Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Spotify-hardware voor in de auto komt later dit jaar uit'

Spotify gaat naar verluidt zijn stemgestuurde mediaspeler voor in de auto later dit jaar uitbrengen. Dat stellen bronnen van de Financial Times. Het apparaatje was al eerder verschenen in marketingmateriaal, vermoedelijk per ongeluk. Het apparaat zou 100 dollar gaan kosten.

De bronnen van The Financial Times vertellen verder dat het apparaat via bluetooth verbindt met het audiosysteem van de auto. Waar het echter op zijn beurt zijn data vandaan haalt, is niet duidelijk. Wellicht dat het apparaat beschikt over multipoint-functionaliteit voor een gelijktijdige bt-verbinding met de smartphone. Een andere mogelijkheid is dat het apparaat verbindt met mobiele netwerken voor zijn data, of dat de speler vooraf muziek opslaat.

Het apparaat heeft hardware-knoppen waarvan de functionaliteit in te stellen valt, bijvoorbeeld een specifieke playlist. Voordeel hiervan is dat de gebruiker zijn blik niet van de weg hoeft te halen om een playlist aan te zetten, mits de knop goed ingesteld is. Ook is er ondersteuning voor stemcommando's, die vermoedelijk uitgevoerd worden in combinatie met Siri of Google Assistant.

De materialen die Spotify in april aan een handvol gebruikers toonde, hieronder te zien, zijn wellicht conceptontwerpen. Die geven in ieder geval een idee van wat Spotify op de markt wil brengen. Wat ook opvalt is dat het apparaat schijnbaar gebundeld wordt met een jaarabonnement op de dienst. Dan kost het apparaat 60 dollar.

Materiaal dat Spotify in april vermoedelijk per ongeluk toonde

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

19-01-2019 • 10:51

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Als dit een beetje aanslaat, dan hebben de providers geen keus meer en zullen ze de eSim eindelijk moeten toelaten op de netwerken. Microsoft, Apple en Spotify zijn met z'n drieen krachtiger dan alleen Apple en Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 19 januari 2019 10:53]

Wat bedoel je precies? Het is allerminst duidelijk dat het apparaatje zijn eigen internetontvangst regelt. Een veredelde Bluetooth-control module lijkt me meer voor de hand liggen.
E-sim opent de deur naar dedicated services als Spotify. Je betaalt een abbo aan Spotify en daarvoor krijg je een apparaat dat Spotify afspeelt. Internet zit er standaard bij. De kosten ervoor betaald Spotify aan de provider en is dus beperkt om alleen Spotify af te spelen.

Plug and play zonder dat je hoeft na te denken over hotspots maken etc. Gewoon gaan.
Privacy is een andere discussie. Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zeg alleen maar dat dit soort apparaten icm e-sim de weg vrij maken voor dit soort services.

Je kunt je afvragen of dit wenselijk is. Want dit zorgt voor compleet gesloten systemen. Een soort terminal naar een cloud opslag. Dat is feitelijk wat zo'n apparaat van Spotify dan is.

Ach ik ben ondertussen vrij synisch geworden over privacy. Ze hebben onze broek al naar beneden gekregen en het gros van de mensen zegt dat ze dan maar beter voor over kunnen bukken. En dan vol lof zijn over bedrijven die goeie vaseline gebruiken.
Je beeldspraak is uiterst treffend.
Ze hebben onze broek al naar beneden gekregen en het gros van de mensen zegt dat ze dan maar beter voor over kunnen bukken. En dan vol lof zijn over bedrijven die goeie vaseline gebruiken.

