Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties
Bron: Hardwareinfo.net

Bij Hardwareinfo.net vond ik net de press release van de nieuwe Creative Sound Blaster PCI512. Deze budget analoge geluidskaart ondersteunt EAX, 4 luidsprekers en is eind deze maand voor net geen 200 piek verkrijgbaar:

Creative Labs Europe, de toonaangevende leverancier van oplossingen voor de Personal Digital Entertainment (PDE) markt, kondigt zijn Sound Blaster PCI512 geluidskaart aan, de budgetvriendelijkste, analoge EAX-geluidskaart met vier kanalen, om 3D-games te verrijken met surround sound van hoge kwaliteit. De Sound Blaster PCI512 zal vanaf oktober zowel on line als in de winkel leverbaar zijn voor NLG 199 en BEF 3690.

De Sound Blaster PCI512 biedt de meest nauwkeurige 3D positionele audio die momenteel mogelijk is. Met hardwareondersteuning voor EAX(tm)-compatibele technologie biedt de PCI512 een ongelofelijke onderdompelende audiokwaliteit met de krachtige combinatie van hardwareversnelling en multi-luidsprekerondersteuning voor een groot aantal ondersteunde games en multimedia-titels.

De gebruiker kan een bijzonder realisme in games, muziek en andere audiotoepassingen ervaren die dat van een gewone "surround sound" overstijgt. Het geluid komt letterlijk uit alle hoeken van de kamer, met extra realisme en sfeer. [break]Check Hardwareinfo.net voor de rest van het persbericht. Tevens is er de press release van de Live Platinium 5.1 (Player) te vinden, die info kon je hier ook al lezen.[/break] Creative Labs Europe, de toonaangevende leverancier van producten voor de Personal Digital Entertainment (PDE) markt, introduceert een nieuw gamma Dolby Digital audio-oplossingen. De nieuwe high-end Sound Blaster Live! Platinum 5.1 van Creative is verkrijgbaar voor NLG 649 of BEF 11990. Deze kaart kan je beschouwen als de meest geavanceerde Dolby Digital 5.1 audio-oplossing. Verder wordt ook de Sound Blaster Live! Player 5.1 geïntroduceerd, een nieuwe instapkaart, voor slechts NLG 269 en BEF 4990. Door één van deze kaarten te combineren met de nieuwe DeskTopTheatre 5.1 DTT2200 luidsprekers kan je je luisterervaring maximaliseren, want dit is de ideale configuratie om PC-DVD films te bekijken, muziek te componeren of te beluisteren, games te spelen, of MP3- en andere digitale audiobestanden te creëren en te beheren.

Deze verbeterde versies van de bekroonde Sound Blaster Live! geluidskaarten zijn nu voorzien van een ingebouwde digitale decoder, zodat je multi-kanaalluidsprekers kunt aansluiten, of ook een thuisbioscoopsysteem dat klaar is voor Dolby Digital, voor een overrompelende 5.1 surround sound. Met ingebouwde ondersteuning voor configuraties met twee, vier of zes luidsprekers zijn deze producten één van de meest flexibele oplossingen op de markt voor spelliefhebbers en PC-DVD kijkers.

De Sound Blaster Live! Platinum 5.1 is voorzien van de innoverende Live!Drive IR (infrarood) connectiviteitsmodule op het frontpaneel, zodat je heel eenvoudig digitale en analoge toestellen, zoals home-stereo-ontvangers, MIDI-instrumenten, MiniDisc(tm)-spelers en een hoofdtelefoon, kunt aansluiten en regelen. Bij de kaart hoort ook een handige draadloze afstandsbediening met scherminformatie (OSD), voor eenvoudige navigatie van kwalitatief hoogstaande weergave en entertainment-selectie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik heb het vermoeden dat na de overname ze gewoon Aureal, A3D laten dood gaan.. op z'n zachts gezegt... Dit is op zich jammer. Creative zal erg dominant worden wat betreft de geluids 3d standaard. Aan de andere kan hoeven spelontwikkelaars nu maar rekening te houden met 1 standaard, EAX, de standaard van Creative. Ik hoop ook dat we binnenkort dan meer spellen met EAX-ondersteuning mogen verwachten.
Toen A3D een concurrerende technologie was, wilde creative ze misschien wel weg hebben. Nu A3D van Creative zelf is, zullen ze er echt wel wat mee doen.
A3D was al failliet, dus al buitenspel. En nu kan Creative dus zelf een beter product op de markt zetten (door bv A3D te gaan gebruiken).

