Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD Athlon 200GE-processor is overklokbaar ondanks locked multiplier

De in september door AMD geïntroduceerde Athlon 200GE-apu kan toch op hogere frequenties draaien. Uit een video van een YouTube-gebruiker blijkt dat de processor over te klokken is. Hij maakte gebruik van het B350M Gaming Pro-moederbord van MSI.

YouTube-gebruiker TechEpiphany toont in een gameplayvideo van Battlefield 4 dat hij zijn exemplaar van de AMD Athlon 200GE wist op te voeren tot 3,8GHz, terwijl de processor op papier niet verder komt dan 3,2GHz en een locked multiplier heeft. Hij wist de apu ook over te klokken tot 3,9GHz. Dit leverde prestatieverbeteringen op van tussen de 10 en 20 procent, al werd hierbij wel een Vega 64 gebruikt, die door de apu met een zekere bottleneck te maken had.

Tom's Hardware heeft op basis van de video de proef op de som genomen en slaagde er ook in de processor op een kloksnelheid van 3,9GHz te laten draaien. De website heeft navraag gedaan bij AMD. De fabrikant meldt dat het niet verantwoordelijk is voor de unlocked multiplier en het overklokken van de Athlon 200GE officieel ook niet ondersteunt.

AMD zegt dat eventuele nadere vragen aan MSI moeten worden gericht, specifiek over de bios-functionaliteit van de B350M Gaming Pro. De website Notebookcheck meldt dat elk MSI-moederbord met de AGESA 1006-update de mogelijkheid biedt om de Athlon 200GE te overklokken.

De AMD Athlon 200GE is de eerste Athlon-processor op basis van de Zen-architectuur en beschikt over twee cores met smt, waardoor de processor aan vier threads tegelijk kan werken. De geïntegreerde gpu is een Vega 3 met drie compute units. De standaardkloksnelheid bedraagt 3,2GHz en een turbo is niet aanwezig. De apu, die nog geen 60 euro kost, maakt net als de krachtigere Ryzen-processors gebruik van de AM4-socket.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

30-11-2018 • 21:42

90 Linkedin Google+

Reacties (90)

Wijzig sortering
Zou leuk zijn als je weer ouderwets je processor kan unlocken dmv. een potloodstreepje :D
Ik heb dit niet mee gemaakt, heb je misschien linkje naar foto of video hoe het wordt gedaan. Lijkt mee heel interessant om te zien ;-)

Update 1.0
Ik heb wat op tweakers gevonden (zie LINK) maar nog steeds heb ik niet echt het idee hoe het te werk gaat.
LINK: nieuws: Potloodtruc voor overclocken ATi Radeon 8500

Update 2.0
Ik heb nog andere video gevonden voor mensen die net als ik deze trend niet meegemaakt hadden:
ENJOY ;-)

LINK 01: AMD Atholon XP
https://www.youtube.com/watch?v=-RrTRuGc6mg

LINK 02: Radeon HD 5870
https://www.youtube.com/watch?v=YtUoLUe_h3Q

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 1 december 2018 10:45]

De potloodstreep wordt gebruikt om een parallel pad te maken bij een weerstand. De potloodstreep zelf heeft een bepaalde weerstand. Wanneer je dus de twee contactpunten van een weerstandje verbind met een potloodstreep, dan maak je een parallelweerstand aan het weerstandje.

Middelbare school Natuurkunde: Bij een parallelschakeling is de totale weerstand van de schakeling kleiner dan de kleinste van de gebruikte weerstanden.