10 punten voor u
Wauw.. Dit is wel heel erg kort door de bocht.
Ok dus wat is het verschil tussen een esim in een los apparaat of een esim in je telefoon. Welke voordeel levert een apart apparaat t.o.v een telefoon gekoppeld aan je auto radio?
Dat 100 euro is bijna een hele jaar Spotify Abo dus als bandbreedte het reden zou zijn ben je dat voordeel al kwijt als je het apparaat koopt. Als je het 5+ jaar gebruikt kan het voordelig zijn maar het is een gimmick wat zoals alle andere dingen over 2 jaar niet meer ondersteund wordt.
Bedieningsgemak. Veel auto's hebben alleen maar een bluetooth audio ingang zonder de mogelijk dat de telefoon apps op het scherm van de auto projecteert. In dat geval moet je met de telefooninterface gaan prutsen om een nummer te selecteren en dat is onhandig + gevaarlijk.
Alleen een audio ingang bestaat niet. Er wordt gebruik gemaakt van minimaal AD2P wat onderdeel is van het bluetooth protocol.
Of je maakt een verbinding en je kan je telefoon of wat dan ook bedienen met de radio of het werkt niet. En in geval van het laatste doet het Spotify apparaat ook helemaal niks.
Je mag in m'n auto komen kijken. Auris 2013. Het kan niet. Ik vind het ook vreemd want de ebay printplaatjes waar ik wel eens mee gespeeld heb kunnen het ook gewoon, maar blijkbaar is dat niet in iedere auto volledig doorgelust.

Daarnaast ga ik er stiekem een beetje vanuit dat een productiemodel ook een 3,5mm jack heeft.
Ok om hier niet al te lang over door te gaan wil ik gewoon 1 ding zeggen. Als je telefoon het niet kan dan kan dat spotify apparaat het al helemaal niet. Er zit geen speciale poeha in dat ding wat niet al in je telefoon zit.
Ik heb zelf de Auris Hybrid 2014 en daar werkt alles wel gewoon op. Bedienen van Spotify werkt perfect via de knopjes op het stuur. Beiden via Bluetooth en bedraad (3,5mm) werkt perfect. Geen poespas. Nee, je hebt geen Android Auto op een Toyota, maar dat heb je ook niet nodig om Spotify te bedienen. Google Assistant werkt ook in de auto icm Spotify. Heb er geen problemen mee en heb er niks speciaals voor ingesteld, het werkt gewoon.
Maar dat kan ni toch ook al? Kijk maar naar de TomTom-kastjes waarmee je in heel europa verkeersinformatie kan checken.
Daar heb je geen esim voor nodig. Dat kan net zo makkelijk met een vooraf geïnstalleerde sim.
Mijn TomTom heeft ook een eigen dataverbind en bij mijn weten geen esim...
Waarom Bluetooth? Dan moet je weer dit, dan moet je weer dat. Hier een koppeling, daar een koppeling. Met een eSim werkt het gewoon direct. Het succes van succesvolle bedrijven is tegenwoordig te danken aan gebruiksgemak. In het buitenland werkt de eSim van de Surface Pro ook gewoon. In het binnenland werkt de eSim alleen in Duitsland. De providers in onze staat zullen dus naar de andere binnenlandse providers moeten kijken en de eSim gewoon accepteren.
Is 4g of 5g wel berekend op zoveel meer koppelingen dan? Er zal dan immers voor elk apparaat een aparte verbinding opgezet moeten worden. Vraag me af of het netwerk dat wel aan kan.
Daarom is er IPv6. Daarmee wordt NAT overbodig.
NAT is het probleem niet, bijvoorbeeld de 10.0.0.0/8 reeks biedt plek aan 16.777.216 IP adressen. Het probleem is wellicht het maximale aantal simultane connecties van een cel. Het zou me niks verbazen als we binnen enkele jaren op gemiddeld 5 mobiele netwerkconnecties per persoon zitten (nieuwe auto's zijn verplicht om dit te hebben, smartwatches, mensen met meerdere telefoons, alarmsystemen, de zaken waar dit artikel over gaat, etc). Dat tikt dan aardig aan per cel.
Klopt. Met NAT kun je maximaal 65535 connecties aanleggen, als iedere device maximaal 1 connectie legt. Maar omdat devices vaak meerdere connecties aanleggen, kun je veel minder devices kwijt op een enkel IP adres. Daarom is het zo belangrijk dat IPv6 eindelijk doorbreekt, zodat ieder auto onderdeel zelfstandig diagnostische data kan versturen. Het zou beter zijn als ieder onderdeel gewoon een eigen eSim heeft. Bijvoorbeeld motormanagement, ABS-systeem, per wiel, ESP systeem: Dat zijn al 4 eSims. Daarom is IPv6 zo belangrijk.
Waarom zou je elk component los willen verbinden aan het internet? Maakt het er kwa security en implementatie niet makkelijker op.
Omdat je daarmee het aantal SPOFs vermindert.
Misschien bij bepaalde toepassingen interessant maar als het failure rate laag genoeg is zal een enkele gateway veiliger / handiger zijn. Of je linker voorwiel nu overleden is of niet, het lampje zal altijd branden en of hij dat nu zelfstandig of via een gateway moet doorgeven is niet super interessant. Geel lampje en even de gateway module laten vervangen lijkt mij een handigere.
Ipv6 is wel belangrijk, maar niet voor onderdelen. Onderdelen etc wil je juist 100% via nat hebben lopen.
Als je via NAT wilt verbinden moet je dus met dynamische NAT tabellen werken. Volgens mij is UPnP nu net de grootste security risk ter wereld. IPv6 kun je combineren met IPSec en kun je dus wel veilig maken.
Een auto, en met name dat soort veiligheidssystemen, horen wat mij betreft helemaal niet met internet verbonden te zijn. Ik zie het nut er echt niet van in.
Hij moet dan nog steeds een verbinding leggen met het audio systeem om de muziek te kunnen afspelen. Dus BT is sowieso nodig om het geluid weer te geven.
Probleem daarin zijn toch het aantal telefoonnummers? Het is er al alleen je betaalt er nu fiks extra voor volgens mij. En kan alleen met KvK nummer. (Kan het mis hebben hoor!?)
Je hebt bíj een data simkaart geen 06 nummer nodig.
Je bedoelt IPv4. Maar daar is allang een oplossing voor: IPv6 en NAT over IPv4.
Dat is dus niet hoe het werkt. eSIM werkt erg vergelijkbaar met een NFC-tag. Er kan door een smartphone data geschreven worden op de embedded SIM, zodat je niet meer fysiek elke keer SIM kaarten moet veranderen. Het idee is dus heel simpel.

