Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Duitse rechtbank oordeelt dat Amazon Dash-knoppen de wet overtreden

De Dash-knoppen, waarmee met een druk op de knop een bepaald product kan worden aangeschaft, voldoen niet aan de Duitse wet. Dat heeft een rechtbank bepaald. Klanten zouden niet voldoende worden geïnformeerd over de prijs die zij moeten betalen.

De zaak is aangespannen door een Duitse consumentenorganisatie, zo meldt persbureau Reuters. Die was van mening dat consumenten bij het aanschaffen van producten via de Dash-knoppen niet voldoende worden geïnformeerd, omdat de prijs van het desbetreffende product niet is te zien. De Duitse rechtbank ging mee in die redenatie, waardoor de Dash-knoppen van Amazon dus niet voldoen aan de wet.

In een reactie tegenover Reuters liet een woordvoerder van Amazon weten het niet eens te zijn met de uitspraak. Die zou namelijk innovatie belemmeren, en daarnaast wijst de woordvoerder erop dat consumenten zelf kunnen beslissen of zij van Dash-knoppen gebruik willen maken of niet.

Verder is onduidelijk wat Amazon met de uitspraak gaat doen. Het is mogelijk dat het de Dash-knoppen niet meer aanbiedt in Duitsland, of juist gaat aanpassen om de prijs van het desbetreffende product te tonen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

12-01-2019 • 12:47

219 Linkedin Google+

Reacties (219)

Wijzig sortering
Ik snap überhaupt niet waarom je als consument iets zou kopen zonder de prijs te weten. Natuurlijk kan je een inkomen hebben waardoor het gewoon niet boeiend is, maar een systeem als dit is gewoon de natte droom voor het bedrijfsleven. Prijs maakt niet uit, consument koopt wel. En consumenten willen er schijnbaar nog aan meewerken ook.

Prima dat dit door wetgeving wordt tegengehouden. Het werkt hoge uitgaven in de hand omdat je er geen zicht meer op hebt en we weten allemaal welke doelgroepen hiermee (nog verder) in de problemen komen. Daarbij, als verkoper hoor je gewoon een duidelijke prijs te voeren. Dat is (gelukkig) de wet, maar ook gewoon een beetje fatsoen. Laat gewoon de prijs erbij zien, wat prima mogelijk is, en niemand die erover gaat zeuren.

@Dnomyar96 Ik zou zeggen kijk eens naar hoe Amazon omgaat met haar eigen personeel en je weet direct met wat voor partij je te maken hebt. Misbruik is op termijn gewoon gegarandeerd.

@dfrenner Dit is mij bekend, ik heb een paar jaar klantenservicewerk gedaan voor een Nederlandse e-tailer welke in de EU via Amazon verkocht. Het duurde niet lang en de servicegraad van Amazon werd simpelweg onze maatstaf voor service, toen we merkten hoe tevreden klanten ermee waren. Maar dat is allemaal volledig off-topic en irrelevant voor het punt van geen prijs vermelden en het achteraf maar corrigeren. En dan het punt wanneer het niet Amazon is die dit doet. Er is gewoon niks wettelijk gegarandeerd. Wel is de wet dat de prijs welke de consument betaalt bij afrekenen op voorhand dient te zien. Of je die Dash-knoppen nu wel of niet zelf wilt. Noem het overheidsbetutteling maar in Duitsland is dit gewoon de norm. En wat personeel aangaat ben je bij CoolBlue prima af. Bol.com weet ik niet, maar bij Amazon zou ik magazijnwerk nog weigeren als ik in een bijstandstraject zou zitten. We hebben al een burn-out/depressiecultuur gekweekt door enorme prestatiedruk en Amazon vond het toch nodig om een slavernij in een legaal jasje te herintroduceren.

En ik kan je ook vertellen, als leverancier van Amazon (haar klanten, via de marketplace) is het een heel ander verhaal. Doe je het goed, dan is het overigens een goudmijn, maar er zijn echt veel leermomenten voor de gemiddelde Nederlandse MKB-ondernemer/graaier. Een cowboymentaliteit betekent heel snel dat Amazon je van het platform aftrapt. Je moet niet zomaar de regels volgen, je klanten moeten je enorm positief beoordelen. En als een klant de boel oplicht of simpelweg klaagt omdat die te dom is om het product te gebruiken (Britten...), stelt Amazon ook snel de klant in het gelijk en moet je als verkoper de klant vergoeden en hopen dat je het product geretourneerd krijgt. Ik heb menig discussie met Amazon gevoerd en enkel omdat wij daadwerkelijk integer handelden en feitelijk alles konden aantonen hadden we soms kans om ons product niet kwijt te zijn.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 14 januari 2019 07:53]

Even voor alle duidelijkheid: een knop van Amazon Dash is in beginsel een echte, fysieke knop, geen knop op een website. Je plakt de knop ergens in huis en drukt er met je vinger op, waarna een vastgesteld product automatisch besteld wordt. Je plakt bij voorbeeld een knop voor een bepaald wasmiddel op je wasmachine:
https://techcrunch.com/wp.../amazon-dash-official.jpg

Dat is waarom er geen prijs bij staat: een schermpje zou zo'n knop een stuk duurder en storingsgevoelig maken.

Overigens lijkt mij de oplossing als volgt: bij het aanvragen van zo'n knop drukt Amazon de prijs van het product af op de knop. Dan moet Amazon dus een vaste prijs garanderen voor een bepaalde periode (maar wellicht doet het dat nu ook al met Dash?). Als Amazon de prijs wil verhogen, omdat de periode is afgelopen of om welke reden dan ook, kan het de klant een nieuwe knop toesturen en bestellingen van de oude knop enkele dagen later niet langer accepteren.

Een alternatief zou zijn dat de klant in een online-account de prijzen kan inzien (en dat die prijzen bij aanvraag van de Dash-knop expliciet vastgesteld worden, en alleen mogen worden veranderd na instemming van de klant).
Dat zou een nog duurder grapje worden, steeds knoppen versturen. Doe dan wel een schermpje en scherm het af.

Maak de knop een nfc chip ofzo, dat je met je telefoon langs die chip gaat met je Amazon app open.
Swipe, artikel zien, bestel.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 13 januari 2019 04:19]

Allemaal veel te ingewikkeld. De knop is er juist voor bedoeld maandelijkse en werkelijke kleinoden extreem makkelijk te kunnen bestellen. We hebben het hier over producten die qua geld ruis op je bankrekening zijn <5euro. Dingen scannen met mobiele telefoon kost naar verhouding alweer te veel moeite met de prijs van het product. Dan is meenemen in de winkel of via picnic makkelijker.

Oplossing van Amazon voor dit "probleem" is de Duitsers dit soort knoppen niet geven.
Zo'n knop is ook leuk als je kleine kinderen in huis hebt die denken wat een leuke rode knop, maar hoe hard ik er ook op duw, er komt nog steeds geen muziek uit.
Een druk op de knop genereert een order, maar een nieuwe order kan niet gegenereerd worden zolang de vorige niet is geleverd. Na een bestelling wordt ook een bevestiging naar de smartphone gestuurd.
Dit is niks anders dan hoe het nu aan toegaat met schoonmaak middelen en medicijnen.
Jouw idee van een vaste prijs voor een bepaalde periode is prima. Maar waarom zo moeilijk met nieuwe knoppen?

De huidige werking is als volgt:
Om de Dash knop te gebruiken, dien je de Amazon app te hebben om te knop te configureren. Het is niet zo dat je gelijk welk product kan koppelen aan de Dash knop. Je dient een knop te kiezen van een bepaald product/merk, bijvoorbeeld Gilette, je ontvangt dan ook thuis een knop met een Gilette logo op. Daarna kies je in de app uit een lijst van Gilette producten en daarbij zie je ook de prijs staan. Nadat je dit hebt bevestigt, is de Dash klaar voor gebruik. De Dash heeft een notificatieled aan boord. Die knippert wanneer de knop is ingedrukt en wordt groen indien de bestelling is geslaagd of rood wanneer de bestelling is mislukt. Dat laatste krijg je bijvoorbeeld bij een verbindingsprobleem, betalingsprobleem of wanneer het product niet in stock is.

Bij een bestelling krijg je trouwens een push-melding van de Amazon app met een bevestiging en daarbij de prijs. Echter kan de prijs dus wijzigen en op het moment van bestellen weet je niet hoeveel het product kost. Als je wat ervaringen googelt, zie je mensen die plots 50% meer betalen voor een bepaald product! Dat zijn uiteraard uitzonderingen maar toch...

Indien Amazon nu zoals jij voorstelt de prijs vast zet voor een bepaalde periode en na die periode krijg je een rode notificatieled te zien bij het indrukken van de knop en een push bericht via de app om de nieuwe prijs bevestigen. Dan lijkt mij dat een redelijke oplossing.

Ik ben er zeker van dat Amazon nu ook reeds jaarprijzen afspreekt met fabrikanten/leveranciers. Dus prijzen vast leggen voor de consument voor een jaar moet ook lukken. Maar dat Amazon voor bovenstaande oplossing niet staat de springen, kan ik mij wel inbeelden. Een groep consumenten die blijft kopen met een druk op de knop en niet naar prijsstijgingen kijkt, is een natte droom. De fabrikant onder druk zetten voor de prijs maar tegelijk wel een prijsstijging voor de consument doorvoeren en lekker cashen. :)

[Reactie gewijzigd door D-Three op 13 januari 2019 17:59]

Gefeliciteerd, jouw plan vervuilt het milieu met duizenden afgedankte knoppen.
Dat is nu al zo, de batterij is niet te vervangen. Je kan een x (ik meen ongeveer 100) keer gebruik maken van de knop. Ik heb de iot versie die kan 200 aan. Echter denk ik dat het hele bezorgproces per product veel slechter is voor het milieu.

