Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

Petitie voor behoud Xs4all-merknaam krijgt duizenden ondertekeningen

Het bericht van KPN dat het stopt met de merknaam Xs4all heeft tot veel ontevreden reacties op internet geleid. Een online petitie met de oproep de naam te behouden is binnen enkele uren meer dan 3800 keer ondertekend. Onder andere Karin Spaink en Marleen Stikker zeggen weg te gaan.

Xs4all logo 2015De petitie voor het behoud van de merknaam Xs4all ging donderdagmiddag online en heeft meer bijval gekregen dan de organisator, Kirsten Verdel, had gedacht. Ze had gehoopt op enkele honderden steunverklaringen, maar de teller staat donderdagavond op meer dan 3800 ondertekeningen.

Mede gezien de negatieve reacties op internet en in de media, lijkt Verdel het 'onbestaanbaar dat KPN de voorgenomen koerswijziging voortzet'. KPN maakte donderdagochtend bekend dat de merknamen Xs4all en Telfort verdwijnen. Ze wijst erop dat Xs4all een sterk merk is dat een goede naam heeft opgebouwd met kwaliteit en service en dat goede resultaten bij tests zoals die van de Consumentenbond behaalde.

Op internet geven veel mensen die vaak al meer dan twintig jaar klant zijn aan te overwegen hun abonnement op te zeggen. Onder hen is Karin Spaink, die een lange geschiedenis heeft bij de provider, onder andere vanwege de rechtszaken die Scientology tegen haar en de isp aanspande om teksten die ze in 1995 op haar Xs4all-site zette. Bij de uiteindelijke uitspraak in de langlopende zaak, in 2005, deelde Xs4all T-shirts uit met zijn naam.

Ook Marleen Stikker stopt na 26 jaar klant te zijn geweest. Ze noemt het stoppen met de naam 'een kapitale fout'. Stikker stond aan de basis van De Digitale Stad, een platform dat voor veel Nederlanders de eerste stappen op internet vormde. "15 januari vieren we onder andere met Xs4all dat 25 jaar geleden De Digitale Stad is geopend. Wat een timing van KPN", schrijft ze.

Veel mensen wijzen op de focus op privacy en beveiliging die Xs4all in zijn geschiedenis heeft gehad. KPN nam de provider in 1998 over, maar sindsdien zou Xs4all een zelfstandige entiteit binnen KPN zijn gebleven.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-01-2019 • 21:26

484 Linkedin Google+

Reacties (484)

-14840469+1249+240+34Ongemodereerd171
Wijzig sortering
Ik ben persoonlijk als klant heel erg bang voor het verdwijnen van de voordelen van XS4ALL. Een helpdesk die snapt wat Ubiquiti apparatuur is, het aanbiedingen van een statisch ipv4 adres, de mogelijkheid een ipv4 subnet te huren, volledige ipv6 ondersteuning, rdns en geen Xperiabox of gekke poort-block regeltjes.

Voor mij een heerlijke provider "voor de nerd". Ja ze zijn duurder, maar voor mij worth it (Een mening he). Uiteraard heb ik de petitie getekend, maar vooral voor het behoud van XS4ALL in zijn huidige vorm.

[Reactie gewijzigd door Yahiko750 op 10 januari 2019 21:33]

dat wordt dan einde xs4all en geen nieuw begin bij kpn.
van der Maale
Inderdaad, werkende IPv6, eigen modems, geen blokkade’s, vaste ip’s en reverse DNS zijn prima redenen om naar XS4ALL te gaan, helaas zal dat er bij KPN wel uit gaan. Eenheidsworst willen ze, geen service en ‘moeilijk’ gedoe!
KPN heeft al tijden lang nog steeds geen IPv6 bij mij. Oké, er zijn dus sommige klanten die wél IPv6 krijgen van KPN, maar het is niet standaard. Sterker nog, de meeste KPN klanten hebben géén IPv6, en kunnen het niet krijgen ook. Ze moeten wachten tot het KPN behaagt...
Er bestond ooit een provider genaamd Planet Internet. Goede service, eigen apparatuur, kwamen niet verder dan je voordeur. de rest kon je zelf regelen. En een goede helpdesk die snapte waar je het over had.
(Ik had toen nog niet de financiele armslag om XS4all (of Demon) als provider te nemen)

