Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spotify test manier voor gebruikers om muziek van artiesten te blokkeren

Spotify is bezig met het testen van een manier voor gebruikers om de muziek van bepaalde, zelfgekozen artiesten te blokkeren. Gebruikers krijgen die muziek dan niet meer te horen in playlists als Discover Weekly of charts-lijsten.

Een auteur van Thurott.com zit in de bèta en heeft de functie, schrijft hij. De functie is bereikbaar door bij een artiest op het menu met drie puntjes te klikken, waarna de optie 'speel deze artiest niet af' verschijnt. Daarna staat een melding in beeld dat Spotify muziek van die artiest niet meer zal afspelen.

De functie werkt alleen op muziek waarbij de geblokkeerde artiest de hoofdartiest is en niet in combinatie met meer artiesten. Spotify test de functie al een paar maanden, waarbij de muziekdienst de test vorige week beschikbaar heeft gesteld aan veel meer mensen. Hij lijkt alleen te werken in de iOS-functie en nog niet op het web, in desktop-apps of op Android.

Spotify verwierp eerder het idee om gebruikers muziek te laten blokkeren, maar lijkt daar met deze test op te zijn teruggekomen. Gebruikers hoeven geen reden op te geven waarom ze de muziek van bepaalde artiesten willen blokkeren.

Spotify block-functie in iOS-app (januari 2019)

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

22-01-2019 • 07:24

209 Linkedin Google+

Reacties (209)

Wijzig sortering
Een probleem met Spotify en tal van andere moderne mediadiensten is dat je verplicht bent om hun software te gebruiken om de media af te spelen. Ik heb prachtige gespecialiseerde software zoals een muziekspeler en een videospeler die veel meer kunnen dan de ingebouwde software van Spotify, Youtube, etc...

Het helpt een beetje dat sommige van deze sites een API hebben waar je tegen aan kan programmeren, maar typisch is de API beperkt en in ieder geval volkomen gebonden aan die ene site en het schaalt voor geen meter. Het kruisproduct tussen spelers en diensten is gigantisch, voor iedere apparaat en voor iedere dienst aparte apps maken is niet te doen.

Ik heb behoefte aan een algemeen koppelvlak tussen mediabiliotheken (youtube, spotify, itunes, netflix, etc) en spelers (chromecast, ipod, smartTV, windows media speler, braillelezer, ...). Zodat ik zelf kan kiezen welke bronnen ik wil hebben (bv afhankelijk van hoeveel geld ik er voor over heb) en hoe ik het afspeel.

Dat is ook een oplossing voor het probleem dat je als gebruiker op zoek moet gaan naar welke dienst de serie/film/CD/... heeft die je zoekt en al helemaal als je extra eisen hebt zoals "de beste kwaliteit", "ondertiteling" of "goedkoop".
Je eigen muziekbubble!
Juist niet. Dankzij deze feature wordt het mogelijk om discover lijsten te gebruiken zonder je te hoeven ergeren als die ene artiest voor de zoveelste keer voorbij komt.
Mooi zou zijn dat spotify ook het patroon ziet dat ik niet per se van alle Nederlandse artiesten hou, alleen omdat je in Nederland woont.
dat is nu precies wat me tegenvalt van die spotify disover en weekly playlists.
ik dacht dat er een slim algoritme achter zat. maar ik kan niet zeggen dat hij iets leert van mijn muziek, het enige wat een beetje matched is het genre. en vooral onbekende noname B bands (goed dat ze een beetje airtime/publiciteit krijgen) maar ik zit er niet op te wachten.
Apart.

Alles in de discover tab, discover weekly playlist en release radar playlist matched volledig met wat ik luister en ontdek daar steeds weer nieuwe muziek mee, het is de enige functie die ik gebruik in spotify.
misschien ligt het aan mijn muziek keuze, zou kunnen maar 90% wat hij zelf aanvult in die lijsten is muziek waar ik niet op zit te wachten. ooit zit er inderdaad wel eens een nummer bij die prima is. dat is meer de uitzondering op de regel.
Dat had ik in het begin ook. Wat erg helpt is tracks uit je Discovery weekly een hartje te geven. Of anders: als je een 'Radio' bent gestart een bepaalde track een duim omhoog of omlaag geven. En als derde: selecteer nummer handmatig ipv dat je een afspeellijst afspeelt. Zo geef je Spotify genoeg input om voor jou toffe muziek voor te stellen. Als je bovenstaande met regelmaat toepast Spotify vrij snel door wat je leuk vindt.

