Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vivo onthult 'fullscreensmartphone' Nex zonder inkeping aan de bovenkant

Vivo, de Chinese smartphonefabrikant, heeft een 'fullscreensmartphone' onthuld. De Nex-telefoon heeft zeer dunne bezels en geen notch aan de bovenkant. Dat is mogelijk doordat de frontcamera in de behuizing is weggewerkt en voor gebruik aan de bovenkant wordt uitgeschoven.

De frontcamera met een resolutie van acht megapixel is verwerkt in een module die in de behuizing is verwerkt aan de bovenkant van de telefoon. Als er geen selfies hoeven te worden gemaakt, is de module met de frontcamera ingeschoven en onzichtbaar; hij schuift automatisch uit zodra de frontcamera wordt geactiveerd. De nabijheidssensor is verwerkt in de dunne bezel aan de bovenkant. Ook ontbreekt een traditionele luidspreker aan de bovenkant; die is ingeruild voor een techniek waarbij het volledige scherm trilt en als luidspreker dienstdoet tijdens een telefoongesprek.

De Vivo Nex heeft verder een 6,59"-amoledscherm met een verhouding van 19,3:9 waarbij de screen-to-bodyratio volgens Android Central op 91,2 procent uitkomt, wat beduidend hoger is dan de 84 procent van bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S9+. De bezels van de Nex zijn volgens de website 2,16mm breed aan de bovenkant, 5mm aan de onderkant en 1,71mm aan de zijkanten.

Afbeeldingen: Android Central

Het toestel krijgt een Snapdragon 845-soc, 8GB ram en 128GB opslagruimte, maar er komt ook een variant met 256GB opslagruimte. De telefoon heeft een accu met een capaciteit van 4000mAh en laden gaat via een usb type-c-aansluiting. De Nex heeft twee camera's aan de achterkant met resoluties van respectievelijk 12 en 5 megapixel. Hij draait op Android 8.1 en beschikt over een 3,5mm-jack. Verder heeft het toestel een verbeterde vingerafdrukscanner die tussen het moederbord en het oledpaneel is verwerkt, zodat hij aan de voorkant en onder het scherm zit.

De Vivo Nex komt vooralsnog alleen uit in China en kost omgerekend ongeveer 595 euro voor de 128GB-versie en 661 euro voor de variant met een opslagruimte van 256GB. Er komt ook een goedkopere versie, die is uitgerust met een Snapdragon 710.

Afbeelding: Android Central

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-06-2018 • 16:27

144 Linkedin Google+

Reacties (144)

Wijzig sortering
Het voordeel van een uitschuifbare frontcamera is tevens dat dit ook de privacy verbetert. Je hoeft ten slotte niet meer te vrezen dat er iemand meekijkt via de frontcamera, omdat deze verborgen zit. Ik zie dit als een enorme pluspunt, want nu gebruik ik daar een webcam cover voor die ook prima op de frontcamera past, maar dat ziet er niet bepaald mooi uit. Je zult echter nog wel je andere camera moeten afdekken.

Gek genoeg heeft niemand dit benoemd, terwijl men wel massaal de webcam afdekt met een stukje tape.
Ik denk dat niemand zich echt druk maakt om zijn front camera op zijn smartphone. Inderdaad gek, want bij laptops gaat iedereen volledig mental. Een smartphone is ook niet persé veiliger dan een laptop.

Zelf plak ik het nooit af, als iemand mij filmt, tsja, leuk voor ze. Het is niet zo dat ik mijn pinpas en creditcard gegevens ga filmen met mijn telefoon of macbook. De camera aan de achterkant zal dat ook eigenlijk nooit hebben, behalve misschien wat beeld van mn beeldscherm van pc / laptop. Echter zal daar ook nooit zomaar open en bloot privé gegevens op staan (dingen die ik als echt prive beschouw..).

Toch ben ik het volledig met je eens, weg met die front camera. Zeg maar 99% van de wereld is geen insta-attention-whore (man of vrouw) en heeft die front camera ook niet nodig. Het is nou ook niet dat Facetime of Google Ello (bestaat dat nog?) zoveel gebruikt wordt.

