Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

LG introduceert 27"-wqhd-monitor met G-Sync en 160Hz-verversingssnelheid

LG heeft de 27GL850G geïntroduceerd. Deze gamemonitor heeft een beelddiagonaal van 27" en een resolutie van 2560x1440 pixels. Verder gaat het om een ips-paneel met een maximale verversingssnelheid van 160Hz.

De LG 27GL850G beschikt over een paneel dat de fabrikant aanduidt met 'nano-ips'. Standaard staat het scherm ingesteld op een verversingssnelheid van 144Hz, maar dat kan worden overgeklokt tot 160Hz. Het scherm ondersteunt Nvidia's G-Sync in een bereik dat gaat van 30 tot 160Hz. De statische contrastverhouding bedraagt 1000:1.

Gebruikers kunnen de monitor in hoogte verstellen, maar ook kantelen en draaien. Het scherm kan ook van de voet worden losgemaakt en via een beugel met VESA-standaard aan de muur worden bevestigd. Aan de achterkant is niet alleen de kenmerkende cirkelvormige verlichting te vinden, maar ook drie usb 3.0-aansluitingen, aangevuld met aansluitingen voor displayport, hdmi en een externe voeding.

LG heeft nog geen informatie bekendgemaakt over de helderheid, de kleurruimte, de reactietijd en of bijvoorbeeld hdr wordt ondersteund. Ook is nog onbekend hoe hoog de prijs wordt. Op de aankomende CES-beurs zal LG meer gegevens bekendmaken.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

04-01-2019 • 18:54

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Gezien de specs is de kans groot dat het exact hetzelfde paneel technisch vrijwel hetzelfde paneel is als de Asus ROG Swift PG279Q.
Viel precies in mijn sweetspot van 1440p, g-sync, IPS en 144 Hz.

Any point in waiting for LM270WQA panel? Dank aan Ionn

De prijs van dat scherm is zo'n 750 EUR.
Gezien G-Sync zal dit scherm waarschijnlijk 1 HDMI en 1 DP aansluiting hebben.
De Asus heeft 2 USB 3.0 poorten, technisch gezien 3 vanwege de uplink aansluiting naar je PC; wellicht is dit ook identiek.

Zeer aan te raden. Kwaliteit van normaal beeld is net iets onder die van de Dell U2515H die ik daarvoor had, maar je krijgt in ruil daarvoor wel g-sync en 84 Hz meer verversingssnelheid. En een input lag van zo'n 4 ms :D

[Reactie gewijzigd door Stidge op 4 januari 2019 19:14]

Ik wacht nog steeds op een mooie vervanger van m'n U2515. Lijkt vooralsnog niet te komen. fotografie/design en gamen gaan niet samen, zo lijkt het.
De Samsung CJ79 leek wel op een mooi compromis, maar beelds schijnt ook niet fantastisch te zijn.
For what it’s worth, ik had hetzelfde bezwaar maar heb geen spijt van de aankoop van de Asus.
In vergelijking met de Predator van Acer heeft deze out of the box reeds een vrij goede kleurcalibratie.

Heb zelf 3 van deze monitoren en ben er super tevreden van. Als je echt professionele panelen wil voor fotografie ga je altijd beter andere types monitoren opzoeken. Heb nog geen enkel scherm gezien dat zowel high refresh rate als 'pro-grade' colors kan bieden.

PG279Q is een fantastisch beeldscherm voor gaming en zeker meer dan voldoende voor het betere amateur fotografie werk. Ik kan ze alvast aanraden! :)
Ik heb een Asus pg279q naast m’n Dell premiercolor (2715h o.i.d.), perfect voor gaming maar voor fotowerk zijn ze niet geschikt (geen hw lut calibratie, geen preciese kleur instelling). Voor internet fotowerk wel prima te gebruiken. De foto monitoren zijn dan weer teleurstellend voor gaming.
Reactie tijd van de pixels (opgegeven door fabrikant) =/= input lag
Weet ik. De inputlag is zo’n 3.5 ms. De g2g is 4ms.
Asus koopt overigens panelen over van een andere partij (AU Optronics), ze maken ze niet zelf. LG doet dat wel, en heeft daarbij ook haar eigen nano-ips technologie. (De kans dat LG hetzelfde paneel als Asus zou gebruiken was hierom al vrijwel nihil.)
Dit is niet het zelfde paneel als asus. LG maakt zelf deze panelen en dit is een nano ips paneel btw
Dat asus scherm wordt anders dik afgekraakt op internet..
Ach. Ik ben behoorlijk kritisch. Maar die afkraking komt van gamers die IPS niet begrijpen. Daarnaast is het uiteraard een bias. Tevreden gebruikers hoor je niet. IPS heeft nou eenmaal een IPS glow. En als het scherm zwart dient weer te geven in een extreem donkere kamer zijn er wat lichtere, geligere plekken te vinden. Maar daar had mijn Dell ook last van.