Bij mij gaat het over het algemeen om de muziekstijlen: house, techno, slowtechno en vergelijkbare.
Duimpje omlaag, en dan ook in grote hoeveelheden, is volgens mij de enige manier om van een bepaald genre af te komen. Ik krijg niet het idee dat een duimpje omlaag in verband wordt (hopelijk werd) gebracht met een artiest. Ik skip de in mijn oren waardeloze nummers eigenlijk alleen via mijn horloge of via een spraakopdracht aan Google, met name omdat ik mijn telefoon unlocken te onhandig vindt. Maar dat levert geen duimpje omlaag voor dat nummer op en dus verschijnt eenzelfde nummer enkele tijd later gewoon weer.

Er zou eigenlijk ook een waardering aan het skippen moeten hangen. Bijv duim omhoog is +2, duim omlaag -5 en skip -1 (en dan iets beter doordacht). Nu is een skip zonder gevolgen voor je muziek profiel.
Ik heb sinds een tijdje dat in mijn Discover weekly bij duimpje omlaag ik de vraag krijg of ik dit nummer niet meer wil horen of juist alles van de artiest niet meer wil horen.

Verder ben ik het zeker met je eens. Misschien zou je kunnen zeggen dat een nummer twee keer achter elkaar volledig luisteren een extra boost zou moeten geven voor dat ene nummer :P
Gekke vraag maar bestaat er iets dat automatisch (elke week) je Discover of release radar backupt in een bestaande afspeellijst? Dit zou geniaal zijn, ik mis soms wat mooie nummer die ik zo nooit meer terug vind.
Ja, je kan IFTTT hiervoor gebruiken. Je vindt daar een recipe die precies doet wat je beschrijft.
Geweldig! zal vanavond eens proberen.
Of de nummers die je leuk vind gelijk in een eigen Playlist zetten.
Dat is juist het probleem dat gaat vaak goed maar soms ben je net een week kwijt. We zijn mensen ;)
Je hebt ook nog je laatst afgespeeld nummers lijst toch.. Daar zullen ze ook nog wel tussen Staan... Tot hoeveel nummers zou ik niet weten.
In mijn Discover Weekly playlist staat heel vaak Nederlandstalige muziek terwijl ik die nooit luister, deze feature zou voor mij echt een uitkomst zijn om deze artiesten te weren _/-\o_
Ik ben daarentegen tevreden. Ik weet dat ik vrij specifieke smaak heb, en ik zoek absoluut geen playlist die me met 100% zekerheid serveert wat ik al leuk vind.

Ik heb liever 1 keer per week een goed nummer dat ik geweldig vind, en dat de rest me niet zint, dan dat ik een playlist krijg van muziek die niet verrassend voor me is maar enigszins okay is. Het is voor mij echt een manier om mijn muzieksmaak te verbreden.

Ik denk niet dat dat lukt, als het algoritme te hard wordt afgerekend op het serveren van muziek die je niet leuk vindt.
daar kan ik me wel in vinden alleen lijkt het algoritme me steeds verder van mijn eigen wensen te drijven.
een beetje alsof hij zo overtuigd is dat die nummers die gekozen worden precies is wat ik wil.
Ik ervaar dit toch echt anders. Mijn zelf gemaakte playlisten zijn opgedeeld per muziek soort: Hip-hop, Rock, Pop en deze weer in sub playlisten op land of subgenre (Metal, Classic Rock).

De Daily Mix 1-6 zijn een mix van mijn favorietennummers en nieuwe muziek van de zelfde of nieuwe artiesten op muziek soort. Mix 1 - HipHop USA, Mix 2 - HipHop NL, Mix 3 - Classic Rock etc etc.

Ik skip maximaal 5 nummers per luistersessie omdat ik de artiest niet goed vind of geen zin heb in dat specifieke nummer. Wellicht dat je een aantal playlist kan bouwen en kan kijken of de door spotify gegenereerde nummers beter aansluiten op jou? Ben wel benieuwd of dat echt helpt aangezien ik niet anders weet en mijn playlisten al jaren bestaan (early adopter).
Ik had precies dezelfde ervaring in de korte periode dat ik Spotify probeerde ca. drie jaar geleden. Ik dacht: handig om nieuwe muziek te ontdekken als ik telkens handmatig skip / duim omlaag doe bij muziek die ik niks vind (of wat toen ook mogelijk was), maar telkens bleef dezelfde artiest voorbij komen, zelfs als ik al vijf nummers van diezelfde artiest geskipt had. En ik had ook bewust eerst wat bekende muziek die ik wel goed vind geluisterd en geliket o.i.d.

