Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Miljoen Nederlanders wissen Facebook-app in jaar tijd'

Meer dan een miljoen Nederlanders zouden in het afgelopen jaar de Facebook-applicatie van hun telefoon verwijderd hebben, zo blijkt uit onderzoek. Ook het aantal Nederlanders dat de Messenger-app heeft ge´nstalleerd, is gedaald.

De cijfers zijn afkomstig van Telecompaper, dat een onderzoek heeft uitgevoerd naar de marktpenetratie van de Facebook-applicaties. Er werd een vergelijking gemaakt tussen het vierde kwartaal van vorig jaar, en de cijfers van het derde kwartaal van dit jaar. Daaruit blijkt dat het aantal Nederlanders dat Facebook op de smartphone heeft staan, is gedaald van 74 procent naar 68 procent. Omgerekend gaat het dan om iets meer dan een miljoen mensen.

Ook het aantal smartphones waarop Facebook Messenger is ge´nstalleerd, blijkt te zijn gedaald. Het gaat om een daling van 62 procent naar 56 procent van de Nederlanders, wat neerkomt op ongeveer 850.000 installaties. Wel kan Facebook positieve cijfers noteren voor zijn Instagram-applicatie, waarbij het aantal Nederlanders met de app met 4 procent is toegenomen.

Concurrent Snapchat laat ook groei zien; de app noteert een toename van drie procent, al blijkt het aantal installaties bij smartphonegebruikers onder de dertig wel af te nemen.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

01-12-2018 • 13:33

238 Linkedin Google+

Reacties (238)

Wijzig sortering
Mijn Samsung note 8 kan het niet verwijderen maar alleen uitschakelen.
(Nooit gedownload maar standaard geleverd)!

[Reactie gewijzigd door shadow4thedark op 1 december 2018 13:38]

Je kunt dit soort apps wel verwijderen met ADB.

Wel opletten want bij het verwijderen van sommige apps kan de telefoon vreemd gaan werken. Met FB is dit geen probleem maar bij het verwijderen van apps die bij de telefoon horen wel. Dus eerst uitzoeken wat een bepaalde app doet en alles voer je op eigen risico uit. Maak een backup voor je begint.
Werkt prima en al op meerdere toestellen zo apps verwijderd die ik nutteloos vindt en die standaard meekomen en niet te verwijderen zijn.

Toch iets te veel verwijderd dan App weer installeren of Fabrieksinstellingen terugzetten en de apps zijn weer terug.

Stappen
Download Package Names Viewer in Google Playstore. Hiermee krijg je de echte namen van de App te zien die je later nodig hebt.

Download Google SDK (ADB)
https://developer.android.com/studio/releases/platform-tools

Pak dit bestand uit.
Druk SHIFT in en klik met rechtermuisknop op de folder waar ADB in staat.
Kies voor Powershell hier openen.

In de telefoon in Developers Mode USB Foutopsporing aanzetten.
Verbind je Telefoon met je PC.
Type in: ./adb shell (let op het begint met een punt voor de /)
Type in: pm uninstall -k &#8211--user 0 com.facebook.system (achter de 0 vul je de naam van het pakket in.
** Voor het commando user staan 2 streepjes.

Facebook is verwijderd. :)

[Reactie gewijzigd door MikeOO op 2 december 2018 07:40]

Ik heb dankzij jouw post en enkele reacties daarop de nodige Google apps kunnen verwijderen die ik niet gebruik. Wel viel me op dat in de lijst met apps de verwijderde apps nog gewoon gemeld worden. Daar staat dan specifiek bij dat ze verwijderd zijn voor de huidige gebruiker. Dan lees ik vervolgens nogmaals jouw post en zie deze opmerking:
Fabrieksinstellingen terugzetten en de apps zijn weer terug.
Dit doet mij sterk vermoeden dat de apps nog steeds niet echt weg zijn uit de system partitie. Hoe kunnen ze na het terugzetten van fabrieksinstellingen immers alsnog terugkomen? En als dat klopt, wat is dan in de praktijk het nut vergeleken met het simpelweg uitschakelen van apps?
Die apps zijn onderdeel van de ROM. Echt verwijderen kun je ze dus niet, maar waarom daar zo moeilijk over doen? Zolang je je niet aangemeld hebt, doet die app ook verder niks. Zit het je toch enorm dwars, dan kun je beter unlocken en een custom ROM flashen.
Ben je daar zeker van? Ik zou er niet van uitgaan.
Je hebt een punt, zuiver theoretisch gezien is het moeilijk te controleren of apps Řberhaupt ooit echt weg zijn. Ook van apps die je zelf ge´nstalleerd hebt en later weer hebt verwijderd heb je geen zekerheid dat ze echt weg zijn. Het is wel zo dat mensen met veel kennis van het besturingssysteem er redelijk unaniem over eens zijn dat deze wijze van verwijderen ervoor zorgt dat ze voor de gebruiker van de telefoon daadwerkelijk zijn gedeinstalleerd en dus niet meer zullen gaan draaien. Of je dat gelooft is een vertrouwenskwestie, maar het is wel zo dat een heleboel onafhankelijke mensen dit als een effectieve manier van onbruikbaar maken van de app zien.
Als je de app niet disabled, start facebook inderdaad wel bepaalde services(miss dat je 1x de app moet openen)(en geen idee wat die doen natuurlijk). Op google play heb je meerdere (disable services) apps(root en non root). Hierin kan je ook direct zien wat voor services bepaalde apps opstarten(en dus ook gewoon leuk geheugen/ en dus vooral batterij vreten).
Tja, dan doe je dat niet. Hoe weet je trouwens of je hele Android OS niet in een virtuele machine draait, zodat spionage apps op het echte root niveau ondetecteerbaar 24/7 alles van je kunnen registreren? Ik zou daar maar vanuit gaan en je smartphone nu de gracht ingooien, voordat het te laat is!! :P
Zoals lineageOS. Helaas wordt het sinds afgelopen november niet meer onderhouden voor Galaxy Note 8, maar er zijn wel officiele roms voor drie varianten.
https://download.lineageos.org/n5100
https://download.lineageos.org/n5110
https://download.lineageos.org/n5120
Dan weet je zeker dat er geen rommel meer op staat.

[Reactie gewijzigd door Rolf op 2 december 2018 00:09]

...maar waarom daar zo moeilijk over doen?
Je slikt alles ook maar als zoete koek? ;)

Als je het niet gebruikt, kan de app nog wel zaken op de telefoon bijhouden en start de app 'gewoon' op na een reboot. Het vreet dus batterij, CPU kracht, RAM en opslagruimte. Niet vergeten dat Facebook voor dergelijke installaties betaald aan Samsung, niet aan jou als klant, die ongevraagd de app bijna letterlijk door de strot geduwd krijgt.
Dit kan zonder root. Zo heb ik mijn Tab A 10.1 vrij gemaakt van bloatware.