1 volledig scherm is zoveel mooier. Weg met die meuk aan de voorkant. Het enige wat ik zou missen is de camera's en projectors voor face ID, maar die zijn een heel stuk kleiner dan de normale front camera.
Ik gebruik een Xposed module genaamd "camera notify", hierbij gaat de notificatie led aan wanneer er een app gebruikt maakt van de camera, die led gaat zowel bij gebruik van de front als de back camera aan
Mocht je het helemaal zeker willen weten dan kan er altijd nog een stuk tape over.
In principe heb ik er standaard een klein ponsrondje tape overheen maar aangezien ik heel soms wat met de frontcam doe (video bellen) is die Xposed module best praktisch.
In de VS is dat de default manier van bellen zowat (volgens mijn eigen beperkte steekproef ), die frontcamera wordt echt wel veel gebruikt ( van mij hoeft het ook niet)

[Reactie gewijzigd door Marzman op 13 juni 2018 08:00]

Zelf plak ik het nooit af, als iemand mij filmt, tsja, leuk voor ze. Het is niet zo dat ik mijn pinpas en creditcard gegevens ga filmen met mijn telefoon of macbook.
Dan heb jij je Creditcard nog niet toegevoegd aan je Apple ID zeker, want dan kan je gewoon je CC voor de camera houden. Goed, de 3 cijfers aan de achterkant zijn er dan nog niet, maar dat is niet heel veel werk.
Ik heb zeker wel mijn CC aan mijn Apple ID gekoppeld, anders kan ik geen apps kopen in de store, of mijn iCloud abo betalen. Daarvoor hoef ik mijn CC niet voor de camera te houden hoor.
Dat het kan, betekend niet dat je het moet doen ;)
kan ook via paypal
Toch ben ik het volledig met je eens, weg met die front camera. Zeg maar 99% van de wereld is geen insta-attention-whore (man of vrouw) en heeft die front camera ook niet nodig. Het is nou ook niet dat Facetime of Google Ello (bestaat dat nog?) zoveel gebruikt wordt.
Ik ben anders nog geen vrouw tegengekomen die geen selfies maakt met haar smartphone. En veel mensen gebruiken tegenwoordig hun smartphone voor alles, en willen dus niet een pc moeten gebruiken om te kunnen videobellen. Een smartphone zonder frontcamera zou volgens mij echt een flop worden.
Ik gebruik de frontcamera op mijn toestel letterlijk nooit en ik denk niet dat ik de enige ben. Tuurlijk, veel mensen gebruiken het wel, maar dat betekent niet dat een toestel zonder frontcamera (als er door het weglaten andere dingen wél mogelijk zijn) per direct een flop hoeft te zijn.
Er zijn nog andere toepassingen voor een front-camera. Ik heb er weleens en onbereikbare achterkant van een apparaat mee gefotografeerd, met de smartphone half achter het apparaat. Daarbij kon ik op het scherm zien of het juiste deel in beeld zat.

Toen ik een keer per ongeluk in de camera app wisselde naar de front-camera was dat wel even schrikken. :)
Ik doe af en toe aan videobellen, met vrienden die ver weg wonen of met mijn vriendin. En soms neem ik eens een selfie omdat de vriendin daar om vraagt.

Wat meer off-topic: Alhoewel ik hetzelfde gevoel er bij heb, ik neem echt niet graag selfies, is het nemen van selfies echt niet alleen voor aandachtshoeren. Sommige mensen nemen graag foto's van zichzelf om aan hun vrienden te laten zien, (en vragen ook naar foto's van hun vrienden) of gewoon om er zelf naar te kijken.
De foto met mijn baby van een half uur oud op mijn borstkas zou ik niet willen missen.
En er was niemand in de buurt om een veel betere foto van je te maken? Sinds de populariteit van de selfies is de kwaliteit van foto's in mijn ogen namelijk drastisch gedaald, zelf heb ik dan liever geen foto.
Helemaal mee eens. En sinds de populariteit van de selfies zie je ook opvallend veel foto's (en video's) waarop mensen naar boven kijken. Waarom houden ze die camera niet gewoon op ooghoogte?
Ansel Adams (vrij vertaald): "De beste camera, is die die je bij je hebt."

Zeker met kinderen mis je vaak het moment als je een ander af moet wachten. Hell, ik mis het moment al vaak als ik m'n telefoon nog moet pakken.