Misschien moeten we met zn allen gewoon weer op de fiets iets gaan kopen in een winkel.
Uiteindelijk ligt de oplossing gewoon in het midden. Mensen die naar een supermarkt gaan leveren ook CO2 op en of het nou door een leverancier of door een afhaler wordt gedaan is nog geen zo groot verschil. Bovendien kan men natuurlijk bij dit soort zaken ook het aantal leveringen drastisch beperken door producten te bundelen.
Het probleem is hierbij net als met autonome autos te transitiefase. Nu bestellen we nog zo weinig dat er vaak een enkel product bij ons wordt afgeleverd waardoor de uitstoot stevig hoger is dan gebundelde inkopen in een supermarkt. Maar als we eenmaal het punt hebben bereikt waar iedereen 2-3x per week een levering krijgt, zullen de kosten en de uitstoot per product weer beginnen te dalen en als we eenmaal alles behalve vers eten van internet halen zal het qua kosten en uitstoot nauwelijks meer verschil maken. Ook omdat het verdere centralisatie van opslag mogelijk maakt en daardoor onder andere lagere voorraden met als gevolg minder afgedankte producten. Onze supermarkten gooien namelijk nogal wat weg elke dag. Bovendien ligt er ook nog ruimte voor het verbeteren van de afleverpraktijken. Er kan veel tijd en energie worden bespaard door het gebruik van pakketstations en ook bij de efficiëntie van de aflevervoertuigen en met efficiënter gebruik van de ruimte in die voertuigen valt nog veel te winnen. Die rek is er bij supermarkten al lang uit. De bevoorrading van supermarkten is immer al decennia lang geoptimaliseerd.
Of: Eerste druk op knop toont prijs in oled schermpje en tweede druk is bevestigingen van de koop.
Ik zou e-ink gebruiken, ipv. oled. scheelt een hele hoop batterij. 1x week prijs ophalen voor die week, o.i.d. via een low-power IoT verbinding (LoRa?).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 12 januari 2019 17:43]

E-ink is eveneens hartstikke duur.
zeker? ik bedoel het hoeft geen mega groot schermpje te zijn. een inch zou al voldoende zijn. de mediamarkt maakt als ik mij niet vergis tegenwoordig ook gebruikt van e-inkt schermpjes voor hun producten.

en schaal zou het volgens mij ook best goedkoop moeten kunnen maken. ik gok zowiso dat voor een mega bedrijf als amazon ze e.e.a. kunnen afdwingen qua prijs.
Ook op kleinere schaal is e-ink volgens mij niet zo duur. Pebble was een relatief klein bedrijf en verkocht hun smartwatches met e-ink voor een relatief lage prijs.
Pebble maakte helemaal geen gebruik van "e-ink", maar van lcd + marketingtechnische naam "e-paper".

Lcd is dan ook een stuk goedkoper, helemaal omdat een eenvoudig goedkope "calculator" stijl schermpje volstaat.

[Reactie gewijzigd door emphy op 13 januari 2019 04:22]

Ik heb een Pebble, en volgens mij is dat toch echt geen LCD hoor.
De batterij gaat heel lang mee, scherm is altijd aan, achtergrondverlichting is optioneel - voor in het donker, en hoe meer licht, hoe beter het te lezen is.
Het is wel LCD. Maar dan met een 1 bit "memory circuit" in elke pixel, die de staat onthoud. De refresh rate is daarmee ook net zo hoog als gewoon LCD, tegenover e-ink.
Bij AliExpress zijn 0.96" OLED displays te koop voor minder dan 1,50 per stuk. Je gaat mij niet vertellen dat een gigant als Amazon die bij wijze van spreke direct een miljoen van deze displays kan bestellen ze niet voor twee of drie kwartjes op de kop kan tikken..

Misschien kan Amazon ook een feature implementeren waarbij je een maximum prijs voor een bepaald product kunt instellen. Zolang de prijs onder die limiet blijft, wordt het automatisch besteld. Is de prijs hoger, dan moet je eerst akkoord geven voordat het besteld kan worden..

Ik heb thuis mijn eigen 'dash' knoppen variant. Alleen in mijn geval doet het alleen boodschappen op de lijst zetten. Alleen hebben mijn kastjes meerdere knoppen. Het kasje in de badkamer kan wasverzachter, wasmiddel, gel, shampoo en deodorant op de lijst zetten. Deze welke in de keuken hangt heeft 10 knoppen.. Alles komt daarnaast enkelvoudig op de lijst.. Ook mijn implementaties zitten ongeveer op 5 euro (dual penlite battery houder, esp8266, stm32f1 (ARM based arduino) en 0.96" oled (ter bevestiging) plastic doosje en een aantal drukknopjes).
Ik denk dat je de kostprijs van de module zonder OLED onderschat. Dat het invidueel maar 75 cent (als die prijs al te behalen is) is klinkt weinig, als dat het product gewoon 4 x zo duur maakt bij wijze van, kan dat het verschil maken tussen wel of geen business case.
Die dingen worden niet zoveel goedkoper op amazonschaal — die dash buttons verkopen niet in de miljoenen.

Belangrijker is dat de huidige implementatie zo goed als niets kost en met een schermpje — en navenant groter batterij — misschien wel een orde van grootte meer kost.
of gesproken, middels een klein speakertje
Maar dan kun je gewoon ECHO gebruiken zonder knopfunctie.
Tjakka..... das het werkelijke probleem/ bezwaar

Maar dat geldt voor veel overtollige gadgets, waarom zou je dan weer een echo kopen als je ook via de foon voice commandos kan geven?
De knop heeft al een WiFi verbinding, hoe kan de knop anders de bestelling plaatsen?
Gewoon klein e-ink schermpje dat ververst zodra het artikel duurder wordt.
En eventueel een geluidssignaal bij een duurdere prijs en oplichtend e-ink scherm om de klant extra te waarschuwen en een 2e keer moeten drukken ter bevestiging/akkoord nieuwe prijs.
Of gewoon een LCD zoals ze in de jaren 80 al in horloges zaten?
Ja, kan, maar dat kost pieken, zo'n schermpje. En is dan krijg je onderhoudkosten e.d. als het kapot gaat of mensen er iets raars mee doen.
Ja, kan, maar dat kost pieken, zo'n schermpje.
Duh. Klantenbinding is ook wat waard. Ik heb die knop niet om ooit slechts eenmalig waspoeder te bestellen. En anders verkoop je mij die knop maar.
die knoppen worden nu al verkocht.

't is te zeggen, 4,99 euro als ik me niet vergis, die je dan terugkrijgt bij je dash aankopen (soort aanbetaling, zeg maar).
Het kan nog makkelijker. De knop voegt het product toe aan mijn winkelwagen, en that's it.

De winkelwagen geeft de prijs weer. Ze hoeven de prijzen dus niet vast te zetten voor een bepaalde periode, en ook niet weer te geven op de Dash. De prijs ligt pas vast wanneer ik op "bevestig" / "bestel" druk.

Scheelt ook verzendkosten; want bestellingen gedurende de hele week kunnen worden verzameld, en ik kan op mijn telefoon beslissen wanneer ik de bestelling bevestig; aanpas, en laat bezorgen.

Zo heeft het direct ook extra opties. Want ik zou een knop in mijn broodkast kunnen plakken, die allerlei dingen toevoegt, waarna ik handmatig weer producten kan verwijderen. Verwijderen gaat nu eenmaal makkelijker als handmatig opzoeken. (Vlokken, hagelslag, nutella, boter toevoegen met 1 druk op Dash, vlokken en hagelslag uit de kar verwijderen).
Dat zou inderdaad nog praktischer zijn. Gek inderdaad dat het niet al zo was.
Ik zou liever zien dat je op die knop drukt, en er dan op je telefoon een popup komt met prijs en leverdatum (want die weet je nu ook niet).

Vind het trouwens hor dan ook een idioot systeem,maar goed, daar gaat het niet om.
Dát zou inderdaad een prima oplossing zijn: dat je op je telefoon nog even op Bevestigen moet drukken. Dus:

1 Druk op knop
2 Op telefoonscherm verschijnt een bevestingsscherm "Wilt u dit kopen voor bedrag xxx?" (of het laatste scherm van een winkelmandje)
3 Druk op Bevestigen

Klaar. En kost nog steeds nauwelijks moeite, net als nu met die knop.
Maar wat is dan nog het nut van de Dash-knoppen als je op je telefoon moet bevestigen? Als je je telefoon toch in de hand moet nemen, werkt een favorietenpagina in de Amazon-app dan niet net zo makkelijk?
Het is er nog wel degelijk. Je staat bij de wasmachine en constateerd dat de zeep op is. Je drukt gelijk op de knop. Als die knop er niet was is er grote kans (zeker bij mij) dat het bestellen van nieuwe zeep vergeten wordt.

Dus overal in huis van die knoppen. Eind van de dag even je smartphone openen, lijstje bekijken en op verzenden drukken. Ik zie het nut er wel van in.
Precies! Die bevestiging hoef je ook echt niet a la minute te doen. Immers, Amazon heeft bij producten op voorraad doorgaans geen beleid van "vóór 16:00 besteld, morgen in huis"; ze hebben (bij binnenlands beleid) meer iets in de trant van Belsimpel "vóór 23:30 besteld, morgen in huis" (enkele uitzonderingen daargelaten). Meer dan genoeg tijd dus om op Bevestigen te drukken :)

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 13 januari 2019 11:05]

Omdat je dan meer handelingen moet verrichten dan met mijn tussenoplossing? In jouw voorbeeld:

1 Pak telefoon
2 Open de Amazon-app
3 Druk op de menuknop
4 Druk op Favorieten
5 Zoek in je favorietenlijst naar het gewenste product (kan, afhankelijk van het aantal favorieten, best even duren)
6 Druk op Bestellen
7 Druk op Winkelmandje
8 Druk op Bevestigen

Dat is 5 stappen meer dan in mijn tussenoplossing met knop + telefoon en stap 5 kan, zoals gezegd, nog even duren ook.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 13 januari 2019 11:02]

Het is misleiding als je voor je beslissing geen prijs ziet.

