Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BlackBerry Key2-smartphone is uit in Nederland

De BlackBerry Key2-smartphone is uitgekomen in Nederland voor een prijs van 649 euro. Dat heeft de fabrikant gemeld. De Key2 kwam in sommige landen al vorige maand uit. De Key2 moet de KeyOne opvolgen, die vorig jaar zomer in de winkels belandde.

TCL verkoopt de Key2 in Nederland bij webwinkel BelSimpel. De smartphone is het nieuwste model van de Chinese fabrikant met een fysiek qwerty-toetsenbord. De KeyOne van vorig jaar bleef het enige model met een fysiek toetsenbord op de markt voor high-end telefoons, omdat alle andere fabrikanten geen heil meer zien in het maken van zulke smartphones.

De Key2 draait de Android-uitgave van het Canadese BlackBerry, dat ook zijn naam in licentie heeft gegeven aan TCL. BlackBerry maakte voorheen zelf smartphones, maar de fabrikant uit Waterloo stopte daarmee in 2016.

Het fysieke toetsenbord heeft 4 rijen en in totaal 35 toetsen die afgevlakt zijn om ze beter van elkaar te kunnen onderscheiden. De Key2 draait volgens het bericht op een Qualcomm Snapdragon 660-soc, bijgestaan door 6GB werkgeheugen. De opslaghoeveelheid hangt af van de variant en bedraagt 64 of 128GB. Het toestel heeft een usb-c-poort en een 3,5mm-jack. Het scherm is een 4,5"-lcd met een beeldverhouding van 3:2 en een resolutie van 1620x1080 pixels. Het schermoppervlak is 92,4cm², wat ongeveer even groot is als een 18:9-scherm van 6", een formaat en verhouding die veel huidige smartphones hebben.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-07-2018 • 12:00

69 Linkedin Google+

Reacties (69)

Wijzig sortering
Wat is, anno 2018, nu eigenlijk de meerwaarde van een fysiek toetsenbord op je smartphone? Zijn er (zoveel) mensen die onderweg echt zoveel typen dat het met een on screen toetsenbord niet lekker meer gaat?

Edit:
Ik snap niet zo goed waarom dit naar 0 gemodereerd wordt.. Het is gewoon een relevante vraag waar ik een relevante discussie mee start en waar al een aantal degelijke reacties op zijn gekomen?
  • Je kan het toetsenbord voelen
  • Je kan het toetsenbord bedienen met natte handen of met bijvoorbeeld handschoenen
  • Niet meer hoeven wachten op het laden van het toetsenbord en op/af schalen van interface

[Reactie gewijzigd door Nilltris op 12 juli 2018 12:30]

Het is een nicheapparaat natuurlijk, zowel qua hardware (het toetsenbord) als de software (Android-revisie, DTEK-construct).

Sowieso is er een groep die nog altijd hardwarematige toetsenborden prefereert. Verder is het handig met het oog op speciale tekens en uitgebreidere interpunctie wat op een hardwarematig toetsenbord wat makkelijker gaat. Ook heb je een slag mensen dat nog altijd niet om kan gaan met tekstcorrectie. Zeker als je in meerdere talen regelmatig typt zijn de softwareoplossingen nog altijd niet wat het moet zijn voor velen.

Persoonlijk lijkt het me interessant met het oog op screenestate. Nog steeds kom je wel eens commentsecties tegen waarin het beeld helemaal of bijna helemaal wegvalt. Met dit concept blijft het helemaal behouden.

Het enige wat ik mij afvraag is hoe het is met de snelheid van het typen. Ik kan me niet voorstellen dat dit op een hardwarematig toetsenbord sneller zal zijn, zelfs niet als je eraan gewend bent. De Amerikaanse youtubers die hem al getest hebben, hebben al aangegeven dat zij een week nodig hadden om er überhaupt weer aan te wennen. De mensen die ik volg hebben in het verleden allemaal al een toestel met toetsenbord gehad, ik vraag me af of er een verschil is voor mensen die deze ervaring niet hebben.

