Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ziggo-klanten melden geluidshaperingen bij Mediabox XL tijdens tv-reclame

Verschillende gebruikers van een Ziggo Mediabox XL klagen dat het geluid wegvalt. Dit zou zich met name tijdens het begin en einde van reclameblokken en op de commerciële zenders voordoen. Ziggo adviseert Dolby Digital uit te zetten en stereogeluid in te schakelen.

Een groot aantal Ziggo-klanten geeft op het forum van het bedrijf aan last te hebben van het haperen van het geluid met hun Mediabox XL. Bij de meeste gebruikers doen de problemen zich voor bij de start van reclame-onderbrekingen en bij het daaropvolgende begin van programma's, blijkt uit de meldingen. Ook geven de meeste gebruikers aan dat het wegvallen bij de RTL-zenders plaatsvindt.

Als tijdelijke workaround meldt de helpdesk van Ziggo dat het uitzetten van Dolby Digital tijdelijk soelaas biedt. Gebruikers moeten hiervoor bij hun mediabox naar de audio- en beeldinstellingen en onder 'Audio' voor 'Nederlands-Stereo' kiezen. Het bedrijf zegt intussen te werken aan een structurele oplossing.

Ziggo heeft het probleem getraceerd tot de bron die het bedrijf van de zenders ontvangt. Die zenders zetten het onderzoek naar de oorzaak voort. Wanneer het probleem is opgelost, is daarmee onbekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-11-2018 • 11:42

193 Linkedin Google+

Submitter: jodur

Reacties (193)

Wijzig sortering
Wauw, kijken mensen dan echt bewust actief reclame? Ik zou het juist fijn vinden als dat hapert, hoe minder van die rommel, hoe liever :)
Ik weet dat reclame bij velen ongewenst is, probleem vandaag de dag is dat zonder reclame alles onbetaalbaar wordt dus besef dat reclames het ook voor jou goedkoper maakt.
Besef dat wij ook die kosten voor de reclame betalen :)
Sorry, maar dat is een groot misverstand. Voor elke euro die een fabrikant aan jouw media content betaalt, moet deze fabrikant ook een bedrag uittrekken voor het maken van dit marketingmateriaal. Zeg dat dit 20 cent is, dan zijn de totale kosten voor de fabrikant 1.20 euro. Dit bedrag komt echt niet uit een liefdadigheidsstichting. Het bedrag wordt simpelweg opgeteld bij de prijs van de producten in de winkel en mag jij dus elke keer direct met echt geld afrekenen bij de kassa in de supermarkt.

Zouden we dit model dus kunnen vervangen, dan zou jij 1 euro aan je media content betalen en wordt als gevolg je boodschappen 1.20 goedkoper. En daarbovenop blijft je media schoon. Wij moeten dat hele marketingcircus met ons eigen geld bekostigen en hoe meer reclame er is, hoe duurder het is voor iedereen.

Echt de enige redenen dat we nog opgescheept zitten met dit ouderwetse model, is dat we nog geen passende vervanging hebben om media direct te betalen, maar waar mogelijk, kies ik altijd om media direct te betalen en gebruik ik ad-blockers om dit model minder effectief te maken en ruimte te creëren voor betere modellen.
Dat is niet helemaal waar, dat geldt aleen als de fabrikant dat kan. Hij moet ook rekening houden met de prijs bij de concurrent. Gaat zijn prijs te hoog worden, gaat de klant naar concurrent.
Dus dan heft hij de keuze, of reclame maken en marge inleveren per produckt en hopen dat de recalme er voor zorgt dat hij meer producten verkoopt, of geen reclame maken, prijs laag houden en hopen dat hij toch genoeg bekendheid heeft dat z'n omzet op pijl blijft.

Ook bij direct betalen zitten kosten voor marketing, want hoe weet jij anders dat je daar moet kijken? Hoe zou jij anders bijv Netflix kennen, of weten welke content ze hebben? Of hoe moet een nieuwe speler bekendheid krijgen? Mond-tot-mond misschien, maar denk dat dat niet altijd of alleen werkt. Dus in jouw direct betalen zit een opslag voor marketing, en misschien wel voor iets waar jij geen interesse in hebt.
Reclame op TV, betalen we ook voor via het product, maar daarom betalen we feitelijk niet voor het kijken naar die porgramma's, vooral op commerciele zender. Publieke omroep gaat ook nog belasting geld naar toe, dus dat vertroebelt de boel weer, maar zonder reclame zou de belasting waarschijnlijk omhoog gaan...

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door Dream_ON op 22 november 2018 13:09]

Waarom hebben fysieke winkels daar dan geen last van? Ik zie hier in de wijk behoorlijk wat 'nee nee' stickers op de brievenbussen zitten en mijn boodschappen en kleren zijn echt niet opeens achterlijk duur geworden.
Ik zie het op TV meer als een extra inkomsten bron voor de aanbieder dan dat het daarmee goedkoper wordt gehouden voor de klanten (die zich soms al scheel betalen aan alle extra tv pakketten met extra HD zemders etc.).
Je legt hier een verband tussen fysieke winkels en fysiek reclame, maar die winkels gebruiken ook andere manieren om reclame te maken, en webwinkels gebruiken ook fysieke reclame. Het verband is er dus niet.
Juist omdat de reikwijdte van fysieke reclame in de bus kleiner wordt zal er juist meer aan reclame op andere media gedaan worden, ook door de fysieke winkels.
De vraag is hoe effectief reclame vandaag de dag nog is. Als je de enige bent val je op als je 1 van de 10.000 reclames uitzend dan is het voornamelijk bloed irritant en weinig efficiënt volgens mij. Ik koop bewust zo min mogelijk van merken waar reclame voor gemaakt wordt. Puur om deze onzin juist niet te stimuleren. Als iedereen dat zou doen dan was het snel afgelopen. Ik erger me echt kapot aan die klote reclames overal. Je kunt nog geen kwartier radio luisteren of je hebt alweer 5 min reclame voor je kiezen. Flikker toch op met die troep
De vraag is hoe effectief reclame vandaag de dag nog is
Effectief genoeg om er bakken met geld tegen aan te gooien. Denk je nu werkelijk dat bedrijven kapitalen aan reclame uitgeven als het niet effectief is?
Ik denk dat bedrijven kapitalen uitgeven aan wat ze denken dat effectief is. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle vormen van reclame voor alle bedrijven weggegooid geld zijn, maar er zitten er een hoop tussen waarvan ik me oprecht afvraag of de kosten van de reclame zich vertalen in een netto positief verschil in de winst.
Er zijn volgens mij heel veel onderzoeken die uitwijzen dat reclame gewoon werkt ook al wil je zelf niet dat het werkt. Bedrijven maken niet reclame in de hoop dat het werkt. Ze maken reclame omdat ze zien dat het werkt. Kijk maar naar Samsung. Die is zo groot omdat ze een marketingbudget hebben waar je bang van wordt.
Om bij een grote groep je naamsbekendheid te vergroten is veel belangrijker.
Het is niet alleen het laten zien van een reclame, dat vervolgens de consument naar de winkelt haalt om een product te kopen bij merk X.