Geen SIM-kaart slot meer, weer een verwijderbaar onderdeel minder.(en dus minder R&D om het er in te verwerken, en makkelijker waterdicht maken). Daarnaast is het zo makkelijker voor de consument om van provider te wisselen, en hoeven providers geen simkaarten meer te maken(scheelt ook weer geld en metaal/plastic, dus ook beter voor het milieu).

En dat is het eigenlijk wel. Je kan wel je alu-hoedje opzetten en dingen bedenken, maar zo werkt het dus niet.

Ik denk dat we in de toekomst alleen helemaal geen SIMs meer nodig hebben.
Kijk nou naar OnePlus Roaming en Google Fi.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 19 januari 2019 12:59]

Het is meer: Wordt die eSIM echt aan de gebruiker geleverd als bijvoorbeeld een bestand, of wordt deze door de provider op het toestel gezet?

Nu met de SIM hebben ze geen keus: Je kan hem er gewoon uithalen en in een ander toestel stoppen. Kunnen ze helemaal niks tegen doen behalve wellicht onbekende IMEIs blokkeren. Met eSIM hebben ze die mogelijkheid wel: Ze kunnen hem op het toestel zetten, of op andere manieren de transfer beperken door het alleen via een bepaalde app te kunnen laten doen.

Ja, het kan heel open gebouwd worden. Maar wie garandeert dat dit zo open gaat werken en ook in de toekomst zo blijft? Dat de providers hier een handje van hebben is al wel duidelijk geworden door de Simlock bijvoorbeeld (een andere sim in je toestel), nu kunnen ze ook de andere situatie makkelijker beheren (je sim in een ander toestel).

Ik hoop inderdaad dat het zo open gaat werken als het wordt voorgesteld maar ik heb weinig vertrouwen in de industrie wat dit betreft.
Je kan perfect toestellen met een gewone SIM met provider lock hebben, het word tegenwoordig niet meer gedaan maar het was vroeger vrij standaard. De eerste iPhones hadden allemaal een provider lock, was onderdeel van het business plan van Apple, enkel aangesloten (en betalende) providers mochten iPhone op hun netwerk. Echter consumenten waren hier niet bepaald blij mee en andere provider locked telefoons begonnen te verdwijnen dus heeft men dat aangepast naar 4G approved by Apple, als het 4G netwerk van de provider niet approved is (en dus betalend) weigert de telefoon dat 4G netwerk.
Voornamelijk toestellen in combinatie met abonnementen waren vroeger vaak provider locked.