Toentertijd vond ik het algoritme waardeloos.
Dat algoritme slaat soms nergens op. Ik vind een aantal Nederlandstalige nummers goed (ik noem een IOS met Voltooid Verleden Tijd) wat dus NIET, Spotify, inhoudt dat ik ook van die hoempa-hoempa muziek leuk vind. Sterker nog, dat vind ik afgrijselijk. Ook denkt Spotify dat omdat ik Haus Am See in een lijst heb, dat ik wel hou van praktisch alle Duitse muziek.

De Discover Weekly brengt soms aardige suggesties voort maar ik erger me er meer aan dat er zoveel troep tussendoor komt.
Het oude YouTube algoritme wat ze tot een jaar of zes geleden nog hadden, dat was perfect. Geen idee waar het op gebaseerd was maar de tijd die ik spendeer op YouTube met muziek luisteren is echt gedecimeerd sinds ze het "hier heb je de zelfde shit die je al gehoord hebt en totaal niet gerelateerde bullshit" algoritme hebben ingevoerd.
Het geinige van het Youtube algoritme is dat het me met enige regelmaat lukt om het in een loop te krijgen. Dan geeft ie voor video A als autoplay suggestie video B, en voor video B suggereert ie video A. Ook na beide meerdere keren te skippen.
Ook eindig ik altijd na drie nummers bij Michael Jackson tegenwoordig. Zolang ik maar met een funk- of soul artiest begin.
Precies de reden dat ik youtube music gebruik en niet Spotify, het leert gewoon veel beter je muzieksmaak kennen. Bij Spotify wil ik ongeveer de helft van de nummers niet horen, bij YouTube music was dit in het begin ongeveer 1 op de 10 en na meer gebruik inmiddels meer richting 1 op 20/30
Hier ook. 1x enkele jaren geleden in een dronken bui wat nummers geliked in een genre dat me eigenlijk totaal niet aanstaat. Sindsdien bestaat mijn Discover lijst enkel nog maar uit dat genre, ook al zijn m'n eigen playlists totaal verschillend. Gewoon onbruikbaar geworden.
Ik zit op Apple Music en het is niet veel beter, en Apple Music heeft zelfs mensen in dienst om zonder machine-learning playlists op te stellen.

Ik heb het beeld dat het erg samenhangt met je muzieksmaak, in mainstream genres krijg je nog wel goede suggesties, maar buiten die genres is het vaak karig.
Discover tab/pagina is ook niet echt toegespitst op jouw muzieksmaak, afgezien van de genres die je het meeste luistert. Binnen die genres die het beste met jouw luisterhistorie matchen, zijn de aanbevelingen voor iedereen volgens mij hetzelfde.

Discover Weekly ben ik ook niet zo over te spreken, slaat vaak de plank mis. Vooral omdat het lijkt te proberen 'onbekende' tracks te serveren, terwijl die tracks in de meeste gevallen niet veel plays hebben omdat ze gewoon bagger zijn.

Release Radar is daarentegen echt super. Nieuwe releases van artiesten die je volgt, en sporadisch een tracks waarvan Spotify denkt dat je ze zult kunnen waarderen. Als je vervolgens een paar weken hartjes uitdeelt aan de tracks die je goed vindt, dan lijkt Release Radar (in mijn geval tenminste) steeds accurater te worden.

Hoe meer je Spotify's algoritmes voedt met opgeslagen nummers, gevolgde artiesten en hartjes in 'playlists gemaakt voor jou', dan hoe accurater de aanbevelingen worden. Vrij logisch natuurlijk.
Die is mooi ja. Zet één nummer van Bløf in een playlist met 50 nummers, en Spotify denkt ineens dat er André Hazes in moet.
Ik dacht juist aan de mogelijkheid om Bløf voor eeuwig te bannen uit de huiskamer middels deze feature :)
Ronnie Flexx, Boef, Blof verbannen. Heerlijk. Nu nog syncen met m'n Gezinsabonnement :P
Die heb ik wel eens aangemeld op de suggestie site van Spotify. Het lijkt erop dat voor engelstalige artiesten naar het genre wordt gekeken en voor alle andere talen alleen naar de taal inderdaad. Helemaal irritant als je 1 Nederlandse artiest hebt die je wel leuk vindt, en dan inderdaad vervolgens gek wordt van alle totaal niet passende aanbevelingen.
Bijvoorbeeld een keer wat van De Dijk geluisterd, vervolgens kreeg ik Andre Hazes en Imca Maria als suggesties in de lijsten. Om gek van te worden.
Wat ik irritanter vind is dat ie, in ieder geval voor NL-talig, ook allemaal covers mee pakt ipv de orginelen.
Die ik dan ook compleet niet kan waarderen door de manier hoe ze gezongen worden (marokaans/turk accent).
En ze skippen lijkt geen enkel effect te hebben :(
Juist niet. Dankzij deze feature wordt het mogelijk om discover lijsten te gebruiken zonder je te hoeven ergeren als die ene artiest voor de zoveelste keer voorbij komt.
Ja, of die valse zogenaamde Nederlandse zangers die niet kunnen zingen of rappen. (Of wat er op lijkt)
Dat zou pas een mooie optie zijn: het automatisch blokkeren van nummers met een te groot gebruik van autotune.
Plus 10 voor dat!
Dat zit er toch al maanden in? Als ik in mijn Discover Weekly-playlist op het icoontje klik dat ik een nummer niet leuk vind krijg ik een popupje waar ik kan kiezen voor "Ik vind dit nummer niet leuk" of "Ik vind <artiestnaam> niet leuk". En dan komt die artiest niet meer voorbij. Of zit ik in een of andere beta-test-groep zonder dat ik het weet? Kan me niet herinneren dat ik me ooit heb aangemeld maar 't zou best kunnen. Dit hele artikel voelt voor mij als oud nieuws, ik dacht dat iedereen dit allang kon. :? Dit zie ik.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 22 januari 2019 11:23]

