Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WhatsApp begint publieke bèta voor iOS met select aantal gebruikers

WhatsApp is begonnen met het uitbrengen van publieke bètaversies op iOS. Een select aantal gebruikers kan deelnemen via TestFlight. De beschikbare plaatsen zijn inmiddels vergeven, maar mogelijk worden later meer mensen toegelaten.

Om de iOS-bèta's van WhatsApp te downloaden kunnen gebruikers zich inschrijven via TestFlight. Momenteel is dat niet mogelijk, omdat er geen nieuwe deelnemers worden toegelaten. Hoeveel mensen er deelnemen aan de bèta is niet duidelijk. Volgens WABetaInfo is de chatdienst vrijdag begonnen met zijn bètaprogramma voor iOS en wordt er om de dag een nieuwe versie uitgebracht.

WhatsApp is al langer als bèta beschikbaar voor Android. Ook op het platform van Google zit een limiet aan het aantal bètagebruikers, maar via sites als apkmirror is het mogelijk om altijd de nieuwste bèta te downloaden. WhatsApp test nieuwe functionaliteit eerst in zijn bètaversies bij een selecte groep gebruikers.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-11-2018 • 17:30

61 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (61)

Wijzig sortering
Als je deel moet uitmaken van een groep om te testen en je die groep niet uit eigen beweging kunt vervoegen wanneer je maar wenst dan heb je toch geen publieke beta? In geval van een publieke beta verwacht ik namelijk dat iedereen vrij kan deelnemen.
Dat ligt niet per se aan WhatsApp, bij Google kan je ook maar een maximum van x deelnemers laten deelnemen aan je beta.
Dat geldt alleen voor de closed-beta/alpha (op basis van groep of mailadres) en voor de open-beta/alpha waarbij je je aanmeldt via de play store. Via de openbare test-link kunnen er oneindig tester worden toegevoegd.
Via de link krijg ik ook de melding dat de limiet is bereikt..

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 10 november 2018 21:55]

Het ligt ook niet aan WhatsApp, dat zei de OP ook niet. Maar het maakt niet uit aan wie het ligt: hij heeft gewoon gelijk dat dat geen openbare bèta is, maar een gesloten bèta.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 10 november 2018 11:25]

Het is gewoon een gelimiteerde open bèta. Een closed bèta is als je mensen uitpikt en ze (meestal) een NDA laten tekenen.
Nee dat is beperkt maar als je optijd was had jij het net zo goed kunnen doen als ieder ander publiekelijk dus.
Op iOS is het niet mogelijk een publieke (lees: vrij downloadbare) beta te houden. Alle gebruikers moeten als externe tester aangemeld worden inTestflight. Ik vermoed dat dit de reden is dat het nieuwswaardig is.

Wat ze ook kunnen doen is Apple bellen en vragen of ze een beta build mogen plaatsen in de AppStore. Mag normaal niet maar met Facebookgeld moet dat wel mogelijk zijn.
Sinds een tijdje kun je als developer instellen dat testers zich voor TestFlight-builds aanmelden via een openbare link. Dan hoef je dus niet zelf actief mensen toe te voegen.
Ik snap dit nieuwsbericht niet? Waar gaat dit over, een soort WhatsApp insider build ofzo, waarbij mensen eerder nieuwe features kunnen gebruiken/testen?
Er is ook niets nieuws onder de zon... gewoon slecht copy/paste van Tweakers (het gaat over Apple, dus scoren is gegarandeerd).

Maar wat het "nieuws" is, is dit;

Je hebt al jaren WhatsApp op alle telefoons ter wereld (Windows Phone, Blackberry, Android, iPhone, etc...).

Normaliter kan je als standaard gebruiker alleen de officiële release van deze app downloaden - gewoon via de Microsoft Store, Play Store, iTunes, whatever.

Maar WhatsApp zit natuurlijk niet stil; een paar keer per jaar brengen ze een grote, en wat kleinere updates uit voor hun app.

Soms heeft dit cosmetische correcties, soms zitten er grote / nieuwe features bij.

Om die grote en kleine updates goed te kunnen testen op al die mogelijke telefoons die ze ondersteunen, hebben ze bèta-testers nodig - natuurlijk testen ze zelf alles tot in den treure, maar "real life field testing" is toch wat anders (zeker omdat ze een miljoen miljard gebruikers hebben).