Ook vraag ik me af of er een verschil is met de oude blackberry's als het gaat om de toetsen. De oude Blackberry's hadden van die speciale 'halve' reliëf-toetsen, terwijl dit gewoon normale platte toetsen zijn. Die typische blackberry-toetsen zat ook gewoon een patent achter en maakte de BB's superieure apparaten tov bijv. de Nokia E-series die ik met plezier gebruikt heb volgens BB zelf en velen van haar gebruikers. Dit hebben ze (ja, TCL, maar die hebben met de BB-licentie dat patent toch overgenomen ook neem ik aan?) echter losgelaten kennelijk?

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 12 juli 2018 12:44]

Het enige wat ik mij afvraag is hoe het is met de snelheid van het typen. Ik kan me niet voorstellen dat dit op een hardwarematig toetsenbord sneller zal zijn, zelfs niet als je eraan gewend bent. De Amerikaanse youtubers die hem al getest hebben, hebben al aangegeven dat zij een week nodig hadden om er überhaupt weer aan te wennen. De mensen die ik volg hebben in het verleden allemaal al een toestel met toetsenbord gehad, ik vraag me af of er een verschil is voor mensen die deze ervaring niet hebben.

Ook vraag ik me af of er een verschil is met de oude blackberry's als het gaat om de toetsen. De oude Blackberry's hadden van die speciale 'halve' reliëf-toetsen, terwijl dit gewoon normale platte toetsen zijn. Die typische blackberry-toetsen zat ook gewoon een patent achter en maakte de BB's superieure apparaten tov bijv. de Nokia E-series die ik met plezier gebruikt heb volgens BB zelf en velen van haar gebruikers. Dit hebben ze (ja, TCL, maar die hebben met de BB-licentie dat patent toch overgenomen ook neem ik aan?) echter losgelaten kennelijk?
Hier een Blackberry-fan. Ik heb de Q10, Passport en KEYone gehad. Ik ga die laatst verkopen om de Key2 te kopen.

Om antwoord te geven op je vragen:
-- In mijn beleving typt een hardware keyboard veel sneller. Ik kan overigens blind typen. Dat betekend dus dat ik op de telefoon berichten kan schrijven terwijl ik om me heen kijk of met iemand praat. Iets dat met glas onmogelijk is. Mij zul je dus niet snel typend tegen een lantaarnpaal zien lopen :+
-- Het (gevoel van) sneller typen komt door 2 dingen: je maakt veel minder snel fouten (je hebt immers direct gevoel van de toetsen en feedback bij het indrukken) en het feit dat de woord-suggesties van Blackberry gewoon echt goed zijn. Iets dat in veel reviews totaal niet aan bod komt is het feit dat je tijdens het typen 3 woord-suggesties onder aan het scherm te zien krijgt. Wanneer over het fysieke toetsenbord van beneden naar boven swyped (zonder toetsen in te drukken) wordt het woord dat daarboven stond gekozen. Er zit dus capacitive touch onder het toetsenbord. Vaak staat er al de juiste woord suggestie terwijl je nog geen enkele letter hebt ingetypt... Voor de rest van de woorden voldoen 1 tot 3 karakters vaak al. Alle reviews die hier niet op in gaan kunnen dus direct de prullenbak in.
-- Een van de andere tijdbesparende "killer apps" van het fysieke toetsenbord zijn de instelbare shortcut keys. Bijvoorbeeld: 2 seconden "b" ingedrukt houden = browser starten. 3 seconden "p" ingedrukt houden = podcast app starten en afspelen. En zo verder. Je bent dus veel minder tijd kwijt aan het scrollen door je app lijsten of het activeren van bepaalde functies in je apps.
-- De voorganger van de Key2 (KEYone) had zo ongeveer hetzelfde keyboard als de Classic en Q10. Dus ja TCL mag gewoon dezelfde keyboards onder licentie produceren. Deze Key2 variant lijkt toetsen te hebben die meer op die van de Passport lijken (alleen dan kleiner). Ze typen allemaal heerlijk, dus ik maak me weinig zorgen.

Nog een leuke gimmick van de capacitive touch onder het toetsenbord is dat je ermee kunt scrollen, zonder dat je vinger in de weg zit van de letters die je wilt lezen op je scherm. Dit werkt ook in kaart apps als Google Maps (je kunt dus rondkijken op de kaart zonder dat je vingers ervoor zitten).