Soms is die frontcamera gewoon heel handig. Hoogste tijd dat we 99.9999% betrouwbaar componenten kunnen in- en uitschakelen.
Ik zou ook heel wat momenten missen als ik steeds mijn camera moest pakken.
Hier verbaas ik mij ook over.

Ik vind dit een hele goede oplossing. Aangezien ik de front camera vrijwel nooit gebruik zal het mechanische gedeelte ook wel lang meegaan.
Massaal? Ik heb niemand gezien met tape op zijn telefoon.

Maar je hebt wel een punt dat "opgeborgen" camera beter voor privacy is.

Nu de achterkant nog. Zodat daar ook geen vuil/vingerafdrukken op komen.
Voor mij is de frontcamera geen webcam. Met massaal de webcam afplakken doel ik dan ook op de camera's die bijv. op laptops zit. In mijn omgeving zijn die in ieder geval massaal afgeplakt en lijkt iedereen zich wel van het gevaar bewust.

Vreemd genoeg heeft men dat dus veel minder met telefoons, terwijl men deze gebruikt op de plee, of zelfs tijdens seks...
Ik weet niet hoe jij op de WC zit, maar als ik dan een telefoon vast heb film ik hoogstens mij voorhoofd en het plafond...
Ik moet de eerste gek nog tegenkomen die het fijn vindt om mijn gezicht te zien terwijl ik naar pornhub kijk op mijn iPhone.
Gek genoeg heeft niemand dit benoemd, terwijl men wel massaal de webcam afdekt met een stukje tape.
Wat is een gigantische grappige praktijk vind want ik zou me veel meer zorgen maken over wat er eventueel audiotechnisch wordt opgenomen. Mijn webcam bevat hooguit mijn hoofd of veel muur.
Dat stickertje over die webcam komt op mij heel erg over als "ik heb op Facebook gelezen dat je dat moet doen".

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 12 juni 2018 18:59]

Je kan toch geen webcam van een Windows PC vergelijken met een camera van een Android telefoon.. De kans dat je camera gekraakt wordt is zo verwaarloosbaar klein dat dat voordeel het benoemen niet waard is.
Nouja. Aangezien iedere App en zijn moeder zo’n beetje alle rechten kan krijgen in 1 keer zal het toch echt een paar major android versies kosten totdat apps echt per keer goed gaan informeren.

Er zijn al verschillende keren apps geweest die contact info stalen en spam smsjes verstuurden. Ongemerkt opnames maken is geen enkel probleem alleen veel minder lucratief dan e-mail adressen en telefoonnummers harvesten.
Op Android moet je toch echt voor elke vorm van toegang toestemming geven. (Zolang je het bij de Play Store etc. houd)

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 12 juni 2018 19:12]

En iedereen doet dat dan ook klakkeloos want je kon tot voor kort er niet 1 van de tig toekennen. Het was alles of niets. En zolang het meerendeel van alle toestellen (meer dan 90%) nog op een oudere android versie zit gaat dat voorlopig niet heel snel veranderen.

Dat is dus wat ik bedoel met dat het nog wel een paar grote updates kost voordat het oude model van rechten helemaal verdwenen is.
Dat iedereen dat klakkeloos doet is hun eigen probleem. Bovendien verschilt (in dit geval vooral verschilde) het per schil (fabrikant) hoe toestemmingen precies werkte. Alles klakkeloos accepteren en dan bang zijn voor camerahacks zou ik hypocriet vinden.
Oh ja. Hypocriet is een woord wat mij ook te binnen schiet.

Nee het was meer om aan te geven dat die kans op een android toestel significant hoger is dan verwaarloosbaar. Het is nu eenmaal heel eenvoudig dit soort malware te injecteren.
Ja? Heel eenvoudig op een nieuwe telefoon?
Ja. Ouderdom van het toestel maakt niet uit. Verpak een legit stukje software in een iets minder legit stukje malware en stel het gratis beschikbaar in een alternatieve store en klaar is kees. In china gebeurt dit ontzettend vaak met apps van bijvoorbeeld Google, omdat de playstore in China nogal een dingetje is met de great firewall.

