Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo introduceert Find X-smartphone zonder inkeping, maar met uitschuifcamera's

OnePlus-zusterbedrijf Oppo heeft de Find X aangekondigd. De smartphone met fullscreenontwerp heeft geen inkeping aan de bovenkant. De camera's zijn verzonken in het toestel en kunnen indien nodig naar boven schuiven.

Bij het openen van de camera-app van de Oppo Find X schuift de hele bovenkant van het toestel in ongeveer een halve seconde naar boven, om zowel de frontcamera als de camera aan de achterkant tevoorschijn te laten komen.

Dit systeem maakt het mogelijk de inkeping achterwege te laten, die veel smartphones met 'fullscreenontwerp' tegenwoordig hebben. De relatieve schermgrootte ligt volgens het bedrijf op 92,25 procent. Bij de Vivo Nex is dit 91,2 procent; bij dit fullscreentoestel schuift een kleine module met alleen de camera uit. De verhouding is wat kleiner dan een eerder uitgelekte Oppo-teaser deed vermoeden.

Oppo houdt dinsdag een evenement in Parijs voor de onthulling van de Find X, maar het bedrijf gaf The Verge al een blik op het toestel. De frontcamera van de smartphone is een 25-megapixelmodel en ook zitten er sensoren voor 3d-gezichtsscans aan de voorkant. Het toestel heeft geen vingerafdrukscanner, terwijl de Nex van een vingerafdrukscanner onder het scherm is voorzien. Bij ontgrendeling met het gezicht komt de camera kortstondig omhoog.

Aan de achterkant zitten twee camera's, een van zestien en een van twintig megapixel. Uit eerdere geruchten kwam al naar voren dat de Find X een 19,5:9-oledscherm met een diagonaal van 6,4" en een resolutie van 2340x1080 pixels heeft.

De processor is een Qualcomm Snapdragon 845 en er zijn 8GB ram en 256GB opslagcapaciteit aanwezig. De accucapaciteit bedraagt 3730mAh en de accu ondersteunt snelladen met Oppo's eigen VOOC-techniek. Oppo levert het toestel met Android 8.1 Oreo en zijn Color OS-skin. De prijzen en beschikbaarheid in Europa maakt de fabrikant waarschijnlijk op dinsdag om 20.45 uur bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-06-2018 • 13:36

114 Linkedin Google+

Submitter: Danny.G

Reacties (114)

Wijzig sortering
999 euro voor de 8gb en 256gb versie
Ik koop wel een xiaomi mi mix voor 400 euro. Vrijwel zelfde specs.
Helemaal mee eens, ik had een totaal andere prijsklasse verwacht.
Nu hoef ik tenminste niet meer te twijfelen tussen OnePlus en Oppo ;)
Het is nu de vraag welke techniek er is toegepast voor de slider. Het blijft tenslotte een telefoon die zeker 50x op een dag ontgrendeld zou moeten kunnen worden.

Zonder vingerafdruk scanner ben je overgeleverd aan de 3D scan of zal teruggevallen moeten worden op de "ouderwetse" patroon of pincodes.

Hier is het helaas nog even de press release van vanavond afwachten.
Geloof me, mijn Samsung D600 slide nog steeds smooth :P , ik vind het allang bewezen dat een slide mechanisme prima werkt voor telefoons, ooit was dit de norm.
Maar dat is een handmatig slide mechanisme en niet een electrisch slide mechanisme. Dat is een heel groot verschil.
Gigantisch groot verschil. Al die auto radio's met een uitschuivend schermpje gaan bij mijn weten kapot. En dat is vaak binnen 4 jaar gebruik. Dus als dit langere tijd heel blijft ben ik echt verbaasd.
4 jaar zou toch lang genoeg zijn, of doe jij 6 jaar met 1 mobieltje?
Zoals @jctjepkema al aangeeft worden smartphone's nét iets meer geopend dan die autoradios. Cijfers lopen uit een van 80 keer tot wel 2,617 per dag (!?). Als die slider iedere keer open moet voor ontgrendeling... heb ik daar toch ook mijn vraagtekens bij.
Als ik het artikel zo lees schuift de camera er alleen uit bij het openen van de camera app. Dat is toch een stuk minder vaak. De volgende vraag is, werkt dit dan ook nog met alternatieve camera apps?
In de video die The Verge op Instagram heeft geplaatst, valt duidelijk te zien dat de camera uitschuift bij unlocken. Het is dus niet alleen bij het openen van de camera-app.
Ook bij gezichtsherkenning unlocken.
In je bron staat dat smartphones door een gemiddelde gebruiker 2.617 keer per dag aangeraakt wordt.
Actions like typing, tapping, and swiping the phone's screen counted as a "touch."
Overigens lijkt 80 keer per dag me ook al een sterk argument in deze discussie.

