Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Apple maakt iOS 11.3 met batterijconditiefunctie beschikbaar

Apple heeft donderdagavond iOS 11.3 vrijgegeven. De update brengt onder andere de functie 'Batterijconditie' naar iPhones, waarmee gebruikers inzicht krijgen in de capaciteit en het terugschroeven van de prestaties ongedaan kunnen maken.

Na het doorvoeren van de update naar iOS-versie 11.3 kunnen gebruikers van een iPhone 6 of later model de 'Conditie van de batterij'-functie vinden via het Batterij-menu in de instellingen. De functie bestaat uit twee onderdelen. Met Maximumcapaciteit toont Apple het percentage van de capaciteit dat over is ten opzichte van toen de accu voor het eerst in gebruik genomen werd.

Bij het onderdeel Piekprestaties maakt iOS duidelijk of een energiebeheerfunctie is toegepast omdat de staat van de accu verslechterd is. In de praktijk betekent dit dat de software de prestaties verlaagt om te voorkomen dat pieken in de stroomvraag ervoor zorgen dat de accu te veel wordt belast en de iPhone zich uitschakelt. Apple kreeg hier veel kritiek op omdat het bedrijf het verlagen van de prestaties had verzwegen.

Andere vernieuwingen in iOS 11.3 zijn een update van ARKit naar versie 1.5. De functie kan nu virtuele objecten op verticale oppervlakken zoals posters tonen bij de augmentedrealityweergave. Ook is de resolutie van de weergave via de camera verhoogd en is er autofocus. Ook zijn er vier nieuwe Animoji voor iPhone X-gebruikers en kunnen bedrijven met klanten chatten via Business Chat in Messages.

Tenslotte brengt iOS 11.3 een heleboel bugfixes en patches voor beveiligingsproblemen naar het besturingssysteem, waaronder een reeks pleisters voor WebKit en een voor Safari die impact had als een gebruiker een kwaadaardige site bezocht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-03-2018 • 21:15

274 Linkedin Google+

Reacties (274)

Wijzig sortering
Gisteravond de update gedaan. Vreemde zaken neem ik waar...

Ik heb een IPhone 6 Plus van 2,5 jaar oud en die intensief in gebruik is (werk + privé). Ik ben iemand die netjes omgaat met zijn batterij, om de levensduur te maximaliseren. Dus nooit onder de 20% (liever 40%), bij 100% weer van de oplader af, vaker liever kleine stukjes opladen dan hele batterij opladen, etc (wat Apple ook adviseert, zeg maar).

Hij was al zeker meer dan een half jaar irritant traag, over verschillende updates heen.

Voorbeeld: camera openen voor een foto of Office Lens: secondenlang moeten wachten (je afvragen of je ‘m wel aangeraakt hebt) voordat de camera echt opent. Zelfs dat àls hij dan in beeld kwam (met de ‘animatie’ vanuit de rechteronderhoek, steeds groter wordend cirkelsegment), dat met horten en stoten gebeurde en je daarna nog een tijd moet wachten op camerabeeld (wèg fotomoment, of collega’s die vragen of die foto van dat whiteboard nou al eens is gemaakt).

Na de update gisteravond ben ik meteen naar de betreffende instelling gegaan om het knopje om te zetten waarbij de iPhone weer maximale prestaties zou hebben (desnoods ten koste van een uitvallende telefoon vanwege een slechte batterij; dat was tenslotte het verhaal van Apple, nietwaar?).

Wie schetst mijn verbazing dat bij de instelling ‘Batterijconditie (Bèta)’ staat dat mijn maximale batterijcapaciteit nog 88% is (best goed, na 2,5 jaar en intensief gebruik), en bij ‘Piekprestaties’ staat ‘Je batterij ondersteunt momenteel normale piekprestaties’ (en geen knopje om iets om te schakelen, te kiezen tussen snelheid en veiligheid, zoals ik had verwacht).

En tegelijkertijd is mijn iPhone met deze update weer ouderwets snel. Vandaag verschillende keren dingen uitgeprobeerd (waaronder het cameratestje), en alles werkt gewoon snel zoals het hoort...

Dat vind ik heel vreemd! Ik kan geen andere reden voor bovenstaande bedenken dan dat een (moedwillige?) vertraging is opgeheven met deze update. Want: de nieuwe software heeft geen reden gevonden om mijn piekprestaties terug te schroeven en de telefoon is weer snel zoals het hoort.

Het enige kan nog zijn dat na de update de telefoon opnieuw is gestart, en daardoor dingen sneller zijn. Maar dàt had ik bij eerdere updates ook niet (traagheid was voor mij vaak reden om opnieuw op te starten, maar steeds zonder resultaat).

Ik krijg nu zelf het gevoel dat Apple ouder wordende telefoons tòch trager maakte om mensen te stimuleren een nieuwe te kopen, maar toen in de media dat vermoeden steeds sterker werd en Apple wel mòest reageren, ze het verhaal van ‘bescherming tegen uitvallen door een zwakker wordende batterij’ hebben verteld. Echter, dat verhaal strookt dus nu helemaal niet met mijn ervaringen van de laatste update...

En nee, ik ben standaard geen complotdenker en ben een tevreden, maar kritische iPhone- (alleen iPhone, geen andere Apple-spullen) gebruiker sinds 2010. Wil niets anders als telefoon.
Overigens staat 11.4 al weer voor de deur met alle eerder aangekondigde ClassKit en Shared iPad. Ik hoop deze week al een beta te kunnen mogen testen op mijn iPad.

Wat mij betreft mogen ze net zo lang punt versies van iOS 11 uitbrengen totdat het gewoon klaar is, ik zit echt niet meer op die geforceerde jaarlijkse releases van Apple te wachten. macOS werd er niet beter van, iOS ook niet.

Ship it when it's done.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 29 maart 2018 21:38]

Volledig mee eens, maar het lijkt erop dat Apple dat nu ook snapt. iMessage in the cloud en AirPlay 2 zijn al een paar keer uitgesteld. Daarnaast gaan we geruchten dat iOS 12 een sanity release gaat worden ala snow Leopard en mountain lion.
Wat natuurlijk mooi is. Ik heb zelf heel weinig problemen met iOS 11, maar het is inderdaad wel zo dat er veel updates gepushed zijn en meerdere slordige fouten zijn geweest plus wat beveiligingsproblemen. Dat Apple nu even een momentje rust neemt met nieuwe features en de boel compleet gaat opschonen is een goed teken. Met MacOS/OS X heeft dat ook wonderen gedaan. Qua features zijn iOS 10 en 11 een goede inhaalslag geweest, blij dat ze nu even gaan focussen op extra betrouwbaarheid en veiligheid.
Komt Airplay 2 dan eindelijk in 11.4?
Hopelijk bevat 11.4 wél Airplay 2.

Maar goed, ik vind .x releases met een handje vol nieuwe features ook prima. Heb je vaker wat te spelen en de major releases hoeven geen potje te worden. Want eerlijk: de laatste jaren is het een puinhoop.
Als Apple nu de stockapps ook nog via de AppStore van nieuwigheden kan voorzien is het helemaal mooi.
Kun je de major releases houden voor flinke under the hood updates en nieuwe technologie én de boel eens lekker opruimen.
En stilletjes worden service workers eindelijk geïntroduceerd. Nergens in de release notes te vinden. Maar je kunt nu eindelijk op iOS een start maken met Progressive Web Apps (PWA's). Nog niet alle features worden ondersteund helaas. Zo kun je nog geen push notificaties ontvangen.

Grote concurrent voor Apple. De PWA. Want ze verdienen miljarden aan hun app store. Maar ze gaan er wel in mee. Al is het nog erg stil bij de introductie.
Wel belangrijk maar bij Safari updates worden web standaarden eigenlijk nooit specifiek genoemd.

Overigens hebben wel meer bedrijven boter op hun hoofd. Je kunt wel uitrekenen waarom Chrome achterloopt bij privacy features of AdBlocking.

Ik hoop wel dat ze de vaart er een beetje in blijven houden qua updates vanaf nu

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 maart 2018 12:42]

Goed nieuws, thanks voor de info. Heb een klein one page web app projectje waarvoor ik liever geen hele app ontwikkel aangezien het makkelijk in JavaScript kan (niet dat ik JavaScript zo fijn vind, maar als je toch al een web versie hebt...). Als je dan met PWA's zoals op Android toch enigzins een app ervaring kan bieden scheelt me dat veel gezeur met de app store.

