Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung-televisies voor 2019 krijgen Google Assistent

Samsung zou op de CES-elektronicabeurs in Las Vegas, begin januari, een aantal nieuwe televisies introduceren die met de Google Assistent zijn uitgerust. Ook andere digitale assistenten zouden op de tv's kunnen verschijnen.

Volgens Variety, dat zich baseert op bronnen die bekend zijn met de plannen, is de kans groot dat Samsung op de Consumer Electronics Show een samenwerking met Google aankondigt, die het mogelijk maakt om de Google Assistent in zijn televisies te integreren. Op de beurs in Las Vegas, die loopt van 8 tot 11 januari, zouden wellicht ook de eerste toestellen met Googles digitale butler worden onthuld. Bepaalde tv’s van Samsung beschikken al over Bixby, de eigen spraakassistent van het Zuid-Koreaanse bedrijf. De mogelijkheden daarvan zijn echter vrij beperkt en bovendien begrijpt Bixby voorlopig slechts een handvol talen – Nederlands hoort daar niet bij.

Naast de Google Assistent zou Samsung op termijn ook andere spraakassistenten van derde partijen in zijn televisietoestellen willen integreren. Het is overigens niet de eerste fabrikant die deze technologie aanbiedt. Bepaalde tv’s van LG en TCL zijn al langer te bedienen via de Google Assistent. De kijker kan er diverse handelingen mee uitvoeren, van het opzoeken en starten van zijn favoriete programma's tot het afspelen van muziek en het bedienen van de slimme verlichting in huis.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

21-12-2018 • 12:40

133 Linkedin

Reacties (133)

Wijzig sortering
Voor mij geen smart TV van Samsung. Ik heb onlangs contact met ze gehad over mijn TV en dat was een vrij onwerkelijke ervaring.

Van alle apps die op mijn smart TV (bouwjaar 2014) zitten, deed begin 2017 geen enkele het meer. Geen probleem, ik gebruikte ze toch niet. Toen ik een firmware-update kreeg was er op internet niets te vinden over die update, behalve een artikel uit Groot-Brittannië dat vele TV's defect raakten door een update. Navraag bij Samsung bood geen extra informatie (is het diezelfde firmware-upgrade die mijn TV ook gaat slopen?). Na veel doorvragen kreeg ik te horen dat ze wel informatie over de firmware kwijt wilden, maar alleen telefonisch. Ik ben niet snel argwanend, maar zo weinig openheid over je software-updates is wel ongebruikelijk.

Bij een telefoon is het vrij gebruikelijk dat je na 2-3 jaar je telefoon vervangt, maar voor een TV ligt dat wat mij betreft anders.
Mijn insteek is hetzelfde, voor mij hoeft dat smart gebeuren niet.

Heb nu een smart TV, ook van samsung. Werkt nu nog goed. Als het niet meer werkt dan wordt er heel simpel een extra kastje bijgekocht wanneer ik het nodig acht omdat de zaken niet meer (goed) werken of worden ondersteund.
Toch een vraag, willen mensen echt zo'n 'assistent' of ben ik de enigste die direct in de handleiding begin te zoeken hoe dergelijke zooi uit te schakelen?
(Ik zal wel ouderwets zijn.)
Ik vind het als gadgetliefhebber een lastige keus..
Aan de ene kant is het natuurlijk super leuk om met een paar simpele stemcommando's je hele huis te kunnen bedienen, en allerlei informatie op te kunnen vragen.
Aan de andere kant is de privacy factor die natuurlijk een grote rol speelt een goede reden om op grote afstand tot zulke producten te blijven.
Er zijn volgens mij een aantal open source alternatieven in ontwikkeling voor stemcommando's die je lokaal draait. Moet je wel wat tweaken door een systeem te bouwen en microfoons en speakers etc aan te sluiten. Maar het hoeft niet perse slecht voor de privacy te zijn.

