Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple maakt iOS 11.3 met batterijconditiefunctie beschikbaar

Apple heeft donderdagavond iOS 11.3 vrijgegeven. De update brengt onder andere de functie 'Batterijconditie' naar iPhones, waarmee gebruikers inzicht krijgen in de capaciteit en het terugschroeven van de prestaties ongedaan kunnen maken.

Na het doorvoeren van de update naar iOS-versie 11.3 kunnen gebruikers van een iPhone 6 of later model de 'Conditie van de batterij'-functie vinden via het Batterij-menu in de instellingen. De functie bestaat uit twee onderdelen. Met Maximumcapaciteit toont Apple het percentage van de capaciteit dat over is ten opzichte van toen de accu voor het eerst in gebruik genomen werd.

Bij het onderdeel Piekprestaties maakt iOS duidelijk of een energiebeheerfunctie is toegepast omdat de staat van de accu verslechterd is. In de praktijk betekent dit dat de software de prestaties verlaagt om te voorkomen dat pieken in de stroomvraag ervoor zorgen dat de accu te veel wordt belast en de iPhone zich uitschakelt. Apple kreeg hier veel kritiek op omdat het bedrijf het verlagen van de prestaties had verzwegen.

Andere vernieuwingen in iOS 11.3 zijn een update van ARKit naar versie 1.5. De functie kan nu virtuele objecten op verticale oppervlakken zoals posters tonen bij de augmentedrealityweergave. Ook is de resolutie van de weergave via de camera verhoogd en is er autofocus. Ook zijn er vier nieuwe Animoji voor iPhone X-gebruikers en kunnen bedrijven met klanten chatten via Business Chat in Messages.

Tenslotte brengt iOS 11.3 een heleboel bugfixes en patches voor beveiligingsproblemen naar het besturingssysteem, waaronder een reeks pleisters voor WebKit en een voor Safari die impact had als een gebruiker een kwaadaardige site bezocht.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-03-2018 • 21:15

274 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (274)

Wijzig sortering
Wel belangrijk maar bij Safari updates worden web standaarden eigenlijk nooit specifiek genoemd.

Overigens hebben wel meer bedrijven boter op hun hoofd. Je kunt wel uitrekenen waarom Chrome achterloopt bij privacy features of AdBlocking.

Ik hoop wel dat ze de vaart er een beetje in blijven houden qua updates vanaf nu

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 30 maart 2018 12:42]

Goed nieuws, thanks voor de info. Heb een klein one page web app projectje waarvoor ik liever geen hele app ontwikkel aangezien het makkelijk in JavaScript kan (niet dat ik JavaScript zo fijn vind, maar als je toch al een web versie hebt...). Als je dan met PWA's zoals op Android toch enigzins een app ervaring kan bieden scheelt me dat veel gezeur met de app store.

@Sp00n is dit de bron waar je op wijst? Of heb je er meer info over?
https://news.ycombinator.com/item?id=16709769

Ik heb een tijdje terug deze wel gelezen:
https://www.computerworld...future-with-web-apps.html

Ik ben wel geinteresseerd in een plain JS hello world appje wat op de iOS homescreen gezet kan worden buiten de store om :D

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 30 maart 2018 17:56]

https://webkit.org/status/#specification-service-workers

Maar er zijn een hoop meer bronnen.

Dit is wel een leuk artikel over de service workers op iOS https://medium.com/@firt/...ios-are-here-d00430dee3a7 Daarin krijg je goede uitleg wat er al wel en niet kan.
Dat moet je ook niet doen. Je kan denk ik met alles even wachten voordat je update naar de nieuwste versie. Er gaan altijd wel bugs en glitches tevoorschijn komen. Als je nog niet update en naar bijvoorbeeld reviews kijkt dan heb je er geen last van. In de tussentijd komen er toch patches uit.

