Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse providers moeten minimale datasnelheid garanderen op 5g-netwerk

Nederlandse mobiele providers moeten een minimale datasnelheid gaan garanderen op 5g-netwerken. De verplichting daartoe komt te staan in de vergunning voor de frequenties, zo schrijft staatsecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken.

Keijzer wil op basis van onderzoek komende maanden besluiten wat die minimale snelheid zal zijn, schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer. Die minimale snelheid komt te staan in de Nota Mobiele Communicatie. Keijzer licht niet toe waarvoor die minimale snelheid nodig is en of het daarbij gaat om de upload- of downloadsnelheid. De uploadsnelheid kan bijvoorbeeld belangrijk zijn voor het doorsturen van data in noodgevallen.

Providers moeten 98 procent van het grondgebied van gemeenten gaan dekken, vermeldt Keijzer. Eerder werd al duidelijk dat de komende veiling voorwaarden gaat stellen aan dekking. Daarbij tellen natuurgebieden uit het Natura2000-programma niet mee, aldus de staatssecretaris.

De verplichting gaat alleen gelden voor mobiele netwerken die werken op de nieuwe frequenties. Dat zijn 700MHz en 2100MHz. De staatssecretaris kan via de veiling geen voorwaarden opleggen aan de huidige 4g-netwerken, die veelal werken op 800MHz, 900MHz en 1800MHz.

De Nederlandse overheid wil al langer een uitgebreidere dekking, omdat veel mensen daarop leunen voor het bellen van noodnummer 112. Desondanks is een dekking van 100 procent volgens providers technisch onmogelijk.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-07-2018 • 19:46

105 Linkedin Google+

Reacties (105)

Wijzig sortering
"Desondanks is een dekking van 100 procent volgens providers technisch onmogelijk."

Dat is een flagrante leugen. Het is technisch zeer wel mogelijk om overal dekking te hebben, alleen, dan moeten providers meer masten plaatsen. En dat kost geld. Voor dunbevolkte gebieden of gebieden die moeilijk toegankelijk zijn voor infrastructuur kiest men er dan voor te beweren dat het "technisch onmogelijk" is.
Geld is heus niet de enige factor hoor.

Zo mogen providers (al dan niet terecht) geen masten op de Veluwe plaatsen. Zonder een mast daar is 100% dekking toch flink lastig.
Daarnaast willen we blijkbaar allemaal dekking, maar we willen natuurlijk niet naast zo'n mast wonen https://www.hoogeveensche...erwijdering-zendmast.html

Je hebt gelijk: technisch moet het mogelijk zijn. Maar praktisch gezien hebben providers volledig gelijk; 100% is om praktische redenen niet te doen.
Maar die gebieden zullen ook buiten die 100% vallen vanwege de Natura2000, net als bij deze regeling het geval is.
Gelijk heb je :P Maar het is natuurlijk maar een voorbeeld: geografisch zijn er meer plekken waar het door allerlei vergunningen niet te doen is om overal dekking te realiseren.
Ik ga je helpen met nog een voorbeeld. Maar niet helemaal relevant (3,5Ghz band).

nieuws: Gronings 5g-experiment krijgt geen vergunning om verstoring afluister...
Ze gaan van andere frequenties gebruik maken in Groningen, voor zo ver ik weet. Verder wordt verwacht (door 5Groningen) dat ze uiteindelijk toch gebruik mogen maken van de frequenties omdat er toch storing vanuit 5G in Duitsland zal komen.
Ja mooi is dat. In Bloemendaal mocht jaren lang geen mast komen.
Toen KPN eindelijk is een radio mast mocht, was er bereik. Men was nog steeds geen voorstander.

Totdat vorig jaar de mast om ging door de storm.
Nou Jan-Diederick had geen bereik meer. Toen hem verteld werd hoe dat kwam, duurde het maar een week voordat KPN de boel weer mocht opbouwen.
Ik heb nog nooit zo snel een nieuwe mast zien opbouwen en alles vervangen.

Ook de meest linkse/groene/wereldvreemde mensen willen tegenwoordig online.
En ja, als het om eigenbelang gaat, dat kan ineens alles.
Vooral in de grensgebieden zijn er veel problemen omdat men storing veroorzaakt met de buitenlandse netwerken, een gedeelde mast zou hier lijkt mij de oplossing zijn.