Noch SIM, noch eSIM heeft daar invloed op, als de fabrikant en de provider onderling dergelijke afspraken maken kan je enkel het toestel rooten om die beperking te omzeilen.

Wat eSIM zelf betreft, het kan meerdere providers tegelijk aan en maakt overstappen heel gemakkelijk. Het wisselen van een SIM kaartje lijkt niet veel werk maar je zit altijd met een onderbreking, wat bij eSIM zonder kan maar vooral het fysiek kaartje wisselen is het grootste struikelblok. Als je een bedrijf hebt met 500 toestellen, begin maar eens aan een overstap. Iedereen moet naar de helpdesk komen waar 500 sim kaarten liggen, ieder uitgeleverd simkaart nummer moet genoteerd worden en doorgestuurd naar de provider samen met het nummer dat overgezet moet worden. Dan moet de medewerker wachten tot hij zonder netwerk valt om zelf dan de SIM te wisselen waar de helft niet eens weet hoe dat moet. De administratieve rompslomp is gigantisch, met eSIM kan dat bedrijf overstappen van de ene dag op de andere zonder onderbreking, zonder gedoe en zonder het kostenplaatje van al dat gedoe.
Een provider lock is dus het omgekeerde van wat ik bedoel. Wat je altijd al wel kon doen is je sim er uit halen en in een ander toestel stoppen. Met eSIM kan dat dus alleen als de provider meewerkt en je de juiste files geeft. Als ze de eSIM zelf op je toestel installeren en je de bestanden niet hebt, kan je die toch niet zomaar op een ander toestel zetten? En voor zover ik zie is er geen juridische verplichting aan de provider om je dit te leveren.

Ik snap dat het veel makkelijker is maar de provider krijgt wel de mogelijkheid op een stukje controle terug en dat vind ik als consument jammer. Kijk wat er gebeurt als je de providers controle geeft. Niet alleen simlocks, maar ook telefoons met compleet verklooid OS (niemand zit bijvoorbeeld op branded Android troep te wachten met extra vertraagde updates).

Omdat niemand het nog aanbiedt hier moeten we nog maar zien hoe dit zich gaat ontwikkelen. Waar ik me zorgen over maak is dat de provider hier kosten voor gaat rekenen of dat het via een speciale app van hen moet die weer beperkingen heeft op hoe vaak je mag overzetten bijvoorbeeld (bovendien: Je sim even in een dumbphone drukken voor het uitgaan is natuurlijk ook geen optie meer).

Zakelijk zie ik inderdaad de voordelen absoluut (ik werk bij een afdeling die 45.000 zakelijke telefoons beheert). Al zie ik in onze MDM (Airwatch) nog geen mogelijkheden om eSIMs naar toestellen te sturen. Het is nog erg pril allemaal.

Maar ook hier: In het land waar ik werk worden door het bedrijf vanuit kostenoverwegingen goedkope fluttelefoons uitgeleverd (ik kreeg een Samsung J3 2016 met 8GB flash en Android 5.1.1 :') ). Dus het eerste wat ik deed is de sim er uit rukken en in mijn S8 stoppen. "Bring Your Own Device" is bij ons namelijk geen enkel probleem. De J3 ligt in de lade als testtoestel. Weet je zeker dat je in alle situaties (dus ook bijvoorbeeld grootzakelijke contracten zoals deze) als consument je eSIM gewoon kan gaan overzetten op een ander toestel? Je hebt in zo'n geval als werknemer bijvoorbeeld geen toegang tot de online portal van de provider die je als gewone consument wel hebt.

Overigens hebben we nog in geen enkel land eSIMs in ons beheer. Zodra dat wel gaat gebeuren zullen een hoop van deze vragen natuurlijk beantwoord worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 19 januari 2019 16:34]

De provider weet niet welk toestel jij gaat hebben en dus welke eSIM, je kan ofwel een QR code scannen ofwel moet je via een app werken. Daarmee kan je dus op ieder moment van toestel wisselen.
Strikt theoretisch zou de provider kunnen verhinderen dat na de eerste keer er nog een over the air eSIM geladen word om zo te verhinderen dat je van toestel wisselt, echter als ze dat willen kunnen ze dat vandaag ook door IMEI nummer te koppelen aan een SIM nummer.
Je zal altijd een vorm van SIM nodig hebben, of dat nou normaal/mini/micro/nano/femto of eSIM is. Daar worden namelijk de cryptografische sleutels in opgeslagen die jou toegang tot het netwerk verschaffen.
Nee dat hoeft juist niet! OnePlus Roaming werkt bijvoorbeeld zonder SIM, via de IMEI & een "token" die gewoon op de device is opgeslagen. 4G is "gewoon" IP-based communicatie en dit werkt dan dus zonder SIM.
Oftewel softwarebased, wat het dus mogelijk maakt om bepaalde nfc tags te blokken en andere toe te staan.