Al zou ik ook geen google assistant spul in huis halen en raad ik dat persoonlijk vrienden ook af (maar zelfde voor de amazon speakers en dergelijke).
MyCroft is een dergelijk alternatief. O.a. Jaguar heeft daarvan een implementatie getoond in zijn auto. Ik heb er zelf mee gespeeld een paar maand geleden. Mijn eigen ervaring, het is er nog niet klaar voor om echt als volwaardig gezien te worden. Zodra het kan om dergelijke zaken volledig in eigen beheer thuis te laten draaien sta ik vooraan in de rij. Tot nu toe hou ik het bij de Google assistent op de telefoon welke ik activeer met een knop om zaken met de verlichting te regelen. Dat is voor mij een gewogen afweging tussen wat ik qua privacy en security acceptabel vind, van toegevoegde waarde binnen het huishouden is en qua speelgoed / gadget leuk is om mee te spelen.
Ja kan me inderdaad voorstellen dat zo'n open source alternatief achter loopt op google. En het risico is ook dat als je een systeem bouwt en configureert voor 1 versie dat dan een alternatief over een paar maanden een nieuwe functie heeft die je eigenlijk graag wilt en softwarematig weer aan de slag kunt.
Maargoed, wel goed dat ze met die alternatieven bezig zijn en ook dat Jaguar zoiets gebruikt, dat kan de ontwikkeling alleen maar ten goede komen.
Feit is natuurlijk wel dat hoe meer een assistent over je weet, hoe beter de antwoorden zijn. Siri heeft bijvoorbeeld de meest privacy-vriendelijke instellingen, maar over het algemeen is Siri de minste qua digitale assistenten. Het probleem is alleen: wat gebeurt er met die data? Als het gegarandeerd binnen huis blijft en verder nergens anders voor gebruikt wordt dan voor assisteren, dan is het geen probleem. Maar niemand kan dat garanderen. Databases kunnen gehacked worden, regels en wetgeving kunnen veranderen.
Als het gegarandeerd binnen huis blijft
Dat is natuurlijk per definitie al niet het geval. Alle informatie die je vraagt/opdrachten die je geeft, worden gedeeld met de aanbieder van deze diensten (al was het maar omdat de stemherkenning niet lokaal zal werken). En daar gaan ze in de toekomst dik aan verdienen natuurlijk.

Voor mij gaat dit gewoon een zeer zwaar selectiecriterium worden: ook als ik alle smart shit uit zet, moet het gewoon een volledig functionerende TV zijn. De TV gaat waarschijnlijk wel weer een jaar of 10 mee, die smart shit wordt na 'n jaar of twee waarschijnlijk al niet meer ondersteund. Nee dank je, ik sluit zelf wel iets erop aan om aan m'n behoeften te voldoen.
Ja ik wil het, want ik vind het handig. Maar het liefst zou ik een dom scherm hebben waaraan in een Android TV apparaat hang (zoals de NVidia shield)
Elk scherm is toch potentieel dom? Gewoon geen netwerkkabeltje inhangen/Wifi niet instellen en de smart functionaliteit doet niks meer...
Punt is dat ik wel de smart functies wil. Maar dat de huidige tv's die nogal slecht leveren. Mijn Sony TV heeft Android TV erop draaien en het werkt, maar wel erg traag. Ik heb dus liever een dom scherm waar ik zelf een kastje bij koop waar Android TV wel snel op draaide en die ik ook nog makkelijk kan vervangen als hij niet meer geüpdate/ondersteund word.
Geen internet op de Smart TV, Chromecast of ander kastje eraan hangen. Prima smart functionaliteit zonder de overbodige logge smart functies van de TV zelf. Ik ben zelf erg van de smart functionaliteit, maar denk dat ik dit bij een volgende TV toch ook ga doen....
+1Anoniem: 1092407
@kazz198021 december 2018 15:39
Helemaal waar maar ik kan er ook erg slecht tegen als een tv een halve minuut bezig is om gewoon aan te gaan terwijl dat gewoon praktisch instantaan moet kunnen zijn. Wat dat betreft zijn we sinds de beeldbuis nog steeds niet beter af. Dat was klik aan, beeld, zap, zap, en de gewenste zender schalde door de woonkamer. Ik kijk overigens praktisch geen live tv meer maar dat lange wachten tot ik beeld heb, vind ik nog heel vaak gewoon irritant. Mijn laptop start nog sneller op. En dat is met goedkope domme flatscreen vaak niet eens beter dan met de duurdere smart tv's. Kans ik dus groot dat mijn volgende scherm in de woonkamer gewoon een grote pc-monitor wordt. Raspberry Pi met Kodi en daarop onder andere NPO Start en Netflix doet de rest wel, en nog vlot ook.
Precies wat je zegt... Een domme TV start ook traag op... Dus dat ligt niet (alleen) aan het 'smart' zijn.
Voor mij is het ook een grote ergernis (en ik heb dus geen smart TV, maar nog ouderwets dom)... Inschakelen duurt gewoon een seconde of 15, gok ik (nooit gemeten... misschien een keer doen!).