(Zet de mast precies op de grens met een kabel naar beide kanten, in geval van nood kan men dan altijd nog de volledige mast afkappen bij de provider)
Ik wil wel naast zo een mast wonen heb ik meteen goed bereik :) :) :) :Y)
Hangt er vanaf wat je als 100 procent definieert... Als daar ook binnenin bepaalde gebouwen die wel als bunkers gebouwd lijken te zijn onder valt, dan kun je dat echt wel als technisch onmogelijk benoemen (binnen de toegestane zendvermogens en dergelijke).
Niet alleen kost het plaatsen van masten geld, je moet ze ook nog eens vergund krjigen en met het nimby syndroom dat bij steeds meer mensen de kop opsteekt wordt dat dan weer bijna onmogelijk de dag van vandaag. Langs de ene kant gaan mensen klagen dat ze geen ontvangst hebben, langs de andere kant gaan ze klagen dat de zendmast die hun probleem moet oplossen niet mag komen waar de provider deze zou moeten zetten om het probleem aan te pakken.
Ik woon in een appartementencomplex met huurhuizen. Een telco wou daar enige tijd geleden een zendmast plaatsen. Wat blijkt, dit kan tegengehouden worden als de meerderheid van de bewoners ertegen stemt. De meeste mensen hadden tegengestemd omdat de eigenaar van het pand er geld voor krijgt. Dit viel slecht omdat paar weken ervoor ook de jaarlijkse huurverhoging was aangekondigd.

Als de telco's bij elke zendmast zoveel moeite moeten doen, zal het nog een hele toer worden om een dekkend 5G-netwerk uit de grond te stampen.
Ik woon in een appartementencomplex met huurhuizen. Een telco wou daar enige tijd geleden een zendmast plaatsen. Wat blijkt, dit kan tegengehouden worden als de meerderheid van de bewoners ertegen stemt. De meeste mensen hadden tegengestemd omdat de eigenaar van het pand er geld voor krijgt. Dit viel slecht omdat paar weken ervoor ook de jaarlijkse huurverhoging was aangekondigd.

Als de telco's bij elke zendmast zoveel moeite moeten doen, zal het nog een hele toer worden om een dekkend 5G-netwerk uit de grond te stampen.
En wat had men gestemd als de huursverhoging niet door zou gaan dit jaar door de inkomsten van de mast? Dan was men vast opeens minder principieel geweest.....en in een flat heb je toch al snel dat de hele bovenste etage die er direct onder woont tegen stemt en de rest grotendeels voor is.
Dan moeten de overheid ook eerst beginnen met het afschaffen van alle bezwaar- en inspraakprocedures. Dat scheelt al een hoop gezeik.

Maar niemand kan ooit 100% geografische dekking garanderen omdat je ook met omstandigheden hebt te maken waar je zelf geen controle over hebt. Wat als er bijvoorbeeld opeens een torenflat midden in de stad wordt gebouwd. Moeten de providers dan direct allemaal extra antennes gaan plaatsen?

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 4 juli 2018 23:20]

Ik blijf erbij dat het TECHNISCH zeker niet onmogelijk is. Natuurlijk zijn er andere hobbels die het wellicht onmogelijk maken om een 100% dekking te realiseren. Maar er worden ook masten weggelaten op plekken waar toch niet zoveel mensen wonen, omdat het onrendabel is.
Op electrotechnisch vlak zou het waar kunnen zijn wat je zegt, maar wanneer ergens geen mast geplaatst kan worden ivm omwonenden dan kan het 'sociaal-technisch' niet.
Maar... 4g is toch al snel zat?, laten ze daar nou eerst overal voor bereik van maken
Echt??? 8)7

5G betekent goedkoper 4G, want de prijzen mogen niet echt stijgen. Hopelijk zijn ze in staat de veiligheidsgaten van 4G op te lossen. Tien jaar geleden was een filmpje van 480x360 helemaal top, nu gaan we richting 4K. We gaan steeds meer online opslaan, en dat willen we echt niet via wifi. Ik gebruik wifi op m'n telefoon al niet meer, want ik heb genoeg data op 4G en hou de nodige gigabytes over. Straks gaat ook m'n laptop op 5G, en valt thuis het vaste netwerk helemaal weg, net zoals nu de kabel-tv en de vaste telefoon.
Ik gebruik wifi op m'n telefoon al niet meer, want ik heb genoeg data op 4G en hou de nodige gigabytes over. Straks gaat ook m'n laptop op 5G, en valt thuis het vaste netwerk helemaal weg, net zoals nu de kabel-tv en de vaste telefoon.
En als je nou eens lokale apparaten wilt bedienen met je telefoon?
Ik moet daarvoor nog steeds wifi gebruiken.
Hier zou je in theorie natuurlijk een vpn voor kunnen gebruiken toch?
Hier zou je in theorie natuurlijk een vpn voor kunnen gebruiken toch?
Tuurlijk, maar wifi aanzetten is sneller dan een vpn starten en hoeveel mensen kunnen thuis een vpn server configureren?
Overigens werken lang niet alle apparaten ook via een vpn.
De meeste apparaten gaan hiermee om door een cloud service die ook vanaf buiten te bereiken is.