Je ziet het vaker b.v. conference/seminars/vliegtickers waarbij je (totale) prijs pas ziet op betaalpagina.

Gebrek aan transparantie keihard aanpakken.
Ik zou liever zien dat je op die knop drukt, en er dan op je telefoon een popup komt
Ik heb geen telefoon; stuur maar een mail.
Ik denk dat de persoonsgroepen "ik heb geen (smart)phone" en "ik heb interesse in Amazon Dash knoppen" zeer weinig overlappen... :D
Zeg maar gerust dat ze niet overlappen.
Je hebt de Amazon app nodig om de Dash button te configureren :P
Dat denk ik ook.

Maar als ik niet naar buiten wil, durf of kan, is het wel makkelijk als men de boodschapjes en andere dingen bezorgd na een druk op de knop. Een smartphone heb ik niet (nodig); ik heb een gewone, dus voor het overige kan ik bellen en gebeld worden.
.. dan druk je op de knop op de website? Het hele idee achter die Dash knoppen is dat je kan bestellen zonder een telefoon / computer / smart-TV-met-internet-browser te hoeven gebruiken. Vereisen dat je eerst een handeling vericht op de Amazon website mist nogal het punt van die dingen.
Mmm daar heb je een punt, maar dan moet er eigenlijk ook op een later punt een notificatie komen van "hey je hebt nog dingen op je virtuele boodschappenlijstje staan, wil je die bestellen?" anders helpt het me nog niet: als ik vergeet om naar amazon te gaan om wasmiddel te kopen ga ik ook vergeten om naar amazon te gaan om mijn wasmiddel-koop-wens te bekrachtigen :+
Jij vind dat je het zo kan zien, maar zo word die knop niet aangeleverd ;)
Dat maakt toch niet uit, het gaat om de bevestiging. Of dat Alexa zodra je op die knop drukt mondeling de prijs en prijs per KGLiter geeft.
Sowieso blijven de meeste normale prijzen ongeveer gelijk. Het is niet dat je de ene dag 1.99 voor een potje pindakaas betaalt en de volgende dag 3.99 (tenzij het natuurlijk een aanbieding was, maar, zoals ik al zei, ga ik even uit van de normale prijs).
Ja of je krijg dan een notificatie op je telefoon met de prijs en geef je bij geen gehoor akkoord.
Dat is voor zover ik begrijp al ongeveer hoe het werkt. Nadat je die knop indrukt krijg je een notificatie op je telefoon* en heb je 30 minuten om te annuleren.

* die je overigens uit kan zetten.
Of simpeler, als je op de knop drukt krijg je een mailtje met de prijs van het product en een linkje om je aankoop te bevestigen.
Dat lijkt mij inderdaad eigenlijk de handigste oplossing. Dan vergeet je het niet en kom je die vraag om bevestiging vanzelf wel tegen in je email.
Volgens mij valt dat wel mee. In de supermarkten in Frankrijk hebben alle producten een digitaal prijskaartje. Dus zo lastig zou 't niet hoeven zijn. Die dash knoppen worden/werden met 5 euro/dollar tegoed weggegeven, dus Amazon zal er baat bij hebben dat mensen die knoppen gebruiken.
Maar Amazon wil dat niet: de prijs laten zien. Die fluctueert veel en levert dus ook omzet op.
Ze worden met 5 euro tegoed *verkocht* voor vijf euro. Oftewel ze worden weggegeven met statiegeld erop dat je terugkrijgt zodra je hem echt gebruikt. De netto verkoopprijs van die dingen is dus 0, niet -5.

Daarom kunnen ze ze ook niet te duur maken.
Nog meer weggooi maatschappij met elke 3 maanden een nieuwe knop.

Als mensen nou niet zo lui zouden zijn dat ze niet eens de moeite nemen om naar hun pc te lopen om wasmiddel te kopen.....
Ik snap überhaupt niet waarom je als consument iets zou kopen zonder de prijs te weten.
Wel eens met OV in Nederland gereisd? Kijk eens bij het inchecken (waar de aanschaf begint en waar je er nog van af kan zien) op het schermpje om te lezen wat die reis gaat kosten...
Dit is een hele goede, en meteen een reden waarom ik tot op vandaag nog steeds tegen de (huidige implementatie van) OV-chipkaart ben. De ritprijs is op voorhand wel te checken via reisplanners e.d., maar als je even vlug de bus wilt pakken, heb je soms geen idee wat het gaat kosten. Nu is de praktische kant van wanneer je uitstapt ook wat lastig, maar er is überhaupt nergens tariefindicatie. En dat is zeker kwalijk. Gelukkig kan ikzelf overal lopend heen en anders pak ik lekker de auto, maar niet iedereen heeft de luxe om het OV te kunnen negeren.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 13 januari 2019 13:37]

De tarieven van het OV (en ook van die dingen waar je een knop hebt op amazon) kun je prima van zien (al dan niet tijdens/achteraf). Met de auto is het nog het onduidelijkst hoeveel je moet betalen. Je weet namelijk niet precies hoeveel benzine het kost en bij pech moet je je auto fixen. Beetje meten met 2 maten dus.
Geen twee maten, maar bij beiden een probleem. Echter heb ik met de auto meer comfort en andere bijkomstigheden, dus neem ik dat maar voor lief
Ik heb juist met de trein meer comfort. Lekker zitten, niet op hoeven letten. Al kon ik dat in de auto, mag het niet van de heren in het blauw.
Goed ik heb een baby en de baby heeft luiers nodig om welke reden dan ook zijn ik en mijn baby nog al gecharmeerd van een bepaald merk. Een beetje baby poept en plast makkelijk een pak luiers per week vol. Dus iedere week koop ik zo'n pak luiers.
De prijs zal misschien wat schommelen maar mijn baby wil die luiers en geen andere, dus ik koop ze want uitslag of een lekkende luier daar worden ik en de baby geen van beide blij van.

Met zo'n knop kan ik de luiers bestellen zodra ik zie dat ik een nieuw pak nodig heb, geen gedoe geen gezeur gewoon even op die knop drukken en een nieuw pak luiers is onderweg.

Met bepaalde producten kijken veel mensen echt niet steeds maar weer of ze misschien in die ene andere winkel een paar cent goedkoper uit kunnen zijn dan in die andere. De tijd die nodig is om dat uit te zoeken en dan naar die andere winkel te gaan en daar de producten te vinden een tweede keer in de rij staan weer de afrekenen etc doet de winst van die paar cent teniet en het ongemak maakt het eerder duur dan goedkoop om al die moeite te nemen.

Amazon als extreem grote retailer heeft er echt geen baad bij om mensen met zo'n knop van een paar euro te beroven. Sterker nog zouden ze dat doen dan zouden ze eerder zich zelf schade toebrengen dan dat ze er aan verdienen.

Het argument dat misbruik gegarandeerd is dan ook totale onzin en alleen gebaseerd op verhalen van mensen die vinden dat ze meer geld zouden moeten krijgen voor het werk dat ze doen (terwijl dit juist de mensen zijn die massaal vervangen worden door robots omdat die niet klagen harder werken en een stuk goedkoper zijn.
Toevallig kocht ik de pampers, baby wipes, etc. altijd bij Amazon. En meestal deed ik dat met het abonnement (sparabo) dat Amazon daar voor aanbiedt.

En dan gebeurde het echt wel eens dat de prijs (flink) omhoog ging. Op zich werd dat per mail vantevoren medegedeeld, maar dat moet je dan maar net op tijd zien.

In sommige gevallen moest je voor de goede prijs dan het abonnement aanpassen met hetzelfde product met een andere aantal per verpakking.

Het zal niet bedoeld zijn als oneerlijke handelspraktijk (eenmalig een paar euro kost op termijn veel meer), maar het consumentenbelang wordt ook niet optimaal gediend.

[Reactie gewijzigd door Rukapul op 13 januari 2019 00:06]

Het luier verhaal gaat alleen op als precies de luiers die jij wilt hebben ook beschikbaar zijn via dash. Als je leest hoe en een ander werkt blijkt dat het niet gebruikt kan worden voor ieder willekeurig product maar ook niet voor iedere verpakte hoeveelheid.
Stuur je het toch gratis retour de volgende dag?
Nee dat is lekker logisch, iets bestellen waarvan je de prijs niet weet om het vervolgens terug te sturen omdat de prijs je niet aanstaat. Vooral onwenselijk voor het milieu om zo te denken, vergeet niet ajb niet dat pakketjes versturen zeer milieu onvriendelijk is.
Onze weggooi maatschappij werkt ook rampen als de 291 overboord geslagen containers bij de wadden in de hand. Kun je zeggen ja dat gebeurt een keer, maar jaarlijks "verdwijnen" er ongeveer 150 containers met zooi in de Waddenzee. Wees wijs met de Waddenzee was ooit een slogan, die mag wat mij part weer aangehaald worden.
Vooral onwenselijk voor het milieu om zo te denken, vergeet niet ajb niet dat pakketjes versturen zeer milieu onvriendelijk is.
Nu rijdt er 1 bestelbus met 100 pakketten rond. Er kunnen natuurlijk ook 100 klanten met de auto naar de winkel.
Misschien moeten die containerschepen mensjes eens beter nadenken over het overladen van zo’n schip. De hoeveelheid overlading is echt niet normaal op dergelijke schepen. Dan is het vragen om problemen.
Onzin, die schepen zijn voorzien op een gigantische hoeveelheid containers, van overladen is geen sprake, het is pure stemmingmakerij. Je kan weersomstandigheden of menselijke fouten bij het laden nooit 100% uitsluiten.
Wettelijk mag een bedrijf je die retourkosten doorberekenen. Dat de kosten niet altijd zichtbaar zijn middels 'gratis' retourneren is geen goed argument in de discussie.
Hoe zo niet? Dit gaat primair om supermarkt producten die je telkens opnieuw bestelt. Je verwacht dan gewoon te krijgen wat je altijd krijgt voor dezelfde prijs als altijd. Als een bedrijf ervoor kiest gratis retourneren te bieden, kiezen ze er dus voor vooral zelf op de blaren te zitten bij een absurde prijsverhoging. Onder die condities zou ik er best gebruik van willen maken.

