Hello fingerprint. Fingerprints zijn denk ik gewoon meer geschikt voor telefoons en gezichtsherkenning is meer geschikt voor laptops.
FaceID werkt ook gewoon met brillen.
Heb je al eens een nieuwe look toegevoegd met je helm op? Maarja, als het zo’n helm is met een smalle strook en daar heb je nog een zonnenbril in en dus kan hij niets zien van je gezicht, dan snap ik dat t mogelijk niet gaat werken. :P
Oh echt? Ik heb veel minder gedoe met faceid. Zelfs met mutsen, brillen en dikke sjaals werkt het prima. Touchid was altijd lastig: vochtige vingers, handschoenen.
Ik zou graag TouchID weer terug hebben in de nieuwe iPhones. dit werkte voor mij stukken beter in alle dagalijkse situaties dan FaceID.
Dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat Apple FaceID laat vallen.
Zeker met de komst van vingeradrukscanners onder het scherm of die zelfs heel het scherm beslaan. Ik vind beide trouwens wel handig. Ik gebruik gezichtsherkenning, fingerprint en pattern allemaal afwisselend afhankelijk van de situatie.
Apple laat FaceID niet vallen.. TouchID is gewoon goedkoper.
Zelt heb Ik sinds kort (ruim een maand) een iPhone XR als vervanger van mijn 7 Plus. Ik ben juist super positief over FaceID.

Ik werk in de industrie, ook met helm, volledig gesloten goggles, oorkappen en ook handschoenen. Wij moeten handschoenen dragen welke aan bepaalde normen voldoen voor snijvastheid, chemicaliën, etc.
Daarmee was TouchID hee erg irritant, telkens kort handschoenen uit.
FaceID heeft mij juist positief verbaast, over hoe goed hij mij herkent. Alleen met donkere glazen nog niet getest, heb de functie aan staan dat ik naar het scherm moet kijken.
Zoals je jezelf beschrijft zoals je in de hal staat met die bepakking, zou ik bijna zeggen dat je collega's je telefoon dan ook kunnen openen?

Gewoon uit intresse, ooit geprobeerd met je collega's?
Zeker geprobeerd. Maar FaceID is niet zomaar te foppen. Vind het nog steeds een bijzonder goede techniek.
Puur uit interesse: Werken de handschoenen die jij draagt dan wel op een touchscreen?
yes! het zijn deze: https://www.chainreaction...gloves-aw17/rp-prod161667

en uiteraard is het minder veilig; maar het patroon van die handschoenen is als fingerprint in te leren.
Als er een nieuwe iPhone komt met Touch ID of iets vergelijkbaars gaat mijn XR gelijk Marktplaats op.
Ik hoop heel erg op een nieuwe €499 iPad. De iPad is echt consumtie apparaat voor mij, lezen van artikelen, boeken en kranten en het kijken van een serie. De reguliere iPad van €329 is iets to low-end voor mij, ik wil graag een zo goed en groot mogelijk scherm en daar ben ik best bereid iets meer voor te betalen. Maar geen €800+. Super tevreden met de iPad Air 2 destijds, eigenlijk wil ik daar gewoon een opvolger van. A12X, high-end camera, Face-ID en pen-support zijn voor mij niet nodig, maar een goed scherm en zuinige processor (A12 op 7nm) zouden wel erg prettig zijn.

Misschien zoiets: iPad_2019_consumer_line-up.png

De goedkoopste iPad krijgt een update naar het 10,5-inch scherm en de formfactor van de oude 10.5 Pro, scheelt een hoop ontwikkelingskosten en ligt al klaar. Een duurdere iPad Air of iPad XR met groter scherm wordt daar boven geplaatst, qua formaat tussen de 11- en 12,9 inch Pro's en qua features en prijs eronder. Deze wordt bijgestaan door een nieuwe mini, waarin het oude, reguliere 9,7-inch scherm in een zo klein mogelijk behuizing wordt geplaatst.

