Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon brengt Echo Input uit om 'domme' speakers van Alexa te voorzien

Amazon heeft de Echo Input aangekondigd, een puck met microfoons die op elke speaker is aan te sluiten, om deze ondersteuning te geven voor de spraakassistent Alexa. Ook komt het bedrijf met een update van zijn Echo Dot en Echo Plus.

De Echo Input is het eerste apparaat in de Echo-lijn die niet van een eigen speaker is voorzien. De bedoeling is dat de kleine accessoire via een 3,5mm-aansluiting of bluetooth op bestaande speakers aangesloten wordt. Wel zijn er vier microfoons in het puck-achtige apparaat aanwezig voor de stembediening. Amazon brengt de Echo Input later dit jaar uit, in eerste instantie in de VS, Duitsland en het VK. Ook komen er bundels met speakers, onder andere van Bose. De prijs is 35 dollar.

Daarnaast is er een nieuwe versie van de Echo Dot, de kleine slimme speaker van het bedrijf. Amazon heeft de driver vergroot van 1,1"naar 1,6" voor beter geluidsweergave. Daarnaast is het volume hoger te zetten en is er een nieuwe microfoon-set-up. Vanaf volgende maand neemt Amazon bestellingen aan, waarbij de prijs gelijk blijft ten opzichte van die van de huidige Echo Dot.

Ook de Echo Plus krijgt een update, met betere weergave en een equalizerfunctie. De speaker kan al hub dienen en voor de set-up van smarthomeapparaten zorgen. Daarnaast is lokale stembediening mogelijk, zodat basale functies als het licht uit en aan doen mogelijk blijven, ook als de verbinding met internet uitvalt. Verder is er een temperatuursensor aanwezig, voor automatisch aanpassen van bijvoorbeeld de airconditioning. De nieuwe Echo Plus gaat 150 dollar kosten.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

20-09-2018 • 19:46

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Ik ben best iemand die houd van cutting edge, maar toch heb ik nooit echt begrepen waar deze apparaten nu precies in de praktijk nuttig voor zijn. Ik snap dat je er dingen aan kunt vragen, maar als het net zo 'goed' werkt als de Google assistant op Android, dan kan ik me niet voorstellen dat het in de praktijk echt bruikbaar is.

Er zullen hier vast een hoop early adopters zijn van deze slimme speakers, waar gebruiken jullie ze in de praktijk voor? En wat biedt dit voor serieuze voordelen boven de 'ouderwetse' alternatieven?
Muziek luisteren, timers zetten tijdens het koken, lampen aan/uitzetten, routines in de ochtend en avond die de boel aan/uitzetten, domme dingen vragen tijdens films kijken als "waar is die acteur ook al weer van" e.d.

Oftewel: de absoluut belangrijke dingen in het leven... ;)

Ik merk dat het een stuk beter werkt dan Siri in het verstaan van dingen met dus minder fouten.
Ik kan ook een hoop via Siri doen, maar die doet af en toe dingen die ik niet snap en ik vindt het ook gewoon leuk om zo'n ding te hebben.
Dat dacht ik ook altijd. Maar het is een verademing als je het gewend bent. De eerste paar weken commando’s roepen midden in de huiskamer was een beetje raar.

Maar wat er al gezegd is. Werkt perfect met Philips Hue. Zeker als we onze kleine mee naar boven nemen en hebben onze handen vol. Alexa, lights out! Super handig.

Zelfde geld voor spotify icm 2x Sonos one. Het is echt heerlijk om gewoon een random nummer te roepen en het wordt afgespeeld.

Al met al zie ik hier echt wel toekomst in.
Alleen al met Philips Hue is het super. Als je eenmaal gewend bent aan "Alexa, turn on the lights" of "Alexa, dim the lights" dan wil je echt niet meer een schakelaar gaan bedienen.

In combinatie met de Xbox One kan je nu ook "Alexa, turn on the TV" zeggen en vervolgens wordt de Xbox aangezet, de TV, versterker en de Ziggo Mediabox. Je kan tevens Alexa speakers bundelen voor room-to-room achtergrond muziek. Werkt net zo goed als Sonos, alleen is de geluidskwaliteit minder maar dat is een kwestie van tijd. Spotify ondersteunt ook het direct streamen naar een Alexa device of device groep.

Wordt bij de hele dag door gebruikt, voor verschillende doeleinden en door iedereen in het gezin.

