Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apps voor iOS moeten vanaf juli scherm van iPhone X ondersteunen

Ontwikkelaars die apps voor iOS uitbrengen of hun bestaande apps willen updaten, moeten vanaf juli verplicht ondersteuning voor het scherm met inkeping van de iPhone X inbouwen. Vermoedelijk hebben alle nieuwe iPhones die Apple dit jaar uitbrengt een inkeping.

Apps en updates mogen vanaf juli geen zwarte balken meer tonen op het scherm van de iPhone X. Het volledige scherm moet dan gebruikt worden. Ook moeten alle apps vanaf juli met de iOS 11 SDK gemaakt zijn. Apple meldt de vereisten op zijn ontwikkelaarsportaal. Begin dit jaar gaf Apple in een e-mail aan ontwikkelaars al aan dat per april apps ondersteuning voor de inkeping moeten bieden. Die deadline lijkt verschoven te zijn.

Vanaf juli zullen niet meteen alle apps het scherm van de iPhone X ondersteunen. Ontwikkelaars worden niet verplicht om huidige apps aan te passen. Alleen als zij een update uit willen brengen voor een bestaande app, moet daar ook ondersteuning in zitten voor het scherm met de inkeping aan de bovenkant.

De eis die Apple stelt aan nieuwe apps en updates versterkt de vermoedens dat de fabrikant dit jaar meer modellen met een inkeping in het scherm gaat uitbrengen. Volgens geruchten presenteert Apple dit jaar in september drie iPhones met inkeping; het zou gaan om een 6,1"-model met lcd en twee varianten met oledschermen van 6,5" en 5,8".

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-05-2018 • 11:19

102 Linkedin Google+

Reacties (102)

Wijzig sortering
Niets bijzonders, dit doet Apple al jaren.
  • Met de introductie van Retina Schermen
  • Met 64bits apps
  • Met nieuwe SDK's
  • Met de grotere 'Plus' formaten
Je kan de notch vervelend vinden of niet, ik vind het prettig dat Apple deze regels enforced. Over het algemeen zijn iOS apps van goede kwaliteit door de strikte regels van Apple.
Inderdaad, het is goed dat ze dit verplichten. Anders weet je bijna zeker dat heel veel apps niet gaan optimaliseren. Want dan is het maar een 'nice to have' en zal het zo op de achtergrond verdwijnen bij veel product owners omdat er vast nog tientallen andere high priority tickets zijn.
Het aandeel van de X is te klein voor (kleinere) bedrijven om hier veel tijd aan te besteden, ongeacht ticket priorities. Mijn vermoeden is dat veel gewoon al het artwork omlaag trekken en verder niets doen.

edit: voor de images kan wellicht het plus artwork geupscaled worden, hoewel de aspect ratio wel anders is.

[Reactie gewijzigd door Sloerie op 8 mei 2018 13:25]

Dit is ook meer ter voorbereiding op de 3 nieuwe iPhones in het najaar.
Op Android is het ook geen probleem voor zowel kleine als grote bedrijven om een schalende app te produceren. Dat Apple maar een klein aantal schermformaten op hun assortiment van telefoons en tablets heeft is natuurlijk niet echt een excuus om je app niet compatible te hebben en de gebruikerservaring te verminderen. Dat Google hun app Inbox bijvoorbeeld niet iPhone X compatible heeft na een halfjaar is wat mij betreft een behoorlijk minpunt en ook een reden om zo'n app te ditchen voor een alternatief, ook al ben ik tevreden over de functionaliteit.

De enige uitzondering die ik relevant vindt zijn games, die inderdaad vaak gewoonweg de assets niet hebben om 18:9 schermen te ondersteunen, dat zij niet in staat zijn alles opnieuw te bouwen omwille van tijd en kosten, soit.
Volgens mij begrijp je t niet? Het aandeel is (nog) te klein. Als er dit jaar alleen modellen met een notch uitkomen betekent dat effectief dat het aandeel mét notch volgend jaar flink zal stijgen. En uiteindelijk worden de oudere modellen zonder notch uitgefaseerd. Ik ben juist blij dat Apple dit verplicht stelt, app optimalisaties van een normale iphone naar een plus model heeft echt heel lang geduurd en moet zeggen dat op de iphone x (ik heb 219 apps) bijna alle apps al geoptimaliseerd zijn en dat de adoptie ervan vele malen sneller was dan de overgang van een 4,3” scherm naar een 5,5” variant.
219? Noem ze eens op 😃
Haha liever niet, schrok er zelf ook van. Maar ja ik vind apps vaak handiger en bovendien sneller dan de websites. Ik zie apps op de iphone dan ook eerder als extensies dan wat anders. Bijvoorbeeld Pass2U waarmee je al je klantenkaarten in Apple Wallet kunt zetten of Bunq met Apple Pay. En weer andere apps om mijn netwerk te beheren thuis etc. App om sabnzb mee te bedienen agenda apps, locatie apps die me automatisch in en uitklokken als ik er ben of niet (handig voor op mijn werk). Maar als je een volledige lijst wilt dan wil ik die best geven hoor ;) haha.