Dus om die reden heeft WhatsApp sinds jaar en dag al een "open bèta program" waar je als reguliere eindgebruiker op kan inschrijven;

Leuk voor jou, je maakt immers kennis met nieuwe features die nog niet eens op de markt zijn - en handig voor WhatsApp - die kan die nieuwe features testen en zien of er iets mis gaat, voordat ze de nieuwe release wereldwijd uitbrengen.

Wat er nu nieuw is, is dat Apple na ongeveer 10 jaar ook een bèta programma toestaat voor WhatsApp en ook iPhone gebruikers dus kunnen inschrijven op dat "open bèta program" waar bv. Windows Phone / Mobile en Android gebruikers dit al jaren kunnen.

That's it, nothing to see - move on.
Dat klopt niet helemaal. De beta is van WhatsApp zelf, daar heeft Apple weinig mee te maken. WhatsApp gebruikt al jaren TestFlight, wat nieuw is is dat ze deze keer een publieke run hebben gemaakt; first come first served.

TestFlight bestaat al jaren en WhatsApp gebruikt het al jaren, maar nooit eerder (voor zover ik me kan herinneren) hebben ze TestFlight-invites publiekelijk aangeboden. Wel boden ze tot ergens vorig jaar als ik het me goed herinner beta IPA pakketten aan op hun website die je kon sideloaden naar je iOS-device. Die zijn om een aantal redenen stopgezet en is men overgegaan op Testflight.

Het heeft dus niets met iets vanuit Apple te maken en is dus zeker geen poging van Tweakers om “met iets Apple gerelateerds te scoren”, het is gewoon nieuws dat WhatsApp nu publiekelijk TestFlight invites voor de beta heeft aangeboden zoals ze ook op Android doen. Niets meer, niets minder. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 22:11]

En elke keer als Microsoft met een pre-alpha knutselwerkjes als build 1809 aankomt die na een dag ingetrokken wordt want het blijkt niet te werken, is het wél nieuws bedoel je? 😜

Een pakket als Whatsapp dat honderden miljoenen gebruikers heeft die betaversies voor iOS aanbiedt is wel degelijk nieuwswaardig. Zeker omdat die mogelijkheid er eerst niet was [binnen iOS] en nu wél.
Daar staat echter wel vaak iets in mbt de build zelf, dit nieuwsbericht is gewoon: wij van WC eend verkopen ons product in een fles en vervolgens is het voorpagina nieuws...

Dat WhatsApp open bèta’s heeft is bekend en dit is geen nieuws.
WhatsApp heeft nooit beta’s op iOS gehad toch?
Bèta’s wel de nieuwswaarde zou je het feit; “open beta” kunnen noemen als zijnde voor iedereen mits plek genoeg toegankelijk. Voorheen kreeg je dit als “select” groepje gebruikers alleen toegang tot.
Aah ok.. dan zal dat de nuance wel zijn inderdaad!
Plus nu kunnen ze het nieuwe business model uit proberen verkopen van advertenties. Kijken hoeveel van het zicht veld kunnen verkopen voor gebruikers het zat zijn.
Zichtveld? Het is je “Status” ... ik heb een kleine 70 WhatsApp contacten en letterlijk niemand gebruikt dat...
Het was sarcasme, maar hier in Azië zie je echt iedereen status maken als ze iets doen, uit eten, shoppen, uitgaan en ect....
Moet op Facebook, what's app ect ect...
Totaal andere cultuur. Dan gemiddeld tweakers.net publiek. Ik ken ook niemand in Nederland die het gebruikt.
Ligt niet aan jou, ik snap er ook niks van, er mist context denk ik.
Voor zover ik weet is Whatsapp al lang voor Android an iOS te krijgen en is 't allang uit de beta fase.
Zo moeilijk is het toch niet? :) WhatsApp heeft een stable (appstore), RC en beta. Voorheen was het moeilijk om aan een testflight invite te komen. Nu heeft WhatsApp een tijdje publieke inschrijvingen toegestaan op wat de RC-lijn lijkt te zijn. (En nu is het weer moeilijk omdat er beperkte plekken zijn in TestFlight :+)