Deze werd ook opgekocht door KPN.
Enige tijd bleef het "merk" bestaan. Maar dat werd opeens KPN. (Klinkt bekend, he)
En je zag vervolgens de service en kennis van de helpdesk zwaar achteruit gaan.
Ook waren er meer storingen (waar je diezelfde helpdesk weer voor nodig had), want het eigen netwerk/appartauur werd opeens dat van KPN, met de beheerders-kwaliteit van KPN.
De Oud-Planet medewerkers hadden het (zinkende?) schip toeen al verlaten. (of waren weggepest)

Vervolgens werd het Planet-abbo opgeheven, en kreeg je bij je nieuwe (KPN) abbo een experiabox. (Gruwel).

Dus ja, XS4all klanten gaan hier zeker op termijn iets van merken.
Ook al is dit (nu) "alleen maar het opheffen van de merknaam". |:( |:( |:( |:(
Planet Internet was altijd al een 100% KPN dochter maar heeft in de beginjaren ook zelfstandig kunnen opereren. Het idee was dat KPN een paar min of meer onafhankelijke providers de markt liet veroveren. Toen die markt verdeeld was heeft KPN nog een aantal ISPs opgekocht (WXS, XS4ALL enz) en heeft die in een aantal jaren samengevoegd tot de eenheidsworst onder de KPN vlag die we nu allemaal kennen.

Net als toen zegt KPN nu "Er veranderd echt niets hoor." Toch hebben ze toen: alle ISP diensten (email, dns, helpdesk enz) op een hoop gegooid, de content tak die planet.nl een eigen gezicht gaf de nek om gedraaid en via een halfbakken dag.nl gedegradeerd tot een rss-reader met ads, kpnvandaag. Medewerkers zijn of weggepest, weggerend of zitten nu nog weg te kwijnen in een KPN kantoor ver van hun oude werkplek.

Ik vrees het ergste voor de mensen bij XS4ALL. De KPN top heeft vast een verliespost in de begroting opgenomen van een percentage klanten dat wegloopt. Als dat hoger uitvalt zal dat gelijk gebruikt worden om de afvloeing van personeel te versnellen. Personeel dat wegloopt is op papier alleen maar gunstig voor ze, dat scheelt in de afvloeings/herintegratie kosten. Dat ze daarmee het hart van een van de mooiste IT bedrijven van Nederland kapot maken zal ze, en met hen de aandeelhouders, een grote zorg zijn.

disclaimer: ik heb een aantal jaar bij KPN gewerkt in de periode dat de merken Planet, Hetnet en Hi werden opgeslokt in het KPN merk. Al die jaren gewoon XS4ALL blijven houden thuis, zelfs toen je daar geen personeels korting meer op kreeg.

[Reactie gewijzigd door SqyD op 11 januari 2019 13:00]

Met het verdwijnen van de naam betekent het direct dat je kpn klant bent als alle andere. XS4ALL biedt veel meer dan wat KPN biedt.
Ik zie het als de laatste vesting van degelijk internet waar je als klant nog wel gerespecteerd wordt, in intelligentie en in privacy en dat dreigt te vallen.

Jammer, zou eerlijk gezegd niet zo goed weten welke provider ik dan moet nemen.

Laat alle mooie mensen achter XS4ALL een nieuwe toko beginnen, ik ben jullie eerste klant.
Alvast een naam voor jullie bedacht: BAXS

Of:
LibreXS
FKPN

[Reactie gewijzigd door aileron op 10 januari 2019 22:14]

Het gaat er niet om of je jaren lang hetzelfde ip-adres hebt. Het gaat er om of jij, en anderen, je ip-adres makkelijk kunnen vinden. Daar hebben we DNS voor. Bij xs4all kun je zelf een DNS-naam instellen voor je ip-adres. Als jouw ip-adres veranderd, dan blijft die DNS-naam hetzelfde. Ik weet bv mijn eigen ipv4-adres helemaal niet. Boeit me ook niet. Maar ik weet wel dat het "gryz.xs4all.nl" is. (Is iets anders, maar je snapt het idee). Als ik "ssh gryz@gryz.xs4all.nl" intype ergens op een computer ergens in de wereld, kom ik op mijn eigen PC terecht. Precies wat ik wil. Geen enkele andere provider doet dat. Is een kleinigheidje. Maar wel een attent kleinigheidje.