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 12 juli 2018 13:32]

De Z10 heb ik gehad. Naast het feit dat ik BB10 mis, vond ik het onscreen toetsenbord fantastisch. Een fysiek toetsenbord hoeft van mij niet, ik vind het vooral jammer dat het omscreen toetsenbord van BlackBerry er niet meer is. Ook daar kreeg je goede suggesties, waarbij je met swypen kon kiezen of de suggestie juist was.

Ik heb nog geen ander toetsenbord meegemaakt dat zo fijn werkt, noch bij Android, noch bij iOS (dat ik nu gebruik).
Blackberry motion mijn vriend
De Z10 heb ik gehad. Naast het feit dat ik BB10 mis, vond ik het onscreen toetsenbord fantastisch. Een fysiek toetsenbord hoeft van mij niet, ik vind het vooral jammer dat het omscreen toetsenbord van BlackBerry er niet meer is. Ook daar kreeg je goede suggesties, waarbij je met swypen kon kiezen of de suggestie juist was.

Ik heb nog geen ander toetsenbord meegemaakt dat zo fijn werkt, noch bij Android, noch bij iOS (dat ik nu gebruik).
Uhm? https://play.google.com/s...d=com.blackberry.keyboard ??
Thnx voor de tip, maar ik gebruik iOS. Niettemin, meteen weer eens gaan zoeken naar een alternatief, en heb ieys gevonden, Crimson toetsenbord. Even uitproberen 😀
Helemaal gelijk , ik kan ook vele malen sneller typen met mijn key1 toetsenbord , een galzenplaat aanraken vind ik helemaal niks en ik zie dat ik dan ook heel veel type fouten maak , ook het blind typen gaat met een keyone (of Bold, passport )super , niks boven mijn BlackBerry!
een galzenplaat aanraken vind ik helemaal niks
Je wilt dus geen touchscreen?
superieure apparaten tov bijv. de Nokia E-series
Dat is jouw mening.
Nee, lees de zin eens uit? Het was volgens Blackberry en haar gebruikers zo. Ik gebruikte met plezier mijn E61i en E71.
Aha. Nou, dan zou ik je zin even anders formuleren. Het is nu op meerdere manieren te interpreteren. Verder een prima post hoor, met veel plezier gelezen. Behalve dat gedeelte dan.
Mensen die nu vaak typen zijn de personen die ene laptop naast hun telefoon hebben. Want er zijn genoeg redenen waarom ik het on screen toetsembord haat vergeleken met een fysiek toetsenbord.

1. het schrijven van lange teksten of ingewikkelde (bijv lange excel formules, programmeren etc) is gewoon fout gevoelig zonder vorm van feedback voor je vingers. (nee ik bedoel niet de tril bij het aanraken. Op een toetsenbord heb je een gevoel qua positie van je handen door de uitgedrukte _ op je F en J toets wat je bij een on screen toetsenbord niet hebt)
2. Elke keer op het symbool toetsje moeten drukken om een bepaald teken te maken.
3. Het verbeteren van fouten, op een telefoon. Het pielen om je cursor op de goede locatie te krijgen kan echt verschrikkelijk zijn. Met een beetje pech schiet je er net voorbij. (niet dat deze telefoon dat oplost want er zitten geen pijltjes toetsen op)
Ik maak op een touchscreen vooral vaker foutjes waar ik mijzelf aan erger. Met een fysiek toetsenbord ben ik misschien niet sneller, maar wel minder gefrustreerd.

Dat gezegd zijnde, heb ik al een tijd geen telefoon met toetsenbord meer. Ik had destijds altijd zo'n Android landscape slider (HTC G1, Motorola Droid 4). Ik vind dat sliders het beste van beide werelden kunnen brengen - een groot scherm en comfortabele tekst invoer - met als belangrijkste nadeel wat extra dikte, maar daar stoor ik mij niet aan. Helaas worden ze niet meer gemaakt.

