Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Investeringsbedrijf achter Plesk koopt cPanel

Het Amerikaanse bedrijf cPanel, bekend van het gelijknamige hostingpaneel, heeft bekendgemaakt dat het is overgenomen door de investeerder Oakley Capital. Die nam in 2017 ook Plesk over, dat bekend is van onder meer vps-managementsoftware SolusVM.

Er wordt in de bekendmaking door cPanel geen overnamebedrag genoemd. Het bedrijf verwacht dat het door de overname kan investeren in nieuwe producten en functies. Het hoofdkwartier van cPanel zal in Houston blijven, in de Amerikaanse staat Texas. Het heeft in totaal 220 werknemers in dienst en heeft naar eigen zeggen klanten in meer dan 70 landen.

In een eveneens gepubliceerde faq meldt het bedrijf verder dat de huidige ceo, Nick Koston, op zijn positie zal blijven. Het verwacht geen directe veranderingen voor bestaande klanten, zo zal de naam hetzelfde blijven en zijn er geen geplande wijzigingen in releases.

Oakley Capital, dat zijn hoofdkantoor in Londen heeft, is een investeringsbedrijf dat verschillende ondernemingen onder zich heeft. In mei van vorig jaar heeft het Plesk overgenomen, dat eveneens een hostingspaneel biedt. Een van de verschillen is dat Plesk op Windows Server draait, terwijl cPanel die ondersteuning niet heeft. Plesk heeft in juni op zijn beurt weer SolusVM overgenomen, dat onder meer software voor vps-beheer levert.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

21-08-2018 • 13:35

65 Linkedin

Submitter: WhatsappHack

Reacties (65)

Wijzig sortering
cPanel en Plesk lijken qua gebruikerservaring tegenwoordig vrij veel op elkaar. Ik vraag me dus af waarom de slechte ervaringen rondom Plesk hier vandaag komen. Wellicht ervaringen uit het verleden?

[Reactie gewijzigd door Dirrukje op 21 augustus 2018 14:36]

Onlangs voor een klant nog het één en ander over gezet vanuit Plesk naar Directadmin in dit geval. Wat een dramatische ervaring met Plesk. Onoverzichtelijk en veel 'vage' dingen.
Nu moet ik bekennen dat ik nog steeds DirectAdmin prefereer over zowel Plesk als cPanel. Het ziet er grafisch niet echt uit, maar functioneel is het zeker!
Ik vind DirectAdmin nog steeds wel een beetje een "houtje-touwtje" oplossing eerlijk gezegd. Veel functionaliteit, vooral wat er later in is gebouwd, zit nog niet echt helemaal lekker. Ik noem bijvoorbeeld een "multi IP", een "IPv6", "meerdere SSL certificaten op 1 IP" e.d. wat prima werkt, maar gewoon standaard ingeschakeld zou moeten zijn.
Het feit dat je maar 2 PHP-versies naast elkaar kunt draaien zonder extra plugins, is ook niet echt handig.
Als je met SSL-certificaten bezig moet, is Plesk echt vele malen beter.
En ten slotte is het altijd zoeken waar iets staat, op Admin, Reseller of User level...

(Overigens raakte ik in voorgaande Plesk-versies ook wel eens de weg kwijt, maar in Onyx is dat niet meer het geval)
Zoals Zidane007nl hieronder al zegt, de nieuwe Evolution skin is grafisch een hele verbetering.
En de tijd verandert, er komen af en toe nieuwe opties en die zullen er dan ingebouwd moeten worden.

Meer dan twee PHP versies hebben wij zelf nooit nodig gehad, dus als je dat wilt gebruiken heb je inderdaad een punt.

Ik heb juist een klant verhuist omdat hij in Plesk SSL niet voorelkaar kreeg, dit lag dan waarschijnlijk aan een verkeerd geconfigureerde Let's Encrypt module, al bleef zijn hoster beweren dat het "gewoon moest werken". Wij kregen het ook niet aan de gang.