Zodra jij in de winkel loopt denk jij onbewust aan dat ene merk zodra je dat nodig hebt, gevolg is dan een aankoop.

Heel kort beschreven maar zo zou je het moeten zien, reclame maken is dus niet alleen maar direct iets verkopen maar ook een vertrouwen bij een bepaald merk op te zetten.
Het belangrijke verschil is dat reclame op radio/tv/internet geld oplevert voor het kanaal dat de reclame tussen de eigen content toont (dus Ster reclame levert NPO geld op, banners hier leveren Tweakers.net geld op, etc).
Die fysieke winkel moet juist betalen om die folders in je brievenbus te krijgen (ontwerp, druk, bezorging) of een reclame op radio/tv/internet te tonen. Dus de reclame inkomsten zijn voor de omroepen terwijl de fysieke winkels juist de kosten van de reclame hebben (en in feite als ze het goed aanpakken juist geld besparen door die 'nee nee' stickers.

Winkels zouden natuurlijk kunnen verdienen door op strategische momenten reclame te tonen die je moet kijken voor je verder kan (bijvoorbeeld bij de kassa, dat je tussen scannen van je boodschappen en betalen eerst een reclameblok krijgt, of dat je voordat je een paskamer in de kledingwinkel in kan eerst een reclame moet kijken voor je toegang krijgt).
De adverterende kant (webwinkel, producent) betaald de reclame op tv en de banners op bijvoorbeeld Tweakers inderdaad. Maar hoe is dat verschillend met de winkels en hun reclamefolders? Ze proberen allebei mensen te bewegen wat te kopen.

Winkels die de klanten onnodig ophouden met reclames alvorens te kunnen betalen of serieus over willen gaan tot kopen (passen van kleding doe je ook niet voor de fun, toch?) hebben het mijns inziens niet helemaal begrepen; de klant is bezig geld uit te geven en op dat moment wordt door gestoord met advertising. In mijn ogen extreem onwenselijk en een reden om naar alternatieven om te kijken.

[Reactie gewijzigd door JW1 op 21 november 2018 18:50]

Uhmmm, de ene na de andere gaat kapot. Dus fysieke winkels hebben er wel degelijk last van. Voor meer info: De zonsondergang van fysieke winkels
Ja maar is dat te danken aan een verschuiving naar online aankopen (en een wildgroei aan webshops) of ligt dat speciefiek aan het niet kunnen afleveren van reclame folders?
Denk je dat dat te maken heeft met dat wij al die stapels papieren folders direct bij het oud papier gooien? Het heeft er denk ik meer mee te maken dat wij winkelen niet meer zo leuk vinden als vroeger. Dat heeft dan bijvoorbeeld te maken met de dure parkeerplaatsen in de steden, duurdere producten in de winkels dan online en dat veel mensen zelf willen kiezen in plaats van lastiggevallen willen worden door opdringerige verkopers. Voor eten, kleding, schoenen, een stoel of bank en het samenstellen van bijvoorbeeld een keuken kies ik nog wel voor een winkel. Dat is handiger, wil ik zelf passen, voelen en uitproberen voor ik wat koop. Dan neem ik de verkoper en andere ellende voor lief.

Ik weet wat de TV-reclame campagnes kunnen kosten. Vooral als je ze primetime wil uitzenden. Voor commerciële producten is dat wel te verdedigen, maar ik erger me ziek 8)7 aan de tv-reclames van zorgverzekeringen. Laten zij alsjeblieft het laten bij wat algemene info elk jaar dat je even je zorgverzekering moet checken of die nog voldoet. Dat kan gewoon via een bericht van de overheid.
Dan kunnen de zorgpremies zeker een tientje of meer per verzekerde per maand omlaag.
Dat heeft weinig met reclame van doen. Een winkelpand met personeel is duur en mensen vergelijken op internet. Dus verliezen ze het van dozenschuivers op het industrie terrein.
Komt het beleid van veel steden overheen van auto's weren uit het centrum.
Alleen al parkeergeld is in veel gevallen meer als verzendkosten. Ik wil dat geneuzel niet meer en kom al jaren niet in winkelcentra.
mijn boodschappen en kleren
Dan heb je het ook wel over twee primaire behoeftes, daarvoor zul je altijd gaan.
Reclame is niet alleen maar aanbiedingen of van je zelf laten horen, het is ook een doelgroep bereiken die het concept, product, dienst of whatever nog niet kent.
Omdat de kosten van een folder niet vergelijkbaar zijn met uitzendtijden op radio en TV. Daarnaast is er in alle gevallen een risicofactor mee gecalculeerd dat de reclame niet gezien/gehoord wordt. Overigens vind ik de aanbiedingen van de lokale supermarkt (dus je dagelijkse boodschappen) interessant om in te zien.
Maar zowel op TV, als op het internet zie je gewoon dat als je reclameloos wilt kijken dat je te maken krijgt met een abbonnement, er zijn zelfs sites die je kunnen pesten als je een addblocker gebruikt om zo van de reclame af wilt zijn. Zelfs de gratis lokale krant kan alleen gratis blijven bestaan door de advertenties..
Klopt. Maar dat is nog geen reden om van die schreeuwreclames te maken, wat naar mijn gevoel steeds vaker voorkomt. De oude MediaMarkt reclames is hier eem goed voorbeeld van.
Bij de RTL-XL App op m`n TV zijn sommige reclames normaal qua geluid t.o.v. het programma dat je kijkt, en sommige zijn 2x zo hard. Echt niet normaal dan zou ik liever hebben dat het uitvalt zodra de reclame begint, scheelt weer op Mute drukken. :+
Dat niet alleen maar Ziggo wil dat je van Dolby Digital 5.1 geluid naar 2.0 geluid gaat, zo dat dan wel de reclame werkt?!?!