En qua software moet Apple echt eens multi-user support en een fatsoenlijk bestandssysteem implementeren.
Super tevreden met de iPad Air 2 destijds, eigenlijk wil ik daar gewoon een opvolger van.
Wat mist er aan de normale 2018 iPad? Het gelamineerde scherm?
Qua scherm, volledig gelamineerd display en anti­reflectie­coating, ProMotion (adaptive refresh rate tot 120Hz) en P3 kleurbereik ontbreken.
ProMotion (adaptive refresh rate tot 120Hz) en P3 kleurbereik ontbreken.
Had de Air 2 ook niet toch?
Ik ben het wel met je eens, de iPad Pros zijn wel erg duur en het is jammer dat het scherm gedowngrade is na de Air 2.
Nee maar de Air 2 had in zijn tijd wel een degelijk scherm. De iPad 2018 heeft eigenlijk nul verbeteringen tov. de Air 2 in al die jaren. Zelfs achteruitgang want lagere resolutie als ik me niet vergis en geen antireflectie coating.

edit:
Ik vergiste me dus wel, zelfde resolutie. Maar alsnog achteruitgang want geen anti reflectiecoating. Erg irritant met lezen in de zon. Plus het scherm is overduidelijk minder goed gelamineerd

[Reactie gewijzigd door nino_070 op 27 januari 2019 18:23]

De iPad 2018 is een Air 2 met een SoC upgrade en stylus ondersteuning, en dat alles voor een lagere prijs.
Correctie. Een iPad Air 1 met een SoC upgrade, en stylus ondersteuning. Qua scherm wel degelijk een downgrade tov. een iPad Air 2.
en geen gelamineerd scherm...
De resolutie is gelijk gebleven, buiten dat ben ik het wel met je punt eens. De iPad 2018 is niet echt een upgrade voor een vier jaar oude iPad Air 2, en dat is logischerwijs een teleurstelling voor bezitters van een dergelijke iPad. Die nu moeten uitwijken naar een veel duurdere iPad Pro of zullen langer moeten wachten.

Je zou verwachten dat de verschillen tussen een product uit 2014 en 2018 groter zouden zijn.
Het scherm is helemaal niet gelamineerd.
Echter is de repareerbaarheid van de non laminated iPad een stuk beter en goedkoper. Gebroken scherm is op dat prijspunt met gaelamineerd display simpelweg een nieuwe iPad. Reparatie kost te veel.
Gebroken scherm is op dat prijspunt met gaelamineerd display simpelweg een nieuwe iPad.
Even afkloppen, maar ik heb sinds m'n iPad #1 toch geen enkele keer het scherm gebroken en gebruik deze dagelijks. Ook op risicocollere plaatsen dan thuis/kantoor, zoals bushalte, perron, etc. Als je gewoon voorzichtig er mee omgaat dan is de kans veel kleiner dat er wat mee stuk gaat, als je het als een stuk vuil behandeld dan zal het inderdaad een stuk sneller kapot gaan. Wellicht interessant voor (kleine) kinderen, maar voor een hoop mensen niet de reden om een minder goede iPad te accepteren.
Voorzichtigheid geboden,
Inderdaad normaal met je spullen omgaan ..
2x ipad2 releasemaand, 2x ipad mini, 3 iPhonereleases en een ipod.
Geen krassen, scheuren of sterren in het glas.
Maar ook de Androidtoestellen/tablets van de 20 devices die gepasseerd zijn, is er één gesneuveld door het scherm.
( en sindsdien zitten de kindjes niet meer met kabeltje aan de muur - zelf uitgevonden dat dat lastig was :+ )

Natuurlijk zijn altijd ongelukjes mogelijk, maar bewust van het apparaat en omgeving is belangrijk
Tsja same here.