Ik juich het toe als de LG beter is. Mag ook wel, zo’n 4 jaar later.
Veel kopers kregen een scherm met 3-4 dode pixels, daar gingen de meeste klachten over, baal je wel als je 800+ euros hebt betaald, ook de bleeding was erg.
Ik hoop dat het niet om dat paneel gaat, dat paneel is niet zo goed. Als dit een ander paneel is zorgt dat er misschien voor dat er meer fabrikanten met een nieuwe variant komen in plaats van rotzooi van een paar jaar oud.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 5 januari 2019 12:41]

LG maakt zijn eigen panelen, dis lijkt mij eerlijk gezegd niet. ;)
Stomme vraag waarschijnlijk maar wat is het nut van een verversingssnelheid van 160Hz?
Als je videokaart het aankan, ververst je beeld tot 160 x per seconde waardoor je een hele soepele kijk ervaring hebt.
meer hz = soepeler beeld bij bewegende beelden.

Moet je hardware wel krachtig genoeg zijn om 160 fps te draaien.
En dat is een misverstand. Meer hz is ook waarneembaar op lagere framerates. Speel je bv. 100fps op een 60hz scherm of op een 120hz scherm, die 100fps zal er sowieso beter uitzien op een 120hz scherm.
Dat klopt inderdaad, maar 60 fps op een 240 hz scherm bijvoorbeeld is niet de bedoeling ( er zullen er vast zijn)
Als je een beetje serieus wilt gamen is 100+hz superfijn sterker nog alleen al het scrollen door tekst bvb tussen 60hz of 120hz is al een gigantische verschil.

Zelf heb ik heel lang op crt gezeten vanwege deze reden totdat de eerste Samsung 120hz panelen uitkwamen.
"serieus wilt gamen"

Want voor er panelen hoger dan 60hz gingen waren er alleen maar amateurs :').
Nee toen had je CRT zoals ik al aangaf met 100+hz zoek maar eens op iiyama Sony triniton en eizo.

Ikzelf begon met een 60hz@75hz lcd en had in die tijd over termen als inputlag waarbij de gemiddelde gamer mij compleet belachelijk maakte als ik over input lag sprak.

Maar misschien snap je niet wat ik met een beetje "serieus wilt gamen" bedoelt.
Het verschil tussen 60Hz en 120Hz is duidelijk waarneembaar, zelfs als je de twee niet naast elkaar ziet. Ik snap niet waarom je daar zo zuur over doet. Dat jij, en vele anderen, daar niet de extra centen voor willen neertellen is natuurlijk prima, je kan je geld immers maar één keer uitgeven. Er zijn mensen die er wel extra voor willen betalen en dat is dan toch hun ding? Sommige mensen staan erop retro-games alleen op CRT schermen te spelen, en goede CRT schermen worden daardoor voor duizenden euro's tweedehands verkocht. Vind ik ook nogal overdreven, ookal ziet het er echt veel beter uit dan retro games op een LCD scherm spelen.
[qoute]Waarneembaar is het zeker. Ik heb alleen geen idee wat dat te maken heeft met serieus gamen.[/quote]

Hoe meer/intensiever je speelt hoe meer het uitmaakt met wat voor hardware je speelt, voor je eigen subjectieve beleving (rustig beeld, eye candy) maar wellicht ook voor je prestaties als je competitief speelt, veel meer zou ik er niet achter die specifieke bewoording zoeken.
Omdat je als je de "skills" hebt er ook daadwerkelijk van profiteerd.
Net als dat bepaalde sporten "equipment" hebben waar de gemiddelde sporter nooit van zal profiteren omdat hun skillcap bereikt is.

Schijnbaar ben jij zelf iemand die ongevoelig is voor het verschil en met 60hz op de max van je kunnen zit.

Als je daarentegen in de top 5% meespeelt scheelt elke ms.
Bij topsporters noemen ze dit ook wel in de "zone" zitten, op dat moment bereik je zo een gigantische concentratie en focus dat je elk verschilletje merkt.

Zou zeggen verdiep je eens iets verder voordat je zo kort reageert.
Als je zegt dat het menselijke oog niet meer kan zien dan 60fps dit is allang achterhaalt.

Linus tech tips heeft een paar weken terug een leuk filmpje gemaakt over blinde tests zou zeggen kijk dat maar eens.
Nu maar hopen dat ze ook 80 watt kunnen leveren over het usbc poort, zodat ik naast mijn game pc ook mijn MacBook pro via 1 kabel kan aansluiten en opladen.

Tot nu toe blijven bijna alle LG monitoren steken op max 60watt. Dat zal vaak genoeg voldoende zijn, maar helaas niet altijd.

