Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Providers verdienen meer aan tv-diensten door prijsverhogingen

Providers hebben in het afgelopen kwartaal per maand een paar miljoen euro extra verdiend door prijsverhogingen. Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper. De omzet steeg, terwijl het aantal mensen met een tv-abonnement juist daalde.

Het aantal aansluitingen daalde met 0,1 procent naar 7,46 miljoen, zegt Telecompaper. De omzet steeg met zes miljoen euro in het hele kwartaal, dus ongeveer twee miljoen euro per maand. Per tv-aansluiting verdienden tv-aanbieders dus ongeveer 28 eurocent extra.

De meeste mensen kijken tv via de kabel; 55,7 procent van de huishoudens met tv kijkt via coax. Koper volgt met 21,3 procent en glasvezel met 15,6 procent. Satelliet en Digitenne hebben allebei een aandeel van minder dan 5 procent.

VodafoneZiggo is de grootste provider met 52,2 procent van de markt, gevolgd door KPN met 31,7 procent en het komende fusiebedrijf T-Mobile/Tele2. T-Mobile en Tele2 hebben gezamenlijk 4,8 procent van de markt in handen. Canal Digitaal, Delta en Caiway volgen daarna met 4,6 procent. Telecompaper baseert zich voornamelijk op kwartaalcijfers van de bedrijven in de markt om de cijfers te berekenen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-12-2018 • 16:34

145 Linkedin Google+

Submitter: shadow4thedark

Reacties (145)

Wijzig sortering
Nu maar hopen dat die gestegen omzet van Ziggo ook daadwerkelijk gebruikt wordt in investeringen zoals beloofd in de e-mail waarin de prijsverhoging van 2 euro werd aangekondigd middels:

"Elke dag investeren we in het netwerk van morgen. Om het snel, betrouwbaar en veilig te houden. Zodat u zorgeloos met meerdere apparaten tegelijkertijd kunt internetten en genieten van de mooiste televisie".

Ik wacht met smart op een fatsoenlijke STB zodat ik geen mini kacheltje onder m’n tv heb staan loeien, ook in standby. Of op een fatsoenlijke oplossing om middels een CAM gewoon fatsoenlijk Replay TV kan bekijken (dat is de enige reden dat ik die vervloekte Horizon box heb).
Ik mag er inhoudelijk niks over zeggen maar er komt een fatsoenlijke STB aan die aanzienlijk beter is dan je huidige Horizon. Lager verbruik en véél sneller. De nieuwe STB is een verademing tov de oude stroomvreter!

[Reactie gewijzigd door duderuud op 12 december 2018 20:37]

Dat is toch niks nieuws? nieuws: Ziggo-klanten krijgen volgend jaar mediabox met 4k- en hdr-ondersteuning
Wordt wel eens tijd, de huidige boxen van Ziggo kan echt niet..
Wij hebben sinds een paar maanden glasvezel + telfort + EB V10. Tering, wat een verademing is dat. Een kastje te grootte van een dubbel dvd hoesje. Bloedsnel door instant opstarten, opslaan in de cloud, en HD Glas zenders, zo enorm veel scherper dan HD en gewone zenders! Voor ons écht geen Ziggo / Kabel meer.
Dan moet je wel glasvezel in de buurt hebben, dan pas heb je echt keuze zat.. helaas hebben mensen de keuze tussen het Ziggo netwerk en KPN koper..
Ik wil gewoon een goedwerkende app op de ATV 4K met opneem functionaliteit. Heb ik helemaal geen STB nodig waar ik dan wéér een maandelijks bedrag voor moet betalen en wéér een extra apparaatje in de kast ;-)

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 12 december 2018 18:59]

Dat word Q2 2019 werd er op een ziggo forum verteld
Tevens waren de eerste test ervaringen met de 4K box lovend
Maak er dan "Inhoudelijk" van, nu vertel Je al dat het komt..
Mag er ook niets inhoudelijk over zeggen, ik ben er ook helemaal klaar mee met al die projsverhogingen de laatsre jaren. Ben al 2 jaar weg bij ziggo en nog helemaal geen spijt.
Die belofte is makkelijk te maken. Vrijwel alles wat ze doen aan onderhoud kan worden geteld als een investering in morgen.
dan moet die 2 euro ook wel naar onderhoud gaan.
Volgens mij is onderhoud en modernisering gewoon onderdeel van je kosten. als je daar 2 euro extra voor in rekening moet gaan brengen heb je toch iets verkeerd gedaan. Kan zijn dat je laatste jaren te weinig hebt gedaan om meer winst te maken voor de aandeelhouder en jij nu dat extra geld nodig hebt om de winst op peil te blijven houden.

Gok op het laatste.
De winst daalt zelfs ondanks de prijsverhogingen. Reorganisaties doen het ook niet. De melkkoe is leeg. Enkel prijsverhogingen zullen volgen om de winst voor de aandeelhouders te maximaliseren. En dan heb ik het vooral over het stijgen van de goedkoopste abonnementen... Want daar zit het geld voor de providers...
En dat doen zowel KPN als VFZiggo. Die andere partijen hebben geen invloed op de quadplay aanbiedingen.
Als ze de prijsverhogingen niet doorvoeren, dan geen winst en dus geen bonus voor het management.
Ik gok dat ze het nu met 3 euro a 4 euro per jaar gaan verhogen, cfr Telenet Belgium.