@Sp00n is dit de bron waar je op wijst? Of heb je er meer info over?
https://news.ycombinator.com/item?id=16709769

Ik heb een tijdje terug deze wel gelezen:
https://www.computerworld...future-with-web-apps.html

Ik ben wel geinteresseerd in een plain JS hello world appje wat op de iOS homescreen gezet kan worden buiten de store om :D

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 30 maart 2018 17:56]

https://webkit.org/status/#specification-service-workers

Maar er zijn een hoop meer bronnen.

Dit is wel een leuk artikel over de service workers op iOS https://medium.com/@firt/...ios-are-here-d00430dee3a7 Daarin krijg je goede uitleg wat er al wel en niet kan.
Dat moet je ook niet doen. Je kan denk ik met alles even wachten voordat je update naar de nieuwste versie. Er gaan altijd wel bugs en glitches tevoorschijn komen. Als je nog niet update en naar bijvoorbeeld reviews kijkt dan heb je er geen last van. In de tussentijd komen er toch patches uit.

[Reactie gewijzigd door RoffaboyS op 30 maart 2018 15:31]

Mwah 11.3 heb ik meteen geïnstalleerd aangezien ik de betas altijd volg en niemand problemen had. Maar ik heb pas bij 11.2 11 op mijn telefoons gezet, eerder had ik er geen vertrouwen in.
Heb m al een tijd draaien beta

Beta 2 had een goede batterylife
Maar de laatste blehhhh
Batterijverbruik vergelijken in een beta... Je ziet het elke keer weer, en elke keer is het antwoord hetzelfde: die cijfertjes tijdens beta zeggen niets. ;) Er wordt volop in debug modus gedraaid op allerlei aspecten tijdens een beta, dus de SoC werkt een stuk harder - dus je accu kan flink drainen.

Eenmaal geupgrade naar stable kijken of het na een dag of 2 a 3 weer normaal is, dan pas kan je iets zinnigs zegen over de batterijduur. :P
@dogan2010 bedoeld volgens mij dat het verschil in battery life tussen de beta 2 en de huidige beta achteruit is gegaan, correct me if im wrong ;)
Dan gaat het punt van @WhatsappHack nog steeds op. Bij het draaien in debug modus worden veel meer diagnostische gegevens verzameld die de foutopsporing (engels: Debugging) bevorderen. In een officiële release is alles geoptimaliseerd en mag men betere prestaties verwachten, waaronder een betere accuduur.

Het kan zijn dat Apple tussen verschillende beta versies meer of andere apps in debug modus draait. Dit zou het batterijverbruik kunnen verklaren.
maar @dogan2010 zegt ook niet dat de cijfers iets betekenen, hij geeft enkel aan dat bij hem het verschil tussen beta 2 en 3 groot is, niets meer niets minder!
Exactly. Vervolgens verbinden anderen er vreemde conclusies aan. Waarom je min1 werd gemodereerd snap ik niet.
ik had beta ook al, alleen laatste tijd leek batt weer beter, benieuwd wat deze doet
was hoofdzakelijk naar batt status nieuwsgierig
Hopelijk wordt je wel doorgestuurd naar de juiste plek met informatie over vervangen van de accu, dit jaar nog relatief goedkoop is.
Bij apple kost het nu 20 euro of iets in die richting, vind ik zeker niet duur.
Ik heb een iPhone 5 uit een oplage met een slechte accu. Daar is eerder een vervangingsprogramma voor geweest, dat maar van beperkte duur was (6 maanden), alleen heb ik daar helaas nooit bericht over gehad van Apple.

Mijn iPhone valt nu dus ook constant uit en de batterij gaat veel korter mee (een uur bij gebruik). Ik heb contact gehad met Apple customer service en die vertelden mij dat ik iPhone kon terug sturen naar Apple of langs gaan bij een Apple servicepunt om de accu (gratis) te laten vervangen.

Ben langs een Apple servicepunt geweest en die weigeren de accu te vervangen. Ik moet de volle pond ¤89 betalen omdat het vervangingsprogramma verlopen zou zijn en de accu meer dan 500 maal is opgeladen (vind je het gek als hij zo kort meegaat?) Volgens hun is de accu versleten en dat zou heel normaal zijn. Met andere smartphones van andere merken nog niet eerder meegmaakt en die heb ik nog langer als deze iPhone gehad.

Ik had met de recente battery-gate affaire wel wat betere service en coulance verwacht van Apple. Ik vervang zelf die accu wel en koop nooit meer een iPhone hierna!
Jou punt is "ik heb zo veel euros voor die iPhone betaald, nu moet die 5 jaar lang zo goed doen als de eerste dag, want dat is mijn recht"
Maar zo werkt het niet, ook bij de consumentenbond vind je informatie over telefoon accu's, en die vallen onder onderdelen die versleten raken door normaal verbruik.

Als je een dure auto koopt moet je ook binnen X gereden kilometers onderdelen vervangen en zelf betalen oom is de auto binnen garantie periode.

Bij accu's staat op de consumentenbond website een periode van 6 maanden waar je je accu onder garantie gerepareerd kan krijgen, en tussen 6 en 24 maanden adviseert de consumentenbond om bij en geautoriseerde service punt je accu te laten vervangen, zo hou je de garantie op andere onderdelen.
Een iPhone uit 2012(!)... De batterij zal het stilaan gehad hebben, dat zou met elk merk het geval zijn.
Ten eerste weet jij helemaal niet wanneer ik die telefoon gekocht heb en ik zeg net nog dat ik dat met andere smartphones die ik lang gebruikt heb, nog niet eerder heb meegemaakt. En met een telefoon van ruim ¤700 mag ik een lange levensduur verwachten.

Je hebt zeker ook nog het deel van het vervangingsprogramma vanwege een fabricagefout gemist.

Bij een ander merk kun je een batterij vaak nog eenvoudig zelf vervangen, dat is bij iPhones niet op normale wijze mogelijk, des te meer reden om kwaliteit en lange levensduur te mogen verwachten en niet een telefoon met een accu die al vanaf de fabriek van inferieure kwaliteit is.

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 29 maart 2018 23:04]

Ware het niet dat dat replacement programma breeduit hier op Tweakers en verschillende tech sites is aangegeven destijds, kijk dat Apple jouw daar niet persoonlijk voor mailt begrijp ik wel, ik krijg vaak ook niets terug op echt prangende dingen die ik aan Tim mail.
Fijn hoor maar zo'n artikel kan je makkelijk missen.
Apple kan gewoon een e-mail sturen aan de klanten die een iphone met een bepaald serienummer bij hen gekocht hebben, waarvan ze weten dat deze toestellen uit een batch komen waarvan de accu's met een productiefout geleverd zijn. Dat heet je verantwoordelijkheid nemen als fabrikant en leverancier.
Als jij het toestel voor ruim ¤700 gekocht hebt dan ben je binnen het eerste jaar van introductie geweest of heb je teveel betaald.

Het gaat trouwens om een vervangingsprogramma van Augustus 2014 voor telefoons verkocht in september 2012 tot januari 2013 volgens de link die je stuurt. En dan vind je het vreemd dat je toestel nu constant uitvalt?

Best knap dat je het überhaupt nog met zo'n brakke batterij uithoudt. ;)
Waar heb je het over?

Alle high end telefoons hebben tegenwoordig een accu die niet te vervangen is, het moet altijd door de behuizing open te maken.

Jij hebt denk ik de ontwikkelingen van de laatste paar jaar gemist.
Dus?

We hebben het over nu.

Niet over iets wat eventueel in de toekomst wellicht zou kunnen gebeuren misschien.
Samsung en LG leveren ook nu gewoon nog smartphones met verwisselbare accu.
Ja de goedkoopere modellen.
Apple heeft de verkoop van de iPhone5 in 2013 gestopt.
En jij hebt een iPhone sinds die tijd maar ook meerder andere telefoons sinds die tijd.

Geloofwaardig verhaal...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 29 maart 2018 23:35]

Het is niet omdat Apple de verkoop stopt dat winkels plots hun bestaande stock gaan weggooien he :)
Wat verwacht je van een apparaat dat gedurende meerdere jaren constant draait, waarbij hardware eisen toemene onder druk van apps die meer resources eisen.