Toch heb ik enkele honderden iPads gerepareerd. En dan zijn de prijsverschillen tussen wel of niet gelamineerd echt enorm.
Klopt. Echter gezien ik zo nu een tablet ga halen bij de MM zodat mijn vriendin dat als receptenboek kan gebruiken heb ik (ja ik ja) serieus een iPad overwogen. Maar het scherm is echt een afknapper en dat vind ik veel belangrijker dan de miniscule kans dat het scherm defect raakt door haar/mijn toedoen.

Ik ga nu dus liever voor een oude/goedkopere tablet die waarschijnlijk nooit updates gaat ontvangen maar waar het scherm wel mooi is en zo nu en dan nog een filmpje op gekeken kan/zal worden zonder ergernis. Als het scherm van de iPad wel net zo mooi was geweest als die van de pro (120hz hoefde niet eens) zou ik de iPad gehaald hebben.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2019 14:34]

Klopt. Echter gezien ik zo nu een tablet ga halen bij de MM zodat mijn vriendin dat als receptenboek kan gebruiken heb ik (ja ik ja) serieus een iPad overwogen.
Daar geloof ik dus helemaal niks van!
Ik ga nu dus liever voor een oude/goedkopere tablet die waarschijnlijk nooit updates gaat ontvangen maar waar het scherm wel mooi is en zo nu en dan nog een filmpje op gekeken kan/zal worden zonder ergernis.
Oudere goedkopere Android tablets hebben niet een beter scherm dan een iPad 2018!
Daar geloof ik dus helemaal niks van!
Je hebt gelijk, ik was bij de MM en die tablet die ik ging halen was al uitverkocht, wel direct online besteld :)
Oudere goedkopere Android tablets hebben niet een beter scherm dan een iPad 2018!
Neem jezelf niet in de maling joh, die reflecties kom je op geen enkele andere meer dan 200 euro kostende tablet tegen. Lekker in een keuken met spotjes 8)7

Daarnaast zijn er gelukkig bijna geen tablets met z'n enorme kier tussen het scherm en de glasplaat dus het is al vrij snel beter. Kleurechtheid of contrast is weinig relevant als je het scherm niet kan aflezen door de weerkaatsingen...

Daarnaast geeft die holte een erg vreemd (goedkoop) gevoel, zowel bij het bedienen (hol) als de zichtbare diepte van het paneel.

Eigenlijk alle nadelen die ik ondervond waren op te lossen door het glas op het scherm te plakken.

PS ik werk sinds kort op een MacBook Pro, maar dat geloof je vast ook niet...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 januari 2019 17:53]

Ik gebruik nog een hele oude iPad als receptenboek, op de manier waarop je de iPad dan hebt staan (rechtop) heb je echt geen last van reflecties. Maar je hebt sowieso gelijk dat je voor dat doel geen dure tablet nodig hebt.
Jij hebt een iPad overwogen? Echt? Goed dat je het uiteindelijk niet gedaan hebt. Een beetje kritisch weerwerk in de Apple threads is altijd fijn... als jij overloopt naar het Apple kamp wordt het een stuk minder leuk ;)
Alsof er concurrentie is voor de iPad. Niets komt ook maar in de buurt.
Geen zorgen, ik ben Apple fan...
Ik heb de 2018, ontbreken antispiegeling is idd irritant, maar geen meerprijs van 400 euro waard
Precies dit. Dit zou mij ook over de brug trekken om er weer eentje te kopen. Ik heb mijn ipadPro met name gebruikt voor (hobbymatig) design werk i.c.m. de appel pencil. Maar die nieuwe pro's zijn mij echt te duur. De 2018 ipad heeft weer net een te klein scherm. Daarom maar overgestapt op een Surface van MS.
Maar het missen van die features rijmt toch niet echt met je gebruik?
Wat is er dan mis met je iPad Air2 ?
De 3 core A8X is nog steeds behoorlijk snel.
Ik had tot voorheen de eerste Air nog in gebruik. Werkte prima totdat de kat hem van de kast af gooide. Niet enkel het scherm kapot maar ook gebogen doordat hij net op een hoek viel. |:(