Wat is dat nou voor een achterlijke advies, als je Dolby Digital 5.1 gewend ben wil je niet terug naar Stereo.
Dit noemt men een work-around. Totdat het probleem is opgelost is er een tijdelijk advies wat de klachten omzeilt, mogelijk met een beperking van de dienstverlening. De keuze is aan jou. Of je hebt haperend geluid in 5.1, of gewoon geluid in 2.0.
Daarbij zetten de meeste recievers dat wel om in all-channel stereo zodat alle speakers het geluid nog weergeven en je niet alleen uit je melkpakjes links en recht geluid hebt.
Dat is waar, maar ik geef nog steeds voorkeur aan echte 5.1 geluid is altijd beter dan Dolby Pro Logic II.
Het advies is inderdaad op zijn minst verbazingwekkend. Mijns inziens kun je dan beter helemaal geen advies geven. Goede voorlichting geven bij een storing(kje) is inmiddels (2018) één van de belangrijkste dingen geworden, waar je als bedrijf in uit moet blinken. Als de NS de reiziger vertelt waarom het wat langer duurt, vinden de klanten het minder erg.
Dit akkefietje is geen vertraging of enorme storing maar slecht een (kleine hapering aan een) detail van de levering. Een persberichtje waar iedereen vrede mee zou hebben is zo gemaakt.
voorzetje:
'Vanwege een update en upgrade in onze systemen is een kleine hapering ontstaan bij het geluid tijdens sommige tv-reclames. Uiteraard is dit binnenkort weer opgelost'
en nee, dit is geen open sollicitatie :+
Ja snap dat ook niet nee, dat wat jij neer gezet heb is veel beter, maar ach.
Het (Dolby Digital) surround geluid van de Nederlandse zenders is vrijwel altijd waardeloos (uitzondering bij films op bepaalde zenders). Voor de rest is het een "upmix" met een onduidelijke spreiding. Ik zet de TV op (MPEG) stereo en laat de receiver er iets moois van maken met Dolby Pro-Logic (Music voor muziek en Movie voor de rest).
De enige zenders, waar een echte surround mix gemaakt wordt, is de BBC (voor slechts enkele programma's) en dat schakelen ze dan zelf van 2.0 naar 5.1.
Dat is wel triest dan want zo goed als alle series zijn tegenwoordig 5.1, dan is het wel apart dat er maar weinig zenders zijn die dat geven, helemaal in 2018, en ja alle films zijn al helemaal allemaal 5.1 opgenomen.
Zal door de zenders wel extra voor betaald moeten worden, terwijl het 'geen hond' merkt. Voor iemand met een beetje fatsoenlijke set inderdaad jammer.
Wou net zeggen ik merk het meteen met mijn 5.1 set, maar nee de mensen die alleen hun tv speakers gebruiken merken ze helemaal niks, wat de meeste mensen hebben.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 november 2018 23:43]

Juist de BBC kan ik niet in HD kijken/luisteren hierom. Die codec kent mijn (stereo) converter niet en laat alleen digiruis horen. (auW!) Gelukkig staat ergens hoog in de 900 kanalen ergens een "analoge" versie van de Beeb!
Die laatste opmerking bestrijd ik stellig! :)

Maar het is wel zwak dat ze zo toegeven de bandbreedte niet op orde te hebben.

En ach, als je een reclame mist hoef je nooit lang te wachten op het volgende blok. ;)
Dit is een tijdelijke oplossing.

[Reactie gewijzigd door Gemaskerde op 21 november 2018 21:36]

Dat heet compressie, ze halen de normale dynamiek uit het geluid, het volume van je tv blijft op hetzelfde niveau staan maar doordat bepaalde frequenties harder dan normaal uitgestuurd worden klinkt het totale volume van die reclame veel harder.

Een irritant reclametruukje is het zeker.
Er zijn al veel klagers je voorgegaan en de reclamemakers beloven steeds dat ze het volume niet verhogen maar door compressie toe te passen ervaar je het reclamegeluid storend harder dan normale tv programma's.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 21 november 2018 14:42]

Om vervolgens weer meer voor het product te betalen om de marketing afdeling te betalen.....
Onzin. Zonder reclame wordt het goedkoper, niet duurder want dan zijn bedrijven genoodzaakt om op prijskwaliteit en reputarie te concureren, zonder voor propaganda te moeten betalen.
Er zijn genoeg reclames die elkaar opheffen.

Reclamemaken voor tabakproducten is op een bepaald moment verboden geworden, en de winst van de producten ging toen *omhoog*. Dat komt doordat ze alleen maar reclames maakten die tegen elkaar in gingen. Ze hefden elkaar op.
Maar als je als enige tabaktoko ermee stopt heb je wel een nadeel ;)
Klopt, maar daarom is het niet per se een nadeel als *alle* reclames gemute worden.

Vooral wat memphis zei over onbetaalbaar:
probleem vandaag de dag is dat zonder reclame alles onbetaalbaar wordt
Is gewoon niet waar. Niet *alles* wordt onbetaalbaar. De meeste producten kosten ongeveer wat ze waard zijn. Maar er zijn wel veel producten die worden gesponsord met reclame.
Nee, de reclame betaalt voor de content.