Zolang je van de gebruiker bij default verwacht dat ie oplet ga je dit soort dingen houden.
Eens, maar daar ga je al, 'alternative store', om vanuit daar iets te installeren moet je al in de ontwikkelaarsopties van Android duiken.
Absoluut niet. Telefoons uit China komen vaak zelfs al met zo’n alternatieve winkel uit de doos. Een Vivo als dit heeft een hoge kans dat ook te hebben.
Dit is nextgen zoals het hoort. Geen vingerafdrukscanner naar achteren maar onder het scherm, nog meer screen to body ratio en geen notch nodig om sensoren te verwerken. En dat voor een schappelijke prijs. Samsung zal vast met de S10 / nieuwe Note ook zoiets in ontwikkeling hebben en Xiaomi gaf een leuke aanzet met de Mi Mix 2s.

Het wordt voor mij de nummer 1 op mijn verlanglijstje. Maar voor nu volstaat de LG V30 meer dan prima. Dus het is meer een first world problem. Ben benieuwd of Oneplus 7 er ook zo uit zal gaan zien. Ik verwacht wel dat gelet op het achterliggende concern waarbij Vivo, Oppo en Oneplus toebehoren dat we meer van zulke toestellen gaan zien.
Vervang jij ieder jaar je smartphone ja? Ik ben het er volledig mee eens dat dit esthetisch een veel mooiere optie is dan een notch gebruiken, voor die enkele keren dat ik mijn front cam gebruik (de andere camera´s veel meer, wide angle en de normale lens)

Al heb ik een G5, maar vind je de V30 al zo dated? Volgens mij is dat juist een telefoon die eens in de buurt komt van de Lumia´s qua microfoonkwaliteit, die ik aan de kant heb moeten leggen omdat veel apps hun support dropten... :(
Nee, juist niet. Het zou een te kostbaar geintje worden. Bovendien heb ik de V30 pas net. Dus zonde om die meteen weg te doen voor de Vivo. Maar het design, de features spreken me wel enorm aan.
Zeer knap stukkie techniek deze telefoon. Persoonlijk had ik liever wel een reguliere luidspreker gezien, en niet 1 met een trillend scherm. Of de techniek moet ondertussen beter zijn, ik heb reviews van de xiaomi mix gezien die dit ook had. Daarin werd duidelijk dat de geluidskwaliteit beduidend minder is, en de hele kamer mee kan luisteren met wat de beller zegt.
Xiaomi was daar zelf ook van afgestapt voor de Mix2. Maar dat de hele kamer kon meeluisteren, wist ik niet. Ik heb zelf wel eens een CDMA telefoon gebruik van Sharp, de Aquos Crystal, die dergelijke implementatie ook gebruikte, en die had dit probleem naar mijn idee totaal niet. Ben benieuwd...
Precies mijn eerste gedachte. Ze hadden de speaker wel naast de frontcamera kunnen stoppen, dan komt hij uitschuiven bij een belletje :)
Mooi toestel, Ik persoonlijk vind de Notch echter wel een nettere oplossing dan een uitklapbare front camera. Hierin zie ik alleen maar meer componenten die stuk kunnen gaan.
Ik vind het persoonlijk net handig. Voor die 5x per jaar dat ik mijn frontcam gebruik lijkt mij dit de ideale oplossing. De tijd zal het leren of dit een goeie oplossing is, maar ik hoop in elk geval dat andere fabrikanten hier conclusies uit trekken!
Probleem hiermee lijkt me echter wel dat de frontcam erg gevoelig is voor vuil.
Bewegende delen en vuil gaat niet erg goed samen
Dit is misschien een probleem als je hem veel gebruikt, maar ik gebruik hem zelden en als hij gewoon netjes afgewerkt is dan zou er in theorie ook niet veel vuil bij kunnen komen als hij dicht is.
In de praktijk valt dit nog maar te zien, maar daar kom je maar op 1 manier achter :)
Ook ben ik benieuwd hoe dit combineert met een hoesje. Er moet dan een ruime opening in komen aan de bovenzijde, of dat stevig genoeg kan zijn betwijfel ik.
Zal in ieder geval een hoesje moeten worden met een gat over de hele rand. Camera zit te dicht bij de rand van de telefoon om "voorbij" het hoesje te steken. wat mij aangaat een ontwerpfout / niet goed over nagedacht.
Nadeel van luidspreker in scherm lijkt me ook dat scherm bij breuk erg lastig is te vervangen.