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 21 december 2018 15:43]

Over welke tv heb je het dan? Mijn Sony start snel op. Welicht dat er verschil zit tussen OLED en LCD maar ik kan binnen tien seconden kijken.
Juridische gezien ga je hier de mist in, ja ik wil het ,nee ik wil een dom scherm?, Mr. Witteveen wat wilt U nu eigenlijk? :+

Elke Tv voldoet toch aan die wens, enkel de HDMI input gebruiken en klaar.
Klopt, ik kan aan elk scherm een apart Android TV kastje hangen, maar dat voelt een beetje dubbel op als het ook al op de tv zelf zit.
Liever ouderwets dan zo’n privacy gevoelige ‘feature’
Maar wel 12 uur p/d een telefoon binnen handbereik :z
Dit is natuurlijk heel normaal en totaal niet te traceren of een gedragsanalyse op los te laten :Y)
En nog meer zaken die wij niet willen weten :+
ik bewaar mijn telefoon in een aluminium zak :P
Heeft niks met ouderwets te maken. Lees het boekje "Je hebt WEL wat te verbergen" maar eens door, kan nog net als kado onder kerstboom. Maar zelfs het 'uitzetten' vertrouw ik niet meer. Ik koop wel een HDMI scherm en voedt deze met beeld waar ik wel invloed op heb ... Ouderwets en alert liggen blijkbaar in elkaars verlengde :)
Geen internet aansluiten op het scherm en het is toch écht gewoon uitgeschakeld hoor ;)
Zo simpel is het ook wel weer inderdaad :)
Echt willen is een groot woord maar ik gebruik Google Home graag voor het afspelen van muziek of het bedienen van mijn lampen e.d.

Het is vooral praktisch als je ergens mee bezig bent / vieze handen hebt. Zo niet, dan pak ik er nog vaak een afstandsbediening of een app bij.
Geen idee. Bedrijven denken blijkbaar van wel.
Wij kregen bij een Volkskrant abonnement een Google Home Mini. Nou, die is direct Marktplaats opgegaan.

Als zoiets ingebouwd in de TV zit, is dat voor mij een reden om de TV niet te kopen.
Ik heb op Black Friday 2 Google Home mini's gekocht en dat is best leuk. Ik gebruik Google's diensten toch al dus of mijn privacy hier nou erg onder te lijden heeft betwijfel ik.

Nou zit ik op deze site en ben ik dus niet de gemiddelde Nederlander. Mijn vrouw is een betere maatstaf en die vindt het helemaal geweldig. Ze praat met het ding alsof we een nieuwe huisgenoot hebben. Toen laatst de kerstboom in huis kwam en niet met gh bediend kon worden was er enige teleurstelling. Toen ik dat oploste was er meteen enthousiasme.

Natuurlijk maar één voorbeeld, maar er zijn dus wel (normale) mensen die dit echt leuk vinden.
Zou ik ook doen idd...nutteloos
Ik gebruik meestal direct een spijker en hamer zodra ik de microfoon heb gevonden.
Dat gaat sneller dan dat je de samsung handleiding of het juiste tv menu hebt gevonden.

In de huidige Samsung Smart TV kan ik bepaalde menu's namelijk al niet eens vinden onder "settings", nee je moet goed zoeken onder andere knoppen...
Ik zit er ook niet op die flauwekul te wachten, call me paranoid :)
Zou nooit een samsung kopen maar idd UIT DIE MEUK.
Ten eerste is wat mij betreft de tech er compleet niet klaar voor. als ik me 3x moet herhalen voordatdat ding het juist heb had ik sneller geweest als ik het zelf op zou zoeken.
En ten tweede vertrouw ik al die bedrijven voor geen meter met al die data.
Je bent bewust, anders dan de 1ste generatie Twiekers.
Je hebt er niets aan en voegt niets nuttigs toe, mede omdat het allemaal ook nog geen nederlands kan gebruiken. Op mijn 2e hands iphone heb ik meteen die bagger siri waar ik kon vinden helemaal uitgezet.
Het is dan ook elke keer een verrassing dat je op straat mensen tegenkomt die eindeloos een discussie voeren met hun mobiel praatziek apparaat. Ja zeker ik verklaar je dan voor 100% contact gestoord.
Net zoals die mensen ja ja hele gezinnen die in een restaurant alleen maar via whatsapp met elkaar chatten, maar als ze het niet met elkaar eens zijn dan wel elkaar direct aanspreken.
Maar ach ik zal dan wel diegene die contact gestoord is, zeker als ik 14 man zie klooien van 5 jaar oud tot een jaar of 60 en niemand direct met elkaar zie praten. Ja ja dan bel je namelijk met whatsapp ook als diegene naast je zit
Nee, het liefts zou ik een 4K tv zonder smart features hebben.
Dat heet een "monitor" :)
Nee hoor, een monitor heeft geen tuner functie en vaak geen speakers en ik neem aan dat hij die nog wel wilt. Los van het feit dat ik nog geen OLED monitoren gezien heb

Zelf ben ik ook een voorstander om het smart gedeelte apart te houden, maar snap dat het voor het gros van de mensen geen optie is (om dat ze niet beter weten).