Als je ip-adres verandert iedere keer als je je router aan of uit zet, dan is die DNS-mapping soms "stale". Vroegah hadden sommige ISPs al hun klanten geconfigureerd met niet-statische ip-adressen. Niet omdat het nodig was. Als je 100k klanten hebt, en ze hebben allemaal de hele dag hun routertje aanstaan, dan heb je toch 100k ip-adressen nodig. Nee, ISPs zeiden express dat ze geen vaste ip-adressen gaven, zodat klanten geen verwachtingen konden hebben. Lekker makkelijk voor ze als ze "zomaar" hun adressering wilden aanpassen. Xs4all deed daar niet aan mee. Als je klanten toch al zo goed als stabiele adressen hebben, waarom laat je ze daar dan geen gebruik van maken ? Makkelijk voor sommige klanten, een heel klein beetje meer werk voor xs4all. Xs4all deed dat. Andere ISPs niet.

[Reactie gewijzigd door gryz op 11 januari 2019 03:46]

Een server is echt niet het enige dat je thuis kan gebruiken. Kijk ook eens naar home automation. Hoe fijn zou het zijn dat iedere lamp zijn eigen IP-adres krijgt zodat je gewoon direct zo'n lamp kan benaderen? En dat niet hoeven lopen klooien met NAT.

Onderschat niet hoeveel meer adressen nodig zijn als IoT echt gaat beginnen.
Hier zie ik dus echt geen voordeel in. Je zal hoe dan ook altijd met een hub werken of het nou een domoticz installatie is of je hue bridge. Tenzij jij het prettig vindt werken om voor de ene lamp naar een webpagina te gaan, je thermometer via een api aan te sturen en je planten water te geven via nog een andere methode verschillend per fabrikant.

Of je hub dan ipv4 nat aanstuurt of ipv6 is echt 0 verschil. En qua security wil je toch al niet elke onveilige lamp aan het internet hangen.

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 11 januari 2019 00:10]

Persoonlijk vind ik het leuk om mijn eigen data zelf te hosten. Daarvoor draai ik verschillende services op eigen hardware. Hiervoor is het pratisch om meerdere keren bijvoorbeeld poort 443 te hebben. Dit zou je op kunnen lossen door overal een proxy voor te langen. Maar dat is lang niet altijd handig. Ook kan ik hierdoor makkelijk bijvoorbeeld een eigen mailserver hosten.
Ook is het soms wel leuk / handig om even een ander extern ip te gebruiken. Dit kan ik nu native met 1 druk op de knop.
Ook kan ik mijn eigen reverse DNS instellen. Iets wat ik nog niet bij andere providers heb gezien en noodzakelijk is wil je een betrouwbare mailservice kunnen draaien. (Dit kan je bij XS4ALL bij al je IP's).
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Zoals ook al aangegeven door gryz is dit niet voor iedereen. Voor mij is het hobby. Een ander zit te zuipen in de kroeg en ik vind het leuk om met IT dingen bezig te zijn. Bij sommige zakelijke lijnen zitten een aantal van bovenstaande opties. Maar dan kom je kwa prijs ook op een ander segment. Ik hoef geen 99.999 uptime garantie. Een standaard consumenten lijn is voldoende. Maar ik betaal wel graag een paar euro extra voor een helpdesk die mij snapt en wat overige extra's.
Wat is een consument?
Als het iemand is die met zijn ogen dicht achter de massa aanloopt een Facebook account heeft en geen interesse heeft in privacy dan ben ik het met je eens.
Maar waarom zou ik geen eigen diensten mogen draaien op een consumentenlijn? En waarom moeten bijna alle ISP's dan gaan zeuren? Dat het niet veilig is is helemaal onzin. Als ik zie dat veel bedrijven hardware en software van 10jaar+ nog aan het internet hebben hangen.