Wij doen deze boodschappen nu via AH online, met prijs erbij, maar ook dan heeft mijn vrouw regelmatig grotere of kleinere verpakkingen dan ze dacht. Dat die ook het dubbele of de helft kosten valt haar kennelijk niet op, dus de prijs tonen is echt niet heilig. Wel heilig: ook AH kent een onvoorwaardelijke niet-goed-geld-terug, dus gaat er onverhoopt iets erg mis, dan zullen wij er (financieel) niet mee blijven zitten.

Wat ik wél vreemd vind aan het Amazon systeem is het gemak waarmee ze losse zendingen creëren. AH slaat m.i. een tikkie door met 70 euro verplicht + bezorgkosten, maar Amazon ook: zo'n knop indrukken levert een losse bestelling op, los verzonden en dat voor een supermarktproduct van hooguit een paar dollar. Lekker efficiënt / milieuvriendelijk :(.

In reactie op enkele reacties:
@CEx aan Amazon's kant is het vast (voldoende) handig. Ik zie het vooral op de laatste kilometers mis gaan: van de bezorgdiensten lijken ze 't gedaan te krijgen omdat iedereen toch graag Amazon als klant vasthoudt. En ook persoonlijk vind ik hoe zelfs één Amazon bestelling over meerdere dagen opgesplitst aankomt niet praktisch - dat is voor mij niet efficiënt.

@t link@ItsNotRudy Mij persoonlijk gebeurt het inderdaad ook niet, omdat ik naar dat soort info kijk. Maar mijn punt is dat dus niet iedereen dat (even bewust) doet. Dus.. waarom MOET het er dan allemaal bij staan? (Dat is óók de manier waarop we bij van alles aan kleine lettertjes komen die vervolgens niemand leest.)

@kodak Zo'n knop is toch niet de hele overeenkomst? Naast op de wet, kan ik toch ook terugvallen op de door Amazon bekend gemaakte voorwaarden? Dit gaat over knoppen die mensen zelf instellen voor herhaalaankopen. De bestaande relatie hoort er m.i. gewoon bij en daar kan ik rechten aan ontlenen, wellicht zelfs t.a.v. de verwachte prijs.

Niet dat ik het (wettelijke) kader niet interessant vind. Je zou best wettelijk nadere voorwaarden aan zoiets kunnen verbinden en misschien is dat wel verstandig ook. Maar dat zou bijv. ook kunnen zijn dat een prijswijziging t.o.v. vorige keer een extra bevestiging triggert. (Knop geeft de prijs alsnog en moet nog een keer gedrukt worden.) Of dat je volledig kosteloos mag annuleren (dus inderdaad wettelijk recht krijgt op gratis retour in zo'n geval). Of..

Hoe staat het erbij als je Alexa (of conculega) mondeling opdracht tot aankoop geeft? Mag dat dan ook niet? Hoe als je AH opdracht geeft een mandje boodschappen ineens voor te stellen (zoals de app / site al doet)? (Dat is weliswaar niet 'one click', maar ook potentieel nogal onoverzichtelijk.) Als deze innovaties hebben voordelen én haken en ogen. Hopelijk kunnen we daar nieuwe kaders voor verkennen, i.p.v. te star de oude opleggen. Of misschien accepteren Amazon (en AH en anderen) wel dat er nog geen overeenkomst tot stand is gekomen (wettelijk gezien) en dat het gehele risico dus langer bij hen ligt?

[Reactie gewijzigd door Gwaihir op 12 januari 2019 18:56]

Wat op het oog inefficiënt lijkt is dat allesbehalve. Door de schaalgrootte kan Amazon dit aanbieden. Iedere truck wordt zo vol mogelijk geladen.

Natuurlijk zijn volle pallets het prettigste, daarna is het een balans tussen grootte en pick tijd (kleine verpakkingen kun je vaker kwijt op pallets die niet volledig vol zijn, maar veel kleine verpakkingen betekent meer pick tijd).
Nouja daarom ben ik ook een gigantisch voorstander van liter/kilo prijzen erbij zetten en de zelfde eenheid op de verpakking/productpagina tonen als inhoud. dan weet je altijd wat je krijgt en kan je heel snel zien of de prijs gestegen is of niet, onafhankelijk van verpakking. met supermarkt bestellingen zou het denk ik uberhaupt makkelijker moeten worden om een soort statiegeld glaswerk te gebruiken ipv al die wegwerp plastic verpakkingen zoals nu.
Ik had precies dezelfde reactie wat betreft milieuvriendelijkheid en toen dacht ik:

amazon: je koopt een pak dat wordt bezorgd. Energie kosten, dat ligt helemaal aan hoe het product bij jou komt. Als er om een pak een grote afstand afgelegd wordt is dat waanzin.

AH: de AH koopt een hoop pakken, dat staat in de winkel energie te verspillen deel staat in een maagzijn (licht warmte reclame etc). Jij rijdt naar de AH en koopt een pak, rijdt weer naar huis.

Toen wist ik ook niet meer wat het milieuvriendelijkst is. Als de Amazon variant een distributie centrum in de buurt heeft en daar pakken heeft opgeslagen zijn ze net als de AH maar dan zonder veel extra ernergie eom een winkel te latend raaien.

Hoeveel pakken tegelijk laat je bezorgen? In principe 1 denk ik? Als het er 10 zijn is het alweer beter voor het milieu denk ik. Geeft Amazon een opdracht aan een zeep leverancier?

Zou wel een leuk onderzoek zijn eigenlijk !

Persoonlijk laat ik zoveel mogelijk bij een ophaalpunt bezorgen zodat er niet extra gereden wordt, en dat haal ik met de fiets op, in mijn eigen tijd. Dat gaat over electronica of soms kleding, ik bestel nooit levensmiddelen online eigenlijk.
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je koopt en hoe dichtbij de supermarkt is. Er zijn mensen die letterlijk 3 minuten lopen van een supermarkt wonen en de auto pakken en daarheen rijden om een pak melk te kopen. Zeker in de stad wonen mensen al snel dichtbij een supermarkt, dus lopen of fietsen is dan geen probleem, tenzij het écht teveel is.
Hoezo krijgt je vrouw een verpakking van onverwachte grootte? Ze kan toch gewoon naar liters/kg/stuks kijken?
Omdat ze dat dus niet per artikel blijkt te checken. De plaatjes zijn allemaal hetzelfde, alleen de verpakkingsgrootte niet. Nu is dat in de supermarkt vrij makkelijk, want je pakt hem zelf, maar online moet je het actief zoeken. Als je dan 100 boodschappen per week koopt, dan moet je dat dus misschien wel 40x actief checken omdat de verpakkingsgrootte verschilt en ook nog eens per keer kan verschillen.

Ik ben een enorme controlfreak en denk dat mij dit niet zou gebeuren, maar laatst gebeurde dit me ook bij Amazon. Ik koop in Amerika vaak Maple siroop. Gallons tegelijk soms :-)

Laatst was ik een weekje in Chicago en heb online een stapel spullen besteld (oa een barbeque die in Nederland 2x zo duur is, 300€). Maar ik bestelde er dus actief 3 quarts (bijna liter) maple siroop en kreeg van Amazon op het laatste moment nog een tip om er nog een van een ander merk bij te nemen. Ongeveer dezelfde prijs als die andere drie, dus ja hoor: Die kon er nog wel bij.

Kom bij de afhaalbalie van Amazon, en kreeg 2 grote dozen met bestelde spullen mee. Kom ik er op de hotelkamer dus achter dat die laatste aanbieding maar 460ml oid bevat in plaats van 920ml oid zoals die anderen. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet enorm de bedoeling van Amazon was. Dezelfde prijs, zelfde product, maar stiekem de helft zo groot wat je dan even snel over het hoofd ziet.
Dit gaat primair om rechten en plichten. Er is een verschil tussen wat je verwacht en wat je wettelijk mag verwachten. Je kan het nu toch kostenloos terugsturen is geen recht. Ja maar ik verwacht het is daarmee dus geen sterk argument als je vooraf dus niet geinformeerd bent bij de koop. Het hele punt is dat de verkoper je dient te informeren, niet dat je recht hebt om je eigen aannames als consument maar op te eisen als het mis gaat. Dat je geen gebruik van een recht hoeft te maken wil nog niet zeggen dat een ander dus geen plichten heeft.
Stuur je het toch gratis retour de volgende dag?
Dan is een retour-dashknop rete-handig!
Stel je voor dat je elk produkt weer moet inpakken, naar het postagentschap lopen en in de rij wachten tot je aan de beurt bent. Nee, dan wacht ik liever op de chaufeur die het komt ophalen.
Niet om je aan te vallen, maar dat is dus precies de laconieke instelling waar een bedrijf als Amazon op hoopt.