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 21 december 2018 14:05]

Op zich maakt dat niet uit, lang lang geleden keken we thuis TV op een monitor.
De tuner werd gebruikt van de videorecorder. Nadeel was uiteraard dat we niet konden opnemen en kijken naar verschillende kanalen, maar zo'n groot probleem was dat niet, er waren maar 2 Nederlandstalige kanalen te ontvangen.
Hoeft ook geen probleem te zijn. Zo kan ik weer TV kijken via mn Nvidia Shield en een Homerun kastje.
Ik wilde onze oude kleine CRT vervangen door een "monitor" die iets groter is en op zolder stof staat te vangen.
Alleen...
De digicorder (telenet) geeft geen beeld door naar een gewoon scherm.
Doet die dat wel naar een AV versterker?
Geen idee, zonder beeld was mijn experiment 'niet-geslaagd', dus verworpen.
Niet? Dat hebben wij tijdens onze verhuis toch gewoon gedaan (Telenet digicorder HDMI naar mijn oude PC monitor).
Monitor heeft enkel vga.
En met zo’n HDMI naar VGA kabeltje? Ik heb er hier één liggen maar geen VGA monitor meer :)
Dat riep ik ook jaren, maar nu ben ik toch blij met Netflix en Youtube op mijn tv. Ja, ik betaal er (een beetje) voor en over 5 jaar houdt het wellicht op met werken door gebrek aan onderhoud, maar ja... Vind maar 's een televisie zonder smart features.
Die zijn er wel, maar dat zijn vaak niet de topmodellen. Probeer maar eens een 120hz scherm te vinden zonder smart functies. 8 jaar geleden bestonden die nog wel.
Dan koop je een monitor. Iedereen zit tegenwoordig toch aan de PVR en AVR.
Plug een Chromecast/laptop/smartphone/tablet er aan en je hebt opeens een "smart" "tv".
Financieel gezien niet interessant en tv's geven beter filmbeeld (potentieel).

Samsung heeft er een handje van features toe te voegen die niet uit te zetten zijn of telkens terugkomen. In de Netflix app zit weer die irritante auto preview die ontbreekt in de apple tv.

En liever geen assistent of andere halfslachtige oplossingen voor non problemen.
Probeer maar eens een goede OLED monitor te vinden.
Tja al die Hz op tv's is toch een hele grote leugen volgens mij.
Je gaat mij niet vertellen dat er 4k tv's met 120 hz panelen zijn voor 750 euro terwijl een veel simpelere monitor bij 1100 begint en heel snel oploopt naar 2500 euro (zijn er toch al maar een paar).

Volgens mij is het bij tv's allemaal van die fake Hz zoals mijn tv die verkocht werd als 400 Hz terwijl het natuurlijk gewoon een 50 HZ paneel was en de rest bewerkte afschuwelijke meuk.
Ze halen de hz wel, maar niet de response tijd van monitoren. Maakt voor TV uitzendingen toch niet uit. Wel onhandig als je er op gamed.
Neem aan dat je input lag bedoeld. Response time is tijd voor een volledige cycle die de pixel maakt. die kan bij een 120 hz paneel niet meer zijn als 8.33 ms anders haalt ie de 120 hz niet en krijg je ghosting.
Input lag is tijd voordat de eerste frame weergegeven word.

https://displaylag.com/be...lag-tvs-gaming-by-gamers/

Hier kan je een database zien. Het ziet er naar uit dat de snelste tv momenteel 21ms input leg heeft tel daar de 8.33 ms naar de eerste frame bij op en je komt op afgerond 29 ms.
Daar moet je echter nog wel bij rekenen hoe lang het duurt voor je klik op de muis on controller door het systeem heen is (1 tot 3 ms met een goed gaming muis met hoge polling rate) en dan moet de eerste frame nog gerenderd worden wat capped op 120 fps weer 8.33 ms iz dus in totaal zit je al op 38-41ms voordat je klik op je beeld te zien is.
Met slechtere tv's (die van mij zucht) loopt dat al op naar 59ms terwijl mijn gaming pc dat in in slechts 10.3ms doet op 120 fps.
Deze vertraging komt vooral door de hele bak filters die over je beeld heen gegooid worden op de tv zoals upscaling, ruis reductie, enz.
Hoe merkbaar dat is verschilt per persoon.

Maargoed technisch verhaal maar blijft het vreemd vinden dat monitoren zoveel duurder zijn. zal wel te maken hebben met het lekker cashen in de pc markt de laatste jaren.

"Die zijn er wel, maar dat zijn vaak niet de topmodellen. Probeer maar eens een 120hz scherm te vinden zonder smart functies. 8 jaar geleden bestonden die nog wel."


Gek he..

Wist je dat er ook dingen NIET bestonden acht jaar geleden ?

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 23 december 2018 18:38]

Deze dooddoener kennen we onderhand wel. Moet dit geplaatst worden onder elk tv nieuws?

Je weet dat er geen tv komt zonder smart en toch doe je het.