Zelf heb ik liever VPN en los het dan ook zo op trouwens. Ik heb liever dat ik de enige ben die bij mijn spullen kan.
De meeste apparaten gaan hiermee om door een cloud service die ook vanaf buiten te bereiken is.

Zelf heb ik liever VPN en los het dan ook zo op trouwens. Ik heb liever dat ik de enige ben die bij mijn spullen kan.
De meesten?
Mijn mini PC met Kodi, mijn Dreambox, mijn TV, mijn Apple TV doen het allemaal niet via cloud.
Internet Of Things? ;)
TCPIPV6 gaat dat probleem oplossen!
TCPIPV6 gaat dat probleem oplossen!
Als jij denkt dat het slim is om per apparaat poorten open te zetten, dan denk ik dat je het mis hebt.
En hebben we binnen de kortste keren dezelfde problemen als wat er met WiFi en 3G gebeurde: teveel gebruikers. Gelukkig is men tegen die tijd al weer bezig met 6G en is de cirkel weer rond :+
Jij denkt dat die miljarden kostende frequenties aan een boom groeien? Je betaalt ook die nieuwe masten gewoon zelf hoor. ;)
Hoe bedoel je? Tegen de tijd dat er 5G is, zijn de kosten van het 4G netwerk allang verdiend, inclusief alle masten, plus een vette winst, en genoeg geld om die licenties te kopen. KPN gaat echt geen miljarden investeren als ze niet weten dat het geld ook weer terugkomt.
Je zegt "5G betekent goedkoper 4G".
Ik zeg geen 5G betekent nóg goedkoper 4G ;)

99/100 mensen hebben op hun mobiel echt niet de extra snelheid van 5G nodig.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat 5G niet nodig is, het heeft zeker naar de toekomst toe een aantal verbeteringen tov 4G.
Ik denk niet dat geen 5G tot veel goedkoper 4G gaat leiden. De prijsafname zal minder sterk zijn, want er is geen alternatief. Daarbij zal het netwerk vollopen, waardoor er een tekort aan netwerkruimte zal ontstaan, en dat zal eerder leiden tot prijsstijgingen.
Als je volledige snelheid haalt, ja. Maar het komt nog wel voor (zeker in buitengebieden) dat je onder de 1Mbits zit. Daarop doelt die minimumsnelheid. Providers moeten dus voor voldoende capaciteit en dekking zorgen omdat ze anders aan die eis niet kunnen voldoen. Tegenwoordig wordt er veel geadverteerd met theoretische snelheden, maar daar heb je als consument helemaal niks aan.
Praktisch haast niet te realiseren, tenzij ze dan kleine cellen gaan uitdelen aan thuisgebruikers misschien.
4G onder de 1mbit krijgen is wel een hele prestatie hoor :P bij slecht bereik is 5-15mbit inderdaad niet uitzonderlijk plus een wisselvallige ping, maar 1 mbit is erg laag.
mee eens als ik geluk heb ontvang ik H+ of soms 3g maar ik kan FB niet in eens laden en 4g bijna nooit als ik niet in een stat rond loopt.
Je weet dat H+ 3,5G is? En dat is ruim voldoende om facebook redelijk vlot te laden.
yep ik weet dat H+ iets beter dan 3g is maar helaas hier doet het niets, bellen gaat hier ook niet 0-1 strijpje, Als ik nu kijkt (ik zit in Herkenbosch) heb ik E en FB werkt wel maar ik kan geen comments of fotos openen. Volgens mij is T mobile hier het beste in HRK en thuis is Vodafone het beste. Het antwoord van KPN is tja je zit op het grens van 4g maar binnenkort kan je bellen via wifi. Geen toegang tot wifi op het werk dus thats helpful...not.
Kijk eens https://www.google.com/ma...%2C6.056799679122378&z=12 4g masten NL. Je kunt in de kolom aan de linker kant providers aan-/uitzetten (werkt het beste via desktop browser).