Waar je CPU vroeger alles vlotjes kon draaien, vraagt dat de dag van vandaag wel wat meer rekenkracht. Logisch toch dat dit impact heeft op de levensduur..?

Overigens is 4j een mooie leeftijd, weinig concurrentie die beter doet.
Hoe moeilijk is het om te begrijpen dat een batterij gewoon niet meer 100% is na een paar jaar en waarschijnlijk gewoon vervangen moet worden. Ongeacht de aankoopprijs. Misschien een verduidelijking voor je: De banden van m’n Porsche moet ik waarschijnlijk vaker vervangen dan banden van de fiat van m’n vriendin. In jou optiek moeten mijn banden ook 10x zou lang meegaan omdat de Porsche 10x zo duur is? Of moeten m’n banden zeker 4 jaar meegaan?

[Reactie gewijzigd door Sumi1976 op 30 maart 2018 01:32]

De vergelijking is goed gevonden, kudos. Maar, zoals ieder vergelijking, loopt ze mank. Je moet het eerder vergelijken met een Porsche waarvan je de banden helemaal niet kan vervangen omdat den duits beslist heeft dat het dak begint te lekken wanneer je de banden probeert te vervangen :-)
Die hebben geen productiefout;) Mee eens dat dat batterij vervangingsprogramma beter gecommuniceerd had mogen worden, maar he, een beetje in de spiegel kijken en zelf research doen mag ook wel toch?
Draaien die systemen op een accu? Lijkt mij niet. Accu's gaan nu eenmaal niet zo lang mee en en de ontwikkeling van smartphone gaat sneller dan een router of een luchtventilatie systeem. Is dat niet een beetje appels met peren vergelijken??
Ik heb hier nog een Nokia 6310i liggen, van kort voor of net na de meest recente eeuwwisseling.
Jaren lang gebruikt, in 3 opeenvolgende carkits, totdat ik uiteindelijk naar een iPhone 4S "gedwongen" werd toen die uitkwam.
Af en toe zie ik hem liggen, en start hem voor de lol weer even op: ("Insert Sim card")
De accu staat echter nog stééds op "bijna vol" # blokjes.
Ik zou hem zó nog als reserve kunnen gebruiken.
Nokia 6310i ... de beste GSM telefoon die ooit gemaakt is!
Valt wel mee hoe kort dat is, een langere levensduur hebben ze niet meegekregen. Apple heeft wel eens gezegd dat de telefoons een levensduur hebben van 3 jaar, daarna kan je pas problemen verwachten. Tenzij je hem zelf kapotmaakt of je de pech hebt een slecht exemplaar gekregen te hebben. Verder moet je niet verwachten dat een batterij na die 3 jaar nog prima is, zeker niet na 4 jaar dan moet je hem vaak wel echt een keer (laten) vervangen wil je er nog wat fatsoenlijk gebruik uithalen.
De prijs van een product speelt een belangrijke rol bij non-conformiteit en verwachte levensduur. Apple kan zoveel zeggen, maar wettelijk gezien moeten zij een deugelijk product leveren dat aan de verwachtingen voldoet die zo'n dure prijs schept.
zo'n dure prijs? ik vind het goedkoop, je bent 175 eu per jaar kwijt voor een premium telefoon
4 jaar kort?
Volgens mij is dat dikke prima voor een apparaat dat je de hele dag bij je hebt en continu gebruikt en blootgesteld wordt aan alle elementen.
Ik heb nog nooit een telefoon gehad die ouder werd dan 3 voordat ik het echt tijd vond om hem te vervangen. Was hij echt kapot? Nee, maar de accu was wel dermate versleten dat hij gewoon structureel 2x per dag aan de lader moest ook al deed hij niet zo veel.

Accu's zelf vervangen, in ieder geval gewoon door een klepje ergens, is al een flink aantal jaren passé hoor. Daar zijn ze bij Apple niet uniek in.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 maart 2018 16:24]

Dat “belachelijk kort” is puur je eigen beleving. Een telefoon is doorgaans na 3 jaar wel op, of die nou 100 of 1000 euro kost doet er niet toe, er zit dezelfde batterij en andere onderdelen in die exact hetzelfde slijtage te verduren krijgen.

Dus als je verwacht zo even 5 jaar met een smartphone te doen, moet je misschien eens wat realistischer worden. De duurdere beenham bij de supermarkt bederft net zo snel als de goedkopere achterham. “Belachelijk!”
Een telefoon is doorgaans na 3 jaar wel op, of die nou 100 of 1000 euro kost doet er niet toe
Mijn Nokia 3310 (2001, ƒ499) doet het anders nog steeds. 3 jaar? Veel te kort! :)
En mocht de accu defect raken, dan haal je een nieuwe voor een paar dubbeltjes bij de 'free shipping' Chinees. ;)
In 2013 toen Apple er mee stopte kostte een 5 geen 700 euro meer en al helemaal niet als je hem daarna nog gekocht hebt in de uitverkoop
Ga jij nu 1 exemplaar gebruiken om alle telefoons van Apple af te schilderen als ondeugdelijk? 8)7

Dan deugt geen enkele merk want ieder merk heeft problemen met verschillende onderdelen.

En dan praat je ook nog eens over de accu, een onderdeel dat bij ieder merk slijt en uberhaupt slijt.

Het LCD scherm en de SOC kan nog 30 jaar werken maar de accu zal hoe dan ook slijten, bij de ene toestel na 4 jaar en bij het andere toestel na 2 jaar.

Dat is gewoon normaal, je weet blijkbaar niet veel van levensduur van elektronica af.

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 30 maart 2018 00:34]

Hoezo 1 exemplaar gebruiken?

Het is een feit dat Apple grote aantallen ondeugdelijke telefoons heeft uitgebracht, daar gaat dit artikel zelf indirect ook over. Het vervangingsprogramma dat Apple moest instellen voor de iPhone 5 is niet de enige keer geweest. En mocht je het nieuws misschien gemist hebben:

https://www.nrc.nl/nieuws...-iphone-batterij-a1586613

Apple glijdt uit over snelle slijtage iPhone-batterij

[Reactie gewijzigd door SeelenSchmerz op 30 maart 2018 00:59]

Ik heb het over jouw exemplaar.
Mijn vriendin heeft mijn oude s5 gehad die ik op de release heb gekocht, en die is nog nooit uitgevallen. Batterij gaat ook nog een dag mee, mits hij is opgeladen met een fatsoenlijke oplader. Opladen met een action dingetje zorgt er vreemd genoeg voor dat de telefoon minder lang mee gaat.
Er zijn maar weinig vervangingsprogramma's waarbij de gebruiker zelf op de hoogte word gebracht. Het is namelijk zo dat meestal slechts een klein deel van de producten last heeft van het issue. En je wilt als bedrijf je klanten dan snel helpen en niet overspoeld word door onterechte vervangaanvragen. Dat help de mensen die er echt last van hebben ook niet. Je hebt ergens last van en dan bel je, of je leest in de media wel over zo'n vervaningsprogramma.

Het ligt allemaal aan je tijdslijn en hoe vaak je je telefoon laade (voordat de accu slecht werd), dat heb je niet in je bericht staan.
Dat vervangingprogramma is uit 2014. Als je toen last had van accuproblemen, had je zelf naar Apple kunnen bellen en dan was je er op tijd bij. Als je bijvoorbeeld na 3 jaar last hebt, ja, dan kan de accu al lang slecht zijn, afhakelijk van je gebruik. Als je een accu elke 2 dagen oplaad zit je na 3 jaar al over de 500 ladingen. Een accu is (net als banden op een auto) aan slijtage onderhevig. Dat staat los van of het een dure of goedkope telefoon is. Bij een dure Ferrari slijten banden ook. en nee, daar is niets aan te doen.