Als ze nu alleen nog die nfc chip openknallen zodat ik de afvalcontainers kan openen met mijn iphone zou dat helemaal top zijn.

Overigens heb ik alleen de veelgebruikte apps op mijn homescreen staan. De rest staat in mapjes, ik gebruik vrijwel altijd spotlight search als ik een bepaalde app nodig heb.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 8 mei 2018 20:18]

Het enige dat je moet doen is:
- Een resized splash screen voorzien, maar als je een storyboard launchscreen voorziet (=geen statische afbeelding), hoef je dit niet te doen
- Een upgrade van de SDK

Die laatste kan wel wat effort meebrengen, maar bij onze projecten zijn we niet tegen issues aangelopen. Het waren een paar kliks en onze apps waren iPhone X-ready!
Ben anders benieuwd hoeveel apps er rommel gaan plaatsen, ‘om er maar iets te plaatsen’
Geen? Je heb iets meer ruimte en je kunt de oortjes op een leuke manier vullen.
Ik gok dat je dan gewoon een zwart balkje van een aantal pixels hoog aan je app kunt toevoegen? Of mag dit niet van Apple?

Edit: bril was nog niet zuiver. Staat inderdaad in het artikel.

OT: wat een achterlijke regel dan. Hieronder lees ik dat het standaard in de ontwikkelkit zit dus als het dan 1 klik op de knop is vooruit. Maar rekening houden met zo iets knulligs als die notch alstublieft zeg. Zwarte balk en klaar. Maar zal wel aan mijn lack aan design skills liggen :+

[Reactie gewijzigd door Splitinfinitive op 8 mei 2018 11:30]

Ik vroeg mij net hetzelfde af, wat wil je anders ook met die inkeping gaan doen? Knoppen toevoegen?

Ik dacht dat daar, net zoals bij android, gewoon systeem iconen in staan.
Er staan standaard systeemiconen, ja. Je app hoeft er niets mee te doen, maar het kan wel. Apps die de X niet "ondersteunen" krijgen een klein balkje boven en een grotere balk beneden. Apple wilt vooral dat de views aangepast worden zodat ze het hele scherm gebruiken, met of zonder systeembalk :)
Ik heb helaas een paar apps die niet helemaal lekker werken met de X
Wel beeldvullend, maar de app geeft kort een titel weer in de bovenste rij.
Deze valt nu weg achter de 'notch'
Tevens hebben dezelfde apps een shortcut in de onderste rij, die normaal verborgen is.
Maar om die aan te klikken druk je 9 van de 10 keer op de taskbar/homebar.

Op de 6S en 8 werken de apps gewoon goed, omdat die inderdaad 'minder' schermruimte heeft.
Je hebt nu een soort-van "Safe Area" guides in je interface builder. Als je je content binnen die guides plaatst, blijft-ie gewoon werken. De "notch" en de nieuwe "home button" is buiten de "Safe Area". Oude iOS devices hebben de "Safe Area" aan de rand van het scherm zitten (behalve top, die zit onder de tijd/status bar).

Het idee is dat je buiten de "Safe Area" wel kan renderen, maar dat de content kan wegvallen door andere elementen, zoals de home button, de "notch" en toekomstige nader te bepalen elementen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 8 mei 2018 13:33]

Zoals @Gamebuster al vermeld heb je dan geen rekening gehouden met de safe areas die in de “human interface” richtlijnen vermeld staan. Met auto layout zou het so gefixed moeten zijn aangezien die daar netjes rekening mee houd.

Zie ook: https://developer.apple.c...elines/overview/iphone-x/
Dat ik een paar apps heb die niet zo lekker werken, wil nog niet zeggen dat ik DIE moet gaan aanpassen .....