Het wel of niet leuk vinden van een artiest bepaalt alleen of je deze artiest vaker dan wil minder wil horen. Met de functie die Spotify nu heeft ingebouwd kan je zorgen dat je de gehele artiest kan blokkeren en dus nooit meer zal horen als je Spotify gebruikt. Zal waarschijnlijk met de R.Kelly rel wat extra voorrang hebben gekregen.
Als je klikt op "Ik vind <artiestnaam> niet leuk" zegt Spotify: "Begrepen. Vanaf nu zullen we <artiestnaam> niet in je Discover Weekly zetten." Dat interpreteer ik toch echt als dat die artiest wordt geblokkeerd.
Alleen voor je Discover weekly, elke andere playlist waar die artiest in voorkomt speelt deze vrolijk af.
Daar heb je een punt. :) Gelukkig heb ik de meeste playlists in mijn account zelf samengesteld. Maar ik vermoed dat het ook alleen geldt voor zulke geautomatiseerde playlists, niet voor playlists die door personen worden gedeeld:
Gebruikers krijgen die muziek dan niet meer te horen in playlists als Discover Weekly of charts-lijsten.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 22 januari 2019 23:03]

Ik dacht ook dat dit er altijd al in zat...
(Ik gebruik nog niet zo lang Spotify en pas het laatste half jaar wat intensiever)
Maar zoveel meuk krijg ik niet in mijn weekly discovery of de release lijst.
En als dat ertussen zit kan ik, zoals hierboven, aangeven of ik alleen dit nummer niet leuk vind (Cowbell van DeWolff, verder een geweldige band) of dat ik die hele artiest niet meer wil horen (Spinvis).

Ik heb in het begin een aantal favoriete artiesten opgegeven en een paar playlists gemaakt. Het algoritme houdt zich daar goed aan. Bij mij althans.
Zo is dat

Ik gebruik een andere streamingdienst (GPM) die werkt met duimpjes: duimpje omlaag betekent dat het specifieke liedje normaalgezien niet meer in voorgestelde playlists voorbijkomt en dat de artiest in kwestie minder voorbijkomt (als ik het goed begrijp).
Maar dit is nog handiger: je kan meteen een artiest blokkeren zodat die niet meer voorbijkomt, punt.

Ik vind het superhandig om artiesten te kunnen blacklisten, iedereen heeft toch dingen waarvan ie zegt: "daar hou ik echt niet van"? Ik heb dat zeker en vast wel.
De mogelijkheid maakt de ervaring alleen maar prettiger, ik kan/wil bepaalde artiesten/liedjes echt niet horen.
Zo is dat

Ik gebruik een andere streamingdienst (GPM) die werkt met duimpjes: duimpje omlaag betekent dat het specifieke liedje normaalgezien niet meer in voorgestelde playlists voorbijkomt en dat de artiest in kwestie minder voorbijkomt (als ik het goed begrijp).
Maar dit is nog handiger: je kan meteen een artiest blokkeren zodat die niet meer voorbijkomt, punt.
Waarom al dat gedoe met die duimpjes: waarom niet automatisch een duimpje omlaag als je een liedje skipt?
Skippen doe je soms ook als je eens even geen zin hebt in een bepaald nummer, maar het daarom niet wil blacklisten om niet meer te horen.

