Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Benchmarks tonen negatieve impact van Denuvo-drm op prestaties in games

Benchmarks van YouTube-kanaal Overlord Gaming geven inzicht in het prestatieverlies dat de Denuvo-drm oplevert bij pc-games. Sommige games krijgen na verloop van tijd een patch die de drm weghaalt, waardoor het verschil met en zonder drm meetbaar is.

Overlord Gaming toont in zijn nieuwste video over Denuvo de prestaties van onder andere Dishonored 2 en uitbreiding Death of the Outsider. Beide games hebben van Bethesda een patch gekregen die de Denuvo-drm verwijdert. Het verschil in laadtijden is aanzienlijk volgens de benchmarks. Het laden van het hoofdmenu van Death of the Outsider duurt 177 seconden bij de Denuvo-versie, na het verwijderen van de drm is dat nog 136 seconden. Het laden van een missie duurt met de drm 73 seconden en zonder Denuvo is dat 40 seconden.

Zonder de drm is de gemiddelde framerate van Dishonored 2 bij maximale instellingen 60,1fps, terwijl dat met de drm 56,8fps is. Denuvo zorgt ook voor pieken in de frametimes, die door spelers ervaren worden als haperingen in de game. Bij Death of the Outsider is de maximale frametime met Denuvo 137ms, na het verwijderen van de drm is dat 58ms.

Het verschil in frametimes is in Moto Racer 4 nog veel groter. Met drm meet het YouTube-kanaal maximaal 443ms en zonder drm is dat 68ms. Ook gaat de minimale framerate flink omhoog, van 98fps naar 132fps. Zonder drm kost het laden van een missie 16 seconden, terwijl dat met Denuvo 26 seconden is.

Ook in Lords of the Fallen en Rime zitten flinke verschillen. De Denuvo-versies hebben flinke haperingen met frametimes van maximaal 190ms voor Lords of the Fallen en 136ms voor Rime. Zonder de drm is dat respectievelijk zo'n 46ms en 64ms.

Hoewel veel games met Denuvo tegenwoordig gekraakt worden, is dat geen oplossing tegen het prestatieverlies. Bij gekraakte games wordt de drm omzeild, maar is deze nog wel aanwezig en blijft de negatieve impact op de prestaties bestaan. Pas als uitgevers zelf een patch uitbrengen die de drm uitschakelt, is die negatieve invloed weg.

Sommige games met Denuvo krijgen een patch als de drm van het spel gekraakt is. Uitgevers zouden de drm ook als succesvol zien als de kopieerbeveiliging maar korte tijd werkt. Er is al lange tijd kritiek op Denuvo vanuit pc-gamers, omdat de game de prestaties negatief beïnvloed. De Denuvo-drm is ontwikkeld door het gelijknamige Oostenrijkse bedrijf. Begin dit jaar werd Denuvo overgenomen door het Nederlandse bedrijf Irdeto.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

27-12-2018 • 15:20

56 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (56)

Wijzig sortering
Ik heb zelf na alle geruchten en beweringen ook wel het vermoeden dan Denuvo de prestaties van games beïnvloed beinvloed. Wel zet ik een paar vraagtekens bij deze beweringen om deze redenen:

-Mijn grootste kritiekpunt: hij neemt niet mee dat er een mogelijkheid is dat bij de patch die Denuvo verwijderd, ook optimalisaties aan het spel zouden kunnen zijn uitgevoerd. Dit zou mogelijk soms prestatiewinsten kunnen verklaren die niet aan de verwijdering van Denuvo toe te schrijven zijn.
-Zijn testrondes zijn erg variabel. Het is duidelijk te zien de videos iedere keer duidelijk niet met elkaar overeen komen qua bewegingen etc. Ze verschillen zelfs heel vaak. Dit maakt de resultaten erg onbetrouwbaar en meermaals de testen zo onnauwkeurig uitvoeren, zou de betrouwbaarheid van de resultaten toch enigzins kunnen verhogen.
-Het valt mij op dat bijna niemand zo'n tests heeft uitgevoerd als Video Gamer. Toch nemen heel veel media blind de informatie over uit zijn videos zonder zelf de waardes te checken. Het zou fijn zijn als een gespecialiseerde journalist dezelfde testen deskundiger zou uitvoeren om de waardes te checken. De mensen van Digital Foundry lijken me hier uiterst geschikt voor. Ik vind het ook erg apart dat de auteur van dit artikel nergens een slag om de arm lijkt te houden en met 100% zekerheid lijkt te beweren dat Denuvo de prestaties van games negatief beinvloed.
-Hij geeft niet netjes aan hoe hij de testen uitvoert; Hij geeft de harwarespecs wel, maar het is bijvoorbeeld onbekend of hij de testen meermaals uitvoert en van de resultaten het gemiddelde neemt. Desnoods zou hij ook de uitschieters niet meer kunnen nemen in de uitslagen. Het is ook onbekend of hij de computer iedere keer opnieuw opstart voordat hij een game opnieuw probeert te openen, wat de resultaten flink kan veranderen. Ook is het onbekend welke achtergrondprogramma's en -processen er lopen die de prestaties van games kunnen verlagen en ook voor veel lagere minimale FPS kunnen zorgen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een virusscanner plots tijdens het testen een virusscan start of Windows besluit een update te gaan installeren.
-Hij gebruikt Denuvo-free versies van GOG en Origin. Ik weet dat Origin In-game de presentatie van games negatief kan beinvloeden. Ditzelfde zou ook het geval kunnen zijn bij games van GOG. Daarnaast kan het zo zijn dat, vooral de netwerkonderdelen en -ondersteuning is games voor een bepaald platform beter geoptimaliseerd is, waardoor het spel op bepaalde platformen beter zou kunnen draaien in het geval van MP- of een always-online game. Als is dit natuurlijk niet heel erg waarschijnlijk....
-Hij gebruikt Shadowplay van Nvidia om de videos op te nemen. Dit heeft negatieve gevolgen op de prestaties van games. Hij gaf dit bijvoorbeeld zelf al aan i.c.m. Battelfield V en hier is het bijvoorbeeld ook te zien: https://www.youtube.com/watch?v=eHMuDGZk58E Dat hij 1080p op 60FPS filmt, zal de gameprestaties waarschijnlijk niet goed doen. Vooral omdat hij werkt met een CPU die al ondermaats is. Als Denuvo inderdaad CPU-power gebruikt, vormt dit natuurlijk nog sneller een bottleneck. Dit is natuurlijk niet helemaal eerlijk en betrouwbaar.
-Het is ook onbekend of hij eerst de Denuvo variant test en daarna de Denuvo-free variant (wat wel aannemelijk is.) Maar als dit zo is, is het logisch dat de eerste keer opstarten bij de Denuvo-free variant dan veel sneller gaat. Dit aangezien de game al een keer gestart is en bijvoorbeeld al bestanden in de Documentenmap heeft aangemaakt en al tijd heeft gehad om de hardware te detecteren. Dit probleem zou hij kunnen voorkomen door Windows te herinstalleren voordat hij de Denuvo-Free versie installeert. Het is onbekend of hij dit ook heeft gedaan, al vermoed ik sterk van niet.
-Overlord Gaming heeft maarliefst vier reclamestukjes in zijn video (https://www.youtube.com/watch?v=n_DD-txK9_Q) zitten. Door een populaire mening uit de community te verkondigen, krijgt hij meer viewers en dus meer inkomsten. Hij zou er dus financieel baat bij kunnen hebben. Dit is heel erg speculatief en ik zeg dan ook niet dat dit zo is. Het maakt hem alleen wat minder betrouwbaar.
-Deze is wat twijfelachtiger, meer persoonlijke aanval en zeker niet in alle gevallen waar: een heel aantal mensen die dit beweren zijn fanatiek voorstander van piraterij. Veel van deze mensen, vooral in mijn omgeving, doen ook aan piraterij, omdat ze niet voor games willen betalen. In dat geval hebben deze mensen dan vaak al een vooroordeel over dit soort zaken dat overeenkomt met hun doel: gratis gamen.
-Hoort bij bovenstaande twee redenen: Overlord Gaming heeft al 8 videos geproduceerd over Denuvo. Dit is aardig veel en in zijn laatste video zat ook veel herhaling van zijn vorige video. Hier heeft hij financieel baat bij natuurlijk. Daarnaast laat het zien dat hij waarschijnlijk erg tegenstander is van Denuvo en dus misschien wel een beetje bevooroordeeld zou kunnen zijn. Ook heeft hij nog een aantal andere videos gemaakt over DRM.