Onyx heb ik overigens (nog) niet mee gewerkt. Wellicht dat nog eens de kans geven.
cPanel blijft mooi, maar vind het nogal duur ten opzichte van DirectAdmin.
Voor 10 servers kom je uit op zo'n 3000,- per jaar, terwijl de DirectAdmin lifetime licenties uit mijn hoofd op een 80,- eenmalig zitten.
$299 one-time voor lifetime bij DirectAdmin, als je via je hoster (als hij reseller is) afneemt dan betaal je beduidend minder. Ik betaalde eenmalig €59 ex btw bij TransIP. Dan is je licentie wel gebonden aan die VPS/hoster AFAIK.
Lifetime license van directadmin zijn IP gebonden en die zijn als inderdaad aan een block gebonden als die niet van jouw is (AS) dan inderdaad aan je provider gebonden.

Maar dat is altijd goedkoper dan een niet VPS license whm/cpanel per.jaar.
Klopt, aan de kern van DirectAdmin wordt nauwelijks ontwikkeld en het voldoet amper aan eisen van deze tijd op het gebied van email en beveiliging bijvoorbeeld. Dat los je met een nieuwe skin niet op.
De nieuwe Evolution skin is anders een grote stap voorwaarts.
Blijft vreemd dat ze al twee jaar bezig zijn met een redesign, maar nog steeds niet uit beta is. Gelukkig, voor zo ver mijn ervaring, werkt het ondertussen probleemloos..
Lang leve Directadmin.
Evolution skin werkt prima, alleen nog niet echt volledig reponsive
Directadmin lifetime licensie is bij transip maar 59 euro
Natuurlijk wil niet iedereen altijd de hoofdprijs betalen
Lang leve Directadmin.
Evolution skin werkt prima, alleen nog niet echt volledig reponsive
Een skin alleen lost het achterstallige onderhoud aan directadmin niet op. Het mist duidelijk een aantal functies en plugins tegenover plesk en cpanel. Maar daar betaal je natuurlijk ook voor.
Of €25 op BlackFriday + aanbieding 4GB / 2CPU voor €10 per maand (ex. BTW). O-)
yes, hier ook 2. i.c.m lifetime licensie :)
Ik denk niet dat je cpanel goed kent.

Want directadmin is qua legacy shit een grotere ramp dan cpanel.

De enige reden dat een host voor directadmin kiest is omdat ze nog goedkope owned license hebben.
Jawel. Vanaf het begin klant van cPanel. Ik heb er ook geen kritiek over. cPanel is schitterend. Zonder twijfel het beste en mooiste panel wat er is. Vind het alleen wat aan de prijzige kant.
De enige server die ik draai op cPanel is nog op de lifetime license, die er "vroeger" gewoon waren. Voor support betaalde je dan extra. Daar is niets mis mee. Het is hun verdienmodel, echter voor de 3000 wat ons dat extra zou kosten op jaarbasis kunnen we ook andere dingen doen.

Echter, wat je nu van DirectAdmin vindt, hier in de praktijk zijn we er al bijna een decennia tevreden over. Het doet wat het moet doen, het is stabiel, het is klein en licht. Ik kan me niet herinneren dat we ooit tegen een issue zijn aangelopen en alles werkt gewoon.
Vroeger gooide er partijen lachend een paar duizend accounts op een server dus die paar tientjes per maand per server merkte je niet.

Wij hebben nooit aan oversellen gedaan, gewoon fysiek reserveren waar klant voor betaald waardoor je al snel een euro per account/jaar zit. En dat tikt inderdaad aan.

Wij hebben destijds alles gevirtusaliseerd uit beheer overweging en met als.voordeel dat we bijna 50% minder betalen voor cpanel.

Het ligt aan schaalgrote aan hoeveel issues je kunt hebben met cpanel.

Als..je maar 1 server en 1 site hebt zul je waarschijnlijk zelden Shell gebruiken en tegen issues aanlopen.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 22 augustus 2018 13:34]

Plesk is een geweldig pakket en vooral dankzij Parallels. De combinatie van Virtuozzo en Plesk was altijd al geweldig en nog steeds. Veel mensen hebben ook commentaar op OpenVZ oftewel (Open)Virtuozzo. Terwijl OpenVZ nog steeds vele malen beter is dan concurrenten op het gebied van OS-container virtualisatie (denk aan LXD). Dit is een combinatie die ik veel gebruik.