Mijn laatste keyboard-telefoon was een BlackBerry Q10, wat best een leuk toestel was maar het kleine scherm in combinatie met gebrekkige Android emulatie maakten het toch wat beperkt qua houdbaarheidsdatum. Ik had graag een Priv gekocht, maar die waren lang veel te duur, en heeft geen update gekregen naar Android 7 of 8.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 12 juli 2018 12:59]

To each his own. Ik vind het wel prettig.
Uiteraard! Maar wat is nu de toegevoegde waarde?
Dat je het toetsenbord kan voelen, en je weet wanneer je een toets indrukt. Om diezelfde reden zijn onze toetsenborden bij PC's ook nog geen touch-screens.
Het belangrijkste voordeel is inderdaad de feedback. Niet alleen of je een toets indrukt (standaard bij on screen toetsen vaak ondervangen door een klik of een trilling) maar juist hoe je de toets indrukt: precies in het midden of aan een rand.

Doordat je met een fysiek toetsenbord dat verschil voelt, voeren je vingers tijdens het typen minimale correcties uit, waardoor je eenvoudiger blind kunt typen. Bij een on-screen toetsenbord ontbreekt dat en kun je eerder "scheef" gaan typen op een verkeerde rij.

Uiteraard voor iedereen persoonlijk en af te vangen met autocorrect, maar er zijn beroepen waarin blind kunnen typen op je smartphone wel degelijk meerwaarde heeft.
maar juist hoe je de toets indrukt: precies in het midden of aan een rand.
Als het touchscreen en de trilmotor beiden goed zijn, zou je dat ook op kunnen lossen door verschillende feedback te geven gebaseerd op de plaats op het virtuele toetsje.
Wel na het indrukken, maar niet voordat je indrukt helaas.
Je vergeet de "feedback" van niet ingedrukte toetsen, oftwel hoe je vingers op toetsen rusten en toetsen voelen (voordat je ze uberhaupt indrukt). Dus dat je blind weet waar de toetsen ernaast liggen. Dat kan je niet met een trilmotor simuleren. Bij zo'n display toetsenbord heb je met trilmotor nog steeds altijd je ogen nodig.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 juli 2018 14:09]

Het toetsenbord is erg praktisch. Je kunt aan elke toets meerdere snelkoppelingen hangen, waardoor je niet tussen schermen hoeft te swipen of een icoontje/app moet zoeken. Het zorgt voor een leuke snelheidswinst en typen op een fysiek toetsenbord is gewoon prettiger dan op een vlakke ondergrond typen.

En tevens kun je ook zinnen creëren door te swipen op je toetsenbord, mocht je dan missen ;)
  • dat je op een echt toetsenbord kan typen zonder naar het scherm te moeten blijven kijken. (tenminste wanneer je de keyboard layout gewend bent)
  • dat je niet ontelbaar veel typfouten maakt als je per ongeluk te dicht bij het toetsenbord komt met je vinger, maar effectief iets moet indrukken om een toets te laten registreren.
  • dat als je een formulier aan het invullen bent je effectief het formulier in beeld hebt en een ander veld makkelijk kan selecteren, waar je anders amper net genoeg in beeld hebt om 1 veld (dat waarin je typt) weer te geven en je op anderhalve cm moet zitten scrollen om het juiste stuk van het formulier in beeld te krijgen om een ander veld te selecteren. (of gewoon middels de tab toets van veld wisselen)
  • plaatsen van cursor middels pijltjestoetsen ipv te sukkelen met een brede vinger op mini tekst (zeker tegenwoordig waar sommige software automatisch de cursor achter een woord plaatst waar je toch echt wou dat ie op de plaats dat je klikte werd geplaatst bv. om een typfout in het midden van een woord te verbeteren) en tekst selecteren met shift+pijtjestoets, daarboven op de mogelijkheid tot keyboard shortcuts zoals ctrl-c en ctrl-v en je werkt veel vlotter.
  • games spelen met echte knoppen voor de bediening.
kannog wel even doorgaan, maar is net middagpauze :)

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 12 juli 2018 12:36]