Je maakt de weerstand dus kleiner waardoor er een grotere stroom gaat lopen, dan wel meer spanning overblijft voor de GPU / geheugen (afhankelijk van of de stroom "opgedrukt" wordt, of de spanning).
Wat een moeilijke uitleg :o
AMD had een contactje met een laser door gesneden, daardoor werd de multiplier gelocked.
Door die contactpuntjes weer met een potloodstreepje (grafiet geleid electrciteit) met elkaar te verbinden was je processor unlocked.
Dat was met de K7 destijds...
http://www.motherboards.o...rticles/guides/unlock.jpg

HIer een heel verhaal incl. instructies: http://computers-network-center.blogspot.com/
Dat waren nog eens tijden, je maakte toen van een goedkope Duron van € 40 een Athlon XP van € 240 door de Lasercuts op te vullen.
In plaats van potlood gebruikte ik toen contactlijm( zilver), iets betrouwbaarder.
yup, ik heb mijn Duron 650 nog en de zilververf ook..
Ging iets mis met deze post 8)7

[Reactie gewijzigd door audiojunk op 2 december 2018 16:09]

Dat is toch niet zo moeilijk?
Zoals hij al zei, middelbare school natuurkunde, 1 / R1 + 1 / R2 = 1 / Rvervanging, ofwel Rv = R1 * R2 / (R1 + R2)
En dan het effect wet van Ohm. U = I * R, lagere R resulteert in horgere I
Ik kan reacties op m'n eigen post niet modereren maar van mij zou je een +3 met boost gekregen hebben :D
:o

Ik zie nu pas dat ik en Rvervanging schrijf en Rv, misschien niet helemaal netjes ;)
Uitleg is niet moeilijk, maar we hebben het over twee verschillende toepassingen van het potloodstreepje:

Jouw verhaal gaat over het "repareren" van de doorgesneden lijnen waardoor functionaliteit werd toegevoegd (multiplier aanpasbaar maken).

Mijn verhaal gaat over het bypassen van weerstanden zodat de Vcore of Vmem verhoogd kon worden waardoor het mogelijk werd om hogere kloksnelheden te draaien (de link van Umbrella1982 over de Radeon 8500).

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 8 december 2018 09:49]

Heel erg bedankt voor je toelichting :-)
Hoe het werkt? Staat in de eerste regel van het gelinkte artikel.
Op PC stats wordt beschreven hoe middels het zetten van potloodstrepen op de ATi Radeon 8500, de weerstand tussen desbetreffende contactpuntjes wordt verlaagd, waardoor het voltage naar de GPU en het geheugen wordt verhoogd.
Potlood (grafiet) is een slechte stroomgeleider en je kan dus letterlijk een weerstand ermee tekenen. Wat de uiteindelijke weerstand wordt hangt af per potlood, maar blijkbaar is de weerstand van een potloodstreepje redelijk constant en is de kans op een te kleine weerstand zeer klein. https://www.dhtrob.com/projecten/dhz_weerstand_grafiet.php
Jeetje, oude tijden. Extra voltage naar je GPU door een potlood streepje, de tijden..
Dat was waarschijnlijk de meest simpele hardware hack ooit :)
Nee hoor, er was ook eens een tijd dat je je cpu kon overklokken met een stukje tape ;) of dat je 6950 kon unlocken naar een 6970.
Ik vind een potloodstreepje nog steeds de simpelste. O-)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 1 december 2018 03:47]

Vroeger waren er helemaal geen locks, gewoon de jumpers van je moederbord op de gewenste snelheid zetten.
Ik ga maar weer eens knutselen met die oude "switch"-boards denk ik.

Het word morgen toch lui herfst weer.
Of je Geforce 6800 LE pipelines en shaders unlocken en overclocken. Had je opeens een 6800 GT of een Ultra als je geluk had.
Als dat stabiel draaide deed je er nog de juiste bios flash van die specifieke uitvoering en voila.
Op die manier heb ik nu een Duron 800 op 1007 MHz draaiende (106 x 9.5) :9~
En je straalkachel de deur uit gedaan? :)
Haha klopt. Flashbacks. Heb nog altijd een werkende Thunderbird 1,4ghz.
Jeetje wat werd dat kreng heet! Zeker met de magere koelblokjes die in die tijd als cpu koelers werden gebruikt. Eerste CPU waar ik een waterkoeling op gezet heb.
Trek de koeler er maar eens af terwijl je Prime95 draait. :)
Ik heb een k6 gehad die zo heet werd door de overklok dat het plastic van de ventilator smold :)
is toch leuk voor de winter.
Zet de kast onder je bureau dan heb je warme knieën.
Voltage 1 stapje verhoogd, dus nee :D
uit boren van een pin op je celleron 333 om zo dual CPU te kunnen draaien
of een sticker gebruiken op pins te remappen en xeon socket 771 in 775 te laten werken . er zijn tal van nog meer koele voor beelden.
Toch raar dat ze die multiplier lock uberhaupt inbouwen. Welk probleem willen ze daar precies mee oplossen?
Over het algemeen simpelweg productdifferentiatie, en een beetje onderscheid in binning
Dus geen probleem oplossen, want er was geen probleem met het ontbreken van de lock. Het is dus consumentje pesten.