Vb: ik zit naar het 3'de album op rij van -ik zeg maar wat- te luisteren omdat ik fan ben van die band.
Even later zet ik de playlist "ik doe een gok" op basis van m'n eigen muzieksmaak aan, kans bestaat dat er meteen een nummertje van die band -want mijn muzieksmaak- langskomt... Ik wil dat wel nog terughoren, maar nu even niet; heb er net 3 albums van gehoord... zoiets heb ik wel vaker.

[Reactie gewijzigd door YourMom op 22 januari 2019 11:20]

Mwah skippen zou wel mee moeten tellen, maar veel minder.
Echter als je een bepaald nummer/bepaalde artiest telkens skipped => weg ermee.
Op die manier zou ik me er ook kunnen in vinden maar in dat geval is een duimpje omlaag dan toch handiger denk ik.

Of zoals Spotify het doet: gewoonweg blokkeren... perfect.
zeker, luister je bv veel metalica, krijg je ineens justin bieber er tussen te horen.
denk dat veel mensen zich er aan ergergen dat er zoiets gebeurt.
En standaard kan spotify die lijst al voor iedereen vullen met o.a. Justin Bieber etc :+
Yes meteen die Nederlandse rap meuk er uit gooien die maar voorbij blijft komen.
Waarom gebruik je geen alternatief als last.fm dan?

Geloof dat zelfs Shazam dat kan tegenwoordig
Da's iets waar ik me zeker aan ergerde en hoopte al op deze feature. Ik gebruik vrijwel nooit de discover of charts omdat ik dan wel 10x dezelfde artiest in een lijst hoor waar ik geen interesse in heb.
Ik kan Boef, Lil' Kleine, Broederliefde en al die troep niet uit staan. Die wil ik niet horen en weiger ze ook hogere statistieken voor hun streams te geven,

Deze heb ik gisteren dan ook allemaal geblokkeerd in mijn Spotify.
Ik vind het toch heel grappig om te zien hoe mede Tweakers hier over de Nederhiphop denken. Zelf ben ik wel fan van Hiphop (maar tevens Metal, Rock, Klassiek, sommige pop (Michael Jackson) een heel afentoe NL Talig)...
Maar toch kan ik waarderen dat (Nederlandse) "artiesten" onder zware autotune weggetuned kunnen worden vanaf heden ten dag. Vooral als het artiesten zijn die nogal vrouw onvriendelijk zijn of in hun teksten laten blijken hoe vervelend ze het vinden om een Nederlands burger te zijn, inclusief haar rijke cultuur, normen en waarden (Boef)...
Verder ben ik (nog) geen Spotify lid, maar in hoeverre is het aanbod op Spotify breed betreft artiesten?
Heb ooit Netflix voor film en tv series gehad, maar daar was het aanbod na 1 maand al uitgekeken en verdween er meer dan dat erbij kwam (op slechte NL films na).
mijn wens is vervuld, kan nu eindelijk dezelfde soort artiesten, welke ik ook niet wil sponsoren blokkeren _/-\o_
So what? Ik kan die stem van James Blunt niet uitstaan, dus ik zou het superfijn vinden om die nasale klanken niet ineens in een Discover Weekly-playlist voorbij te hoeven horen komen, waarbij ik dan elke keer mijn telefoon moet pakken om te skippen naar het volgende nummer.
Niks mis met een eigen muziekbubble toch?! Muziek luister je ter ontspanning en juist dan is een eigen muziek bubble wel prettig. Of moet ik je opmerking niet zien als iets negatiefs? Overigens is een traditionele radiozender ook een muziek bubble toch?
Mooi toch? Niet iedereen wilt artiesten als R Kelly tegenkomen.
Als die muziekbubbel groot genoeg is zie ik dat niet als een probleem. Heb mijn discoverylijst best vaak aan op kantoor en soms komt er ineens een verdwaalde havenzanger langs en dan moet iedereen daar zijn mening weer over kwijt dus dan heb ik liever dat ik een paar artiesten kan blocken.

Als ik het mij goed herinner was er ooiit al een duimpje omhoog/omlaag voor Spotify radio en op die manier is mijn muziekbubbel hard gegroeid.
Stiekem leeft iedereen in een bubble, maar hebben dat niet altijd door.
Daar is toch niks mis mee? Iedereen heeft verschillende muziek smaken en wensen.

Om even op de getoonde foto in te haken... ook ik hoef de monotone stem van Ariana grande niet te horen ;)
Ik hoop zo dat bij die test club zit, de voorstel en ontdek nieuwe muziek is leuke feature, luister ook graag nieuwe online afspeellijsten. Echter komen sommige artiesten herhaaldelijk langs, waarbij harikiri-neigingen optreden. Het zou fijn zijn artiesten of nummers te kunnen blokkeren over alle features.