Concurrentie zit niet stil en zal met bv Canyon3D op den duur Creative wel inhalen.
Bij Creative zit men echt niet stil en wil men steeds een beter product maken, al was het maar om gebruikers straks hun SB-live te laten upgraden door een beter product (zelfscheppende markt noem ik dat :)).

[edit], je kan dus A3D ook toevoegen aan je eigen technologie, niet vervangen. (We are the borg.... :))
Ik denk dat ze niks met A3D zullen doen... Als je mijn thread boven leest.. dan begrijp je dat A3D alleen over 2 boxen ( kan ook over 4 maar voornamelijk over 2 ) kan en EAX echt over 4 kanalen verdeeld wordt. EAX werkt gewoon beter en geeft mooier geluid. Ik denk dat ze Aureal gebruiken om in de toekomst een op volger van EAX ( misschien EAX2 ) zullen ontwikkelen om nog beter geluid te creeren.
Dat A3D maar twee speakers gebruikt staat idd in je eerdere post, helaas is het niet correct en worden er wel 4 kanalen gebruikt. Dit in combinatie met de realtime calculatie van geluidseffecten geeft een realistiser geluid dan EAX wat met fixed presets werkt.
Dat jij EAX beter en mooier vind is een persoonlijke mening. Ik denk dat als je de meeste gamers vraagt A3D beter uit de bus komt.
Nou eax2.0 (en 3.0 :? ) bestaat volgens mij al dus het ze zullen het wel anders gaan noemen.
Volgens mij is het EAX 1 en Live!Ware 3.0 :)
ik verwacht dat creative strax gewoon met EAX 2 komt, waarin EAX technologie bijgeschaafd is met A3D technologie.
a3d ondersteund 3d geluid door 2 boxen, maar a3d 2.0 heeft al standaard support voor 4 boxen. Overigens is A3d geluid veel "mooier "dan EAX....A3d is makkelijker te schrijven an EAX...dus A3d zal echt niet doodgaan....Creative zal wel gek zijn om A3d zo de graf in te sturen...(waarom hebben ze aureal overgekocht als ze denken dat EAX beter is??)
Euhm, hoe kom je erbij dat A3D mooier klinkt? Ik heb EAX en A3D gehad op mijn PC, eerst A3D op mijn terratec Soundsystem DMX en daarna EAX op mijn (huidige) Soundblaster Live! Platinum en ik vind echt niet dat A3D zoveel beter klinkt... Bovendien zal met de integratie van DVD en PC (-games?) en dus het 5.1 geluid in je PC de verkoop van multi-speakersets ook wel stijgen. Denk maar aan de FPS1000 en 2000 en de DTT2500 van Creative. Als je dat meerdere kanalen geluid wilt benutten MOET je bijna wel meerdere speakers opstellen. Hoewel A3D dat wel ondersteund werkt EAX inderdaad veel eenvoudiger, vooral voor de programmeurs, die nu heel eenvoudig de plaats van de geluidsbron aan hoeven te geven en niet met ingewikkelde wiskundige formules uit hoeven te rekenen hoe ze uit 2 (of 4?) boxen het geluid toch 3D moeten positioneren.

Bovendien: EAX werkt hoe het in het echt ook gaat, A3D nept gewoon je oren. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik kon dat geintje wel horen (moet je wel je best doen, maar toch). Wel leuk is aan A3D dat het ook werkt met een hoofdtelefoon, hoewel wel veel slechter.
Waarom A3D?

één woord: koptelefoon!