Wat mij aangaat liever een duurzaam herstelbaar apparaat. Snap niet zo goed waarom 5 mm rand minder een telefoon minder mooi maakt. Is toch allemaal gerommel in de marge?
5mm minder maakt een telefoon wel handiger, kan het verschil zijn of deze goed in je zak past of niet. Maar ja, over smaak valt niet te twisten.....
Ligt er helemaal aan welk materiaal er gebruikt wordt. Als je ABS of iets in die richting gebruikt dan hoeft hij maar een aantal knelpunten te hebben. Als je van dat flubber rubber gebruikt wat snel scheurt of rekt dan kan dat eventueel een issue zijn ja. Maar zelfs bij mijn oude z3 ging dat goed met zijn magnetische oplaad aansluiting, dus ik maak mij daar niet zo druk om.

Overigens gebruik ik toch geen hoesjes meer, je koopt toch ook geen mooie auto om er vervolgens een hoes over heen te doen? Je kiest een toestel vaak ook uit om zijn looks, dan wil je hem ook kunnen zien ipv wegstoppen in een hoesje, just my 2 cents...
Ik kies een auto op basis van de stoel. Snap er geen reet van dat je niet kunt zeggen, mooie auto, maar de stoel is kut, doe me eens een luxere stoel. Moet je direct een heel ander pakket of model.
Mijn Samsung S5 heeft een behoorlijke inkeping aan de onderzijde voor het klepje van de batterijlader/USB3 poort. Dat plastik hoesje gaat al enkele jaren mee zonder dat het stuk gaat op die plek.
Mijn broekzak,
maar dat geld net zo goed voor anderen, is een veredelde stofzak.

En dat is dus echt van dat superkleine stof dat overal tussenkomt.


Ik geloof dus niet dat er geen stof tussenkomt en dat ze daar rekening mee zullen moeten houden met de constructie. Dat vb de camera an sich wordt ontzien.
Dit.

En je zou het ook nog eens kunnen zien dat het "veiliger" is, als je van die lekkere complottheorieën houdt. Vb. Overheid telefoon hacken en meekijken. :+

[Reactie gewijzigd door xMuchux op 12 juni 2018 16:39]

Het is nog maar te bezien of minder gebruik = langere levensduur.
Hoe raar het ook klinkt, dingen gaan geregeld ook kapot door te weinig gebruik.
Ik zou een high end smartphone zonder front camera wel zien zitten. Voor die ene selfie in het jaar kan ik ook gewoon old school de telefoon omdraaien en met de rear camera een selfie maken.
Het is of dit of geen frontcamera. Persoonlijk zou ik kiezen voor geen frontcamera, ik maak nooit selfie of Facetimed.
Niet helemaal mee eens maar dat blijft mijn persoonlijke mening. Ik maak soms gebruik van mijn frontcamera en ik zie de notch ook niet als een "hap uit mijn scherm" maar meer als dat er extra ruimte gebruikt kan worden naast de camera en sensoren enzo.
Ik heb nu de OnePlus 6 een aantal weken in gebruik en zie het toch wel degelijk als hap uit mijn scherm. Zeker omdat het enorm veel impact heeft op de hoeveelheid notificaties en statusiconen. En veel apps tonen informatie in full screen mode op de plek waar de hap zit.

Als deze Vivo enige vorm van waterproofing had, had ik er de OP6 op ingeruild.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 12 juni 2018 16:54]