[Reactie gewijzigd door Raul Pesch op 21 september 2018 08:50]

muziek en licht waren de grootste redenen om een echo te kopen.

het is zo handig om te kunnen zeggen dat je wakker wilt gemaakt worden om 7 uur en dat er dan muziek naar keuze begint te spelen en je lichten aangaan. in theorie kan je dan ook meteen de koffie laten doorlopen maar dat drink ik niet ;-)

of 's avonds laten weten dat je gaat slapen en de juiste lichten gaan aan en uit.

ik gebruik het ook voor een boodschappenlijstje, voor reminders, voor (kook)timers, om dingen in mijn agenda te zetten, voor een todolist (die naar todoist gaat), om mijn telefoon te vinden, ...

ik had niet verwacht dat ik het zo handig zou vinden eigenlijk en dat je er al zoveel mee kan. en dat "ze" zo weinig fouten maakt ... en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden waarschijnlijk.
je kan er niet echt iets mee dat je niet ook op een andere manier kan (hoewel ik echt al lang op zoek was naar een oplossing om wakker te worden met muziek van mijn keuze) maar het is allemaal een pak eenvoudiger. ik sta bijvoorbeeld elke dag op om een ander uur en een alarm zetten gaat nu een pak sneller.
wel extra frustratie als het internet niet meer werkt. en dingen zoals sloten en automatische garagepoorten ga ik er voorlopig ook niet door laten sturen (en waarschijnlijk ook gewoon nooit). maar over die privacy .... tsja mijn telefoon en computers spioneren ook al waarschijnlijk en dit is ten minste open en bloot.
en het is irritant dat ongeveer al je bezoek in het begin vooral tegen dat stom ding zitten te roepen en er vooral vuile praat probeert uit te krijgen (waar je echt heel vindingrijk voor moet zijn) maar dat zal wel beteren als het meer ingeburgerd geraakt. ik verwacht wel dat ze in de toekomst alleen op vooraf ingestelde stemmen zal reageren en niet meer op zomaar iedereen (voor bepaalde functies in ieder geval toch)
ik vind het voor 50 euro ongeveer echt wel waar voor je geld
Hmm, dus niet meer de bagger geluidskwaliteit maar een slimme speaker maken van je goede geluidsinstallatie thuis. Klinkt goed.
Dit kon dus al met de echo dot, deze heeft een aux uitgang en die kan je met een goed kabel aan je stereo toren aansluiten, dan heb je perfect geluid, zo heb ik mijn oude trouwe stereo toren omgetoverd tot mediacenter. Alexa play Michael Jackson en hups !
En kan je tegenwoordig Spotify al laten samenwerken met Echo Dot? Want ik dacht dat dit enkel in de US werkte.

Was voor mij de reden dat ik nog geen Echo Dot had aangeschaft. Het minste wat ik van een intelligente speaker verwacht, is dat ie mijn favoriete muziek afspeelt :-)
Dat weet ik niet, ik heb er amazon music bijgenomen, als je een echo dot aansluit kan je dat voor 3,99$ per maand erbij nemen, 40miljoen nummers.
Ja hoor spotify op de 2 echo dots is een van de meer gebruikte functies hier in huis
je moet een (vals) amerikaans adres in je amazon account zetten en je moet spotify premium hebben, maar het werkt perfect.
dat van die belachelijke regionale beperkingen (die gewoon te omzeilen zijn) snap ik echt niet vanuit een marketing standpunt maar er zal wel een (stomme) reden voor zijn vermoed ik
Perfect geluid over aan analoog draadje gekoppeld aan de goedkoopste DAC die er te krijgen is? Ik vermoed van niet. Theoretisch kan je over bluetooth nog wel een audio-stream gewoon doorsturen, maar dan moet die wel in het juiste formaat binnenkomen en je receiver moet ermee overweg kunnen.

Ik bedoel, het zal allicht een enorme verbetering zijn ten opzichte van de Dot, maar dat is dan ook niet zo moeilijk ;)
:) Niemand zei hier ook perfect geluid, niet iedereen is een audiofiel zoals jij of wil er duizenden euro's aan uitgeven, ik had het ook over een stereo installatie, voor 99% van de mensen zal dit perfect klinken ;)

[Reactie gewijzigd door ChAiNsAwII op 21 september 2018 17:17]