Ik heb het gedaan via de instructies van deze link:
https://www.xda-developer...ware-without-root-access/

[Reactie gewijzigd door NinjaTrek2891 op 1 december 2018 14:29]

Thanks dit wist ik niet, hartstikke handig!
Krijg een error, unknown option : -u
Dacht dat je je telefoon moest rooten om dit soort dingen te doen.

Moet : pm uninstall -k --user 0 com.facebook.system : zijn (dubbel minteken voor de user)

[Reactie gewijzigd door Deepdream op 1 december 2018 14:21]

Klopt die was dus samengevoegd tot 1 streepje tijdens het knippen / plakken :)
Misschien even de instructie in je eerdere post corrigeren. Niet iedereen leest door...

Maar bedankt voor de heldere instructie!
Goeie inderdaad, is aangepast.
Daar heb je geen app voor nodig om al je packages te zien. Als je adb toegang hebt kun je pm list packages -3 gebruiken (evt met |sort) om alle packages te zien.

Daar kun je vervolgens van alles mee doen, zoals Google Analytics uitzetten ;)
Facebook is wel niet ge´nstalleerd op mijn telefoon, maar als ik jouw opdracht probeer om een pakket te verwijderen, dan krijg ik Failure [DELETE_FAILED_INTERNAL_ERROR]
Het feit dat een standaard gebruiker dit nooit zal weten of uitvoeren maakt het alleen maar shady
Hmm ga ik ook eens proberen. Alleen een vraag: ik heb facebook verwijderd met roottoegang. Maar kreeg melding na error na melding. Daarna maar weer geinstalleerd en uitgeschakeld. Toen waren mijn errors en meldingen weer weg maar is dit niet eigenlijk het zelfde allebei verwijderen?. Mijn foon is een Galaxy s7 edge

[Reactie gewijzigd door lonewolf2nd op 1 december 2018 19:07]

Durf ik niet te zeggen maar kwestie van proberen of het nu zonder melding gebeurt. Zelf heb ik deze ervaring niet en alle apps die ik zo heb verwijderd gingen zonder problemen.
Als je hiermee ook die standaard office apps van de J3 toestellen kan verwijderen die veel te weinig geheugen hebben, ga ik hier heel veel blije mensen mee op kantoor krijgen die nog zo'n toestel hebben :)

Bedankt!
Dat zou moeten lukken.
Dit gaat in mijn favorieten _/-\o_
Dit is toch wel prachtig. Een applicatie dat door velen als ongewenst gezien wordt (Facebook) forceren op een smartphone en vervolgens een achterdeur open te laten waar alleen power users door kunnen om het te verwijderen.

Dit is kenmerkend gedrag van een merk dat niet gebouwd is op een filosofie of een set principes.
Of je drukt op de disable knop en het programma kan niks meer maar de fysieke file staat nog wel ergens op je telefoon :)

Dat iemand uit legt hoe je het helemaal van je telefoon kan gooien wat niet perse nut heeft, maakt niet dat dat de enige manier is om ongewenste app sde mond te snoeren.
Volgens de site van Google:
You can’t delete some system apps that came pre-installed on your Android device. But you can turn them off so that they won't show on the list of apps on your device
Ik moet zeggen dat ik gewoon verwijderen toch een fijner idee vind dan verbergen en maar hopen dat ze niks meer doen.

[Reactie gewijzigd door Heedless op 1 december 2018 20:08]

Settings - - > Apps & Notifications - - > See all xx apps

Je komt nu in het scherm 'App info' en krijgt de lijst te zien met alle apps op je telefoon. Als je op een app klikt kom je op de pagina waar je voor die App settings kunt instellen (notificaties uitzetten bijvoorbeeld), Force Stop of Verwijderen/Disable.

Wees behoedzaam met systeemapps, maar Facebook kun je gerust uitzetten.
Mijn vader heeft een nieuwe telefoon moeten kopen omdat OS + bloatware alle 8GB volmaakte en Samsung ook nog eens de mogelijkheid om op extern SD kaartje apps te installeren uit had gezet. Zo’n 5 verschillende mensen mee bezig geweest en niemand kreeg het voor elkaar. Dus nutteloos is het zeker niet om apps echt te kunnen verwijderen.
Als je een Android hebt dan root je 'm toch gewoon?
Steeds meer apps, bijvoorbeeld van TV diensten, weigeren nog te functioneren als ze merken dat de telefoon geroot is.
Is dit niet gepast of waar kan ik dit dan wel vragen, iemand heeft het over een tweak voor een mobiel dus vind ik dat deze vraag niet zo gek (snap sommige figuren niet)

Heb jij ook een oplossing hoe ik in een mobiel weer Infinity of swipen kan krijgen, dus door kunnen scrollen/swipen vanaf de home-screen rond tot dat je weer op je home-screen terecht komt, tegenwoordig alleen maar 1 kant uit en links een onzinnige (voor mij dan) pagina waar ik niks aan heb.

Nu weet ik wel dat als ik NOVA of de KK Launcher erin zet dat ik het dan wel heb maar dat weet ik.
Perfecte tip maar ik blijf hierbij 1 probleempje over houden.
Ik heb, na dat ik facebook verwijderd had, de regel vervangen door pm uninstall -k --user 0 com.antutu.ABenchMark en ik kreeg de melding dat Antutu van mijn tablet verwijderd is.
Maar nu komt het: f-secure (via kpn veilig) meld nog steeds dat de aplicatie Antutu45.apk met pakketnaam com.antutu,ABenchMark op mijn tablet staat.
Wat ik nu ook probeer, ik krijg dat stuk niet weg.

Voor Facebook werkte het perfect.

[Reactie gewijzigd door wolkewietje op 1 december 2018 15:42]

Mogelijk dat f-secure de boel beveiligd en dat je deze tijdelijk moet uitzetten als dat kan.
Dat is toch gewoon een reden om zo’n telefoon gewoon niet te kopen of er direct een andere rom op te flashen... of denk je dat die facebook app echt uitgeschakeld is als je dat doet.
Heb je ergens een bron van dat een uitgeschakelde app nog steeds wordt uitgevoerd?