Google, FB, enz. Zijn mooie voorbeelden. De diensten kosten niks maar omdat er reclame wordt getoond is het mogelijk.
Die verdienen nog veel meer met big data. Targeted reclame is daar een uitvloeisel van.
Ongeveer dezelfde markt dus, ze hebben elkaar nodig.
Mijn ouders zijn april jl. gestopt met de tabakszaak.. In 12 jaar is de winst op (bijna alle) tabaksproducten van gemiddeld 20% naar onder de 12% gezakt (een pakje sigaretten is zelfs minder dan 6%)

Daarnaast is het zo enorm krom beleid dat de winkelier (kleine tabakswinkel)een week dicht moet als ie 2/3 keer met een vals id sigaretten meegeeft en een boete krijgt.. Terwijl de grote supermarkten alleen een boete krijgen.. Maar een week geen tabak verkopen "hoeven ze nooit"..
Dat zal zo zijn, maar als ik kijk naar SBS en de RTLen dan kijk je per uur naar zoveel reclame en programma voorvertoningen, dat het kijken naar die zenders hier inmiddels is verbannen naar de recorder. Kun je die oneindige stroom van rommel tenminste door scannen, zit je net lekker in een programma en hoppa weer zo'n lang blok met rotzooi.
Dat is natuurlijk een kip-en-ei verhaal.
Andersom gezegd kun je ook concluderen dat als reclames niet genoeg meer opleveren, de programma's vanzelf goedkoper worden. Reclames zijn een bron van inkomsten voor de omroepen, en men zoekt gewoon de grens op waarbij mensen nog net de programma's blijven kijken.

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 21 november 2018 12:47]

Moet daarom het Dolby geluid haperen?
Ik vind reclame best acceptabel maar hikjes in het geluid als een reclameblok start of eindigt zeer irritant.
Goede TV is prima betaalbaar, maar dan zou niet iedereen moeten denken dat ze wel even van het marktaandeel kunnen snoepen. Er zijn veel en veel te veel zenders die wel betaald moeten worden maar niets bijdragen aan het aanbod.

Bruce zei het al: https://www.youtube.com/watch?v=YAlDbP4tdqc
Is het erg als commercieele tv onbetaalbaar word dan??
Ik draag graag mijn steentje bij om dit soort troep onbetaalbaar te maken en zo bij te dragen aan een betere wereld. :P

[Reactie gewijzigd door Sergelwd op 21 november 2018 14:18]

Ik weet dat reclame bij velen ongewenst is, probleem vandaag de dag is dat zonder reclame alles onbetaalbaar wordt dus besef dat reclames het ook voor jou goedkoper maakt.
Dat lijkt mij onwaar. Zonder reclame zouden de kosten voor die bedrijven lager liggen en kunnen de prijzen lager zijn.
Wil je weten hoe groot het prijsverschil is? Vergelijk de prijs van een goed huismerk of B-merk met die van een A-merk.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 21 november 2018 21:22]

Klopt, maar haperend geluid is toch irritant, of het nou reclame is of niet. ;)
Mij viel het inderdaad ook op
Vooral omdat sommige zender het geluidsvolume met opzet lijken te verhogen.
Hierdoor begon de receiver te klapperen, en een enkele keer gewoon van (hdmi)kanaal te wisselen -> dus helemaal stil ;)
Volgens mij hebben de meeste TV's hier een functie voor die het geluid automatisch naar een gelijk niveau brengt, zodat je dit effect niet meer hebt. Iets met "Dynamic volume" of zoiets...
Hè hè, eindelijk iemand die het snapt 😄
Hallo,

Nee dat is het niet. Het is echt een stukje stilte. Alsof hij de signaal opnieuw moet oppakken.
Alle zenders moeten voldoen aan de EBU R128 normering uit 2011, waarbij bepaald is dat het audio level niet hoger mag zijn gedurende de reclameblokken.

Meer info: https://www.msv.nl/blog/b...e-uitleg-door-jaap-wajer/
Zie de tweaker uitleg van @Davey400

Ik 'ervaar' het kennelijk alleen maar als "harder"

Maar ervaringen zijn op Tweakers niet van toepassing, dus iets met dynamisch bereik en klankbeeld ....
Haha dit is vooral leuk wanneer je net even drinken pakken bent oid, je loopt weg van de TV en ineens een kabaal van hier tot Amerika.. En dan de vrouw die roept of je even de TV zachter wilt zetten, echt zo van ja hoooo :D

@zjorsie moa dat is (denk ik) niet, want ik kijk eigenlijk alleen TV via de tv speakers en hier gebeurt dat dus ook bij. Naar mijn weten is dit ook altijd zo geweest en dan vooral bij ned 1,2,3 en bepaalde reclames. Dit is dan ook altijd een ''fout'' geweest van de desbetreffende zender maatschappij en dat is niks waar een provider iets aan kan doen. De provider stuurt het simpelweg door naar hun klanten terwijl de fout in de bron zit (zendermaatschappij).
Mij lijkt het dus weinig van doen te hebben met 5.1 -> 2.1/2.0 want indien je uitsluitend 2.0 gebruikt heb je dus exact hetzelfde probleem.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 21 november 2018 12:10]

Zou kunnen hoor, maar meende me iets te herinneren van een verbod hierop (het enige wat ik vind komt uit Amerika). Ik dacht: ze meten het geluid, maar verdelen het over 6 kanalen ineens over 2, dus wordt ineens je volume over die 2 kanalen hoger (ook als je 4 kanalen niet hebt aangesloten).

Aangezien het niet verboden lijkt te zijn in NL zal het wel opzet zijn. Blijkbaar heeft reclameland nog steeds niet door dat ze met dit soort irritaties - nog even afgezonderd van de reclames zelf - hun eigen graf graven wat (live)televisie betreft.
Helaas is het juist positief (voor de reclame maker) dat het irritant is.
Je herinnerd je de reclame, en daarmee het product. en wanneer je dan in de supermarkt loopt, herken je het product, en is de kans dat je dat koopt en niet van de concurrent groter.