Ik vind zijn resultaten dus in veel gevallen erg onbetrouwbaar. Ik geloof zeker dat DRM zoiezo wel een IETS negatief effect kan hebben op de prestaties in games, maar ik zou graag betrouwbaardere testen willen zien die de beweringen van Overlord Gaming bevestigen. Ik ben zelf geen groot fan van DRM, omdat het de game alleen maar negatief kan beinvloeden en in de toekomst problemen op kan leveren; je kunt bijvoorbeeld spellen met SecuROM beveiliging nu niet meer spelen op Windows 10.
Al het geen je opnoemt, bijvoorbeeld CPU die wat ondermaats is, Shadowplay die aan staat, een virusscanner die op het systeem aanwezig is, enzv ... Dat zijn wel real life situaties, sterker nog dat is mijn exacte situatie, dus voor mij zijn de resultaten alleszins relevant.
Maar het probleem is, is dat Video Gamer een setup van omstandigheden heeft gemaakt die op een onbetrouwbare manier hoe dan ook zijn zijn mening verkondigd. Want een gemiddelde computergebruiker koopt niet een hele goede videokaart i.c.m. een slechte CPU en andersom. Dat het jouw dagelijkse situaties is, heeft er heel weinig mee te maken; om zijn punt goed te kunnen bewijzen en te onderbouwen, had hij zijn testen veel zorgvuldiger moeten uitvoeren. En aangezien niemand anders Video Gamers testen opnieuw heeft uitgevoerd, weten we niet eens of de cijfers in werkelijkheid wel kloppen en niet bij elkaar gediedriekstapelt zijn. Dit is niet heel waarschijnlijk, maar zomaar data voor waar aan nemen zonder het te dubbelchecken door betrouwbare journalisten..... :(

Ik geloof zelf ook wel dat Denuvo de gameprestaties kan verlagen (al houd ik nog steeds een slag om de arm), helaas weten we door deze tests niet in hoeverre door onbetrouwbare en te variabele tests.

I have a dream, a dream that all PC-gamers can live in a DRM-free world. A world where the DRM doesn't cause performance degradation, produce errors or make the game unplayable after the support for the DRM itself has ended. I have a dream. What about you? :P

[Reactie gewijzigd door mrtnptrs op 29 december 2018 16:32]

Er schijnt een clausule te zijn met Denuvo dat wanneer de DRM binnen X-maanden gekraakt is ze de kosten (voor de Denuvo-DRM) vergoed krijgen. Dit in combinatie met statistieken m.b.t. de verkoopcijfers (hoe wij die interpreteren maakt de publisher niet uit) zorgt er simpelweg voor dat ze voor Denuvo implementeren op de games.
Volgensmij geld dat al niet meer sinds dat die games binnen een week gecracked waren.
Heb je hier een bron voor, mij lijkt dit logisch maar heb nooit een bron gevonden.
Het laden van het hoofdmenu van Death of the Outsider duurt 177 seconden bij de Denuvo-versie, na het verwijderen van de drm is dat nog 136 seconden. Het laden van een missie duurt met de drm 73 seconden en zonder Denuvo is dat 40 seconden.
Begrijp ik goed dat het laden van het hoofdmenu dus ongeveer 3 minuten duurt?
Dus van shortcut aanklikken tot aan het hoofdmenu?
Nou, volgens mij kloppen hun metingen niet of hebben ze een hele oude PC gebruikt.
Heb dit spel zelf op steam en na aanklikken sta ik binnen 40s in het hoofdscherm, en dat komt dan nog voornamelijk vanwege de verplichte intro filmpjes.
Na verse installatie duurde het wel bijna 2 minuten, maar dat is niet eerlijk meten, dat doe je maar 1 keer en daarna is het niet zo traag meer.
Wordt aangehaald in de video op 16:10:
  • i7 2700k stock clocks
  • GTX 1080 TI
  • 12 GB DDR3
  • 7200 RPM HDD