[Reactie gewijzigd door RoffaboyS op 30 maart 2018 15:31]

Mwah 11.3 heb ik meteen geïnstalleerd aangezien ik de betas altijd volg en niemand problemen had. Maar ik heb pas bij 11.2 11 op mijn telefoons gezet, eerder had ik er geen vertrouwen in.
Als jij het toestel voor ruim €700 gekocht hebt dan ben je binnen het eerste jaar van introductie geweest of heb je teveel betaald.

Het gaat trouwens om een vervangingsprogramma van Augustus 2014 voor telefoons verkocht in september 2012 tot januari 2013 volgens de link die je stuurt. En dan vind je het vreemd dat je toestel nu constant uitvalt?

Best knap dat je het überhaupt nog met zo'n brakke batterij uithoudt. ;)
Dus?

We hebben het over nu.

Niet over iets wat eventueel in de toekomst wellicht zou kunnen gebeuren misschien.
De vergelijking is goed gevonden, kudos. Maar, zoals ieder vergelijking, loopt ze mank. Je moet het eerder vergelijken met een Porsche waarvan je de banden helemaal niet kan vervangen omdat den duits beslist heeft dat het dak begint te lekken wanneer je de banden probeert te vervangen :-)
Ik heb hier nog een Nokia 6310i liggen, van kort voor of net na de meest recente eeuwwisseling.
Jaren lang gebruikt, in 3 opeenvolgende carkits, totdat ik uiteindelijk naar een iPhone 4S "gedwongen" werd toen die uitkwam.
Af en toe zie ik hem liggen, en start hem voor de lol weer even op: ("Insert Sim card")
De accu staat echter nog stééds op "bijna vol" # blokjes.
Ik zou hem zó nog als reserve kunnen gebruiken.
Nokia 6310i ... de beste GSM telefoon die ooit gemaakt is!
4 jaar kort?
Volgens mij is dat dikke prima voor een apparaat dat je de hele dag bij je hebt en continu gebruikt en blootgesteld wordt aan alle elementen.
Ik heb nog nooit een telefoon gehad die ouder werd dan 3 voordat ik het echt tijd vond om hem te vervangen. Was hij echt kapot? Nee, maar de accu was wel dermate versleten dat hij gewoon structureel 2x per dag aan de lader moest ook al deed hij niet zo veel.

Accu's zelf vervangen, in ieder geval gewoon door een klepje ergens, is al een flink aantal jaren passé hoor. Daar zijn ze bij Apple niet uniek in.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 maart 2018 16:24]

Mijn vriendin heeft mijn oude s5 gehad die ik op de release heb gekocht, en die is nog nooit uitgevallen. Batterij gaat ook nog een dag mee, mits hij is opgeladen met een fatsoenlijke oplader. Opladen met een action dingetje zorgt er vreemd genoeg voor dat de telefoon minder lang mee gaat.
89 euries is best veel geld. Die accu's kosten misschien 7 a 8 euries max. als ze van een gerenommeerd merk zijn (Panasonic, Samsung, LG, etc)
De rest gaat dus naar het bedrijf dat de vervanging voor je doet.
Want de klanten van Apple hebben ook vaak moeite met een bedrag van €89..
Ondeugende of ondeuglijke? 😉
Volgens mij heb je met een iPhone SE nog net garantie en hoef je die 30 euro ook niet te betalen denk ik als je nog in de 2 jaar zit.
Ik denk toch dat je hierin gelijk hebt. Heb de 3gs, 4, 5, 5s, 6s en nu de iPhone 7 (gehad). Alle iPhones hadden na langer gebruik nog een veel betere batterijduur dan de iPhones van bekenden. Ik gebruik mijn computer om de iPhone op te laden. Deze poort geeft Max 2.5 Watt welke zeker de helft minder is dan een "normale" iPhone lader.
De meeste kwaliteits li-ions kunnen zonder problemen of schade prima met 2C geladen worden. 500mA is niets ... Ben je 5 uur aan het wachten tot je phone vol is?!
Ik begrijp dat snelladers je accu sneller slijten, maar waarom zegt Apple dan zelf dat het mogelijk is om te snel laden? Op hun website geven ze aan dat ik mijn iPhone X kan laden met de 61W macbook lader...