* FreshMaker wacht lekker op de developer om dat te doen hoor !!
Oh op die fiets. Ik dacht dat je ze zelf in onderhoud had 🤦🏾‍♂️

Ok neverminder dan.
Zou soms willen dat zó creatief was, maar mijn talenten liggen meer in de keuken
Zou soms willen dat zó creatief was, maar mijn talenten liggen meer in de keuken
Welke keuken?
Indiaas, Thai, ......
Altijd opzoek naar nieuwe recepten/stijlen.
Check GOT, BBQ en pizza, verder ook all over the place.
ik dacht dat jij bedoelde dat je de apps zelf had gemaakt. "ik heb een paar apps" :D :D
Tja, ik heb ook een iPhone .... ;)
Nee het punt is dat je je applicatie geschikt moet maken voor alle resoluties die Apple heeft. Waaronder die van de iPhone X. Dat is standaard geregeld in de laatste versie van de ontwikkel-kit.

Volgens mij is dit een hint dat er nog veel meer modellen komen met deze notch.
Begrijpelijk, maar zoals ik het begrijp is het niet verplicht om de ruimte naast de notch ook nuttig te gebruiken, dus de interface van de app hoeft niet aangepast te worden. Het mag gewoon dode ruimte zijn.
Je moet dan wel direct aansluiten op de notch. Dus niet nog een extra dikke rand zwart.
Tsja maar hoe moeilijk is dat? In die regionen heb je vaak interface elemtenten als knopjes voor terug of instellingen. Hier zit vrij vaak gewoon een standaard vaste kleur achter tenzij je games ontwikkeld oid. Dan is het iets meer werk, maar in veel gevallen zou je met auto layout prima uit de voeten moeten kunnen komen.
In zoverre is een game als angry birds nog niet aangepast
Een deel van de gameplay valt "achter" de notch.
Ik hou het scherm (voor mijn gevoel) alleen daar onderste boven.
Klopt, het design hoeft alleen maar door te trekken, het is niet dat er in deze 2 inkepingen functies geplaatst moeten worden.
Stel je app heeft voornamelijk een blauwe achtergrond, dan dienen de inkepingen ook met dat blauw ingevuld te worden.
Althans, dit is maar een simpel voorbeeld van hoe het er wel uit mag zien :)
Dat mag dus juist niet. Ongeveer de 1e zin in het artikel. Maar als je het zwart maakt en er wat status dingen in zet kan het juist weer wel.
Eerste regel van het artikel:
Apps en updates mogen vanaf juli geen zwarte balken meer tonen op het scherm van de iPhone X.

[Reactie gewijzigd door Empire685 op 8 mei 2018 11:27]

Mooi... maak je grijze balken.... niet gedefinieerd dus niet verboden.
Dat is natuurlijk een grijs gebied.
Dat lijkt dus niet te mogen:
Apps en updates mogen vanaf juli geen zwarte balken meer tonen op het scherm van de iPhone X.
een lcd met notch? ik dacht dat pas vanaf de oled schermen het mogelijk was schermen met afwijkende vormen te maken, sinds wanneer gaat dit met lcd's ook?
Dit is met LCD ook al een tijdje mogelijk.

Zie bijvoorbeeld de Mi Mix met ronde hoeken en een LCD scherm en de Essentieel met Notch en Lcd.
Het kan wel met lcd, het ziet er alleen niet zo mooi uit wanneer je de notch wilt weglaten:
https://www.phonearena.co...-on-LCD-displays_id103581