Het milieu argument voor een stel kleine simmetjes in wereld van planned obsolence, litium batterijen en smerige kobalt is natuurlijk zwak op zijn best. Of geloof je ook dat ze de headphone jack eruit hebben gegooid vanwege "ruimtebesparing"?

En ik heb geen alu hoedje op, zowel ms, apple als google hebben hun businessmodels gebaseerd op walled gardens (ieder op hun eigen manier). Met als belangrijkste reden: geld verdienen (geen waardeoordeel hier).

Als Apple bij de introductie van hun iPhone een exclusiviteitsdeal sluit voor 2 jaar met AT&T, waarom zouden ze dat niet doen met de komst van de eSim?
Dat is niet het idee van esims.....
Maar wat denk je dat er gebeurt als er eSim is? Je koopt een telefoon en krijgt een selectiescherm voor providers.

Drie keer raden wie er die lijst bepaalt.
Vreemd dat dit -1 krijgt. Het lijkt me de een zeer reëel risico. Er worden nog altijd veel telefoons verkocht via providers dus die hebben een flinke vinger in de pap. Het eerst wat ze zullen doen is hier invloed op uitoefenen. De andere kant is dat de Samsungs van de wereld geld kunnen gaan vragen aan providers om op die lijst te kunnen staan. Hoe dan ook wordt dit een steekspel waarbij consumentenbelangen niet per se gediend zijn.
Omdat de Microsoft Surface al een eSIM heeft, en enkele Apple devices ook. Binnenkort volgt de rest van de fabrikanten.
Hoewel mijn auto BT heeft speelt hij via mijn telefoon daar geen muziek over af en is enkel voor telefoneren. Lijkt me dat dit stukje hardware niet dat opeens gaat regelen?
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Voorlopig maar gewoon de koptelefoon uitgang van m'n telefoon inpluggen in de autoradio. Werkt ook 😊 .
Je kan ook een goedkoop Bluetooth ontvangertje van aliexpress oid bestellen. Gebruik ik ook, werkt perfect :)
ik ook doet al 4 jaar wat het moet doen, kan er zelfs over bellen.
Nope, je auto moet a2dp,ondersteunen. Ikweet niet welke wagen je hebt maar als je een oudere vw hebt, had je 3of meer modules waarvan er maar enkele,a2dp,hebben.
Klinkt goed dan is het niet meer nodig om elke keer mijn telefoon op het dashboard te hangen.
Maar als je je telefoon toch verbind met de auto, dan leg je je telefoon toch ergens in een vakje.

Dit ding werkt net als je telefoon met voicecontrol, dus je hoeft het niet binnen handbereik te hebben.
Het probleem met Bluetooth is dat alle geluiden doorgegeven worden. Ook appjes, belletjes en dergelijke.

Veel carkits kunnen het ook niet aan, of je bent via je carkit verbonden of via je andere Bluetooth geval. Spotify had gewoon naar Blaupunkt moeten gaan om de app en eSim in te bouwen in de entertainmentsystemen. Dan hadden ze al een bizar groot marktaandeel. Maar nee nu krijgen we zo’n spuuglelijk BT geval die ik voor mijn airco moet klemmen.
Wat een onzin allemaal. Je telefoon kan tegenwoordig prima detecteren of je rijdt en kan dan zelfs automatisch op stil (maar dat ene knopje is ook niet de moeite). Los daarvan handelen Android Auto en Apple Carplay notificaties heel anders af. Veel van de infotainment systemen praten tegen je telefoon alsof het een iPod is trouwens, en vragen een playlist en audio op. Dan heb je ook geen notificaties.
De blaupunkt gevallen van voor 2015 iig niet. CarPlay en Android Auto zijn misschien een goede verbetering maar wat in VAG/Porsche en Toyota zit is gewoon drie keer niets.