Dit ligt aan OnePlus en niet aan de apps, op de Huawei P20 kun je zelf ervoor kiezen dat de niet ondersteunende apps de ruimte niet mogen gebruiken en heb je hier ook geen last van. Dat de notch als een hap uit het er scherm wordt ervaren heeft vooral te maken met de softwatematige implecatie en die is bij OnePlus (nog) niet zo goed
Bij OnePlus kan je 3 instellingen doen;
  • Sowieso de notch verbergen (en heb je een zwarte balk met notificaties) maar dit verstoort Android Auto.
  • De notch niet verbergen en hebben standaard full screen apps geen toegang en zie je een zwarte balk (maar dan zijn de rondingen in de hoeken niet symmetrisch) of
  • Je geeft de app full-screen toegang inclusief de notch waar het hele scherm wordt gebruikt. Bij een aantal apps mis je dan dus informatie.
In principe dus niks mis met OnePlus' oplossing, maar apps/games moeten aangepast worden (sommigen kunnen bv ook niet overweg met 18:9) maar de notch is gewoon een belemmering in mijn ogen. Want welke optie je ook kiest, je zal minder notificaties en status iconen kunnen zien.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 13 juni 2018 00:47]

Ik kijk geregeld video op m'n smartphone, zou er niet aan moeten denken als er aan de zijkant een hap uit is. Ook het kijken van foto's waarbij een hap uit is en te afgeronde hoeken (dit model heeft dat ook iets té, wat dat betreft heeft Samsung een mooiere afronding in het scherm) is gewoon minder prettigere ervaring.
Als je videos kijk wordt de rand gewoon donker gemaakt.
Frontcamera dit jaar 1x gebruikt, liever weg ermee en dan een spiegeltje als accessoire :P

[Reactie gewijzigd door anessie op 12 juni 2018 16:46]

Zou voor een europese release misschien een optie zijn. Selfies zijn in grote delen van azie echter razend populair.
Kan me vergissen natuurlijk maar denk dat er ook best wel een markt is voor smartphones zonder camera's. Weet dat menig bedrijf daar echt niet tegen is.
OF met nieuwe technieken de camera achter het display..
Het is inderdaad wel een interessante oplossing, maar ook een waarvan je je af kunt vragen hoe lang het goed gaat (hoewel ik hem zelf ook zelden zou gebruiken).
Alternatief zou misschien kunnen zijn een mini display achterop de telefoon plaatsen die als viewfinder dienst kan doen. Het gaat er toch eigenlijk alleen om dat je kunt zien dat je het toestel goed op je gezicht gericht hebt, toch? Hoewel ik me nu wel bedenk dat ze in sommige delen van de wereld geloof ik nogal graag videobellen en dat gaat dan weer een stuk minder goed...
Ik snap niet hoe mensen jouw comment als 'off topic' kunnen valideren, maar het idee lijkt mij ook een slimme oplossing. Nog sterker zelfs, een beter idee dan deze pop-up camera!
Tsja niet iedereen gebruikt de front camera, ik kan mij niet herinneren wanneer ik die voor het laatst heb gebruikt, dus ja als je een selfie fanaat bent, dan is het misschien niet handig. Maar ik zou er geen moeite mee hebben.
Maar wel 'veiliger' wat betreft meespieken. In een wereld waar je privacy ten grabbel wordt gegooid is het eigenlijk wel fijn dat een camera niets kan filmen zonder hem zelf uit te klappen. Maar goed, daar schiet je niet zo veel mee op wanneer de achterkant wel een dubbele camera heeft.

Ik zou het liefst een 'analoog' mechanisch schuifje zien zoals die ooit op alle compact camera's zaten en nu nog steeds de Instax camera's zitten, maar dan uiteraard verfijnder. Natuurlijk kan je het ook zelf oplossen met die schuifjes stickers, maar dat is toch net even wat minder.
Dat schuifje had ik vroeger op een Sony Ericsson k750i en dat werkte prima (bij mij)
Dit zat weliswaar op de achtercamera maar op het moment van openschuiven werd de foto app geopend.
Hoewel ik daar nooit problemen mee heb gehad was dat schuifmechanisme bij velen een bron van ergernis door storingen en vuil wat ertussen kwam.
Ik vond "altijd een schone lens" het grootste voordeel destijds.
Dat hangt heel erg van je werk af, ik had zelf ook zoiets met mijn K810i, het bleef geweldig werken en de lens was inderdaad altijd schoon, mijn vader hoewel, die had een C702 (waterdicht ook zelfs) en daar kwamen echt dikke krassen in de lens omdat hij zoveel stof, metaaldeeltjes en troep in zijn zakken had zitten (fysiek beroep/metaalbewerking). Desalniettemin ben ik voor deze opzet! Weg met de notch, mijn frontcamera gebruik ik misschien toch maar 1x per week, dus die mag lekker achter een deurtje! :9
Doe mij maar een smalle bezel ipv. een notch als we dan toch mogen kiezen :)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 12 juni 2018 20:31]

De meeste telefoons met een notch hebben deze helemaal niet als oplossing voor een probleem, maar puur gewoon om design redenen en omdat meedoen met de (Apple?) hype gewoon ¤¤¤ oplevert.