Of je klacht terrecht is blijkt dus niet uit jou bericht. Coulance hoef je bij geen enkel bedrijf op te rekenen als je maar door blijft gaan met gebruik als je weet dat het kapot is (er zullen vast uitzonderingen zijn, maar je hoeft er niet op te rekenen). Als je accu al na een uur leeg was, had je zelf meteen al actie moeten ondernemen, en gezien je post heb je dat niet gedaan. correct me if i'm wrong.
Dus dan kun je ook geen coulance verwachtten van geen enkel bedrijf.
Als je een rammel in je auto hoort, ga je toch ook naar de garage, en rij je niet door tot het helemaal kapot is. Om dan nog coulance te verwachtten, als jezelf al doorgaat zonder actie te ondernemen. Nee, dat ben ik niet met je eens. Dat hoef je bij geen enkel bedrijf te verwachten.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 30 maart 2018 10:58]

Kuddo's.

29 euro voor batterij vervangingen vanaf iPhone SE, 6,7,8 X. Oudere modellen komen niet in aamerking en moeten wel 89 euro betalen!

Val/stoot/waterschade valt hier buiten. Heef iemand een klein scheurtje of deukje in de telefoon, dan moet dat verplicht eerst opgelost worden. Dit om te voorkomen dat iemand zegt dat apple zijn toestel heeft gesloopt. Hiervoor geld de maximale buiten garantie prijs. is hij open geweest door een niet geauthoriseerd punt dan handhaaft apple de nieuwprijs van een product.

Uiteraard is batterij vervanging 29 euro maar alleen bij de Apple retail store.
Voor batterij vervanging bij Apple Retail Store kan je beter de online support bellen om een batterij te laten reserveren. Een afspraak bij een Genius bar is namelijk alleen om langs te komen en daar kun je niet direct verwchten dat ze een batterij op voorraad hebben en direct repareren.

Een geuthoriseerd punt kan andere prijzen handhaven.
Bel je apple en halen zij jou telefoon thuis op, komen er op de 29 euro nog wel 12,10 verzendkosten.

EDIT: Aanvulling op de tekst hier boven.
EDIT: Nog een aanvulling.

[Reactie gewijzigd door Hawkyscrub op 30 maart 2018 12:58]

29¤, en ook de normale prijs is niet erg gek, iets van 89¤, om de hoek kost het gauw 50¤ of meer voor een ondeugende accu.

Daarom hoop ik dat Apple dit informatie meer toegankelijk maakt, soort van "je accu gaat dood, maar vervangen is mogelijk, kijk hier".
89 euries is best veel geld. Die accu's kosten misschien 7 a 8 euries max. als ze van een gerenommeerd merk zijn (Panasonic, Samsung, LG, etc)
De rest gaat dus naar het bedrijf dat de vervanging voor je doet.
Want de klanten van Apple hebben ook vaak moeite met een bedrag van ¤89..
Ondeugende of ondeuglijke? 😉
Kan dat alleen bij een echte Apple store?
Nee ook bij resellers als de AMAC en de betere partijen als iVizi en Card Services; maar die kunnen een iets hogere prijs vragen. AMAC vraagt geloof ik ¤39,95, wat ook beduidend minder is dan de normale ¤109,95.
Volgens mij mis ik iets. Sinds wanneer kan je voor zo'n goedkope prijs bij Apple je batterij vervangen? Moet je dan gewoon de dichtstbijzijnde authorised reseller inlopen oid?
Sinds er problemen waren vastgesteld met de accu's, Apple daar correcte stappen tegen ondernam maar er toch opheft over kwam. Toen hebben ze besloten dat de communicatie inderdaad beter had gekund en daarom voor de rest van 2018 een accu vervangen in bepaalde modellen een heel stuk is afgeprijsd.
Wauw, ik zie het inderdaad: https://support.apple.com...air/service/battery-power

Mijn iPhone SE batterij had nog 73% volgens 11.3, ik heb via de Apple site meteen een afspraak gemaakt om hem morgen te laten vervangen, en dat voor 30 euro! Heel erg bedankt voor de tip.
Volgens mij heb je met een iPhone SE nog net garantie en hoef je die 30 euro ook niet te betalen denk ik als je nog in de 2 jaar zit.
Als de accucapaciteit onder de 80% is gezakt inderdaad niet. :)
Die batterij indicator is nog in Beta, maar goed het zit er in, ik schrok wel dat mijn iPhone 7 plus accu nu nog maar 89% health heeft, met relatief weinig cycles (ik heb 5S'jes gezien met een betere staat en met meer cycles) zeker gezien de leeftijd net 18 maanden. toch voor dat de garantie afloopt maar eens buurten voor een nieuwe accu.
Mn iPhone 7 zit al op 82% en is net een jaar oud. Dus ook ik schrok
stop met de snellader te gebruiken en trek een oude uit de la die minder vermogen kan leveren en gebruik die. je zal zien dat je accu ineens veel minder snel slijt.

[Reactie gewijzigd door flippy op 29 maart 2018 22:58]

Ik gebruik de normale iPhone lader. Laad hem over het algemeen op met 20-25% charge over.
Ik denk toch dat je hierin gelijk hebt. Heb de 3gs, 4, 5, 5s, 6s en nu de iPhone 7 (gehad). Alle iPhones hadden na langer gebruik nog een veel betere batterijduur dan de iPhones van bekenden. Ik gebruik mijn computer om de iPhone op te laden. Deze poort geeft Max 2.5 Watt welke zeker de helft minder is dan een "normale" iPhone lader.
zeker, de computers geven vaak maar 500mA of soms iets meer maar dat is wel het beste voor de accu inderdaad.
De meeste kwaliteits li-ions kunnen zonder problemen of schade prima met 2C geladen worden. 500mA is niets ... Ben je 5 uur aan het wachten tot je phone vol is?!
Ik begrijp dat snelladers je accu sneller slijten, maar waarom zegt Apple dan zelf dat het mogelijk is om te snel laden? Op hun website geven ze aan dat ik mijn iPhone X kan laden met de 61W macbook lader...

Jij raadt mij dus aan gewoon de bijgeleverde lader te gebruiken?
zeker, en apple kan de levenduur niks schelen, zolang men de grantieperiode maar overleeft (aka: niet genoeg versleten om garantie te claimen) en er een mooi marketingverhaal bij hangt is het weer goed voor de omzet.

de langzamer je laad de langer hij leeft.
Thanks, dan heb ik de usb-c naar lightning kabel voor niets gekocht haha. Ik ga weer terug naar de oude lader! Hartelijk dank :)
voor noodgevallen kan je die natuurlijk wel gebruiken, maar ik raad het altijd af als je het kan voorkomen. het is gewoon erg zonde van zon dure investering. dat hij na 1~1.5 jaar al merkbaar minder word.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 12:04]

Dat maakt allemaal niet uit. Het laadcircuit zit in de telefoon, niet in de lader. Al gebruik je een lader van 300W, nog steeds zal de iPhone enkel gebruiken wat hij nodig heeft.
Maar hoe zit dit dan evt met garantie. Ik gebruik de officieel lade die ik gekocht heb van Apple en met de bijgeleverde kabel

Als een batterij al zo snel achteruit gaat.

[Reactie gewijzigd door Jboy1991 op 30 maart 2018 11:23]

Als je minder dan 500 cycli hebt maar ook minder dan 80% capaciteit kan je proberen garantie te claimen want dat zijn de minimum prestaties die Apple vooropstelt.
Hangt af van je aantal cycli, maar 82% lijkt inderdaad nogal weinig. Eventueel is dit omdat je de iPhone veel snellaadt (iPad lader bvb) of dat je vaak de batterij helemaal laat leeglopen?
Dat is wel echt slecht. Mijn vrouw haar iPhone 6 zit om en bij de 950 cycles en op 85%. Dit vind ik nu ook weer uitzonderlijk goed.
Kalibreer je accu even opnieuw. Helemaal leeg laten lopen en daarna tot 100% opladen. Bij MacBooks kan dit zo 3/4% in Health schelen.
Ik dacht dat kalibratie geen nut had op Lithium batterijen? Of heb ik het mis?
Niet op de batterijen, wel op de meetaccuratie zoals quantumleapje hierboven een stuk helderder aangeeft dan ik :)
ja, ik heb een keer uren op 1% gezeten !!
ik laat hem 1x per jaar leeg laten lopen, te vaak is ook slecht voor de accu.
Qua batterijgezondheid geldt ten minste het algemene advies om eens per maand een volledige cycle te doorlopen (ook laden van 40 tot 100% + van 10 tot 50% geldt als een volledige cycle). 'Kalibratie' van 0 naar 100 heeft verder alleen te maken met de batterijsensor.
Nee, dat advies is er niet voor li-ion. Daarnaast is het een superwazig advies, door percentages op te tellen tot 100% heb je opeens een cycle?
Ja correct. Dat is precies hoe battery cycles werken. En ja ook regel 1 over het eens per maand een cycle doorlopen is niet verkeerd. Lithium ion accu’s zijn erg goed in het vaak herladen in korte tijd en zijn daardoor niet gebouwd op long term energy storage. Als jij je toestel met een volle batterij 6 maanden in de kast gooit is de kans vrij groot dat hij al een heel eind leeg is gelopen of zelfs al kapot is gegaan en in sommige gevallen betekent dit dat er even een “high” voltage shock nodig is (5V). Dus ja. Iedere maand minimaal 1 cycle doorlopen verlengt de levensduur van je accu enorm.
Er is niet zoiets als een definitie van ern cycle. Helaas, want zou wel makkelijk zijn. Maar 0-100 is nou eenmaal niet hetzelfde als 2x 25-75.