Plesk heeft een jaar terug ook prijsverhogingen doorgevoerd om meer te kunnen bieden. Het is meer dan alleen een 'control panel':

"Prices were changed in October 2017. For most of the customers, the new prices took effect since November - December 2017. For Online Store customers the prices are increased only since mid-April, 2018.

Plesk started 18 years ago as a simple server control panel that helped automate server-related tasks. The main reason for the price increase is that we have decided to leverage the real value of our solution. We have invested and keep investing in research & development and we want to emphasize our positioning: Plesk is no longer just a control panel but a true solutions enabler."


Maar de volgende update verscheen vandaag weer in mijn mailbox met alle bijgewerkte packages.
"This notification message is a digest from System Updates for your server plesk.domain.com.
The following packages were successfully updated:
- audit-libs 2.8.1-3.el7_5.1 from updates repo etc.."


Plesk configureer je op een CentOS container met 1 regel. Je volgt de stappen van de 'Advisor' en je hoeft niets meer te doen aan de server en tja.. dat is alles. Ik zit toevallig bij een Provider met Plesk licenties. Hierdoor betaal ik niet meer dan 5 euro per maand voor de 'Web Admin' versie.

Ik weet niet wat de plannen zijn van Oakley Capital, maar of het DA, Plesk, cPanel of ISPmanager is.. Het zijn allemaal meningen van gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 524929 op 21 augustus 2018 15:51]

Terwijl OpenVZ nog steeds vele malen beter is dan concurrenten op het gebied van OS-container virtualisatie (denk aan LXD). Dit is een combinatie die ik veel gebruik.
Je vergelijkt appels met peren.

Openvz werkt met een kernel van 2 jaar oud en vanuit een Redhat of Parrallels is er geen support doe nieuwe kernels.

Bovendien is elke Openvz oplossing kwetsbaar.
Je hebt dus helaas geen idee/besef wat OpenVZ is en hoe het kernel patchproces werkt. Ik kan je vertellen dat OpenVZ meelift op de betaalde variant en de patches eerder beschikbaar zijn dan bij de meeste distributies. Daarnaast is patching vooral pro-actief, dus veel bekende problemen zijn vaak eerder (dan het officiele kanaal) opgelost in de huidige kernel, oftewel die van OVZ7. Betrouwbaarheid is al bewezen, aangezien het grootste deel van de vps-markt dit nog steeds als basis gebruikt, dus ook de kernel replacement in CentOS 6.

En ja, bij LXD is het allemaal nog in ontwikkeling. Gebruik dit zelf intern, maar is nog niet super betrouwbaar voor public hosting.

Virtuozzo en Plesk zijn apart verder gegaan na de overname van Plesk. Dit was vaak ook 'de' combinatie van goedkope webhosting.

Ga je o.a. deze providers ook informeren dat het onveilig/kwetsbaar is?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 524929 op 21 augustus 2018 21:36]

In Red Hat Enterprise Linux 6, EUS is available for the following minor releases:

6.0 (ends November 30, 2012)
6.1 (ends May 31, 2013)
6.2 (ends January 7, 2014)
6.3 (ends June 30, 2014)
6.4 (ends March 3, 2015)
6.5 (ends November 30, 2015)
6.6 (ends October 31, 2016)
6.7 (ends December 31, 2018)
In Red Hat Enterprise Linux 7, EUS will be available for all minor releases during the Full Support Phase except 7.0. EUS also will not be available for any minor release released during Maintenance Support 1 or 2 Phases. Each Red Hat Enterprise Linux 7 EUS stream is available for 24 months from the availability of the minor release.

EUS is not offered on Red Hat Enterprise Linux for ARM or Red Hat Enterprise Linux for Power LE (POWER9).

In Red Hat Enterprise Linux 7, EUS is available for the following releases:

7.1 (ends March 31, 2017)
7.2 (ends November 30, 2017)
7.3 (ends November 30, 2018)
7.4 (ends August 31, 2019)
7.5 (ends April 30, 2020)
https://access.redhat.com/support/policy/updates/errata (dus ook centos)

Niet alleen moet je oude gepatched kernel draaien die niet officieel support heeft. Draai je ook een distributie die EOL is binnenkort.

Hoeveel grote providers ken jij die nog Openvz gebruiken?