Ik vind het raar dat je niet mag kiezen of je een Notch wilt zien of niet..Je zou zoveel geďrriteerde mensen minder geďrriteerd maken.
de iPhone X heeft een OLED scherm.
lees het artikel, in de volgende reeks iphones zouden er 2 met oled en 1 met lcd bijkomen, allen met notch.
Huawei P20 heeft een LCD met notch.
allemaal speculatie. vaak van aandeelhouders en marketeers die er een slaatje uit willen slaan. We zullen zien wat het wordt en Apple is slim genoeg om een oplossing te bedenken.
Ming-Chi Kuo heeft een super track record dus ga er maar van uit dat deze "speculatie" gebaseerd is op betrouwbare informatie.
Hij heeft nochtans een slecht track record als het over voorspellen van de verkoopscijfers gaat.
Iedereen die zich met verkoopcijfers bezig houd heeft een vrij slechte trackrecord. Hoe ze het doen weet niemand, maar keer op keer breken ze weer een verkooprecord. Men denkt vaak nu houd het een keer op, maar dat gebeurt dan toch niet.
Ik zie in dit nieuwsbericht geen verkoopcijfers staan. Volgens mij ging het hier alleen over de vereiste aanpassingen in apps ivm de notch.
Het gaat hier duidelijk over de track record van Ming-Chi |:(
Als je als ontwikkelaar een beetje met je product bezig bent heb je al lang een update uitgebracht die iPhone X ondersteuning toevoegt. Je haalt er zo de apps uit die niet "in house" ontwikkeld zijn en waar men niet over de "long-term support" heeft nagedacht bij de aanbesteding :P
Meestal wordt een app bouwen als een eenmalige uitgave gezien helaas. Gelukkig is Apple vrij strict als je niet bij blijft.
Dat maakt dan niet uit. Als je geen update uit brengt hoef je niet nu ineens een update uit te brengen. De app blijft gewoon werken. Pas bij een update wordt deze restrictie er op gelegd.

Wellicht dat Apple over een jaartje of 2 zegt dat elke app die er geen ondersteuning voor heeft uit de store gehaald wordt, maar die stappen maken ze niet snel gelukkig.
Zijn laatst niet alle 32-bit only apps uit de store verwijderd? Alleen als je de app al hebt “gekocht” kan je hem nog downloaden.
Klopt, dat hebben ze ook pas gedaan nadat het al een zeer lange tijd mogelijk was om 64-bit applicaties te maken. (Al sinds 2013!). Dat heeft dus 4 jaar geduurd voordat de apps pas verplicht werden om dit te gebruiken.
True en was opzich ook wel logisch aangezien alles boven de iPhone 5 nu een 64-bit only OS heeft. 32-bit apps doen het dan gewoon niet.

Maar meer om te illustreren dat als er een bedrijf is wat duizenden apps tegelijk de deur uit mietert doordat niet aan richtlijnen wordt gehouden dan is het Apple wel. Ze maken de stap niet heel snel en vooraf is het ook goed duidelijk gemaakt, maar dan doen ze het ook echt.
Mooi hoe developers nu naar oplossingen/opvulling moeten zoeken voor een probleem dat in eerste instantie niet eens zou moeten bestaan mi..
Als je je app goed ontworpen had hoefde je helemaal niets te doen anders dan de boel opnieuw te compileren.
Zo simpel lijkt me dat toch niet, als je UI gebruikt maakt van een balkje bovenaan het scherm, wordt die nu dus onderbroken. De boel simpelweg omlaag schuiven (waardoor je dus de bovenste regel zwart maakt ofzo) mag dus juist expliciet niet van Apple.

Wellicht geen grote ingreep, maar je zal toch een UI-aanpassing moeten doen.
Je zet de bovenkant van het balkje vast aan de top v/h scherm (top of container). De onderkant zet je relatief aan de content in de balk, de bovenkant v/d content zet je relatief aan de "Top Layout Guide" .

Op de X is de top layout guide een stukje onder de notch, op een toestel zonder inkeping zit deze net iets onder de bovenkant v/h scherm. Aan de onderkant heb je hetzelfde met de "Bottom Layout Guide" welke op de X wat extra ruimte overlaat.

Als je dus de top/bottom layout guides gebruikt om de grootte van je content-area te bepalen, en de container om grootte v/d achtergrond (zoals de bedoeling is) dan gaat het vanzelf goed op de X.
Precies dit. En als je auto layout gebruikt hoef je echt vrij weinig te doen. Ook bij apps met custom background. In principe zou je dat artwork namelijk ook met overlap moeten maken om voor de ronde hoeken van het scherm te corrigeren.

De top balk is nu 148 px hoog en daar kun je prima mee werken als je het in begin al netjes relatief hebt neergezet.
Het standaard balkje die je bovenin hebt wordt automatisch hoger. Heb je er zelf 1 bedacht/gemaakt dan moet je die handmatig hoger gaan maken inderdaad.
En dat hangt er maar net vanaf wanneer je je app hebt ontwikkeld. Mijn app's zijn ontwikkeld in 2015, dan loop je er toch wel tegenaan dat je bepaalde dingen op een nu 'moeilijke' manier hebt opgelost omdat er in 2015 geen alternatief was.