Je moet alsnog achteraf je rekeningen checken. Heb je het product al in gebruik genomen/geopend dan kunt je retourneren vergeten en daarbij betaal je mogelijk nog verzendkosten voor retourneren. Dat boeit Amazon niets maar het kan een drempel zijn voor goedkope items. En dan zeg je misschien "Ach, jammer van die drie euro" maar dat doe je tien keer per jaar en dat keer een paar miljoen bestellingen, want meer mensen denken zo. Dikke omzet voor Amazon.

Nee, als consument moeten we dit gewoon niet pikken, hoe leuk Amazon het ook probeert te verkopen, kijk verder dan je neus lang is. Kijk gewoon even naar de prijs. En als dat niet kan, kijk dan elders. Gezonde concurrentie is ook afhankelijk van consumenten die gewoon vertikken om bepaalde prijzen te betalen (moet men in de huizenmarkt ook eens doorkijgen...)

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 13 januari 2019 13:09]

Inderdaad. Zelf maakt de prijs voor mij ook niet zoveel uit (zolang het redelijk is in elk geval), maar ik zou nooit wat kopen zonder de prijs te kunnen zien. Dit lijkt me echt zo'n ontwikkeling waar bedrijven echt misbruik van kunnen maken. Eerst zorgen dat veel mensen het gebruiken en dan in een keer de prijs opvoeren. Veel mensen zullen het dan waarschijnlijk niet echt meer merken, maar het bedrijf profiteert er wel enorm van.

(Ik zeg niet dat Amazon dit van plan is, maar het is zeker wel een mogelijkheid.)
Geen enkel zinnig bedrijf zal dat ooit doen. Wat denk je dat er gebeurt als Amazon dat probeert? Een keertje flink winst maken, tuurlijk, totdat mensen hun wet koop-op-afstand recht beroepen, al die producten retouneren en vervolgens daar nooit meer iets kopen. Als die producten uberhaupt al daadwerkelijk gekocht worden:
... the click also sends a message to the user's mobile phone, giving the user a half-hour to cancel.
... the click also sends a message to the user's mobile phone, giving the user a half-hour to cancel.
[...]
https://getricher.in/2014...on-and-sunk-cost-fallacy/

Het lijkt 'waar', maar je zit regelrecht middenin Behavioural economics hier. Die knop is sowieso al een trucje natuurlijk, en annuleren gaat echt niet gebeuren...
Echter kan dit in de winkel (supermarkt) natuurlijk ook, prijslabeltje zegt € 2,00, bij de kassa reken je € 5,00 af en bij thuiskomst na het bestuderen van het bonnetje kom je er pas achter. Nee, ik kijk inderdaad niet op het lopende-bandschermpje. McDrive is ook zo'n mooi voorbeeld waarbij dit kan gebeuren (en regelmatig gebeurd dat je dingen mist).
Natuurlijk. Maar dan let je zelf niet goed op. Je weet in elk geval wel wat het kost voor je het koopt. Als je dan niet oplet bij het afrekenen is dat natuurlijk je eigen schuld. Maar in dit geval weet je de prijs niet eens als je het koopt. Dan is het natuurlijk veel makkelijker voor het bedrijf om de prijs ongemerkt te verhogen.
Je kiest er zelf voor. Je negeert zowel de bon als scherm. Die kun je beide in de winkel checken. Volgens mij zouden ze bij AH zelfs wel coulant zijn als je dezelfde middag teruggaat, mits dat het waard is.
Dan zou er sprake zijn van misleiding.
Mensen kopen met verschillende motieven. Dat heeft weinig met inkomen te maken, maar meer met persoonlijkheid. De een vindt zuinig zijn belangrijk. De ander gemak. Bij mij staat gemak boven aan. Aannemende dat een product binnen een bepaalde, acceptable, prijs range valt, hoef ik de prijs niet precies te weten. Als ik met een simpele druk op de knop nieuwe scheermesjes, wasmiddel, broodbeleg, etc. kan bestellen, zonder dat eerst toe te moeten voegen aan een boodschappenlijstje of handmatig te bestellen, vind ik dat erg prettig. Voor die paar Euro extra per maand, koop ik gemak, en dat vind ik prima. Sterker nog: dat wil ik.

In die zin kan ik dan ook mee gaan in de stelling van Amazon dat de rechter innovatie in de weg staat.
Geen idee over het personeel, maar dat zal bij bol en Coolblue niet veel beter zijn...

Als klant van Amazon is het echt het beste wat ik ook heb meegemaakt. De klant is echtvkoning bij Amazon. Problemen of fouten worden adequaat opgelost. Zelfs met een bestelling van 6 euro die gratis verzonden werd kreeg ik naast een snelle oplossing, gratis prime als compensatie.

Amazon heeft vaak zulke goede aanbiedingen, zonder dat de klantvriendelijkheid in het geding komt.

Je hebt partijen in Nederland die goedkoper zijn, maar bij problemen ben je de pineut. Dat nadeel heeft Amazon niet. Je weet dat het netjes wordt opgelost, mocht het mis gaan.

Bel ik amazon.de voor een bestelling, krijg ik een Nederlands sprekend persoon aan de lijn. Echt top 👍

Ook een keer door mijn eigen fout prime in de en UK laten doorlopen. Was te laat en de proefperiode was al voorbij. Klantenservice heeft het volledige prime bedrag voor dat jaar direct teruggestort.

[Reactie gewijzigd door dfrenner op 14 januari 2019 07:15]

Tweakers heeft een reply (reageer) functie hoor ;)
Als alle mensen die hier commentaar hebben nu eens de overeenkomst die je hebt met Amazone zouden lezen.

Mijn huis hangt vol met deze buttons. Aan het einde van elke maand kijk ik na wat er gekocht en betaald is. Als ik het er ergens niet mee eens ben dan zeg ik Amazon dat je het lege (!) pak Dreft mogen laten ophalen. Doen ze nooit, ik krijg gewoon binnen drie dagen het geld terug.

In oktober van het vorig jaar bleek een button die ik gebruik on koffie te kopen een prijs gaf 5% hoger was dan de maand ervoor. Toen heeft Amazon me een mail gestuurd. Sorry en de volgende order van 22 euro was voor hun rekening.

Ik zie best de problemen die Amazon kan hebben voor lokale ondernemers. Maar de lokale ondernemer die me die koffie kan leveren zit 166 km weg. En die is 30% duurder en vraagt 9 euro verzendkosten. Amazon is vrijwel altijd zonder risico (zeker via de buttons). Dat Duitsers levervoorwaarden niet willen lezen en een instantie het moet laten verbieden zegt in mijn ogen meer over het huidige Duitsland dan over Amazon. Werkelijk alleen in Duitsland zal zoiets op dit moment kunnen. In alle andere landen worden consumenten geacht drie paragrafen te kunnen lezen.

Nogmaals, lees de levervoorwaarden en klaag dan dat het niet eerlijk is. Ik denk dat geen enkele tweaker die commentaar heeft geleverd dat werkelijk heeft gedaan.
Amazon kan schrijven wat ze willen in die overeenkomst maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig en dat is precies wat er niet klopt aan je verhaal. Er is geen instantie die iets laat verbieden, er is een instantie die werk heeft gemaakt van iets dat al verboden is. De rechtbank oordeelt dat de wet overtreden is, de rechtbank heeft geen wet gemaakt om iets te verbieden.
Dus? Dan is er toch simpelweg geen overeenkomst? Wat maakt dat uit? Amazon is toch niet verplicht een rechtsgeldige overeenkomst te hebben alvorens je iets te sturen? Dan is het kennelijk een vrijblijvend aanbod en komt die overeenkomst pas tot stand nadat de besteller z'n maandoverzicht heeft geaccepteerd (expliciet of door het verstrijken van enkele weken). Dat mag toch?

Voor Amazon lijkt me dit een uitstekend businessmodel, want het doet de klant met gerust hart instappen en uiteraard komt het grootste deel van die overeenkomsten wel degelijk tot stand. Vrijwel geen klant zal het systeem misbruiken en ach.. dan ontzeg je 'm de toegang (na terugbetaling van die nutteloos geworden knoppen).
als je zoveel buttons in huis hebt, ben je wellicht beter af met de Dash wand ;)

Zo te zien is het lang niet altijd prijsbewust kopen:
https://www.fastcompany.c...-design-for-everyone-else

Kijk naar de Gillettes, MACH3 via het web > 13 .05 voor 8stuks, via Dash 16.03 voor 5 stuks. Jaja Pierre, het is niet te geloven. We verzenden helemaal gratis, maar vragen per produkt een beetje (veel?) meer...haha.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 13 januari 2019 03:10]

Met verbazing lees ik je reactie en ik kan alleen maar denken: dit is ziek.
Je hebt dus knoppen waarvan je weet dat ze de prijs niet laten zien. Je besteld iets en hebt achteraf alsnog een administratie en gaat klagen als de prijs te hoog is. Vervolgens gaat Amazon met geld smijten.
Wat is dit voor bijzonder businessmodel?
Dit is "gemak dient de mens". Amazon wil jouw binden als klant daarnaast kost een geschil veel meer dan het bedrag waarover het gaat.
Het zal mij niet verwonderen dat de kosten bij de leveranciers worden neergelegd.
Amazon inschattende zullen er wel degelijk risico profielen worden bijgehouden van de consumenten. Mocht je veel claims/geschillen hebben zal er toch een vergrootglas op je worden gelegd met eventueel een bijpassende actie. Dit kan andere prijsstelling zijn of producten niet meer aanbieden of alleen producten van shop in shop (niet Amazon maar derden partijen die dezelfde artikelen verkopen). Amazon is een gewiekste partij met soms zeer dubieuze praktijken maar voor de klant is het uitstekend geregeld.
(Ik heb geen Dash overigens)
Hoe Amazon ermee omgaat is gelukkig erg consumentvriendelijk en goed geregeld.