Blind typen kan dan weer. Lijkt me heerlijk! Net als vroegah op m'n Samsung i600. Nog steeds het fijnste toestel dat ik ooit heb gehad. Scrollwieltje aan de zijkant voor websites, full qwertry. Zou daar graag een android versie van hebben. Helaas liggen de Blackberry toestellen niet binnen m'n budget, maar anders had ik er zo één gekocht :)
Ik stapte vrij laat over van blackberry op iets anders, omdat ik niet kon wennen aan een touchscreen toetsenbord. Zonder dat ik het doorheb ben ik er eigenlijk ondertussen wel aan gewend. In mijn hoofd wil ik nog steeds graag een toetsenbord phone. Echter ging het laatst voor de grap proberen op een oude blackberry en kwam er toch wel achter dat ik inmiddels eigenlijk een stuk handiger ben op een touchscreen. Het is dan ook meer een beetje nostalgie dan echt meerwaarde. Bij veel mensen heerst misschien nog het idee dat ze op een toetsenbordje veel sneller waren. Alleen waarschijnlijk net zoals ik het toen nu iets te rooskleurig zien. Zo geweldig typen was het helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 juli 2018 12:16]

Vergeet niet dat je eerst een tijdje moet wennen aan het toetsenbord van de Blackberry. Natuurlijk ben je er niet meteen sneller op.

Het hangt er ook vanaf wat je doet. Swypen helpt al een hoop op een touchscreen (gewoon tikken vind ik mateloos irritant), maar als je veel speciale tekens gebruikt (SSH sessie bijv) is een echt toetsenbord onontbeerlijk.
Zakelijk is het een stuk handiger. Ik ben veel onderweg en moet op pad nog wel spreadsheets e.d. bijwerken, dat is echt uitermate schijt met een virtueel toetsenbord (TouchPal, Swype, GBoard en SwiftKey, word er nu al chagrijnig van als ik er weer aan denk). Alleen dat is al een reden voor mij om dit toestel te gaan bestellen.
Exact, er was een tijd dat er echt werk verricht werd op smartphones.
Selectie tekst of cellen en copy + paste via ctrl C + Ctrl V lukte bij hardware toetsenbord zonder frustratie.
En waarom kunnen we niet betalen om het beste van twee werelden te genieten? Ik herinner me nog dat ik het hardware toetsenbord probeerde sparen door met het on screen keyboard te werken.
Maar als het erop aan kwam commando's te gaan typen en kopiëren dan is HW toetsenbord aan te bevelen..
We moeten toch geen medelijden gaan hebben met smartphone makers omdat ze hun winstmarge niet kunnen maximaliseren door het weglaten van een toetsenbord (en astandsbediening infra-rood, en FM tx,rx en een klapstand en goede speakers en een 3.5mm audio jack en audio in en high dynamic range microfoons en deugedelijke camera's)?
Er wordt veel te veel geleund op een aantal 1000-en apps en games om die toestellen aantrekkelijk te maken dan ingebouwde hardware features.
Zero-bezel touch screen fans van de glazen telefoons van 2018 komen reeds genoeg aan hun trekken.
De meerwaarde is er al omdat het nu praktisch is uitgestorven. Dus dit is precies voor de mensen die wel graag een toetsenbord hadden. Is wellicht niet mainstream, maar er is genoeg vraag naar voor een product als deze. Zoals in het artikel staat aangegeven, meeste fabrikanten zien er geen heil meer in.

Ik vraag me alleen af of het lukt qua prijs enzo.
Kan me wel situaties voorstellen als je bijv veel handschoenen draagt of werk hebt waarbij je vaak vieze, vette of natte vingers hebt. Touch is natuurlijk niet altijd even ideaal in elke situatie.
Dat je oké kunt typen in een scherm betekent niet dat het niet beter is / kan op een fysieke toetsenbord. Het is niet over hoe snel kun je typen, maar het gevoel is gewoon beter.
Ik heb de Keyone nu ondertussen een jaar en persoonlijk zou ik niet anders meer willen. Het voordeel van een fysiek toetsenbord zit mij nu in het gemak van het typen op gevoel. Ik kan nu ondertussen blind typen zonder fouten wat het mij mogelijk maakt om o.a. lopend berichten te sturen. Verder gaat mijn baterij nog steeds 3 dagen gemakkelijk mee bij intensief gebruik door het kleinere scherm met geen gekke 4k resolutie wat natuurlijk nogsteeds perfect is voor zakelijk gebruik. Nu zijn dit de twee meest belangrijke features waardoor ik niet anders wil, maar er zijn nog wel meer pluspunten zoals de extra moeite Blackberry heeft gestoken in het softwarematig beveiligen van het toestel. Ik snap dat deze telefoon bijna geen markt heeft onder jongeren maar ik zou iedereen die een zakelijke telefoon zoekt deze telefoon aanraden (al is het maar een week proberen). Ik durf mijn Blackberry ervoor in het vuur te steken dat de helft van de mensen die ervoor openstaan ook niet meer terug willen.
Ik gebruik mijn telefoon voornamelijk voor communicatie en het lijkt me heerlijk om echte toetsen te hebben ipv digitale! Nooit meer wachten op het laden van je keyboard, het schalen van de interface omdat er een hap af gaat, etc. Ik voer eigenlijk nooit tekst in in landscape-modues, dus dat zou me ook niet weerhouden dit toestel te kopen.

