Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Zotac voorziet passief gekoelde mini-pc van Celeron N4100-quadcore

Zotac kondigt de Zbox CI329 nano aan. In de passief gekoelde computer zit een zuinige Celeron N4100-quadcore van de Gemini Lake-generatie. De mini-pc's verschijnen in drie varianten en ondersteunen tot maximaal 8GB ram.

De Zbox CI329 nano-kastjes hebben afmetingen van 127,8 x 126,8 x 56,8mm. De meest basale uitvoering bevat geen opslag of geheugen. Daarnaast is er een Plus-versie, waar al een reepje van 4GB ddr4 in zit. De meest uitgebreide variant wordt geleverd met 32GB m2-opslag, een Windows 10-installatie en 4GB ram.

De Celeron N4100-processor in het computertje is een quadcore met een snelheid van 1,1GHz en een turbo van maximaal 2,4GHz. De chip heeft 4MB cache en een geïntegreerde Intel UHD 600-gpu die op 200MHz draait met een turbosnelheid tot 700MHz.

Het kastje heeft vijf usb-aansluitingen, waarvan één type-c-connector aan de voorkant. Verder zijn onder andere een sd-kaartlezer, een hdmi 2.0-aansluiting en twee gigabitnetwerkpoorten aanwezig. Daarnaast heeft de Zbox CI329 wifi 802.11ac en bluetooth 5.0 aan boord. Er is ruimte voor een 2,5"-ssd of -hdd en die kan zonder gereedschap geplaatst worden.

Prijzen heeft Zotac nog niet bekendgemaakt. De voorganger, de Zbox CI327 nano met daarin een Celeron N3450-processor, is te koop vanaf ongeveer 160 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-05-2018 • 12:45

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
maar uhh.. wat een rare VGA stekker.... (foto2)
normaal toch 3 lagen van 5 (D-Sub) ?

[Reactie gewijzigd door postbus2000 op 17 mei 2018 13:03]

Nog een detail: De USB2.0 poort heeft USB3.0 pennetjes :)
En de LAN poort heeft geen koper voor verbinding. Trouwens, 2 LAN poorten is handig voor een degelijke pfSense installatie :o.
Conclusie: Het is een niet al te beste render en geen echte foto :p

Also, de Celeron N4100 heeft geen ingebouwde LAN, dus het zullen waarschijnlijk weer losse Realtek chips zijn voor de 2 LAN poorten. Daar zijn veel pfsense fans toch nog een beetje allergisch voor, ookal heb ik er zelf nog geen problemen mee gehad.

Als ze er Intel chips ingestopt hebben is dit in combinatie met de AES CPU een goedkope pfsense 2.5+ oplossing voor de Intel puristen :p Weet iemand toevallig welke chips erin zitten?

Edit:
Dit lijken me wel foto's met de normale aansluitingen:
https://liliputing-wpengi...ploads/2018/05/329_03.jpg

https://liliputing-wpengi...ploads/2018/05/329_05.jpg

[Reactie gewijzigd door job_h op 18 mei 2018 10:44]

Het lijkt wel of ze deze foto met photoshop in elkaar geknutseld hebben, het ziet er allemaal maar raar uit.
Of licht dat nou aan mij?
Dat liGt niet aan jou :'). Ik dacht dat ook al.
Volgens mij hebben ze voor de render inderdsaad een DB9 (seriële poort) gebruikt in plaats van VGA :+

[Reactie gewijzigd door XanderHuisman op 17 mei 2018 13:23]

En bovendien hebben de moeren ernaast geen schroefdraad. 8)7 8)7
Ik heb best veel plezier van mijn pipo x7, een soortgelijk model uit 2015, met inmiddels achterhaalde specs.
De Chinezen staan uiteraard niet stil.
Een vergelijkbaar model als deze Zotec gaat voor ongeveer hetzelfde over de toonbank:
https://www.gearbest.com/mini-pc/pp_1698829.html?wid=1433363

Ruimte voor een m.2 42 mm ssd en een 2 tb 2.5"

.
Opgepast, deze heeft 1 LAN poort ipv 2, BT 4 ipv BT 5, en zo zijn er nog wel wat kleine verschillen.
Maanden geleden hebben ze een box met AMD gepresenteerd.

Waar blijft die? We moesten eerst wachten op de chip, en die is er nu.
Hopen dat het Intel NIC's zijn voor pfSense. Ultieme box. En ook hopen dat de CPU in orde is.
Een CELERON CPU doet bij mij direct een belletje rinkelen!