[Reactie gewijzigd door Hijdaar95 op 5 juli 2018 09:13]

merci, op het werk Veldweg in Herkenbosch zit ik +/- 2-3km van een KPN 800mhz mast en thuis Stevensweert ongeveer hetzelfde. Ik zie een T mobile mast achter onze gebouw op het Veldweg daarom zijn onze werk mobielen op T mobile. Thuis is gewoon aan de foute kant van het kanal alle providers zitten op hetzelfde afstand.
5g biedt naast hogere snelheden en capaciteiten ook een betere latancy waardoor een meer praktisch gebruik gemaakt kan worden van het net naast alleen telefoons en tablets.
De latency is erg belangrijk voor video icm met hulp, maar ook voor het besturen van bijvoorbeeld een robot.
Maar... 4g is toch al snel zat?, laten ze daar nou eerst overal voor bereik van maken
*kuch* 640kb ought to be enough for everyone :P

Of de quote echt van Bill Gates komt doet er niet toe, het geeft wel aan dat technologie niet stil moet staan en altijd in beweging blijft :)
Maar... 4g is toch al snel zat?, laten ze daar nou eerst overal voor bereik van maken
Kijktip van 1 minuutje voor je: https://www.youtube.com/watch?v=VROfklaQGoY
Verdiep je eerst eens in wat 5G allemaal behelst.
56K modem is toch ook ruim voldoende? Het duurt even voor tweakers.net frontpage laad maarja, je hebt nog lang te gaan hoop ik :+
Pardon? 4G snel zat? Ja in theorie wel, De praktijk is anders. Zelfs hier op ongeveer 250 meter van de GSM mast is de ontvangst om te huilen. Ik kan de mast zelfs zien staan. En dan zit ik ook nog in een heftig stedelijk gebied. Ik ben blij dat ik niet in Friesland woon, want daar ben ik blij met 3G en soms haal ik dat daar zelfs niet. Nu ja, in Leeuwarden gaat het goed en in Franeker ook. Maar dat was het dan ook wel

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 juli 2018 20:09]

Je weet dat 4G op lagere frequenties wordt uitgezonden dan 3G? De kans dat er wél 3G is maar geen 4G is in Nederland eigenlijk vrijwel niet aanwezig.
Ik heb daarnet zitten bellen met iemand uit Friesland. Ze had zo'n slechte verbinding dat zelfs de telefoon weg viel. 4G heeft ze nooit. 3G is matig. Ik heb wel 4G , maar de snelheid is zo beroerd dat ik het liever uit zet

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 juli 2018 21:51]

Dan heeft ze of een 3G only abonnement of een verkeerd geconfigureerd toestel. Er is, op een verdwaalde 3G-only mast na (het aantal masten wat 3G only is in Nederland is minder dan 100) geen enkele mogelijkheid dat 3G een beter bereik geeft dan 4G.

Daar staat tegenover dat bellen vrijwel altijd over 3G plaatsvind omdat veel toestellen en netwerken geen support hebben voor VoLTE.
Ik heb wel 4G , maar de snelheid is zo beroerd dat ik het liever uit zet
En dan wifi? Dat is niet een hele eerlijke vergelijking. Of dan 3G? Dat kan onmogelijk sneller zijn in Nederland.
Ze heeft GEEN 3G abbo. Het werkt normaal via 4G van de KPN zoals ik al een paar maal schreef. Dat werkt leuk zodra je in een grote stad zit. Maar het blijkt in de praktijk buiten de steden en direct naast de snelwegen dus totaal anders te zijn dan de theorie voorspelt. Als de masten te ver weg staan is je bereik zo beroerd dat de snelheid dramatisch in elkaar klapt. Of je bereik valt totaal weg en je houdt 2G over. En zelfs daar zijn nog plaatsen in Nederland die slechte dekking hebben zodat je niet eens normaal kunt bellen in huis.
En ja hier in Rotterdam schiebroek is wifi het enige wat redelijk werkt op sommige plaatsen

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 juli 2018 22:05]