Als we het gaan hebben over veilig en het daarom niet zelf doen dan geen we meer richting een andere discussie. Je moet uiteraard wel weten wat je aan het doen bent. Wat dat betreft is het net als inbraak in je huis voorkomen. Zorg voor een beter slot als de buurman. Uiteraard wel een beetje kort door de bocht.

Een goed netwerk onderhouden kost een hoop tijd. Maar ja daarom is het een hobby :)

[Reactie gewijzigd door Pimmetje16 op 11 januari 2019 15:02]

Waarom zou je daarvoor een zakelijke provider moeten opzoeken als er al 25 jaar een provider is die het gewoon ondersteund, voor maar een paar euro meer per maand. Op sommige punten het ook nog veel beter doet dan de zakelijke providers die nog veel duurder zijn.
Jee, wat doe jij moeilijk. Waar denk je nu dat iedereen het omgaat, met het merk XS4ALL bedoeld men natuurlijk dat wat daar nu onder geleverd wordt. Snap jij dat niet? Iedereen lijkt dat wel te snappen. :/

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 11 januari 2019 19:00]

Dat is het hele punt.
Jij vind het onnodig. De meeste mensen vinden het onnodig.
Alle extra is onnodig.

Maar het gaat er niet om wat jij nodig vind. Of wat de meeste mensen nodig hebben.
Het gaat erom wat de klanten van xs4all handig vinden.
Voor die mensen was er xs4all. Die mensen vinden al die kleine onnodige dingen wel handig. Die mensen worden getroffen.
En jij maakt dat uit ?

Voor die "eigenwijze consumenten die er niets van snappen" was er xs4all.
Voor een paar euro per maand meer had je dan een ISP die je extra dingetjes gaf, die helemaal niet zo veel geld of moeite kosten, maar sommigen wel handig vinden. Voor iedereen die dat niet de moeite waard vond, en als betaalvee gebruikt wenste te worden, was er KPN, telfort, Ziggo, etc. En dat gaat nu weg. Jij gaat er niks op vooruit of achteruit. Wij gaan er op achteruit. Ik snap niet waar je over klaagt.

"Ik vind die dure sterren-restaurants maar helemaal niks. Je kunt toch ook gewoon naar de MacDonalds of de chinees gaan als je wilt eten ? Blij dat die drie-sterren restaurants zijn opgekocht door McDonalds en binnenkort alleen nog maar burgers serveren. Wat denken die aanstellers wel niet ?"
Je gaat er al direct vanuit dat je erop achteruit gaat
Ik zie toch hoe andere providers werken ? Als ik bij mijn ouders, m'n zus, m'n buren moet helpen als er iets is mis gegaan ? Geen access tot je eigen router. Geen DNS-naam voor je ip-adres. Geen goede-webinterface tot je email. Email-adressen die steeds wijzigen als je provider weer eens wordt overgekocht. ("Dan neem je toch gmail, of hotmail ?". Heck NO).

De naam gaat veranderen. Het aparte abonnement gaat weg. De prijzen worden gelijk getrokken. Je email-adres verandert. De interface naar je email wordt anders. Misschien raak je je ouder mailbox wel kwijt. Je kunt zelf je email-naam niet meer kiezen. Je krijgt geen 5 mailboxen met 5 aliasen ieder meer. Je krijgt vortaan een experia box. Je krijgt geen support als je de experia-box niet gebruikt. Geen ssh/shell server meer. Geen WWW directory meer. Je kunt je experia-box niet meer gebruiken als NAS. Je kunt zelf geen gaten meer prikken in NAT ("Dan gebruik je toch uPNP ?" Heck NO).

Wedden ?
Zo gaan die dingen.
Daar hoef je geen visionary voor te zijn. (Hoewel ik dat natuurlijk zelf wel ben ! :p)

Een jaar na de naams-wijzigingen zijn al die extras weg.
Gewoon je bekken houden en betalen ! Binnenkort valt er toch niks meer te kiezen dan KPN en Ziggo. Dat zal ons leren !!
Dus om mijn eigen LAN thuis zo te configureren als ik wil, moet ik maar een zakelijke verbinding nemen ? Omdat alleen zakelijke klanten het wachtwoord van een apparaat in hun eigen huis mogen hebben ? Je hebt ze niet allemaal op een rijtje.
Zoals je in de stortvloed met reacties kan zien op het nieuws komt het op devolgende neer.