Jammer dat ik zo'n klaploper ben die alleen afgedankte 2ehandsjes koopt zoals de Nexus 5. O-)
Ik denk vooral als je dikke vingers hebt of plastic/latex handschoenen moet dragen dat een touchscreen lastig kan zijn. Of als je last hebt met fijne motoriek of zo. Maar dan nog volg ik je, je kan ook dicteren bv.
Vrij eenvoudig: toetsenborden zijn voor de power users. Snelkoppelingen naar apps of binnen apps(ctrl+c/v), blind typen, complexere zaken typen als urls, ssh commands en alles waarbij autocorrectie niet goed werkt etc.

Voor de casual gebruiker is het inderdaad overbodig, net als dat er mensen zijn die in Windows alles met de muis doen ipv met het toetsenbord en dat er mensen zijn voor wie een tablet voldoende is. Dat soort mensen (verreweg de grootste groep) zal je dan ook veel in de comments op het web zien verkondigen dat het overbodig is.

Voor bepaalde gamers werkt het ook fijner. Fysieke knoppen zijn soms fijner dan onscreen toetsen, zeker bij emulators (Nintendo DS is ideaal voor het verticale scherm met toetsen eronder).
Heb je ooit een blackberry gehad? Ik gebruikte jaren geleden een blackberry bold, en hoewel ik rap kan typen op mijn fullscreen smartphone nu, ik was echt sneller op dat kleine fysieke toetsenbordje. Ondanks mijn vrij forse vingers. Ik zou nu ook niet meer een telefoon als de key2 willen, omdat het design het lastiger maakt om te gamen, of video te kijken. Echter, als je vooral veel typt, en waarde hecht aan een goed fysiek toetsenbord, dan is dit toestel de keuze voor je. De 1e keyone was een bescheiden succesje, dus schijnbaar is er voldoende vraag om te investeren in een opvolger.
Ik neem nooit geen Blackberry meer, heeft zijn tijd gehad vind ik.

Maar... het is wel het fijnste toetsenbord wat ik op een telefoon gehad heb. Kon er super snel lange berichten mee typen, en mis 100x minder een toets (moet je kijken hoe vaak je nou eigenlijk ‘backspace’ doet op een touchscreen).

Dus ja, snap het wel.
Waarom moet dit meerwaarde hebben? Dit kan gewoon een voorkeur zijn.

Wat is de meerwaarde van vingerprintscanner op de voor of achterkant? Meerwaarde van wel/geen jack? Meerwaarde van wel/geen 95% scherm/toestel ratio? Zelfs als het meerwaarde zou hebben, staat er weer een prijs tegenover, of heeft het juist weer praktische voor/nadelen.