Je hebt nog geen enkele keer KPN genoemd hoor :P KPN wordt juist door ontzettend veel mensen geroemd voor het bereik buiten de steden. Ik woon zelf in het buitengebied en heb vooral goede ervaringen met KPN gehad.
Ik denk dat je nog verrast zal worden als je je toestel op 4G zou locken waar je wel en geen bereik hebt. Het is de trage omschakeling naar 3G voor bijvoorbeeld bellen die vaak roet in het eten gooit.
En zelfs daar zijn nog plaatsen in Nederland die slechte dekking hebben zodat je niet eens normaal kunt bellen in huis.
Wat er dus mee te maken heeft bellen over 3G gaat en data over 4G. Tenzij je toestel VoLTE support én KPN support biedt voor dat toestel.
En ja hier in Rotterdam schiebroek is wifi het enige wat redelijk werkt op sommige plaatsen
Huisisolatie is een bitch ;)
ik woon in een dorp....en heb tussen de Betuwe en Amsterdam nog nooit een wegvallend signaal gehad!
.
dat 100% dekking niet mogelijk is volgens de providers is natuurlijk ook grote onzin....het is niet rendabel voor ze! en gemeentes houden het plaatsen van antennes nog steeds tegen...maar als het rijk daar iets voor regelt...is 100% dekking zeker mogelijk!
Ehm ik heb KPN en heb plekken zat waar ik enkel 3G heb hoor. Kom je ook op wel eens op andere plekken in Nederland zoals het Oosten?
Ik woon zelf in Drenthe.

Leg gerust de kaarten van 4GMasten.nl over elkaar heen. Er zijn vrijwel geen locaties waar nog enkel 3G wordt uitgezonden meer. Het is eigenlijk altijd 3G800+4G800. En 3G is niet 'sterker' ofzoiets.
Het probleem is dat jouw toestel soms om wat voor reden dan ook naar 3G switched. Als je een Android hebt, lock je toestel eens op 4G op zo'n plek waar je volgens jou enkel 3G hebt.
Dat zou ik natuurlijk kunnen proberen. Probleem lijkt meer voor te komen bij KPN dan Vodafone overigens (ik heb dagelijks 2 toestellen op zak).
Het bereik is voor een groot deel afhankelijk van de gebruikte frequenties. Ik heb hier in de regio op best veel plaatsen een veel beter en stabielere 3g verbinding dan 4g.
De grap is dat alle providers 3G op dezelfde frequenties als 4G aanbieden :P
Maar niet op elke zendmast.
In 's Graveland heb ik op heel wat plekken wel 3G maar geen 4G. Het komt toch echt voor. Misschien dat alle bomen daar zo storen.
Misschien is de mast van een andere provider? :P
Fijn voor je. Ik heb wel 4G maar de snelheid is vreselijk. Rotterdam Schiebroek dus. Ik werk zo veel mogelijk op WiFi omdat dat tenminste snelheid heeft
Zucht, ik HEB kpn
En die vriendin van me ook. Dat werk prima in Leeuwarden, Franeker, Harlingen Sneek enz. Maar nu ook graag in Kimswerd, Arum, Hitzum, Baarderadeel enz.
Die vriendin van me heeft meestal wel 3G om te bellen. Maar een buurvrouw verderop in de straat moet zelfs naar buiten lopen om te kunnen bellen. Die heeft werkelijk nooit verbinding in huis. Laat staan dat ze internet heeft op haar telefoon

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 juli 2018 22:06]

En hoe krijg je dat voor elkaar?
Want dekking is niet de enige factor voor snelheid, drukte, stoorzenders, goed geïsoleerde gebouwen en ook de ontvangend apparaat zelf kunnen bepalen als je meer of minder snel kan internetten.


En zijn we toch over dit aan het spreken, hoe zit het met plekken waar providers geen vergunning kunnen krijgen om sites te plaatsen?
Het zal een minimale snelheid onder een bepaalde meetstandaard zijn. Dus met een geijkt apparaat met een bepaalde gevoeligheid.

Ik vind het ook een wat rare eis, daar niet van: heb niet het idee dat providers nu echt veel sjoemelen met snelheden. Op zijn hoogst kan ik me voorstellen dat het gaat om congestie-verlichting (denk: drukke stations).
Maar dekking binnenshuis word geloof ik niet meegenomen (veel gebouwen hebben ook een faraday cage ingebouwd)
Dat is alleen aan te geven qua locatie en afstand van een mast. De snelheden kunnen tussen de 1-10Gbps zitten en al wellicht lager uitvallen door steeds meer gebruikers. Je kan niet aangeven in een gebied zoals een stad dat in het centrum 2Gbps wordt gehaald als 20 meter verder een hoog gebouw zit die het signaal ombuigt of weerkaatst.