Die voldeed nog altijd zeer aan mijn eisen van media consumptie, helaas nu even zonder.
9.7" mini? Das eerder een midi :+
De goedkoopste iPad krijgt een update naar het 10,5-inch scherm en de formfactor van de oude 10.5 Pro, scheelt een hoop ontwikkelingskosten en ligt al klaar. Een duurdere iPad Air of iPad XR met groter scherm wordt daar boven geplaatst, qua formaat tussen de 11- en 12,9 inch Pro's en qua features en prijs eronder. Deze wordt bijgestaan door een nieuwe mini, waarin het oude, reguliere 9,7-inch scherm in een zo klein mogelijk behuizing wordt geplaatst.

En qua software moet Apple echt eens multi-user support en een fatsoenlijk bestandssysteem implementeren.
Ik heb juist expres nog een 9,8 inch Ipad pro gekocht, daarbij is microsoft office gratis te gebruiken. En dat is ook op een Ipad prettig! Vanaf de 10 inch moet je verplicht een office 365 abonnement nemen. Dus liever niet upgraden naar 10.5 inch voor mij.
Nou, ik gebruik nog een iPad Air 2 maar wat heb ik spijt dat ik mijn iPad Air daarvoor heb weggedaan 😔 De nadelen van de Air 2 t.o.v. de Air: kortere batterijduur maar het ergste, het touchscreen is een heel stuk slechter dan de Air. Zo vaak dat er een letter niet wordt getypt, is gewoon super irritant! Ook een stylus werkt waardeloos op de Air 2 terwijl dat op de Air prima was.

Eigenlijk zijn we gewoon belazerd met de Air 2....in plaats dat het een upgrade had moeten zijn van de Air is het een flinke downgrade gebleken. Of hier ooit een nieuwe iPad gaat komen betwijfel ik heel sterk, Apple is goed in je centen afhandig maken maar hun producten hebben beslist niet meer die kwaliteit waarvoor ze bekend stonden......helaas.
Dit (jouw mening over de kwaliteit die lager is geworden) heb je besloten aan de hand van een ervaring met jouw iPad?

[Reactie gewijzigd door Volkan1984 op 27 januari 2019 20:12]

Ja o.a. En omdat ik dit zo ervaren heb ben ik eens gaan zoeken en daaruit bleek dat meer mensen over deze issues klagen.
Als je op internet zoekt vind je onderbouwing voor elke stelling, zelfs dat de aarde plat is.
Helemaal mee eens!
Blijkbaar zijn wij echter een uitzondering volgens de marketeers van Apple... :(
Hoop ook op een mooie ipad rond 500-600 euro,android tablets zijn goed.Maar me samsung tab note 10.1 2014 editie had maar een grote update gehad naar android 5.1 in al die jaren.
Vind €500-€600 wel weer veel voor een tablet. De prijsklasse €300-€350 waarin de iPad 2018 inzit is prima. Dat er dan soms wat concessies worden gedaan is niet anders.
Side loaden, SD kaart een browser die jij wilt en geen reskin.!
Weet jij waar ik 3 A4 handleidingen voor moest volgen?

Om de batterijpercentage indicator aan te zetten op mijn Motorola Moto C Plus 8)7
Ik moet dus eerst een MAC kopen? Ja idd totaal niet omslachtig.
Of cydia impactor op de pc, ez peasy.
Ik moet dus eerst een MAC kopen? Ja idd totaal niet omslachtig.
Nee jij had al een macbook :+
https://www.iculture.nl/g...pps-iphone-ipad-apple-tv/
Grappen makker.