[Reactie gewijzigd door Hamazaki op 21 december 2018 12:49]

Het verschil zit, of je ze uit kan zetten. Feit dat ik foto's op een USB stick al niet eens meer kan kijken vanuit de foto app op mijn TV omdat hij geen internet heeft, zegt al genoeg hoeveel die TV graag 'meekijkt' met wat jij doet.
yuk gelukkig heeft mijn LG daar geen last van want die krijgt gewoon geen internet.
De wifi word gebruikt voor widi en is dan ook niet anders geconfigureerd en een lan kabel heb ik niet meer voor dat ding en ga er echt geen kabel voor trekken.
yuk gelukkig heeft mijn LG daar geen last van want die krijgt gewoon geen internet.
De wifi word gebruikt voor widi en is dan ook niet anders geconfigureerd en een lan kabel heb ik niet meer voor dat ding en ga er echt geen kabel voor trekken.
Maar het vervelende is dat ook straks LG dit gaat doen, Big Brother is Watching You.
Tja hoop het natuurlijk niet maar verbazen zal het me helaas niet meer.
Het idee van een tropisch eiland zonder tech gaat me dan ook steeds meer aan staan echter ontbreken de miljoenen die nodig zijn om dit self sustaining te realiseren en die 59 miljoen win je toch nooit.
Nee precies, jammer dat dat er niet is, en dat we die kant op verplicht woorden als je een nieuwe TV straks wil kopen, en woord je verplicht een tweedehands TV te nemen als je al dat zooi er niet op wil hebben.
Ik deel ook de deels de mening van @Bl00dsoul. Voor mij moet een televisie een televisie kunnen wezen. Om op internet iets op te zoeken, heb ik een pc en smartphone. Ik heb ook geen netflix of dergelijke.
Wel maak ik gebruik van een chromecast om zaken van mijn smartphone naar mijn televisie (die is nog niet zo slim) te casten.
Hetgeen ik echter hier altijd zie voorbij komen over al de smartfuncties op een televisie, zijn de vele problemen en het stoppen van ondersteuning of de functies tout-court. En het is vooral dit laatste dat me stoort.
"Voor mij moet een televisie een televisie kunnen wezen. Om op internet iets op te zoeken, heb ik een pc en smartphone. "

Voor mij moet een televisie telefoon een televisie telefoon kunnen wezen. Om op internet iets op te zoeken, heb ik een pc en smartphone encyclopedie.

Wat een achterhaald geneuzel 😒

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 23 december 2018 01:32]

Wat een achterhaald geneuzel
*sigh* echt?
Het is een parodie op de uitspraak "laat een kind een kind zijn/wezen". Een uitspraak als tegenreactie op onze maatschappij die tegenwoordig eist dat kinderen sneller zich gedragen als een volwassene. Een eis die eigenlijk onmogelijk is omdat de hersenen van een kind anders werken dan bij een volwassene.
Nu je deze info hebt, kan je dat plaatsen in de vergelijking met slimme televisies?
Alle smart technologie die, zeker tot enige jaren geleden, men fabrieksaf in de televisie stak, was niet uitontwikkeld en traag (Ik spreek dus niet over smart technologie die men zelf toevoegd via externe bakjes.) Zie je de vergelijking?

En echt, ga jij voor je plezier iets opzoeken via je slimme tv?
Ik zeg trouwens niet dat alle smart functies overbodig zijn. Het rechtstreeks kunnen afspelen van digitale kanalen zonder dat er nog extra tuner, met eigen afstandsbediening, moet worden geplaatst. Een televisiegids. Dát zijn zaken die, naar mijn aanvoelen, een meerwaarde bieden aan een televisie. In het uiterste zou ik zelfs nog kunnen meegaan in een functie die de kamer aanpast om televisie te kijken, dus het dimmen van lichten en sluiten van gordijnen (dus deze google assistant). Maar dus zeker niet een app waarmee ik mijn bankzaken kan beheren.
Maar ik zal wel een antieke visie hebben...

[Reactie gewijzigd door Arator op 23 december 2018 12:57]

Goed verhaal, maar ik lees nu dat er eigenlijk alleen maar op hoeft te zitten, wat jij er op wilt.

Gelukkig zijn er heel veel mensen hier het met je eens!