Of is het om te voorkomen dat OEMs overgeklokte systemen verkopen? Maar waarom verkopen ze dan boxed cpu's die locked zijn?
Productdifferentiatie lost geen probleem op voor de consument, maar wel voor de producent. Consumentje pesten wil ik het niet noemen, het zorgt er over het algemeen voor (in deze context) dat een product dat niet aan de hoogste eisen voldoet niet weggegooid hoeft te worden maar als een nieuw product met lagere specificaties verkocht kan worden, voor een fors lagere prijs.

Om het even extreem in te zetten; als je binning helemaal weg laat zou je dus alleen een Ryzen 7 2700x kunnen kopen, of een Threadripper 2990WX, die beide vele malen duurder zouden zijn dan dat ze nu zijn omdat 90% van de chips weggegooid kunnen worden omdat ze niet aan de eisen voldoen.

Ik geef je gelijk dat in sommige opzichten het redelijk kunstmatig is; een hoop chips die als lager gepositioneerde SKU verkocht worden voldoen prima aan de eisen voor een hogere rang, maar dat neem je dan maar op de koop toe. Je gaat als fabrikant ook niet zeggen 'ja sorry onze chips zijn te goed dus we hebben geen CPUs meer van €100'.
Het klopt niet helemaal wat je zegt over binning. Je kunt nml ook de langzamere CPU's verkopen zonder gelockte multiplier. Puur het locken van die multiplier, daar heb ik het over. Niet het binnen.
Dan heb je op dat punt inderdaad gelijk, ik zie ook niet helemaal waarom dat nu als differentiatiepunt wordt ingezet, zeker omdat AMD "alles is unlocked" heeft geclaimd
Toch verbaast het me dat dit als bijzonder gezien word. Vroeger was gewoon elke CPU te overclocken of de multiplier nu locked was of niet. Tegenwoordig is overclocken een stuk saaier geworden.

Mijn laatste OC was een Phenom X2 555BE die draaide als X4 B55 stabiel op 3,6Ghz. Dat leverde tenminste nog een echte prestatie winst op. Waarschijnlijk was een Phenom X4 965BE nog verder te OCen maar die koste ook ongeveer 3x zoveel.
Ik vind het een beetje een rare setup, met een videokaart die 5x zo duur is als die CPU. Waarschijnlijk ook 5+ keer zo veel vermogen verbruikt. Niet heel realistisch.
Ik heb hier een celeron 3900TE die 100% overclock (4.6Ghz) doet op een z170 bord (23x200 @1.33V)
Maar de onboard CPU is niet te gebruiken als je OC't.
Mooie marketing stunt, nu overal in het nieuws, over 1 a 2 maanden wordt het uitgeschakeld met een update...
Je hebt het over een apu die 60€ kost...die koop je niet als je wil overclocken, en daar gebruik je OC ook niet als marketing voor...
Overklokken is juist voorgekomen uit het zo veel mogelijk opkietelen van goedkope cpu's om de prestaties van duurdere cpu's te benaderen of overtreffen. Enkele van die goedkopere modellen zijn dan ook legendarisch, de Celeron 300A met een 50% overclock en in een aantal gevallen betere prestaties dan een PII 450, of een Duron 600 op 1Ghz.
Athlon XP Thouroughbred-B JIUHB, deed een 1700+ met gemak vaak 50% OC