Heb het ff opgezocht, hier de specs van de N4100

Pfsense zal vanaf versie 2.5 niet langer ondersteuning geven voor CPU's die geen 'AES-NI CPU Crypto' hebben. Dit kan je op dashboard zien van je pfsense.

Ce N4100 heeft AES-NI crypto, volgens die specs. Ik heb helaas een J1900 CELERON, hier de specs.
Op mijn pfsense dashboard:
Intel(R) Celeron(R) CPU J1900 @ 1.99GHz
4 CPUs: 1 package(s) x 4 core(s)
AES-NI CPU Crypto: No

Ben al een tijd aan het rondkijken naar een vervanging, zijn er tweakers die zo een Zotac minipc hebben, zo ja, review? waar kopen?
N.B. Intel N4100 (Q4 2017) is ook een van de vele Intel processoren die te kampen heeft met Meltdown / Spectre problemen.
Ik heb zelf een CI527 gekocht. Als htpc een prima ding aan mijn 4k scherm vanwege de aanwezigheid van een HDMI 2 poort. Volledig stil. Ook de voorganger, met i5-4200 nog in gebruik. Beiden uiterst stabiel en heerlijk stil. Beiden gekocht via eBay. Op wereldwijd gezet en met importkosten uit VS nog altijd stukken goedkoper dan in Europa. Wel even het laatste stukje stekker van de losse adapter vervangen voor een euro versie.
Deze zeker in de gaten houden voor pfSense en andere test projectjes vaak is een Raspberry Pi dan net te zwak.
Hangt er van af wat je er mee wilt doen maar voor LAN zal hij niet 1 gbit vol kunnen pompen. Hij deelt namelijk de USB bus met de ethernet controller, en die is 480 Mbps max. Er zijn nog wel andere machines die je prima kunt gebruiken.

Kan deze aanraden: PC Engines APU2. Intel NICs, DB-9 (geen onnodige desktop BS), 64 bit proc met AES-NI, en een vliegensvlugge open source BIOS: Coreboot.
Hangt er van af wat je er mee wilt doen maar voor LAN zal hij niet 1 gbit vol kunnen pompen. Hij deelt namelijk de USB bus met de ethernet controller, en die is 480 Mbps max.
Zou de Gigabit Ethernet controller niet aangesloten zijn op de USB 3.0 bus? Dan zou gigabit wel kunnen. Het is dan nog steeds niet optimaal omdat het USB is, maar wel beter.
Is dat zo? Gemini Lake heeft voor zover ik weet native 6x USB3 dus dat zou voldoende bandbreedte moeten zijn, hebben ze die Gbit ethernet werkelijk aan een USB2 controller gehangen?
@The Zep Man Hij hangt aan de USB2 bus, dus geen gigabit. & @Dreamvoid Jerre brengt het wat onhandig, maar hij bedoelt dat dat dus zo is bij de RPi.
Ah ja de RPi dan zit daar de verwarring idd :)
Alle voorgaande versies waren met Realtek NICs. Dus ga er maar van uit dat dit ook Realteks zijn en geen Intel.

Er is trouwens een patch voor FreeBSD/Pfsense Realtek drivers waardoor ze nu wel stabiel draaien onder heavy load.
Precies wat ik dacht, maar grote kans dat het realtek kaartjes zijn. Gemist kans dan
Heb nog een qotom passief gekoelde i5 liggen die wel aes-ni ondersteund met 4 intel nics, als je interesse hebt stuur een dm!
Hmm, hij heeft aan alle kanten gaten. Lijkt me nogal gevoelig voor stof.
Ik heb zelf de C323I variant met een N3150 of N3050 (heb meerdere varianten van dit type thuis draaien)

Bij mij draait ie 24/7 als XEN pool master met aardig wat vm's erop. Ondanks dat het niet officieel ondersteund is kan je er 2x 16gb ingooien en qua performance is het een topding.

Idle heel laag , onder load is de tdp ook erg laag ondanks dat je er wel redelijke performance van krijgt voor simpele dingen. W10 heeft er op die van mij miss 30 min opgestaan (ik zou hem zoiezo downgraden naar 8.1) , W10 is gewoon een stuk zwaarder voor het systeem (en je geeft je controle weg , maar dat is voor ieder zelf een keuze).