Ik zou zo weer een qwerty toestel kopen, als ze bv de Tytn of Pro opnieuw uitbrengen, koop ik dat ding direct, ik heb een hekel aan onscreen invoer, hoewel ik op m'n 950xl er nog aardig mee kon werken, is het op android nog steeds zoeken naar de juiste invoer. Is het niet de verkeerde layout van speciale toetsen of gewoon te klein, dan is het wel auto invoer of correcties.
Ik wil best 20-30 euro extra betalen voor een fysiek toetsenbord, helaas rekt Blackberry dat op naar ~350 euro (als je deze Key2 naast een vergelijkbare Android telefoon zonder qwerty legt), en dat me wat te gortig.
Het is dan wel ook zo dat je niet alleen de premium betaalt voor het toetsenbord maar ook de specifieke software tweaks ( android versie met betere beveiliging ).
Die software tweaks daar wil ik ook wel wat voor betalen, maar dit soort bedragen zijn wel heel stevig.
Voor mij gaat het hem ook niet worden hoor, mijn laatste tel met kb is helaas mijn Droid3 geweest :( Ik wil ontzettend graag weer een landscape slider maar ze worden niet meer gemaakt :(
20 tot 30 euro voor een fysiek toetsenbord met ingebouwde vingerafdruk scanner en capacitieve toetsoppervlakken is natuurlijk wel héél weinig, zeker gezien de beperkte oplage.
Er zijn jarenlang qwerty toestellen verkocht voor 150-200 euro, dat moet er echt niet de bank breken.
Persoonlijk kan ik echt niet goed typen met een on-screen toetsenbord. Vooral het maken van spelfouten en misklikken is iets wat mij regelmatig gebeurd. Ik heb de slechte eigenschap om op mijn telefoon ook wel eens wat werkmails te versturen dus voor mij zou een toetsenbord (heb ooit een BlackBerry gehad, vond ik heerlijk) echt een meerwaarde zijn. Moet wel zeggen dat 650 euro wel wat gortig is, maar wie weet daalt de prijs nog!
Ik heb jarenlang een Motorola Droid gehad, en met een slider telefoon met fysiek toetsenbord had ik deze voordelen:
- Blind typen is veel makkelijker met een fysiek toetsenbord.
- Je kunt tikken in landscape modus (en dus meer horizontale ruimte hebben om tekst weer te geven) zonder dat je toetsenbord het grootste deel van het scherm overneemt. Ik weet niet hoe het bij anderen zit, maar meeste type-activiteiten die ik doe lenen zich niet heel erg goed voor een klein portrait scherm. Bij deze blackberry is dat niet echt zo natuurlijk, maar je kunt nog steeds gewoon tikken zonder dat het scherm half weg gaat.
- Gamen is bij veel games veel handiger met fysieke toetsen. Dit gaat niet alleen om voelen, maar ook om bijv. betere registratie van meerdere toetsen tegelijk indrukken of heel vaak achter elkaar een toets indrukken.
- Toetsencombinaties zoals even met shift en cursortoetsen iets selecteren en wat copy/pasten zijn naar mijn smaak meer praktisch met fysiek toetsenbord, en ook toetsenbcombinaties voor bepaalde tekens.

Uiteindelijk is voor mij de consequentie dat ik op de Droid een aantal taken kon uitvoeren die ik op een moderne smartphone veel minder handig kan uitvoeren. Even een documentje schrijven of wat code aanpassen op een server zijn een stuk meer een gedoe geworden. Ik snap dat veel mensen überhaupt dit soort taken niet willen doen met hun telefoon. Voor mij is het wel een meerwaarde om dat wel te kunnen.
Ik snap niet zo goed waarom dit naar 0 gemodereerd wordt..
Hier verblijven ook kuddedieren, want zodra de eerste geit gaat minnen gaat de rest van de geiten(zonder eerst te lezen) er achteraan. :*)

Van mij mag dat moderating systeem verdwijnen |:(
Mooi toestel wel, voor wie ook een toetsenbord wil. Toch vraag ik mij af of dit niet wat aan de prijs is...
Nee, dit is niet aan de prijs. Het is een niche-toestel, die dus altijd duurder zijn. Verder krijg je een van de kernel af opnieuw gebouwde revisie van Android met een focus op veiligheid en een DTEK-construct dat je hierin begeleid. En het toetsenbord is ook niet zomaar een toetsenbord, aangezien de vingerafdrukscanner erin verwerkt is, plus gesturemogelijkheid waarmee je bijv. kan scrollen of opties kan gebruiken zoals op een softwaretoetsenbord, zoals het naar boven swypen om een correctie te maken of een woordsuggestie te bevestigen zoals dit op BB's softwaretoetsenbord in BBOS10 ook ging).