En de uitleg is vooral bedoeld om het naar de klanten te verantwoorden.. die slikken het dan toch.. ik bedoel.. je kunt m oeilijk zeggen dat het om de zoveelste villa of buitenverblijf van mr X of Y is.
Ben abonnee van het eerste uur sinds het begin van kabel internet, nooit veranderd (Sonera Plaza). Het is altijd zo geweest dat elk jaar €1 tot €2 erboven op komt, volgens mij zeldzaam ook €0,50. Gulden tijdperk herinner ik niet was te klein :P
Er moet natuurlijk altijd een leuk verhaal bij, maar dit is gewoon standaard vanwege stijgende kosten al dan niet door inflatie. Elk jaar abonement verlengen voor een korting of om weer op het oude niveau te komen kwa maandbedrag en het komt goed. Hiermee melken ze alleen klanten die hun abonnement nooit aanraken.
Weet je wat grappig is, kijk eens naar mobiele abbo's, die worden steeds goedkoper d.w zvoor hetzelfde bedrag meer data sms of nu gewoon alles onbeperkt. Vast lopen de prijzen alleen maar op.
Het is maar net hoe je het uitlegt, Ziggo noemt het zelf een tariefwijziging :+
vooral bedoeld om de coax up te graden

2017 nieuws: Ziggo verhoogt prijzen van veel abonnementen met 2,55 euro per maand
Ziggo zegt dat de prijsverhoging nodig is vanwege investeringen in het netwerk en de kosten voor series, films en sport op tv.

2018 nieuws: Ziggo gaat prijzen van deel van zijn abonnementen verhogen met 2 euro...
"De reden is dat het dataverbruik explosief toeneemt, dat vergt investeringen in het netwerk. Daarnaast gaat het om een klein stukje inflatiecorrectie", beargumenteert de woordvoerder.
2017 nieuws: Ziggo verhoogt prijzen van veel abonnementen met 2,55 euro per maand
Ziggo zegt dat de prijsverhoging nodig is vanwege investeringen in het netwerk en de kosten voor series, films en sport op tv.
Tjah, ik gebruik die VOD dienst niet eens, dus waarom moest mijn abbo omhoog :( Als dat de smoes is voor prijsverhoging, gooi dan extra kosten op de extra TV pakketten, en de prijs per VOD omhoog
Je kan bijna alles op onderhoud gooien als je creatief genoeg bent. Medewerkers aannemen kan je gooien onder het kopje onderhoud, gebouw verbouwen zodat de medewerkers op een betere locatie werken en daardoor productiever zijn.
Onderhoud aan het jacht van de CEO bijvoorbeeld.
offtopic: en zijn Mercedes S klasse.

Maar goed, is in de farmaceutisch industrie ook zo, en daar betalen we ook dik voor.

Heb je het hoofdkantoor van de mediq apotheek weleens gezien? Moet op een manier terug verdient worden..

http://swinn.nl/projecten/facet-hoofdkantoor-mediq
Wij betalen zelf als consument niet meer zoveel direct aan Mediq zoals wij dat bij Ziggo doen. Mediq heeft in 2015 al haar apotheken verkocht aan Brocacef. Tegenwoordig leveren ze voornamelijk nog aan ziekenhuizen en zorginstellingen. Uiteraard betalen wij dit zelf onder aan de streep, maar de vergelijking met de abonnementsverhoging van Ziggo gaat hier door niet meer op.

Van die verkoop zullen ze denk ik het hoofdkantoor gefinancierd hebben.
In dat kantoor zitten ze al een tijdje niet meer.
Ze moeten max verstappen en Ajax betalen.
Mogen ze eens investeren om van kabel naar glasvezel over te stappen 8)7 .
Of een redundantie oplossing bieden voor ZZP en MKB ipv de kop in het zand steken en als advies geven dat men beter zelf een derde partij in de arm kan nemen voor een fallback optie. Zou met vodafone toch makkelijk iets met 4G kunnen regelen.. Vooralsnog zijn ze, zoals het lijkt vanuit mijn positie, alleen maar gefuseerd om meer geld te verdienen en niet om hun diensten aanzienlijk te verbeteren.
redundante ZZP/MKB oplossingen
En wat zou een ZZP/MKBer voor zulke oplossingen willen betalen? Het antwoord hier op is (vanuit de ISP kant) vrijwel zeker: niet genoeg. Als ik naar de Ziggo Zakelijk website kijk mis ik daar info over iets anders dan lijnen met een verhoogde SLA, wellicht hebben ze het maar waar is de info? Schijnbaar zijn ze niet geinteresseerd/in staat om dit soort specifieke setups te maken, iets wat 3rd party aanbieders wel al gedaan hebben.

En een fusie gaat men niet doen om meer kosten en minder winst te maken, duh!
Je wil niet weten hoe de b2b verbindingen van vodafone worden aan elkaar geknoopt.. dat is echt geknutsel. ;)
HA! Ik werk in het veld; Ik heb er een "beeld" van.
Van die extra 28 cent gaat dat niet makkelijk he?

In de komende jaren zullen we rekening moeten houden met stijgende kosten voor data, of die nu via 5G of fiber komt omdat er op dit moment miljarden per maand geïnvesteerd moet worden en de marges al flinterdun zijn.
Volgens mij zijn ze al grotendeels op glasvezel alleen zal het laatste stuk naar de woonkamer niet zo snel gaan denk ik. Voorlopig ook nog geen reden toe met Docis 3.1
Oud-UPC gebied zeker, dat van die CAM? Not gonna happen. Zit daar al jaren op te wachten, vraag er één keer per jaar naar. Antwoord is steevast dat in oud-UPC gebied alleen digitale TV via CI+-module mogelijk is, geen interactieve TV. Op de vraag wanneer interactieve TV dan beschikbaar komt, kunnen ze geen antwoord geven.

Dus ook ik blijf aan die vervloekte Horizon Box vast zitten.

Heb nog wel eens gekeken om TV en telefoon dan maar op te zeggen en alleen internet te nemen. Maar dan betaal je maar een paar euro's/maand minder. Over koppelverkoop gesproken.