Qua stof : deze staat in de woonkamer en ik heb hem een jaar ofzo niet verplaatst. Zojuist even gekeken voor de stofopbouw en eigenlijk niets nada . Ten opzichte van mijn non passive 4400 die ik ook heb draaien ernaast een wereld van verschil (daar zit wel veel stof in ivm de fan). maar de Ci323 wordt dan miss wel wat warm maar stof opbouw totaal niet.
Helaas geen TB3. Dan zou je er een eGPU aan kunnen hangen.
Neuh. Ik had een NUC gehad met een dergelijke cpu. Windows 10 wil je er niet op draaien, daar is het simpelweg niet snel genoeg voor.

Edit: de use case van @Aionicus is wel interessant. Draai je vm's op dat ding of is een Pool Master een soort supervisor voor Xen?

[Reactie gewijzigd door oef! op 17 mei 2018 18:32]

Ik vraag mij af wat voor VMs dat zijn, en wat ze doen. Of je Windows 10 niet uit kan kleden? Er draait al een versie op de RPi.

Wat apart aan deze machine is dubbele LAN poort en toch HDMI en USB. Het is dus voor meerdere doelen inzetbaar. Maar als firewall lijkt het me een beetje karig omdat je verder niets kunt uitbreiden qua hardware. Behalve dus via USB. Maar voor een NAS of firewall heb je specifiekere software. Dus ja ik ben benieuwd wat die VMs zoal doen.
Op de RPi wordt toch alleen W10 IoT ondersteund? Dat heeft geen desktop interface.

Volledig W10 is niet vooruit te branden.
geek: Ontwikkelaar krijgt Windows 10 werkend op Raspberry Pi 3
"Werkend" is behoorlijk relatief. Hij gebruikt maar 1 core.
Hai!

Ik draai op dit moment het volgende erop :

- Opnsense (als Router)
- Pihole + dns caching vm (freebsd)
- 2 APP vm's (1 met docker en 1 zonder voor losse apps)
- 1 windows DC + dhcp/dns (achter vlan van opnsense)
- Paar Centos/Debian bakken voor pielen . klooien etc.

Als voorbeeld wat ik op de appservers draai (dit is maar 1 van de 5-6 hypervisors die ik thuis draai) :

- Syspass (Local selfhosted pw manager)
- Latencymon (Zelfgeschreven monitoring tool die interne netwerk in de gaten houd)
- MonBox ( Ansible Management interface welke ik gekoppeld heb aan Latencymon en een andere interne applicatie voor security)
- Wiki
- Script repository
- VPN server etc.

en nog wel 10-12 dingen hehe.

Op zich zijn deze kastjes ideaal voor light / home load gebruik.

Fyi :

voor streams gebruik ik emby ipv plex (heb een hekel aan plex) , dit draait op een g4400
voor downloads heb ik een andere N3150 staan welke eigenlijk alleen maar indexed / download en spullen over het netwerk te pushen.

Eig zou ik een keer mijn blog moeten promoten in tweakblogs zodat jullie een kijkje kunnen nemen bij een DIY nerd ^^
Zeer interessant. Wat is je blog? Wat gebruik je als WiFi AP? NAS?
Eig zou ik een keer mijn blog moeten promoten in tweakblogs zodat jullie een kijkje kunnen nemen bij een DIY nerd ^^
:Y)
Passief gekoeld he. Hij moet natuurlijk zoveel mogelijk warmte zo kwijt raken. Daarentegen zijn er geen fans die het stof erin zuigen.

[Reactie gewijzigd door NLAnaconda op 17 mei 2018 13:16]

Dan dus ook geen fans om juist het stof er uit te blazen...... en juist bij passief gekoeld kan stof een killer zijn.
Valt wel mee, er zijn immers geen fans aanwezig. Hij is net zo stofgevoelig als de audioreceiver van je home cinema set. :)
Een comment die een +1337 nodig heeft, heerlijk.

OT: Verder vraag ik me af wat het nut van z'n mini pc is als er dingen zijn zoals de Pi, en de snellere varianten ervan ( ben de namen even kwijt ). Hij is niet interessant als X86 build server.
Een pi kan geen hvec (h265) afspelen denk ik zomaar, en niet op 4k, zitten genoeg restricties die dit kastje wel kunnen. Ik kijk hier dus erg naar uit ondanks dat ik 3 pi's thuis heb liggen :) Tevens trekt windows me meer, ff sneller om wat te doen als je niet veel shell-kennis hebt...
als mediacenter aan je 4K tv. (samen met een externe 4k blueray disk lezer)

dit is dan een betere oplossing dan een dure standalone 4K bluray speler.
gezien deze minder lang gesupport worden geen updates krijgen voor codecs/ ecetera
Zal je zien dat het voedingsblok weer gigantisch is.
Lijkt er op dat het ongeveer de helft van de PC zelf is:

Plaatje
Hier de juiste link: https://www.zotac.com/dow...no-windows-3d-image04.jpg

Ik schat meer op een kwart van de PC zelf, als je de voeding op zijn kant legt heb je ongeveer dezelfde hoogte.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 17 mei 2018 14:42]

Die image uit je link is inmiddels weg of je moet een zotac websessie hebben.