Voor langdurige opslag is iets van 40-50% lading en koelkasttemperatuur ideaal, dan hoef je niet maandelijks onderhoud te plegen.
Geen enkele consument legt een accu met 40-50% in de koelkast. Daarnaast hebben sommige lithium accus liever ~80% op kamer temperatuur (18-20 graden)

Met koelkast temperatuur zit je al gauw op het randje van werk temperatuur en gezien de condensvorming in koelkasten en de hoge vochtigheid die er vaak is zo ik absoluut geen accu in de koelkast plaatsen. Al helmaal geen lithium accu in een koelkast waar ook voedsel ligt.

Door de chemische eigenschappen van accu’s is 2x 50% laden inderdaad anders dan 1x 100% maar op lange duur genomen is dat wel hoe je een stabiel gemiddelde mag nemen van het aantal cycli.
Dat geen enkele consument het doet staat natuurlijk los van wat het beste is, in het algemeen, of voor langdurige opslag in dit geval. Uitzonderigen daargelaten, ook qua opslageisen.

Langdurige opslag is precies dat. Dus zodra je de accu wilt gaan gebruiken laat je deze eerst op temperatuur komen. Condensvorming is simpel op te lossen door een plastic zakje. Zelf heb ik een aantal accu's die ik alleen op bepaalde vakanties gebruik voor tracking, die leg ik in de koelkast in een plastic zakje en blijft in behoorlijk goede conditie. Zeker gezien deze tijdens vakantie dan weer precies verkeerd gebruik met het oog op levensduur.

Inderdaad, als je cycles telkens weer verschillend zijn en de 0 en 100% regelmatig bevatten is het wellicht als goed gemiddelde te gebruiken.
Daarmee calibreer je niet je accu, maar wel het systeem dat je accucapaciteit meet. Voor de accu is het niet echt gunstig, dus beter niet vaak doen. De meting wordt nauwkeuriger maar de accu wint zeker geen capaciteit!
True, dat is toch ook de definitie van het kalibreren? Snap dat het lijkt alsof ik bedoel dat er accu lading bij komt, maar ging ik even vanuit dat iedereen hier wel weet wat kalibreren is :).

Dit wordt vooral veroorzaakt door het feit dat de metingen na verloop van tijd onnauwkeuriger worden (zoals bij een weegschaal), en Apple dan voor de conservatieve aantallen gaat.. vandaar dat het zoveel scheelt, zeker na 1-1,5 jaar.
Iphone 6+ denk nu 2 jaar (originele omgewisseld bij de apple store) staat op 85%, weet niet of ik dit moet geloven.
Mijn 6s geeft ook 85% aan, ook circa 2 jaar oud. Of het accuraat is weet ik ook niet. Coconut en dat soort tools gaven bij mij elke keer andere waardes aan. Af en toe eens controleren om te kijken of er geen gekke sprongen zijn.
en op @Atilim net even gecheckt met Coconut, die meld 88.3 dus het lijkt wel redelijk te kloppen maar ik vind dan nog na 375 cycles (minder dan 1x per dag in de leeftijd) vind ik de terug val van 11% fors te noemen.
Waarom vind je dat fors? Naar mijn ervaring is een batterij in een iPhone na een jaar of 3 zo goed als op. Dat komt overeen met zo'n 1000 ladingen, wat normaal is bij een Lion batterij?
Hangt er van af, ik heb mijn oude 5Sen aan mijn ouwelui gegeven in 2016, en die had ik vanaf launch 2013, nu staan daar na 5 jaar ongeveer bijna 900 cycles op en eentje hikt op 92% health en de ander hangt op 87% dus ja dan vind ik met 375 cycles nog maar 89% in een toestel van anderhalf jaar oud best wel fors ja
Dan heb je geluk, ik heb in mijn vorige 5s 2 batterijen versleten omdat die na een tijdje gewoon niet meer lang genoeg mee gingen.
Ik heb geen Mac meer, maar ik heb zojuist weer eens iBackupBot gedownload en die geeft aan dat mijn 6s 499 cycles gehad heeft. Wat volgens mij ook wel klopt, gezien ik de laatste keer ook rond die koers zat (iets minder dus) opzich is 499 best veel volgens mij. Dus eigenlijk denk ik het redelijk klopt. Bij jou 11% achteruitgang, bij mij 15% maar wel wat meer cycles heb ik.
Apple geeft aan dat men kan verwachten dat er na 500 cycli mimimum 80% capaciteit is. https://support.apple.com...I_iphone_article_HT208387
In die zin is 89% na 375 cycles niet abnormaal.
Hier ook een iPhone 7 plus op 89% maar al na 16 maanden, ben benieuwd hoe dit gaat aflopen
De bijgeleverde lader is exact het zelfde als enkele jaren geleden. Dus echt logisch is je verhaal niet.
Wat is dit voor bangmakerij? Het advies is juist om altijd bewust de bijgeleverde lader te gebruiken omdat deze exact de juiste voltages en amperages voor het bijbehorende apparaat levert.

Zomaar min of meer stellen dat de ontwikkelaars opzettelijk jouw batterij willen beschadigen door laders die teveel vermogen leveren vind ik toch wel ver gaan..

Kun je dit bijzondere verhaal ook onderbouwen met een bron??
En de accu niet helemaal ontladen, maar waar mogelijk aan de lader leggen. Li-ion vind het niet leuk om te diep ontladen te worden.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Wat je zegt klopt, maar Apple levert standaard helemaal geen snelladers.
zeker wel, de ipad laders bijvoorbeeld zijn allemaal snelladers en zelfs de reguliere standaard laders kunnen binnen een uur je iphone volgooien. en laat die 2A+ laadvermogen nu net het probleem zijn. dit type accu moet je niet in 1 uur opladen maar 2~3 uur minimaal.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 07:16]

Apple levert bij iPhones iPhone laders, en dat zijn zeker geen snelladers. En bij de iPad levert Apple iPad laders.

Je kan inderdaad een iPhone snelladen met een iPad lader. Ik zou het ook niet aanraden om daarmee dagelijks de iPhone op te laden, maar om bv je iPhone even snel van 20% naar 70% lading te brengen is het een goede oplossing, zonder impact op de levensduur van de batterij.
de standaard iphone lader doet al 1.5~2A afhankelijk van bouwjaar. dat is al teveel voor de accu. de snelladers doen 9 tot 12V bij 2A dus dat is flink at meer. het hoeft geen snellader te heten om snel te laden.
Een standaard lader levert 5V, hoeveel amperes maakt niet uit, het blijft een standaardlader. Een snellader zoals die door Apple is gedefinieerd levert 7.5V. Natuurlijk laadt een standaardlader met 5V2A sneller dan eentje met 5V1A maar dat maakt het nog geen snellader.
nee, alles wat meer dan 500mA levert gaat buiten de specs van usb dus kan je al kwalificeren als een snellader.
waar haal je dat vandaan? de standaard lader van iphones levert 1A. die van de ipads ongeveer 2.1A.
Je heb geen benul wat snelladen is. Zolang de lader 5V levert is het geen snellader (de normale iPhone en iPad laders dus). Een snellader levert meer dan 5V, in het geval van Apple 7.5V.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 maart 2018 21:34]

ja dan heb je het over de ipad lader, de bijgeleverde lader voor iphones zijn 1A. (het gaat in deze discussie immers om de iphone 7 plus)
Nee, de standaard iPhone laders leveren maximaal 1A.
1.6A volgens mijn eigen metingen met de 2 laders die ik hier heb.
nee, ik leef in de relaiteit met multimeters, stroomtangen en daadwerkelijke meetgegevens.
Het zijn juist Android fabrikanten die met snelladers zijn gekomen en zelfs super fast chargers hebben geintroduceerd.