(Durf de overstap naar ADSL niet zo goed te maken eerlijk gezegd :P Ben in dat opzicht misschien wat te verwend met de snelheden en stabiliteit van Ziggo)

[Reactie gewijzigd door DFKT op 12 december 2018 16:56]

Yep, voormalig UPC gebied. I know, Ziggo gebied gebruikt een ander systeem. En ik maar hopen op harmonisatie naar de Ziggo standaard, maar nee hoor... Ik kijk inmiddels zo weinig TV dat ik maar overweeg om heel Ziggo eruit te knallen en over the top dat enkele programma te gaan kijken via Videoland of NLziet ofzo.
Dat heb ik recent gedaan. Overgestapt naar T-Mobile glasvezel 750mbit up/down (alleen internet) en een NLZiet abonnement genomen om de Nederlandse zenders (vooral NPO) te kunnen blijven kijken. Heb een AppleTV gekocht waar een native app voor beschikbaar is.

Voordelen: sneller internet, geen reclames meer en overal kunnen kijken. Nadeel is natuurlijk dat ik veel zenders niet meer kan kijken, maar ach. En ik ben bijna € 20,- per maand goedkoper uit :).
Hadden we allemaal maar de glasvezel keuze...
Hoezo heb je een NLZiet abbonoment genomen voor de NPO? Die kun je ook gratis bekijken op npo1.nl , npo2.nl en npo3.nl
Het is gewoon wachten op een internet tv aanbieder waar je gewoon on demand zaken kan terugkijken. Je hebt alleen internet signaal nodig en niets meer.

Probleem is dan, je hebt een app op je tv nodig en tja met smart tv's werkt die app na x jaar dan weer niet meer.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 12 december 2018 17:47]

Dat kan al gewoon bij Ziggo hoor, op enkele zenders na (Live kan alles behalve Film1, Replay TV kan niet bij de buitenlandse zenders zoals dr VRT en BBC). TV app heb je niet nodig, dat kan uiteraard ook gewoon via Ziggo Go met Android of iOS i.c.m. een Chromecast.

Met andere woorden, je TV heeft tegenwoordig geeneens een CAM module of settop box nodig om TV te kunnen kijken. Zappen doe je alleen met je smartphone, tablet of laptop.
VRT kan je terugkijken via de online registratie. Belgisch adres opgeven en hupsakee.. kun je de vrt zo kijken in heel europa.
Ik bedoel Replay TV via de Ziggo Go app, dat kan helaas niet. Ook BBC is terug te kijken via de BBC iPlayer.
Replay Tv via de Ziggo go app gaan ze niet doen.. wie wil dan nog een box afnemen...
Nogmaals, dat is al gewoon aanwezig, een week terug kijken kan bij vrijwel alle Nederlandse publieke, commerciële en betaalde kanalen, op enkele uitzonderingen na (kanalen en (sport)programma's). Bij sommige commerciële kanalen (RTL, SBS) kan je niet doorspoelen (en ben je dus verplicht reclame te kijken), maar het gros geeft je de vrijheid. Circa 130 kanalen zijn via de app te bekijken, waarvan 60 Replay TV hebben (en dit zijn de voornaamste kanalen), dit bestaat zo'n 2,5 jaar in zijn huidige vorm. Te streamen met zowel Chromecast als Airplay.

Ze gaan het dus niet doen, ze hebben het al lang en breed gedaan. De eerste mediabox (of dat nu de XL, CI+ module of wat anders is) krijg je zonder extra meerkosten bij je abonnement. Je wordt niet verplicht deze aan te sluiten en je kan dus gewoon alles via de app, al dan niet streamend, bekijken.

Ik vind het een heerlijke dienst, die ook nog eens probleemloos zonder VPN in het buitenland te gebruiken is.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 13 december 2018 16:23]

En neem je een box af of niet !?
Als ik de HDMI out aansluit dan werkt de replay functie toch niet op de iPad.
Dan wordt het niet gesupport.
Dan zal het in het streamen zitten. Standaard via de HDMI output werkt live tv kijken wel, maar via de HDMI out is er geen replay tv.

[Reactie gewijzigd door Dragonheart-03 op 13 december 2018 18:42]

Ik heb hier toevallig een klein beetje ervaring mee. Wij zijn een kleine studenten partij die nonprofit exact dit doen voor ~1000 studenten.

Helaas is het zelfs als nonprofit waar iedereen vrijwillig werkt bijna niet te doen. Aan alle kanten willen 'rechthebbende' en andere partijen belachelijke bedragen zien.

De reden dat een dergelijke service er nog niet is, is omdat het niet te doen is als kleine startende partij. Het zou uit een van de grote bestaande partijen moeten komen, en ja, waarom zouden die hun business model omgooien?
NLziet? :+

On demand terugkijken (en bij RTL een week vooruit kijken)
Enkel internet nodig
App voor Android/IOS/Android TV/veel recente smart-tv's en Apple TV.

Sowieso zou ik nooit vertrouwen op een smart-tv. Gewoon een android-tv boxje of iets dergelijks en je kan heeeeel lang vooruit, met support.

Ik ben zelf nu een aantal maanden TV-vrij. Enkel een Nvidia shield + NLziet en dat bevalt prima. De besparing op tv kan ik NLziet van betalen. En ik heb daardoor eigenlijk geen reclame meer, tenzij ik 'live' kijk. Maar als je kan kijken wat je wilt, ga je niet snel meer live kijken..... aangezien 90% bestaat uit reclame, reclame-programma's (vooral smiddag's) en tell-sell.