(Trouwens volgens mij neemt vortex(2) chipset die wiskundige formules voor zijn rekening die je oren moeten neppen. komt dus geen progammeur meer aantepas.
Dat zeg ik toch? Maar feit blijft dat het voor het programmeren moeilijk blijft en EAX gewoon veel "echter" werkt. Moet geluid van achteren komen? Dan komt het ook echt van achteren. Inderdaad is het met EAX onmogelijk om uit een hoofdtelefoon 3D geluid te krijgen, maar als je echt goed 3D wilt gebruik je toch geen hoofdtelefoon???
Waarom zou je geen koptelefoon gebruiken voor 3D sound. Je hoofd heeft maar twee oren. twee boxen erop (koptelefoon) en goeie filters er op toepassen om voor oorschelpen en dergelijken te corrigeren en 3D geluid is te generen.

Simulatie zou natuurlijk nauwkeuriger gemaakt kunnen worden door de diameter van je eigen hoofd in de berkenningen mee te nemen. Ook zal eigenlijk ook geluid op je schedel over moeten brengen om het echte werk te leveren.

Nog een reden om koptefoon te gebruiken voor 3D geluid is dat het altijd zo moeilijk is om een box achter je te plaatsen. (is vaak namelijk openruimte)

En over neppen gesproken. Een surround speakerset kan alleen 2D geluid weergeven. Om 3D geluid te krijgen moetje als nog het geluid vervormen om een geluid van boven of beneden te laten komen.


<font color=#786562>* \'Trias\' Trias hijgt even na na dit betoog.</font>
waarom hebben ze aureal overgekocht als ze denken dat EAX beter is??
Nou daar kan ik simple reden voor verzinnen namelijk, dan was de technology naar een concurent gegaan. En had Creative niet erg relaxed monopoly op 3d consumer geluidsmarkt.

Trias denkt overigens ook dat creative wel gek zou zijn om de Aureal technology te laten rotten. Aangezien dit de enige manier is om 3d sound op je koptelefoon te krijgen, wat samen met forcefeedback erg cool effect schijnt te geven. (heb zelf het nog niet in actie gezien)
Hmm... SB Live => SB Live Platinum => SB Live Platinum 5.1
Ensoniq AudioPCI => SB64 PCI => SB128 PCI => SB512 PCI ?
Volgens mij is de SB 512 PCI dus een doorontwikkeling van de Ensoniq AudioPCI die een paar jaar geleden door Creative is gekocht. Als dat zo is, gebruikt deze dus geen EMU10K (zoals hierboven ergens geinsunueerd wordt) en heeft dus ook andere drivers nodig (wat dus ook zo is). Gezien de SB128 lijkt het mij eigenlijk erg sterk dat de SB512 dan zoveel beter gaat zijn dan de SB Live Player 1024 bijvoorbeeld die dus veel goedkoper is. Qua specs heb ik eerlijk gezegd het idee dat ie gewoon minder gaat zijn. Een hoop marketinggeblaat van Creative dus om de kaart van de voormalige Ensoniq engineers de markt in te pushen. Even wachten tot er wat reviews gaan verschijnen, want ik vermoed dat deze kaart dan afgekraakt gaat worden.

/update
I stand corrected. In de specs staat inderdaad EMU10K1. In dat geval is de naam van deze kaart vreemd gekozen, want hij onderscheid zich in naam van de Live familie en in de specs staat ook:
Live!Ware Upgrades NA
. Live!Ware werkt dus niet met deze kaart. Verder gaat deze kaart dan in hetzelfde prijssegment zitten als de SB Live Player 1024 en voor de gewone gebruiker geldt: 1024 > 512, dus kunnen ze beter de Live Player kopen die ook even duur is. Een vreemde naam voor een vreemde kaart dus.
Volgens mij is de SB 512 PCI dus een doorontwikkeling van de Ensoniq AudioPCI die een paar jaar geleden door Creative is gekocht. Als dat zo is, gebruikt deze dus geen EMU10K
Op www.soundblaster.com/products/sb512/specs.asp staan de specs van het kaartje en daar staat toch echt bij dat de SB512PCI de EMU10K1 synthesizerchip heeft.
Even op een rijtje:

-Sb Live original, 4x out, digital out (add-on kaart)
-Sb Live Value 4x out geen add-on of digital out
-Sb Live platinum, 4x out, digital out (live! drive)
-Sb Live 1024 , 4x out, digital out (LDriver als optie)
-Sb Live Player 5.1, 6x out, digital out
-Sb Live platinum 5.1, 6x out, digital out (Ldrive)
-Sb 512 4x out geen add-on of digital out

en allemaal gebruiken ze exact dezelfde chip (Emu101K of iets dergelijks).
en allemaal dezelfde drivers behalve de PCI512, die appart wordt aangegeven. (zodat ze extra laat nieuwe drivers voor hun budget kaart kunnen uitbrengen)

dus als je naar het kaartje kijkt:
is die "nieuwe" PCI512 eigenlijk hetzelfde als de oude Live value, maar dan wat meer gecastreerd doordat het andere drivers moet gebruiken, die speciaal op de budget markt zijn "afgesteld".

en is de Live! kaart van de Player5.1/ platinum 5.1, gewoon hetzelfde als de normale platinum/player 1024, met het kleine verschil dat je via software kan instellen of de gele digital out gebruikt wordt als digital out of als 2 extra analoge outputs.

Ja, creative heeft echt weer revolutionaire produkten op de markt gebracht. }>
Dat kon je ook al zien aan de prijs hoor!!! Mooie afroompolitiek van Creative.....maar nog niet echt een hogere meerprijs voor een AB met LCD!!!
EAX is geen 3D-geluid .uit. EAX bevat een batterij effecten waarme wordt geprobeerd 3D-geluid te benaderen. (Hey kep dr zelluf 1)
Die Vortex-chips van voorheen Aureal schijnen dus wel modellen te bevatten waarmee je 3D-audio kunt creeren.
Mooi wordt het dus pas echt als je zowel een Vortex II als een EMU10K op je audioplank hebt zitten.
Als je er zelf eentje heb zal ik er toch maar eens wat meer mee gaan spelen :)

Door middel van EAX kun je WEL echt 3d-geluid laten horen. Wat jij bedoeld zijn de audio-enviroments. Deze simuleren 3d-geluid op bronnen waarbij echt 3d-geluid er niet is (zoals bij mp3s. die zijn gewoon stereo maar niet 4/5.1 kanaals dus kun je er een effectje overheen gooien.

Programmeurs die spellen maken kunnen WEL alle boxen apart aansturen en dus wel degelijk 3d-geluid maken. De meest simpele manier om dit even een te tonen is door in het sblive-panel even naar SPEAKERS te gaan en op TEST te drukken....of gewoon eens een spel als need for speed in the stellen op EAX en te gaan racen... (in unreal vind ik het trouwens ook behoorlijk indrukwekkend klinken).
Ehm Eelco, dat is dus die benadering van 3D door gebruik te maken van effecten. De EMU10K is nou eenmaal een DSP en geen processor voor psycho-acoustische signalen zoals de Vortex.
Voor een simpele, edoch, puntige uitleg over 3D-geluid verwijs ik eenieder naar de Kijk van alweer een aantal maanden geleden.
Dat is nog eens goed nieuws! Iniedergeval een teken dat Creative iets met de EAX technology gaat doen..

