Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Diverse Final Fantasy-spellen krijgen een release op pc en consoles

Er komen in de loop van dit jaar en 2019 diverse Final Fantasy-spellen naar consoles en de pc. Het gaat om World of Final Fantasy Maxima, Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! en Final Fantasy VII, IX, X, X-2 en XII: The Zodiac Age.

Op de website van Square Enix staat welke spellen opnieuw worden uitgebracht en voor welke platforms. De eerste game die uit gaat komen is World of Final Fantasy Maxima, een spin-off-game die oorspronkelijk als World of Final Fantasy verscheen en nu als 'powered up'-versie opnieuw uitkomt. Dit spel verschijnt op 6 november voor de Nintendo Switch, Playstation 4, Xbox One en Steam. De originele versie kwam uit op 28 oktober 2016 uit voor de PlayStation 4 en PlayStation Vita. WoFF Maxima is een rpg, net zoals de spellen uit de hoofdserie en het spel heeft bijna alle hoofdpersonages uit Final Fantasy I tot en met XIII. Daarnaast komen verschillende locaties uit de serie terug in het spel.

In de winter wordt Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! uitgebracht voor de Nintendo Switch en PlayStation 4. Het is een remaster van Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon, die uitkwam voor de Nintendo Wii en Nintendo DS in 2007. Dit spel is onderdeel van de Mystery Dungeon-serie, die ontwikkeld is door Chunsoft.

Screenshot uit World of Final Fantasy

Chunsoft heeft in de loop der jaren de licentie op de serie aan meerdere ontwikkelaars verstrekt, onder andere aan Nintendo. Die gebruikte de licentie voor de Pokmon Mystery Dungeon-serie. Mystery Dungeon bevat roguelike-elementen, waarbij de speler door procedureel gegenereerde dungeons moet navigeren. Daarnaast komen personages niet terug wanneer ze doodgaan.

De ports die de FF-spellen uit de hoofdserie krijgen, zijn gebaseerd op remasters die de afgelopen jaren zijn uitgekomen. Volgens Eurogamer is het de eerste keer dat deze spellen worden uitgebracht op een Nintendo-console. Final Fantasy VIII is het enige spel dat ontbreekt. Waarom FF VIII geen port krijgt is niet bekend.

Tweakers had eerder deze maand geschreven over de release van Final Fantasy XV: Pocket Edition HD en Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered, die volgend jaar zal uitkomen.

Screenshot uit Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy!

Spel Releasedatum Platform(s)
World of Final Fantasy Maxima 6 november 2018 Nintendo Switch, Xbox One, PlayStation 4, Steam
Chocobo's Mystery Dungeon Every Buddy! Winter 2018/2019 PlayStation 4, Nintendo Switch
Final Fantasy Crystal Chronicles Remastered 2019 Nintendo Switch, PlayStation 4
Final Fantasy VII 2019 Xbox One, Nintendo Switch
Final Fantasy XII: The Zodiac Age 2019 Xbox One, Nintendo Switch
Final Fantasy IX 2019 Xbox One, Nintendo Switch
Final Fantasy X 2019 Xbox One, Nintendo Switch
Final Fantasy X-2 2019 Xbox One, Nintendo Switch

Door Los Franx

Stagiair nieuwsredactie

14-09-2018 • 15:26

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Wat ik alleen niet snap is waarom bijna alles behalve Final Fantasy 8 op de switch uit komen, maar 8 niet. Volgens mij heeft dat ook niks te maken met het porten naar het systeem, gezien FF7 en FF8 volgens mij beide op dezelfde engine draaien? (PSX en beide een PC port in '98 en 2000). Wellicht dan animo ofzo.

[Reactie gewijzigd door Argonar op 14 september 2018 15:30]

Alle Final Fantasy's van 7 t/m 12 zijn redelijk recent overgezet naar betrekkelijk moderne engines die makkelijk te porteren zijn naar andere platforms, behalve FF8. De Steam-versie van FF8 is nog steeds gebaseerd op de originele PC versie uit 2000 (getuige het feit dat ie nog altijd gebruik maakt van oubollige MIDI muziekjes) en ga er maar vanuit dat ze daar de source code allang niet meer van hebben. Om die game beschikbaar te maken op PS4, Switch en mobile zoals de andere FF games zullen ze het geheel opnieuw moeten opbouwen op een nieuwe engine. Dat zal vroeg of laat wel een keer gebeuren, maar nu nog even niet. :)
Balen voor de console gamers.