. Benodigdheden voor sideloading
Een Mac met OSX 10.10 of nieuwer
Een ontwikkelaarsaccount (zie stap 1)
Xcode 7 of nieuwer (zie stap 2)
Een app die geschikt is voor sideloading, bijvoorbeeld f.lux

8)7
Meer keuze op het gebied van apps (geen telefoon-apps die worden vergroot waardoor je deze apps alleen kan gebruiken in de sta-stand met grote zwarte randen), doorgaans goedkoper dan iOS-tablets en bestands- en appuitwisseling met andere Android en Windows-apparatuur is gemakkelijker.
Meer keuze op het gebied van apps (geen telefoon-apps die worden vergroot waardoor je deze apps alleen kan gebruiken in de sta-stand met grote zwarte randen)
Dit is gewoon onzin. De iOS Appstores hebben meer dan genoeg apps die je ook op een Android kan krijgen en zijn zelfs vele malen beter geoptimaliseerd dan een Android app. Dit is gewoon bekend. Wat ook bekend is is dat Android op Tablets genoeg "Telefoonapps" heeft die worden opgeblazen om passend te krijgen op Android tablets. Ook dit is bekend.

De appstores van Apple apparaten worden juist geprijsd omdat apps vreselijk goed worden geoptimaliseerd en vaak speciaal voor devices word geoptimaliseerd omdat ontwikkelaars verplicht zijn zich aan Apples richtlijnen te houden.

Misschien jezelf even inlezen want het gehele gedeelde over je "Apps" is gewoon onzin.
Ik heb liever de opgeblazen Android-varianten dan iOS-apps die helemaal niet voor de iPad gemaakt zijn en je het dus met een telefoonvariant moet doen. Tuurlijk zijn specifieke iPad-apps beter dan opgeblazen Android-varianten, maar zolang een aantal app-ontwikkelaars geen iPad-apps hebben is dat echt een significant nadeel van de iPad ten opzichte van een Android-tablet.
Ik durf te wedden dat je niet eens 20 IOS apps kan opnoemen die zogenaamd iPhone apps zijn die volgens jouw met zwarte balken worden weergeven op iOS.
Nou, ik ken al vier apps die niet geoptimaliseerd zijn voor de iPad. Voor MijnSimyo, JBL Connect en Wie is de Mol? Is het kleinere scherm in de sta-stand met enorme zwarte balken nog niet zo’n punt, maar bij Instagram (ook geen iPad-app) is dit echt een nadeel. Dan is Android een betere keuze.
In aanvulling: mijn simpel, greenchoice, ov chipkaart, iPhoned, omnik portal (de iPad versie hiervan wordt sinds enkele maanden niet meer ontwikkeld), klarna, paypal, 9292 ov...
Er zijn er vast wel zo’n 20 te vinden.

[Reactie gewijzigd door Dirk_T op 27 januari 2019 20:03]

@Nitein-Repart - @Dirk_T
Maar ligt dat dan aan Apple, of aan de ontwikkelaars ?

Onze monteurs werken met iPhones en iPads, voor beide versies hebben we een 'app'
Staat momenteel in beide versies beschikbaar, ieder zijn eigen kenmerken ( resolutie / interface )

Dat een ontwikkelaar 'lui' is, en geen app ontwikkeld, voor beide systemen, kan je moeilijk bij de fabrikant wegleggen.
Zo lastig is het niet, de basis is gewoon beschikbaar, als er een nieuw 'model' iPad of telefoon komt, word dat geraamte aangepast naar scaling.
Een luie programmeur zet alleen de telefoon-specificaties in de app, en een vinkje "ook iPad"
Het ligt natuurlijk aan de ontwikkelaars en niet aan Apple.
Bij Android ligt het ook aan luie ontwikkelaars en niet aan Google.