Ik snap niet waarom ze de vingerafdrukscanner er uit hebben gehaald.
Lijkt me handig als ze bij latere versies de in screen fingerprint technieken gaan gebruiken. Dan lijkt het me echt een top toestel aangezien ik de camera toch niet veel gebruik.

Edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door roelvand op 20 juni 2018 13:43]

Maar dan is de nieuwste telefoon van Vivo ook al een geschikte kandidaat toch?
Ik heb mijn huidige iPhone 5s 32Gb al zon 5 jaar. Daarnaast, geloof ik niet dat het navigatie schermpje in je auto 50x per dag op en neer gaat, terwijl een telefoon al gauw zo vaak ge-unlocked wordt.
Misschien dat het bij een telefoon vaker gebruikt wordt. Dus binnen 2 jaar kapot is.
Bij autoradios! Die zitten vast, in je auto, en je auto start je niet 50x per dag. Ze gaan niet je broekzak in waar er extra stof en gruis in kan komen. En bij autoradio's kan het mechaniek "lomper" zijn waardoor het minder last hoeft te hebben van vuil.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 19 juni 2018 15:03]

Het gaat hier om auto radio's met een uitklapbaar navigatiescherm.
Daarmee vallen mijn argumenten nog niet om.
Mijn Pioneer Avic X1 die dus eerst uitschoof en daarna omhoog klapte heeft nooit serieuse problemen vertoond in de ruim 12 jaar dat ie gebruikt is. De flatcable is na 7 jaar 1 maal gescheurd op de plek waar het scherm omhoog klapte, dus met enkel sliden zou dit nooit zijn gebeurd.Ik heb ook diverse slider telefoons gehad van verschillende merken (o.a. Nokia, HTC, Sony), nooit een probleem ondervonden.
Op mijn part-time studenten baan, vroeger heel wat radio's gehad van Pioneer, Sony etc die na verloop van tijd allemaal het schermpje hadden die niet meer omhoog wou. Vaak was het een snaartje, tandwieltje of de flatcable. Ik zou absoluut niet een telefoon willen hebben die dat soort mechanische dingen er in heeft.

Overigens zie ik prima een telefoon voor me die een mechanisch toetsenbord er onder heeft die je weg schuift. Wanneer het elektronisch gedaan wordt heb ik er niet zoveel vertrouwen in.
1 exemplaar zegt toch niks?
Stof tussen het slide-mechanisme is in mijn beleving altijd een probleem geweest. Zie ook de 3e foto van dit artikel. Op een gegeven moment moet je het hele toestel uit elkaar halen om het stof eruit te verwijderen.
Dat viel mij ook op, daar zit nu al stof tussen. Ik sla dit over.
Haha daar moest ik ook meteen aan denken. Ik vraag me ook af waarom het geen mechanische slide-constructie kan zijn. Is imo goedkoper en duurzamer. Misschien is dat niet highend genoeg?
Buiten dat is het weglaten van een vingerafdruk sensor gewoon een fail tegenwoordig.
Ik zie me mijn ING app nog niet unlocken met mijn vingerafdrukgezicht , evenals mijn KeePass databases, etc.

Leuk geprobeerd, maar doe me dan maar de Vivo Nex als het full screen moet...

[Reactie gewijzigd door Mecallie op 20 juni 2018 11:29]

Bedoel je nou dat je niet zonder de vingerafdrukscanner kunt of juist opzettelijk niet gebruikt voor de ING app e.d.? Ik vind het ideaal namelijk.
Heb mijn reactie aangepast. Ik bedoelde gezicht scan. Dat wordt bijna nergens ondersteund. Vingerafdruk is inderdaad ideaal.
Óf een vingerafdrukscanner in het scherm zoals de ViVo
Dit was inderdaad het gerucht in de aanloop naar vandaag. Echter lijkt het er op dat het preproductiemodel van "The Verge", waar deze lek vandaan komt, in ieder geval geen vingerafdrukscanner heeft. Ook niet achter het scherm.

