Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Bron: Digit-Life

De mannen van Digit-Life hebben wat informatie weten te bemachtigen over de nieuwe Radeon van ATi. Volgens hun zal de R200 niet alleen op een hogere clocksnelheid gaan draaien en dubbel zoveel pipelines bezitten, maar zal hij ook technologie aan boord krijgen vergelijkbaar met de DualHead van Matrox en de TwinView van nVidia :

Radeon logo (middel)Today we have some details for you (we can also talk about Radeon VE, but there is nothing special in it). R200 won't be only a higher clocked chip but it will have some improvements in its architecture - first of all it will have 4 pipelines with 3 texture blocks on each pipeline. Besides, R200 will support the technology similar to Matrox DualHead or NVIDIA TwinView.

R200 will be announced in H1'2001 (probably in April-May).
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Hmmm....

Als ik dit zo zie, duurt het denk ik niet lang meer, en dan heeft gewoon iedere "top-range" kaart van iedere fabrikant zoiets als "Dual-Head". (Met eventueel een ander naampje)

Vast wel een ontwikkeling waar de monitor fabrikanten blij mee zijn.

Wat is hiervan nu precies het voordeel voor de thuisgebruiker ?

Ik heb ook wel eens met Dual-Monitor gespeelt, en het is best wel grappig, maar echt toegevoegde waarde ?

En nu heb ik het dus niet over Renderprogs (3DS-Max) of Photoshop.

Zijn er al gangbare spellen die er iets mee kunnen ?
Gisteren kwam ik er achter dat ik nog een Matrox Millennium overhad, en laat die nou net in XFree86 4.0.1 (Linux) werken, samen met mijn TNT2. Oude monitor er bijgepakt, ff de configfiles editen, HOWTO er bij, en binnen een kwartier had ik een desktop van 2048x768 op twee 14"-schermpjes. Echt hartstikke makkelijk hoor. Voor internet, Gimp (beeldbewerking), enzovoorts. Ik vind de dualhead implementatie van XFree86 wel beter dan die van win98 trouwens. Hier is de hele desktop gewoon letterlijk uitgespreid over twee schermen, terwijl bij Windows het tweede scherm geen direct-x heeft enzo en meer van die halfbakken oplossingen. Maar dat waren we al gewend van onze vrienden in Redmond.
Het bespaart me ook nog eens de koop van een grotere monitor. Een 19" of groter is duurder dan twee oude 14"ers die ik nog ergens heb liggen.
In Windows 98 was het overigens snel afgelopen. Daarbij gaf de driver van de Millennium aan niet dualhead te ondersteunen. Misschien dat het met een nieuwere driver wel kan. Het is me in Windows wel een keer gelukt met twee S3 kaartjes (S3 Virge/DX en Trio64V+)

Maar op zich lijkt me de implementatie van dualhead op een enkele videokaart wel beter dan op twee verschillende kaarten. Vooral met de kleurbalans enzo. Twee dezelfde monitoren is ook wel aan te raden, want hier heb ik nu een slechte ProView met erg fletse kleuren, en een goede Trust met erg goede kleuren. Vooral met beeldbewerking is dat irritant. Heb je net de kleurbalans bijgewerkt, sleep je de window naar je andere monitor, ziet het er daar compleet anders uit.
In Windows 98 was het overigens snel afgelopen. Daarbij gaf de driver van de Millennium aan niet dualhead te ondersteunen.
Vreemd, want als je in de multimonitor-database kijkt (www.realtimesoft.com/multimon/ ) dan is Matrox juist de meest geliefde 2e kaart die weinig problemen opleverd.
Ook aan te raden is een complete nVidia setup: vanaf de 6.18 driver versie zou deze driver ook openGL op secundaire schermen ondersteunen.
Dit was de standaard win98 driver. Ik heb er verder ook nog niet veel aandacht aan besteed moet ik zeggen. Ik verwacht dat een nieuwere driver het wel gaat doen, maar dat maakt me eigenlijk niet veel uit. Wat ik in windows doe is een cd-tje branden en een plaatje inscannen en niet erg veel meer...... het echte werk doe ik in Linux.
Wat ook wel handig is als je onder windows op je linker scherm een x-server programma full screen hebt draaien en op je rechter scherm je windows desktop. Dan heb je ook geen akelige switch meer nodig, en je hebt twee os'en onder Uwen beschikking :)
Zoiets heb ik ooit gedaan met BeOS, maar dan met 1 scherm. Op de ene desktop draaide X met een telnetsessie naar mijn andere comp (Linux-server) en op de andere desktops draaide gewoon BeOS. Was ook wel geinig. Alleen gaat dat met een 10 Mbps netwerkje wel traag. En ik heb ook al een keer wat gedaan met Windows Terminal Services van Win2k. Toen had ik met dualhead in het ene scherm Win98 en in de andere Win2k draaien. Nadeel hierbij is wel dat je twee computers moet hebben die elk hun eigen OS draaien, en je moet een redelijk snel netwerk hebben, en je moet de GUI via het netwerk kunnen laten draaien (telnet/X, vnc, windows terminal services). Een VMWare achtig iets zou hierbij nog leuker zijn. Dan draai je gewoon meerdere OSsen native op 1 computer.
Tja je moet toch wat als je een hekel aan games hebt, maar computers toch koel vindt... (8> }:O
Ik ben informatica student, en bij programmeren is iets als "dual-head" heel handig. Ook bij internetten is het onwijs handig. Daar gebruik ik het eigenlijk vooral voor. Spellen ondersteunen het inderdaad maar zelden. Ik dacht dat MS Flightsimulator dat wel deed???
Matrox heeft een mooi overzicht van games die Dualhead support bieden.
www.matrox.com/mga/3d_gaming/enhanced.cfm
Dan is natuurlijk gelijk de volgende vraag die in mij opkomt :