Ik heb tevens de Facebook app (ook Instagram trouwens) ook uitgeschakeld. LinkedIn gebruik ik gewoon via de browser, hoewel die de app wel door je strot probeert te duwen.
Op mijn telefoon staat een Firewall. Zodra ik de Facebook App uitschakel zie ik in mijn Firewall geen Facebook verkeer meer voorbij komen. Dus mijn inziens zit je wel veilig.
Overigens genereert een niet-uitgeschakelde Facebook App wÚl dataverkeer op de achtergrond. Ook al heb je de App nog nooit opgestart.
Hmm hoe werkt dat dan? Ik dacht dat een app na installatie nog niets kan voordat je hem voor de eerste keer opstart? Of geldt dat niet voor apps die al vanuit de fabriek ge´nstalleerd staan?
Geen idee, maar nadat ik op mijn Android de Firewall App installeerde (NoRoot Firewall), zag ik regelmatig Facebook verkeer voorbij komen. De Facebook App is inderdaad een van fabriek af ge´nstalleerde App.
Kan ook komen door Facebook pixels of like knoppen op andere websites. Tracking meuk en/of reclames gelieerd aan Facebook. Hoeft dus niet persÚ de app te zijn.
Deze firewall geeft aan welke App het verkeer veroorzaakt. Dit is dus Facebook. Het is dus niet per definitie verkeer naar het Facebook domein. Na het uitschakelen van de Facebook App is het verkeer gestopt.
Ah zo.. dan heb ik niets gezegd. Heb zelf ooit een keer met Wireshark mijn pc verkeer bijgehouden en kwam toen erg veel Facebook verkeer tegen, terwijl ik niet eens Facebook heb. Vandaar mijn reactie.
Dit komt waarschijnlijk omdat de app af en toe checkt of er updates zijn.
Automatisch updaten van de Play Store staat ingesteld op alleen via Wifi. Mijn Wifi staat vrijwel nooit aan. Eigenlijk alleen als ik wil gaan updaten.
Dus ik vraag me af of de Facebook App dit achtergrondverkeer genereert omwille van updates?

[Reactie gewijzigd door ignitem op 1 december 2018 19:31]

Het leuke hieraan is weer, dat Facebook twee apps heeft op Samsung telefoons. Eentje kan je uitschakelen in het menu, de andere moet je zoeken in de Android instellingen. Beetje te zot voor woorden eigenlijk.
Linkedin is sinds de overname door microsoft wel irritanter geworden ja. :(
Dit kan zeer averechts werken!
Dacht jij dat alleen omdat een andere telefoon niet laat zien dat de app er op staat je niet bespioneerd wordt? </aluhoedjesmodus>
Het is eerder een vreselijke gedachte dat je niet eens apps die niet bij je telefoon horen kan verwijderen. Dat het ook nog eens een app van facebook betreft maakt het nog erger. :)
Dat is dÚ reden dat ik geen Samsung telefoons meer koop. Mooie toestellen, maar veel te veel rommel erop die ik toch niet gebruik. Daarom heel tevreden van Nokia. Mooie toestellen, kale Android en ik kan erop zetten wat ik zelf wil.
Ik kan er totaal niet bij dat mensen daarover vallen. Het is spijkers op laag water zoeken.

Edit: disablen van apps betekent dat ze niet gestart kunnen worden en niet zichtbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door oef! op 1 december 2018 23:51]

Nee, het toont dat iets wat je koopt kennelijk niet van jouw is.

Overigens slurpen de FB-apps behoorlijk wat batterij, data en processortijd. Het verschil is echt merkbaar, daarom gebruik ik het ook niet.
Nee, het toont dat iets wat je koopt kennelijk niet van jouw is.
Delete jij je phone app anders even... Kan ook niet, dus het is niet jouw telefoon (volgens jouw redenatie dan).
Overigens slurpen de FB-apps behoorlijk wat batterij, data en processortijd. Het verschil is echt merkbaar, daarom gebruik ik het ook niet.
Het verschil tussen disablen en uninstallen is er op dat vlak helemaal niet. Dus regelrechte onzin.

Het verbruik is er pas als je de app niet disabled en/of niet uninstalled.

Disablen is in de praktijk gewoon uninstallen. Enige wat je niet terug krijgt is een beetje ruimte op een partitie waar je als gebruiker toch niks mee kan doen.

Dus voor mij totaal niet logisch om daar moeilijk over te gaan doen en mijn aankoop daarop aan te passen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2018 16:19]

Je kan in een Fiat 500 ook geen Ferrari motor kwijt, en een caravan trekken met een scootmobiel lukt ook niet.

Wat je koopt is van jou, met de designkeuzes van de fabrikant erbij.
Eh, https://www.autoblog.nl/f...ri-458-motor-dik-bommetje dus wel?

Kijk dat jij er je niet stoort dat er apps van derde partijen worden meegeleverd, dat moet je zelf weten natuurlijk.

Net zoals mensen die zich wÚl storen aan apps van derde partijen.

Vaak worden deze apps kortstondig of nooit bijgewerkt en daarna vergeten door zowel de fabrikant als de derde partij. Met alle veiligheidsrisico’s van dien.

En je koopt iets van Samsung, niet van Facebook. Als morgen bekend raakt dat Facebook heimelijk al je contacten en locaties verzamelt van je smartphone, dan is het wel makkelijk om alles in een keer te verwijderen. Het breekt de consument dan toch een tikkeltje zuur op als de mogelijkheid wordt ontnomen.
Ik weet niet, heb een iPhone, daar staan nooit 3rd party apps op. En 1st party die ik niet wil kunnen er gewoon af...
Bedacht maar in productie?
Lees anders dit; Gaat deze auto ooit gebouwd worden? Wij durven ons geld er niet op in te zetten
Dus niet?
Overigens slurpen de FB-apps behoorlijk wat batterij, data en processortijd. Het verschil is echt merkbaar, daarom gebruik ik het ook niet.
Eens, ik heb op mijn laatste 2 (misschien zelfs 3) telefoons het niet eens meer erop ge´nstalleerd.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je zelf kan bepalen welke apps je wel en niet op je systeem wilt hebben. Dat kan ik al heel mijn leven op de pc, waarom zou dat niet mogen op telefoons of tablets? Het is voor mij een reden om te rooten of desnoods een andere rom of apparaat te kiezen waar het wel kan.
Een app van 100-300MB overigens. En niet iedereen heeft 128GB. Bij lange na niet.
Mooi verhaal, ik heb het nagekeken en het is 53 kilobyte zonder machtigingen. Je maakt je druk om he-le-maal niets.
Een niet-uitgeschakelde Facebook App communiceert gewoon met Facebook op de achtergrond. Ook al heb je de App nog nooit opgestart gehad.
Dus zonder dat je applicatievoorwaarden van facebook accepteert, of je instemming geeft voor het wijzigende privacybeleid van facebook, worden je gegevens wel gedeeld? Interessant. Heb je een bron?
Bij het installeren van apps geef je ook toestemming. Nu is die installatie met toestemming al voor je gedaan met al die voorge´nstalleerd apps. Of zie ik dat verkeerd?
Bij het installeren van apps geef je ook toestemming. Nu is die installatie met toestemming al voor je gedaan met al die voorge´nstalleerd apps. Of zie ik dat verkeerd?
Je moet natuurlijk wel voor elke app afzonderlijk dan de algemene voorwaarden van die app accepteren. Of zitten die bij de telefoon op moment dat je hem koopt?
Geen idee, kan best dat je met het accepteren van de voorwaarden van de telefoon dat je ook alle voorwaarden van alle voorgeinstalleerd apps accepteer. Maar kan best anders zijn, al dan niet door de avg.
En ik root telefoons toch, dus al die troep gaat er af.
Een vlek op mijn muur word ik ook niet blij van. Een lelijk schilderij dat ik niet weg kan halen al helemaal niet. Je snapt vast dat mensen niet allemaal hetzelfde in elkaar steken. Een niet verwijderbare app van een bedrijf waar ik 't al niet op heb is gewoon vervelend. Ik vind de hele pietendiscussie ook een waste of time en schadelijk voor kinderen. Maar begrijp wel waarom de kampen hun standpunten hebben.