Heel veel mensen (waar onder ik) zien dat xs4all een specifieke niche aanspreken. Ookal hekel ik de uitspraak ga ik het toch echt gebruiken, de zogenaamde "power user" kiest voor xs4all. Al jaren.

Een kleine groep mensen willen niet het goedkoopste internet, die willen niet het snelste internet, die willen een echte internet verbinding waar je zelf de baas bent over de verbinding. Zoiets als dit is uniek in nederland. De keuze voor een volledig onbeveiligd internet. Ondanks dat je direct van xs4all word afgeflikkert op het moment dat er ook maar iets gebeurd, kiezen veel mensen hiervoor.

Veel IT'ers die genoeg ervaring hebben om dingen zelf op te lossen. Maatwerk. Een klantenservice die snapt dat je het snapt, en een klantenservice die snapt wat je doet. Als xs4all verdwijnt komt de klantenservice bij KPN te liggen, een provider voor iedereen. Daarmee verdwijnen dit soort dingen, want welke niet ITer wil nou de keuze voor een onveilig internet? Welke niet ITer weet uberhaupt wat een ip is, laatstaan een statische. Welke niet ITer wil een subnet. En waaorm zou KPN zijn klantenservice hoog technisch opleiden, als maar een zeer beperkt groepje mensen er wat aan heeft.

Xs4all gaat niet groeien, xs4all word niet groter. Maar heeft als enige in nederland niet het probleem dat ze klanten verliezen als ze iets duurder zijn als de rest. Dus KPN: Als het verlies draait, laat iedereen van xs4all 3 euro meer betalen per maand, en behoud deze club.
Helemaal mee eens. Ik betaal liever een paar euro meer en behoud de dienstverlening waar XS4ALL voor staat, dan dat ik zo goedkoop mogelijk een alles-in-één (dertien in een dozijn) abbo neem bij een provider die geen service bied . . .
Bij KPN krijg je een dichtgetimmerde experiabox waar ze niet willen dat je aanzit.

XS4All biedt je standaard een Fritz!box met toegang tot alle toeters en bellen, maar geeft je ook alle informatie en medewerking om een modem naar eigen keuze eraan te hangen.

KPN laat je niet poort 25 openzetten uitgaand, XS4All wel.

Native IPv6? KPN heeft een ‘proef’, XS4All biedt het al jaren standaard.

Dat is wat de petitie-pleiters willen behouden

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 10 januari 2019 21:37]

Gaat het ook verder het netwerk door? Deze (anti-spam) maatregele zit doorgaans op de firewall in het netwerk, niet op je modem.

Bij XS4All kun je via een webinterface een beveiligingniveau qua poorten instellen en dan herladen zij ergens een firewall en dan pas werkt het.
Heel naïef. Alleen het koper en glasnetwerk wordt door KPN faciliteert. Alles daarbuiten is XS4ALL. Zelfs jouw internetverkeer loopt over de servers van XS4ALL. De services de systemen de gehele infrastructuur is dus XS4ALL. Als jij denkt dat klanten hier niks van gaat merken dan is dat heeeeel naïef.
Jij hebt duidelijk geen idee waar het werkelijk om gaat. KPN is gewoon absoluut niet capabel om alle diensten en ondersteuning die xs4all biedt standaard te maken. Dat is ook echt hun doel niet. Het doel van KPN is simpelweg om de aandeelhouders tevreden te houden door meer winst te maken. Dat betekent dus dat de skilled mensen op de servicedesk van xs4all voor een deel misschien in 2e/3e lijn terecht kunnen komen, maar de 1e lijn zijn noodzakelijkerwijs mensen die niet verder komen dan 'heb je 'm al uit en aangezet?' en wat er verder in hun flowchart staat.

Verder gaat het niet over wijzigingen aan voorwaarden, veel meer nog gaat het over de infrastructuur. XS4All heeft een eigen infra met kundige mensen die het onderhouden. Dat kost per klant veel meer dan de massa infra van KPN zelf, dus die eigen infra verdwijnt op termijn gewoon.