Dan kan ik je meteen vertellen welke providers local te rooten zijn, zonder Shell Access.
Waarom post je überhaupt de Red Hat kernel releases? Ze ontwikkelen en onderhouden een eigen kernel. OpenVZ 7 is een aparte distributie op basis van CentOS 7.

"Dan kan ik je meteen vertellen welke providers local te rooten zijn, zonder Shell Access." Waar haal je die onzin vandaan? 8)7 Neem eens een kijkje op: https://lowendbox.com/ of Google eens rond. Mocht je informatie hebben over exploits of hacks, dan ben ik benieuwd welke dat zijn. Dan kun je veel geld verdienen ;) Aangezien het dan ook Virtuozzo betreft.

OVH heeft OVZ-6 een lange tijd gebruikt (ook als bundel met Plesk), maar is na de release van OVZ7 overgegaan op KVM.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 524929 op 22 augustus 2018 06:38]

Ik zag geen enkele grote provider op die URL.

Als je niet weet dat ze local te rooten zijn en niet begrijpt dat als je distro hebt die geen support meer heeft binnenkort een kernel met die distro moet gebruiken die niet door niet onderhouden is door distro zelf en een whm/cpanel die RHEL 6 support volgend jaar laten vallen dan is mijn reactie niet aan je besteed en ben je zeker niet beroepsmatig met dit onderwerp bezig.

Misschien moet je eens gaan inlezen op proxmox mailinglist zodat je weet waarom ze het al tijdje terug hebben laten varen.

Openvz had een paar features die handig waren. Maar shared kernel voor host en guests was een vergissing.
Nogmaals, wat je zegt klopt totaal niet. Stuur eens wat informatie of bronnen.
https://forum.proxmox.com...o-lxc-is-a-mistake.25603/

Virtuozzo 7 is een aparte distro MET support en een eigen kernel. Wat begrijp je hier niet aan? Ik gebruik geen RHEL 6 of CentOS 6. Ik gebruik OpenVZ 7 oftewel de Virtuozzo distributie.

Je hebt echt geen idee waar je het over hebt volgens mij. Ik heb sinds 2009 2 issues gehad met OpenVZ op CentOS 6 op het gebied van isolation. Meer niet eigenlijk, dus ook geen exploits. Zelfs met kernel-bugs is het vrijwel niet voorgekomen. Volgens mij is dit alleen een roeping om aandacht.

Ik heb iig nog geen bron etc. gezien. Op dit moment gebruik ik OVZ7 zonder problemen, exploits of security issues etc. net als 2 jaar terug met CentOS 6.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 524929 op 22 augustus 2018 13:15]

Alleen al whm/cpanel kun je niet met support draaien op niet Rhel / Centos.

Heb je die reacties in die thread gelezen waar je link van stuurde?

Staan genoeg redenen in waarom je Openvz moet vergeten.

Ik zou zeggen neem de recentste kernel versie van je Openvz ga naar securityfocus en vind daar de geïndexeerde bugs/security issues.

Bedenk dan welke kernel/hardware gebaseerde aanvalsvectoren bestaan die men niet heeft gespecificeerd. En bedenk dan dat bij virtualisatie met shared verouderde kernel de guests dus over zelfde features beschikken als host omdat er geen scheiding is. De host geef je aan klant in vorm van vps of via een paneel in de vorm van shared hosting omgeving.

Als je risico niet ziet dan hoor je niet in branche thuis. Zeker aangezien je naar thread bewijst (die ik.toevallig al kende) waarin zeer duidelijk is waarom Openvz verleden tijd is.
"Heb je die reacties in die thread gelezen waar je link van stuurde? " Heeft niets te maken met alles wat je hierboven hebt genoemd. Daar kan ik namelijk niets over vinden.

OpenVZ versie 6 is verleden tijd. Virtuozzo/OpenVZ 7 niet, dit is nog altijd veel veiliger dan LXD. LXD heeft ook een goede toekomst, daarom maakt Ubuntu veel reclame voor het product (openstack, juju etc.). LXD/Ubuntu maakt tevens ook gebruik van Virtuozzo componenten, denk aan CRIU.