Je mag het best een keer in mijn auto uitproberen, kijken of je het dan nog steeds onzin vindt.
En heel veel autoradio's identificeren zich als een bluetooth luidspreker met eventueel een carkit functie.
Zo is mij het nog niet gelukt om als carkit verbonden te zijn, de stemnavigatie via de telefoon te laten lopen, omdat de radio op een rafiozender staat.

Ook kunnen veel radio's maar één verbinding aan. Muziek via die Spotify-dongle en tegelijkertijd carkit voor de telefoon zit hem er vaak dus ook niet in.
bij android kan je instellen of je het bluetooth apparaat dat je wil verbinden enkel wil gebruiken als audio device of ook voor bellen en notificaties
Waarschijnlijk elke keer opbergen anders tikken ze je ruit eruit ;)
Kan me voorstellen dat deze net zoals bij Apple aan je account komt te hangen, en daardoor niet bruikbaar is?
Zeg dat maar tegen de gemiddelde junk/rest van die malloten :)
Als ik naar de foto kijk. Waar komt dat ding aan zijn stroom? Werkt het op een accu/batterij ofzo?
De materialen die Spotify in april aan een handvol gebruikers toonde, hieronder te zien, zijn wellicht conceptontwerpen.
Lijkt me geen foto maar een render. Maar ben er ook wel benieuwd naar. Nog een draad langs het dashboard wordt het niet beter van.
Windkracht lijkt me een zinnige suggestie in deze render.
Gelukkig heb ik Android Auto met prima Spotify app met stembediening. En Waze!

Maar goed, voor alle oudere auto's zonder die gadgets is dit wel handig. Denk ik? Je hebt er BT voor nodig en dat hebben auto's weer niet? 8)7
Voor niet al te veel geld koop je een Bluetooth receiver FM transmitter voor je sigaretten aansteker. Zo ontvang je op je oude autoradio Spotify. Ik heb zelf een roidmi van xiamio, werkt perfect.
?

Denk dat de meeste auto’s die momenteel op de weg rijden gewoon BT hebben.
Denk dat je je daar nog wel eens in kunt vergissen, en zoals hierboven aangegeven, niet elke BT is geschikt voor audiostreaming, dat protocol moet ondersteund zijn. Wel denk ik dat elke nieuw verkochte auto wel dat protocol ondersteund, maargoed zie de meerwaarde van het apparaat niet, want je zult em toch telkens moeten opbergen als je niet wilt dat de ruiten worden ingeslagen.
Mijn auto is van 2016 heeft bluetooth, maar geen audio streaming kan met de bluetooth enkel bellen.
En de meeste kleine auto's hebben nog altijd geen bluetooth in het basismodel
Haha, ik rijd al bijna een jaar met Android Auto met Spotify, maar nooit geweten dat je daar ook stemherkenning kunt gebruiken! Op zich logisch, maar ik gebruik 't alleen in Waze en Google Maps...
Wat is er mis met de functionaliteit van meeste moderne auto's: Spotify vanaf telefoon via BT naar je auto streamen? Mijn Opeltje bedient Spotify vanaf het stuur. Ik hoef alleen mijn auto te vertellen dat bluetooth de bron voor de audio is. Op mijn telefoon staat vervolgens gigabytes aan offline Spotify muziek. Daar kan geen file tegenop.....
Bij modernere auto's (met bluetooth streaming) zie ik het nut van een dergelijke apparaat ook niet. Enige wat ik moet doen is heel ff spotify starten en daarna kan ik alles gewoon vanaf het stuur bedienen terwijl ik via BT spotify naar de auto stream. Is een feature die ondertussen ook al 10 jaar bestaat volgens mij?.
Ik zie persoonlijk wel een meerwaarde voor hetgeen je zelf al aangeeft: je moet nog steeds zelf Spotify starten op je telefoon. Dat hangt sterk van auto tot auto af, bij sommige wagens is het gewoon instappen en begint de muziek direct te spelen via BT (zoals het zou moeten), maar dat is niet bij elke wagen zo. Ik begrijp wel dat er een markt is voor dit soort gadget wanneer de software van je wagen het niet doet.