[Reactie gewijzigd door n00bje op 27 december 2018 20:08]

Geen SSD en een 8 jaar oude cpu? Dat is wel een bijzondere keuze. Dat kan je toch niet zien als een gemiddeld systeem in het westen?
misschien niet, maar dat kan je wel zien als een perfect systeem dat kan laten zien wat de invloed is van DRM.
De gemiddelde "gamer" heeft zeker niet al zijn games op een ssd.
Hooguit een bootSSD en 1 of 2 games erop.
Nou er zijn genoeg mensen die nog een 2500 draaien. Zolang een systeem nog vlot draait is het voor vele geen reden om te upgraden.
Waarschijnlijk gewoon de rig van de video-makert.
Bij mij is het wat sneller volgens mij, maar Dishonored 2 is idd zo'n game die je opstart om vervolgens wat drinken te pakken en een snack. Als je dan terugkomt is het hoofdmenu hoplijk geladen. Vette game, maar die laadtijden deden me denken aan vroeger.
Begrijp ik goed dat het laden van het hoofdmenu dus ongeveer 3 minuten duurt?
Dus van shortcut aanklikken tot aan het hoofdmenu?
Is bij wel meer games zo dat het laden van het hoofdmenu enorm lang duurt, omdat er een heleboel gedeelde resources al ingeladen worden. Vaak wordt dat gemaskeerd met logo filmpjes van fabrikanten en dergelijke; of met intro filmpjes. Skip je daardoor heen, zit je vaak alsnog een minuut naar een kaal "loading..." scherm te staren.
Inderdaad; vroeger, toen games nog een beetje voor PC geoptimaliseerd werden, was dat veel minder het geval. Maar console spelers zijn die laadschermen nog gewend van de tijd dat alles nog van een optical disc draaide; dus "fuck it; why bother!" zeggen de developers.

Wel mooi om te zien dat de prestatie-problemen die Denuvo met zich mee brengt weer een klein beetje meer hard te maken zijn a.d.h.v. dit soort benchmarks. Alleen jammer dat shills en white-knighters wel weer het feit aan zullen grijpen dat we niet weten wat de patches die de DRM hebben verwijderd, nog meer gewijzigd hebben. Dat het dus mogelijk is dat deze games gewoon in algemene zin hun performance getuned hebben gekregen. (Theoretisch bestaat die kans. Als in; die kans is niet geheel compleet een absolute nul. Maar kom op zeg? Wat zegt je gezond verstand?)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 december 2018 15:36]

Mijn gezond verstand zegt dat als ze laadtijden zo hard verbeterd hebben door iets anders dan de DRM te veranderen, dat dat dan wel vermeld geweest zou zijn en dat Overlord Gaming hier dan geen benchmarks door zou hebben gedaan.
Dan zouden ze met het denuvo-vrij maken van de game ook direct al die optimalisaties doorvoeren? Bij meerdere games? Dus de denuvo-vrije patch bevat alle optimalisaties? Lijkt mij heel sterk en een rare manier van optimaliseren
Mijn gezond verstand zegt dat als ze laadtijden zo hard verbeterd hebben door iets anders dan de DRM te veranderen, dat dat dan wel vermeld geweest zou zijn en dat Overlord Gaming hier dan geen benchmarks door zou hebben gedaan.
^ Precies mijn insteek ook.
Je hebt een punt met je laatste alinea, al is het natuurlijk wel zo dat als je dergelijke optimalisaties realiseert, je dat liever gisteren als vandaag nog in je game aanbrengt, en dat niet pas doet nadat je die DRM eruit sloopt. Dat is wel een hele sterke implicatie dat dat met elkaar verband houdt ja.