Daarom zijn de goedkoopste meest irritante reclames ( Gerard jodel bv) de meest effectieve.
https://www.daskapital.nl...m_irritante_reclame_soms/
Nou het geluid dus niet, de volume van bepaalde reclames gaat zodanig hard dat je alleen maar bezig bent om de afstandsbediening te vinden..
Snap ik, maar continue irritatie over reclames levert ook een langetermijneffect; het zorgt dat gebruikers 'dan maar wat anders' gaan kijken om de irritante reclames te mijden.

Op korte termijn werkt het inderdaad wel ('negatieve reclame bestaat niet').
Of, zoals in mijn geval:

Je herinnert je de reclame, en daarmee het product, en wanneer je dan in de supermarkt loopt, herken je het product, en is de kans nihil dat je dat nog koopt. :)

Hoe meer ik het in een reclame zie (zeker in de irritantste; als er niet irritante reclames zouden bestaan), hoe meer kans, dat ik het voorbij loop.
Reclame is technisch niet harder, de shows/films zijn zachter.
Dat is het. Daardoor zet je de programma's wat harder en knallen reclames er ineens nog sterker in.
als het andersom was geweest had dit het zelfde effect dus zegt niet zoveel
Uh? Als t andersom was geweest waren de reclames dus zachter dan de films/series/shows. Oftewel tijdens de films staat het geluid dan goed en tijdens de reclame wordt het zachter. Klopt niet helemaal je vergelijking :P
Andersom als in films normaal reclames hard of films zacht en reclames normaal
Het zegt in zoverre wat dat er een max aan het lawaai gesteld is. Dus dan de reguliere film maar wat zachter.
true,

laten we het er maar over eens worden dat reclames die ineens hard door je speakers blazen erg onplezierig zijn.
Wat dacht je van een koptelefoon ? Dan pas weet je dat het hard is. Het kost je het gehoor.
Reclames zitten over het algemeen ook dichter tegen het maximale volume aan, waarbij films/programma's dat maar met pieken is. en als de zender dan ook de programma's iets zachter uitzend heb je 2x een versterkingsidee bij reclames.
Ze noemen dat compressie, maar het resultaat is gewoon dat het veel harder klinkt
Dan is de reclame nog steeds harder dan de shows 8)7.
Dus is het harder dan alle andere dingen die je te horen krijgt.
dan is het volume tijdens de shows/films dus hoger dan tijdens de reclame...
wat mij opvalt is dat ze qua totaal geluidsniveau gelijk blijven, echter zet de zender surround geluid uit en gaat 2.0/2.1 geluid blèren, waardoor het uit 2 speakers harder klinkt.

Met plex/netflix nergens meer last van gelukkig.
Op zich wordt het volume niet aangepast; het maximale volume van jouw set bepaal je gelukkig altijd nog zelf.
Wat ze wel doen met audio behorende bij commercials is deze door een 'compressor' halen. Deze vermindert het dynamisch bereik, waardoor het hele geluid gemiddeld als harder wordt ervaren.

Dus bij een normale uitzending zet je je volume op X, waarbij het maximale volume dus X 0 dB is. Het geluid schommelt dan ergens (afhankelijk van je dynamisch bereik) tussen -60 dB en 0, met dus een gevarieerd en voor jou acceptabel klankbeeld.
Hard als het echt moet, maar 'normaal' waar dat kan.
Die 'compressed' commercials gebruiken dus alleen maar het hardste stukje, dus bijvoorbeeld tussen -20 dB en 0 dB, wat je dus als harder ervaart.

Wat mij betreft zou het verboden moeten worden, trouwens. Maar dat terzijde.
Weet jij zeker dat het volume wordt verhoogd?
Never mind, zoiets dacht ik al maar ik dacht meer aan frequenties en niet aan een compressor maar het is logisch dat ze dat doen. Geen wonder dat ik het zo rotslecht vind klinken.

[Reactie gewijzigd door CHBF op 21 november 2018 21:18]

Gewoon lekker op mute zetten :z

Reclame is zooooo 1986 |:(
Bij reclame op pauze zetten, hond uitlaten, snack bereiden, naar de wc, en zo ben je al een half uur verder en kan je al bijna 3 reclame blokken overslaan.
die zenders kun je niet doorspoelen, daar is die tag voor (eerst in het begin van het reclame blok en het eind.)

nu bij elke individuele reclame spotje dat is heel irritant.
Misschien op de horizon box niet, op een andere decoder wel. (Had eerst een reguliere decoder, toen de horizon box, maar dat ding heel rap weggedaan toen ik m'n CI+ module terug vond)
Door die haperingen vallen de reclames juist meer op, dus erg irritant. Het zijn ook hele korte haperingen van bijv. een paar tienden van een seconde.
dat het nu bij elke individuele reclame gebeurt is sinds een paar weken, voorheen merkte is het ook om het begin en het eind van de totale reclame blok te taggen (en zo doorspoelen onmogelijk te maken bij replay tv)

terwijl ik dit schrijf bedenkt ik ineens een andere mogelijkheid, wat zou de kans zijn dat dit een methode is om marketing gegevens per reclame bij adverteerders te krijgen (views per reclame) en dat ze zo kunne pijlen hoeveel mensen de reclamen gezien hebben of juist weggezapt hebben?

begin tag + eind tag is een view alleen een begin tag of geen tag is een exit...
Reclame zit nou eenmaal door de content heen. En geloof me, ook al zit je er niet actief na te kijken, haperend geluid is echt superirritant. Echt niet dat jij dat fijn zou vinden, want dan gaat het juist méér opvallen, niet minder.
Reclame is sowieso niks aan en het gaat hier toch om die reclameblokken?
Muten of zet hem op een andere zender zou ik zeggen; " probleem " opgelost :)
Veel zenders synchroniseren hun reclameblokken. Als je gaat zappen tijdens de reclame zal je zien dat de meeste andere zenders ook in hun reclameblok zitten. Dat doen ze vast niet per ongeluk.
Is al 15 jaar een goede reden om geen live TV te kijken. Een media center doet wonderen.
Valt best mee, heb ik nooit last van gehad wanneer ik BBC 1 of 2 keek :D
Veel zenders synchroniseren hun reclameblokken. Als je gaat zappen tijdens de reclame zal je zien dat de meeste andere zenders ook in hun reclameblok zitten. Dat doen ze vast niet per ongeluk.
Klppt dat is mij ook opgevallen.
En geloof me, ook al zit je er niet actief na te kijken, haperend geluid is echt superirritant.
Yup. Rete-irritant en je leert er ook nooit echt aan te wennen. Ik kan het weten: zit zelf nl. al ruimschoots een half jaar met dit soort probleem.