Dat WhatsApp een stable heeft wil niet zeggen dat ze stilzitten qua development he? :P Ik bedoel, dat is een beetje hetzelfde als roepen dat je niet snapt waarom er Insider builds van Windows en Office zijn omdat ze allang op de markt zijn. :P Of waarom WordPress beta’s uitbrengt als er al een stable is. ;)

Nieuwe build = nieuwe kans op bugs == moet getest worden voordat deze naar de honderden miljoenen gebruikers wordt uitgerold als Stable.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 22:04]

Dat viel allemaal niet uit het bericht te halen.
Als je zelf geen Apple gebruiker bent zoals ik dan kan 't zijn dan je ook niet weet welke apps op iOS te krijgen zijn.
Dan lees je een bericht over een beta versie van whatsapp op iOS toch anders, dan kan je denken dat Apple geen Whatsapp had.
En voor Android heb ik ook nooit iets over een beta versie gelezen, ik wist dus ook niet dat er überhaupt een beta was.
Gelukkig vulde deathgrunt het bericht perfect aan, die gaf de context die nodig was voor een duidelijk nieuwsbericht dat ook voor n00bs te begrijpen is.
Het lijkt me een beetje common sense. Er staat duidelijk in het artikel: "WhatsApp test nieuwe functionaliteit eerst in zijn bètaversies bij een selecte groep gebruikers.". Dat + de term bèta moet toch duidelijk maken waar het om gaat? :P Ik snap dat hier ook noobs komen, maar ik zou denken dat meer dan het gemiddelde publiek hier toch wel weet wat een beta is en waarvoor die dienen. Zeker als je dus al weet dat er op Android en iOS stables zijn moet die link heel makkelijk te leggen zijn waar men het hier over heeft.

En daarnaast leggen ze uit dat die Android-beta er dus ook al een tijdje is. Dat is dan toch goed uitgelegd? Dat jij het niet wist daarvan snap ik niet zo goed hoe het verschil maakt. Een bèta is niet perse iets dat enkel bestaat voordat de allereerste stable versie ooit van een applicatie wordt uitgebracht. ;)
Niet lullig bedoeld, maar het lijkt er zo op dat de enige verwarring die ontstaat puur een verkeerd begrip is van wat een beta is? :P

Het kan aan mij liggen, maar ik vind het nieuwsbericht eigenlijk heel helder. :)
Als je na zoveel jaar WhatsApp op Android, iOS en Windows Phone (waar ook een beta voor is :P) nog niet weet dat alle drie de platforms een stable versie van WhatsApp hebben en daaraan gaat twijfelen vanwege public beta's voor nieuwe functies, dan klopt er ergens iets niet - maar imho ligt dat in dit geval niet aan Tweakers. Dat geeft niet trouwens, daar niet van. Het is nu helder blijkbaar, maar vind het apart dat het kennelijk zo moeilijk te begrijpen is. Zeker de vraag die Pendaco stelt, gewoon even Google'en wat "beta version" betekent (eg, resultaat: https://en.wikipedia.org/...e_release_life_cycle#Beta) en het beantwoord meteen zijn vraag wat een beta is en waar het voor dient...

Maar goed, zolang het nu maar duidelijk is I guess - that's what matters most. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 22:29]

Hopelijk komt ipad support... dat mis ik echt
Whatsapp voor de iPad gaat er waarschijnlijk niet komen (en hetzelfde geldt natuurlijk voor Android tablets die alles uit de play store downloaden)
Maar whatsapp web werkt prima voor dit doel.
Behalve dat die het niet doet op de iPad.

Ik denk dat je gelijk hebt. De manier waarop Whatsapp werkt laat niet toe dat er meerdere clients zijn op 1 account. Whatsapp Web is eigenlijk een lapmiddel, want je telefoon is daarin nog steeds het eindpunt van de berichten. Het is leuk om op een fatsoenlijk toetsenbord te kunnen typen, maar als je telefoon uit staat werkt dit ook niet meer. Dan zouden ze het echt moeten omvormen naar een clouddienst, en dat heeft ook weer nadelen.
Ik gebruik hier WhatsApp Web op een iPad met iCabMobile.
Even voor https://*.whatsapp.com/* de user-agent naar Chrome zetten en hij doet wat je wil. :)
Dus misschien een optie voor je als je het echt graag op de iPad wilt hebben. Uiteraard moet je telefoon ook in dit geval online zijn. Zullen vast wel meer browsers zijn die het doen als je de UA aanpast.