FF8 was mijn eerste Final Fantasy (op de PC, want ik ben geen Console pleb :+ ) en die vond ik ook echt super leuk om te spelen! Heb daarna ook nog FF7 gespeeld en die vond ik ook vet.

Ik heb een paar van die nieuwere op Steam en hoewel die er grafisch wel echt veel strakker uitzien (uiteraard) konden die me nooit zo in het spel trekken als FF8 en FF7 dat deden destijds.
FF VII, IX, X en XII zijn al voor de PS4 beschikbaar, beetje onnodig om die opnieuw uit te brengen dacht ik zo...
Het gaat voornamelijk dat deze games nu ook uitkomen op Xbox One en Nintendo Switch. Zie ook https://square-enix-games...-legacy-of-final-fantasy/.
Ah, ik ben toe aan weekend :9

Thanks ;)
Volgens mij staan bijna al die spellen ook al op Steam. Dus misschien gaat het juist over de Xbox.
Gek idee: misschien heeft niet iedereen op de hele wereld een PS4?
Enige wat ik jammer vind is dat FF7 niet naar PS4 komt... Vond het op de PC een leuke!
Omdat die al te koop is vermoed ik. Al een poosje, dat was voor ze de remake aankondigden. Daar was menig FF7 fan nogal pissed off om, inclusief mijzelf. :P
Remake veranderd echter ook het combat systeem waardoor het toch wel een iets andere game wordt dan t origineel.
Real-Time Combat
The original Final Fantasy 7 saw players issue commands to a party of three characters The remake swaps in real-time combat, with players directly controlling one character. They can switch between their party's three characters on the fly.

Familiar elements of the original FF7's battle system will return. There will still be Limit Breaks, special abilities that can only be used sparingly in combat. There's also an ATB gauge building up over time, though it won't determine how often you can attack.
En het verhaal wordt op een paar details veranderd
The Story Is Changing
While the major plot points of Final Fantasy 7 won't be changed for the remake, the story won't be completely the same. Director Tetsuya Nomura told Dengeki Online that the multi-part release of the remake lets them get deeper with each part of the story. He hinted that FF7 veterans are in for some surprises.

In the same interview, producer Yoshinori Kitase said that they don't want the remake to be just a nostalgic experience for long-time fans. They're planning to adjust the story so that these players can once again get excited by FF7.
Als je je niet kunt vinden in die veranderingen zou je dus beter de originele variant kunnen aanschaffen.

Zelf nooit FF7 gespeeld. Ben 'pas' bij IX ingestapt. Maar ik verwacht dat ik zelf liever de remake dan het origineel zou spelen. Maar andersom zullen er ook zat gamers zijn.
Dat hele turned based was juist zo spannend...
Spannend en turnbased? Het hele ding daarvan is juist dat er weinig stress is, en binnen bepaalde variabelen alles heel voorspelbaar is.
Het was toch juist zo'n turnbased systeem met een timertje? Je moest dan zo snel mogelijk je aanval kiezen als je timer vol zat.
Nee joh, bij FF was het dat je binnen een bepaalde tijd moest kiezen, en je best moest gaan uitrekenen/schatten wat je damage ging doen etc, met oog op de vijand. Daarbij kost elke aanval een andere timeout, dus bij een zwaarde aanval moest je langer wachten, waardoor de vijand al 3 aanvallen kon doen bijvoorbeeld.

En als je een potion gebruikte heelde je weer, maar in die tijd kon jij niet aanvallen en de vijand dus weer wel.

Weet nog goed hoe kut het was dat je vijand bijna dood was, en jouw aanval miste :'(
Thanks! Ik dacht dat het RNG was.