Maar inderdaad, nieuwe app's zijn zonder al te veel moeite werkend te krijgen voor de iPhone X
Je zal toch naar de nieuwste SDK moeten om te submitten, als je dat doet en je maakt gebruik van Auto Layout dan is het een fluitje van een cent om de boel aan te passen.
De apps zijn wel up to date, maar het is opgezet in 2015, De GUI is niet aangepast, omdat dit niet nodig was.

De updates van Swift 1 tm 4 zijn allemaal doorgevoerd, om maar een voorbeeld te noemen. En nee, ik maakte/maak geen gebruik van auto layout.

Maar zoals je zelf al aangeeft, het kost wel enige moeite. Meer dan alleen het compilen van de app.
En nee, ik maakte/maak geen gebruik van auto layout.
Tja, AutoLayout bestaat toch al weer een tijdje. Het is mijn ervaring met Apple dat je met dit soort dingen gewoon met de tijd mee moet. Als je nog geen gebruik maakte van Auto Layout dan is dat dus gewoon een stukje technical debt die je nu moet inhalen.
Mag ik vragen welke app het om gaat? Lijkt mij leuk eens te bekijken of je statement dat het niet nodig was/is echt klopt. Dat vraag ik mij af namelijk.
Sowieso is het niet altijd even makkelijk om een build systeem van 3 jaar geleden weer aan de praat te krijgen, maar dat hangt veel af van de gebruikte tools.
Of het nou een notch was, of een andere feature, developers moeten nu eenmaal naar oplossingen zoeken bij nieuwe features. Net zoals destijds de iPhone 5 een langwerpige scherm had.
Wat een onzin.
De notch + onderkant van het scherm worden automatisch opgevuld met de notificatie/status balk en de virtuele home knop.

Het enige wat developers moeten doen is gebruik maken van de extra verticale ruimte.
Elke goed ontworpen app zou met een simpele recompile al moeten werken.
Op Android moeten developers ook verschillende aspect ratios ondersteunen dus waarom op iOS niet?.
De notch is met Vivo's Apex prototype toch al passé? 98% scherm, in-scherm vingerprintlezer (met meer dan acceptabele latency) en uitklapbaar selfie cam.
Ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat schermen met inkeping een tijdelijke oplossing zijn.
Als ze die op grote schaal weten te maken met een acceptabele yield en het bewijs dat die frontcamera het blijft doen na duizenden keren uit- en inklappen...
Dat kost veel geld, en ze hebben liever een notch, die is goedkoper en ze verdienen er nog flink aan ook. De consument koopt wel. Het is nieuw en "revolutionair". En oerlelijk, maar dat is mijn mening.
Als je een pinball app maakt kun je daar wel leuk de flippers kwijt. Als gat kun je (een deel van) de notch gebruiken.
Het gat is te breed. Als je hem smaller maakt moet je alsnog de flippers verhuizen. Je zou er wel evt. score of andere info neer kunnen zetten. Bij die phone met die nipple zou het opzich kunnen.
Dat is best leuk bedacht!
Als je dat deel van de inkeping moet gebruiken lijkt me dat voor veel spelletjes-apps ook een probleem, bijvoorbeeld Minecraft. Maar eh... als geen zwarte balken mogen mag een andere kleur balk dan wel?
If OS = IOS maak dan groene balk met inkeping bovenaan ;)
De eis die Apple stelt aan nieuwe apps en updates versterkt de vermoedens dat de fabrikant dit jaar meer modellen met een inkeping in het scherm gaat uitbrengen. Volgens geruchten presenteert Apple dit jaar in september drie iPhones met inkeping; het zou gaan om een 6,1"-model met lcd en twee varianten met oledschermen van 6,5" en 5,8".

Dat zou betekenen dat ook de nieuwe Iphone SE misschien een notch heeft en minstens 5.8" is? Ik heb dit toestel ooit gekocht omdat hij zo compact is. Als ik even reken past in dit formaat maximaal een 5" scherm. Daarnaast zijn er roddels over het weglaten van de audioplug. Gaat voor mij dus niet de goede kant op.
Triviale apps gebouwd is storyboards vooral met navigation controller waren gewoon meteen goed, maar apps met nested views waren nog wel eens lastig. Coded views waren het meest irritant aangezien sommige elementen die ik moest gebruiken alleen onder iOS 11 bestaan. Maximaal 4 uur besteed aan één app maar de rest was even een uurtje doorklikken en aanpassen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True