Wat je beschrijft zal overigens mogelijk wel beschikbaar komen in de toekomst. Signal Protocol heeft ondersteuning ingebouwd voor meerdere onafhankelijke clients, dat zou (uiteindelijk) best naar WhatsApp kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 18:20]

Het unieke van whatsapp is toch juist dat gebruikers gebonden zijn aan hun SIM-kaart en dat anderen (met name grote broer Facebook) met een hoge mate van waarschijnlijkheid weten dat het altijd dezelfde persoon is?

Dat vinden adverteerders belangrijk en daarom acht ik de kans klein dat ze die eis los gaan laten.
Maar het blijft jouw account gebonden aan jouw telefoonnummer. Het lijkt me stug dat er veel mensen zijn die hun account gaan delen met een ander. :P
Niet zo veel mensen zullen daar speciaal moeite voor doen, maar Google en Facebook worden nu eenmaal betaald met marketing-gegevens en andere Big Data. En een van dé 'problemen' waar marketeers / dataverzamelaars tegenaan lopen is 'vervuiling' van data c.q. onduidelijkheid wie er nu precies zit te kijken.

Gezinnen delen nu eenmaal vaak een tablet of computer en een adverteerder wil natuurlijk die bouwmarkt-reclame aan pappa laten zien, de Rimmel London advertentie aan mamma en de Playmobil ad aan de koters. Laat je de bouwmarkt zien aan mamma dan levert het waarschijnlijk minder op en is de adverteerder niet geïnteresseerd.

Kijk je nu bij de statistieken van Google Ads dan staat daar nu in kleine lettertjes bij dat bijvoorbeeld vaak maar van 60% van de bezoekers kon worden vastgesteld wat het geslacht en de leeftijdscategorie was. WhatsApp kan, zeker in combinatie met Facebook accountgegevens veel accurater bepalen wie/wie is. Dus interessanter zijn voor adverteerders. Dus potentieel meer geld opleveren.
Wzpad werkt prima in die zin dat je het bericht op je gsm hoort binnen komen maar je whatsapp wel kunt gebruiken op de iPad. Ik vermoed dat het gewoon een wrapper is van de webpagina. Een eigenaardigheid is dat urls copy pasten vanuit Safari niet lukt maar als je ff paste in Notes en opnieuw copieert gaat het weer wel.
Ik was vanochtend nog net op tijd (rond half 7) om mijzelf aan te melden voor de beta. In deze versie die ik heb gekregen leek niks bijzonders te zitten. (Zou een logische keuze kunnen zijn) Wel ben ik erg benieuwd naar wat de veranderingen gaan worden!
-edit- Nvm. Had heel de screenshot in het artikel niet gezien met de versieinfo. :+

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 17:48]

Ahh dat verklaart het een en ander aan wijzigingen. :) Nice! Vroeg me al af wat het plan was.

Je zal overigens niet altijd nieuwe (onaangekondigde) functies zien als je deelneemt, het zijn voornamelijk meer release candidates dan bleeding edge beta spul - echt extreme crashes zal je gelukkig niet vaak meemaken, dat scheelt. :) Functies die langzaam worden uitgerold zodra ze klaar zijn voor release (neem stickers als voorbeeld) komen on deze versies overigens ook veelal pas beschikbaar als de uitrol wordt gestart. Ik krijg al een paar jaar iOS beta's en wat mooi is om te zien is dat de devs vaak goed en erg snel zijn met het oplossen van gerapporteerde bugs; zit je ook niet lang met gezeik als er een keer iets niet (helemaal) werkt. :P

Beta's komen lang niet altijd om de dag trouwens. Als ze op weg zijn naar een daadwerkelijke release en de eerste dagen van een nieuwe versie kan het opeens snel gaan, maar soms krijg je rustig een week of 2 geen updates binnen.
Waarom zou je wekelijkse of zelfs dagelijkse updates willen? :?