Ik heb een Sony XE90 Android TV en die serie TVs heeft een bekende bug waardoor op willekeurige momenten de kanaal-/source-informatie balk terug in beeld verschijnt en de audio kort onderbroken wordt. Net alsof de verbinding met een aangesloten HDMI apparaat kort wegvalt. Vooral bij Dolby Digital audio valt dat erg op, aangezien het opnieuw afstemmen op de audio bit-stream bij deze TV met regelmaat lang duurt (~100ms).

Ik ben blij voor de mensen die nu met het probleem op de Mediabox XL zitten, dat Ziggo het tenminste erkent en op gaat lossen. Dat is licht aan het einde van de tunnel.

Een stuk beter dan mijn situatie:
Meerdere mensen rapporteren het probleem aan de XE TVs op internet en hebben Sony er over gecontacteerd, maar Sony doet tot op heden nog steeds alsof hun neus bloedt. En in mijn geval lijkt het alsof ook verkoper BCC zich onder verantwoordelijkheid uit probeert te draaien. Ik zit er waarschijnlijk nog tot in lengte van dagen mee in m'n maag gesplitst. :(

Gelukkig gebeurt het bij mij dan wel met grote tussenpauzen. Moet er niet aan denken dat je dat continu hebt zeg. Wordt je helemaal gek van. 8)7

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 21 november 2018 19:40]

Precies! Laat ze die hele reclameblokken gewoon lekker muten ;) it's not a bug, it's a feature!
Geloof me. Ook al kijk je niet, het geluid dat om de 10sec een halve sec uitvalt stoort mateloos. Muten is inderdaad een goede “oplossing”.
Ziggo, nog even doorgaan, geluid helemaal weg is top en reclame skippen lijkt me nog veel beter !
Als het hapert stoort het me meer dan wanneer het helemaal stil is.
Ik ben helemaal niet cynisch hoor nadat ik tijdelijk zonder internet zat............
Reclame af kunnen kopen lijkt me ook wel een optie.

[Reactie gewijzigd door rleever op 21 november 2018 11:50]

Van het weekend kon ik nog vooruitspoelen tijdens een reclame. Dacht dat dat normaal ook niet kon :P
dat verschilt per zender, bij npo kan je gewoon doorspoelen maar bij veel commerciele zenders niet
Als je een Humax gebruikt, kun je alles doorspoelen...
alleen bij RTL en een paar andere commerciele zenders via pauze of replaytv kan het niet. de rest wel.

opnamens kun je altijd doorspoelen ook RTL.
Inderdaad, ik zou dit net een handige feature vinden :)
Het zou vooral irritant zijn als je geluid met 3 stappen omhoog springt en daarna met 6 stappen naar beneden gaat en aan het einde van het reclameblok nog een keer. Dit kan wellicht ook als hapering worden gezien, maar dan wel zeer vervelend haperingen.

In de praktijk zijn sommige reclames daadwerkelijk harder dan anderen, zeer irritant is dat.
haha kijken mensen uberhaubt tv dan.. is allemaal niet echt veel soeps tegenwoordig....
Wauw, kijken mensen dan echt bewust actief reclame? Ik zou het juist fijn vinden als dat hapert, hoe minder van die rommel, hoe liever :)
Hahaha.
Exact mijn gedachte.

Ziggo adviseert stereo aan te zetten.
"Schaaaat, zet jij hem even op stereo. Het reclameblok begint weer"

Wat dacht je van: mute?
Als je uberhaupt nog traditioneel TV kijkt, want ik ga liever voor: later instappen en bij reclames = ffwd 30x.
Wel raar dat men dat ondervind bij dd op npo/rtl/sbs aangezien de audio stream niet veranderd in de zin van channel switching of bitrate switching.

Afijn horizonbox is gewoon klaar voor grofvuil, kost klauwen met stroom rete traag etc etc.
Ik hoorde het ook tijdens gewone uitzendingen. Met name tijdens The Voice op RTL4. Eerst dacht ik dat het aan mijn (nieuwe) SoundBar van Bose lag. Maar het was echt alleen tijdens Ziggo kijken.
Niet tijdens het kijken naar bijvoorbeeld Netflix via mijn ShieldTV.
Nu wordt het gelukkig bevestigd dat ik het juist had.

Dus om bij je opmerking te blijven, ik kijk dus geen reclames en had er wel last van.
Mijn pa heeft deze mediabox staan en het zijn ondingen. Traag als drek door een trechter, en je opgenomen programma's willen vaak niet starten als je deze terug wilt kijken, of het duurt gewoon lang.
Ook valt het ding wel eens uit.

Heb je zo'n giga apparaat staan en kun je er weinig mee...
Mijn ouders ook. Vooral buitenlandse zenders zitten vol met kleine haperingen in het beeld. En dan nog af en toe een vastloper. De Humax die ze hiervoor hadden was een stuk beter maar die kan dan weer geen films en series on demand afspelen.

Snap niet dat zo'n groot internationaal bedrijf het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke draaiende settop box te leveren als de concurrentie dat wel kan.
Dat groot internationaal bedrijf is in Nederland een samenraapsel van verschillende kabelaars uit het verleden waar anno 2018 nog steeds niet alles is strakgetrokken.

Je ziet vaker dat de suggestie wordt gewekt dat fuseren en groter beter is,
alleen is (op)nieuw beginnen vaak beter dan achteraf alles inventariseren en pleistertjes plakken.