Wat laadtijden betreft - die heb je ook al heel lang op niet-optische media. Ik kan me games op de N64 herinneren met laadtijden, (3)DS had er ook en ook op de Switch kom ik regelmatig laadtijden tegen. That being said, het zal allicht korter zijn als wanneer je nog van een DVD/BRD moet gaan laden.

Daarnaast weet je niet waarop deze tijden geklokt zijn. Als dat nog een HDD is, dan scheelt dat allicht met een systeem waarin een SSD wordt gebruikt. Doet onder de streep ook niet echt terzake natuurlijk, het is het verschil waar het om gaat, en dat is inderdaad wel opmerkelijk.
vroeger, toen games nog een beetje voor PC geoptimaliseerd werden, was dat veel minder het geval. Maar console spelers zijn die laadschermen nog gewend van de tijd dat alles nog van een optical disc draaide; dus "fuck it; why bother!" zeggen de developers.
Jammer van de verder wel inzichtvolle post dat je je hier verlaagd tot een compleet uit de duim gezogen conclusie die op niets anders is gebaseerd dan onderbuikgevoelens. Ik kan natuurlijk niet spreken voor alle developers, Maar het is echt je reinste onzin dat hier in het algemeen niet naar word omgekeken. Laadtijden zijn best wel belangrijk, maar er is steeds meer en meer data en het is ook niet beperkt tot gewoon direct van file in het geheugen laden. Dat de implementatie van Denuvo zo nu en dan de laadtijden ontzettend negatief beïnvloedt is natuurlijk spijtig, maar doe nou niet alsof dat standaard ook het geval is.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 december 2018 00:29]

[...]

Jammer van de verder wel inzichtvolle post dat je je hier verlaagd tot een compleet uit de duim gezogen conclusie die op niets anders is gebaseerd dan onderbuikgevoelens. Ik kan natuurlijk niet spreken voor alle developers, Maar het is echt je reinste onzin dat hier in het algemeen niet naar word omgekeken. Laadtijden zijn best wel belangrijk, maar er is steeds meer en meer data en het is ook niet beperkt tot gewoon direct van file in het geheugen laden. Dat de implementatie van Denuvo zo nu en dan de laadtijden ontzettend negatief beïnvloedt is natuurlijk spijtig, maar doe nou niet alsof dat standaard ook het geval is.
Ik heb het ook niet over laadtijden in het algemeen. Maar specifiek over laadtijden tot aan het hoofdmenu van een game.
Laadschermen op een console zijn sowieso lang. Of het een disc of download is maakt niet uit.
Tegenwoordig wordt de disc gebruikt om te kopiëren naar de schijf.
Ronduit belachelijk met de snelle machines van tegenwoordig. Je moet wel héél lang terug in de geschiedenis van gaming wil je 3 minuten moeten wachten op een titel scherm. Ik denk dan al bijna aan de oude 8 bit bakken met cassettebandjes

[Reactie gewijzigd door 8bitfanaat op 27 december 2018 22:18]

Wat interessanter is, is welke invloed denuvo heeft op de verkoop van games. Zorgt deze er voor dat de game in de meest cruciale periode na release meer wordt verkocht, en dus meer oplevert dan kost? Dan zullen uitgevers het blijven toepassen, wat de performance impact ook is.

Wellicht dat gamers door bovenstaande informatie games met denuvo eerder links gaan laten liggen, maar ik betwijfel het. Vooral de piraten lijken er een hekel aan te hebben, de kopers hoor je minder.