Persoonlijk zou ik ook niet verwachten dat ze twee stukken redelijk prijzige technologie (3D gezichtsscan en vingerafdrukscanner achter het scherm) in een toestel zouden stoppen.
Los van het feit of het mechanische deel heel blijft waar een hoop vraagtekens bij gesteld worden, wat doet dit met de accuduur :? Iets mechanisch laten bewegen kost relatief gezien veel energie, ookal is dat maar kort. Feit is dat men dit zeer vaak per dag nodig zal hebben.
50x ontgrendelen is wel wat anders dan 50x je front camera aanzetten zodat hij gaat sliden. ;)
Of ik denk even na, geen vingerafdrukscanner. Dat is wel een heel appelige move.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 19 juni 2018 17:46]

Hmm, je ziet op deze foto's het stof al verzamelen in het randje.

Ben ik zelf ook geen fan van de notches, maar dit vind ik nou ook niet echt een geweldige oplossing, is weer een mechanisch stukje dat makkelijk stuk kan.
Inderdaad....
Om de paar weken haal ik al een halve spijkerbroek uit de lightning-poort van mijn telefoon. Ik wil niet weten wat ik uit die twee enorme gleuven haal van deze telefoon.
Gigidy :+

Maar naast wat fluf van je broek kan er ook andere rommel tussen komen, zoals zand, waardoor het mechaniek zichzelf kapot kan schuiven. En het is veel moeilijker om een telefoon met zo'n mechaniek waterdicht te maken (en dat zullen ze wrs dus ook niet zijn).
Uit het artikel van The Verge:
Are motorized camera assemblies the key to a notch-free future? I’m not so sure, there are new compromises to make with the Find X, such as a lack of water resistance and a motorized system that is more susceptible to damage. But it’s certainly an interesting approach, and the Find X shows it can be executed in a surprisingly functional way.
Dat is die dus inderdaad, zoals verwacht, niet.
Ach, oude slide phones en camera sliders werkte altijd perfect. Waarom deze niet?
Die sliden dan wel, maar die laten niet 2 gapende gaten open zoals deze. Die bestonden uit 2 delen die over elkaar heen sliden.
Hmm, als ie nou ook naar beneden kan sliden en daar komt een hardware keyboard uit... hmm... Als het het scherm nu helemaal los zat en 4 richtingen op kon bewegen om verschillende dingen als camera en knoppen bloot te leggen zou niet eens zo slecht zijn. Wordt het allemaal wel dikker van natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 19 juni 2018 14:01]

Zag laatst een Dogee als ik het goed heb. Daar kon je het schermpje een stukje naar beneden schuiven zodat de camera zichtbaar werd. Dan is het enkel nog de andere kant opschuiven (naar boven) om ruimte te hebben voor een tobo!
https://androidworld.nl/nieuws/doogee-mix-4-prototype/
Ik zou het echt geweldig vinden als dit terugkomt. Een slider voelt ook gewoon echt geweldig en als het er ook nog eens voor zorgt dat het scherm nagenoeg geen bezels heeft...
Ik zou het geweldig vinden als je je telefoon dicht kan schuiven om op te hangen!
Mijn Nokia N95 kon ook twee kanten op schuiven... Omlaag voor mediaknoppen omhoog voor keypad.

In mijn ogen geweldig...
Het schuif mechanisme van de N95 was ook niet probleemloos, daar waren ook youtube video's over hoe het mechanisme te verbeteren/repareren. Wat er precies mee mis was weet ik niet meer. Maar ik heb het destijds ook gerepareerd.

Ik heb nog een N97 gehad. Grootste miskoop/miskleun ooit overigens. Maar dat mechanisme was ook waardeloos, veel speling.

Voor mij liever geen mechanisme. Dan maar geen frontcamera.

[Reactie gewijzigd door Gaming247 op 19 juni 2018 16:57]

Het was allemaal down-hill na de Nokia 95 imho. :o
Ik vond de N900 anders wel nog een opkikkertje. Die kon wel maar langs 1 kant schuiven. Oh maakten ze nog maar eens zo'n phone..
hardware keyboard als deze https://www.youtube.com/watch?v=CZlsH4I43xw :9~ instant buy. Heb deze nog steeds in een la liggen. Het typt/slide nog steeds heerlijk
Echt he! En dan misschien een dpad voor casual games...
Moto Milestone had dat ook met android. Heerlijk! Niks beter dan een fysiek toetsenbord, mag de telefoon wat mij betreft best een halve cm dikker voor zijn.
Bezeless zonder notch is er eindelijk!
Compromis: Water en stofdichtheid wordt waarschijnlijk opgeofferd
Maar alsnog een chin :?
Kin kan wellicht weggewerkt worden in volgende iteraties. Water en stofdichtheid krijg je minder makkelijk terug met uitschuifbare onderdelen.