En tenslotte is het de maatschappelijke betrokkenheid die XS4all door de jaren heen steeds toont. De bonentellers van KPN gaan daar echt geen seconde aan besteden, dus aangezien dat een belangrijke reden was voor mij (en vermoedelijk voor velen), is er voor mij na het opheffen van het merk XS4all en de organisatie daarachter geen enkele reden meer om bij KPN te blijven, tenzij ze toevallig de goedkoopste zijn voor wat ik wil hebben.
De klanten zullen er niks van merken zegt KPN. Nou prima.
Je moet wel heel erg naief zijn om een dergelijke uitspraak door een marketingpersoon of persvoorlichter serieus te nemen. Natuurlijk zeggen ze dat klanten er niks van zullen merken, ze zullen wel gek zijn als ze iets anders zeggen.
en de organisatie daarachter
Daar gaat het dan toch om? Niet de naam? Je hebt toch geen enkele garantie dat de "organisatie daarachter" intact blijft als ze wel de xs4all naam behouden? Of andersom, hoe weet iedereen zo zeker dat dit gaat veranderen, puur omdat de naam gaat veranderen?

Ik zie een hoop meningen, maar weinig feiten (in het algemeen, niet specifiek op jou gedoeld).
Als je het mij vraagt gaat het puur om een stukje nostalgie.
Xs4all is al jaren van kpn, als ze herstructurering willen toepassen, gaat de merk-naam ze daar echt niet van weerhouden.

Ik zou zeggen, maak het maar kpn, dan is het in ieder geval duidelijk met wie of wat je te maken hebt. Want stel ze houden de xs4all naam maar de organisatie gaat op de schop, wat is die naam dan nog waard? Is dan juist een beetje oplichting, denk je te maken te hebben met de xs4all die iedereen kent, maar het is eigenlijk "maar kpn". Merknaam is ook maar een labeltje, marketing technisch interessant maar zegt echt 0,0 over de kwaliteit van de dienst.
Hoho, je gaat veel te snel - Lexus is een Toyota, maar een Toyota is nog geen Lexus en precies dit is wat er aan de hand is. XS4all is onderdeel van KPN, maar KPN is geen XS4all.

Het gaat om de service achter de (sub)organisatie. Als die gaat veranderen dan kan ik net zo goed direct van XS4all overstappen naar Ziggo. Dan heb ik eindelijk ook weer eens fatsoenlijke TV en als bonus mag ik dan ook nog gratis naar Max kijken.
Of zouden de initiatiefnemers niet in de gaten hebben dat XS4All misschien wel als naam zou kunnen blijven bestaan maar alleen als subleverancier van KPN pakketjes?

Vooropgesteld: ik vind het niet alleen jammer dat een partij als XS4All dreigt te verdwijnen, ik vind het ook een ernstige verschraling van het aanbod. Op dit moment klant bij Ziggo Zakelijk (vaste IPs, IPv6 en nog wat dingen), en ik heb overwogen om daar weg te gaan; de enige die in de buurt kwam was XS4All, en ik zie KPN juist die USPs niet overnemen.

Maar dit stond natuurlijk al een aantal jaar op de lijst te gebeuren; KPN denkt dat het eigen naampje sterker is, maar heeft ondertussen niet in de gaten dat een groot deel van het publiek Telfort en XS4All ziet als andere aanbieders (en dus keuzemogelijkheid).
Idd, zo vermarketen ze het ook!

XS4All: Altijd al de hoogste kwaliteit geweest, betrouwbaar en veilig, kost wat maar beter bestaat niet.
Telfort: Budget internet goed voor de gewone man

KPN: Hogere marktsegment voor als je meer wilt dan cheap ass. Bedrijven of mensen met een dikkere knip.

Ik zou eerder denken dat de merken te STERK zijn.. Waarom zou je een premium betalen als je met budget ook af kunt
Dat "handjevol figuren" heeft een historisch besef wat XS4ALL heeft betekend voor het internet.

Ik ben het er mee eens dat het voornamelijk mensen zijn die al sinds de jaren negentig op internet zitten die zich hier druk om maken en dat het veel mensen weinig tot niets zegt.

Het kan zijn dat het mensen die de internet scene in de jaren negentig niet (actief) hebben meegemaakt weinig zegt en ik vermoed ook dat het KPN op de lange termijn niet persé zal schaden.