Je kan niet op basis van de specs de prijs inschatten. Heel veel mensen zeggen 'kijk eens wat de OnePlus 6 kost', maar die heeft tov de mainstream high-ends toch wat concessies gedaan (o.a. geen ip-rating, geen dual speakers, geen HDR-scherm, matige camera), waardoor dat gewoon een midranger is, ondanks zijn high end specs waarvan het logisch is dat hij minder kost, omdat je ook minder krijgt (voor niet veel minder geld aangezien hij uitkomt op een moment dat anderen al flink in prijs gezakt zijn).

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 12 juli 2018 13:55]

649 euro.

Bron

Edit: Ik ben er inmiddels achter gekomen dat ik niet kan lezen. ZombieRofl vroeg niet de prijs.

Goedemorgen allemaal.

[Reactie gewijzigd door m8ZBm1Si op 12 juli 2018 14:07]

Iemand die weet wanneer de azerty-versie beschikbaar zou komen ?
Wellicht ergens in te stellen. (uiteraard gaat de fysieke labels van de toetsen niet mee...)
De verschillende toetsenbordindelingen zijn blijkbaar bestelbaar op de website van blackberrymobile, waaronder ook azerty.
Als ze nu een leuk budget toestel hadden gemaakt tussen de 200-300 euro.
Iets wat kan concureren met een moto G6 of samsung A6 . Dan was het wellicht mooit.

Maar als je in de flagship prijsklasse gaat zitten, heb je toch flinke concurenttie. Dan gaat dat toetsenbord toch opeens een hele dure feature zijn.
Dit is geen toestel voor mensen die een G6 of A6 zouden kopen. En ik denk niet dat het realistisch is om met een toestel met deze bouwkwaliteit en waar een dermate hoeveelheid investering in de aanpassing van Android zit plus nog een hardwarematig toetsenbord (wat meer is dan alleen maar een toetsenbord) voor een lage prijs in de markt te zetten. De SoC zou ook op bespaard moeten worden, wat tot een mindere ervaring lijdt.

Er is overigens helemaal geen concurrentie, de Key-serie is een niche-product. Mensen die een toetsenbord willen hebben alleen de keus voor dit toestel. En als je een courant toestel met deze features zonder toetsenbord wil, moet je wachten op een andere release van BB.
Precies. M'n Xiaomi Mi A1 met een HTC style uitschuiftoetsenbord zou niet gek zijn. Iets kleiner scherm, iets dikker. Prima. Maar helaas is deze inderdaad best prijzig.
Zou de dual SIM ook uit in Bel/Ned uitkomen? Ik zag hem al eerder verschijnen in Duitsland. Anders is echt daelbraeker!
Ik heb 'm sinds afgelopen maandag en ben van een iPhone 7 gekomen. Na 3 dagen weer helemaal into het toetsenborden! :)

Waarom ik voor een BlackBerry Key2 heb gekozen? 1. toetsenbord 2. ik heb geen halve gaming handheld nodig om te kunnen appen mailen en social media te bezoeken.

Scherm is wat mij betreft, is een mening(!), groot genoeg om ook YouTube of dat soort zaken op af te spelen.
Ik zie overal op het internet dat de resolutie 1620x1080 is, gelijk aan de keyONE. Dus niet 1680x1020. Ik neem aan dat dit een typo is, het staat ook bij de specs aangegeven nml.
Nope is geen typo... Het is inderdaad wat het is... Maar voor de beeldverhouding 3:2 is het prima kan ik je vertellen... :)

Van de BlackBerry Mobile site:
Display
Resolution
433 PPI
1620 x 1080 IPS LCD
24-bit colour depth

Screen size
4.5” diagonal
3:2 aspect ratio

[Reactie gewijzigd door Noxious Inc. op 12 juli 2018 14:09]

Ja precies. Op tweakers is het omgedraaid. Een typo lijkt me dus.
Ah zo, mja... 'T zijn maar een paar pixels... ;)
Ik kijk uit naar iets dat gelijk is aan de nokia e71, incl de schetmgrootte.
En iets met een eink scherm.

Back to basic met mobieltjes wat mij betreft, met de technologie van nu.
Ik ga de KeyOne2 zeker halen, maar dan moet die wel wat in prijs gaan dalen.
Mijn BlackBerry Priv is ook niet meer wat het was.
Smaak is persoonlijk, maar wat een lelijk ding zeg!