Jij raadt mij dus aan gewoon de bijgeleverde lader te gebruiken?
Thanks, dan heb ik de usb-c naar lightning kabel voor niets gekocht haha. Ik ga weer terug naar de oude lader! Hartelijk dank :)
voor noodgevallen kan je die natuurlijk wel gebruiken, maar ik raad het altijd af als je het kan voorkomen. het is gewoon erg zonde van zon dure investering. dat hij na 1~1.5 jaar al merkbaar minder word.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 12:04]

Dat maakt allemaal niet uit. Het laadcircuit zit in de telefoon, niet in de lader. Al gebruik je een lader van 300W, nog steeds zal de iPhone enkel gebruiken wat hij nodig heeft.
Maar hoe zit dit dan evt met garantie. Ik gebruik de officieel lade die ik gekocht heb van Apple en met de bijgeleverde kabel

Als een batterij al zo snel achteruit gaat.

[Reactie gewijzigd door Jboy1991 op 30 maart 2018 11:23]

ja, ik heb een keer uren op 1% gezeten !!
ik laat hem 1x per jaar leeg laten lopen, te vaak is ook slecht voor de accu.
Ja correct. Dat is precies hoe battery cycles werken. En ja ook regel 1 over het eens per maand een cycle doorlopen is niet verkeerd. Lithium ion accu’s zijn erg goed in het vaak herladen in korte tijd en zijn daardoor niet gebouwd op long term energy storage. Als jij je toestel met een volle batterij 6 maanden in de kast gooit is de kans vrij groot dat hij al een heel eind leeg is gelopen of zelfs al kapot is gegaan en in sommige gevallen betekent dit dat er even een “high” voltage shock nodig is (5V). Dus ja. Iedere maand minimaal 1 cycle doorlopen verlengt de levensduur van je accu enorm.
Dat geen enkele consument het doet staat natuurlijk los van wat het beste is, in het algemeen, of voor langdurige opslag in dit geval. Uitzonderigen daargelaten, ook qua opslageisen.

Langdurige opslag is precies dat. Dus zodra je de accu wilt gaan gebruiken laat je deze eerst op temperatuur komen. Condensvorming is simpel op te lossen door een plastic zakje. Zelf heb ik een aantal accu's die ik alleen op bepaalde vakanties gebruik voor tracking, die leg ik in de koelkast in een plastic zakje en blijft in behoorlijk goede conditie. Zeker gezien deze tijdens vakantie dan weer precies verkeerd gebruik met het oog op levensduur.

Inderdaad, als je cycles telkens weer verschillend zijn en de 0 en 100% regelmatig bevatten is het wellicht als goed gemiddelde te gebruiken.
En de accu niet helemaal ontladen, maar waar mogelijk aan de lader leggen. Li-ion vind het niet leuk om te diep ontladen te worden.
Apple levert bij iPhones iPhone laders, en dat zijn zeker geen snelladers. En bij de iPad levert Apple iPad laders.

Je kan inderdaad een iPhone snelladen met een iPad lader. Ik zou het ook niet aanraden om daarmee dagelijks de iPhone op te laden, maar om bv je iPhone even snel van 20% naar 70% lading te brengen is het een goede oplossing, zonder impact op de levensduur van de batterij.
Een standaard lader levert 5V, hoeveel amperes maakt niet uit, het blijft een standaardlader. Een snellader zoals die door Apple is gedefinieerd levert 7.5V. Natuurlijk laadt een standaardlader met 5V2A sneller dan eentje met 5V1A maar dat maakt het nog geen snellader.
nee, alles wat meer dan 500mA levert gaat buiten de specs van usb dus kan je al kwalificeren als een snellader.
Je heb geen benul wat snelladen is. Zolang de lader 5V levert is het geen snellader (de normale iPhone en iPad laders dus). Een snellader levert meer dan 5V, in het geval van Apple 7.5V.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 maart 2018 21:34]