Recentelijk hier nog na opzoek geweest
gezocht; muziekdienst waarbij artiest te blokkeren is

Ook spotify community en supportpagina komt deze vraag met grote regelmaat langs

//edit: vriendin had via Alexa thuis muziek afgespeeld, niet geheel mijn smaak... dus die meuk kwam vaker langs dan lief heb. support ticket bij spotify resulteerde in volgende” blablablabla Algorithme blablablabla oplossing; nieuw account voor je aanmaken”

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 januari 2019 07:44]

Inderdaad, blij met deze functie. Nu nog iets met genres. Om de een of andere manier blijft Spotify proberen om mij van Duitse schlagers te voorzien in de discovery lijsten.
Luister je wel eens naar NL muziek of NL/Duitse artiesten? Want something, something, algoritme.
Ik heb er ook last van(ook met Finse bands...) en zou zo'n functie ook toejuichen.
Kan ook zijn dat je bepaalde vrienden hebt of mensen volgt waar liefhebbers van Duitsers tussenzitten. Iets soortgelijks heb ik met youtube en Belgische content. Zal deels zijn omdat ik relatief veel mensen in Belgie ken en ook regelmatig in Belgie ben.
Helemaal mee eens:) Ik luister vaak naar een rijtje dezelfde artiesten. Helaas vindt spotify het nodig om na een album of bepaald lijstje zelf te bedenken wat ik dan wel leuk zou kunnen vinden. Gezien Milow een belg is past Marco Borsato daar perfect achteraan:( Ik heb een vreselijke pleurishekel aan alles dat nederlands zingt/rapt/playbackt/autotuned/etc. Dus ik zet Marco Borsato huilend uit om snel een ander muziekje te zoeken. Volgende keer dat ik een album van Milow heb beluisterd exact hetzelfde gedrag:(
Je weet dat het een optie is in spotify, dat die zelf met muziek komt als je lijst op is. Je kan het uitzetten, dan stop de muziek weer klassiek als je lijst "op" is.
Wat heerlijk om al die trieste kinder artiesten te blokken zoals boef en lil kleine en al die singer song writers 8-)
Als je die in je playlists krijgt heb je toch zelf iets gedaan waardoor Spotify denkt dat je dat leuk vindt.
Mijn muziekstijl is erg divers, echter heb ik gewoon een hekel aan Boef, maar wil wel graag andere Nederhop kunnen luisteren... deze optie komt echt als een wenselijke aanvulling.
Boef wordt inderdaad enorm gepusht, maar heel veel van die Nederlandstalige meuk komt voorbij. Ik luister veel hardstyle, maar in mijn persoonlijke daily mixen zitten altijd wel een paar NL rappers.
Zal deels wel komen door Paul Elstak die met jebroer 2 of 3 grote nummers had die werden getagd als hardstyle en hiphop
off-topic: nog tips qua Nederhop? Ik vind de oude albums van Kraantje Pappie echt super (toffe lyrics, beats van Noisia), maar veel van die wannabe gangste-shit trek ik van geen meter.
Naja zelf, ik geef de controle ook wel eens uit handen op b.v. een feestje. Ook sta ik thuis ingelogd op de PS4 en android TV. Als de vriendin als ik niet thuis ben wat op zet dan beïnvloed dat natuurlijk mijn discover weekly e.d. Buiten het blokkeren van artiesten zou ik het dan ook mooi vinden als er een soort gast modus kan komen.
Die is er ook en heet Private Listening https://support.spotify.c...enable-private-listening/. Maar ja dan moet je de vriendin wel elke keer de settings in laten duiken.
Mijn ervaring is, sinds dat wij een familie abonnement hebben, dat in Discovery weekly zowel de muziek die mijn vriendin leuk vind als mijn eigen muzieksmaak door elkaar staan. Terwijl we allebei een eigen account gebruiken. Ik krijg dus André Hazes en Jan Smit als aanbeveling terwijl mijn wederhelft Muse en Scars on Broadway krijgt voorgeschoteld.
Dat heeft helaas niets met een familie abonnement te maken, want ik zit hier op kantoor met 2 andere Spotify gebruikers en ook al overlapt onze muzieksmaak gedeeltelijk krijgen wij allemaal aanbevelingen van muziek die wij niet willen, maar één van ons wel kan waarderen. Zou het misschien ip based zijn?