[Reactie gewijzigd door waah op 13 december 2018 15:02]

Als je de horizon hebt kun je nog lang wachten.
Dikke fout geweest en ze moeten natuurlijk wel eerst hun geld terugverdienen voordat ze met een nieuwe komen.
Ik raad dan toch gewoon een Chromecast i.c.m met CAM of Humax aan als de Horizon/Mediabox XL je stoort. Via de Ziggo Go app heb je namelijk vrijwel dezelfde functies. Het enige nadeel aan CAM is dat je niet kan opnemen, al is dat technisch vast wel mogelijk via een clouddienst. Ik zweer nog altijd bij de Humax boxjes. Stil, snelle response, en alle opnames hengel je ook via je PC draadloos binnen. Het enige nadeel is dat bepaalde apps ontbreken en niet op afstand kan opnemen, maar je krijgt er tenminste degelijkheid voor terug.
Enige nadeel is dat je geen losse smartcard meer kunt aanschaffen welke je nodig hebt voor de Humax STB. Aangezien die de horizonbox geen smartcard meer heeft, is het aannemelijk dat veel klanten geen smartcard meer hebben. Overstappen op een andere STB (met smartcard) wordt dus lastig.

Ik ben blij dat ik nog een Humax + smartcard heb vanwege de voordelen die je noemt.
Het kan wel hoor, alleen kost het 2 euro per maand extra. Als je je Mediabox XL inlevert voor een CI+ module of Humax zonder PVR krijg je de eerste smartcard zonder meerprijs.
Dat je de eerste zonder meerprijs krijgt wist ik niet. Bedankt.

2 euro p/m wist ik wel maar dat vind ik echter van de zotte.
Ik heb juist een email gehad over een prijsverlaging van 4.95
En heb nieuwe apparatuur gekregen.
Dan zou ik eens goed weergeven wat je precies had en wat je nu gaat krijgen.
Er is nooit liefde vanuit een isp om jou goedkoper beter product te leveren.
En als werknemer van een dergelijke isp kan ik je nu al aangeven dat het bedrijf zijn agenda heeft. Dus wat had je en wat krijg je. Had je nog oude smc hardware en ga je nu over op horizon. Lees van koop hardware naar huur.
Er verandert verder niets voor mij:

Televisie
Aan uw tv-abonnement verandert niets. Alles blijft zoals het is.
Internet
Uw internet blijft even snel als het was. Downloaden doet u met 200 Mbps.
En uploaden gaat met 20 Mbps.
Bellen
Aan uw telefoonabonnement verandert niets. Alles blijft zoals u gewend bent.
Prijs
De prijs van uw pakket gaat omlaag met € 4,95.
Welke Hardware heb je momenteel en wat ga je krijgen.
Ik heb een Compal modem gekregen.
Ik had een ubee modem zonder wifi.
Verdienen = Na investeringen

Oftewel gewoon cashen
je horizon box, die zit na een paar jaar vol stof en wordt dan traag.
Haha hoezo zou de box trager worden van wat stof?

Daarbij heb ik een redelijk nieuwe box.
je horizon box is gewoon een pc, die trottle door de warmte ;-)
Het is vooral een onding. Mijn AppleTv is kleiner, veel sneller, heeft een mooiere GUI en is veel zuiniger.
Bij satelliet heb je gratis al een hoop zenders, de mensen die gratis kijken zijn niet meegeteld.

Sowieso van twee jaar abo kosten betaal TV kun je een schotel aanschaffen met kastje en Astra 1,2,3 Hotbird eenmalig dan heb je al meer dan 500 zenders voor niks waaronder 40+ HD zenders.

Het is dat mensen perse die hollandse kanalen moeten kijken die toch echt maar heel weinig te bieden hebben en echt geen 20 euro per maand waard zijn, mensen niet door hebben dat 20 euro voor zenders betalen per maand niet noodzakelijkerwijs normaal is plus de gedwongen kabel/internet afname bij ziggo en dat de schotel niet laagdrempelig is.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 13 december 2018 00:41]

Ik kijk ook al jaren gratis via de satelliet naar de Britse en Duitse tv.
Uiteraard eenmalig een investering, maar gezien de Britse content is dat wel de moeite waard.
En dus word ook ik niet meegeteld.

Overigens kan ik in mijn nieuwe woning geen satelliet tv meer kijken.....de gemeente vind het leuk om toren hoge bomen naast mijn huis te hebben staan....geen vrij zicht helaas. Dus gaat het maar via internet/vpn, werkt wel, maar geen HD meer :'(
Goh, zou er dan toch een klein probleem met hoeveelheid concurentie in de markt zijn ontstaan door al die fusies?
Nee hoor, ik heb alleen glasvezel met internet en geen TV of telefoon abonnement.
Veel mensen in Nederland kunnen daar ook voor kiezen maar kiezen toch voor Ziggo
En, ja ik weet dat geld niet voor iedereen, en dat vind ik jammer.
Veel mensen hebben geen glasvezel en kunnen alleen kiezen tussen Ziggo of ADSL. Als jij glasvezel kan krijgen heb je net geluk gehad.
En het is jammer dat niet iedereen kiest voor een totaal pakket met alles er in want dan wordt het voor iedereen goedkoper. ;)
Elk abonnement bij alle Nederlanders is opgebouwd uit 3 basis bedragen, elk onderdeel met een waarde van ongeveer €20-25 (natte vinger, afgezien van het pakket)
-kosten voor de kabel (coax koper of glas)
-service, onderhoud, algemene kosten provider
-kosten voor het geleverde, al dan niet internet, TV zenders en aanvullende pakketten.