Nee, de standaard iPhone laders leveren maximaal 1A.
1.6A volgens mijn eigen metingen met de 2 laders die ik hier heb.
nee, ik leef in de relaiteit met multimeters, stroomtangen en daadwerkelijke meetgegevens.
Laders die op 5V werken zijn geen snelladers. Stop met de onzin te verspreiden.
De standaard laser is al jaren 5 Watt, zijnde ongeveer 1A, je moet je echt beter informeren als je geen downmodding wil...
Mijn iPhone wordt ook helemaal niet warm als ik daarmee laad.
ik hbe er zelf hier 3 liggen en 2 iphones. de 1A lader kan rustig 1.5A leveren voordat hij inkakt. dus mogelijk moet je even daadwerkelijk gaan meten voordat je gaat downmodden.
ik hbe er zelf hier 3 liggen en 2 iphones. de 1A lader kan rustig 1.5A leveren voordat hij inkakt. dus mogelijk moet je even daadwerkelijk gaan meten voordat je gaat downmodden.
Eerst is het 2A, nu is het 1.5A, je roept maar wat en je weet niet waarover je het hebt.
apple heeft jaren 2A laders geleverd met hun ipads en dergelijke. die leveren maximaal 2.3A voordat ze inkakken en de 1A laders leveren 1.5~1.6A voordat die inkakken. dat is geen hogere wiskunde hoor.
welke feiten heb je aangedragen? ik heb hier zelf met (goede) meetaparatuur zitten meten wat er daadwerkelijk gebeurt en heb beide iphones hier al van nieuwe accus moeten voorzien.
ja en nee, hoge capaciteitscellen zoals die in telefoons kunnen vaak minder dan 0.5C aan voor de levensduur. een accu gemaakt voor vermogen zoals je die vind in je accuboormachine kan soms wel 3~5C laadvermogen en 20C ontlaadvermogen aan. maar daarvoor lever je veel capaciteit in.

en ja, toko's zoals oneplus vernachelen de accu ook. echter is dat nog steeds een nichemarktspeler, geen grote jongen zoals samsung of apple. en als je het gedrag van snelladers erbij pakt is apple ineens VEEL slechter met accus dan zelfs oneplus die tot 4.3v oplaad.
men kan rustig kijken naar andere spelers op de markt maar dat veranderd niks aan het gegeven dat apple (waar we het over hadden) nog steeds de accu vernachelt als de telefoon het vermogen aangeleverd krijgt om dat te doen. wijzen naar andere fabrikanten veranderd daar niks aan. enigste verschil is dat apple standaard relatief slappe laders meegeeft (nu krijg je wel altijd een snellader) in vergelijking met andere merken. maar gebruik je een snellader is apple erger dan elk ander merk.

[Reactie gewijzigd door flippy op 30 maart 2018 13:21]

Zei ik al, het is echt onzin wat @flippy probeert duidelijk te maken.

Apple met snelladers.... that’ll be the day. Laat dat maar over aan Samsung met die brandbommen (Note 7) van ze.

Ik laad mn iPhone 6 op aan mn PS4 als die in de buurt staat, een Xtorm 2A powerbank van 10000mAh als ik onderweg ben, een IKEA lader met 3 poorten als ik lig te snurken en een Apple lader als ik zin heb. Capaciteit zit vandaag (net die iOS 11.3 erop geknald) op 98% van designcapaciteit en die foon heb ik al anderhalf jaar inmiddels.
Geen onzin hoor, het feit dat er snelladers zijn betekend niet dat deze ook in alle gevallen goed zijn voor je accu.
Zegt de persoon die denkt dat een 2A lader een snellader is |:(
wat is een snellader dan? gewoon een marketingterm die in de lucht is gegooid. ik versta onder snellader alles wat meer dan de spec van usb kan leveren. dus 5V en 500mA. lekker simpel toch?
Nee, een snellader is wat men in de winkel als snellader verkoopt en wat de telefoonfabrikant als snellader definieert. Tip: bij geen enkele fabrikant is een 5V lader met gelijk welk amperage een snellader. Een snellader is altijd (geen uitzondering) een lader die meer dan 5V levert.
Een telefoon heeft geen lader ingebouwd. Een telefoon heeft een ladingscircuit ingebouwd.
wat probeer je nu te bereiken op deze wijze? als je zelf termen veranderen op het laatste moment gaat bedenken moet je gewoon ophouden.
Het is ook echt totale onzin. IPhones bij mij doen het 4 jaar op een accu (subjectieve meting waarbij ik het gebruik niet wezenlijk verander en nog steeds de dag door kom).