Alhoewel, gordijnen dichtdoen automatisch, daar wordt je lui van volgens een flink aantal.
Dus dat mag er van hun weer niet op.
En dat geldt ook voor lampen dimmen. Want dat is te duur!
"Mijn Chinese lampjes dimmen op een appje ook wel" hoor ik ze al roepen.
Helaas, dat zal er dus niet van komen.
Maar ik ben bang dat er wel meer zaken zijn die anderen niet nuttig vinden, die jij wel graag wilt hebben.
Helemaal mee eens, gewoon geen bloatware en nutteloze rommel op een tv, het is en blijft een kijk apparaat en dat hoeft voor mij niets anders te doen. Natuurlijk ben ik dan erg ouderwets.
Maar mijn ervaring met geavanceerde computer systemen zegt mij dat het heel verstandig is om ver van dat soort technieken te blijven als je nog een beetje privacy wil behouden. Mocht je toch al geen prijs stellen op het feit dat de wereld mee kan genieten met jou uitspattingen en god weet wat je al niet meer wilt delen met de industrie dan wel de rest van de wereld is jou keuze.
Maar ik beloof je vroeg of laat gaat het tegen je keren, en dan maar klagen en zeuren dat de industrie jouw gegevens inclusief jouw medische welbevinden allang heeft gedeeld met god weet welk analytics bedrijf.
En eenmaal gedeeld kom je er nooit meer vanaf, dus veel plezier met die bagger.
Als je dat soort zaken wilt kan je beter kiezen voor een Google Home.
Daarvan weet je dat die het over 5 jaar nog doet.
Maar als het geïntegreerd is in je tv dan moet je maar afwachten of er updates blijven volgen.
Waarom zou je geen updates krijgen. Google update netjes en Samsung haar tv's ook jaren lang.
Zeker niet waar. Hoe snel er op Samsung TV's allerlei functies/apps verdwijnen is niet normaal.
Mijn high-end smart tv uit 2015 was in begin 2017 alweer een "domme" tv
Precies dit. Ik heb een high-end Samsung TV uit 2016 en heeft afgelopen maand nog een update gehad.
Maar ik ben vooral benieuwd hoe lang dit voortduurt. Twee jaar is niets in vergelijking tot de levensduur van de televisie.
Kan je niet beter dan een Android TV halen van bv. Sony/ Philips? Die worden dan toch veel langer ondersteund?
Maar daar zijn de SOC's weer erg langzaam van. Dus blijft een TV na een update wel normaal bruikbaar?
Kan er door de keuze van de SOC überhaupt wel een update gedaan worden.
De sociale van een samsung is ook langzaam, je bent beter af met een extern android kastje.
Ik heb een Sony Android TV en heb welgeteld 1 update gehad in 1,5 jaar. Ding is ook niet vooruit te branden.
Mijn F8000 heeft alle apps nog hoor , tv is uit 2013. Enige punt nu is dat ik de "oude" look and feel netflix app heb maar werkt wel.
Onzin. Ik heb nog een tv staan, een 55 inch SUHD van 3 jaar oud en die krijgt nog steeds updates. Een enkele keer verdwijnt er inderdaad een app zoals Twitter, maar wie gaat er nou twitteren via de TV.
Mijn destijds vrij dure F8000 heeft welgeteld 3 jaar als smarttv gefunctioneerd. Daarna ging het bergafwaarts en is de ene na de andere functie verwijdert.
Prima beeld enzo verder, maar de smarttv verhalen van Samsung neem ik tegenwoordig met een flinke korrel zout.
Welke apps zijn er dan verdwenen? Ik heb deze ervaring niet.....
Het gaat niet om apps. Apps kan Samsung weinig aan doen, dat ligt vooral bij de makers van de betreffende apps. Maar omdat je het vraagt: Spotify?

Het gaat om functies van de TV zelf, die zijn verdwenen. Dat je die ervaring zelf niet hebt maar de TV destijds wel bezat is bijzonder ongeloofwaardig. Samsung kondigde dergelijke veranderingen namelijk weken van te voren aan, met een banner bovenin het scherm, telkens wanneer je de TV aanzette.

De "On TV" hub, werkt dat bij jou nog? (Voorbeeldje.) Of een van de andere hubs? Bij mij toch allemaal mooi weg.

Voor meer voorbeelden, zie het relevante Gathering topic: [3D LED TV] Samsung 2013 Modellen: F6**, F7000 en F8000
Voor wat betreft de functionaliteiten heb je gelijk de hubs (op apps en multimedia na) zijn verdwenen. voor mij geen gemis omdat ik deze niet gebruikte. De spotify app heb ik nog, alleen van de NPO heb ik een oude app waar je eigenlijk niets aan hebt. Zelfde voor netflix geen probleem alles werkt alleen het ziet er oud uit. misschien ben ik een beperkte gebruiker..... spotify, netflix, youtube, synology ds video.