De meeste telefoons hebben namelijk nog een dikke bezel onder of boven waar prima de speaker en camera in kan. Zie ook de telefoons van Sharp van 2015 die precies zo waren: 3 bezels, links rechts en één horizontale. Het excuus dat een notch nodig is als oplossing klopt dus niet als je nog een dikke horizontale bezel in je ontwerp laat zitten.
OnePlus is ook onderdeel van Vivo... als ze dít lanceren met de software van OnePlus, dan hebben ze naar mijn smaak echt de ideale smartphone ontwikkeld. Kom maar door met die OnePlus 6T :)
de 6T zal dezelfde behuizing hebben als de 6....voor de 7 is dit wel een redelijke basis om op door te werken!
Bron dat de 6T dezelfde behuizing zal hebben als de 6?

De 5T heeft ook een andere behuizing dan de 5
je hebt gelijk! het scheelt idd een paar mm....maar de look is wel 100% gelijk! maar niemand kan in de toekomst kijken...dus we gaan t vanzelf zien...wat de 6T wordt!
Ik vind de look van de 5T helemaal niet hetzelfde als als die van de 5. De 5 heeft de FPS aan de voorzijde,
de 5T aan de achterkant, waardoor de 5T een langer scherm heeft.

Maar ik verwacht de 6T nog niet zoals deze Vivo. Denk dat de OP7 meer kans maakt.
Ook precies waar ik op hoopte voor de 6T, als dit 'm wordt ben ik blij dat ik de 6 over sla!
Draadloos laden er nog bij :P

Ik moet zeggen, ik zag het prototype voor het eerst bij unbox therapy. Daar werd gezegd dat het apparaat niet in productie zou gaan wegens. Dat hij er nu wel is, is een schop onder de konten van al die designers die klakkeloos de notch overnamen van Apple. Back to the drawing board guys!

Persoonlijk is dit meteen een favoriet. Amoled, SD 845, 3.5mm jack, veel accu, heel veel scherm en in vergelijking met cocurrentie niet te duur. Het cameraatje wat met sound effect naar boven komt is briljant. Ik heb mijn selfie camera dit jaar 1 keer gebruikt. Als je 5 jaarf met een toestel doet (wat veel is) kan je 10.000 selfies per jaar nemen. Dat zijn er 25 per dag. Dan ben je wel heel erg verliefd op jezelf O-)
OnePlus is geen onderdeel van Vivo, maar vallen beiden onder het moederbedrijf BBK
Helemaal mee eens. Als dit de basis wordt voor de 6T ben ik verkocht.

Echter gebruikt OnePlus de laatste tijd vooral OPPO als referentie, dus ik acht de kans erg klein.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 12 juni 2018 17:29]

OnePlus is onderdeel van BBK.
Oppo, Vivo en OnePlus zijn dus zusterondernemingen van elkaar.
Oneplus en Vivo zijn onderdeel van bedrijf BBK. Ook OPPO valt daar onder
Tot nu toe heeft oneplus alleen samengewerkt met OPPO. Dus kan je beter kijken naar de Oppo find x volgende week. Die heeft als goed is weer 5x optisch zoom met 40% beter stabilisatie dan huidige methode.
Ziet er top uit! Echter vraag ik me wel af hoe duurzaam de uitklapbare camera is. Slijtage na x aantal bewegingen? Sterk mechanisme? Wat als je de camera vergeet in te klappen en ergens aanstoot/knelt? Kan het tegen een stootje?

Ik ben benieuwd naar de praktijk, dit lijkt namelijk een prima oplossing voor de steeds grotere scherm/bezel verhouding.