Bedankt voor de bronnen. Ik heb genoeg van je reacties ;) Mocht je willen aantonen dat al je comments inderdaad van toepassing zijn, i.p.v. "Als je risico niet ziet dan hoor je niet in branche thuis.". Je loopt altijd risico's met dit soort oplossingen. Maar tot nu toe kan ik helaas niets vinden wat gerelateerd is aan je geschreven comments en/of security issues.
Je kunt me inhuren :)

Ik ga je niet gratis vertellen hoe je local root op elke Openvz implementatie kunt halen, in mijn perspectief is dat algemeen bekende informatie.

Los daarvan zie jij niet in dat een Openvz 7 qua functies niet downwards compatible.is en er geen support.is vanuit distro eigenaar.

Misschien acceptabel voor jou en jouw klanten, maar niet als je serieus bent.
Plesk altijd al een verschikkelijk pakket gevonden, maar Cpanel is wel echt top. Weet dus niet wat ik hiervan moet vinden.
Plesk is de laatste jaren enorm veranderd. Ik denk dat je het nog een nieuwe kans moet geven!

Zeker sinds er support is voor meerdere PHP-versies en het updaten, installeren en beheren van Wordpress vanuit het Controlpanel kan er weinig meer aan Plesk tippen als je het mij vraagt....
“Zeker sinds er support is voor meerdere PHP-versies en het updaten, installeren en beheren van Wordpress vanuit het Controlpanel kan er weinig meer aan Plesk tippen als je het mij vraagt....”

Functies die cPanel ook heeft dus :P

Imho is cPanel superieur. De kracht en stabiliteit van de software is indrukwekkend en klanten vinden het universeel geweldig dankzij de makkelijke opbouw en mooie UI. Dat laatste is natuurlijk ook heel belangrijk...

Ik hoop alleen niet dat ze nu cPanel juist gaan slopen of advertenties gaan toevoegen in de software.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 augustus 2018 14:58]

En daarvoor zelfs al had met CloudLinux. Zelfs Python en Ruby via mod_passenger.

Nu mooi geintegreerd maar werkt ook nog mooi samen met CloudLinux (nu ook met NodeJS er bij) en LightSpeed ondersteuning (lsphp).

Werkt als een tierelier :)
Klopt inderdaad! Was ik alweer vergeten :) CloudLinux sloot niet helemaal aan op mijn wensen, lange gesprekken over gehad met Igor; die kwam tot dezelfde conclusie. Wat jammer is want bijv CageFS is wel een significante verbetering op het gebied van veiligheid. (Niet dat de default zo onveilig is trouwens hoor, daar niet van. Maar toch :))
Eensch, het ontbreekt vooral aan uitvoerige documentatie op dat gebied met best practices.
Cloudlinux en andere patches van derde partijen gaven alleen aan dat men clueless is bij cpanel op het gebied van Redhat ES.

Als je weleens met hun engineers op je servers te maken hebt gehad (.bash_history) zie je wat voor amateurs je mee te maken hebt die alleen met scripts uit /scripts (*fix* in de filenaam) en rpm in de weer kunnen om iets op te lossen zonder naar oorzaak te kijken.

Om maar te zwijgen over clueless zijn over hun "DNS cluster".
Mijn reactie was meer bedoeld dat Plesk niet meer is wat het was. Ik heb geen ervaring met cPanel, anders dan een demo die ik ooit eens 10 jaar terug heb bekeken. Dus wil zeker cPanel niet de grond in boren! (al was het maar simpelweg omdat ik er niets nuttigs over kan zeggen)
Hier dus precies andersom. Het is maar net wat je gewend bent denk ik.
En nu maar hopen dat cPanel zelfstandig blijft opereren. Ik verwacht in de toekomst wel dat ze een aantal zaken zullen gaan samenvoegen, maar voor nu lijkt het allemaal redelijk onschuldig. cPanel is zoveel beter dan Plesk in beheersopzicht en ook voor de eindgebruikers ;)

Ik ben momenteel bezig met een 3rd party plugin voor cPanel om .NET Core met SQL Server for Linux volledig te ondersteunen in hostingpakketten (omdat ik dat zelf erg miste voor met name mijn developmentomgeving).