Dit gaat over Beta's.
Zelfs dan zal menigeen het niet willen/nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door HMC op 9 november 2018 18:20]

Ik reageerde op een zin uit het artikel die stelt dat er om de dag een update verschijnt. :) Dat is niet altijd zo, zal nu misschien zo geweest zijn - vandaar de opmerking. :)

Overigens zijn er waarschijnlijk zat mensen te vinden die zonder probleem graag de meeste ranzige alpha versies als nightly build willen krijgen - elke dag dus. ;) Vinden ze leuk of een uitdaging. Doe het zelf ook wel eens (in testomgevingen). WhatsApp gaat dat sowieso niet aanbieden trouwens.
Dat staat ook in het artikel van WABetaInfo. Hoe weet je overigens dat het niet altijd zo zal zijn? Bij Android gaan er in ieder geval nooit weken voorbij zonder bèta. Hooguit 3-4 dagen geen bèta.

Nee, WhatsApp biedt inderdaad geen alpha builds, maar die zijn er wel maar worden alleen maar verspreid voor een zeer beperkte groep. Waarom denk je bijvoorbeeld dat WABetaInfo al deze informatie altijd als eerste weet? ;)

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 november 2018 18:35]

Dat staat ook in het artikel van WABetaInfo. Hoe weet je overigens dat het niet altijd zo zal zijn? Bij Android gaan er in ieder geval nooit weken voorbij zonder bèta. Hooguit 3-4 dagen geen bèta.
Omdat ik al een paar jaar iOS beta's krijg en het dus niet altijd zo snel gaat :P
Over het algemeen zijn ze wel erg snel hoor, daar niet van. :) Er zijn zelfs momenten waarop je dagelijks een nieuwe beta krijgt. :P
Nee, WhatsApp biedt inderdaad geen alpha builds, maar die zijn er wel maar worden alleen maar verspreid voor een zeer beperkte groep.
Ja, een beperkte groep in de zin van de developers. :P
Waarom denk je bijvoorbeeld dat WABetaInfo al deze informatie altijd als eerste weet? ;)
Het leeuwendeel komt vanuit de Android Beta toch? :)
Ik meen me te herinneren dat WABetaInfo de iOS beta's altijd pakte vanaf de WhatsApp website waar ze de IPA's publiceerden die iedereen vrijelijk kon sideloaden. Daar zijn ze (-edit- WhatsApp bedoel ik) een tijdje geleden opeens mee gestopt, sindsdien heeft ie het enkel gehad over wijzigingen en (aanwijzingen voor) zaken die hij terugvindt in de AppStore versies; vandaar dat er op de Android-page ook specifiek gesproken wordt over de bèta, maar op iOS page gaat het om stables en een stuk minder nieuws (eg: wel changelogs van stables maar niets over beta's). Ik dacht dat ie daar zelfs een artikel over had geschreven, maar dat kan ik niet terugvinden dus wellicht verwar ik hem met iemand anders.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 9 november 2018 18:56]

Omdat ik al een paar jaar iOS beta's krijg en het dus niet altijd zo snel gaat :P
Over het algemeen zijn ze wel erg snel hoor, daar niet van. :) Er zijn zelfs momenten waarop je dagelijks een nieuwe beta krijgt. :P
Wat bedoel je? De WhatsApp bèta's die tijdelijk werden 'weggegeven' een paar jaar geleden?
Het leeuwendeel komt vanuit de Android Beta toch? :)
Van wat hij analyseert bedoel je?

Over de iOS bèta's: dat mag ik niet vertellen. :P Had hem om een reactie gevraagd maar hij zei alleen "dat hij iets heeft wat jij niet hebt, en dat dit niet de publieke of closed bèta's (die jij mogelijk aan het testen bent) zijn". Iemand anders die ik ken (misschien dat jij hem ook wel kent: Alex193a) analyseert namelijk de Android-builds. Hij is ook die gast met de app WATweaker: https://watweaks.it/.
Wat bedoel je? De WhatsApp bèta's die tijdelijk werden 'weggegeven' een paar jaar geleden?
Sorry, ik snap je vraag niet/waar die vraag op doelt.
Wat bedoel ik met wat precies? :) (Eg: welk stukje uit wat ik daar schrijf vraag je nu over wat ik bedoel? :P)
Van wat hij analyseert bedoel je?
Correct. :)
Iemand anders die ik ken (misschien dat jij hem ook wel kent: Alex193a) analyseert namelijk de Android-builds. Hij is ook die gast met de app WATweaker: https://watweaks.it/.
Nee ik ken eerlijk gezegd eigenlijk bijna niemand in die tweaks wereld.
WABetaInfo kende ik dan toevallig (van naam) vanwege wat gebeuren rondom jailbreaks en omdat er vroeger veel nieuwtjes over iOS builds op de site verschenen, maar anders dan dat ben ik altijd voornamelijk bezig geweest met WhatsApp's beveiliging, bugs/optimalisaties en wat gepush voor bepaalde functies die er vaak niet en soms wel ingezet/aangepast werden. :P TouchID was zo'n puntje dat helaas mislukte. ;( Meerdere malen geprobeerd om ze over te halen daar prioriteit op te leggen, maar dat lukte voor geen meter. :P Gelukkig zijn ze er intussen (jaren later. :+) wél mee bezig, heel blij mee om te zien. Dat tezamen met een release van WhatsApp's Dark Mode zou ik echt helemaal in de gloria mee zijn, maar dat is nog ff geduldig afwachten tot het verschijnt.