[Reactie gewijzigd door Uhmmie op 4 januari 2019 19:12]

Volgens mij is die 60 watt de beperking van PD over usb c. WE hebben philipsmonitoren met usb-c en 60 watt, mavbook pro 15 laadt daar goed mee op.
Offtopic: 34WK95U van LG heeft 85 watt laadvermogen over Thunderbolt 3 met zelfde formfactor als USB-C

[Reactie gewijzigd door X5-769 op 5 januari 2019 16:30]

Niet echt een heel interessante nieuwe monitor voor mij, aangezien ik al jaren een soortgelijke monitor heb staan met als enig verschil een refreshrate van 144Hz (Acer XB270HU).. Als deze nieuwe ook HDR doet wordt het al wat interessanter, maar eerlijk gezegd kijk ik meer uit naar een nieuwe generatie 34” 3440x1440 breedbeeld IPS monitoren met G-sync, 120+Hz, en HDR..
Hey das toevallig. Ik heb ook al jaren dezelfde Acer. Zeer tevreden mee. Klein beetje ips glow maar dat valt niet meer op.
Glow hebben al die IPS schermen, mij valt het ook allang niet meer op.. En gelukkig geen backlight bleed en ook geen defecte pixels, ik ben nog steeds erg tevreden met de monitor.. Was een hoop geld destijds, maar geen spijt van, de specs blijven brilliant.. Alleen overgaan naar 3440x1440 of 4K zal als een upgrade voelen.. Ik zal waarschijnlijk eerder voor 3440x1440 kiezen omdat het breedbeeld wel erg gaaf is..
Mag hopen dat je een serieuze graka opstelling hebt staan, anders is een 144hz functie ook overbodig. :)
Want? Als ik hier zelf op m'n eigen bureau kijk, staan hier 2 monitoren:
Dell 2407HC - 12 jaar oud
Dell 2412M - 6 jaar oud

In diezelfde tijd ben ik door een flink aantal generaties meer videokaarten doorgegaan dan ik nieuwe monitoren heb gekocht. Naar mijn idee koop je een monitor dus veel meer voor de long haul dan een videokaart.
Er zijn zat games waar ik meer dan 100 fps in haal, en dat met een al iets oudere 980Ti (wel maximaal overklokt, +/- 30% sneller dan stock).. Dus die hogere refreshrate is zeker niet overbodig.. Zodra ik over ga naar 3440x1440 zal er ook wel een nieuwe weer veel snellere videokaart in mijn PC komen..
Excuus, had je eerste post niet goed gelezen. Ik ben zelf al langere tijd aan het oriënteren op een 2K 144hz scherm. 4K lijkt mij op dit moment overbodig, gezien het feit dat je serieuze graka power in huis moet hebben. Ik speel liever op een hogere setting, ook online. 2K ga ik met een 1080TI wel redden.
2560x1440 redt een 1080Ti makkelijk om in elke game 60+ fps te produceren (zeker als je hem ook nog eens flink overklokt).. Zoals gezegd, ik doe het nog steeds met een oudere (overklokte) 980Ti en dat gaat ook nog steeds prima, al moet ik in sommige nieuwste hele zware games wel bepaalde zaken iets naar beneden zetten.. Maar niet alles hoeft altijd perse op ultra of zelfs high te staan, met wat tweaken van de settings haal je vaak veel meer fps uit een game terwijl je amper iets aan grafische pracht inlevert.. 4K hoeft voor mij ook nog niet, ik vind 2560x1440 of 3440x1440 prima qua resolutie.. Voor 4K moet je ook wel een heel groot scherm hebben, anders worden de lettertjes etc wel erg klein om goed te kunnen lezen.. 4K op een 27" b.v. lijkt me niks.. Ik vind dat meer een resolutie voor grote TV's van minimaal 55" etc..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 5 januari 2019 15:08]

of hoe nutteloos de VESA mount de USB3-aansluitingen kan maken |:(
Hoezo? De Vesa mount blokkeert de USB3 aansluitingen toch helemaal niet?
de mount niet, maar hang hem eens tegen de muur :P
Dient dan ook vooral om op armen te hangen. Wees blij dat het erop zit, op goedkopere schermen wordt er vaak bespaart op die vier gaten en ik kan er behoorlijk om vloeken als het er niet opzit. blijkt bij sommige fabrikanten een duur productieproces te zijn die vier gaatjes

[Reactie gewijzigd door white modder op 5 januari 2019 12:24]

dit zal zeker géén goedkope monitor zijn en als je die dure poorten aan de zijkant of onderaan het scherm steekt, dan zijn ze nog nuttig om devices aan te sluiten die daar ook baat bij hebben zoals storage devices die vaak worden verwijderd. Nu zal je dus hemelaal aan de achterkant zitten prutsen, waar niet veel mensen zin in hebben
Je kan er niet echt lekker meer bij. Tenzij je het ding op een arm hebt. Maar das niet logisch verder.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 4 januari 2019 22:50]

Lijkt me dat het gaat om dit paneel: LM270WQA

Maar dit stond pas in verwachting voor Q2.
Qua specs als het een 10 bit paneel is met eventueel HDR, dan voldoet het aan al mijn eisen.
Dan nog hopen dat de latencies goed genoeg zijn voor gaming en de kleurechtheid zeer goed op orde is voor Photoshopping.
Is dit nou nieuws of reclame?
Nieuws. In reclame worden waardeoordelen geveld. Op de redactie krijg je daar op je donder voor.
Ik heb werkelijk waar nog nooit een monitor gezien waarbij de achterkant mooier is dan de voorkant :') Wauw.