[Reactie gewijzigd door Wieriemaster op 12 juni 2018 16:33]

Volgens de fabrikant:
The motor can push up to 500 g, withstand a thrust force of 45KG, and can be raised and lowered over 50,000 times. Vivo is basically saying that the module won't break should the phone take a tumble when it is activated.
Ik denk dat de camera inklapt, zodra je de camera app afsluit.
Erg mooi ontwerp met die dunne bezels. Ik zou echter graag een optie zien zonder selfie camera. Dan is er geen notch of uitschuifcamera nodig en heb je een ultra clean design. In de praktijk lijkt mijn zo'n uitschuif camera een erg fragiele oplossing op ten duur. Ik snap dat er maar een kleine markt is voor mensen die liever geen selfie camera hebben, maar de keuze zou toch fijn zijn. Overigens wel een stap in de goede richting weer. De nieuwste technieken lijken aan boord te zitten.

[Reactie gewijzigd door Septimamus op 12 juni 2018 16:37]

Waarom moet er een versie zonder front camera komen? Als je die niet gebruikt dan kan je dat ding gewoon ingeklapt laten en dan heb je er ook geen last van toch?

Aparte versie produceren kost uiteindelijk waarschijnlijk alleen maar meer geld.

Ik vind het iig een prima oplossing voor die ene keer per maand dat ik Skype gebruik.
Kosten? Als ik er voor betaal en de camera nooit gebruikt is dat natuurlijk zonde. We zullen waarschijnlijk niet over heel veel geld praten maar de kleine beetjes helpen.

overigens kan ik me voorstellen dat als je het weinig gebruikt je veel baad hebt bij de oplossing van dit toestel.
Het kost waarschijnlijk meer om voor een kleine groep gebruikers die geen front camera willen speciale productie te doen dus dat argument gaat niet helemaal op.
De kosten zitten in het hebben van twee productie lijnen, de software varianten, twee producten die op voorraad moeten worden gehouden etc. Het is dus niet alleen de camera. Kost een hoop tijd en geld om een versie te maken waar 99.9% van de markt waarschijnlijk geen behoefte aan heeft.

Uiteindelijk ben je in jouw geval dus waarschijnlijk goedkoper uit met dan zonder camera ;)
Ik vraag me af of je hier in de prijs überhaupt iets van zou merken. De extra kosten die er zouden bij komen voor een extra assemblage lijn, aparte registratie van de telefoon bij instanties, handleiding, cases etc. wegen waarschijnlijk niet op tegen de relatief lage kosten van een front-end camera en motortje. Vooral niet met zulke oplages.
zo kan je bezig blijven. Dan heeft elk klantengroep wel iets. Ik wil graag strereo speakers. Gaan ze die ook implementeren?
Echter is de markt voor front-end camera's nu eenmaal groter dan voor stereo speakers. Daarnaast verwacht ik ook dat de (extra) kosten wat lager liggen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de afmetingen van het toestel als geheel. Is dit vergelijkbaar met een reguliere 5,5" telefoon?
Ik hoop ook zulke hoge ratio's te gaan zien in compact telefoons. 5" met een ratio van 90% is nog een keer vast te houden en mee te nemen.
Toestellen als de Galaxy S9+ en OnePlus 6 hebben een 6,3" display en hebben een schermverhouding van 19:9. Deze zijn qua afmetingen (vooral qua breedte) vergelijkbaar met een 5,5" toestel.

Dit toestel zal dus met z'n 6,6" scherm (maar wel een ietsje langer display) ietsje groter zijn.
Dit is toch eigenlijk alles wat een smartphone kan zijn? Wat valt er nog te verbeteren aan zo'n ontwerp naast een aantal hardware componenten zoals camera of de CPU.

De notch bij andere smartphones lijkt me ook puur gedaan met de reden dat er nog ruimte voor verbetering is waardoor mensen alsnog later het model zullen kopen zonder notch.
Apple zal die dit jaar waarschijnlijk gewoon 2x zo klein maken, andere fabrikanten gaan volgen en dan in 2019 'baanbrekend' gaan weg werken in hun design :+

Dan is 2019/2020 de periode van full screen smartphones! En dan zal ik moeten terug denken aan nu... 8-)
Flexibele schermen?
Zonnecel op de achterkant zodat je altijd opgeladen blijft?

Think big!
Loop jij dat veel met de achterkant naar boven toe? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True