Het is misschien maar een korte actie, maar het feit dat een auto BT heeft, maar ik toch nog steeds zelf met de telefoon moet zitten klooien om muziek te starten vind ik extra frustrerend. Het zou ook gewoon perfect volautomatisch kunnen met een beetje deftige software. Als ik toch een app moet starten op mijn telefoon (en soms zelf nog eerst op play drukken óp de telefoon), had ik ook gewoon een kabeltje kunnen insteken. Het nut van BT is volledig weg vind ik dan.

[Reactie gewijzigd door Joecatshoe op 19 januari 2019 11:54]

Dit ding is ook via BT. Dus veel "problemen" die je met je telefoon hebt, heb je ook met dit ding. Daarnaast pakt een beetje auto tegenwoordig gewoon weer de laatste input op. Nadeel van dit device is weer een aparte draad voor stroom en alleen Spotify muziek. Als ik Waze op mijn telefoon heb wil ik dat graag via de speakers horen. Als Spotify via dit device komt werkt dat dus niet meer. Daarbij is het heel beperkt. Het is niet dat een oma van 80 wel Spotify gebruikt maar geen smartphone heeft bijvoorbeeld. Interface via de mobiel of Apple Carplay zal ook een stuk prettiger werken dan via dit simpele device. Totaal nutteloos IMHO.
Je hebt zelf apps zoals Bleutooth Connect and Play dat je gsm automatisch verbind met je auto en spotify begint te spelen van zodra die verbonden is.
Je zou verbaasd zijn hoeveel wagens daar slecht mee overweg kunnen, althans mijn wagen start vaak met de ingebouwde muziek speler van android i.p.v. Spotify
En dit gaat daar dan geen verbetering in brengen, want het is nog steeds een extern apparaat wat op eenzelfde manier verbonden moet worden.
Ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel mensen nog in een auto rijden die niet dat soort apparatuur hebben, of waarbij die koppeling nooit gemaakt is, vanwege de technische onbekendheid. Maar als je deze optie al hebt lijkt me dit apparaatje, zeker voor die prijs, redelijk overbodig.
Als het is vanwege de technische onbekendheid, dan gaat dit apparaat net zo min helpen, want ze weten dan nog steeds niet hoe ze dit moeten aansluiten.
Dit Spotify apparaat vereist dat je auto/radio sowieso over Bluetooth beschikt, dus als je auto dat niet heeft zal dit apparaat verder ook zinloos zijn. Ik zie er verder ook echt het praktisch nut niet van in t.o.v. Spotify via de telefoon. Ik kies BT als bron in m'n auto en kies (voor ik ga rijden) een playlist met uren aan muziek. Áls ik al wil wisselen van playlist zijn er genoeg mogelijkheden onderweg.

Los daarvan zal het apparaat óf moeten laden, óf zichzelf moeten voeden via de auto; zij het via USB, zij het via 12v met omvormer. Dus hoe dan ook onhandig. Telefoon zit nu gewoon in de zak, geen overbodige rommel op het dashboard. En zoals iemand hier al aanhaalde, als gespuis zo'n apparaatje ziet hangen dan is de kans weer iets groter dat je ruit aan gort getikt zal gaan worden.
Alleen is een bluetooth autoradio er voor 30/35 euro.
ik heb zo'n goedkope (wilde niet dat mij radio meer waard zou zijn dan mijn auto). Kwaliteit van de audio over bluetooth is dan wel om te huilen. Wil je audio over bluetooth streamen dan is graag over aptx (of een andere upgrade over a2dp).

Moderne autos zullen aptx wel snappen. Geen idee hoe dat is bij "oudere" autos met bluetooth.
Ook in een wat oudere auto kun je gewoon je smartphone in aux inpluggen. Iedereen heeft een smartphone bij zich, iedereen heeft Spotify. Wat doet dit apparaat precies, behalve wat shortcut knoppen?
Er zijn duizenden auto's op de weg zonder jack aan de voorkant. Dus bijzonder dat elke auto volgens jou dat heeft. Dat het ergens achter de, vaak proprietaire, middenconsoles waar vaak al niet meer normale aftermarket radio's in passen, een draadje ligt voor een eventuele AUX-voorziening maakt niet opeens dat die auto's AUX hebben. Ergo, er is dus een heel redelijke usecase voor dit soort oplossingen. Dat jij de usecase niet begrijpt is wat anders.
Ik heb een Volkswagen Polo uit 1997 als tweede auto. Ik ben dus de bijzondere vogel die er geen heeft. Ik voel me opeens heel speciaal :+
In een polo kan je makkelijk een goedkoop aftermarket radiotje steken, voor 60 euro heb je wel al iets deftig (dat is 1 volle tank), voor 40 euro laat je het installeren https://www.auto5.be/nl/p...CatalogCategoryName=47594