De Games die het ondersteunen, ondersteunen Dual-Head.

Is er nu een standaard voor de aansturing van Dual-Monitor, of maakt iedere fabrikant zijn eigen implementatie daarvan ? (Matrox (DualHead), Nvidia(Twinview), ATI(???)...)

Op het moment dat iedere fabrikant het weer anders benadert, gaat er natuurlijk op Game-gebied nooit snel support opgenomen voor zoiets, omdat het dan weer voor iedere Videokaart(fabrikant) specifiek moet worden gedaan.

Is er misschien in Direct X een soort van Subset aanwezig voor Dual-Monitor ?

Ik zie inderdaad zelf wel leuke toepassingen voor zoiets in Games :

RTS/RPG, je level overview op de ene monitor, je units en bouw (magic) dingetjes op je andere monitor.

FPS, je level op het ene scherm, een map en een inventory op je andere.

Racing, level op je ene, map op andere, met status van voertuig en posities op de het andere scherm.

FlightSim, tja.. level ene scherm, controls en status anders scherm...

En ga zo maar door....

Moet er wel een mooie unified standaard voor komen lijkt me, anders loopt dit soort mooie ontwikkelingen alleen maar trager door XX implementaties van hetzelfde idee.
Multi-monitor is erg handig! Ik raad niemand aan om het 1 keer te proberen: als je het gewend bent is het k*t om achter een systeem te zitten met 1 monitor. Ik heb op m'n 2e monitor altijd m'n mail staan, winamp, dumeter, etc. Voor programeren is het ook erg handig, zeker als je in meerdere files aan het debuggen bent. Photoshop met je grafisch werk op je prim. monitor en al die toolshit op je 2e monitor. Noem maar op.
Ik kan iedereen aanraden die nog een 2e monitor heeft staan en 'm niet gebruikt 'm op een extra PCI kaartje aan te sluiten (of je koopt een dualhead achtige kaart).
Ik werk liever op m'n 19" met 15" ernaast dan op één 22".

//edit typos
Ik heb het een jaar geleden geprobeerd: wil nooit meer terug. Het is zo enorm makkelijk, vooral als ik Photoshop, Indesign, Outlook en wat nog meer tegelijk open heb staan. Ik hou van ruimte.
ik zou best wel links willen mailen, in het midden willen unrealen en rechts willen browsen, dat alt-tab is ook maar niks
Maar dat kan dus niet aangezien Unreal je mousepointerfocus opeist.... je moet toch alt-tab-en
meest voor de hand ligt toch wel idd developing etc, op ene scherm je webpagina beerken en op he tandere scherm meteen kijken wat er gebeurd etc, nu doe ik dit soort dingen door op een hoge res te draaien

maar met games?? ik weet wel dat je vroeger met doom2 dacht ik in een netwerk 3 schermen voor 1 persoon kon gebruiken, 1 voor je 1 voor rechts kijken en 1 voor links kijken

denk dat dat de engie extra functionaliteit zal zijn in games, meer overzicht
Ati moet wel ff een andere naam verzinnen dan Radeon VE, dit lijkt te veel op 'Value Edition' :)
Ik zat een keer in Win2K te kloten om mn voodoo2 aan de praat te krijgen (naast mn s3tje), zie ik in de display options opeens 2 plaatjes van een monitor staan... ik jat dus snel de monitor van me zusje, en jahoor het werkte :) Voodoo2 als gewone vidkaart, vaag :)
Vaag?? HEFTIG!!! :) Mooi dus, dat misschien zelfs de SLI-opstellinkies dan drie zouden kunnen draaien? Iemand die hier bevestiging of uitsluitsel over kan geven?
Ik krijg zelf trouwens niet echt allerlei oude S3 kaartjes aan de praat onder Win2K en dus al helemaal niet in dual :(
Win2K biedt geen ondersteuning voor S3 kaarten dus daarom werkt het niet bij jou. S3 kaarten werken gewoonweg niet in Win2k
Da's grappig, Micro$oft zelf zegt er het volgende over in de HCL:

The following hardware devices are compatible with Windows® 2000:

S3 Inc.
Video (or Graphic cards)
928
S3 775 Compatible Graphics Adapter
S3 785 Compatible Graphics Adapter
S3 Aurora 64V+
S3 Savage3D Compatibale Graphics Adapter
S3 Savage4 Compatable Graphics Adapter
S3 Trio3D Compatable Graphics Adapter
S3 Virge Compatible Graphics Adapter
S3 Virge DX/GX Compatible Graphics Adapter
S3 Virge GX2 Compatible Graphics Adapter
S3 Virge MX Compatible Graphics Adapter
S3 Virge MX+ Compatible Graphics Adapter
S3 Virge MXC Compatible Graphics Adapter
S3 Virge VX Compatible Graphics Adapter
Trio32
Trio32/64
Trio64V+
Vision864
Vision868
Vision964

En dat gaat nog 5 pagina's zo door. Hoezo bedoel je dan: dat werkt sowieso niet ?
We hebben het over MultiMonitor schat, dat is een andere lijst dan de videokaarten lijst. Dus je zit sowieso al op de verkeerde lijst te kijken.

Maar buiten dat: S3 doet het PERFECT in win2k als primary monitor, maar per definitie NIET als secundary..! Dit is zo omdat S3 vertikt goede drivers te ontwikkelen waardoor aansturing van een S3 chip als secundary monitor op de Win2k manier mogelijjk is. Dit schijnt iets te maken te hebben met IO-adressen ofzo.

Conclusie: S3 doet het wel als videokaart, maar niet als secundary videokaart.
Tnx, dan hoef ik het dus ook niet meer te proberen...
S3 en dual monitor onder win2k gaat perfect.
je moet alleen van de s3 kaart opstarten en dan in win2k de primaire monitor (instelling)gewoon op de andere kaart aansluiten.

werkt perfect met een trio 64dx2 en nvidea tnt2
Ik heb net ff geprobeerd n v2 erbij te zetten, maar ik kan hem niet als gewone videokaart gebruiken...
Ati begint het steeds beter te begrijpen :)

---
de link "informatie" verwijst naar www.tweakers.net ... in principe klopt dat wel, maar in dit geval.... ;)
--
Hmmm... het begint er op te lijken dat Ati dezelfde agressiviteit in haar productenlijn wil inbrengen als Nvidia (snel wijzigingen aanbrengen die de concurrentie ook heeft gedaan). Wat denk ik ook een 6 maanden product-cyclus inhoud.
Radeon VE Value Edition? Ik dacht dat het voor Very Expensive stond... :)
2 monitoren is bv. met photoshop ook ideaal, kun je je tools op de 2e monitor zetten terwijl je op de eerste ruimte hebt voor je plaatje bewerken.

Ook met video-editing is het best handig, kun je je 2e scherm als TV-monitor gebruiken.

Vraag ik mij alleen 1 ding af; zijn er hier mensen die ICQ op de 2e monitor hebben staan? Dat is namelijk iets wat ik echt NIET voor elkaar krijg... ;(
Heb ik zelf geen ervaring mee, maar het schijnt te kunnen door de icq-window te resizen. Je sleept dan de rechterkant naar het rechterscherm toe (je hebt dan een heel breed window, over beide schermen verdeeld), en daarna maak je de window weer klein door de linkerkant ook naar rechts te slepen. Zoals ik hierboven al zei: Dat is de Microsoft-implementatie van dualhead |:(
Ja, ik heb hier een proggie ervoor, heet repos. Mail of ICQ me maar :)
Ik ken repos niet, maar als de nieuwe ultramon (.com) beta kan 'm wel verzetten, maar zodra je 'm op je sec.mon. resized springt ie terug....

repos? Ken ik nog niet....
Laten we eerlijk zijn, voor elke uitvinding is een markt, dus ook hiervoor...

Als je eenmaal 2 x 21" beeldschermen hebt, wil je er eigenlijk wel 4. Als je eenmaal die GTS-DDR 64mb kaart hebt, wil je eigenlijk die volgende alweer. Zo blijft het natuurlijk wel he... Al moet ik zeggen dat het wel handig kan zijn, al heb ik (ook IT-student) er geen zak aan, en maakt het mijn huis onnodig voller. Heb gewoon 2 pc's, zodat 1 kan renderen en de andere kan gamen e.d. mijn versie van "DualHead" dus :)

Ieder zijn meug ;)
Moet er bij mij nog het tweede kaartje instoppen (en misschiens 'n derde?). Ik heb namelijk nog 'n 19" MultiSync XL en 'n 15" EMC monitor 'over'.
Wordt die kaart ook door Linux (weetikveel) ondersteund?

MOOH }:O }:O
Ehm, kaart? welke kaart?. Volgens mij gaat het over een chipset die een bepaalde techniek bevat, en is er nog niet veel sprake van een product.

Op zich zou ATI wel moeten, want waar NVidia 3dFX ook mee heeft moeten beconcurreren is de support van meerdere OSsen. Eerst was 3dFX er met speciale drivers voor oa Linux, en nu is NVidia ook bezig op Linux/XFree86 en BeOS. ATI zal wel moeten volgen als ze een echte concurrent van Nvidia willen worden. Maar met de BeOS drivers van de Radeon zijn ze qua 3d al een behoorlijk eind op weg (zie een nieuwspost van een tijdje geleden)....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True