Als toevoeging ik gebruik een model uit singapore in developer mode.....
Nou, dat moet dan de afgelopen paar jaar verbeterd zijn, want mijn high-end Samsung uit eind 2014 heeft in een jaar tijd slechts één of twee updates gehad, en daarna niets meer... In de praktijk werken de meeste apps intussen niet meer, net zo min als de remote control via de smartphone.
Gelukkig kan je er tegenwoordig een Chromecast in prikken....
Of gewoon je telefoon gebruiken. Met Pixel telefoons hoef je alleen maar te knijpen in de telefoon en je hebt je assistent al.
Dat komt er bij mij niet in. Big brother is watching you. Om van ongewenste bezoekers (de software is vaak brak en wordt hooguit een jaartje voorzien van updates) nog maar te zwijgen. Genoeg betere alternatieven.

[Reactie gewijzigd door ZZP op 21 december 2018 13:02]

Je kunt hem gewoon niet aan internet hangen natuurlijk ;) Maar uit principe haal ik ook geen smart TV in huis. "Smart" features verbind ik zelf wel aan mijn TV met een externe HTPC.
Helemaal waar, natuurlijk. :) Zou het ook wel fijn vinden als ik een TV kon kopen die iets goedkoper is zonder overbodige fratsen.

Dat groot, groter, grootst heb ik ook nooit begrepen. Probeer tegenwoordig maar eens een goede maar bescheiden TV van 30 inch of minder te vinden. Kom dan al snel uit bij een PC monitor.

[Reactie gewijzigd door ZZP op 21 december 2018 13:10]

Prima toch? Zijn vaak ook goedkoper... Gewoon een mooie PC monitor met paar HDMI ingangen, settop box eraan. Klaar.
Ik snap dat groot, groter, grootst wel. Ik zit op ruim vier meter van mijn 4k tv en heb toch veel liever mijn 65” dan een 30” om van die afstand te kijken.
Zolang jij het commando Hey/OK Google niet geeft wordt er niks doorgestuurd..
Dat hoop ik voor je. Maar hoe zeker kun je daarvan zijn? Het ding luistert wel continue mee hè? Hoe kan het anders spontaan reageren op spraakopdrachten? En welke metadata verzamelt en verstuurt het? Kan Google ook ‘zien’ wat je kijk- en luistergedrag is?
Heel simpel, bekijk je netwerk verkeer. Dan zal je zien dat zolang je geen "oké Google" zegt er in geval van een Google home niks verstuurd wordt. Bij een TV zal dat alleen wel anders zijn als ik zie hoe vaak mijn Sony TV contact zocht met de servers van Sony

[Reactie gewijzigd door AWitteveen op 21 december 2018 13:42]

Kan het niet bewaard worden tot je hey google zegt en dan wordt het gezamelijk encrypted verstuurd? Lijkt me technisch heel makkelijk haalbaar en niet te achterhalen
die smart features zijn toch wel handig hoor, Plex, emby ,netflix .. ... zou het toch missen als ik geen smart tv had
Dat snap ik. Maar er zijn ook devices (Nvidia Shield) die dat veel sneller en beter doen. En wel lange support krijgen... in tegenstelling tot tv's waarbij de apps vaak na een paar jaar al niet meer werken.

Ook zijn er goedkopere losse devices die dat vaak net zo goed of beter doen, met dezelfde goede support (mi box s bijvoorbeeld).

Vandaar dat veel mensen liever geen "smart" gedeelte gebruiken. Want het is eigenlijk altijd traag, en de updates zijn 2/3 jaar en dan werken apps opeens niet meer.
Mijn LG met Webos 1. zoveel werken alle apps nog youtube/netflix etc, en deze tv heb ik al meer dan 4 jaar al weer.
bij mijn samsung tv's zijn de smart features toch zeer rap hoor
Ik gebruik een tablet/smartphone via HDMI op de TV en AVR. Werkt net zo goed hoor.
Spraakbesturing is imho altijd een mixed bag. Ik vind het prettiger om gewoon op een knop te drukken, mede omdat spraak niet altijd herkend wordt. Die knop werkt echter wél altijd.
Tot de afstandsbediening kwijt is, je moet opstaan om de lichten aan te zetten, door 6 menu's moet voor je de netflix-serie van je keuze hebt gevonden, of het toch op een andere dienst lijkt te staan :+

Een assistant kan best handig zijn. Wel moet het nog wat verder doorontwikkeld worden.... maar een groot deel werkt gewoon goed. Zeggen: "Kijk The Soprano's op netflix" is een stuk sneller dan de TV aanzetten, juiste source kiezen, juiste app kiezen, de titel intypen (sowieso een succes met een afstandsbediening, tekst typen) de juiste aflevering kiezen....

Sterker nog. Er zijn al smart-tv's/assistants waarbij je enkel de titel zegt van de serie, en hij dan vraagt van welke dienst je die wilt afspelen.


Dus ja, voice control kan zeker handig zijn. juist omdat je geen afstandsbediening/smartphone etc nodig hebt. U vraagt, Het draait.