Apple word juist bekritiseerd door Android gebruikers (hoe kan het ook anders) voor het feit dat ze geen snelladers leveren.
Laders die op 5V werken zijn geen snelladers. Stop met de onzin te verspreiden.
iPad laders niet op iPhones gebruiken misschien. Dat is nog een redenatie die te volgen zou kunnen zijn. Je krijgt niet voor niets aparte laders bij je device.
De standaard laser is al jaren 5 Watt, zijnde ongeveer 1A, je moet je echt beter informeren als je geen downmodding wil...
Mijn iPhone wordt ook helemaal niet warm als ik daarmee laad.
ik hbe er zelf hier 3 liggen en 2 iphones. de 1A lader kan rustig 1.5A leveren voordat hij inkakt. dus mogelijk moet je even daadwerkelijk gaan meten voordat je gaat downmodden.
ik hbe er zelf hier 3 liggen en 2 iphones. de 1A lader kan rustig 1.5A leveren voordat hij inkakt. dus mogelijk moet je even daadwerkelijk gaan meten voordat je gaat downmodden.
Eerst is het 2A, nu is het 1.5A, je roept maar wat en je weet niet waarover je het hebt.
apple heeft jaren 2A laders geleverd met hun ipads en dergelijke. die leveren maximaal 2.3A voordat ze inkakken en de 1A laders leveren 1.5~1.6A voordat die inkakken. dat is geen hogere wiskunde hoor.
De gemiddelde laadstroom bij het laden van bvb een iPhone 8 met een standaard lader is 0,82A. In het begin van het laadproces zal de laadstroom een stuk hoger zijn (maar niet zoveel: het duurt ongeveer 30 minuten om de batterij 30% vol te hebben - dat is een gemiddelde laadstroom van 1.1A), naar het eind van het laden toe zal het dus een flink stuk lager zijn. Zoals het hoort.
Bij vroegere iPhone modellen is de laadstroom eerder kleiner dan groter.

Ik vraag me af welk punt je probeert te maken, je wordt langs alle kanten door feiten tegengesproken. Je blijkt niet eens de specificaties van de standaard lader te kennen. Uiteraard word je dan gedownmod (en nee, ik kan jouw reacties op mijn reacties niet downmodden..).

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 30 maart 2018 10:25]

welke feiten heb je aangedragen? ik heb hier zelf met (goede) meetaparatuur zitten meten wat er daadwerkelijk gebeurt en heb beide iphones hier al van nieuwe accus moeten voorzien.
De batterij van een iPhone8 heeft een capaciteit van 6,96Wh bij 3,82 volt: feit https://nl.ifixit.com/Sto...ement-Battery/IF371-001-1.
De laadduur van een iPhone8 is ongeveer 130 minuten: feit. reviews: Apple iPhone 8 (Plus) - Aantrekkelijk, maar niet betoverend
Een batterij van 6,96Wh/3,82Volt laden in 130 minuten vereist een laadstroom van gemiddeld 0,827A: feit
Een iPhone8 laad in ongeveer 30 minuten tot 30% van zijn capaciteit: feit reviews: Samsung Galaxy S9 en S9+ - Hetzelfde, maar dan beter
Dat vereist in die 30 minuten een laadstroom van gemiddeld ongeveer 1.1A: feit
Algemeen wordt aangenomen dat je een LiOn batterij hoort op te laden met een laadstroom tussen de 0.5 tot maximaal 1C (1C is bvb een 1000mAh batterij opladen met 1A).
Bij een iPhone 8 batterij zou dat betekenen een stroom van 0.9 (0.5C) tot 1.8 Ampère (1C).
De gemiddelde laadsnelheid van een iPhone8 met een standaard lader is zoals ik hierboven aangaf 0.825 mAh dus minder dan 0.5C, de eerste 30% wordt opgeladen met 1.1A stroom, dus 0.6C. Dat is allemaal erg redelijk en eerder best practice.

Vergelijk dat met andere fabrikanten die laadstromen tot 3A en meer gebruiken, typisch is dat dan gemiddeld rond de 1C, maar met beginstromen die een stuk hoger zijn. Die lopen er dus wel de kantjes af en compromitteren wèl duidelijk de levensduur van de batterij.
ja en nee, hoge capaciteitscellen zoals die in telefoons kunnen vaak minder dan 0.5C aan voor de levensduur. een accu gemaakt voor vermogen zoals je die vind in je accuboormachine kan soms wel 3~5C laadvermogen en 20C ontlaadvermogen aan. maar daarvoor lever je veel capaciteit in.

en ja, toko's zoals oneplus vernachelen de accu ook. echter is dat nog steeds een nichemarktspeler, geen grote jongen zoals samsung of apple. en als je het gedrag van snelladers erbij pakt is apple ineens VEEL slechter met accus dan zelfs oneplus die tot 4.3v oplaad.
men kan rustig kijken naar andere spelers op de markt maar dat veranderd niks aan het gegeven dat apple (waar we het over hadden) nog steeds de accu vernachelt als de telefoon het vermogen aangeleverd krijgt om dat te doen. wijzen naar andere fabrikanten veranderd daar niks aan. enigste verschil is dat apple standaard relatief slappe laders meegeeft (nu krijg je wel altijd een snellader) in vergelijking met andere merken. maar gebruik je een snellader is apple erger dan elk ander merk.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 13:21]

Zelden iemand gezien die zo koppig pertinent onjuiste zaken blijft rondbazuinen.
"nu krijg je wel altijd een snellader" klopt helemaal niet: de standaard lader is nog altijd een 5Watt lader. Het is overigens uiteindelijk niet de lader die bepaalt met hoeveel Ampère er geladen wordt, maar de telefoon. De lader bepaalt alleen hoeveel er maximaal geladen kan worden, dwz het is eventueel de limiterende factor.
Apple heeft erg conservatieve laadregimes, typisch veel beter dan wat veel fabrikanten doen. Je blijft maar zwanzen zonder onderbouwing. Zie bijvoorbeeld https://www.macrumors.com...charging-speeds-compared/, daar zie je dat zelfs met snelladers Apple typisch onder de 1C blijft, in tegenstelling tot andere fabrikanten overigens.

Dat snelladen niet zo goed is voor de levensduur, daar zijn we het overigens wel over eens, maar je verhalen houden voor de rest weinig steek.
Zei ik al, het is echt onzin wat @flippy probeert duidelijk te maken.

Apple met snelladers.... that’ll be the day. Laat dat maar over aan Samsung met die brandbommen (Note 7) van ze.

Ik laad mn iPhone 6 op aan mn PS4 als die in de buurt staat, een Xtorm 2A powerbank van 10000mAh als ik onderweg ben, een IKEA lader met 3 poorten als ik lig te snurken en een Apple lader als ik zin heb. Capaciteit zit vandaag (net die iOS 11.3 erop geknald) op 98% van designcapaciteit en die foon heb ik al anderhalf jaar inmiddels.
Ik zou toch graag onderbouwing d.m.v. cijfers en metingen zien voordat ik zomaar dingen van het internet aanneem. China troep is heel wat anders dan Apple kwaliteit, zeker als je het over adapters en batterijen hebt.
Ik probeer laden op 2a te vermijden omwille van de slijtage. Dit lijkt zijn vruchten af te werpen enkele jaren later. Zit nu wel wat in een dilemma met wireless charger. Het is geen snellaader maar er komt wel beduidend meer hitte vrij wat ook weer niet goed is...
Geen onzin hoor, het feit dat er snelladers zijn betekend niet dat deze ook in alle gevallen goed zijn voor je accu.
Zegt de persoon die denkt dat een 2A lader een snellader is |:(
wat is een snellader dan? gewoon een marketingterm die in de lucht is gegooid. ik versta onder snellader alles wat meer dan de spec van usb kan leveren. dus 5V en 500mA. lekker simpel toch?
Nee, een snellader is wat men in de winkel als snellader verkoopt en wat de telefoonfabrikant als snellader definieert. Tip: bij geen enkele fabrikant is een 5V lader met gelijk welk amperage een snellader. Een snellader is altijd (geen uitzondering) een lader die meer dan 5V levert.
dat is juist wat je niet moet doen als je de batterij lang goed wilt houden. de meegeleverde lader zal gewoon het juiste vermogen en stroom leveren
Een telefoon heeft geen lader ingebouwd. Een telefoon heeft een ladingscircuit ingebouwd.
wat probeer je nu te bereiken op deze wijze? als je zelf termen veranderen op het laatste moment gaat bedenken moet je gewoon ophouden.
Ik ben geen batterijgoeroe, maar elk respectabel apparaat heeft een amperagelimiet. Stel jouw apparaat kan max 1 A aan, dan levert die lader 1 a. Ook al zou die lader bij wijzen van 3 A kunnen leveren.