[Reactie gewijzigd door Splash op 27 december 2018 15:37]

Ik vroeg mee ook af wat zijn de cijfers van verkoop van games. Ik denk persoonlijk dat er meer bedrijfs- mentaliteit speelt dan harde cijfers van verkoop van games (maar dat is mijn onderbuik gevoel).

Meeste kopers zijn tieners die over algemeen weinig interesse hebben in zulke zaken als ze maar met hun vriendjes kunnen spellen.

Maar onder ons "oudere generatie die met ATARI, AMIGA of Commodor zijn op gegroeid" zullen moeten stemmen met ons portemonnee. Ik zelf koop al niks bij release.....ik wacht tot al meeste patches zijn uitgekomen en spel is dan ook inmiddels goedkoper geworden.

Het trend van nu is consument als Guniea pig gebruiken voor early access gebruiken maar toch laten in-cashen voor vole pond (60,- euro).

Zeker bij uitgevers als Ubisoft zijn Denuvo-drm geil en microtransacties, en ook zijn hun games slecht geoptimaliseerd. En nu ook Bathesda is niet goed bezig.....en over EA wil ik niet eens beginnen.

Soms is het beste om even wachten tot game uitkomt en dan allee reviews lezen en kijken tot je beslissing komt om iets te aanschaffen.
Meeste kopers zijn tieners die over algemeen weinig interesse hebben in zulke zaken als ze maar met hun vriendjes kunnen spellen.
Dat is simpelweg onwaar, de grootste doelgroep is de jongvolwassen man. Sowieso is de gemiddelde gamer inmiddels al een stuk ouder, een tiener beschikt doorgaans niet eens over voldoende geld voor al die aankopen.
[...]een tiener beschikt doorgaans niet eens over voldoende geld voor al die aankopen.
De tiener zelf niet, maar zijn ouders wel...
En hoeveel games denk je dat die kopen tov een volwassen persoon met een inkomen die zelf games speelt?
Ik heb spelen laten liggen omdat ze Denuvo bevatten.
Ja, en er zullen meer mensen zoals jij zijn.

Ik ken mensen die games gekocht hebben omdat ze maar niet gecrackt werden.

Welke groep is groter? Ik heb hier geen cijfers over. Ik vermoed de tweede.
ik laat steeds meer spellen liggen omdat ze niet op bijvoorbeeld GOG uitkomen. vraak vraag ik devs gewoon of ze hun game ook daar willen uitbrengen en meestal willen ze best.
Dat doe ik ook. Doet wel een beetje pijn af en toe, aangezien een paar games waar ik echt naar uitkeek (o.a. Sonic Mania en Planet Coaster) het bevatten en ik uit principe ze dus niet kan spelen, omdat ik met m'n portemonnee tegen Denuvo stem...
Doorgaans speel ik de gekraakte games zelden langer dan een paar uurtjes, gekochte games gaan 100-en uren in.. ik vraag mij af hoe goed denuvo werkelijk voor de verkoop is.. Als je een goede game naakt wordt ie gekocht, zie ook de Witcher e.a. (no pun intended). De games die ik koop wil ik spelen, de games die ik speel wil ik kopen.. toch, het is fijn er achter te komen dat een gekraakte game je nog steeds niet ligt, zodat je er geen geld in hoeft te steken.. daarnaast vind ik t voor t checken hoe mooi diezelfde game eruit ziet chill dat je dat kan doen zonder er een cent in te hoeven steken. Komt het schrijven van GPU reviews/ingane benches zeker ten goede
Paar jaar terug moest je wel eerst downloaden aangezien geen 1 partij demo';s meer uitbracht en aangezien je games vaak niet terug kan brengen ging ik en denk vele met mij eerst spel downloaden is het wat dan pas kopen.