Athlon 64's Venice LBBLE 3000+'jes die ook vaak wel 50% OC deden.
i know bro goeie tijden met mijn abit moederbordje
Ik heb nog een Pentium 200MMX op 250 MHz draaiende. Stock voltage en koeling :D
Duron 800 wil bij mij op de max (zonder expert te zijn) 1007MHz draaien
Het mooie van die Celerons is dat ze ook gewoon in een Abit BP6 moederbord gingen en dan vrolijk met z'n tweeën op 450 MHz draaiden. :D

Andere mooie CPU's zijn:
- De Pentium 3's met 100 MHz FSB (zoals de mijne: https://tweakers.net/ext/f/NHMCF6dH2C9bPLmDriBPHzHC/full.png)
- Athlon MP 2600+
- De Cedar Mill Celeron D's, die vaak over de 100% OC gingen zonder grote problemen. Het wereld record met deze CPU's staat nog steeds op bijna 9 GHz.
je moest toch een pin uit boren bij de celerons voor je ze in dual kon laten draaien?
Als je een Abit BP6 had hoefde dat niet. De wijzigingen die nodig waren om dual Celerons te kunnen draaien zaten al verwerkt in het moederbord. Je kon daardoor ongemodificeerde Celerons in het moederbord steken en genieten van een goedkope dual CPU machine.
Ah ja de legendarische 'waarom heeft jouw pc 2 koelers?' BP6, mijn eerste computer! Was toen enigzins een bezienswaardigheid op LAN parties.

2x Celeron 433 @ 540 op stock voltage en luchtkoeling, goede tijden :) Heb 'm laatst nog eens opgestart, draait nog steeds op z'n oorspronkelijke caps zelfs.

[Reactie gewijzigd door real[B]art op 1 december 2018 13:56]

AMD Opteron van 2> 3Ghz, wat een monster }>
Van de zomer met pijn en moeite een Athlon XP 1,54 GHz overgeklocked naar 2.2 Ghz.

Hij staat nu boven Windows 2000 te draaien als print PC.
Die koop en OC je wel als je goede bang for the buck wilt!
10-20% van weinig is nog steeds niet veel. Vooral als je daar waarschijnlijk betere koeling voor nodig gaat hebben.
Er zijn echt wel overclocks geweest waarbij de goedkoopste CPU net zo snel draaide als de snelste binnen de lijn. Waarvan zelfs een aantal met de standaard koeling.
de AMD XP-m 2500+ (Die kort voor een prikkie op de markt was) van 1900Mhz naar 2400Mhz en 333FSB.
Sneller dan de duurste AMD de 3200+ en in de meeste gevallen ook sneller dan de snelste Pentiums van dat moment.
Celeron 300 ....was op op 500 Mhz sneller dan P3-450.
Ook de Pentium D 805, de goedkoopste Intel dual core processor op 2,66 GHz was gemakkelijk over te klokken naar 3,8 GHz en kwam daarmee in het vaarwater van de 1000 euro kostende Pentium D 840 Extreme Edition.
Vroeger had je ook 3,5 inch schijven 720kb 3,5 inch en als je op de juiste manier een gaatje erin prikte dan had je een hd schijfje, en werd het schijfje aan beide kanten geschreven, en had je dubbele capaciteit van 1,44 mb op een schijfje.Er waren handigheden op de markt waarmee je het extra gaatje kon maken.Ik had het vroeger eerst uitgeprobeerd om een gaatje te boren, Het enige nadeel daarvan was dat het geboorde plastic aan de binnenkant van de schijf terecht kwam en zodoende de schijf onleesbaar werd voor de computer, of althans het schijfstation.ALlemaal mc gyver technieken om media of computers dubbele capaciteit te geven.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 1 december 2018 11:46]