Dus ik was meer bezig met de primaire functies en beveiliging van de app zelf dan wijzigingen en allerlei tweaks. Iedereen zo z'n hobby he. :P Zodoende nauwelijks kennissen rondom tweaks, maar ik vind wel dat die gasten die de tweaks schrijven enorm tof werk doen. Ook de pakketen op Cydia zaten af en toe echt pareltjes tussen qua WhatsApp-modificaties, voor sommigen zou ik zelfs linea recta betalen om het te krijgen. :) Helaas jailbreak kwijt geraakt na een reparatie en nu aan het wachten op een exploit voor 12.0.1.
Eerste bèta bevat 'ranking feature': https://wabetainfo.com/wh...ature-for-ios-beta-users/

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 9 november 2018 22:05]

Niet gedacht dat die beperkt was voor iOS. Was ik gelukkig dus toch op tijd.
De beschikbare plaatsen zijn inmiddels vergeven, maar mogelijk worden later meer mensen toegelaten.
Reken er maar niet op. 1000 is 1000 bij Apple.
Onzin: https://www.google.nl/amp...limit-to-10000-users/amp/

In 2017 al opgehoogd naar 10.000, in 2015 was het al verdubbeld van 1000 naar 2000...

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 9 november 2018 21:37]

WhatsApp is al langer als bèta beschikbaar voor Android.
En voor Windows Phone...

Gebeurt wel vaker dat Apple / iOS de laatste is met een feature, maar het wordt aangekondigd alsof ze eerste of tweede zijn.

(bv. Photoshop op een tablet, wat onder Windows al zeker zes jaar mogelijk is).
Dat zijn toch gewoon tablets? Tenminste die ik heb gehad had geen vast toetsenbord, wordt standaard niet eens meegeleverd.
Mwah de prijsstelling vind ik meer richting ultrabooks... een tablet koop je voor ¤200
Dat lijkt me totaal ongerelateerd aan wat voor device het is. Het is een computer zonder toetsenbord maar met touchscreen. Dat voldoet bij mij toch al echt aan de voorwaarden of het een tablet is. De prijs is irrelevant, ik kan ook smartphones kopen voor onder de ¤100, dat maakt een smartphone die 10 maal zoveel kost toch ook niet iets anders?
Surface book de beste aankoop. Ongeacht dat ik niet sommige dingen kan doen. .aar beter dan dat apple soul. Vragen het dubbele maar kwaliteit is ver achteruit gegaan
Er zijn heel veel Windows Tablets vaak met een Intel Atom CPU. Ik vind het super fijn en ik heb hem in dual boot met Android x86.
Welke dan? Ik ken de Acer W1-810 maar verder niet echt...
Surface Go & volgens mij meer Surface tablets maar je kan er een toetsenbord aansluiten. En er zijn nog meer apparaten kan je makkelijk opzoeken.
Nou ben ik ruimschoots voorzien in een tablet hoor, daar niet van - maar de Surface Go is nog steeds meer een volwaardige laptop-zonder-toetsenbord. Prima apparaat maar vergeleken met 'een tablet' toch nog knap prijzig lijkt me..
New Surface Go is perfect for all your daily tasks, giving you laptop performance, tablet portability, and a stunning touchscreen with the power of Windows 10 Home in S mode.¹ Surface Go Signature Type Cover and Surface Pen sold separately.*

Oftwel Microsoft noemt het een Tablet met laptop kracht. En het is geen Laptop zonder toetsenbord hoog uit een 2 in 1. Als je een toetsenbord nog gaat aanschaffen.