Totdat ie muziek gaat streamen met bagger kwaliteit natuurlijk...
Als dat echt belangrijk is heb je natuurlijk je eigen muziek collectie die zij kan gebruiken.
Van deze reactie stond ik even te kijken: "zij". Grappig om te zien dat de technologie kwalitatief eigenlijk al zo ver is dat het Alexa apparaat echt als persoon wordt gezien. Voelt dit ook echt zo, @loki504? (serieuze vraag)
Ik heb heb nog geen. Dus kan daar ook niet echt over oordelen. Was meer als grapje bedoelt.
De technologie is zeker nog niet zo ver dat het als persoon gezien word, het is gewoon makkelijk omdat je weet dat ze Alexa als vrouw marketen (en een vrouwelijke stem heeft) om ''het'' een ''haar'' te noemen.
Nuja, zover waren we al. Amerikaanse truckers hebben het ook al tientallen jaren over "she" als ze over hun vrachtwagen praten, om maar wat te noemen. Alexa heeft een vrouwenstem, dus ik snap de gedachte wel.
het is een zij, en regelmatig ook een stomme trut net zoals mijn gps-mevrouw ;-)
Wat ik nog steeds een beetje ruk vind is dat je nog steeds afhankelijk bent van dat Google "platform". Ik heb een kodi installatie met al m'n muziek en films, maar om een mp3 van Kodi naar de Chromecast te streamen is niet mogelijk (zonder een hoop geklooi met IFFT templates en triggerservers) dat terwijl de Kodi files gewoon via UPNP op het netwerk bereikbaar zijn.

Is dat bij Amazon ook zo?

[Reactie gewijzigd door crazylemon op 20 september 2018 20:30]

De Echo dot is volledig programmeerbaar in tegenstelling tot een Chromecast. Enigst nadeel is dat dit dan wel weer allemaal via de cloud moet. In theorie zou je dus een Echo Skill kunnen hebben die een service bij jouw thuis aanroept die je lokale muziek systeem aanstuurt. Als je daar een andere cloud service tussen hebt hoef niet lokaal een server te draaien.
Dit lijkt mij zo'n nuttige use case dat hier vast wel een kant en klaar iets voor komt, als het er nog niet is.
Blijft wel wat omslachtig, had liever iets gehad dat helemaal lokaal draait, maar ja..
Google Apple en Amazon willen uiteraard graag alleen hun eigen media-library aanbieden.
Maar ze supporten ook gewoon Spotify, Tidal, Deazer, etc.. niet alleen eigen media-library.

Je kunt je voorkeur doorgeven in de Home App
En daarnaast kun je volgens het artikel de nieuwe Echo Plus ook zonder internetverbinding gebruiken.
ik stream gewoon mijn lokale media collectie, inclusief itunes playlists van op mijn mac en vanop mijn pc met mymedia. ik denk dat dat 5 euro per jaar kost en werkt perfect alleen is herkenning van nederlandstalige namen nogal een probleem dus wel een aantal playlists moeten hernoemen (op spotify ook trouwens)
Je kan toch met een echo toch gewoon Kodi besturen? En dus opdracht geven aan Kodi om je muziek/film te sturen/streamen naar je tv/receiver?
Er is een script dat localcast op android opstart, via kodi. Zo kun je chromevast gebruiken. Dit is wel voor android.
Ok, maar kun je tegen die localcast zeggen: Jow Larry Page, play some jazz on Kodi?
Lijkt me wel kunnen als je kodi zo instelt dat hij afspeeld start hij kocal cast op dmv dat script, zo zou je in theorie wel naar de t.v kunnen casten(niet geprobeerd)
Damn, dat is een interessant product! Nu hopen dat Google volgt en er een Chromecast Assistant uitkomt o.i.d. :)
Een Google Home mini is vaak al verkrijgbaar vanaf 40 euro, dan is een vergelijkbaar apparaat als die Echo Input geen meerwaarde denk ik. Met de GH (alle versies) kun je een Bluetooth speaker linken en dat heeft al bijna iedereen thuis. Voor de domme geluidsinstallatie van de audiofielen heb je de CC audio en die mensen geven graag die 40 euro voor de CC audio uit naast de 40 euro voor de GH mini.
Helaas werkt Bluetooth niet geweldig in praktijk, het geluid stottert namelijk veel, ook al zit de google home bijna naast de bluetooth speaker.
Dat klopt, ervaar ik zelf ook. Blijkbaar is Google wel bezig met een oplossing ervoor en ik vertrouw erop dat ze het oplossen. :)
Google gaat geen oplossing vinden voor het probleem dat BT een gedeelde frequentie gebruikt met heel veel andere apparaten die kunnen storen.