Ps. Het is hoe dan ook een onsmakelijke gedachte dat de fabrikant van mijn toestel door FB is overtuigd (direct of indirect) zo een stap te maken. Gelukkig is dat bij mij toestel dan ook niet het geval.
Ok. Koop je een huis, bezet ik een halve vierkante meter met een reclamebord van Facebook in je woonkamer. Niet erg, toch? Is maar een klein stukje.
Meer een meterkast waar je anders niet veel mee kan.
Ik doe zat in/met mijn meterkast. Mijn smarthome bridge hangt erin, een NAS, een modem, een wifi AP. Het is wellicht de vierkante meter in mijn woning die het volst zit met spullen/tech, met een mooie deur ervoor.
Het is vreselijker dat je apps wat je ongewenst vind niet mag verwijderen(op de normale wijze).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 december 2018 18:13]

Nee dat is gewoon customer service. Men wil een telefoon die out of the box een aantal dingen kan, en fabrikanten willen wat weten over het gebruik van de telefoon. Om te zorgen dat het werkt, ook na een fabrieksreset op de manier die de marketing afdeling van de fabrikant heeft bedacht, moeten de apk's aanwezig zijn.
Dat de mening van de meeste klantsegmenten aan het verschuiven is, zal ook wel door gaan dringen tot de fabrikanten (zie android one) is iets anders.
Wat we hier nog wel eens vergeten is dat van de 16M mensen in Nederland er nogg een 600K op tweakers geregistreerd zijn. Een groot deel van de niet tweakers is technisch een stuk minder onderlegd en wil dat het werkt, in plaats van dat ze zelf de controle hebben.
Sinds wanneer is de FB app slechts 53KB? Zover ik weet is het een app met 50K+ classes en een codebase van 200MB.
Idem op mijn S7. Instant disabled...
Een account heb ik wel nog, maar heb em in geen 3 jaar meer gebruikt.
Hier 1 van de miljoen Nederlanders die de app heeft gewist, wat op zichzelf al een hele toer was omdat de app tegenwoordig zit ingebakken in Android op veel telefoons..

Merkte dat Facebook meer en meer een medium werd voor reclame en zelfverheerlijking dus een gemis is het nooit geweest. Nu merk je ook gelijk wie je echte vrienden zijn want het oppervlakkige contact via Facebook voegt echt he-le-maal niets toe.

Tel daarbij de privacy-schandalen op en je hebt redenen genoeg om geen zaken meer met dit bedrijf te willen doen.

Helaas is WhatsApp ook van Facebook en heb ik teveel contacten die geen alternatief willen proberen, anders zou ik daar ook mee kappen.
Merkte dat Facebook meer en meer een medium werd voor reclame en zelfverheerlijking dus een gemis is het nooit geweest.
Ik ben er nooit aan begonnen en heb ook nooit het idee gehad dat ik er iets door mis. Heb ook nog nooit een goed argument gehoord om een FB account aan te maken. Wat heb je er aan ?
Ik heb het ook niet, maar af en toe zou het handig kunnen zijn om met een FB account ergens in te loggen.
Dat is precies de reden dat ik destijds wel een FB account heb aangemaakt, maar er niets mee doe. Zelfs het inloggen niet omdat er tot nu toe nog steeds genoeg andere mogelijkheden zijn. Destijds was ik een beetje bang dat FB overal door je strot heen gedouwd zou worden en dat FB steeds meer ging letten op echtheids kenmerken in de toekomst, dus toen maar aangemaakt.

Op zich zie ik wel in wat voor lol mensen kunnen hebben aan FB. Dat ligt voor iedereen natuurlijk anders, waar ik mij aan stoor is dat het vanaf het begin duidelijk was waar het verdienmodel lag van FB (en Google c.s.) en velen nu pas beginnen na te denken. Dat is behoorlijk triest te noemen.

Velen interesseert het nog steeds geen bal en moeten dat ook zelf weten, maar het aantal van 1 miljoen doet mij toch schrikken. Dat zijn dus een behoorlijk aantal mensen, ook na correcties voor allerlei zaken, die NOOIT hebben nagedacht terwijl ze wel gesteld zijn op privacy. De vraag blijft dan ook of zie niet alsnog met de volgende hype meelopen.

Privacy en veiligheid begint bij jezelf en zijn niet uit te besteden (en al helemaal niet aan een overheid).
Ik maakte me ook zorgen over de verspreiding van de FB logins. Gelukkig gaat het niet verder.

De overheid is idd de grootste privacyschender ooit. Wetgeving zit zo slecht in elkaar dat ze alles van ons "moet" weten.

Het is wel frappant hoeveel invloed iemand als Lubach heeft.
Je weet natuurlijk pas wat je mist als je het hebt gehad, dus vrij logisch dat je denkt dat je niks mist.