Mocht iemand interesse in hebben om te beta-testen, de beta test start komende vrijdag (dus doe dan even een DM)
En nu maar hopen dat cPanel zelfstandig blijft opereren.
Het is in deze (webhosting tooling) markt in mijn ervaring gewoon heel gewoon om de concurrentie over te nemen, nog even te ondersteunen tegen (veel) hogere prijzen zodat mensen overstappen naar jou eigen platform en dan na x periode de nek omdraaien van het product dat je heb overgenomen. Vervolgens dat de technologie misschien in het komende decennia wordt geïntegreerd in je eigen product.

Mijn ervaring is dat innovatieve, competitieve en goed werkende producten in deze (webhosting tool) markt snel de kop in worden gedrukt door de concurrentie.

Ik heb laatst een tijdje gewerkt met Odin, een product wat uit deze markt voortvloeit en dat is geen happy experience. Naast UI, kwaliteit, integratie, etc. Zit je ook met veel overnames, andere business richtingen en natuurlijk prijs veranderingen (meestal stijgingen). Ik zou peentjes zweten als daar mijn hele business op gebouwd is en van afhankelijk is.
Hoeveel vraag is er voor niet LAMP oplossing?

Verder zonder PDO API of iets, anders zie ik geen enkele open source project code aanpassen om Microsoft SQL te ondersteunen.

Met consolidatie slag die al voor recessie begon en nu weer volop bezig is neemt aantal klanten juist af.

Cpanel zal geïntegreerd zootje worden die over kill is voor meeste hosting partijen.

Anders zouden ze juist plek gebruiken.

Het enige wat ik voorzie is dat prijzen omhoog gaan.

Vroeger had je owned licenses en prijzen zijn niet echt goedkoop te noemen. Een beetje hosting partij is duizenden euro's aan licentie kwijt voor iets wat met houtje touwtje scripts in elkaar zit en bij beetje specifieke inrichting je de helft moet slopen/aanpassen.
Volgende stap: DirectAdmin?
Laat DirectAdmin alsjeblieft gewoon stilletjes sterven...

Het is dat klanten van me het gebruiken, maar zowel Plesk als DirectAdmin ben ik gewoon geen voorstander van. Voor mensen die niks van linux weten is het een redelijk handig panel, maar zodra je iets meer wilt dan de interface biedt mag je de commandline induiken, en op dat moment had je het liever gewoon helemaal zelf gedaan. Wat een bende maken die pakketten er toch elke keer weer van.
Maar wat vind je dan van cPanel? Is dat niet het 'probleem' met alle control panels? De meeste functionaliteit moet via de commandline, de basis via een GUI. Persoonlijk vind ik een GUI prettiger werken en kan er in 95% van de tijd toch mee uit de voeten.

Maar de vraag blijft: je basht op Plesk en DirectAdmin, maar enkel die of control panels in het algemeen die 'stilletjes moeten sterven'?
Ik heb cPanel nog niet in het wild gezien, dus kan daar geen oordeel over vellen.

Verder ben ik met je eens dat het een probleem met panels in het algemeen is. Ik heb zelf ooit als stageproject een panel gemaakt waarbij het panel om de hosting is gebouwd. Dat project is jarenlang in gebruik geweest en helemaal uitgebouwd door de jaren heen. Op een gegeven moment loop je ofwel tegen de beperkingen van je ontwerp aan, ofwel tegen de beperkingen van de software.
Ik had bijvoorbeeld PowerDNS met LDAP backend en Apache met mod_ldap_cfg. Toen DNSSEC werd geintroduceerd moest ik afscheid nemen van PowerDNS/LDAP, mod_ldap_cfg heb ik meerdere malen zelf mogen verbouwen voor nieuwe Apache versies.
Geen ervaring met LDAP, maar wij draaien al jaren PowerDNS met DNSSEC naar volle tevredenheid...

Overigens hebben wij jaren terug ook een controlpanel geschreven, om de gaten die Plesk destijds liet vallen op te vullen. Helaas voordat deze af was, waren die gaten alweer opgevuld door Plesk.... en zelfs nog wat extra's die we naar tevredenheid gebruiken.
Uiteindelijk durfden we het niet aan om van Plesk naar onze eigen solution te gaan, ook omdat we wel een converter konden maken van Plesk -> eigen software, maar van eigen software -> Plesk ging niet.