The owner of this website (www.zotac.com) does not allow hotlinking to that resource (/download/files/styles/w1024/public/product_gallery/mini_pcs/zbox-ci329nano-windows-3d-image04.jpg).
Voor mijn zotac met i5 is dat een kleine adapter.
Hmmz zou dit bakje snel genoeg zijn om met open VPN 200/20 volledig te kunnen facelitairen?
ik zoek namelijk nog een 'goedkope' oplossing om al mn netwerk verkeer te VPN-en. ICM clear OS.
Ik gebruik hiervoor een zotac CI320 die dat al haalt. Enig nadeel t.o.v. de vorige generatie: deze doet maar 8gb (intel limiet). De vorige nog gewoon 16Gb. Lang leve intel met marksegmentatie: de vorige generatie Atom was gewoon beter in dat opzicht.
Raar genoeg is deze 8 GB beperking er alleen op de spec sheet, de daadwerkelijke Gemini Lake bordjes die nu op de markt zijn, blijken gewoon met 32 GB te werken.
Weet je het zeker: de limiet op de specsheet was er ook voor de vorige generatie maar het bleek wel te werken. Voor Gemini Lake heb ik nog geen bordjes gezien waar mensen 16gb (laat staan 32gb) werkend op hebben gekregen. Linkje?
Thnx voor de info 😁
ziet er goed uit. een passieve pc met het formaat van ongeveer een voeding.
De helft van de voeding
Zou zoiets de H.265 codec kunnen decoden en dus als HTPC gebruikt kunnen worden of is dit niet krachtig genoeg? En eventuele 4K playback?

[Reactie gewijzigd door grafgever op 17 mei 2018 15:55]

Ja idd, dat is precies de beoogde toepassing - H.265 en 4k via HDMI 2.0.
Passief gekoelde kant-en klare pc's blijven toch een beetje underpowered voor soepel Windows gebruik. Anders moet je op zoek naar een speciale ribbenkast zoals de Akasa Euler en dan is het alles bijelkaar wel wat duurder om tenminste i3 prestatieniveau te krijgen.

[Reactie gewijzigd door salipander op 18 mei 2018 16:12]

AMD A1 met Athlon 5350 in een alu kastje. Draait prima passief, maar heb er een kleine fan op moeten zetten om downclocking tijdens video decoding (sommige codecs zijn aan de zware kant) te voorkomen. Normale taken gaan er prima op, zolang je m maar niet al te lang tegen de 100% cpu last aan houdt.
Mee eens alleen is de 5350 techniek van 5 jaar oud. Waar zijn de betaalbare Zotacs met instap Ryzen ?
Überhaupt waar zijn de betaalbare instap Ryzen systemen (o.a. barebones) en laptops ?
Ja klopt, heb m ook al een tijdje. Ik draag de A1 socket van AMD een warm hart toe, maar... ze lijken hem een beetje vergeten te zijn :(
Waar bazeer je deze onzin op? Mijn pricewatch: Cube Thinker i35 gaat als een speer, ik werk er dagelijks minstens 8 uur op fulltime. Mijn HTPC (pricewatch: ASRock J3455-ITX i.c.m. pricewatch: LC-Power LC-1340mi) gaat ook soepel.

Als je een Core i3 of G4560 in een Akasa Euler stopt of een Core i5 in een Tranquil Abel case (had ik zelf ook) gaat het helemaal als een malle.
De grote attractie voor deze Gemini Lake is vooral de native HDMI2 lijkt me, en dan de ruimere keus aan cases (die Akasa Eulers zijn mooie dingen maar bv beperkt qua drive bays).
Volgens mij ondersteunt de Intel hardware in dit apparaat weliswaar 4k@60Hz maar is HDR weergave n.v.t. volgens Intel zelf. Daarmee is ie het als Media speler (voor mij) dan ook nét niet.
Ach underpowered, je zit min of meer op een Sandy Bridge Core i3 niveau qua cpu, dat is toch aardig vlot. Maar voor cpu-based video rendering zou ik m niet inzetten nee.