Niet dat ik je keuze verder niet respecteer. Zit er zelf wel aan te denken facebook te deleten (en de app heb ik nooit gebruikt).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2018 17:06]

Je weet natuurlijk pas wat je mist als je het hebt gehad, dus vrij logisch dat je denkt dat je niks mist.
Mijn punt was meer dat ik niet het gevoel heb dat ik ergens iets tekort kom wat door FB aangevuld moet worden. Ik heb wel een tijdje een Twitter account gehad en merkte dat ik daar alleen maar gestressed van werd. Dat Twitter account heb ik nog steeds maar ik post zelf niets meer (hooguit een retweet van iets interessants) en ik maak het een punt om geen mensen te volgen die ik persoonlijk ken. Volg vnl. een aantal bedrijven/organisaties die ik interessant vind (zoals SpaceX) en een aantal van mijn favoriete auteurs.

Ik probeer sowieso het aantal sociale contacten dat ik heb tot het absolute minimum te beperken, ook offline, dus het hebben van een FB account is sowieso contraproductief.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 1 december 2018 18:04]

Niet dat ik je keuze verder niet respecteer. Zit er zelf wel aan te denken facebook te deleten (en de app heb ik nooit gebruikt).
Doen zou ik zeggen. Heb zelf ook zo'n twee jaar lang facebook gehad en uiteindelijk verwijdert. Dat was ondertussen 3 jaar geleden en heb het nog steeds niet gemist. Ben eigenlijk wel blij dat ik er van af ben. Ik kreeg toch veel te veel onzin te zien.
Goed dat je er nooit aan bent begonnen, althans dat oordeel ik op de stelling dat "meedoen, meelopen is".

Ik heb het gister verwijderd uit principiŰle redenen, maar ik moet bekennen dat er veel praktische nut in zat. Er moet een beter alternatief komen waarbij ik minder blootgesteld wordt aan nutteloze informatie en er met respect omgegaan wordt met mijn data.
Het vervelende is dat zelfs overheidsorganisaties (Provincie Noord-Holland bijv.) informatie wel op facebook delen, maar niet op de eigen website. Je kunt natuurlijk wel iedere keer bellen of mailen, maar hun communicatiestrategie is gericht op social media. Er is geen Statenlid te vinden die daartegen acteert.

Whatsapp, twitter en facebook zijn steeds vaker de enige manier om met een bedrijf in contact te komen, dat is dan dus tweederde facebook.
Gewoon doen (Whatsapp verwijderen). Ik heb het jaren geleden gedaan en degene die echt met me willen praten downloaden vanzelf Signal/Telegram waar ik bijv. wel op te bereiken ben.

Het is zo lekker stil op mijn telefoon en die van mijn vrouw en kinderen welke FB/WA/Instagram hebben gaat de hele dag over om hun aandacht op te eisen van anderen die aandacht zoeken. Zo’n nep wereldje is dat 👎
Ik kende een paar vrienden. Wonen wat verder weg. Dachten dat ze zonder Whatsapp en fb konden. Gebruiken ook telegram. Nu zien we ze nooit meer op gezamenlijke feesten. Jammer, het waren aardige mensen.
Zo leuk vond je ze dan toch ook weer niet als je ze alleen wilt zien als ze een bepaald programma gebruiken. Kennelijk kregen ze dat zelf ook door en weten ze nu zeker dat ze zonder Whatsapp en fb kunnen.
edit: verkeerde reply

[Reactie gewijzigd door Yzord op 1 december 2018 16:08]

Ik zie niet in waarom @honey een andere app zou moeten downloaden als die "vrienden" ervoor hebben gekozen niet meer Whatsapp te gebruiken. Als iemand uit mijn vriendenkring denkt dat ze me kunnen "dwingen" (niet echt het juiste woord, maar kan zo even niks anders bedenken) een andere app te gaan gebruiken, dan zou ik ook niks meer met ze te maken willen hebben. Their loss.
Je begrijpt mijn opmerking niet echt. Honey wil alleen contact met ze als ze Whatsapp of fb gebruiken. Het lijkt erop dat de 'vrienden' af wilden van dat soort contacten.
Oh, op die manier. Nou ja, als ze zo makkelijk van je af willen zijn het ook niet echt vrienden. Ik ken er ook wel genoeg die beweren mijn vriend te zijn maar weigeren om ook maar wat moeite te doen. Zulke mensen ben je toch beter kwijt dan rijk als je het mij vraagt (hoe aardig ze ook zijn).
Fijne vriend(in) ben jij @honey,
je weet dat er een feest is maar je nodigt je vrienden, die zelfs aardige mensen zijn, niet uit.
Het waren niet mijn feesten, maar inderdaad. Je merkt als je je terugtrekt, er ook minder contact zal zijn. Hoe vaak bel je met iemand? Vaak wordt je raar aangekeken als je wilt bellen.

Zonder whatsapp en zonder FB, blijft e-mail, bellen en het schrijven van een brief over. Dat doe je toch minder snel dan het versturen van een kort berichtje. Contacten verwateren. Eerst bel je wekelijks, dan maandelijks, dan ....

Ik denk dat WhatsApp en FB ook vriendschappen in stand kan houden. Vraag is natuurlijk, moet je met iedereen vrienden zijn? Nee, maar het kan wel leuk zijn om bepaalde mensen te blijven zien.
Zonder whatsapp en zonder FB, blijft e-mail, bellen en het schrijven van een brief over.
sms misschien, gaat met dat zelfde ding waarmee je whatsappt, ziet er ook bijna het zelfde uit, je kunt al je emojis meesturen (foto's en kattenvideo's gaat wat lastiger). Afhankelijk van je abonnement/bundel zijn smsjes gratis of spotgoedkoop.
Misschien willen ze wel niets te maken hebben met de laven van Whatsapp en fb.
Of je installeert ze gewoon allemaal (Whatsapp, FB, Telegram, Signal etc.) en sluit niemand buiten. Blijkbaar zien die wederzijdse vrienden van jullie hen niet als echte vrienden, want anders zouden ze wel meer moeite doen om contact te houden.

Whatsapp en FB messenger zijn verreweg de vervelendste manieren om met elkaar in contact te blijven. Eigenlijk heb je niets meer nodig dan een gedeelde kalender en messenger om afspraken te maken en dit hoeft echt niet op een data vergarende site zoals FB.
Zonder facebook is nog prima te doen maar whatsapp is aardig ingeburgerd, verwijderen is zo simpel nog niet, dan wordt het inderdaad knap rustig(te rustig).

Dat zou betekenen dat ik alleen nog gebeld / sms wordt in uiterste gevallen.
Lang niet iedereen gaat meerdere app,s installeren, ik zou het vertikken bijvoorbeeld als 1 persoon iets anders gebruikt, beetje kip/ei verhaal.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 1 december 2018 18:28]

Heb nergens last van. Heb me niet afhankelijk laten maken van WA en FB om vrienden te creeŰren. Heb genoeg vrienden om het druk te hebben en toch mijn rust te hebben. Moet ook nog tijd over houden om op T.net te kunnen reageren toch?
Meer reclame of vrienden/familie die minder posten waardoor reclame eerder opvalt?!