Maar ooit wel eens een iPhone lader gebruikt om een iPad op te laden? De iPadaccu en de iPhone lader kunnen flink heet worden en het laden duurt een eeuwigheid.
Apple levert standaard helemaal geen snellader, maar een 5watt lader, dat is net goed voor de levensduur 8)7 .
Ik weet niet wat het is maar mensen zoals jij krijgen het voor elkaar om de feiten 180 graden om te draaien wanneer het Apple betreft.

Jarenlang is Apple hier op dit soort forums juist belachelijk gemaakt voor het feit dat ze juist NIET snelladers leverden en de iPhone langzamer wordt geladen dan Android telefoons.

Vervolgens kom jij hier precies het omgekeerde beweren van wat Apple heeft gedaan.

Apple heeft juist NIET snelladers geleverd en normale laadsnelheden aangehouden.

8)7 8)7 8)7
Het is ook echt totale onzin. IPhones bij mij doen het 4 jaar op een accu (subjectieve meting waarbij ik het gebruik niet wezenlijk verander en nog steeds de dag door kom).

Android toestellen die ik heb gehad zijn inderdaad met een jaar helemaal op.

MacBook net zo. Ding is uit 2012 en kan nog steeds 5 uur mee. Mn werklaptop, HP Probook, houdt het na 2 jaar geen 10 minuten meer vol.
Ter info, Ars technica heeft vandaag een artikel over hoe slijtage (vorming van dendrites) aan een accu hersteld kan worden door te pulsen met een stroomsterkte van 9 mA per vierkante cm.

https://arstechnica.com/s...-lithium-metal-batteries/
dat type accu is niet de reguliere lithiumaccu die je in je telefoon vind. dit gaat over onder andere lithium sulfaat accus en vergelijkbare technieken. deze zijn niet in reguliere consumentenprodutcten te vinden helaas.
Ja ik denk ook wel dat langzaam laden beter is. Maar toch zeg ik er bij, hou de hitte van het apparaat en de lader in de gaten.

Overigens de iPhone en IPad opladen met bijbehorende laders gaat hier ook gepaard met veel warmte. Dan met name de laders. Dit was destijds bij de iPad 3 en iPhone 5s die ik toen had ook al.
dat de lader warm word is geen probleem, de accu moet niet warm worden. een warme accu is een slijtende accu. en dit kan je zelf onder controle houden door een lader te pakken die 1A of minder kan leveren.

[Reactie gewijzigd door flippy op 29 maart 2018 23:00]

en dit kan je zelf onder controle houden door een lader te pakken die 1A of minder kan leveren.
Mooi want er zit een 1A lader bij de iPhone :)
dat is eigenlijk juist wel een "probleem", want dan levert ie iets te weinig vermogen.
nee, te weinig vermogen kan niet met opladen.
als je een lader met te weinig vermogen gebruikt voor een apparaat, dan wordt de lader warm.
als je bijvoorbeeld een macbook pro lader van 85 watt op een macbook air gebruikt, dan wordt die niet warm. de bijgeleverde lader levert 45 watt dacht ik, en die wordt behoorlijk warm. dat komt omdat het zo ongeveer op de grens zit van wat de macbook air trekt
dat slaat nergens op. de lader word warm naarmate hij meer vermogen moet leveren. dat zijn de verliezen die je hebt in de lader. de reden waarom een macbook lader niet warm word is omdat het voltage veel hoger is en er is meer thermische massa en de lader is efficenter in opzet omdat er meer.

de mac lader kan ook 2A leveren net als een ipad lader maar de macbook lader doet het op 20V, niet op 5V. dat is het verschil.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 08:39]

dan wordt die ook warm, maar als je een lader gebruikt met een lager wattage dan wat een apparaat nodig heeft wordt ie nog warmer. ik zei niet dat een macbook lader niet warm wordt, ik zei dat de macbook air lader heel warm wordt, maar als je een macbook pro lader op een macbook air gebruikt dat de lader dan niet warm wordt.
dit merk ik zelf ook, de bijgeleverde lader van de macbook air kan een vermogen leveren van 45 watt, en dat is net genoeg voor de macbook air.

de lader van de macbook pro kan 85 watt leveren, en die wordt totaal niet warm als je die gebruikt op een macbook air.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 30 maart 2018 08:51]

het warm worden is afhankelijk vanhet voltage wat word gevraagd, een hoger voltage is efficienter. daarom kan usb C ook tot 20V leveren. en hoeveel vermogen de lader totaal kan leveren geeft meestal ook aan hoe warm hij word. als het vermogen steeds verder naar het maxima toe gaat word het steeds minder efficent, daar komt de warmte vandaan.
dat is wat ik ook zeg, bij de macbook air zit je qua verbruik al aan de grens van wat die lader kan leveren.
Natuurlijk wel, je kan met 1A opladen en nog kan je batterij leeglopen. Echt alles wat je zegt is gewoon onzin.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 maart 2018 21:49]

Thanks weer wat bijgeleerd vanavond :)
Ik zou alles wat Flippy zegt met een serieuze korrel zout nemen.
Weetje wat het is, over accu's en laders zijn 1001 meningen. En ik sta altijd open voor nieuwe meningen. Of ik ze daadwerkelijk uitvoer is een tweede. Dat is een kwestie van afwegen :)
De accu-feature vind ik persoonlijk erg handig. Een parameter die aangeeft hoe je accu eraan toe is, altijd fijn.

Zo ben ik verbaasd dat mijn 6S na ca. 1,5 jaar zojuist nog op 96% uitkomt. Afgelopen wintersport is hij behoorlijk mishandeld (-15 C...-25 C gedurende enkele uren per dag) en er was eigelijk niet mee te werken. Op zich niet verrassend en ook niet nodig, maar ik had verwacht dat de accu er bepaald niet beter op zou zijn geworden. Valt reuze mee dus.
Een accu presteert slecht bij lage temperaturen (-25 is helemaal een ramp), maar volgens mij brengt het geen schade toe aan de batterij, in tegenstelling tot warmte.

Ik had destijds met mijn iPhone6 nog ongeveer 85% na bijna 3 jaar, ik denk dat een degradatie van 5% per jaar realistisch is als je een aantal "best practices" aanhoudt zoals standaard lader gebruiken, vermijden dat de batterij/de telefoon te warm worden, nooit de batterij helemaal laten leeglopen.
Kou is inderdaad minder erg dan warmte. Zo schijn je al gauw 10% op je capaciteit in te leveren als je je telefoon een uurtje lekker op het terras op je tafeltje laat zonnen. Onomkeerbare schade dus.
Mijn 8 Plus uit november heeft nog maar 98%. Apart dat die van jou in vergelijking met mijn veel nieuwer toestel zo hoog scoort.
Ik denk dat het gedeeltelijk een kwestie van geluk is. Daarnaast ben ik redelijk zuinig op mijn telefoon, hij komt eigenlijk zelden onder de 30%.

Je zegt: "nog maar 98%". Vraag me af wat de batt. waarde is als hij (bijna) nieuw is... Grote kans dat je dan ook al lager dan 100% zit.
Daar verschilt het inderdaad wel. Ik krijg het geregeld voor elkaar om hem helemaal leeg te trekken.