Ik weet niet wat het probleem is en aan welke oplossing ze werken, maar het gaat zeker niet iedereen helpen. Hopelijk jou wel :)
Google heeft zelf aangegeven dat ze met een oplossing bezig zijn... :X
Hij laat toch in het midden of het probleem aan zijn BT speaker of Home ligt? Of aan de zender van zijn garagedeur? Dat is mijn hele punt, Google kan alleen de eigen problemen oplossen maar niet de invloeden van buitenaf.
Het is algemeen bekend dat het aan de Google Home ligt betreft het stotteren wanneer je de Google Home koppelt aan een Bluetooth speaker. Bij iedereen met het probleem werkt de Bluetooth speaker goed, behalve wanneer het via de Google Home gaat en daar is Google van op de hoogte en zijn bezig met een oplossing.

Toevallig gelezen dat iemand zei dat het sinds de laatste update opgelost zou zijn, maar heb het zelf nog niet getest met de nieuwe update.
Dit heb ik nog niet mee gemaakt (gelukkig) met mijn Google Home Mini.
Dat hang heel erg af van welk apparaat je gebruikt. Ik heb een bluetooth ontvanger in mijn auto die prima samenwerkt met mijn telefoon.
Wat @rubenf hieronder zegt kan ik beämen. Ik heb immers beide apparaten staan en muziek luisteren op je speakers via Google Home bluetooth is niet te doen. De kwaliteit is om te huilen omdat het geluid veel te erg stottert.

Dit terwijl het streamen met de echo dot 2 via bluetooth prima werkt.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 20 september 2018 20:15]

Streamen via bluetooth van Amazon Echo Dot naar Bluetooth receiver werkt bij mij prima. Goed geluid en geen gestotter…
Ik heb deze problemen totaal niet met de Google home. Gebruik een GGMM M3 speaker via bluetooth.
Gho. Ik vind het toch een heel ander device. Een Chromecast Audio heeft geen Assistant, en een Home Mini geen AUX output. Bluetooth heb ik nooit werkend gekregen icm mijn versterker, dat hapert en loopt voor geen meter.

Om je vergelijking verder te trekken, Amazon heeft toch ook al een Echo Dot?
Klopt. Ik vind dit apparaat van hun dan ook eigenlijk overbodig, maar ik snap het wel op zich.
Doet me heel erg denken aan de Chromecast audio van een paar jaar geleden.
Met het verschil dat er geen microfoons in de CC audio aanwezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Troetelbeer op 20 september 2018 19:56]

Toen de cc audio uit kwam was het hele assistant gebeuren er ook nog niet. Maar als Google in de toekomst ook met ongeveer hetzelfde om Google assistant net als Alexa op je eigen speakers uit brengt zal het me niks verbazen.
Interessante strategie, die zo ontzettend omgekeerd is aan die van Apple.

De 'praatpaal' van Apple heeft niet eens een line-in, terwijl een versie van de 'praatpaal' van Amazon in principe puur een *line-out* is!

Interessant om zo'n keiharde strijd te zien om marktaandeel in deze categorie, terwijl de markt nog zo ontzettend onderontwikkeld is...

Slimme zet van Amazon dit. Het gaat er namelijk niet om, om een slim apparaatje te hebben. Het doel is dat je "hele huis" slim is. Dit is een manier om de digitale assistant makkelijk alom-aanwezig te maken.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 20 september 2018 20:54]

Dom joh, speakers met goede geluidskwaliteit }:O

Serieus: eindelijk.
Hoeveel watt kan dat apparaatje dan produceren om mijn grote, passieve speakers aan te sturen?
Of moet deze op de versterker worden aangesloten? Sry, voor de noob vraag
Op een versterker (of "actieve speaker"). Jouw grote passieve speakers zijn niet de doelgroep.
Zou leuk zijn als Apple met een soortgelijks komt op "domme" speakers compatible te maken met AirPlay 2. Daar hoeft niet per se Siri in te zitten. Ik heb gelukkig nog een laatste versie AirPort Express gekocht vlak voordat ze eruit gingen, maar dat die houdt het niet voor eeuwig uit.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 20 september 2018 22:35]

Jammer dat er nog geen Nederlands is
Alexa zal zeer waarschijnlijk nooit Nederlandse taal krijgen.
Ik heb ze al voorgesteld om in Nederland gewoon uit te rollen met Engels als taal. Meeste mensen beheersen dat voldoende om hier in Nederland en België met Alexa te communiceren.
Nu moet je van alles nog met kunstgrepen activeren, omdat alles regiogebonden is.
Vreemde is, dat Hue dan weer wel werkt hier in nederland, zonder die kunstgrepen.

Helaas heb ik iets te weinig invloed bij Amazon om het daadwerkelijk van de grond te krijgen ;)