Tegenwordig zijn ze weer wakker en zie je vaker demo's op de platforms steam etc etc.
Je weet dat je gewoon je geld kan terug vragen als je het niet leuk vindt? Zolang je niet langer dan 2 uur gespeeld heb. Nonargumenten dus.
soms is 2 uur niet genoeg. Daarnaast review ik graag grafische kaarten, en om een zo'n compleet mogelijk beeld te geven voor ieder wil ik mij niet beperken tot de games die ik veel speel, omdat die niet altijd wat zeggen over de prestaties van de GPU. Ik zie dat als 'Fair use', of iemand het er mee eens is of niet.
Ik heb laatst Watch_Dogs 2 gekocht, omdat de reviews die ik las lovend waren, en de reviews met kritiekpunten niet dezelfde punten aanhaalden als de kritiek die ik had op deel 1.
Ik heb er nu net 2,5 uur inzitten en ik ben het spel al moe. Binnen twee uur had ik amper twee missies gedaan. Hoeveel kun je dan al over zo'n spel zeggen?
Het is meer als 0 uur spelen. Ik heb laatst mijn geld terug gevraagd na een uur spelen. Er bestaan zelfs games die niet eens twee uur duren. Wat voor regeling moeten ze volgens jou dan volgen? Zolang illegaal downloaden maar goedgepraat kan worden zeker.
Ik probeer nergens illegaal downloaden goed te praten, en ik begrijp ook niet wat dat te maken heeft met wat ik schreef.
Ja, er zijn games die maar twee uur duren, en daar moet een regeling voor getroffen kunnen worden, maar omdat die games er zijn hoeven we niet meer over games als Civilization VI en Watch_Dogs te praten? Beetje rare redenatie naar mijn mening.
Wat voor regeling ze volgens mij "moeten" volgen? Geen. Wat ze zouden kunnen doen? Misschien een % aanhouden? Een developer schrijft vaak zelf een aantal uren voor hoe lang je zou kunnen doen over een spel wanneer je het uitspeelt. Dat gaat moeilijker bij MP-games, of games zoals Civ VI, maar een verwachtingspatroon zal er sowieso zijn. Neem hiervan een %, en basta. Het is misschien niet het beste idee, maar het is het eerste idee dat in mij op kwam.
Het punt blijft dat je als consument tegenwoordig media niet meer zo makkelijk kunt retourneren, waar dat vroeger wel kon, en dat slaat natuurlijk nergens op. Vroeger bracht je het spel terug, en verkocht een winkel het gewoon verder (toch?), en als klant kreeg je je geld terug. Waarom zou dit digitaal niet gaan? Ze kunnen toch heel makkelijk een game in jouw account blokkeren?
In Augustus was er ook al een filmpje van dezelfde persoon, verrassend dus dat het hier nu pas iets over gemeld word. https://www.youtube.com/watch?v=1VpWKwIjwLk
Zo dit had ik niet verwacht van drm-oplossingen, misschien wel het belangrijkste argument voor gamers om tegen zulke vormen, dan wel compleet van drm te zijn. Ik praat games downloaden, hacken en cheaten etc absoluut niet goed daarentegen.
Hoewel ik net als ieder ander hier graag zou verkondiggen hoe slecht deze drm wel niet is moeten we vooral niet vergeten dat dit het worst case scenario is.

High end gpu oudere cpu voor een maximale bottleneck. En een hdd voor maximale laadtijd.
Denuvo heeft vooral impact op de cpu en het schijfgebruik en niet op de gpu.

Voor de gemiddelde gamer zal de impact een stuk lager zijn iets wat zeker niet onbelangrijk is
In het verleden waren veel van mijn games (en Windows versies en programma's) illegaal verkregen maar ik koop ondertussen al jaren elk spel dat ik wil spelen. Dit vooral door de hoge aantallen bugs in veel nieuwe games (ook AAA-titles) en dat veel patches niet meer werden uitgebracht met een crack.
Nu met day one updates en wekelijkse patches en fixes is het niet meer te doen om continue te wachten op een cracked patch/fix, zeker niet bij wat onbekendere titels.