Nieuw lijkt mij dat het wel 100,00% is toch? Zal raar zijn als je batterij in een slechtere conditie dan dat word geleverd.
Iedere nieuwe accu zal een verschillende energie-inhoud/prestatie hebben, kleine verschillen, maar ze zullen er zijn.
Dit percentage zal berekend worden op basis van een aantal gebruiks- & laadcycli. Hoe nauwkeurig is dit? Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met de actieradiusberekening die je auto doet: op basis van je tankinhoud en de laatste gereden km's wordt de resterende afstand bepaald. Dit getal klopt nooit precies natuurlijk, maar geeft je wel een aardige indruk. Zo zou ik deze waarde ook zien. Alles boven de 90% lijkt me sowieso prima.
Geen iMessage in iCloud functie trouwens, voor de mensen die daar op zaten te wachten. Dat is verder gepushed naar iOS 11.4.
Pff, dat is nu al de 2e keer dat ze het opeens uitstellen. Slechte zaak...
iOS 11 heeft me voldoende redenen gegeven dat het niet erg is om iets uit te stellen. Liever stabiel dan buggy.
Gek dat alleen iphones er last van hebben. Bij andere merken is het totaal geen issue, althans niet structureel en op zo enorm grote schaal als bij iphones.

Ik ben er ook van overtuigd dat het een 100% Apple probleem is.
Ze willen de processoren steeds sneller maken en houden daarbij bij piekbelastingen geen rekening met de batterij. Die geeft de pijp aan Maarten als de piekbelasting te hoog is. En dat is bij iphones soms al na 1 jaar !!

Daar Apple deze truc al toepaste bij iphones van 1 jaar en ouder heeft het niets met het degenereren van de batterij te maken. Als dat wel zo is, zijn de batterijen in iphones crappy as hell.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als iemand besluit om de smartphone niet te laten vertragen? Vastlopers? Spontane reboots? Apple zal dan alsnog een mega probleem hebben als dat al na 1 jaar gebeurt.

Nogmaals bij de andere merken is dit totaal geen issue, althans geen structurele issue zoals bij Apple.

Het heeft er alles van weg dat de ontwerpen van de Android processoren veel beter zijn afgestemd op de batterijcapaciteit en veel minder frequent en minder erg de batterij piekbelasten.

[Reactie gewijzigd door Dominozem op 29 maart 2018 23:04]

Ten eerste klopt het niet wat je zegt want al vanaf de zwart wit Nokia telefoons bestond dit probleem.

Daarnaast kan je dus jouw uitspraak toepassen op Samsung en kan ik dus zeggen: Gek dat alleen de Samsung Note 7 ontplofde, bij andere merken is het totaal geen issue, althans niet op zo een enorm grote schaal als bij de Note 7 en 2x achter elkaar.
Nu je t zegt... M’n Maxon MN-1 heeft in 2 jaar tijd 3 accu’s versleten. ;( Ramp was dat. :P Destijds was ‘t echter vooralsnog een geniaal toestel, maar waar ik pas echt van heb genoten was de upgrade naar een Nokia 3210. :P Met snake! (Iemand heeft dat gebackport naar iOS trouwens, held.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 maart 2018 01:21]

Het was wel vreemd dat destijds men het normaal vond dat accu's gingen opzwellen en capaciteite verloren maar niemand klaagde over het merk.

Het was zo een groot probleem dat mensen het blijkbaar gewoon accepteerden en het normaal vonden.
Ook bij andere merken heb je er last van en zijn er bepaalde modellen die er zelfs veel last van hebben gehad. (HTC One M8 bijvoorbeeld hadden aardig veel mensen er last van) Echter is het natuurlijk zo dat als Apple een inschattingsfout maakt dat er van één model meteen miljoenen worden verkocht; in veelal grotere oplages dan andere fabrikanten die het spreiden over een groter aantal modellen. Relatief is de impact dan automatisch hoger en de schaal dus groter. Denk aan Samsung's Note met exploderende accu's. Dat was een gigantische blunder in het ontwerpproces waardoor de hele telefoon uiteindelijk van de markt is gehaald en alle kopers gedupeerd waren; alleen omdat de Note relatief weinig verkocht is de impact gezien over de hele groep Samsung-klanten een stuk kleiner dan als bij Apple een flagship model een gebrek kent. (En een trage telefoon is dan gelukkig iets minder problematisch dan een exploderende. :P) Al heeft ook lang niet iedereen er last van. Hier bijvoorbeeld een iPhone 6S met 77% accucapaciteit over na 2.5 jaar en wordt totaal niet underclocked; geen probleem met de accu behalve dan dat ie sneller leeggaat dan toen ie net nieuw was.

Dat ze het op adequate wijze oplossen in de software is overigens ook iets dat andere fabrikanten echter niet gedaan hebben (en geloof me, ik zou destijds helemaal in de gloria zijn geweest als HTC daar een patch voor had uitgebracht en net zoiets had gedaan als Apple nu doet ;)), en ook dat je voor slechts ¤29 een nieuwe accu erin kan laten zetten door de fabrikant zelf mocht deze inderdaad de piekspanning niet kunnen leveren is gewoon netjes.

En ja, als je er zelf bewust voor kiest om de throttle uit te zetten dan loop je het risico op spontane reboots; voornamelijk bij lage temperaturen gepaard met opeens een hoge belasting. Daar kies je dan zelf voor. ;)

Android smartphones hebben over het algemeen grotere accucapaciteit juist omdat het iets minder afgestemd is op elkaar en veel kan vreten. Om dan een lange accuduur te houden heb je meer mAh nodig. Als side-effect heb je dan ook minder last van piekbelasting bij een degraded accu (uiteindelijk wel, het probleem doet zich minder snel voor.) Het was met de 6S dus eigenlijk té goed op elkaar afgestemd bij iOS waardoor na een bepaalde capaciteitafname sneller problemen konden ontstaan dan normaal de bedoeling is - en daar bieden ze nu netjes diverse oplossingen voor. (Iets dat ik niet kan zeggen over HTC en Samsung trouwens. Dat was gewoon pech gehad met m'n M8 en de volle pond dokken voor vervanging. :P Bij de Galaxy kon ik hem gelukkig zelf vervangen, maar een goede accu (Anker) koste ook al snel ¤35; dus wat dat betreft is Apple hier niet verkeerd bezig met de ¤29 prijs inclusief professionele vervanging.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 29 maart 2018 23:52]

Het gaat wel om de capaciteit. Enkel degraded accu’s (met verminderde capaciteit dus) vertonen dit probleem namelijk en hebben een soft- of hardwarepatch nodig. Die piek belasting is dus een probleem omdat de accu te weinig capaciteit over heeft, daarom is het ook vaker een probleem in koude omstandigheden.

En jawel, zat andere merken die er last van hebben bij een versleten accu. (Het ene model vaker dan het ander, en sommige modellen zelfs bijna nooit of juist heel vaak) Dat is gewoon een feit, punt. Niets nieuws onder de zon... Alleen bij Apple deed het probleem zich in sommige gevallen sneller voor omdat de marge te krap was waardoor bij slijtage er sneller ingegrepen moest worden. En daar hebben ze dan ook adequaat op gereageerd. Alleen de communicatie liet te wensen over, daarom is accuvervanging dit jaar met 66% in prijs verlaagd. ;)

Dat zijn de feiten, niets fan of sektegedrag.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 maart 2018 01:17]

Dit is nogtans een bekend probleem bij alle smartphones hoor. Als voorbeeld het eerste resultaat bij een snelle google-opdracht die aantoont dat de note 4 er ook last van had: https://us.community.sams...-at-40-battery/td-p/54776
Ik heb de °batterij conditie° niet op de iPad 2017 en iPod touch 6 (ios 11.3)
Ook heb ik een iPhone 6 plus en daar zit een 3th party batterij in , in batterij conditie word deze batterij niet herkend.
De eerste iOS update die ik meegemaakt heb waarbij mijn iPhone (6s in dit geval) sneller is geworden. Afgelopen maanden met de battery life app in de gaten gehouden en hij zat constant tussen de 18-24% vermindering. De beta functie van Apple geeft bij nu 82% aan wat dus wel overeenkomt en blijkbaar genoeg is om normale piekbelasting op te vangen. Toch merk ik dat hij merkbaar responsiever is geworden en de apps die ik gebruik lopen vloeiender, games en andere apps ongeacht van Apple of derden. Kan zeggen dat ik in ieder geval blij ben met deze update.