Ziggo heeft al enkele jaren de focus op winst ipv een beter netwerk met de kennisgeving dat het netwerk niet optimaal is.
En het trieste is dat ze schaamteloos prijzen bovenmatig laten stijgen met de berichtgeving dat ze die nodig hebben voor investeringen. Is een cirkel is die je niet vaak kunt herhalen.
men is nu ~1 maand geleden gestart met vervanging van die 1001 shitty netwerken en apparatuur; het is een wonder dat het uberhoubt werkt
Snap niet dat zo'n groot internationaal bedrijf het niet voor elkaar krijgt een fatsoenlijke draaiende settop box te leveren als de concurrentie dat wel kan.
Die mediaboxen van hun zijn ook gewoon een ramp. Alles is traag aan dat ding. Een van de redenen dat ik vertrokken ben bij Ziggo.
je hoeft gelukkig niet te vertrekken bij Ziggo om van dat ding af te komen. Wanneer je 'TV Start' in je abonnement kiest kan je gewoon kiezen voor een CI+-module zonder extra kosten. Ik heb geen 'Movies en Series', maar dat mis ik ook niet. Geen Mediabox, geen extra afstandsbediening en zeker geen trage televisie.
Vorige week was er een ziggo monteur langs gekomen bij mijn vriendin. Zij had dezelfde soort klachten. Aantal tips die hij mee gaf:
- Groot deel van de traagheid kan je oplossen door de harddisk altijd <70% aan opslag te houden.
- Zet de eco stand uit, hierdoor is er meer processor kracht.

Haperingen mogen niet gebeuren, er is een kans dat het signaal niet sterk genoeg s. Dit was het geval bij mijn vriendin, eerst stuurde ze gratis een nieuwe kabel op, dit lost haar probleem niet op. Vervolgens kwamen ze langs en hebben ze de oude aansluiting vervangen door 1 met 4g gsm bescherming (10min werk) het signaal door gemeten. En alle hapering problemen waren verholpen.

Zolang het probleem niet door eigen slechte kabels is komt de monteur gratis langs ook s-avonds!
De Koka 9TS kabel waar je op doelt heeft inderdaad afscherming voor 4G LTE. Echter de groene jaren 70 CAI kabel aan de andere kant niet, dat is dan nog een dingetje.
De Koka 9TS kabel waar je op doelt heeft inderdaad afscherming voor 4G LTE. Echter de groene jaren 70 CAI kabel aan de andere kant niet, dat is dan nog een dingetje.
^ Dat inderdaad.

Enkele jaren geleden was er ook zo'n hoop poeha over artefacting in het beeld doordat na samengaan van UPC en Ziggo, UPC's modulatietechniek in gebruik werd genomen - welke stukken gevoeliger was voor interferentie.

Toen schoof Ziggo verantwoordelijkheid van zich af en joeg mensen op kosten hun kabels binnenshuis te laten vervangen. En wat blijkt: ze weten al ja----ren dat de buitenkabels in veel oudere stadswijken hopeloos verouderd zijn en eigenlijk voor een groot deel het signaal al om zeep helpen.

Getuige het feit dat tegenwoordig een standaard-oplossing bij klachten over signaalkwaliteit is, om een monteur naar de wijkverdeelkast te sturen en de frequenties van een paar zenders te laten verschuiven zodat minder bekeken zenders problemen krijgen. (Spelletje hot-potato, dus.)

Toevallig te horen gekregen van een ex-collega die in de wijk verder op woont; met het probleem te maken heeft gehad; en waartegen de aangestelde monteur een boekje open heeft gedaan over de zaak.

Tegen 2021 of zo, zouden ze pas van plan zijn die oude troep bij hem in de wijk uit de grond te hengsten en er degelijke kabel in te leggen.
- Zet de eco stand uit, hierdoor is er meer processor kracht.
Om welke mediabox gaat het? De XL gebruikt dan 24x7 50 W, daar wordt je ook niet blij van.
Ze besparen flink door gratis/goedkoop rommel te geven aan klanten. De Connect Box kabelmodems bijvoorbeeld, deze zijn erg buggy door het Intel Puma 6 chipset. De fabrikant, Arris, is er zelfs in Amerika voor aangeklaagd. Maar Liberty Global kan daardoor die modems spotgoedkoop oppikken, en gratis afgeven aan Ziggo en Virgin UK klanten zonder veel verlies te maken. Niet tevreden mee? Pech, vooral als je in een Ziggo gedomineerde locatie woont zoals ik.

[Reactie gewijzigd door TechandMusic op 21 november 2018 16:53]

Ik vind de ingebouwde ethernet switch (voor de receiver/spotify, de PS4, kabeltje voor laptop op de bank, etc) wel erg fijn om eerlijk te zijn. Bij mn nieuwe mis ik dat behoorlijk...
Het geweldige paradepaardje van Ziggo onderhand, ik heb zelf in de afgelopen 2 weken 4x een monteur over de vloer gehad. Zelf ondervind ik dit probleem ook, maar nog een tal van andere problemen, waaronder het compleet vastlopen van de TV-gids bij het openen, wanneer ik iets afspeel met Replay-TV dan heb ik de eerste paar minuten 'Even geduld' in beeld staan, waarna ik eerst voor een aantal minuten geluid heb (dus de aflevering begint al) en opeens na een aantal minuten komt het beeld opeens naar voren.

Alle Ziggo monteurs ook gewoon eerlijk gevraagd waar het probleem nou precies in zit. Waar elke monteur ook aangeeft dat zelfs de grote baas van Ziggo nu zegt dat Ziggo in 'vuur en vlam' staat en dan doelen ze op de Mediabox (Horizon) XL.