Maar de praktijk an sich schept een precedent, namelijk dat het aanbieden van producten zonder prijs gewoon kan. Amazon doet het schijnbaar netjes. Maar wat als "WebShopExpress X" ook groot wordt, en "WSE Y" ook en ze allemaal een vergelijkbaar systeem invoeren? Wie garandeert dat dat goed gaat? Er hoeft maar één graaier tussen te zitten om aan te tonen wat het probleem is. Dan moet de consument zelf achter zijn/haar geld aan. Bij Amazon is dat geen probleem, maar of dat bij WSE X/Y ook zo is?

Zeker in Duitsland wordt de consument enorm beschermd, hoort bij de verzorgingsstaat. Of dat goed of slecht is, is een andere discussie maar men wil gewoon niet naar de voorwaarden hoeven kijken. Dat alleen al wordt als consumentonvriendelijk gezien. Alles wat afwijkend is van wat een normale consument zou verwachten, kun je maar beter netjes vermelden op een plek dat je weet dat de consument het ziet. Prijs hoort daarbij. Als de consument dan nog gaat klagen, wordt overigens wel een beroep gedaan op de verantwoordelijkheid van de consument. Het is niet zoals hier dat de grootste zeurpiet z'n/haar zin wel krijgt.

Wat Amazon doet lijkt consumentvriendelijk en hoe ze het aanpakken ook, maar die aanpak volgt pas na het aanbod en en aanbod zelf is hier station 1 waar iets niet in de haak is. Dat dat op station 2 t/m x wel gefixed wordt is beleid van Amazon en niet de wet, moeten we dus niet naar kijken voor het principe van een product zonder prijsopgaaf aanbieden.
Komisch eigenlijk zo n drukknop.
Kind van 3 loop tig keer langs de wasmachine en drukt elke keer op de knop.
Daarna moeder verbouwereerd met Amazon bellen: "Ja jullie dash knop is kapot, hij blijft hangen, ik heb vorige week 137 pakken dash waspoeder gekregen".
:)

Ik wil niemand beledigen maar vind deze uitvinding gewoon belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Apppie3 op 12 januari 2019 18:10]

Ja, als je kinderen rond hebt lopen is een dergelijke knop (op een voor het kind bereikbare plaats) niet handig, maar er zijn ook gezinnen zonder kinderen, en alleenstaanden.
Laten die groepen nu ook vaak meer besteedbaar inkomen hebben, en wellicht minder om de prijs van boodschappen geven.
Maar goed, die groep hoeft geen "bescherming", dus worden hun vrijheden gewoon an de kant geschoven.
Ik vind de knop juist geniaal. Ik kende het niet tot dit bericht en na lezen van de reacties vind ik het juist geniaal. Niet dat ik online mijn supermarkt aankopen doe overigens...
Denk dat het de gemiddelde gebruiker weinig scheelt of het pak koffie 10 cent meer of minder kost.
Die knoppen hebben een bepaald gemak! Mensen die daarvoor betalen, lopen denk ik niet met een rekenmachine door de winkels bij het boodschappen doen...

Maar gok dat het systeem nu wordt aangepast in 'Je drukt op de knop, we zetten het klaar in je mandje en je moet nog even met de app bevestigen zodat je de prijs ziet!'
Denk dat het de gemiddelde gebruiker weinig scheelt of het pak koffie 10 cent meer of minder kost.
Totdat er iets raars gebeurt met de productlistings in Amazon (voorraad op) en opeens de aanbevolen verkoper een third party seller is met een prijs van 100x. Hier kun je prima misbruik van maken.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 12 januari 2019 13:46]

Third party sellers !== Prime, dus denk dat er dan geen aankoop plaatsvind
Gok dat de Duitsers ook zoiets hebben als 'wet kopen op afstand' dus dan stuur je het terug!
Daarbij, zou Amazon een reseller toelaten die zulke extreme prijzen hanteert? ;)
Paul, je snapt zelf toch ook wel dat het een virtueel mandje is bij Amazon...
Ben benieuwd of dit voortvloeit uit echte consumentenklachten, of is dit simpelweg Amazon pesten vanuit de consumentenorganisatie?
Bescherming van de consument vanuit een consumentenorganisatie.
Je bent op zoek naar iets, je hebt een budget daar voor in gedachten, klikt op de dash-button en ziet dat de prijs budget + 20% is. Maar je hebt het wel, dus laat het gewoon komen. Dat lijkt mij een zeer ongezonde ontwikkeling.
En daarbij, hoe moeilijk is het om gewoon de prijs de vermelden? (excl verzendkosten, mocht je meer aan het kopen zijn)
In Duitsland neemt dat soms wel heel extreme vormen aan, zoals ook in dit geval. De klanten of geïnteresseerden die niet per se tot op de cent hoeven te weten wat een product kost, dat je toch nodig hebt, ontneem je met deze uitspraak ook het gemak van dashes.
Het probleem is wat men noemt transparantie.

Nog een mooi stukje van Spiegel.de
"Was genau der Kunde bestellt, hat er beim Installieren der App entschieden. Allerdings können sich Details und Preise ändern. Amazon kann etwa ein vergleichbares Ersatzprodukt liefern.

Klare Informationen zu Inhalt, Preis und der klare Hinweis auf eine zahlungspflichtige Bestellung durch Betätigen der Buttons fehlten, befanden die Richter. Damit verstoße Amazon gegen die gesetzlichen Regelungen zum Abschluss eines kostenpflichtigen Vertrags im Internet."


Voor een geldige online-aankoopovereenkomst moet duidelijk zijn:
- Wat je koopt
- Wat de prijs is
- Dat het een verbintelijke overeenkomst betreft
En al deze drie factoren ontbreken.
- Amazon mag blijkbaar een alternatief product sturen (geen idee of dit alleen een grotere/kleinere verpakking of ook een ander merk kan zijn.)
- De prijs kan fluctueren. Zo kan theoretisch een pakje boter opeens 15 euro kosten.
- De aanduiding dat het een je overeenkomst gaat sluiten ontbreekt simpelweg.

Dit zijn gewoon geldige wetten. En maar goed ook dat ze bestaan.
Je gaat toch ook niet naar een AH zonder prijskaartjes, laad je boodschappen in en een paar dagen later zie je wel wat afgeschreven wordt...?
Iedereen die die dashes in huis haalt kent het principe toch, dit is toch niks voor mensen die voor het eerst iets online kopen?
Dat koop of afstand (terecht) aan duidelijke regel gebonden is hoeft niet te betekenen dat mensen niet vrijwillige afstand kunnen doen.
Heel eerlijk kijk ik nooit naar prijzen in de supermarkt, als ik iets nodig heb of lekker vindt, koop ik het. Aan de kassa zie ik wel hoeveel het totaalbedrag is. Ik laat echt iets niet staan omdat het opeens duurder is geworden.
Dat koop of afstand (terecht) aan duidelijke regel gebonden is hoeft niet te betekenen dat mensen niet vrijwillige afstand kunnen doen.
Nee! Je kan er geen afstand van doen, ook niet in Nederland.

Overeenkomsten tussen consumenten en bedrijven zijn niet symmetrisch: een bedrijf heeft de tijd en middelen om de overeenkomst zo gunstig mogelijk maken voor zichzelf, en mooier te verpakken dan hij is. Een consument heeft gemiddeld genomen minder verstand en is gemakkelijker om de tuin te leiden. Wetten als kopen op afstand zijn er om die consument te beschermen, en als een bedrijf in de kleine lettertjes kan zetten dat die wet niet zou gelden heb je niks aan die bescherming. Daarom is ook vastgelegd dat je niet van dit soort wetten kan afzien. Zelfs al staat het met koeienletters bij de aankoop en druk je op een knop 'akkoord', dan gelden ze nog.

Leuk dat een bedrijf iets bedenkt wat daar niet mee overeenkomt op basis van innovatie, maar je moet ergens een grens stellen.
Op allerlei andere zaken kun je ook afstand doen van rechten (bijvoorbeeld aansprakelijkheid), dus waarom zou je dat bij koop-verkoop niet gewoon kunnen regelen?
Omdat veel consumentenrechten onder dwingend recht vallen. Dus de enige manier om dat te regelen is om de wet aan te passen zodat die wet niet meer dwingend is. Maar vanuit de motivatie om de zwakkere consument te beschermen lijkt me daar geen draagvlak voor.

Dat geld niet voor alles, maar dat is gewoon per wet vastgelegd.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 12 januari 2019 15:11]

Heeft een maatschappij niet de plicht zwakkeren (tegen zichzelf) te beschermen dan?
Je rechten weggeven is zwakte. Heeft niets met vooruitgang te maken, eerder afbraak.
"Dat koop of afstand (terecht) aan duidelijke regel gebonden is hoeft niet te betekenen dat mensen niet vrijwillige afstand kunnen doen. "

Dat betekent het voor een deel van die rechten dus wel. Er zijn een aantal dingen waar je als verkoper in de algemene voorwaarden (binnen grenzen) mag afwijken van de standaardregels (zoals retourtijd, kosten voor retour, etc.), maar er zijn ook rechten waar je nooit afstand van kunt doen. Bijvoorbeeld het recht dat er per aankoop een overeenkomst aangegaan moet worden, waarbij ook je ook de voorwaarden moet accepteren is iets waar je als consument geen afstand van kunt doen.
hoe controleer je of iemand er vrijwillig afstand van heeft gedaan? dat is precies waarom het duidelijk moet zijn dat het een verbindende overeenkomst is. het punt is ook een beetje dat als je het nu toelaat, hoever gaat het dan? eindige we uiteindelijk in een maatschapij dat we alleen nog maar dingen via dit soort systemen kopen? nu lijkt het misschien niet zoveel voor te stellen nog. maar juist door er nu al een sterk standpunt op te geven voorkom je juist dat je in die situaties terecht komt en achteraf onmogelijk dat terug moet draaien.