Het is onzinnig en denk dat je als provider minmaal 384kbps moet aangeven uitgaande van 3G en succes ermee. Als het aanzienlijk sneller is dan merken mensen het wel en is uiteindelijk de hoogte van Mhz en hoe hoger hoe sneller.

Voor je het weet moet je het per gebied doen en als het dan in een huis om de hoek bij een flat net lager ligt kan de persoon een klacht indienen en contract ontbinden. Dit is niet te waarborgen en dus net reeel.

Het is een dienst dat via de ether gaat en dus meer afwijkende factoren heeft dan een koper kabel of glas en ook nog eens plaatsgebonden is. Ik zou als provider met elkaar afspreken dat je minimaal 1 Mb altijd kan halen en dat de techniek tot 10x sneller is dan 4G.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 4 juli 2018 20:06]

Maar het minimum zal altijd lager dan het maximum zijn, en er zijn nu al regels bij thuisverbindingen dat wanneer je contract x belooft en je krijgt veel minder geleverd dat dat contractbreuk is, waarom zou dat bij mobiele verbindingen amders zijn.

Ik woon momentueel in Spanje en kan alleen het goedkoopste adsl abbonement afnemen waarvoor ik ca. 50¤ per maand zou moeten betalen voor een DL van 20 mbit, men verteld mij echter van te voren dat ik blij moet zijn als ik 6 haal.

Natuurlijk neem ik deze verbinding niet aan en gebruik een 4G verbinding omdat deze veel sneller is maar in Nederland heb ik in het verleden ook (succesvol) bezwaar ingedient omdat de beloofde snelheden niet gehaald werden, en heb toendertijd ook korting gekregen (toendertijd moest een provider 80% leveren als ik me goed herinner)
Denk dat deze snelheid een gemiddelde is in bv 1 viekante KM. Of bv de jaarlijkse snelheids meting door heel Nederland. Dan krijgen bv niet een Ziggo freq koopt maar geen netwerk neerlegd
Mogelijk heb ik het niet goed gevolgd, maar zou de 1400-1500 MHz band ook niet gebruikt gaan worden voor 5G en geveild worden?

Edit 2018-07-06:
nieuws: Ministerie stelt waarschijnlijk Nederlandse veiling 5g-frequenties uit
"De veiling zal gaan over de 700MHz, 1400MHz en 2100MHz."

Dus wordt deze nou wel of niet geveild?
Ik denk wel, ga maar even hier vanuit:
https://www.acm.nl/sites/...iling-2019-2017-10-10.pdf

Hmm interessant:
6.1 Het te veilen spectrum
173. Bij de veiling van 2019 zal het volgende spectrum worden geveild:
- 2x30 MHz in de 700 MHz-band (703-733 MHz en 758-788 MHz)
- 40 MHz in de 1400 MHz-band (1452-1492 MHz)
- 2x60 MHz in de 2100 MHz-band (1920-1980 MHz en 2110-2170)

Weer wat wijzer geworden.

[Reactie gewijzigd door neeecht op 6 juli 2018 01:10]

Ik zie de eerste consumenten al klagen omdat ze ergens een speedtest hebben gedaan en daarbij die snelheid niet gehaald hebben. Zulke garanties klinken leuk maar zijn uiteindelijk waardeloos omdat je als service provider geen enkele invloed hebt over de snelheid buiten je eigen netwerk.
Wat een bullshit weer. Als je bijna geen ontvangst hebt dan valt er alvast niets te garanderen en kun je onder die snelheid dippen. Dus zit je net op het randje, moet de provider je er dan maar helemaal vanaf keilen zodat ze hun minimumsnelheid halen?

En daarnaast, in de huidige netwerken is het al zo dat je toch minimaal iets van 5-10 Mbps moet bieden. In de praktijk in drukke stadsgebieden waar je minder snelheid biedt, zul je al tegen signalling storms aan gaan lopen, is je netwerk verminderd bereikbaar en heb je capaciteitsissues. Dus providers moeten er sowieso voor zorgen dat ze een redelijke minimumsnelheid hebben, puur omdat je anders in de praktijk heel erg tegen de limieten van je bereikbaarheid gaat lopen als de drukte ook maar een klein beetje toeneemt.