Toch apart aangezien de Celerons toen geen L2 cache hadden.
Lag er ook een beetje aan wat je vergeleek. Het meest populaire en succesvolle model (de 300A) had wel degelijke 128kB L2 cache. Niet zoveel als een P3, maar voor de meeste benchmarks was de hogere clock + FSB en daarbij ook geheugenbus echter meer dan genoeg om de extra hoeveelheid aan L2 cache te compenseren. Soms veel meer dan genoeg }>
Niet? Ik heb vroeger toch echt meerdere Athlon XP's en Durons gekocht, puur voor de lol. Kostte je tussen de €35 en de €65. Kijken wat een overklok uithaalt, de goede exemplaren hou je een de matige verkoop je door voor een tientje minder. Leuke low budget hobby en met overclocks tot 60% ook best de moeite :)

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 30 november 2018 23:24]

Een update die je niet hoeft te installeren.

Dus als.je slim bent kun je dit gewoon blijven doen.

Daarnaast. De normale consument koopt een werkend apparaat en weet niets van overklokken.
Dus die update boeit ze niets. Van de miljarden mensen zijn er minder dan 1% tweakers.

[Reactie gewijzigd door jqv op 30 november 2018 22:33]

Wat een klets. Zolang moederborden niet massaal affikken, is er geen haan die hier naar kraait.
Inderdaad, het is slechts een dual core CPU en de 2200G kost $100, in Nederland wat meer (€103) omdat Nederlandse retailers graag wat extra winst maken.
Nederlandse retailers in de consument IT hoek maken minimaal marge op dit soort spul. Ze moeten het van de complete systemen hebben met dit soort spul. Op hogere klasse spul zit nog enige marge. De i terrassen van Tweakers is een van de gebieden met de grootste concurrentie kijk maar in v&a voor sommige producten over de 30 webshops. Dat zie ik bij boormachines niet, daar kom ik via google vaak niet verder dan een winkel of 6 die exact dat type verkopen :o
i terrassen? In dit geval valt het misschien inderdaad mee (BTW en zo), ik ben wat cynisch geworden gezien de nogal hoge prijsverschillen voor Vega die we hebben gezien tussen Nederlandse en Duitse winkels. Vergelijk maar eens de Vega-prijzen bij de grote 3 in Duitsland met de grote 3 hier. >€100 verschil. Praktisch dezelfde BTW (2 procentpunt verschil wat dus €8-10 is).

Overigens weet ik goed waar jij het over hebt want ik heb hetzelfde ervaren met headphones. Nauwelijks beschikbaar in Nederland, vooral als je de leukere modellen wil hebben.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 30 november 2018 22:33]

Je hebt toch ook massaal veel verschillende winkels die schoenen, elektro, eten, ... verkopen. Je hebt in IT alleen vaak minder fabrikanten voor hetzelfde product wat het vergelijken makkelijk maakt. 2 CPU fabrikanten VS 200 schoenenmerken :)
200 schoenmerken zijn 200 verschillende schoenen dat is appels met peren vergelijken. Je moet exact hetzelfde product vergelijken...
100 USD/1.10 is ca 90 euro + btw 21% = €109,- ik denk dat de nl retail zelfs minder winst maakt.
Zoals ik aangaf.
In dit geval valt het misschien inderdaad mee (BTW en zo), ik ben wat cynisch geworden gezien de nogal hoge prijsverschillen voor Vega die we hebben gezien tussen Nederlandse en Duitse winkels. Vergelijk maar eens de Vega-prijzen bij de grote 3 in Duitsland met de grote 3 hier. >€100 verschil. Praktisch dezelfde BTW (2 procentpunt verschil wat dus €8-10 is.
Kijk even naar de tijd van de berichten die hebben elkaar gekruist :)
Zet dat dan ff in de originele post, scheelt weer 8 mensen die "oh jee, je vergeet de BTW" neerzetten.