Ook hier 1 van de miljoen Nederlanders. Van de ene op de andere dag kreeg ik van de meest nutteloze meldingen een push (die heeft een link van die gedeeld, die is bevriend met die). Naar mijn weten heb ik in het verleden dit soort meldingen allemaal uitgeschakeld, nu was het van de ene op de andere dag weer terug. Vast wel weer uit te schakelen, maar ben er wel klaar mee. Check nu nog heel af en toe via de site.
App weg, nu krijg ik ineens bovengenoemde meldingen per mail... Wel heel toevallig, voor geen kreeg ik geen mails behoudens de mail dat ik getagd was...
Ik heb gewoon FB helemaal verwijderd en ook mijn account verwijderd... tot zover dat gaat.
In de kleine lettertjes zag ik staan dat als je weer eens inlogt op FB je account gewoon weer geactiveerd wordt... Ze blijken dus al je gegevens gewoon te bewaren en (hoogst)waarschijnlijk ook gebruiken.!

Whatsapp overgenomen door Facebook
LinkedIn overgenomen door M$
etc etc

[Reactie gewijzigd door Vondreth op 1 december 2018 14:17]

Bewaren doen ze inderdaad. Als ik nu op mijn ruim een jaar geleden verwijderde account probeer in te loggen krijg ik de melding dat dat niet meer kan. Daaronder staat vervolgens een link waarmij ik mijn eigen data kan downloaden. Die data is dus nog altijd aanwezig..
Dat is gek.
Ik heb ook rond de tijd van de uitzending van Arjen Lubach mijn account verwijderd, maar als ik probeer in te loggen krijg ik geen optie om mijn data te downloaden.
Ik zou het om eerlijk te zijn ook raar vinden als ze direct al je gegevens verwijderen. Het kan prima gebeuren dat je je bedenkt en dan is het toch fijn als ze je account weer terug kunnen zetten. Maar na een bepaalde tijd zou ik toch wel verwachten dat ze het verwijderen. Dacht dat dit bij Facebook ook zo was, maar dat kunnen ze natuurlijk al weer aangepast hebben.
Opvallend ik heb inderdaad precies hetzelfde ervaren. App verwijderd en ineens begint Facebook me te mailen.

Ik vond de vriend suggesties erg vreemd. Werden gewoon geselecteerd obv insta zoekopdrachten (niet eens vrienden) en zakelijke telefoonnummers.

Ik vond dat te ver gaan. Maar nu wordt ik dus gespamd... lekker bezig FB.

De reden dat ik het hou is dat ik in wat groepen zit voor mijn oldtimer en dus dat de handel in onderdelen soms handig is. Maar ik vraag me steeds meer af of dat het me nog waard is.
ja helaas.
Telegram werkt echt prima. En veel meer mogelijkheden
Tja, ik zal wel gemint worden, maar ik gebruik Facebook nog steeds.
Maar ik heb bijna alles onder controle van wat ik wil zien. Ik zie vaak livestreams van bepaalde sporten die ik zo 1, 2, 3, nergens anders kan vinden. Daarnaast volg artiesten en andere mensen via Facebook die mij toch wel een positief gevoel geven om 100% inzet te tonen in wat ik wil.

Daarnaast zit ik in bepaalde groepen waar we het over een bepaald onderwerp hebben.
Net zoals Gathering of Tweakers. Ik zie

Ja toevallig een Gymkhana Grid Livestream op Facebook.
https://www.facebook.com/.../videos/1977341879230482/

[Reactie gewijzigd door F. Scaglietti op 1 december 2018 15:06]

Gelukkig staat die rommel niet op een iPhone.
Ik heb WhatsApp ook verwijderd en nog geen moment gemist eigenlijk. Ik krijg nu simpelweg een telefoontje, e-mail of een sms/telegram bericht. Ze weten je echt wel te bereiken hoor, no worries.
Zelf heb ik een paar weken geleden de app van mijn telefoon verwijderd.
Ik kijk zo af en toe nog weleens op FB, maar dus niet meer via de telefoonapp. Dat vond ik steeds meer een meer een irritant ding te vinden. En dan dat gezever met mensen die berichten proberen te versturen via FB Messenger (dat ik dus nooit heb willen installeren).
Kortom: ik word nog steeds wel in de gaten gehouden door Zuckerberg & Co, maar voor mijn gevoel heb ik er minder last van. Stuk rustiger.
Maandje voor de actie van Lubach alles van FB verwijderd, incl. Instagram en Whatsapp.
Geen moment spijt gehad.
Wat ik wel toe moet geven is dat ik heel soms sommige Whatsapp groepen mis, maar aan de andere kant, wel lekker rustig en geen gezeur.
Wat me wel blijft verbazen is dat er, ondanks al die negatieve berichtgevingen in het nieuws over FB en dat het nu wel bij iedereen bekend is dat FB compleet schijt heeft aan je privacy, mensen het toch gewoon blijven gebruiken.
Waarom zou je WhatsApp verwijderen? Ik zie WhatsApp als een "SMS-Plus" applicatie. Handig en zolang ik er geen gevoelige informatie mee doorzet biedt het gewoon een boel functionaliteit die zowel privÚ als zakelijk vrijwel onmisbaar is.

Niet dat je niet zonder kunt, maar zonder dit soort tools moet je terugvallen op minder efficiŰnte manieren van communicatie zoals emailgroepen.

Instagram en Facebook bestaan bij de gratie van eenvoudige mensen die de eigenwaarde moeten ontlenen aan oppervlakkige reacties op nutteloze content. Het is dat ik een paar zakelijke pagina's beheer voor klanten en zo nu en dan "on the road" even iets moet regelen, maar privÚ doe ik er ook niets mee.
Vergeet niet dat via Whatsapp je hele adressenboek leest en bewaart (en waarschijnlijk deelt met FB)

https://www.whatsapp.com/legal/#terms-of-service
Wat betekent dat iemand die in jouw contacten staat, die bewust niks met FB wil delen dankzij jou alsnog bij Whatsapp/FB bekend is

https://www.whatsapp.com/...-other-facebook-companies
Wij maken deel uit van de Facebook-bedrijven. Als onderdeel van de Facebook-bedrijven ontvangt WhatsApp gegevens van en deelt WhatsApp gegevens met de Facebook-bedrijven. We kunnen de gegevens die we van hen ontvangen en zij kunnen de gegevens die wij met hen delen gebruiken om te helpen onze Diensten en hun aanbod te exploiteren, verlenen, verbeteren, aan te passen, ondersteunen en aan te prijzen en om er inzicht in te krijgen.