Dit laatste verschilt nogal en daar is dus dit jaar aan verdient / goed uit onderhandeld.
Bij Ziggo heb je 'gratis' Formule 1 (zolang het duurt) Bij Fiber 'gratis' Fox eredivisie 1 enz.
Er is geen één contract gelijk, ook de contractduur verschilt per kabelaar/provider
De contracten die providers met zenders afsluiten kunnen hier en daar dus behoorlijk afwijken.
UPC had bijvoorbeeld ooit ruzie met CNN over de prijs en Stichting Kabel Veendam had ooit met RTL een aantal akkefietjes en dreigde zelfs de zenders uit de lucht te halen.
Over uitonderhandelen gesproken ;)
SKV is de afgelopen jaren regelmatig in het (landelijk) nieuws geweest, door haar eigenzinnige en unieke karakter, alsmede haar geschillen met Essent kabelcom, tegenwoordig Ziggo en de Holland Media Groep (HMG), met als gevolg dat het bestuur van SKV in de zomer van 2003 de zenders van de HMG uitschakelde, en de leden van SKV gedurende een aantal weken verstoken waren van de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin.
en in 2015 over RTL-Z
RTL verlangt bovendien dat kabelbedrijven de nieuwe zender op kanaal 11 zetten. ‘Als je dat niet doet, moet je meer betalen’,
Kortom, er gebeurt achter de beeldschermen soms meer dan je denkt :+
RTL verlangt bovendien dat kabelbedrijven de nieuwe zender op kanaal 11 zetten.
Jammer voor RTL, maar bij mij werkt juist de '1' niet op de KPN-afstandsbediening... Dus kan ik niet snel naar RTL zappen ;).
Niet dat ik daar veel te zoeken heb...
Investeringen my ass dus wat ze elke keer roepen bij een verhoging...
Sowieso klinkt het niet als een meerjarenplanning mbt investeringen in het netwerk. Zo van we doen maar wat. Oh geen geld om te investeren dan maar prijsverhoging. Sure

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 12 december 2018 16:45]

Investeringen my ass dus wat ze elke keer roepen bij een verhoging...
Lees gewoon eens een jaarverslag, dan zie je precies hoeveel providers investeren. KPN is niet eens een grote met 1.2 miljard dit jaar. Dat zijn heel veel 28 centen.

Of jij denk dat een 5G netwerk aan de boom groeit, kan natuurlijk ook. Terwijl het voor alle providers samen tegen de 4 miljard gaat kosten. Alweer heel veel keer 28 cent.
Ze verdienen 28 cent MEER PER KWARTAAL per aansluiting. Dat is wel een belangerijke nuance.
Ze verdienen 28 cent MEER PER KWARTAAL per aansluiting. Dat is wel een belangerijke nuance.
Dus die 5 euro verhoging was hard nodig omdat ze voorheen 4,72 per kwartaal per gebruiker verlies maakten? Dat geloof je toch niet!

Die 'inflatie' correctie vindt ieder jaar plaats. Met een percentage waar de gemiddelde Nederlander van mag dromen dat ie dat ooit als salarisverhoging gaat krijgen.
[...]
Dus die 5 euro verhoging was hard nodig omdat ze voorheen 4,72 per kwartaal per gebruiker verlies maakten? Dat geloof je toch niet!
Waar beweer ik dat dan? Ik reageer op de reactie van falconhunter over zijn uitspraak dat de investeringen in de netwerken uit heel wat "28 centjes" bestaan en daarmee implicerend dat het wel meevalt met de winst per aansluiting in verhouding tot de nodige investeringen. Ik reageer niet op jouw reactie en de 5euro verhoging.
Sorry, niet goed gelezen 8)7
Als de providers fatsoenlijk in 4g geïnvesteerd hebben, dan hangt het 5g netwerk praktisch al aan een boom. Je kunt in veel gevallen namelijk dezelfde hardware gebruiken.
Ik zal eens kijken als T-Mible zo ver is, even geuld AUB.
Maar TV via voormalig Vodafa-nu Thuis, nu T-Mobile-Thuis, is er Flink op vooruit gegaan.
Betere Modem/Router/ TV-Module dan Vodafone ooit heeft gehad.

(En Kabel was hier, vanaf "Chello" al bagger geworden,.)
Ik lees iedere keer dat kruis subsidiëring niet mag. De bank moet bijvoorbeeld de kosten voor het aanhouden van je betaalrekening apart aanrekenen en mag dat niet 'gratis' maken uit de winst op andere activiteiten.

Waarom zou dat hier dan wel mogen? Je hebt het over het bouwen van een 5g netwerk terwijl de kosten van de tv abonnementen verhoogd worden.
KPN gooide er 5 euro bovenop terwijl ik nog zat te wachten op m'n aansluiting, dat zijn best een hoop 28 centen.

Glasvezeltenten opkopen, vervolgens zelf de ontwikkeling stilzetten en handig gebruik maken van de marktmacht die het je oplevert (prijsstijgingen). KPN en Ziggo/Vodafone allebei met hun combi deals, dikke kans dat die elkaar heel goed weten te vinden als het gaat om hoe de markt te bedienen... over 20 jaar komen we er dan opeens achter dat ze al die jaren prijsafspraken maakten, zou me werkelijk niks verbazen.
Voorlopig zijn ze van VodafoneZiggo nog wel een tijdje bezig iedereen van de analoge kabel af te zetten. Daar zal wel heel veel in gaan zitten vrees ik.
Dan doen ze zo af en toe eens een beetje snelheid verhoging er bij (die 80-90% van de gewone gebruikers niet nodig heeft) en dat noemen ze vooruitgang.
Die brakke ziggogo website is nog steeds verschrikkelijk, nog steeds geen appletv app terwijl die al heel erg lang is aangekondigd etc. Dus nee, geen enkele (zichtbare) verbetering.
Daar wordt toch helemaal niets over gezegd in het artikel? Dit is dom praten om het dom praten
Nee, maar dat wordt wel gezegd in de brief van Ziggo die je krijgt als ze de prijsverhoging aan je doorgeven. Alle prijsverhogingen worden geïnvesteerd in de verbetering van de service en het netwerk, zo zeggen ze, ten minste.
Niks nieuws bij zorgverzekeringen e.d "door de gestegen kosten... " blablabla.
Soms zou het best kunnen kloppen, maar het zinnetje is zo standaard dat het gaat ergeren.
Bijna dagelijks krijgen wij de foutmelding dat een kanaal is gecodeerd en niet kan worden gedecodeerd door onze CI+ module, dan gaat het beeld op zwart.