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 22 januari 2019 10:55]

Zou natuurlijk kunnen, vind het behoorlijk irritant iig :)
Ik begrijp zijn probleem volledig. Je krijgt deze artiesten namelijk niet aangeraden, maar ze zitten verstopt in bijvoorbeeld muzieklijsten met nieuwe muziek of in de top 50 van Nederland. Persoonlijk wil ik graag weten watvoor nieuwe muziek er is, maar ‘durf’ ik dit alleen te doen als ik een doorspoelknop voorhanden heb. Ook onderbreekt het gebrabbel van boef het goede gevoel wat ik van muziekluisteren krijg. Ik sta dus volledig achter deze ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door aukenutma op 22 januari 2019 08:30]

Amen ! en al die hollandstalige lalala meuk zoals Wolter Kroes, ik ben echt allergisch voor Nederlandstalige muziek.
Ik ben het met je eens dat die muziek vreselijk is. Net als lil kleine etc. Maar Boudewijn de groot, Klein orkest, Armand. De "kleinkunst" muziek zeg maar.
Dat heb ik ook. Al die nederlandstalige hiphoprommel met hun kromme halfrijm staan bij mij op de blacklist.
Maar het aanbod van de kleinkunst is zo slecht in spotify. Maarten van Roozendaal met Barmhart? Niet aanwezig. Een hommage van Cornelis Vreeswijk? Tevergeefs. Andre Manuel als dan niet met band Fratsen of Krang? Helaas.
Klopt, daar heb je gelijk in wat spotify betreft. Ze hebben in sommige genres veel en in andere weinig of niks. Vroeger moest ik heel veel moeite doen om een album te krijgen van bijvoorbeeld Wolfsheim of Sopor Aeturnus. En nu staat dat gewoon wel op Spotify.
Soms, heel heel soms..., maar dat is ook een kwestie van smaak.
Ik had verwacht dat een comment als deze geminned zou worden(niet dat ik zeg dat het zou moeten). Deze community blijft soms echt onnavolgbaar qua vaste ethiek.
Het lijkt me een vreemde gewaarwording om een reden door te moeten geven waarom ik een bepaalde artiest niet wil horen. Al zou een algortime bij bepaald luistergedrag ook kunnen detecteren dat ik bepaalde artiesten niet wil horen;"elke keer als ariane grande de hoofdartiest is sla ik het nummer snel over". Maar dit gaat een stap verder, net als dat facebook (of een nieuwsorganisatie) bepaald welk nieuws ik wel of niet te horen krijg omdat ik dat "wil".
Opgeven van redenen prikkelt wel de creativiteit.
Opgeven van reden maakt het voor de achterliggende advertentiebureaus weer inzichtelijker wat precies jouw voorkeuren zijn (ook als je ze negatief uitdrukt, zoals "Ik hou niet van Taylor Swift, want country is niet mijn ding."). Fijn dat dit dus niet hoeft hier.
Gelukkig heeft Taylor Swift zichzelf al geblokkeerd op Spotify ;)
.edit: oh ik loop blijkbaar hopeloos achter en is haar muziek inmiddels weer op Spotify te vinden 8)7.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 januari 2019 09:43]

Ja, ze was toch naar Apple overgestapt?!
Ah, ik loop ook achter blijkbaar.
Sinds wanneer maakt zij muziek? 8-)
Zelf houd ik niet van Taylor Swift, omdat het donderdag is.
Ik luister voornamelijk naar bands zoals Goatwhore, Skeletonwitch, lamb of god, etc... maar ik heb ook wel eens een guilty pleasure dat ik Gwen Stefani of Robbie Williams opzet of hardbass, en er zijn ook bands waar ik niks van moet hebben zoals megadeth(want ik kan dave mustain gewoon niet uitstaan) maar het valt wel in mijn luisterpatroon, dus ik zou het wel fijn vinden dat ik bepaalde artiesten kan blokkeren :P

[Reactie gewijzigd door dakka op 22 januari 2019 07:54]

Is dit niet ook praktisch voor ouders met kleinere kinderen?
Op deze manier heb je controle over wat je kinderen wel horen en wat niet. Ik kan me goed voorstellen dat bepaalde genres / artiesten niet aan te raden zijn bij de opvoeding van je kind.
Ik denk niet dat dit de juiste manier is om je kinderen goed op te voeden. Als ze het niet via hun "eigen" Spotify krijgen horen ze het wel op andere manieren en wordt het alleen maar interessanter.
Als ouder is het echt niet gek om grenzen aan te geven. Dat ze buiten de deur daar wel mee in aanraking komen is geen drama, en helpt misschien juist wel om door middel van contrast aan te geven dat het ongewenst/niet de norm is.

Als voorbeeld: scheldwoorden en ruw taalgebruik.