Maar blijf gerust gebruik maken van Whatsapp omdat je denkt dat je dan niks met FB te maken hebt.
Klopt helemaal, en het is "niet netjes" dat ze het gebruiken van je adresboekgegevens niet duidelijker vermelden.

Toch is het aantal gebruikers in mijn telefoonlijst zonder whatsapp op een hand te tellen en ik weet zeker dat die personen die geen WhatsApp hebben en waarvan de voor- en achternaam misschien ergens in een database staan er geen enkele hinder van ondervinden.

Natuurlijk geef ik om privacy, maar ik denk dat er op dit moment op privacyvlak belangrijkere dingen zijn om ons zorgen over te maken. Denk alleen al aan de overheid en belastingdienst waarbinnen continue datalekken zijn waarbij wÚl potentiŰle gevoelige data van burgers gestolen kan worden.
Zolang er dingen bestaan als "WhatsApp buurtpreventie" (wat dat laatste woord ook mag betekenen), is er rede genoeg om je druk te maken. Mensen zijn net schaapies. Geen brein maar wel 4 poten.
Je hebt helemaal gelijk dat de belastingdienst een voorbeeld is van wat veel meer zorgen baart, maar je weet ook wel dat je redenering slecht is. Omdat er nog iets slechter is moeten we dat eerst oplossen voordat we andere zaken kunnen aanpakken.
Het kan heel goed Ún-Ún zijn, beste 360Degreez, dat we Ún de belastingdienst blijven volgen Ún dat tweakers hun familie en vrienden blijven uitleggen dat je helemaal niks met FB te maken wilt hebben.
Er zijn toch voldoende alternatieven? Ik heb geen Whatsapp, maar ik zie steeds vaker mensen verschijnen op bijvoorbeeld Signal. Ook Telegram is een prima alternatief.
Zoals .muts al schrijft. Vroegeruhh nooit toestemming gegeven aan FB voor mijn contact lijst, mijn complete lijst stond wel in de FB data die ik toen op had gevraagd. Het bedrijf FB is zeker wat privacy aangaat een gedrocht waar ik verre van probeer te blijven.
Whatsapp is gewoon heel irritant omdat je het alleen via de app en Whatsapp web kan gebruiken. Ze blokkeren zelfs het gebruik van Whatsapp web op tablets terwijl met met een workaround prima werkt. Maar die moet je elke keer weer doen. Je kan geen andere apps koppelen, bots aanmaken enz. Het idee van een SMS plus op 1 apparaat maakt het juist zo ouderwets.

Terwijl je met telegram gewoon op al je apparaten inclusief alle computers en tablets kan inloggen. En je kan je eigen bots aanmaken. Enige wat me aan telegram tegenstaat is dat het van Russische oorsprong is maar de eigenaar is niet bepaald een vriend van Putin gelukkig.

Maar ik zou erg blij zijn als mensen eens afstappen van Whatsapp. Je hebt totaal geen vrije toegang tot je informatie daarmee.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 december 2018 16:55]

Je hebt een punt als je die extra funtionaliteit echt nodig hebt. Ik heb Telegram vlak nadat het uitkwam eens geprobeerd en had moeite om al mijn contactpersonen erop te krijgen. Uiteindelijk had ik een handvol mensen op Telegram en de rest bleef doortutten op Whatsapp.

Toen WhatsApp encryptie ging toepassen was er voor velen helemaal geen behoefte meer om te switchen. Toen heb ik hem ook weer verwijderd.

Een product kan nog zo mooi en/of technisch superieur zijn, maar als de gebruikers massaal blijven plakken bij een ander product is er alsnog weinig meerwaarde :-)
Ik verrek het om die troep te installeren. Ondertussen heb ik een hele waslijst aan mede-users in Telegram. Gaan ze niet mee, hebben we geen contact via chat. SMS bestaat trouwens ook nog.
Whatsapp heeft een app voor zowel Windows als de Mac. Op die devices hoeft je dus niet met een browser te prutsen.

Hoe het op tablets zit, weet ik niet.
In het ergste geval moet je op je tablet naar web.whatsapp.com gaan om daar via de browser te werken.
Overigens is text input op een tablet niet heel handig, dat doe je sneller op een telefoon en het snelst op de desktop met de desktop app :-)
k zie WhatsApp als een "SMS-Plus" applicatie.
Eens. Daarnaast zie ik een WhatsApp bericht als een SMS die daadwerkelijk aankomt. Vooral internationaal gaat het nog wel eens mis met SMS versturen/ontvangen. WhatsApp is (wat dat betreft :P ) simpelweg betrouwbaarder.
Wat me wel blijft verbazen is dat er, ondanks al die negatieve berichtgevingen in het nieuws over FB en dat het nu wel bij iedereen bekend is dat FB compleet schijt heeft aan je privacy, mensen het toch gewoon blijven gebruiken.
Omdat je een ander geen slecht gevoel wilt geven :)
Ok, maar dit gaat dus enkel over de app, het zegt dus niets over het Facebook-lidmaatschap (of de activiteit ervan) van de Nederlanders. Je kunt immers Facebook ook via de website gebruiken.

En hoeveel mense hebben bijvoorbeeld de applicatie initieel wel verwijderd, maar later toch weer opnieuw geinstalleerd, omdat ze toch weer terug wilden naar Facebook?

Ik zou daarom liever zien hoeveel mensen Facebook effectief hebben opgezegd en dus helemaal niet meer gebruiken. Dat zegt veel meer dan deze cijfers namelijk.
Ze meten niet het de´nstalleren, maar de penetratie van de markt. Of te wel het gebruik ervan op de smartphones.

En ja het kan via die website. Maar op je telefoon is het zoveel makkelijker om te posten. Dus een groot deel zal er geen gebruik meer van maken

En cijfers over opzeggen van accounts geeft Facebook niet vrij. Dus dat kun je lastig bepalen.
Volgens de link in het artikel zijn er 10k mensen ondervraagd, er is dus niks gemeten als ik het goed begrijp.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 december 2018 16:21]

Dan snap je onderzoeken niet.
Met 10000 respondanten, kun je een goede conclusie trekken.

En onderzoeken noemen ze nu eenmaal meten...

[Reactie gewijzigd door jqv op 1 december 2018 21:39]

Meten ze ook overstap naar de Lite versies van de apps?
Zelf gebruik ik fb enkel voor de groepen waar ik lid van ben. Mij valt op dat mijn vrienden veel minder posten dan in het verleden. Het lijkt dus wel terug te lopen.
Ik heb een gedeactiveerd account (omdat ik af en toe nog wel mensen alleen via messenger spreek) en een leeg account om af en toe wat te verkopen of iets te kunnen lezen. Mijn algeheel gebruik is met 98% gedaald, ik gebruik het alleen nog praktisch, en dan eens in de twee weken.