Ze zijn wel druk bezig met een geheel nieuwe Mediabox XL, die hoogstwaarschijnlijk eind volgend jaar uitgerold gaat worden naar alle klanten ter vervangen van de Horizon box. Daar zijn al een aantal testen mee gedraaid en deze box die vertoond gelukkig bovenstaande problemen in ieder geval niet meer.
Volgens mij zijn ze gewoon te ambitieus geweest om een volledig platform te maken van hun product. De integratie met apps, een wifi-router, recorder, allemaal in 1 product is niet zo maar uit te voeren. Terwijl in de praktijk opnemen en integratie met Replay TV ook een hele mooie featureset was geweest. Zeker omdat veel mensen die extra features al in hun TV hebben.
Dat is nog maar afwachten denk ik. Die wanstaltige Cisco-box hiervoor was ook een groot drama en deze 'Horizon-box' zou helemaal halleluja-in-de-gloria zijn. En zie hier hoe iedereen nu over de Horizon praat. Dit soort apparaten mag gewoon niks kosten, dus kun je ook niet meer dan troep verwachten. Het zou fijn zijn als je - weliswaar tegen meerprijs - zelf iets beters kon kiezen. Helaas gaat dat nooit gebeuren.
Ik heb ook al 2 weken last van haperende beelden en geluid wat niet overeenkomt met het beeld.. ook heb ik al heel de week last van wifi die compleet wegvalt.. meer mensen hier last van? Zodra ik de horizon box fysiek uit zet en na 10 sec. weer aan dan komt de wifi tijdelijk weer in de lucht maar vervolgens verdwijnt ie weer??

[Reactie gewijzigd door Schuimpje op 21 november 2018 11:55]

Wifi via de mediabox is nooit een goed idee geweest. Ik heb tijdelijk even bij iemand ingewoond die ook wifi via de mediabox had/heeft. Alleen maar gezeik mee gehad. Het was ook niet te verhelpen met welke instelling ook die ik probeerde. Toen ik mijn nieuwe woning kreeg en ook de hele Ziggo bende weer geïnstalleerd had heb ik als eerste de wifi-functie in de mediabox volledig uit gezet, de routerfunctie in de modem op bridge-modus gezet en er een eigen router aan gehangen. Ik heb een perfecte verbinding en nooit gezeik eigenlijk.

Ik sprak rond die tijd een Ziggo-monteur, en ik vertelde dit verhaal over de wifi-functie in de mediabox. Hij wist me te vertellen dat de wifi vanuit de mediabox inderdaad ruk was, dat de kwaliteit van die boxen te wensen over liet, maar dat Ziggo wèl bezig was met een nieuwe mediabox. Dit is ruim anderhalf jaar geleden.
Die monteur heeft gelijk over die nieuwe mediabox.
'Ergens volgend jaar' :)

https://tweakers.net/nieu...en-hdr-ondersteuning.html
En ik maar afvragen of het alleen bij mij lag.
Elke 1 a 2 seconde van het einde van reclames valt weg en de box ook weer merkbaar trager dan normaal.

Ben benieuwd of er een fix komt of dat de nieuwe Mediabox in 2019 de "oplossing" gaat worden.
Ben benieuwd
De 4K box is, naar horen zeggen, echt een stuk beter. Hopelijk komt deze dus snel, maar ik verwacht eigenlijk niet dat Ziggo deze zomaar uit gaat delen en de XL kosteloos gaat vervangen bij iedereen.
Ik hoor niemand over de Extra Media Box; de kleine broer van de XL. Die is pas traag, als deze het al doet "Even geduld aub..."...
Ik heb zelf geen Extra Media Box, dus daar kan ik zelf niet over oordelen.

Mag toch hopen dat Ziggo deze kosteloos vervangt, want dit is ook geen doen.
Vaak "mag" het niet, maar na wat doorzeuren heb ik zo ook de nieuwe internetbox ook voor elkaar gekregen.
Ziggo heeft het probleem getraceerd tot de bron die het bedrijf van de zenders ontvangt.
Ziggo meldt er niets meer over dan dit. Ik vermoed dat de bron weleens de Media Gateway in Hilversum kan zijn. Er zijn meerdere gateways waar zenders vandaan komen, maar RTL gaat via MGH.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 21 november 2018 13:47]

Als de bron de mediagateway is waarom heb je dan op andere ontvangers geen problemen?
Misschien de manier waarop het DD signaal wordt verwerkt?
Zouden ze misschien stiekem aan het testen zijn met dynamische advertenties?
Zou me niet kunnen bedenken waarom je anders alleen tijdens de reclameblokken issues kunt ondervinden :)
Als ze dat doen, zal eerst de testploeg het testen. Nou hebben die natuurlijk een NDA getekend. Maar laat ik zeggen dat er hele andere dingen getest worden de afgelopen maanden.
Dat werd jaren geleden al gedaan. Zo kocht NLKabel reclametijd in en mochten de kabelboeren in eigen verzorgingsgebied hun eigen commercial afspelen. Zo kon je dus op hetzelfde moment in gebied A een spotje van Ziggo zien, elders in het land van UPC en verderop weer CAIWay enzo. :)

Ik weet niet of dit nog steeds gebeurt. Het is in ieder geval niet innovatief ofzo. Het wordt pas innovatief als ze de advertentie per gebruiker kunnen bepalen. :)
Kijk je een programma terug, dan kan je niet door de reclame spoelen.
Alsof er dus via het audio kanaal een signaaltje wordt ge-embed zodat de mediabox weet dat je niet de reclames mag overslaan.

Ik erger me wel om meer dingen aan de mediabox. Binnenkort dat kreng maar weer de deur uit (incl. vrouw als ze blijft beweren dat het een handig ding is).

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 21 november 2018 17:00]

Nooit echt specifiek opgemerkt dat dit bij reclame gebeurde.. maar soms wel de situatie dat je switcht van zender dat het geluid dan opeens weg is.. en moet je weer heen en weer zappen voordat je dit wel hoort.
Overigens gebeurt dit ook bij de KPN boxen als ik bij andere thuis komt.. Dus het lijkt wel dat laatste tijd meerdere soorten boxen hier mee te maken heeft.

Geen idee of de oplossing die Ziggo meldt de oplossing is... want ik gebruik zelf bijv geen Dolby Digital.
Het helpt iets, ik heb ook HDMI met stereo, maar de DD instelling staat default aan, je kan het ook niet default uitzetten, je moet dat per TV zender doen en volgens mij als je naar andere zenders bent overgeschakeld moet je het weer doen (ben van dat laatste er niet zeker van).
Dit is al heel erg lang een probleem

https://ziggoforum.nl/topics/88931/

En het is ook niet alleen tijdens reclames....