Er staat veel op het net over dit probleem icm met de Sony HX850, maar nergens een echte oplossing.
Ziggo zegt dat de CI+ module kapot is en dat we een nieuwe kunnen huren. :S
Onze 2e module van een andere tv is dan toevallig ook kapot... daarmee hebben wij hetzelfde probleem.
Even van kanaal switchen of uit/aanzetten lost het op, maar het blijft vervelend.

Goed bezig Ziggo!
Wij kunnen niet wachten op de aanleg van glasvezel in onze regio...
Ook gehad met een LG oled scherm. Niet vaak, maar soms weigerde ie. Moest ik de tv uit en aan zetten of een keer van zender switchen. Wat raar was is als ik naar NED3 ging en daarna naar RTL4, werkte het ineens weer. Als ik zapte tussen gecodeerde zenders meestal niet
Bij mij was het uiteindelijk een coax kabel die niet helemaal lekker was. Die vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

[Reactie gewijzigd door Hoover op 12 december 2018 17:04]

Ik heb dat eerder ook gehad met mijn Sony Bravia KDL-40-UX700. Drama. Heb drie CI+ modules geprobeerd. Bij alleen steeds dat codeer gezeur. Sony wijst naar Ziggo en Ziggo naar Sony. Dit was zodra UPC en Ziggo samen gingen. Die TV was notebene Ziggo certified. Alleen op te lossen met een UPC mediabox of humax (met een half jaar korting) of een nieuwe TV (met korting dan dat wel, maar ik wilde helemaal geen nieuwe TV). Met andere woorden: Wij zitten nu vast aan hogere maandlasten en de mediabox terwijl ik daar niet om heb gevraagd. IPV zeggen, hey hier heb je gratis de mediabox, onze fout. Hetzelfde geld voor vaste klanten, ik ben daar al 8 a 10 jaar lid, helaas zie je daar niets van terug in de rekening als trouwe klant.

Ik zoek dus eigelijk een goedkoper alternatief en kijk het liefst ook Ziggo Sport... en werk 't liefst met een CI+ module, lastig...
of : goed bezig Sony
Heb hetzelfde met een Sony KD55XE9305 uit 2017. Alleen treedt op sinds de laatste FW uit September.

Wat ik al geprobeerd heb:

- 85 MHz HPF (lijkt erop dat Sony het retour/interactive signaal in je kabel signaal niet goed filtert => storingen, heb je last van als ergens in het kabel netwerk (buren of thuis) een kabelmodem staat
- LNA van de CI+ uit (staat default aan, wat onzin is voor digitale kabel via CI+, kan zijn bij goed signaal dat je je QAM demod overstuurt => storingen.
- Zorg dat je in je kabel signaal naar je TV geen MOCA dingen zitten. Gebruik ik thuis om internet via DSL vanuit de meterkast naar de woonkamer te brengen. MOCA gebruikt frequenties > 1 GHz. Echter omdat de QAM (dus kabel ontvanger) in de Sony TV geen goeie filtering doet en ws IF sampling gebruikt ben je gevoeliger voor aliases in het gebruikelijk frequentie gebied. Zorg dat je je MOCA box goed aansluit.
- Zorg in het CI+ menu van de TV dat interactieve diensten uit staan, ook alle sub-instellingen moeten uit zijn.

Dit is echt een Sony SW issue.

Ik heb nu ook een nieuwere CI+ van Ziggo (versie 1.3 voor UPC gebied), maar TV sloeg vorige week weer op tilt nadat je zapt van een ongecodeerd naar gecodeerd kanaal. Moet nog ff afwachten of alle interactieve diensten uitzetten helpt.

Een mediabox komt er niet (meer) in. Ik kijk weinig linear en on-demand kan me gestolen worden.

Zo niet, dan maar duimen dat de Oreo update het oplost.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 12 december 2018 17:42]

De 3 grootste bedrijven hebben samen 4,8 procent? Wie heeft de rest dan zonder groter te zijn dan een van deze 3??
Edit: zie het al, Arnoud heeft simpel zitten kopieren/plaken waardoor het onzin geworden is. Dit staat er echt:
T-Mobile en Tele2, die goedkeuring hebben verkregen voor hun fusie, hebben een gezamenlijk marktaandeel van 4,8 procent van de digitale tv-markt, 0,2 procent meer dan het gezamenlijk aandeel van Delta en Caiway, alsook van Canal Digitaal.

Ziggo is de grootste aanbieder qua tv-aansluitingen met 52,2 procent marktaandeel, na een daling van 0,2 procentpunten sinds Q3 2017. Nummer twee is KPN met 31,7 procent, stabiel vergeleken met Q2 2018 en ook met Q3 2017.


Dat zijn wat andere getallen...