Android toestellen die ik heb gehad zijn inderdaad met een jaar helemaal op.

MacBook net zo. Ding is uit 2012 en kan nog steeds 5 uur mee. Mn werklaptop, HP Probook, houdt het na 2 jaar geen 10 minuten meer vol.
dat is eigenlijk juist wel een "probleem", want dan levert ie iets te weinig vermogen.
nee, te weinig vermogen kan niet met opladen.
dan wordt die ook warm, maar als je een lader gebruikt met een lager wattage dan wat een apparaat nodig heeft wordt ie nog warmer. ik zei niet dat een macbook lader niet warm wordt, ik zei dat de macbook air lader heel warm wordt, maar als je een macbook pro lader op een macbook air gebruikt dat de lader dan niet warm wordt.
dit merk ik zelf ook, de bijgeleverde lader van de macbook air kan een vermogen leveren van 45 watt, en dat is net genoeg voor de macbook air.

de lader van de macbook pro kan 85 watt leveren, en die wordt totaal niet warm als je die gebruikt op een macbook air.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 30 maart 2018 08:51]

het warm worden is afhankelijk vanhet voltage wat word gevraagd, een hoger voltage is efficienter. daarom kan usb C ook tot 20V leveren. en hoeveel vermogen de lader totaal kan leveren geeft meestal ook aan hoe warm hij word. als het vermogen steeds verder naar het maxima toe gaat word het steeds minder efficent, daar komt de warmte vandaan.
dat is wat ik ook zeg, bij de macbook air zit je qua verbruik al aan de grens van wat die lader kan leveren.
Natuurlijk wel, je kan met 1A opladen en nog kan je batterij leeglopen. Echt alles wat je zegt is gewoon onzin.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 maart 2018 21:49]

Ik zou alles wat Flippy zegt met een serieuze korrel zout nemen.
Weetje wat het is, over accu's en laders zijn 1001 meningen. En ik sta altijd open voor nieuwe meningen. Of ik ze daadwerkelijk uitvoer is een tweede. Dat is een kwestie van afwegen :)
Mijn 8 Plus uit november heeft nog maar 98%. Apart dat die van jou in vergelijking met mijn veel nieuwer toestel zo hoog scoort.
Ik denk dat het gedeeltelijk een kwestie van geluk is. Daarnaast ben ik redelijk zuinig op mijn telefoon, hij komt eigenlijk zelden onder de 30%.

Je zegt: "nog maar 98%". Vraag me af wat de batt. waarde is als hij (bijna) nieuw is... Grote kans dat je dan ook al lager dan 100% zit.
Daar verschilt het inderdaad wel. Ik krijg het geregeld voor elkaar om hem helemaal leeg te trekken.

Nieuw lijkt mij dat het wel 100,00% is toch? Zal raar zijn als je batterij in een slechtere conditie dan dat word geleverd.
Iedere nieuwe accu zal een verschillende energie-inhoud/prestatie hebben, kleine verschillen, maar ze zullen er zijn.
Dit percentage zal berekend worden op basis van een aantal gebruiks- & laadcycli. Hoe nauwkeurig is dit? Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met de actieradiusberekening die je auto doet: op basis van je tankinhoud en de laatste gereden km's wordt de resterende afstand bepaald. Dit getal klopt nooit precies natuurlijk, maar geeft je wel een aardige indruk. Zo zou ik deze waarde ook zien. Alles boven de 90% lijkt me sowieso prima.
Het was wel vreemd dat destijds men het normaal vond dat accu's gingen opzwellen en capaciteite verloren maar niemand klaagde over het merk.

Het was zo een groot probleem dat mensen het blijkbaar gewoon accepteerden en het normaal vonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True