Inmiddels daar niet meer rouwig om, Plesk betalen we wel iets meer voor maar de software zit inmiddels weer goed wat ons betreft.
PowerDNS is ook niks mis mee, maar voor DNSSEC moet je records op volgorde kunnen zetten en in LDAP zit ten eerste geen sortering en ten tweede gebruikten wij exact dn matching. Ik heb dat panel destijds moeten ombouwen naar een SQL database voor DNS.

Moet zeggen dat Plesk wel beter is geworden door de jaren heen. Bij Plesk hebben ze de documentatie goed op orde en laten ze ook ruimte voor aanpassingen dmv een hook systeem.
DirectAdmin daarentegen... hrrrr
Bij cPanel ben je niet perse afhankelijk van de commandline. In principe kan alles via WHM en cPanel zelf. Alleen voor zeldzame problemen oplossen heb je soms echt ssh nodig. En voor diagnose van problemen bij de klant (veelal veroorzaakt door de klant :+) is de terminal natuurlijk makkelijker, veel sneller tussen logs bladeren/deze monitoren en bijvoorbeeld permissies ed bekijken. Kan wel met de UI maar dat is gewoon meer werk in dat geval.

En dan heb ik het over nodig hebben he. Ik werk namelijk juist heel graag via de terminal, veel sneller en efficiënter en je kan zowel cPanel als WHM functies aanroepen; maar het merendeel zou gewoon met de UI kunnen als dat je voorkeur heeft. cPanel biedt dus beiden, heel veel functies zijn ook aan te roepen via terminal. Je hebt keuze.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 augustus 2018 17:50]

Ze hebben in laatste update niet voor niets Bashcommandline in GUI gebouwd :)

Maar even serieus hebben hier tienduizenden sites in cpanel draaien en eens per jaar per server hebben we iets in WHM te doen.

Commandline is altijd sneller dan ergens naar zoeken en klikken.

Gebruik wel whm/cpanel scripts (Om uit te zoeken hoe ze het aanpakken) anders sloop is server.
Yup. Het enige dat ik jarenlang stoïcijns met WHM heb gedaan is accounts aanmaken. Geen idee waarom ik dat eigenlijk zo lang heb volgehouden. Op een gegeven moment, ik denk zo rond de introductie van 2FA :+, een klein scriptje geschreven dat naar wens werkt met wwwact en voila. :)

En tijdens de overstap van EA3 naar EA4 was het een beetje gedwongen gebruik maken van WHM. (Als je EA3 jarenlang gewend bent geweest is het ff wennen :P) Het kan natuurlijk prima met yum, maar de eerste configuratie toch maar via de GUI gedaan.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 augustus 2018 21:01]

DirectAdmin is vooral ideaal voor mensen die geen verstand hebben van Linux, en niet teveel geld kwijt willen zijn voor een controlpanel.

Het feit dat je het eenmalig aan kunt schaffen en niet maandelijks hoeft te betalen is eigenlijk het enige bestaansrecht van DirectAdmin, als je het mij vraagt. Heb jarenlange ervaring met DirectAdmin en Plesk en ik vind DirectAdmin ook echt een drama.

Voor het aanbieden van webhosting aan je klanten ontkom je trouwens echt niet aan een controlpanel.
Geen verstand hebben van Linux en dan is DirectAdmin ideaal? Dat is mij te simpel gesteld.

Bij DirectAdmin moet je juist meer Linux kennis hebben dan bij cPanel. In die zin is cPanel echt meester in installatie en beheer. Tegenwoordig kan veel via WHM en het supportteam achter cPanel is goed geregeld.

Sowieso is feitelijk geen enkel controlpanel voor Linux goed als je geen Linux kennis hebt. Er is meer dan het panel installeren, wat inderdaad met 2 of 3 copy paste regeltjes kan.
Vooral het tweede deel van die zin is belangrijk. Het was niet mijn intentie om directadmin gebruikers te bashen.

Echter, iemand met veel Linux kennis redt zich waarschijnlijk / mogelijk wel zonder controlpanel. Afhankelijk van wat je wilt bereiken kan het desondanks handig zijn er toch 1 te gebruiken.
Dat ze nog omzet maken met deze progsels.