Is natuurlijk zat je er zelf voorover hebt eh ;) , kan evengoed begrijpen dat dit je niet genoeg stoort om er 100 euro aan uit te geven
I know, maar heb gewoon Bluetooth speaker van 10 euro gekocht en klaar. Is maar voor heen en weer naar mijn werk. :9
is ook een oplossing ;)
Ik zou me eerder zorgen maken om jouw realiteitszin :+
Instappen en wegrijden kan ook met een telefoon in je broekzak.
Als ik rij start Flitsmeister automatisch, kan ik via het stuur mijn gesprekken aannemen, etc.
Hoe stel je in dat flitsmeister e.d. automatisch starten?
Open de Flitsmeister app, ga naar instellingen > automatisch starten en kies hier wanneer je automatisch wil starten.
Ik heb hem zelf op automatisch starten zodra de telefoon met Bluetooth verbonden is met de auto. Bluetooth staat bij mij altijd aan op mijn telefoon.

Dit is op Android. Geen idee of dit ook zo kan/werkt op iOS
Bij de Android versie:
Instellingen
Automatisch starten
starten bij....
Is de verplichte eCall in auto, al iet voorzien van een (e)SIM?
Nee, meestal gaat dit nog gewoon middels een fysieke simkaart die ergens in de auto wordt ingebouwd.
Want dat kan nu niet? Ik heb mijn telefoon altijd in mijn broek/jas zak als ik de auto in stap en als ik de auto start begint Spotify direct met afspelen hoor.. Daar heb ik echt geen eSim voor nodig.
Uhh, alsof je je telefoon niet bij hebt als je in de auto stapt. Nu moet je elke keer dat ding alsnog opbergen anders wordt je ruit ingeslagen en dat ding meegenomen. En de meeste nieuwe auto's hebben toch al een interne mediasysteem die dit allemaal kan.
Nee. Ik heb vaak wel mijn PC bij de hand, waar een SIM kaart in zit. Telefoon laat ik vaak thuis. Zo ken ik er wel meer die hun telefoon thuis laten. Geen telefoon geeft rust tijdens het autorijden. Volgens mij is dat ook wat ze bedoelen met die MODO reclames langs de rijkswegen. Mobile Or Driving Only.
Ik ken werkelijk niemand die zijn pc met een sim heeft en de telefoon thuis laat. Telefoon bij je betekent niet dat je em tijdens rijden hoeft te gebruiken (of ook maar buiten het rijden).
Kleine correctie, de campagne gaat over MONO ;)
Dus wanneer je een abonnement afsluit voor een jaar, krijg je de mediaspeler er gratis bij..

Benieuwd wat dit gaat betekenen voor bestaande abonnees (zoals ik :) ) .
Naar mijn mening komen ze hier een beetje laat mee. Zelf niet nodig of ooit nodig gehad, maar zelfs een beetje instap model van een bepaald merk heeft al bluetooth ingebouwd. Dit was dan jaren terug interessanter geweest vermoed ik dan nu.
Ik heb gewoon een Google Home Mini in de auto welke gevoed wordt via de usb-aansluiting van mijn autoradio, verbinding maakt via bluetooth met mijn autoradio en mijn telefoon gebruikt als accesspoint.
Op deze manier heb je alles handsfree binnen handbereik. ;)
Zou het enorm jammer vinden als er niet gewoon een mini-jack uitgang op zou zitten. Ja ik weet er zijn bluetooth ontvangers, maar dan kan ik net zo goed m'n telefoon zonder dit spotify ding eraan koppelen. Mijn auto heeft alleen een mini-jack ingang en in combinatie met evt een eSim zou ik em meteen aanschaffen. Je stap de auto in drukt op play en het speelt. Zou mooi zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True