[Reactie gewijzigd door t link op 12 januari 2019 16:13]

Iedereen die die dashes in huis haalt kent het principe toch
Dus als we bij alle gebruikers langsgaan en navragen of ze beseffen dat Amazon het recht heeft om niet het ingestelde, maar een soortgelijk product te leveren en dat de prijs zonder melding kan veranderen, dan zegt 100% "ja"? Dat vind ik nogal een aanname.
Heel eerlijk kijk ik nooit naar prijzen in de supermarkt
Dat jij er zo over denkt is jouw goed recht. Maar dat betekent niet dat de wet opeens afgeschaft kan worden; talloze mensen denken daar echt heel anders over.
In Nederland geld dezelfde regel. Niet alleen online, maar ook in de winkel. Daarom zie je in de supermarkt nog steeds prijskaartjes aan de schappen hangen.
Het lijken mij ook vrij elementaire zaken om te weten. De reactie van Amazon begrijp ik totaal niet. Zij willen kennelijk de vrijheid om je random product tegen een random (hoge) prijs te sturen.
In Nederland geld dezelfde regel. Niet alleen online, maar ook in de winkel. Daarom zie je in de supermarkt nog steeds prijskaartjes aan de schappen hangen.
Het lijken mij ook vrij elementaire zaken om te weten. De reactie van Amazon begrijp ik totaal niet. Zij willen kennelijk de vrijheid om je random product tegen een random (hoge) prijs te sturen.
Euhm de buttons zijn geprogrammeerd om één product te bestellen en ja van één product kan de prijs fluctueren.
Tot je de voorwaarden gaat lezen
https://www.amazon.com/gp...lay.html?nodeId=201730770
If your product is unavailable when your Order is placed, we may fulfill your Order with a similar substitute product that we believe will meet your expectations.
Mensen stappen ook in een taxi zonder te weten wat het ze (precies) gaat kosten. Of huren een advocaat in. Of laten hun auto repareren. Of men besteld iets in een andere valuate. Allemaal voorbeelden waarbij een consument iets koopt of afneemt zonder dat daarbij vooraf de kosten duidelijk zijn.

Dit oordeel komt op mij over alsof de rechter er vanuit gaat dat iemand spontaan zo'n ding in z'n huis tegenkomt en er op drukt. Maar volgens mij koopt iemand een Dash button met een doel en met duidelijk inzicht van wat de consequenties zijn van het gebruik daarvan. Dat is iets heel anders dan naar een supermarkt gaan en daar iets kopen zonder dat je de prijs weet. Hier wordt vooraf een bewuste keuze gemaakt dat je als consument een bepaald risico loopt bij het gebruiken van een Dash button.
Dan kan er voor de 99% van de andere klanten ook gewoon een prijs bij het artikel staan, toch? Daar hoeven die 1% die het niks interesseert ook niet naar te kijken of op te zoeken.

Ja, de Duitse privacy en consumentenbescherming is erg sterk, en daar ben ik alleen maar blij mee. Eindelijk een land dat wel tegen dit soort glijdende-schaal ontwikkelingen "innovatie" optreedt, in plaats van het Nederlandse niets doen "want anders gaan ze misschien weg"
Maar waarom zou het voor hun slecht zijn als de prijs er wel op staat? Het is alleen een nadeel voor Amazon...
Zover ik weet werken de dash knoppen niet op die manier. Je bent nooit naar iets op zoek, je stelt de knop in voor een specifiek product dat je veel gebruikt. Je kunt bijv. zon knop instellen om jouw favoriete koffie te kopen, dus wanneer je ziet dat die op raakt kun je op de knop drukken en bestelt amazon voor jou een nieuw pak koffie.

Het probleem zit hem volgens mij in het feit dat de prijs van zo’n product kan fluctueren en de consument daardoor niet direct weten wat ze betalen, wat blijkbaar illegaal is in Duitsland.

Zover ik weet zijn de knoppen ook vrij simpele apparaatjes die op heel weinig stroom werken, ik weet niet of een display daaraan toevoegen technisch haalbaar is. Zoals ze nu werken moet je volgens mij het hele ding weggooien wanneer de batterij op is.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 12 januari 2019 13:26]

Een simpel matrix lc-dtje gebruikt ook bijna geen stroom. Je hoeft het alleen aan te zetten als je een keer op de knop drukt. Je kan daar gewicht en prijs op zetten of langs laten schuiven. Bij de volgende druk op de knop koop je het dan pas. Wil je de info niet zien, dan maak je er gewoon een dubbelklik van. Zoiets kan je gemakkelijk een jaar of 5 op een knoopcel laten werken.

Een ander alternatief is om een vaste verpakking en prijs af te drukken, maar dan moet je de dash na een verandering van de prijs of verpakking al weggooien.

Het tegenhouden van innovatie is natuurlijk een onzin argument. Afzien van elementaire consumenten-rechten (vooraf weten wat je voor welke prijs koopt) net zo.
Je bent op zoek naar iets, je hebt een budget daar voor in gedachten,
Misschien moet je dan gewoon op de website kijken.... en de knop is niet bedoelt om iets te zoeken, het is bedoeld om een van te voren vastgelegd product te bestellen.
Die dash knop is een fysieke knop die je bijv. naast de wasmachine hangt en indrukt als het waspoeder op is.

Hij is niet geschikt voor dingen waar je op zoek gaat en een budget voor in gedachten hebt.

Het kan inderdaad zijn dat de prijs een beetje fluctueert maar voor de zaken waar je dash knoppen voor kan open gaat het om centen....
En daarbij, hoe moeilijk is het om gewoon de prijs de vermelden? (excl verzendkosten, mocht je meer aan het kopen zijn)
Nogal moeilijk in dit specifieke geval: die knoppen hebben geen scherm. De prijs staat op de site van Amazon vermeld en is daar gewoon op te zoeken
Het is in Duitsland gebruikelijker voor bedrijven en gebruikersorganisaties om andere bedrijven/organisaties aan te klagen als die zich niet aan de wet houden. De gedachte daarachter is dat dat concurrentievervalsend werkt. Dus heeft je concurrent geen goede beschrijving van de rechten van de consument m.b.t. terugsturen en terugbetalen op de website, dan kun je gewoon naar de rechter stappen.
Het is in Duitsland gebruikelijker voor bedrijven en gebruikersorganisaties om andere bedrijven/organisaties aan te klagen als die zich niet aan de wet houden.
Goede sociale controle dus. Het moet niet zo zijn dat ik me aan de wet houd en een ander maar wat aanklooit en de boel bedondert.
Mensen verleiden zonder de prijs te noemen, het zo gemakkelijk mogelijk maken om ondoordachte keuzes maken, dit is gewoon onder glibberig verkopersgedrag verhullen achter 'innovatie'.
Nee, het is een wetsovertreding constateren en aanvechten.
De prijs wordt door een stelletje marketingtuig bewust weggelaten met het doel aan menselijke zwakheden te verdienen.
Als je niet op een fatsóenlijke manier je geld kunt verdienen ga dan wat anders doen, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door ajolla op 12 januari 2019 12:58]

Marketingtuig? Mensen bestellen zelf een knop en kiezen dus kennelijk gemak boven prijs informatie. Wat ga je dan doen, hele kast vol met knoppen hangen en dan alsnog de goedkoopste prijs zoeken? Nee niet iedereen wil moeite doen om goedkoop uit te zijn. Daarnaast heeft Amazon sowieso geen woekerprijzen maar goed.
Het lijkt me totaal niet moeilijk om de prijs erbij te zetten. Dat doen ze bewust niet. Tuig dus.
Hoe wil je een actuele prijs weergeven op een apparaat zonder scherm?
Ja zeg, waarom denk je dat er geen schermpje op zit? 8)7
Omdat dat niet nodig is, de kostprijs drukt, en het geen onnodige grondstoffen kost.
Het is wel nodig omdat je anders de prijs niet te zien krijgt.
Maar ik hoef de prijs helemaal niet te zien......
Ok, laat ik het zo formuleren: Het is nodig omdat ìk anders de prijs niet te zien krijg. 8-)
Hoe wil je dat dan doen? Er een scherm opzetten maakt de knoppen duurder. Er een vaste prijs op plakken maakt dat die knoppen bij elke prijsaanpassing moeten vervangen worden (ook duurder dus). Niemand is verplicht met die dingen te werken en iedereen kan de prijzen op de site van Amazon zien. Ik heb het niet zo begrepen op de maner van zakendoen van Amazon, maar ik zie hier weinig problemen in.
En door wie is die knop dan bedacht? De bedenkers hadden ook de wet kunnen (laten) lezen, en dan een knop met prijs laten zien.
Daarnaast heeft Amazon sowieso geen woekerprijzen maar goed.
Wat niet is kan nog komen.
Juist ja. Jeff Bezos werd de rijkste man op aarde met zijn huidige werkwijze... hij gaat ze vast snel radicaal wijzigen...
Genoeg consumenten die tegen zichzelf beschermd moeten worden. Niet iedereen is zo slim of bekwaam als jij bent. Er zijn consumenten die door dit soort functionaliteiten in de financiële problemen komen. Als maatschappij als geheel moet je dit niet willen. Een consumentenorganisatie neemt niet jou als individu als voorbeeld, maar beschermt ook die consumenten die moeite hebben met dit soort functionaliteiten. Gelukkig maar.
Laat ze dan ook gaan pleiten voor een "internetrijbewijs" voordat je internetdiensten mag gaan gebruiken.
Dus omdat anderen iets niet snappen of begrijpen mag ik het ook niet gebruiken?
Goede zaak. Al dat gezeik van "maar we hoeven ons niet aan de wet te houden, want het innovatief". Het is gewoon bestelen van consumenten. Die wetten zijn er voor een goede reden.
Niemand verplicht je een dergelijke knop op te hangen. Daarbij druk je op de knop en wordt er een product geleverd, dus wat is daar stelen aan? Helemaal niks.
Wat dat Amazon doet is in duitsland verboden. Maar volgens amazon moet het maar kunnen want innovatief. Altans dat is het verhaal naar buiten. Amazon wil dit, en doet dit, ook al is het verboden omdat ze zo meer kunnen verdienen.