Verder met je eens, hele principe van EU handel is dat als Duitse winkels het goedkoper aanbieden we het dan ook vooral daar moeten kopen. Koop ook zowat alles via eBay of lokale Amazons dezer dagen, wij Nederlandse consumenten houden van scherpen prijzen die nu juist het Nederlands MKB niet wil/kan aanbieden.
Vergeet niet dat Amerikaanse retail prijs ex BTW is.
Dat vergat ik niet.
In dit geval valt het misschien inderdaad mee (BTW en zo)...
Amerika kent geen BTW, het is daar sales tax, per verkoop komt er belasting bij IPV alleen op de toegevoegde waarde belasting afdragen word alles bij verkoop afgedragen
Overklokken valt buiten de garantie, dus de haan kan wel kraaien maar niemand zal er voor uit zijn bed komen.
Waarschijnlijk een stunt van MSI
MSI heeft er geen belang bij om dat uit te schakelen, lijkt me.
AMD is geen fabrikant, het bedrijf ontwerpt. :?
De fab is immers afgesplitst.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 30 november 2018 22:05]

Net als Apple dus.
Of zie je die wel als producent. Terwijl Apple ook productie ruimte koopt.
Ja, net als Apple, en Nvidia an Qualcomm.
Of zie je die wel als producent.
Waarom zou ik daar onderscheid tussen maken? Ik begrijp niet waarom mensen reageren als door een wesp gestoken wanneer je een paard een paard noemt. Dit zou geen gevoelig onderwerp moeten zijn! Alsof het ontwerpen minder belangrijk is of er minder eer mee te behalen zou vallen, dat heb ik in ieder geval niet gesuggeerd, niet expliciet of impliciet. Sterker nog, TSCM, Intel en GF nemen ook maar een klein deel van het productieproces in rekening: ASML zorgt voor de lithografie, andere bedrijven zorgen voor het etsen en het afzetten van materialen als gevolg op die lithografische projecties, ASML op haar beurt is weer afhankelijk van allerlei andere bedrijven die lenzen en zo leveren...
Het is een grote samenwerking. Het punt hier is dat AMD en andere fabloze chipbedrijven het ontwerp voor haar rekening neemt en masks laat maken etc. en de productie overlaat aan een ander bedrijf.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 30 november 2018 22:41]

Ik stel een vraag en daar geef jij, in het begin van je uitleg, redelijk giftig antwoord op door te verwijzen naar wespen steken.

Over gestoken door een wesp gesproken.
Het is niet naar jou gericht, het is naar meer mensen gericht.
Ik zit er verder niet mee, maar wel bedankt voor je uitleg.

Een goed politicus ben je zo... 8)7
Ik denk wel dat je hier mag stellen dat AMD de fabrikant is. Tuurlijk maken ze het niet zelf in hun eigen fabriek, maar ze hebben wel zelf het onderzoek gedaan en opdracht gegeven aan de "echte" fabrikant voor het maken van chips die zij verkopen lijkt me.
Dus fabriceren ze niet de chips maar ontwerpen ze de chips. Daar is verder niets mis mee en ik stel ook niet dat het een beter of minder goed is dan het ander, het is gewoon een andere activiteit. Ongetwijfeld zal bij AMD nog veel kennis in huis zijn over hoe je die chips maakt en ongetwijfeld zullen medewerkers van AMD (misschien Su zelf wel gezien haar ervaring) overleggen met medewerkers van TSMC en GF over details van de productie maar het bedrijf maakt niet de CPU's. Sommige mensen vinden blijkbaar dat ik nu zeik maar ik vind het bij journalistiek belangrijk dat woorden zorgvuldig worden gekozen omdat mensen overnemen wat ze lezen.
GF = AMD (nog voor een deel)
//edit
nvm ze zijn al helemaal uitgekocht

[Reactie gewijzigd door Crp op 30 november 2018 22:50]

In zekere zin. AMD heeft inderdaad een flink percentage aandelen in GF. Het zijn technisch gezien wel andere bedrijven maar dat is een goed punt van jou.
Er staat AMD op de doos dus is AMD de fabrikant. Waar zij het laten maken is de koper zijn probleem niet.