Voor genoeg dingen is een afstandsbediening nog handig. Volume is nog niet heel handig met tv's en receivers (volume op 40% werkt bijvoorbeeld niet op een tv, wel op de Google Home). en "zappen" werkt ook niet echt lekker. Al wordt dat ook makkelijker (maak een commando: Kijk NPO 3 wat vervolgens schakelt naar net 3 en klaar).

Elk medium heeft zijn voor en nadelen. Een smart assistant is een extra hulpmiddel welke zijn voors en tegens kent. Maar voor snelle interactie is het ideaal. Lampen aan/uitzetten, de tv aanzetten, een liedje van spotify draaien. Dat soort spul. Voor iets waar meer interactie nodig is, is een afstandsbediening handiger.

Het is niet OF, maar EN O-)
Sterker nog. Er zijn al smart-tv's/assistants waarbij je enkel de titel zegt van de serie, en hij dan vraagt van welke dienst je die wilt afspelen.
Kan dat niet in 1 keer.?
'Narcos, Netflix'
Ja, als je mijn tekst leest zie je dat dat ook direct kan. (kijk Narcos op Netflix)
Maar ik weet niet de volledige library van Netflix, Videoland en Amazon Prime uit mijn hoofd ;-) dus dan is zo'n feature best handig.
Maar ik weet niet de volledige library van Netflix, Videoland en Amazon Prime uit mijn hoofd ;-) dus dan is zo'n feature best handig.
Als je de library niet kent moet je dus in discussie met het apparaat ? En dan weet je nog niet van wie de serie is. ;)
'Narcos' moet eigenlijk genoeg zijn.
Dat is het toch ook? als er maar 1 aanbieder is pakt die gewoon die neem ik aan.
Bij meerdere aanbieders heb je keuze. Wat best handig kan zijn.... aangezien niet elke aanbieder hetzelfde aanbied (Netflix heeft HDR, maar Prime gebruikt Dolby Vision dacht ik). Het enige wat je dan gebeurt is dat de assistant vraagt welke service je wilt gebruiken.

Maar zoals gezegd: er zijn zeker nog verbeteringen mogelijk. Maar een default-service is vast in te stellen. Voor muziek kan je ook een default-service instellen (spotify of Google Music bijvoorbeeld).
Nee hoor.... Afstandsbediening werkt bij mij vaak niet... Is het IR signaal weer niet goed ontvangen (ondanks meerdere IR boosters).
Spraak wordt daarentegen wel nagenoeg altijd goed herkend - alleen gaat het nu nog wel eens mis met achterliggende acties... Ik zet mijn TV daarom inmiddels vaker aan via Google Home dan met de afstandsbediening. Werkt beter!
Ik vind spraakbesturing vaak net zoiets als een ouderwetse text adventure. Gebruik ik de verkeerde woorden in de verkeerde volgorde of kan ik echt geen touw aan een pijl van een boog vastknopen?
Ferm tegenstander hier. Ik vertrouw bedrijven als Google niet meer. Door "bugs" en achterdeuren in de software heb ik niet zelf meer in de hand wat er met mijn spullen wordt uitgevoerd. Ik neig dan ook steeds meer naar een "domme" beeldweergever waar ik zelf een mediaplayer voor kan zetten die TV, Films, Netflix en dat soort gedoe in kan aanbrengen. Mijn huidige Samsungs die niet al te smart is, wordt dan ook de laatste in de rij Samsungs. Het gezin hier is al gewend aan de Humax TV ontvanger, er is dan ook geen leermoment nodig. Dus nee Google, ik doe even niet mee.
Hopelijk blijft dit lekker bij samsung en laten andere bedrijven dit links liggen of brengen ze ook modellen uit waar al deze gekkigheid niet op aanwezig is.

Prima dat mensen die “home assistent” dingen prachtig vinden maar dat gaat niet voor iedereen op. Hopelijk is deze groep nog jaren groot genoeg om rekening mee te blijven houden.

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 21 december 2018 13:01]

Helaas hebben andere merken dit al :(

Sony heeft dit op een paar modellen zitten, LG heeft dit op in ieder geval enkele 2018 modellen. Je kan er dus vanuit gaan dat er alleen maar meer toekomstige modellen dezelfde privacy issues aan boord hebben.

Gelukkig werken TVs nog zonder een internetverbinding.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 21 december 2018 13:25]

Precies, onze nieuwe Sony Bravia heeft het ook.. leuk om eens te testen verder nooit meer gebruikt.
aiii ;(
Thanks, hier was ik niet van op de hoogte.
Liever niet. Ik ben een groot fan van de Samsung TV's, maar als ze er Google Assistant in gaan bouwen moet ik toch een andere gaan vinden. Google zoekt maar een andere manier om af te luisteren *zet aluhoedje op*
Maak je hoedje maar van deze zaterdagkrant

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True