Je bent jong, niks boeit je, je geeft het geld dat je hebt liever uit aan feesten, drank en leuke spullen.
Maar nu... ach, die 6 games die ik maximaal nog per jaar koop... dat kan er wel vanaf.
En het scheelt me een hoop gedoe nu alles legaal is...
Uhm, oke.

Een game benchmarken, maanden wachten, tig game/driver updates en optimalisaties verder, dan wordt Denuvo eruit gesloopt en wordt alle prestatie winst toegerekend aan het feit dat Denuvo erin zat?
Denk je nou écht dat Overlord Gaming zo'n waardeloze test zou doen!? Ze hebben gewoon netjes de laatste patch mét Denuvo en de eerste patch zonder Denuvo vergeleken.

Edit: Lees anders https://arstechnica.com/g...or-pc-gaming-performance/ als je net als ik een hekel hebt aan filmpjes kijken.
The last game on that list will likely stand out, because Rime's initial, Denuvo-saddled version already drew an uproar from fans thanks to poor PC performance. Overlord took an opportunity this week to definitively test the game immediately before and after Denuvo had been removed, and to ensure that its test would not include any GPU-limited results. The test confirmed significantly higher frame time spikes and longer loading times with Denuvo enabled. In both categories, performance increased by roughly 50-60 percent once Denuvo was removed.

[Reactie gewijzigd door TommyboyNL op 27 december 2018 16:42]

Denk je nou écht dat Overlord Gaming zo'n waardeloze test zou doen!?
Want iedereen is natuurlijk op de hoogte van YouTube kanaal X, Y en Z met hun hoge kwaliteitsstandaarden /s
Als je niet weet hoe ze tests doen dan kan je beter ook niet reageren met dat de test waardeloos is.
Als je niet weet hoe ze tests doen dan kan je beter ook niet reageren met dat de test waardeloos is.
Of Tweakers (/andere nieuwssites) kunnen heel kort even de testmethode beschrijven voor de gemiddelde lezer die zo'n youtube kanalen gewoon de views niet willen gunnen. Zoals ik.

Zodra men over het algemeen weer gaat stoppen met "tutorial/review/..." enkel als video te posten zonder artikel erbij waar nuances worden gelegd, een artikel waardoor ik kan CTRL+F'en, met plaatjes die je makkelijk kan delen met je vrienden ("hier! een grafiek!" ipv "hier. een video. Spoel even door naar 1:32 en dan pauzeren. Hoezo blurry?") - dan wil ik - als ik tijd heb - nog wel even de begeleidende video bekijken. Maar anders wil ik een lap tekst, verdomme!
Ik heb ook een hekel aan mensen die een video als bron geven maar ik ga niet meteen claimen dat die video onzin is zonder eerst te kijken. Dat is gewoon dom om te doen en krijgt hij gewoon terecht commentaar op.
Ik zat op werk en dan ga ik geen youtube filmpjes kijken. Beetje tussendoor tweakeren is tot daar aan toe.

Ze hebben het in het artikel van Ars voornamelijk over laadtijden. FPS verschil is in de meeste gevallen dusdanig weinig, dat het ook kan komen door de patch zelf.

Dishonored 2 kwam met een dikke patch naast het weghalen van Denuvo. Andere titels heb ik niet in mijn library, weinig zin om die news pages door te spitten.
Erg dat een 'externe partij' hier het begeleidende artikel moet schrijven.
Zelf haat ik zo'n videos met een passie. Geef mij tekst, cijfers, grafieken. Duurt me pakweg 3-4 minuten om al die informatie in me op te nemen, en op naar het volgende!

Welke ietwat intellectueel capabele mens wil nu 17 minuten van zijn/haar tijd weggooien als het ook in minder dan 5 minuten kan?

Ook aanpassingen moeten een hel zijn (en gebeuren dus bijna nooit). Een update komt uit die grote impact heeft: Nieuwe video maken. Of je origineel gaan verknippen.
Lap tekst: edit. save. done.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True