[Reactie gewijzigd door KeesAlderlieste op 12 december 2018 16:48]

De 3 grootste bedrijven hebben samen 4,8 procent? Wie heeft de rest dan zonder groter te zijn dan een van deze 3??
Hahaha nee. 'Die bedrijven' in die zin verwees naar T-Mobile en Tele2 - dat zijn nu nog twee aparte bedrijven. Dat heb ik nu verduidelijkt.
Edit: zie het al, Arnoud heeft simpel zitten kopieren/plaken waardoor het onzin geworden is.
Huh, hoe is dit kopiëren en plakken? Het probleem was juist dat ik eigen tekst heb gemaakt en daarbij een verwijswoord heb gebruikt dat verwarring veroorzaakte. Kopiëren en plakken doen we niet aan op de redactie van Tweakers - het mag niet, want dat heet plagiaat.
Dank voor de opheldering, keek er ook wat vreemd tegenaan.
Hier kijk ik al bijna 15 jaar tv via satelliet. Ik gebruik 2 VU+ ontvangers met VTI besturingssysteem. Ontvanger B gebruikt via het netwerk de smartcard en de harddisk van ontvanger A. Ik heb een abonnement bij Canal Digitaal, maar als je alleen maar NPO wil kijken, is een abonnement niet nodig. de ontvangers zijn hybride, dat wil zeggen dat je ook internetzenders in de kanalenlijst kan laden. Mijn schotel heeft 4 lnb's en levert mij ongeveer 5000 satellietzenders, waaronder het gehele Britse freesat pakket in HD. Die ga ik echt niet allemaal bekijken, maar het is wel iets speciaals voor een tweaker met journalistieke belangstelling. Ik kan timeshiften, pauzeren en eventueel 8 programma's tegelijkertijd opnemen en ook gelijktijdig beeld weergeven. dat doet natuurlijk niemand, maar de mogelijkheden zijn legio. In de VU+ ontvangers zijn naar keuze kabeltuners en/of satelliettuners te plaatsen.
Je info over NPO gratis via C.D. is een paar jaar out of date, sinds 1 aug 2014 zijn NPO[123] niet meer ongecodeerd via C.D.
Maar wel via het internet zoals ik schreef, in mijn kanalenlijst staan veel internet zenders, waaronder NPO 1,2 en 3.
De TV-markt in Duitsland en de UK toont m.i. aan hoe het ook kan.

Met FreeSat krijgt de gemiddelde Brit alles wat hij wil kunnen ontvangen (vergelijk het met een pakket waarin de NPO, RTL, SBS/Talpa en een hele trits extra zenders inzitten, voor nop. Je hebt alleen maar een schotelsetje nodig dat je op iedere straathoek voor een paar tientjes kunt halen). Betaalde providers komen in de UK pas om de hoek kijken als je ook Discovery/History/MTV etc., sport of filmzenders wil kunnen kijken. Die betaalde providers vragen de hoofdprijs, en pas dan realiseer je je hoe veel je eigenlijk betaalt voor dat handjevol zenders.

Bovenstaande geldt ook in Duitsland: alleen geldt daar ook dat je te maken krijgt met een provider als je ook de commerciele zenders in HD wil zien (publieke omroep is standaard in HD via sat).

Ik weet ook wel::
Natuurlijk kan dat allemaal alleen maar door schaalvoordeel en gewenning: Britten en Duitsers zijn het nu eenmaal gewend om niet te betalen voor hun publieke en populaire commerciele zenders. Er zijn ook meer Duitsers en Britten dan Nederlanders, waardoor zenders op reclameinkomsten alleen kunnen overleven. In NL geldt dat blijkbaar niet; hier betaal je zelfs voor satellietontvangst de hoofdprijs.
Je vergeet dat in de meeste duitse steden tegenwoordig geen schotels meer mogen hangen bij huur huizen/flats.
Ik heb alleen voor de openbare zenders een kabel in mijn tv aangesloten, betalen voor tv doe ik niet.
Dat is wel gek want zonder abonnement kijk je illegaal. De enige legale manier is via een npo stream of digitenne.

Bottomline heb je geluk dat er signaal op de kabel staat als je geen abonnement hebt.
Neehoor, Ziggo heeft geen gratis doorgifteplicht. Ben erg benieuwd waar je dat hebt gelezen. Ziggo betaald zelfs per aansluiting een bedrag aan de NPO zodat ze die uberhaupt mogen doorgeven. Lees bijv. dit maar eens door: https://www.totaaltv.nl/n...e-voor-deel-nederlanders/
Dus ik "lieg"?
Voor de NPO Kanalen betaal ik, via de Belstingdienst.

Maar om jou te Plezieren, heb ik net mijn Router even uitgeschakeld, en de COAX weer ingestoken.
Ik heb "beeld", dat ik nu niet meer zou accepteren, maar TV NPO1, 2 en3 + Regionaal komen door.
Ook NPO radio 1 tmt 6 komen door. (die COAX kabels lagen er nog, al ruim een jaar niet aangesloten.)

(Ik heb ook mijn Oude Digitenne Box weer even aangesloten, zelfde verhaal, na "enige....." wachttijd....)

Dit voor een Ziggo Abo dat ik ± 2 jaar geleden heb opgezegd, alle overige kanalen staan op zwart, geen signaal..

Even voor de Historie, dit was een Gemeentelijk Kabel bedrijf, verkocht aan Chello - UPC - Ziggo, sinds 02-01-2016 opgezegd..
Een tv-aanbieder moet volgens de Mediawet een basispakket aan jouw leveren bestaande uit de NPO radio en tv-zenders, de regionale en lokale omroep van jouw provincie en gemeente. En twee Vlaamse publieke zenders. Alleen geldt deze verplichting uiteraard als jij een abonnement hebt met een tv-aanbieder. Dat jij toevallig die zenders kan ontvangen zonder abonnement is geen verplichting voor Ziggo.