Het gegeven wordt er echter niet anders van...
Niet heel onlogisch. Face-ID is een relatief nieuw component. Doorgaans duurt het even voor de hele iOS range voorzien is van de laatste innovaties en volgen dan de eerste Macbooks.
Dus als ze nu de basic iPads updaten zijn ze op dat prijspunt geen kandidaten voor FaceID. Daarbij is FaceID tot nu toe enkel op iPads geïntegreerd met een rounded edges scherm. Dat voorzie ik nog niet in de volgende basic iPad lijn.
Een jaartje wachten nog maar.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 januari 2019 12:14]

Meer dan een jaar oud dus niks nieuws aan meer.
Ik denk en dat ik wat ik vaak ook zie dat mensen het onhandig vinden.
Ken een paar mensen die toutch ID gebruikten op oudere toestellen en nu over naar pincode gegaan zijn omdat iPhone X dat niet heeft en face ID onhandig vinden.
Het werkt rete-goed; is werkelijk niets onhandig aan te vinden, je hoeft er niet eens over na te denken.
Het enige moment dat ik Touch-ID “mis” is al de telefoon op het nachtkastje ligt, dan kan hij mijn gezicht niet zien, maar wees eerlijk als je hem wilt gebruiken zul je hem toch moeten pakken, ook met TouchID.

Een jaar oud betekent niet automatisch dat het ook al op alle devices, honderden miljoenen per jaar, geïntegreerd kan zijn. 1 jaar oud betekent niet automatisch dat je van nieuwe innovatie naar de grootste massa productie kunt tegen een aantrekkelijke kostprijs.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 27 januari 2019 13:20]

Voor jou werkt het goed ja. Maar jouw use case is die van een ander niet. Als je een beetje door de reacties hier leest vind je de situaties waarin faceid onhandig is wel terug. Zelf ben ik ook geen fan van faceid, je moet teveel naar het toestel kijken en dat levert mij onnodige vertraging op. Ik geef de voorkeur aan een scanner aan de achterkant, want dat is voor mij in de meeste situaties het snelst.

Iets tegen een aantrekkelijke kostprijs is bij Apple sowieso een vreemd begrip met hun prijzen. Ruimte zat hoor.
Moeten kijken? Attention detection/aandacht vereist heb ik als eerste uitgezet. FaceID herkent nu gewoon de vorm can mijn gezicht, ongeacht of ik recht in de camera kijk.
Er zijn genoeg mensen voor wie een iPhone zelfs goedkoop is en dus een zeer aantrekkelijk kostprijs heeft voor de no nonsense ervaring die het biedt.

Ja je kan nu een heel verhaal houden hoe jij vind dat je het daar niet mee eens bent maar dat ben jij.

Apple bewijst al 10 jaar dat de prijs die ze vragen voor de iPhone het waard is voor veel mensen.

En dan heb ik het niet eens over het feit dat je voor je Apple apparaat altijd meer voor terug krijgt als je het als 2e hands verkoopt waardoor die zogenaamde hoge prijs er niet eens meer toe doet.
maar ze krijgen dus ook geen touch ID. we gaan terug naar 2012

Edit; Leesfout

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 27 januari 2019 12:00]

Beter lezen. Het is de iPod Touch die geen TouchID zal hebben. Over de iPads wordt hierover totaal geen uitspraak gedaan, en ik ga er ook gewoon van uit dat alle nieuwe iPads TouchID zullen hebben. Zou ook maar vreemd zijn om dat ineens weg te laten.
Mogelijk dat ze een vingerafdrukscanner onder het scherm implementeren? ScreenID :+
LOL. Maar serieus: dat hele gedoe met een vingerafdrukscanner onder het scherm mag van mij snel afgelopen zijn zolang er nog steeds geen mogelijkheid is om je vinger te scannen zonder het scherm aan te hoeven zetten. Ik wil gewoon mijn vinger erop leggen en boem, net als bij fysieke scanners nu het geval is.
Dan heb je mazzel. Huawei heeft dat werkend op de p20 mate pro. Dus de rest zal snel volgen ;)
Op de OnePlus 6t hoef je het scherm niet actief aan te zetten als je het ambient display aan hebt staan. De scanner wordt dan actief als je bijvoorbeeld de telefoon oppakt of op het scherm tikt. Je hoeft het scherm dus niet met de aan/uit knop te activeren.
Fijn dat het op 2 telefoons (zie ook de reactie boven jou) zo werkt, maar helaas is dat niet op alle telefoons het geval.
Ik zou graag zien dat ook een iPad zonder sim een GPS receiver heeft. Ik gebruik de iPad alleen met Wifi, en op vakantie is het handig om googlemaps, of tripadvisor te gebruiken met je locatie. Kun je naar restaurants etc zoeken. Maar ik heb geen enkele behoefte aan de 3G/4G optie (en de meerprijs daarvan).
Telefoons vanaf 50€ hebben al GPS, de chip kost nog geen Euro.
Snap je betoog, vond het zelf ook altijd vreemd dat de wifi-only versie geen GPS heeft, ook in verband met mogelijke diefstal, verlies. FindmyiPad werkt dan ook minder goed. Volgens mij komt dat omdat de GPS chip bij de 3G/4G module ingebakken zit. Echter Googlemaps heeft wel een verbinding nodig voor de kaarten en dan moet je onderweg toch minimaal een hotspot maken voor internet.