Update:
sorry klein foutje :)
ik was dus in de war met EAX en A3D

maar dan snap ik nog steeds niet waarom de Soundblaster Live zoveel duurder moet zijn als dit kaartje al nagenoeg perfect is..
Nogal logisch dat ze daar wat mee doen; ze hebben het zelf ontwikkeld.
Ik denk dat jij A3D bedoeld van Aureal. Maar daar doen ze dus (nog) niks mee. Maar dat is ook wel logisch, want op zo'n korte termijn na de overname kun je zoiets nog niet geimplenteerd hebben.
Ik denk dat ze niks met A3D doen. A3D is een techniek om over 2 boxen het effect te creeren dat het geluid achter je vandaan komt, door met verschillende golflengtes te werken. EAX werkt in tegenstelling tot A3D met 2 dubbele kanalen. Wat betekend dat het geluid ECHT van 4 verschillende lokaties vandaan komt. Voor programmeurs is het makkelijker om voor EAX is te maken dan voor A3D. Ik heb beide kaartjes gehad en ik moet zeggen dat het geluid van de SbLive mijn Diamond Sonic Impact zwaar overtreft. Mijn voorkeur gaat daarom zeker uit naar EAX en ik denk dat we A3D in de toekomst niet meer zullen terug zien.
Uh gast..volgens mij zit je een beetje mis. Creative EAX komt niet 'echt van 4 verschillende locaties' Sterker nog EAX komt JUIST NIET van verschillende locaties. EAX kan namelijk geen 3D postites berekenen van meer dan 1 geluidsbron. Het meeste dat EAX doet is een voorgeporgrammeerd filter over het geluid heen gooien (onderwater, stenen hal e.d.) Bij A3D wordt dit actief berekend (ok, de pussy-pc's krijgen dus ook een performance hit) maar het is tenminste echt 3D berekend. Bij A3D 2.0 worden zelfs de weerkaatsingen berekend. EAX kan in hier in geen manier tegenop. A3D is gewoon al een paar stappen verder. Maarja Creative zal diet nooit toegeven en A3D is verdoemd |:( (dom dom dom Creative)
dan heb je de diamond MX300 nog niet gehoord.
die gebruikt A3D 2.0 (terwijl de sonic impact 1.0 gebruikt)en klinkt vele malen beter dan EAX van de live :9
Het zou ook nog leuk zijn als ze er ook technieken van areal in verwerken :D
Misschien een beete doordacht hoor, maar kan het niet zo zijn dat creative de chip van aureal heeft gebruikt. Die van naam hebben veranderd naar eax en zo zeggen dat zij de meest revolutionaire chip kwa 3d geluid hebben ontwikkeld.

Ik zie het ze nog wel doen eigenlijk aangezien er wel meer bedrijven zijn die dit doen.
De PCI512 heeft ook de EMU101K chip (van de live) en niet een van de ensoniq tech chippies (als iemand mij ooit nog eens kan uitleggen wat het verschil is tussen al die ensoniqPCI, PCi64, PCI128, vibra128, SB16 PCI kaartjes zijn)

De PCI512 bestaat al een hele tijd in amerika, (Europa had de SB Live Value) en als het dezelfde kaart is heeft het de Emu101K chip
De latere Ensoniq AudioPCI kaarten, de SB PCI 64 en de SB PCI 128 verschillen alleen in drivers. In Linux worden ze dan ook gewoon als 1 kaart behandeld (ES1371). De Vibra ken ik niet. Als de SB PCI 16 lijkt op de ISA SB16, dan is het een compleet andere kaart. De SB16 had nog een OPL3 (FM synth chip). De Ensoniq AudioPCI heeft helemaal geen synth chip, dat gebeurt allemaal in software.
Wat een oplichters bij Creative :(
De Sound Blaster PCI512 biedt de meest nauwkeurige 3D positionele audio die momenteel mogelijk is.
De Sound Blaster heeft helemaal geen 3D positionele audio, dat heeft alleen Aureal. En die hebben ze kapot geprocedeerd :r
Anders lees je eerst even een paar posts hierboven :Z
Dit is weer zo'n typisch geval van je onterecht bedrogen voelen :)
Ik heb net de Live Platinum gekocht met Live Drive II kreeg wel 90 piek terug maar toch voel me best genaaid. Nu het volgende:
Zoals eerder gezegd heeft dit ding exact dezelfde chipset, en deze is een soort flash chip die altijd up te daten is. Nou is mijn vraag of ik die van mij dolby digital kan late ondersteunen.
Door twee ander poorten in te leveren voor 2 extra boxen. En hoe moet ik dat ding Dolby Surround Prologic van mijn versterker laten ondersteunen?

thnx laterz
er verschijnt vast wel iets op tweakers zoals: soldeer je sblive om naar een sblive 5.1

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True