De situaties waarin providers nu minder dan 5 Mbps hebben op bepaalde plekken, zijn vaak al de situaties waarin providers capaciteitsproblemen hebben. En als ze die hebben dan proberen ze ze echt wel snel op te lossen, ook zonder dat een overheid ze op hun nek zit.

Dit gaat echt helemaal niets opleveren vermoed ik dus. Heel leuk idee, maar onderzoeken of het idee handig is ipv onderzoeken wát de minimumsnelheid is, misschien was dat handiger geweest.

Verder denk ik dat zowel de 700 en 2100 MHz eerst voor 4G gebruikt gaan worden. Pas als de 600 en 3500 MHz-band worden geveild denk ik dat we aan 5G toe zijn. Prima, want alle spectrum is te refarmen naar 5G uiteindelijk, en een deel van de apparatuur (software defined radio) is ook al geschikt voor 5G.
Ik denk dat de meting bv gemiddeld is per vierkante KM of bv da jaarlijks snelheid meting in Nederland. De freq die gebruikt gaat worden maakt niet veel uit de apparatuur kan gewoon 2/3/4/5g op alle banden. Alleen moeten er de juiste antennes hangen.
Nieuwe SDR's kunnen dat wel ja, maar per vierkante km meten? En hoe laat op de dag dan? En jaarlijks? Een gemiddelde? Dan is het niet echt "minimum" meer toch? :p

De overheid schrijft nu minimale dekkingspercentages voor, die verschillend zijn per band (bijv. de 800 MHz-dekking moet vrij uitgebreid zijn, 2600 MHz-dekking mag een stuk kleiner zijn). Ik denk dat ze niet veel meer dan dat kunnen doen.

Enige manier om deze metingen eerlijk te laten verlopen is het koppelen van een bepaalde RSRP (ontvangststerkte) aan een minimumsnelheid, zodat er nooit op het randje van bereik wordt gemeten. En zelfs dan kun je er tegenaan lopen dat het superdruk is op dat moment en dat dat onverwacht was voor de provider.

Ik denk dat velen hier weleens hebben meegemaakt dat je internetsnelheid op een groot station ineens omlaag keldert. Dat blijf je zelfs met deze nieuwe technieken houden bij extreme drukte in bijzondere omstandigheden. Enige manier om het te voorkomen is enorme overcapaciteit provisioneren, maar dat kost geld en dat geld moet ergens vandaan komen...
Jaarlijks hebben we ook een netwerk meting. Ja duurt 1 week. Dus ja het kan. Daarna roept er weer 1 van de providers dat ze het beste netwerk hebben.....
Agentschap Telecom doet ook metingen, maar dat gaat meer over het niet overschrijden van veldsterkten en het halen van de minimale dekkingsverplichting. Heeft niets te maken met die P3-meting van dat bedrijf uit Aken.
Dus dat meten van snelheid gaat wel goed komen. Je geeft bij de verkoop van de frequentie gewoon aan dat de koper de snelheid moet beweizen. BV door een P3 meeting te doen elk jaar. Waarde per vierkante KM per gebruiker 100Mb
Ik begin te snappen waarom ICT projecten aanbesteed door de overheid mislukken.

Redelijke belachelijke en soms met goed verstand na te gaan onmogelijke eisen.
Is die 2100mhz band al vrijgegeven dan?

Of probeert de overheid zometeen een minimale snelheid af te dwingen met 100% dekking, terwijl providers de snelste 5G band in half Nederland niet kunnen uitrollen 8)7
De vergunningen op die band zijn recent verlengd. De band wordt door alle providers nu gebruikt voor zowel 3G als 4G (een stukje 3G-capaciteit is weggehaald en vervangen door 4G-capaciteit). Per provider verschilt het hoeveel 3G er nog draait. Bij T-Mobile is 4G op 2100 MHz in heel Nederland al live, bij KPN en Vodafone op een aantal plekken, Tele2 heeft geen vergunningen voor deze band.
En met al die regels hopen ze ook nog een nieuwe speler aan te trekken bij de veiling?
Ja precies, dat gaat echt niet lukken zo. Tele2 gaf al aan dat ze veel meer moeite dan gedacht hadden met het vinden van plekken voor hun antennes. Gemeenten willen geen vergunningen afgeven, VVE's willen het niet op het dak van appartementencomplexen, dus het is lastig om goede plekken te vinden en te concurreren met vooral KPN en Vodafone die nu de beste plekjes hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True