Compleet opzeggen is voor mij niet nodig zo. FB kan schermen met 'we hebben X-miljoen accounts die per maand actief zijn!!!', en daar zou ik ook bij horen maar veel hebben ze er niet (meer) aan :)
Ik heb Facebook verwijderd samen met Lubach begin dit jaar, echt geen moment spijt van gehad.

Het geeft je letterlijk zoveel meer rust. Hoewel ik er nooit wat op zette had ik heel vaak de neiging toch ff te kijken of er nog wat nieuws was.

Ik hoop alleen dat wij Nederlanders nu nog een keer van WhatsApp af kunnen komen, maar dit zal een stuk moeilijker worden.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 1 december 2018 13:39]

Ik hoop alleen dat wij Nederlanders nu nog een keer van WhatsApp af kunnen komen, maar dit zal een stuk moeilijker worden.
Natuurlijk kan dat, gewoon doen! Ik heb het ook niet. Maar ik heb het ook nooit gehad, dus dan is het misschien makkelijker. ;)
Ik heb het geprobeerd en heb dan ook Signal, maar WhatsApp is toch iets wat ik dan wel mis om makkelijk en snel in contact te komen met iedereen.

Signal houdt wel een keer op met 15 contacten uit mijn lijst.
Hier ook overgestapt naar Signal, maar helaas blijft het gros toch hangen bij Whatsapp. Gelukkig zijn mijn kinderen net zo eigengereid als papa en hebben ze in ieder geval Signal ge´nstalleerd staan en zo nu en dan hoor ik dat er toch wat meer klasgenoten (voortgezet) het in ieder geval proberen :)
Signal heb ik ook. Zie langzaam mensen verschijnen in de app. Maar wel cool om een ‘dedicated’ app voor bepaalde personen te hebben.

Voor de rest gebruik ik sms/imessage, werkt prima.
Tja, zo simpel is dat niet voor iedereen. Voor nu gebruiken al mijn vrienden en collega's WhatsApp. Als ik nu ineens WhatsApp zou verwijderen, zou ik het grootste deel van mijn contacten kwijtraken. Er zullen een paar mensen zijn die prima met SMS willen praten, maar dit zullen er niet veel zijn (en gelijk hebben ze naar mijn mening. Ze hoeven zich niet zomaar aan te passen omdat een van hun vrienden niks meer met WhatsApp wil).

Dus ja, uiteindelijk wil ik er wel vanaf, maar voor nu is dat het niet waard voor mij.
Ik heb hem er ook afgehaald, merk nu dat ik 2 a 3 keer even snel Facebook check op momenten dat het mij uitkomt in plaats van op momenten dat ik me verveel of niet zoek te luisteren naar iets.

Mocht ik nu bewust kiezen dat ik even op Facebook wil log ik in via de browser, net zo gemakkelijk en minder verplicht en pushmeldingen :)

Spijt van mijn keuze? Absoluut niet.
Ik heb de Facebook-app nooit ge´nstalleerd gehad op m'n foon, voor Facebook gebruik ik een aparte browser die ik dus nergens anders voor gebruik en op de pc hetzelfde verhaal.

[Reactie gewijzigd door Megalodon_67 op 1 december 2018 13:51]

Precies dat. En de website dramt minder door om bepaalde apps te installeren of je adresboek op te vragen. Ook beperk ik zo het gebruik van messenger; die doet het alleen op de desktopbrowser bij mij. Lekker rustig.
Facebook kijk ik max 1 keer per dag even snel. Verwijderen is nog net een stap te ver omdat ik daar de events en workshops van de salsascene bij hou.
Ach... over 10 jaar staat facebook in het rijtje van ICQ, msn, hyves... :9

Als je ziet hoeveel van die social media er al geweest zijn...
https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_social_media

Ik heb ooit een Hyves account gehad... Totdat ik op een gegeven moment in real live de
vraag kreeg of ik persoon x kende... 'Ja die heeft gereageerd op je Hyves'

Mijn reactie was: Waarom belt hij dan niet gewoon even met zijn vraag...
Dus het is aan mij gewoonweg niet besteed. Als ik de ellende van de
laatste tijd rondom FB hoor, dan ben ik blij dat ik er niet aan begonnen ben.

Voor sommigen lijkt het een form van een stalking platform te bieden. Mij niet gezien.
Laat de mensen mij maar bellen of gezellig langs komen. Kopje koffie erbij is toch veel leuker?

En de gedragingen van meneer Suikerberg hebben ook nog maar weinig raakvlakken
met wat gemiddeld als 'sociaal' wordt gezien.
Tja als je in de buurt woont dan kan dat wel. Maar als je bijvoorbeeld in het buitenland woont dan is het een geweldige manier om contact te houden. Probleem is gewoon al die slechte bedrijven die erachter zitten.

Ik zou er op zich best een tientje per maand voor overhebben als mijn data gewoon van mij blijft. Maar helaas hebben we die keuze niet.

De enige die het echt netjes heeft aangepakt was schoolboek eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 december 2018 17:07]

Dan toch vreemd dat de Facebook app nog steeds op plek 22 en messenger op plek 24 in de ios app store staat onder top free apps. Met een miljoen deinstallaties zou je toch iets anders verwachten!
Als die lijst bestaat op basis van downloads kan de app nog steeds populair zijn ondankds de´nstallaties.
Ach ik heb laatst Facebook light verwijderd. Niet om privacy of zo. Ik heb gewoon een nieuwe telefoon met meer dan 8GB geheugen en een fatsoenlijke processor. De reguliere Facebook er op gezet. :p Verder vind ik dat mensen die Lubach niet zo op een voetstuk moeten zetten. Het is maar een matige kerel.
Ik heb nu al twee jaar zo'n telefoon. Vorig jaar met kerst heb ik er LineageOS en alleen nog de belangrijkste apps voor communicatie op gezet. Hoewel het soms wel een beetje behelpen is, vind ik het wel een leuk experiment om te kijken hoe lang ik deze nog kan gebruiken tot hij echt helemaal onbruikbaar is geworden :).
Facebook werkt gewoon prima in een browser met adblocker (met wat beperkingen), maar je kan het toch gebruiken en je privacy is gewaarborgd.
"Je privacy is gewaarborgd" hoezo is je privacy gewaarborgd met een adblocker?
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.