100% bezelles moet je ook niet willen omdat je ook nog een frame wilt overhouden om te kunnen vasthouden voor normaal gebruik. Frame biedt eventueel ook stevigheid en ruimte voor een hoesje.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 19 juni 2018 14:23]

Een kin betekent alles behalve bezeless.
Ik vrees (hoewel ik het ontwerp toe juich) dat de uitschuifbare camera problemen gaat geven.

Kan iemand nog die telefoons herinneren die je ook uit elkaar kan schuiven om beeld te krijgen? Als er ook maar een beetje zand in komt gaat dit schuren, na verloop van tijd schuur je dus het kabeltje van de camera kapot.
Ik heb de SonyEricsson K750i en K810i (mijn vrouw de K800) gehad en die hadden een slider om de camera vrij te maken en gelijk te activeren (en een xenon flitser. :D ). De Nokia N79 had ook zoiets. Een jaar of 10-15 geleden was dit heel normaal in telefoonland.

Af en toe verlang ik nog weleens terug naar die ongecompliceerde telefoons. Over het algemeen sterker, beter in de hand liggend en zeker een stuk kleiner.
Yep, same here! K770i, fantastisch toestel.

Eerlijk gezegd juich ik deze ontwikkelingen erg toe, dit is innovatie. Misschien is de uitwerking niet al te best, maar ze willen in ieder geval vooruit. De overige fabrikanten doen zoiets niet ( of hebben het nog niet laten zien...)
Ik heb liever een vingerafdrukscanner en popup selfiecam (Vivo Nex) boven een face unlock en compleet popup camera deel (Oppo Find X) Als beide mechanismen, van zowel de Nex als de Find X op den duur haperen, ben ik liever alleen de selfiecam kwijt dan allebei de camera's.

Maar de Find X is tenminste nog redelijk qua afmeting in de lengte, de Nex niet echt. En de Find X kun je gemakkelijk bestellen als Oppo inderdaad zich gaat richten op de Nederlandse markt. Een beetje in navolging van Oneplus zeg maar. Scheelt weer btw + administratiekosten bij import (wat je bij de Vivo Nex wel hebt)
Mee eens, vind ik persoonlijk een onbegrijpelijke keuze. Dit wordt dus zeker niet mijn volgende telefoon.
Waarom maken ze geen telefoon zonder selfie cam? De selfiecam op mij telefoon heb ik standaard voorzien van een stuk ductape. Mocht ik dan toch de behoefte hebben om van mijzelf een foto te maken dan kijk ik wel even lief een voorbijganger aan.
Omdat je in de minderheid bent.

Ook juist vooral in China maken ze veel selfies.
Mooie oplossing voor een all screen phone. Vind ik wel beter dan de concept phone waarbij alleen de camera omhoog komt.
Die concept phone die inmiddels geen concept meer is?
Ik zie een paar voordelen van zo'n systeem (even los van of het kapot gaat of niet):

1. Geen notch waarmee je je users en developers mee vermoeid.
2. Je camera zit netjes beschermt in z'n eigen huisje :P
3. Als je later (niet op deze Oppo dus) op een handige (mechanische) manier de camera kunt uitschuiven, kun je je software hier wat mee laten doen (oftewel je camera-software openen) om snel een foto te schieten.
4. Er is niet direct ruimte gebrek meer, voorheen bepaalde de grootte van de camera de bezel-grootte. Je kunt dus best wat ruimte gebruiken in het uitschuif-mechanisme om een goede camera te plaatsen.

Best geniaal. Ben benieuwd naar de reviews.

[Reactie gewijzigd door thePiett op 19 juni 2018 15:17]

Wachten op de eerts fabrikant die zo een systeem software matig aanstuurt zodat het ding er langszaam uit te voorschijnt komt met een druk op de knop. Heel cool om te demo-en. Best heel vervelend om elke keer in real life te gebruiken. Zullen te rade moeten gaan bij auto fabrikanten, die kunnen er wat van. en slagen er in het te verkopen als iets super cool.
(er zit vaag een grappig (parodie) filmpje in mijn hoofd over zo een systemene, maar k kan het me niet direct goed herinneren)