Feit blijft dat XS4ALL een pionier op internet gebied en een icoon van de Nederlandse IT sector is, en het zou zonde zijn als die op zal gaan in de grijze massa die KPN heet. (Iets waar ik in ieder geval al sinds de overname voor vreesde. Valt me nog mee dat het zo lang stand heeft gehouden)
Ik ben zelf Xs4all klant en de extra kosten boeien mij niet.
De kundige helpdesk, native IPv6, een goed modem met automatische 4G fallback, hoge uptime
Die dingen zijn voor mij belangrijk als semi-zakelijke klant.
Je gaat er even aan voorbij dat kpn alleen hun koper en glas netwerk beschikbaar stelt. Alles is verder van en via Xs4all. Zelfs jouw internetverkeer verloopt via de eigen Xs4all servers. Het is niet zo simpel als alleen een Xs4all stickertje ergens op plakken en huppa het is een kpn dochter. Nee de infrastructuur en services zijn wel degelijk groot in verschil.
Buiten de infrastructuur (DSL en GLAS/FTTH) die gewoon van KPN is heeft XS4ALL gewoon nog zijn eigen netwerk. De routing van data gaat bij XS4ALL vaak via andere routes dan bij KPN zelf en dat is in het voordeel van XS4ALL, ik hoop dat daar niets aan veranderd gaat worden.

Full disclosure, ik heb er 10 jaar gewerkt en ik zou het eeuwig zonde vinden als een merk als XS4ALL zou verdwijnen, Tuurlijk heeft KPN zijn invloed gehad in de jaren dat ze eigenaar zijn, de meeste directeuren en managers kwamen gewoon van andere KPN takken, maar de echte meerwaarde is altijd bewaard gebleven.
Niet. Ik denk dat er best wel een kans is dat ze het onder 1 naam scharen om vervolgens KPN op de markt te gooien (over een paar jaartjes). Het topmanagement van KPN nu is een belg (Jean-Pascal van Overbeke, sinds september directeur consumentenmarkt CCO) en een Itiliaan (Maximo Ibarra ook rond die tijd CEO). Hoeveel binding denk je dat deze mensen hebben met een bedrijf en met haar klanten? Maak het in korte tijd winstgevender door efficiënter te werken en flikker het daarna de markt op. Echt supertop, mag je kiezen tussen Ziggo of KPN die beide niet zo sterk opkomen voor de rechten van haar klanten ... :(

edit: Maximo CEO, Overbeke CCO

[Reactie gewijzigd door NoCtr_65 op 10 januari 2019 23:07]

KPN is in de consumentenbondtest nipt boven XS4ALL geëindigd. Vergis je niet, KPN heeft grote stappen gemaakt. https://www.consumentenbond.nl/alles-in-1/beste
Ben zelf zeer tevreden klant van KPN.
Ik denk dat er weinig Tweakers zijn die de consumentenbond serieus nemen als het om technologie gaat. Die kijken waarschijnlijk naar dingen als heeft de afstandsbediening wel grote knoppen en heeft het modem niet teveel moeilijke instellingen.
Het gaat natuurlijk niet om de naam. Waar het om gaat is dat KPN hiermee de onafhankelijke positie van XS4all om zeep helpt. XS4all had zijn eigen infrastructuur, eigen helpdesk, maar bovenal: eigen beleid in service en privacy. Als KPN hun 'premium' label zo onafhankelijk wil houden, dan zou er niets aan de hand zijn, hoe ze het ook noemen (maar dan zou een nieuwe naam wel een heel domme keuze zijn, omdat je daarmee de onafhankelijkheid verdoezelt). Maar ze willen juist die onafhankelijkheid opheffen. En ik heb geen idee wat er in 1998 afgesproken is, maar ik vermoed dat ze daarmee de naam xs4all niet eens meer mogen gebruiken, het zou me niet verbazen als de rechten op die naam voorbehouden zijn aan een onafhankelijk opererende club.
Tweak doet voorkomen alsof ze voor nerds zijn maar vergelijk het dienstenpakket eens met XS4All en het valt vies tegen. Tweak is m.i. die naam niet waardig.
1 2 3 ... 8


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True