Vroeger, toen iedereen lekker op de live server aan hun programatuur met de online-text-editor (zonder highlighting of code inspections) aan het stoeien was, waren deze doolhoven van eindeloze klikken nog de bom.

Nu wil je echt je code in git o.i.d. hebben en een cronjob die om een x aantal tijd de nieuwe commits van je productie-branch ophaalt. En met git-hook voer je nog commando's uit voor naconfiguratie mocht dat nodig zijn.

Sowieso heeft ieder respectabele framework hedendaags een handjevol commando's om uit te voeren in je terminal dan een adminpagina met knopjes e.d.
Want iedereen die even een website voor zijn winkel of vereniging wil maken weet ineens hoe een VPS werkt en hoe deze te beveiligen? :)

cPanel evolueert ook mee, inclusief Git ondersteuning en een fijn werkende terminal.
Waarom zou zoiets per se op een VPS moeten?

Met een shared hosting pakket, PaaS instance of managed server ben je er ook.

Daarnaast, als de kennis ontbreekt, is cPanel en Plesk een schijnoplossing. Die pakketten zijn bruikbaar totdat je iets geadvanceerds wil doen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 21 augustus 2018 19:58]

cPanel heeft jaren geleden een Windows versie gehad, zelfs ook voor de grap nog eens een demo geïnstalleerd, weet alleen niet meer waarom het gekilled is volgens mij vanwege tegenvallende verkoop resultaten.

Zelf moet ik zegen dat ik niet al de fan van Plesk, de keren dat ik er mee werkte was het totaal niet gemakkelijk, en was ik weer blij dat ik cPanel had op mijn eigen omgeving. Hopelijk blijven het twee losse producten die beide hun client base gewoon blijven supporten zonder samen te voegen oid
Enkompass bedoel je? Ja dat was een beetje failed project. Te weinig mensen opgezet en daarna weinig sales door tegenvallende beta waar dus niet voldoende personeel was om t op te lossen, en toen alles maar gekilled.

Wat op zich zonde is want het had wel flink wat potentie, maarja met zo’n 95% van de hostingindustrie op Linux snap ik de lage prioriteit wel. :P

Ik heb ook de schurft aan Plesk. Zelfs hun backupstructuur is echt mega ruk. Of was dat tenminste, misschien dat ze recent eindelijk besloten hebben eens normaal te doen op dat vlak. :+
Ik lees niet dat Plesk cPanel overkoopt, maar dat een investeringsclub -die reeds Plesk kocht- nu ook cPanel koopt. Heb niet zo'n schrik van Plesk invloeden op cPanel, maar doorgaans willen deze clubs toch altijd een flinke lepel in de pap qua richting en product voor hun geld. En dat heb ik -correct me if I'm ignorant- toch nog nooit echt tot glitter en regenbogen zien leiden,
Het ligt nog wat anders eigenlijk.
Oakley Capital Private Equity III investeerd in WebPros BV. Een holding waaronder Plesk en Solus VM vallen. Door een nieuwe investering in WebPros BV neemt die holding ook cPanel over.
Zie http://oakleycapital.com/oakley-capital-to-invest-in-cpanel/ ook geeft men wat meer info over Fund III in http://oakleycapital.com/...closes-e800-million-fund/
Fund III has already been very active with five investments across Oakley’s core sectors: Schülerhilfe (Education), TechInsights (TMT), Plesk (TMT), Casa.it and atHome.lu (Digital Consumer) and AMOS (Education).
Gebruik het al jaren. Mooi product met erg goede support, hopelijk blijft dat zo en wordt er wat meer geïnvesteerd in nieuwe functies en nieuwe versies van 3rd party want wat dat betreft gaat het altijd erg langzaam.
Jaren lang Plesk gehad en vond cPanel nooit echt wat ... Tot ik geen keuze had en naar cPanel "moest" switchen. Nu zou ik voor geen goud terug willen. Ik hoop van harte dat dit geen invloed gaat krijgen op cPanel als product...
Ik had het eerder andersom verwacht, maar ja. Maakt niet uit. Hopelijk worden beide producten beter en sneller en iets moderner door hun krachten te bundelen.