Voor Digitenne geldt dat de NPO de keuze heeft gemaakt hun zenders gratis aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door robertpNL op 12 december 2018 21:50]

Allemaal leuk en aardig, maar je hebt er geen recht op. Ziggo is je gewoonweg vergeten of te sluiten of ze willen de moeite niet doen. Je liegt inderdaad dat Ziggo verplicht is om jou signaal te geven zodat je NPO 1 2 en 3 moet kunnen kijken.
Volgens mij moeten jullie dit maar even lezen @jongetje en @Karloe
reviews: Ziggo en UPC gaan samen: de eerste veranderingen worden zichtbaar

Het is niet meer overal actueel, maar het is op veel plekken in Nederland mogelijk om 'gratis' TV te kijken

Ongecodeerde zenders
Ziggo-klanten krijgen overigens na de migratie naar het UPC-netwerk wel de beschikking over een aanzienlijk aantal ongecodeerde zenders, iets wat UPC al langer doet. Deze free to cable-zenders, afhankelijk van de regio rond de 45 in getal, kunnen op elke televisie met een dvb-c-decoder bekeken worden zonder dat er een smartcard benodigd is. Voorheen was alleen Nederland 1 ongecodeerd te ontvangen. Desondanks is het opvallend dat het ongecodeerde Ziggo-pakket niet geheel gelijk is aan die van het onversleutelde zenderaanbod van UPC. Dit heeft te maken met afspraken die de twee bedrijven eerder hadden gemaakt met diverse contentaanbieders.
Je zegt het zelf al "Ziggo-klanten".
Voor de rest is er genoeg over gezegd. Als het wel nog werkt dan heb je geluk dat Ziggo de stekker niet heeft losgehaald in de straatkast.
Dus? Als je signaal uitstaat zal je die zenders niet ontvangen. Normaal gesproken gaat het signaal ook uit als je het abonnement stop zet, maar in redelijk wat gevallen blijft het aan staan omdat er bijvoorbeeld lange tijd geen monteur in die betreffende straatkast moet zijn om andere klanten te helpen, zodat die je ook kan afsluiten, Ziggo vindt het zonde van het geld om een monteur specifiek voor afsluiten op pad te sturen.

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 12 december 2018 22:26]

Yep al weet ik niet zeker of er een monteur voor nodig is om dit te regelen en ik dacht dat ze NPO1 sowieso laten staan ook al schijnt het niet de nationale calamiteiten zender te zijn.
Er is een monteur nodig en als het signaal uit is, is het signaal uit, dus ook geen NPO 1.

Ik snap niet waar dit fabeltje vandaan komt 8)7 , misschien was het 30 jaar geleden zo? In de huidige situatie iig niet.
Nope geen 30 jaar geleden, Ziggo en UPC hadden in 2015 nog afspraken lopen met allerlei zenders over het doorgeven van signaal. Er zijn tweakeraars die daar gebruik van maken zolang het duurt
Er rommelt dus iets na in de coax, wat precies weet ik ook niet (heb ik ook niet beweert)

Zie mijn eerder geplaatste link, dat bericht kwam uit 2015
Deze free to cable-zenders, afhankelijk van de regio rond de 45 in getal, kunnen op elke televisie met een dvb-c-decoder bekeken worden zonder dat er een smartcard benodigd is. Voorheen was alleen Nederland 1 ongecodeerd te ontvangen. Desondanks is het opvallend dat het ongecodeerde Ziggo-pakket niet geheel gelijk is aan die van het onversleutelde zenderaanbod van UPC. Dit heeft te maken met afspraken die de twee bedrijven eerder hadden gemaakt met diverse contentaanbieders.
Ja nogmaals, dat is voor klanten van Ziggo. Als de monteur je afsluit na het eindigen van het abonnement zijn die free to cable-zenders niet te onvangen, ook niet voorheen NPO 1 :)

Voorheen was alleen Nederland 1 ongecodeerd te ontvangen.

Bovenstaande geldt alleen als het signaal AAN staat, indien je geen klant bent staat het signaal UIT met uitzonderingen daargelaten omdat Ziggo heeft verzuimd af te sluiten.

De voorwaarde is dus dat het signaal AAN moet staan wil je de ongecodeerde zenders kunnen ontvangen.

Ziggo is NIET verplicht om het signaal AAN te zetten voor niet-klanten.

Kortom: iedereen die zonder abonnement kan kijken via de coax heeft geluk!

[Reactie gewijzigd door Janus Bier op 12 december 2018 23:09]

Ja logisch ;)
Het enige wat ik wilde zeggen dat je waarschijnlijk ook zonder monteur niets meer kunt zien als je je abo opzegt. Maar er is nog steeds iets met NPO1, wat kan ik nergens vinden. Het was 'vroeger' wel zo dat als er een storing was, NPO1 vaak nog wel werkte ... ik ga het uitzoeken...
Er hangen gratis zenders in de lucht, die je gedwongen betaald door belasting te betalen, niks illegaals aan. Behalve het gedwongen betalen misschien.
Ziggo is niet verplicht je van een signaal te voorzien, zelfs als er al een kabel naar je woning aanwezig is.
Het vroegere kijk en luistergeld hebben ze in de belastingen opgenomen. Die betaal je vervolgens dus wel. (er even van uit gaand dat je belasting betaald)
Dat doet de BD ook niet, die halen het gewoon Maandelijks van je Salaris/Uitkering af.
Hoef je ook niet ineens, 12 maal je maandbedrag te betalen.

[Reactie gewijzigd door Karloe op 12 december 2018 18:19]

Ik heb kabel, dus ik betaal voor tv. Ondanks dat mijn tv al bijna 12 jaar niet is aangesloten.
Gek dat ze meer verdienen, aangezien de verhogingen voor 'investeringen in het netwerk' zijn :+


Ja,sacastisch natuurlijk..
Je hebt het "verkeerd" gelezen ; dat had natuurlijk "omzet" moeten zijn ;-)

Absoluut mee eens overig...
Investeringen in nieuwe villa's :+