Ik heb zelf nu 2x de cellular versie gekocht vanwege GPS. (iPad 2 en iPad Air 2). Ben nu aan het kijken naar een 2017 12.9" iPad Pro met 4G, puur vanwege het feit dat ik meer en meer met fotografie bezig ben en een groter scherm met pencil dan een stuk fijner is. De 2018 versie vind ik dan weer veel te duur. Sim voor mijn iPad zit in mijn telefoonabo en ik hoef geen hotspot meer te maken, waardoor ik mijn telefoon leegtrek.
Als Apple slim is lanceren ze hun 'oude' design als een goedkope iPad. Maar dan wel met reflective coating. Ze kunnen op zoveel meer besparen om hem 'goedkoper' te maken dan op die coating. Dat was voor mij een beetje 'we maken hem maar onaantrekkelijk zodat met de pro koopt' want 'we krijgen de ipad pro niet meer pro dan dit'.
Twee verschillende lijnen normaal/consumptie en pro zou perfect zijn. Geef iOS 13 een vette update (multiuser en meer pro (desktop browser, betere files up port, etc) en iedereen is blij. Concurrentie is er amper.
Apple is niet slim, want ze hebben geen goedkope modellen. Van geen enkel product dat ze verkopen.

Concurrentie is er trouwens volop, maar als je bedoelt "concurrenten met iOS of macOS" dan heb je gelijk. Maar dan vergelijk je ook appels met peren :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 januari 2019 15:18]

Ligt er maar net aan hoe je t bekijkt. Door geen “budget” modellen te verkopen zijn ze in de ogen van veel consumenten een “luxe” merk. (Nee dit geldt niet voor iedereen). Audi kan ook goedkope auto’s produceren in een prijsklasse van bijv. een Daihatsu, maar dan zou Audi een deel van hun “luxe” imago verliezen.

Overigens zal Apple (en Samsung) de komende jaren minder innovatief zijn op de smartphonemarkt. Simpelweg omdat die markt grotendeels verzadigd is én omdat beide bedrijven flink geld investeren in andere zaken (machine learning, AI, AR, VR, autonoom rijdende auto’s etc. En Apple investeert op t moment veel geld in de medische wereld).

Verwacht maar gerust dat de meest innovatieve modellen van Chinese fabrikanten gaan komen (zoals OnePlus, Oppo, Xiaomi) waar Xiaomi de grootste kanshebber is, omdat die hun toestellen veel te goedkoop op de markt zetten in de hoop dat mensen daarna meer xiaomi producten bestellen (zoek maar eens op wat die allemaal verkopen in de Mi lijn).
Als er nu 1 automerk niet handig is om te kiezen voor je auto-analogie is het Audi wel. ;) Het goedkopere merk uit hetzelfde concern heet Volkswagen, Skoda of Seat. ;) Dat is de reden dat Audi geen goedkopere auto's op de markt zal zetten, want het zou interen op de verkopen van 1 van de andere merken. BMW zou een betere keus zijn, hun enige andere merk dat "kleinere" auto's maakt is Mini, hoewel die ook vreselijk gegroeid zijn in de laatste modellenreeks. En dat merk is ook premium in zijn segment, dus ook niet echt een optie voor budget modellen.
Het ging over merken, niet over moederbedrijven. Anders kun je de meeste middelgrote merken er wel bij halen met die analogie. Er is altijd wel wat te zeggen over "zustermerken" die beter of slechter zijn.