Inmiddels FF7 10-15x uitgespeeld...
Snap ik, het zal nooit hetzelfde worden. Maar dat maakt mij niet uit.. kon mij ook prima vinden in de real time combat van Crisis Core, maar wel dezelfde universe and opgepoetste graphics, samen met nostalgische bosses zoals de Guard Scorpion. Ik zit er in ieder geval op te wachten. :P
Voor 9.99 is die van jou voor de PS3:
https://store.playstation...00069_00-GFINALFANT000001

Voor 15.99 is die van jou voor de PS4:
https://store.playstation...01847_00-FINALFANTASYVIIB

Edit: ff verbeterd :p

[Reactie gewijzigd door Devroet op 14 september 2018 15:52]

Moet je wel de link wijzigen. :P
De PS3 versie (PsOne versie) is 9,99 euro. De PS4 versie (port van de PC versie met extra's) is 15,99 euro.
Die is allang verkrijgbaar joh :)
Oh mijn excuses :) Zit niet zo bijzonder vaak in de PS Store te koekeloeren, maar dat is nog wel eens het checken waard. Thanks!
Final Fantasy 8 is nog nooit uitgekomen voor een ander platform dan PS1 en de PC. De andere versies draaien alleen op systemen die in staat zijn om PS1 games native te draaien zoals de PS3, PSP en Vita. En daar moet je bijvoorbeeld ook gewoon van CD wisselen ingame, terwijl je gewoon 1 game op je ding hebt gedownload. Dus dat is technisch geen port.

Maar zowel 7 als 9 hebben wel ports gekregen naar bijv iOS en de PS4.

Dus ik denk dat er gewoon iets qua auteursrecht of andere contracten in de weg zit om nog wat met FF8 te doen.
In geval van auteursrecht zou het zomaar kunnen gaan om Faye Wong, de zangeres van Eyes on me. Wat mij betreft laten ze het opnieuw inzingen door Angela Aki (Kiss me goodbye, de main theme song uit FF12). Het zou ook kunnen gaan om de licentie op het kaartspel Triple Triad. Zonder het kaartspel is het spel saai, omdat je dan alle magic moet draw-en.

Een andere gedachte is dat ze na de FF7 remake dezelfde engine gaan gebruiken om FF8 remake te doen, maar die engine is nog niet klaar of ze willen eerst FF7 Remake uitgeven. Waar de originele FF7 en FF9 gebruik maakten van chibi's (miniaturen), had FF8 'normalere' karaktermodellen. FF7 Remake gaat ook normale modellen gebruiken, wat het handiger maakt voor een FF8 remake.
Lijkt me niet dat ze 1 release schrappen vanwege een zangeresje.
de rechten van deel 8 liggen deel bij Sony en EA dat maakt de Ports ervan lastig voor Andere consoles
Klopt, maar het is raar dat hij eigenlijk nog nooit uitgebracht is naast de bestaande PS1 en PC release. Naar weten is hij daarna nooit uitgebracht op b.v. de PS3, PS4 of vita terwijl dat met de rest wel is gebeurt.
Jammer dat ze niet een keer besluiten om Final Fantasy VII: Crisis Core opnieuw uit te brengen. Was een prima aanvulling op FF7! :|
Ja, mee eens.. helaas heeft dat te maken met een band song die in de game wordt gebruikt waar ze hoogstwaarschijnlijk geen licentie meer voor hebben, anders had ik hem op de PSTV gekocht. ^^
Ik hoop dat ze dan ook nog komen met ports van Kingdom Hearts 1 en 2 voor de Xbox One.

De PS4 heeft mooie remasters gekregen en die zie ik graag nog op de Xbox One voordat KH3 uitkomt in Januari.
Final Fantasy VII The Zodiac Age

moet:

Final Fantasy XII The Zodiac Age

zijn.
Verder ontbreekt FFXII ook uit de eerste alinea/abstract in dit artikel.
Ja dit moet in geachte redactie blablabla...log amper in op deze website dat ik niet eens weet waar ik dat kan vinden. Maar FFXII is een van de leukere FF's imo dus dit moest ik ff melden
Aangepast! Bedankt voor de terugkoppeling!
Final Fantasy VII en VIII waren vroeger al een keer op de pc uitgebracht?.... heb ze beide nog ergens liggen :/
Mooi man tig jaar na release krijgen we op de pc de game ook. Nou ik hoef je remastertjes niet ga ergens anders maar snel geld verdienen met je ouwe meuk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True