Waarom kunnen ze meer verdienen. Ze laten de prijzen stijgen. Dus mensen denken voor 1 euro wat te bestellen, maar stiekem kost het inmiddels al 1,10. En mensen merken dit pas achteraf, als het het al opmerken.

Jij en ik zijn misschien kritisch en controleren dagelijks onze rekeningen. Maar het grootste deel van de consumenten niet. Hun eigen stomme schuld, misschien wel. Maar net zoals niet iedereen HBO heeft, is niet iedereen even handig met geld. Daar anticipeert de duitse wet op door deze praktijken te verbieden. En amazon heeft er schijt aan.
De buttons zijn fysieke apparaatjes voor in de voorraadkast, met niets meer dan een knop waarmee je tegen een kennelijk onbekende prijs een bestelling plaatst. Hoe moeilijk kan het zijn om er een e-ink schermpje met prijs bij te plaatsen? Ik bedoel: verbonden met internet zijn ze toch al.
Ik denk dat die Dash-knop een stukje duurder gaat worden als die techniek erin gebouwd zou moeten gaan worden. Ik vind het niet echt een interessant product, juist vanwege het niet kunnen zien van de prijs, en het ontbreken van de mogelijkheid tot het uitkiezen van een leverancier.
Maar is prijs wel een issue als je toch altijd hetzelfde koopt, zeker bij zo'n goedkoop product? Je kan er toch van uit gaan dat zo'n product niet ineens dubbel zo duur gaat worden, en zelfs als de prijs in één klap 20% stijgt kost je dat geen fortuin. Als je dat dan op de rekening ziet kan je wel zeggen: "ok vanaf nu kopen we een goedkoper wit product". Als je een Prima abo hebt zou die ene en eenmalige prijsverhoging toch geen issue moeten zijn.
Dat is juist 1 van de punten. Volgens de voorwaarden kunnen ze ook iets anders sturen.
Ik denk eerder dat mensen hun rekening niet meer gaan nakijken wanneer ze gemakkelijk kunnen bestellen door op een knopje te drukken.
Wanneer zoiets in promotie zou komen te staan (bvb: 2 kopen, 1 gratis) dan ziet men dit niet en kan men daar als koper ook niet op inspelen door net iets vroeger of juist even te wachten met te bestellen.

Een e-ink schermpje kost volgens mij ook de wereld niet in combinatie met een extra printplaatje om dit weer te geven.

Een product mag voor mij nog zo goedkoop zijn. Ik zie toch graag een prijs staan.
Bij mij zou er dan ook zoiets niet in huis komen omdat ik totaal geen controle meer heb over de prijs.
Online of in de winkel kan je net iets laten liggen als je de prijs ervan ziet.
Of andersom, net kopen wanneer het in promotie staat omdat je het anders niet zou kopen of je wacht tot het in promotie staat.

Met zo'n knop hoeft de fabrikant zelfs geen promoties meer te geven om mensen te overhalen om iets te kopen. Ze kopen het toch wanneer hun voorraad op is.
Win-win voor de fabrikant maar nadelig voor de consument.

Zo koop ik bvb bepaalde (merk)producten wanneer ze in promotie staan omdat je dan vaak 1+1 of 2+1 krijgt.
Als ze dit niet zouden doen, dan kies ik een goedkoper alternatief (dat even goed bevonden is).
Bij mij zou er dan ook zoiets niet in huis komen omdat ik totaal geen controle meer heb over de prijs.
Fijn, dan koop je hem toch niet? Wat is het probleem als ik hem wel graag in huis zou hebben? Zonder scherm en prijsinformatie?
Dat jij zoiets wilt, zonder scherm en prijsinformatie, dat hoef jij te weten.

Dat de consumentenbond daar anders over denkt omdat zij vinden dat dit in het nadeel is van de consument, is ook goed.
Zij zijn er om jou te beschermen, zodat je achteraf niet bedrogen uit komt.

Amazon kan trouwens beide kanten tevreden stellen door er toch een schermpje op te plaatsen met prijsinformatie.
Interesseert je de prijs niet, dan ga je er toch sowieso niet naar kijken.
Hoeft toch niet in de knop gebouwd te worden? Een notificatie naar je telefoon met prijs en bevestig knop?
een 1x6 dot matrix scherm is ook al voldoende {kleinere versie van de 1x16}

deze kosten hooguit een euro per stuk, en zijn klein genoeg om er in te verwerken
Een euro is in dit geval een prijsverhoging van 20%
als je bulk sale doet kan de prijs omlaag gaan naar 0.05 euro afhankelijk van de producent.

die 1 euro is alleen op basis van ebay finds, niet whole sale
Ik vraag me nu af hoe dat met verzendkosten werkt. Stel dat je de kat aan het eten geven bent met Felix en die is op. Je drukt op de Dash knop. Wordt er dan (in Duitsland) de volgende dag een zakje nieuw kattenvoer geleverd a raison van EUR 1,50 + EUR 3,50 verzendkosten of iets dergelijks?
Gratis, over de rug van bezorgers en concurrentie.
Niet meer over de rug van bezorgers dan normaal, maar kost Amazon meer per bestelling. Iets waar je dus een abonnement voor neemt.

Betreft concurrentie, die staan vrij om dat ook te doen. Bol.com heeft namelijk hetzelfde bij Select. Dus kun je ook onder de twintig euro bestellen zonder verzendkosten.

Verder dacht ik dat die knoppen ook voor grotere hoeveelheden was, maar dat zou misschien in te stellen zijn. Ik bestel wel gewoon via het internet als het nodig is.
Bij gratis verzending wordt de bezorger niet meer of minder betaald...
Indirect toch wel

Door de druk op de verzendkosten moet een bezorgbedrijf gaan concurreren op de prijs.
Uiteindelijk zal dit doorwerken in de opbrengsten die een chauffeur krijgt.

Mijn DHL bezorger is vorig jaar van stuksbetaling naar betaling per uur gegaan.
Een goed initiatief, zou je zeggen, alleen reed hij vroeger van 8 tot 18u zijn route, nu start hij zijn bus pas op 9u, en parkeert hem om 17u aan het depot.

Alleen maar omdat hij in zijn oude werkwijze meer overhield, dan dat hij nu voor dezelfde (8-18) tijd zou krijgen.
Collega's die voorheen minder verdienden ( minder inzet en aantallen ) gaan er op vooruit, want het maakt niet uit of ze 100 of 150 pakketten afleveren )

TPG betaald zijn chauffeurs geen herhaalbezorgingen meer, omdat het allemaal ZZP'ers zijn geworden die zich 'ingekocht' hebben op aantallen, niet op kilometers.

Beide bedrijven klagen de bezorgers dat het ten opzichte van 5 jaar geleden enorm gekelderd is.
"Gratis, over de rug van bezorgers en concurrentie."

Als Heineken bier verkoopt is dat dan over de rug van Bavaria.

En die bezorgers brengen ook gewoon jouw pakjes die je bij andere bedrijven bestelt.
Maar dat is toch met alles? Jij zit nu op Tweakers ipv de concurrent .....

Jij drink cola van ... ipv de concurent .....
>> Die zou namelijk innovatie belemmeren

dat gaat echt indruk hebben op een rechter :)
Wat een dooddoener, dit gebruiken de meeste grote tech bedrijven tegenwoordig als (non)-argument.
"Wat we doen is hartstikke innovatief, dus dan maakt het niet uit dat het illegaal is!" |:( Ging dit artikel over Amazon of over Uber...?
Dit zijn dus one-click koop knoppen. Hetzij in fysieke of digitale vorm. Ik kan me voorstellen dat een consumentenorganisatie hier wel nadelen van inziet. Het maakt het alleen maar makkelijker voor een consument om sneller overgaan tot aankoop. Zonder dat er echt gekeken wordt naar de prijs. Wat nadelig is voor de consument. Want niets weerhoudt Amazon dan ervan om de prijs spontaan flink te verhogen. Ik zelf voel er ook weinig voor om gebruik te maken van zo'n soort functionaliteit.
Dat is ook Amazon's strategie: het enige bedrijf worden voor (bijna) alles, wat nogal megalomaan is en op de lange termijn voor iedereen nadelig is, behalve Amazon zelf. Het Prime abonnement is hier trouwens ook een goed voorbeeld van. De consument wordt gelokt met gratis verzenden e.d., maar het doel is dat je bij iedere aankoopbehoefte je af gaat vragen of het niet via Amazon te bestellen is. Je moet immers die abonnementskosten voor jezelf verantwoorden...
Het punt van Prime is wel dat je er ook een soort netflix bij krijgt. Als je dat veel gebruikt is het het sowieso wel waard. Als je die niet gebruikt is het al bijna niet te verantwoorden in bijv. Engeland waar het 80 pond (90 euro) per jaar kost! Dan moet je wel idioot veel bestellen om het het waard te maken. Met name omdat je normaal ook al gratis shipping krijgt boven de 20 pond maar dan op de langzame manier in plaats van 1 dag bij prime.

Hier in Spanje was het 20 euro per jaar, echt niks gezien die Netflix achtige dienst.. Helaas hebben ze het net verhoogd naar 36 euro, maakt het al kantje-boord maar het is nog wel te doen vooral als je veel bestelt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 januari 2019 16:58]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.