Geen twijfel erover dat buiten het eigen huis/gezin kinderen in aanraking komen met scheldwoorden. Maar dat is absoluut geen reden om wanneer de kinderen binnenshuis vloeken en tieren dat te accepteren. Overigens is het wel altijd belangrijk om uit te leggen _waarom_ je het niet leuk vind. Zomaar verbieden zonder toelichting heeft geen zin.

Maar hierom zal ik bepaalde genres muziek niet aan (jonge) kinderen aten horen. Rap/hip-hop over het leven van de straat is authentiek en vertelt een verhaal, maar een 10-jarige hoeft van mij niet de indruk te krijgen dat ik het omarm dat vrouwen alleen maar 'bitches & ho's' zijn, en aan de andere kant hoef ik die ook nog niet te belasten met een diep-maatschappelijk kritisch nummer als "Fuck tha Police" van NWA, hoe sterk de inhoudelijke boodschap van dat nummer ook is.

Natuurlijk zullen ze dat soort muziek buiten de deur ook wel eens horen, maar dat het niet mijn norm is, is hopelijk dan ook duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 januari 2019 10:04]

Ik verbied ze niets, maar leg ze heel veel uit. Luister ook veel naar minder verfijnde teksten als van Rammstein en Bloodbath; leg ook uit waarom soms 'boze' muziek heel fijn is. Gangsta-rap luister ik niet, maar ook daar is (tijdige) uitleg beter dan verboden.

Schelden leg ik ze overigens ook uit. Vooral dat dat niet altijd mag en dat ze zeker ook bestraft worden als ze het op het verkeerde moment doen. Voor het goede moment leer ik ze zelf woorden bij...
Het kan wel, maar alle artiesten moeten individueel geblokkeerd worden en er kan dus wat doorheen komen. Ik denk dat het met deze doelstelling handiger is om handmatig artiesten goed te keuren.
De hamvraag: Blokkeert dit ook reclames van/voor geblokkeerde artiesten?

Of is dit premium only?

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 22 januari 2019 08:25]

Reclames voor artiesten?
ja, helaas is het mogelijk de alogritmes te beinvloeden van spotify, als je maar betaalt.
@jaenster Dat geldt voor alle dergelijke algoritmes, niet alleen die van Spotify ;) Zo komen zulke bedrijven aan hun geld.
De gratis variant gebruikers krijgen reclames tussen de muziek door. En vaak komt daar bijvoorbeeld reclame voor bekende NL hiphop/rap artiesten (zal geen namen noemen) langs.
Maar reclame moet je toch juist stimuleren om iets te luisteren?
Top Spotify hoop dat YouTube snel ook met deze feature zal komen.

Dylan Haegens en StukTV verschrikkelijk.
In de YouTube app kun je bij suggesties aangeven dat je een kanaal niet meer wilt zien. Dit geldt daarna op alle apparaten waar je dat account gebruikt.
heel blij met deze ontwikkelinggg!!! Fijn om zo artiesten te kunnen blokkeren. Al die Nederlandse "rappers" mogen van mij de kliko in.... Sowieso al die rappers maar dat is mijn smaak hahaha.
Als vervend metal/klassiek liefhebber heb ik toch 2 rappers op mijn lijst staan. Al zijn die verre van die Nederlandse zooi. 2pac en Eminem. Die hebben nog de "poetry" begrepen van Rap.
Maar inderdaad de hedendaagse Nederlandse muziek dat populair is onder jongeren.. :X
2pac ja die kan er nog wel wat van ja! dus niet per definitie alle rappers in de ban.
Maar een snoop dogg achtig figuur of hoe heet het tegenwoordig? snoop puppy. :P. die alleen maar in een clip aanwezig is en scheld. tja blijf dan weg.
Maar zulke zooi ban ik zeer graag!
Helemaal mee eens. Was een tijd terug dat ik een stuk las over taalgebruik in muziek. Vooral dan over hoeveel verschillende woorden er gebruikt waren in nummers. Je denkt al snel aan bijvoorbeeld Bob Dylan maar Eminem stond daar op één volgens dat onderzoek.
Is de downvotr bij Google music niet hetzelfde?
Op nummerbasis misschien maar niet op artiestbasis.

Ik gebruik daar de duimpjes wel vaak en dat nummer hoor ik dan nooit meer terug :)
Bij mij komen die terecht in een thumbs-up playlist. Een soort chronologische verzameling van nummers en artiesten.
Van die nummers genereer ik vaak een radio playlist en aan het eind van de week trim ik die dan tot een tien, twintigtal nummers.

Veel, veel beter dan menige radio die ooit heb gehoord, op misschien radio FIP na.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True