De analogie tégen luxemerken is bijv een Toyota. Je ziet die dingen overal, en in Japan is het helemaal de ene na de andere. Ze hebben budget en luxe, en bedekken daarmee een veel groter deel van de markt. Apple heeft geen budget, en mist dus dat deel van de markt. Maar belangrijker: er zijn ook geen budget-alternatieven met iOS of macOS. Bij auto's (of keukens, wasmachines, badkuipen, horloges, ...) kun je naar een ander merk overstappen en je hebt nog steeds een auto die net zo werkt als dat andere merk, maar bij computer-achtige producten gaat dat niet op.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 januari 2019 10:16]

Juist daarom mijn statement. Audi zal geen budget auto maken, omdat het het merk geen goed zou doen. Zowel niet op imago als de verkopen van de budget-concurrentie binnen het eigen concern. Je wil niet concurreren binnen je eigen concern, of denk je echt dat Audi de vrijheid zou hebben om een golf-killer te maken qua prijs? Nee tuurlijk niet. Toyota heeft ook een premium brand: Lexus. Daar zijn de auto's ook weer een stap hoger qua design, luxe en premium-feel en daarbij een bijpassend prijskaartje. Dat ze hier de keuze hebben gelaten tussen max 2 merken en Toyota een bredere range te geven is een keus van het concern wat erachter zit. Echter komen die beslissingen uiteindelijk wel van hogerhand uit het moederconcern, niet de merken an sich.

Apple heeft inderdaad nauwelijks budget-versies van hun apparatuur. En dat zij bij hun producten hun eigen OS hebben, is hun eigen keus en tot op heden is het een juiste keuze geweest. Denk niet dat Apple dergelijke resultaten zou hebben gehad als het bijvoorbeeld Android als OS had gehad. Samsung heeft het ook een aantal keren geprobeerd qua OS, maar uiteindelijk daar toch miserabel gefaald. (Bada en Tizen iemand?) Samsung merkt dat het in de budgetmarkt steeds moeilijker wordt zich te profileren tegenover de andere fabrikanten die nagenoeg dezelfde functionaliteit bieden tegen lagere prijzen.

Apple zit al in het premium segment en ziet geen brood in de budget markt. En dat is ook niet zo raar, want de budgetmarkt qua smartphone is nauwelijks marge te verkrijgen. En die kopzorgen wil je er niet bij hebben voor nauwelijks meer winst op het eind. (zorgen over productie, afzet en support)
Laat ons bv films enzz bekijken via een hdd aangesloten op de usb C of de lighting poort. Of een usb stick?
Downloaden van nzb files dit kan je mer je android toestel.
Is het niet gewoon een software truukje icm de camera?
Betekent dit dus dat er eindelijk weer iPads komen zonder camera, net als de allereerste?
Gewoon de nieuwe IPad wifi+ 4g en de IPad mini Wifi + 4g dus.
Ik vind Face ID ook niets. Het werkt niet zo vlot en voelt toch opdringering and privacy gevoelig(er). Apple is vergeten dat het dingen gebruiksvriendelijker en prettiger moet maken, niet dat het dogmatisch op zoek innovaties vanwege de innovatie, maar vanwege het gebruikersgemak of -nut. Ook die headphone jack. Het annuleren van kleinere modellen. Ik zet echt tegen het Android overstappen aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee