Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus 6 krijgt inkeping in scherm

De OnePlus 6 krijgt een inkeping in het scherm. Dat heeft OnePlus-topman Carl Pei bevestigd tegenover The Verge en de website heeft ook een render ontvangen die een stukje van het scherm met de uitsparing laat zien.

OfficiŽle render van OnePlus 6 met inkeping

Pei geeft ook de exacte afmetingen van de inkeping aan The Verge. Het gaat om een stukje van 19,616x7,687mm. Volgens de topman heeft de inkeping deze afmetingen om ruimte te bieden aan de frontcamera, de luidspreker, de nabijheidssensor en het lednotificatielampje. Bij een kleinere uitsparing zouden er compromissen gemaakt moeten worden, stelt Pei.

De inkeping in het scherm lijkt ongeveer dezelfde afmetingen te hebben als die van de Oppo R15-toestellen. Oppo is het moederbedrijf van OnePlus en er zijn vaak overeenkomsten tussen de toestellen van de twee merken. De Oppo R15-telefoons hebben een 6,28"-oledscherm, volgens geruchten krijgt de OnePlus 6 een 6,2"-scherm.

Pei zegt tegen The Verge dat de klok in Android naar de linkerkant wordt verplaatst, zodat er rechts meer plek is voor statusicoontjes. Als er een video wordt afgespeeld, wordt de inkeping visueel verborgen door een balk te tonen die aansluit op de schermranden.

De nieuwe OnePlus-smartphone krijgt ook gebarenbediening, waardoor de softwareknoppen in Android aan de onderkant van het scherm niet getoond hoeven te worden. OnePlus test dergelijke bediening al in bŤta's van zijn Oxygen OS op bestaande toestellen. Door naar boven te swipen gaan gebruikers naar het homescreen. De werking is vergelijkbaar met die van de gestures van de iPhone X.

Meer informatie over het nieuwe toestel geeft Pei niet. Officieel is de naam OnePlus 6 ook nog niet genoemd, maar het lijkt aannemelijk dat OnePlus de opvolger van de 5T die naam zal geven. Dinsdag publiceerde telecomjournalist Evan Blass een foto van de achterkant van het toestel.

Foto van de achterkant van de OnePlus 6, gepubliceerd door @EvLeaks

Door

Nieuwsredacteur

236 Linkedin Google+

Submitter: senneroot

Reacties (236)

Wijzig sortering
Hoe harder ze die inkeping proberen te verdedigen, hoe meer ik er van walg.. Liever iets dikkere rand aan zo een telefoon dan zoiets lelijks..
Lekker blijven walgen, niet iedereen deelt die mening. Bij mijn iPhone X vind ik het geeneens meer opvallen, laat staan iets om je aan te ergeren.
Is dat geen cognitieve dissonantie? Ik vind de inkeping niet om aan te zien en deel de mening van Koen. Dat jij na verloop van tijd de inkeping niet meer opmerkt door gewenning, is toch geen argument om de inkeping plots mooi te vinden?
Ik vind de inkeping ook mooi en heb geen telefoon die een inkeping heeft ;p, is toch juist handig om daar je notificatie icoontjes in weg te moffellen om zo meer bruikbaar scherm te creeren?
Helemaal mee eens. Wanneer je vanaf de notch gezien naar links en rechts alles zwart houdt en alleen de pixels van de notificatie icoontjes aanstuurt, heb je weer een vierkant scherm. Je icoontjes staan nooit meer door een app heen en kunnen gelijktijdig aan met bijvoorbeeld spelletjes. Iedereen blij :)
Dit is dus exact wat ik er ook van vind, er zijn toch prima oplossingen voor. Daarnaast kan je een software setting maken voor de mensen die het niets vinden dat. Dit stukje scherm niet gebruikt wordt. Hebben ze gewoon de telefoon die ze graag willen met wat grotere bezel aan de bovenkant.

Dan is volgens mij iedereen blij, ik zie namelijk net als jij echt het probleem niet.
Exact dit. Ik snap echt niet wat het probleem nou eigenlijk is. Het midden van de notificatiebalk zijn op mijn telefoon de minst gebruikte pixels...
Als de stukjes scherm naast de Notch alleen voor notificaties zijn, lijkt het behoorlijk op het second screen van mijn LG V20.

Voordeel daarvan is dat de selfiecamera aan de zijkant zit, waardoor je ťťn continue balk hebt, die voor notificaties en shortcuts gebruikt kan worden. En bvb controls als je muziek luistert. Dat werkt in de praktijk prima en stoort visueel veel minder.
Stockholm syndrome denk ik?

Maar even serieus, aan veel dingen valt te wennen. 2 schermen naast elkaar met bezels er tussen en na een tijdje zie je ze niet meer. Zelfde voor de notch, al heb ik zelf geen toestel met een notch.
maar in dit geval gaat het om het mooi vinden, niet gewenning. als je iets niet mooi vind, vind je het niet mooi. het is niet zo dat je mening erover veranderd als je het elke dag ziet. integendeel zelf's het kan je gaan irriteren. dat het voor sommige mensen niet uit maakt, dat een telefoon een notch heeft, is heel anders als iemand die het lelijk vind.
Toch is dat juist wel zo. In de mode gebeurt dit constant. In het begin walgt iedereen er van, vervolgens zien ze Brad Pitt of David Beckham er mee lopen, veranderd de associatie die je ermee hebt en vind je het ineens wel mooi en wil je het zelf ook.

Hetzelfde gebeurt vaak met liedjes. Eerste keer dat je het hoort kun je het niets vinden, maar na een aantal keer ga je het meer waarderen totdat je het zelf zit mee te zingen. :)

OT: Heb de X met inkeping en vind het niet mooi en zou hem liever niet hebben, maar het is noodzakelijk dus ik heb er mee leren leven. Vind de inkeping minder erg dan dat stuk screenestate kwijtraken of genoegen moeten nemen met een grotere telefoon.

edit: @l99030607l Ik denk dat iedereen zo is. Iedereen wil zich ergens mee verbinden, dat is natuurlijk en komt denk ik voort uit onze evolutie. Als de alfa-aap ervoor kiest om zijn haar paars te maken met besjes zullen de beta-apen volgen. Als dat niet zo is dan zou ik eerder aan een stoornis denken. Zelfs mensen die zich afzetten tegen de gevestigde orde vormen groepen en kleden zich hetzelfde en luisteren naar dezelfde muziek (punkers, provos, gabbers, etc).

[Reactie gewijzigd door HenkEisjedies op 28 maart 2018 16:00]

maar dat verschilt per persoon, niet iedereen is zo. mensen die trouw zijn aan zichzelf, die blijven bij hun mening/standpunt staan. dat is iets wat je nooit van te voren weet. Ik bijvoorbeeld gebruik helemaal geen social media. Ik moest daarom toen ook lachen toen iedereen verontwaardigd deed toen het CA aan het licht kwam, terwijl met een simpele google search men er al achter kon komen dat facebook data stal.

ondanks dat iedereen facebook om mij heen gebruikt, ben ik trouw aan mijzelf gebleven door geen enkele socal media account te openen i.v.m. dataharvesting. ik woon op curacao dus europese wetten gelden hier niet.
Sorry, maar je standpunt blijft niet echt boven water als je eerst zegt dat het hier om "mooi vinden" gaat en dat niet veranderd, en vervolgens verkondigt dat dat "niet bij iedereen" is.

Daarnaast, mensen hun meningen veranderen nou eenmaal, dat gebeurt met mensen. Vroeger vond ik zwart of grijze luxe auto's saai en lelijk, en vond ik coole rode cabrio's mooi. Nu is dat andersom, dat heeft echt helemaal niets met "trouw aan jezelf" blijven te maken.
Precies dit! Ik stond een keer in een elektronica zaak en hoorde daar een mevrouw afgeven op tft schermen. “Dat is toch geen gezicht zo een dun scherm, een scherm moet toch een mooie bak erachter hebben.” |:( |:(
Dat is wat de schapen (de menigte) doet. Ik ben absoluut niet zo.
Ik vorm een eigen mening, en daar haak ik niet van af.
Shit sundae with a cherry on top is still shit.
Yep, inmiddels is de mensheid zo 'doorgeŽvolueerd' dat we ons bezig houden met zaken die ons 10, 20, 100 jaar geleden helemaal niet waren opgevallen. Stel je geeft iemand in 1925 deze telefoon, die gaat sowieso helemaal uit zijn plaat, maar als je dan erbij zegt, 'wel jammer van die lelijke inkeping' :+ Ja notch...
Je mag er iets van vinden hoor maar lelijk of er van walgen :? , een beetje zelfrelativering aanbrengen is volgens mij voor sommigen meer iets om in overweging te nemen...
Ja maar we leven niet in 1925. Als je een miljoen jaar geleden iemand een wiel zou geven ging hij ook uit zijn plaat. Punt is gewoon dat het lelijk is en onnodig. Hoop mensen gaan hierom deze telefoon links laten liggen.

Enige 'workaround' die ik zie is de pixels naast de notch permanent uitschakelen.
Ben ik niet met je eens. Kijk maar naar muziek. Een nummer kan je de eerste keer niet mooi vinden, maar na een paar keer luisteren kan je het wel mooi gaan vinden, om wat voor reden dan ook.

Zelf vind ik zo'n notch niet lelijk, hoe meer scherm hoe beter. Ok, ik zie liever dat het scherm helemaal door getrokken wordt naar boven toe zoals bij de Mi Mix 2(s). Maar een kleine notch is in mijn ogen zeker niet lelijk. De essential phone is ook zoiets, er mooi toestel.

Maar over smaak valt niet te twisten. Zo zijn er ook genoeg mensen die weer niet willen dat een scherm helemaal door naar boven en beneden door getrokken wordt, want dat is niet praktisch. Kortom het is nooit goed voor iedereen. Dit is de trend van het moment dus daar moeten we het mee doen. Komt vast wel weer een nieuwe trend zonder notch.
Volgens mij is mooi vinden wel degelijk gewenning. Neem nou mode: in de jaren 40 was het niet mooi om in een T-Shirt rond te lopen. Toen kwam "A street car named desire" uit, mensen zagen de protagonist in een T-Shirt rondlopen en vonden het opeens heel geschikt, mooi, om er in gezien te worden. Nu is het mooi om, ook als er twintig cm sneeuw ligt, geen zichtbare sokken te dragen die met een broek tot je enkels komt. Dat was een paar geleden echt niet mooi. Net zoals een aubergine-kleurige auto's in de jaren 90 niet mooi was. Ik denk niet dar er zoiets als absoluut mooi bestaat, mooi heeft te maken met associatie en gewenning.
JIJ vindt het lelijk. Maar dan hoeft dat zeker niet voor iedereen zo te zijn
Je hoeft de inkeping niet mooi te vinden om te kunnen waarderen dat er wat extra ruimte is links en rechts boven. Beetje weinig op de iPhone X, maar meer dan genoeg op zo iets als de Essential Phone.

En je kunt het altijd softwarematig uitzetten als het je niet bevalt.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 28 maart 2018 15:33]

Het is een oplossing op een probleem. Het probleem was dat door kleiner maken van de randen de camera e.d. in de weg zaten. Een oplossing is dus de inkeping. Het is iets nieuws en best opvallend, dus men vormt er een mening over. De een vind het niet mooi, de ander wel, maar op den duur kan ik me best voorstellen dat je er aan went.

Als ik nu een iPhone 4 vasthoud moet ik enorm wennen aan het kleine scherm en de enorme bezels. Dit terwijl een paar jaar geleden we nog "wow" riepen om dit toestel.

Daar komt nog bij dat bij veel apps de zichtbaarheid minimaal is/gemaakt wordt, zwarte taskbar bijvoorbeeld, of tijdens het kijken van een video...
Hoezo? hij kan toch gewoon het in eerste instantie al niet erg vinden, en na gewenning zie je het niet eens meer. Dat is niet een cognitieve dissonantie, maar gewoon een mening.

Ik deel die mening. Ik heb ook een iPhone X en nee, het valt mij ook niet meer op. Maar in eerste plaats vond ik het al niet erg en vind ik het juist praktisch, omdat de status icoontjes lekker in de hoek staan. Ik hoef alleen de tijd, wifi/4G en batterij te zien, en dat zie ik. Dat heeft niets met gewenning te maken maar met ieders persoonlijke keuze.
Is dat geen cognitieve dissonantie?
Nee, het is jouw opvatting die tegen zijn waarneming ingaat. Het is doodnormale gewenning. Soms zijn ontwerpen zo revolutionair dat gewenning nodig is. Daarnaast is mooi, ofschoon hij dat woord niet gebruikt heeft, een subjectieve mening.

Of die inkeping opvalt of niet, ligt aan het ontwerp van de statusbalk. Je kan het beter zien als minder bezel dan een stukje wat van het scherm afgehaald wordt,denk ik. Je krijgt er oppervlakte bij.

[Reactie gewijzigd door ABD op 28 maart 2018 16:25]

Ik heb geen iPhoneX en vind de inkeping mooi.

Wil jij nu voor anderen bepalen wat wel en niet mooi is?
Nee, maar als die gewenning dus een algemeen iets is is dat wel een reden om de inkeping te houden ondanks dat mensen vooraf zeggen dat ze denken het niet te willen.
Daarnaast is het ook maar net hoe je het framed. Ik zie het eigenlijk alsof iemand de statusbalk naar boven heeft geschoven en daarbij de camera en wat andere dingen moest laten zitten, zodat die daar nu tussen staan.
Het heeft ook enkel en alleen te maken met de race die bezig om de screen to size ratio (noemt dat eigenlijk zo?) zo hoog mogelijk te krijgen.
Die notch is geen design statement maar gewoon weer een paar tiendes van een procent (als het al zoveel is) meer dat het scherm van de voorkant bestrijkt.
Zo vind ik curvy edges aan je scherm ook gewoon klinkklare onzin.
Zolang ik geen bezels ter grote van een olifant aan men scherm heb is al de rest prima voor mij.

Ik zie dan liever een iets kleiner scherm met een betere beeldweergave dan een 'notch' die ervoor zorgt dat we weer overal kunnen gaan opscheppen met dat extra procentje screen to size ratio dat we weer winnen.
Volgens mij wijzen net termen als “walging” en “niet om aan te zien” op een verregaande cognitieve dissonantie.
Je kan erover discussieren of het esthetisch al of niet een storend element is, maar het is ook niet meer dan dat.
Maar triggert het feit dat net Apple dit populair heeft gemaakt, bij sommigen een kortsluiting in de hersenen :).
Persoonlijk vind ik het weglaten van een 3.5mm aansluiting ernstiger dan een dergelijke inkeping in het scherm. De 3.5mm aansluiting zou ik gaan missen aangezien mijn oortjes allemaal bedraad zijn en ik daardoor dan de oortjes zou moeten vervangen. Dit is bij de inkeping niet het geval, en wat hieronder in de comments al wordt aangegeven is dit inderdaad (voor velen) een kwestie van gewenning. ;)
Voordeel van de S8(+) en de S9(+), geen notch en een 3.5mm jack.

Bij deze heb je dan ook nauwelijks (geen) bezels.
niet ideaal, maar voor je koptelefoon kun je vast een verloopplugje gebruiken.
Ach joh, die dongle om je 3.5mm naar USB-C of Lightning over te zetten merk je echt geen drol van hoor. De dongle zit standaard aan m'n koptelefoon, dus het is ook geen ding dat je kwijtraakt ofzo. Je kabel wordt er zelfs wat langer van, dus het argument dat je dan nieuwe oortjes moet kopen, slaat nergens op.
Tja en toen zat je opeens in de auto en dacht je van. Shit! die dongle zit nog aan mijn headset. Nu werkt de aux niet!
En als je je auto sleutels vergeet werkt de auto niet...
Maar je auto heeft nog wel een sleutelgat. Het is niet alsof je via de USB van de auto een sleutel dongle eraan kan stoppen en op die manier de sleutel in je auto kan stoppen.
probleem zoeken om een probleem te hebben lijkt me dit nu... dan bestel je op ali toch nog 20 dongels als je met 1 wellicht niet uit de voeten kan? Het punt is dat het ontbreken van 3.5mm evolutie is waar we gewoon even doorheen moeten bijten. Tenzij je in het analoog is walhalla kamp zit die sowieso al niks van audio van een telefoon moet hebben.
Toevallig een apple gebruiker?
Apple levert de dongle mee... Naast een koptelefoon met Lightning aansluiting.
Verkeerd gelezen.
Nooit geweten dat subjectieve standpunten te beargumenteren vallen :+
Kijk de volgende keer even of je wel op de juiste reageert, voordat je je betekenisvolle reactie plaatst :D
Dus er wordt iets toegevoegd aan een toestel en het beste wat je erover kan zeggen is dat het niet meer opvalt?
Dus dat is vooruitgang

Het walgen zit hem er vooral in dat die hele notch met veel bombarie gebracht wordt alsof het wiel opnieuw uitgevonden is. Jullie kunnen eindelijk rustig slapen jongens we hebben een inkeping in een scherm uitgevonden!

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 28 maart 2018 15:18]

het is geen toevoeging, het is een limitatie waar fabrikanten tegenaan lopen omdat mensen zo nodig een selfie cam willen hebben.. (en nog wat sensors)

dus er is een groot deel van het voorhoofd weg gehaald bij een telefoon, maar niet alles kon weg..
Precies dit! Als selfies niet zo populair waren geweest waren misschien wel alle telefoons nu gewoon full screen geweest
Dus wel vooruitgang, want dit is een tussenstap voordat het allemaal onder het scherm verwerkt kan worden of op andere wijze. in de tussentijd beschikkend we dus wel over wat meer scherm, waar je status dingen in staan, dat scheelt dus weer een balkje op je scherm wat je nu meer hebt.
Dat die inkeping mogelijk is komt door de nieuwe generatie beeldschermen die gebaseerd zijn op OLED.

Want met LCD is het niet mogelijk.

In die zin is het dus wel innovatief omdat de fabrikant in de zoektocht naar dunne bezels en meer scherm een inkeping kan maken.

Verder heeft Apple het niet gebracht alsof het iets innovatiefs was.
Hier kan ik mij dus ook in vinden, de notch valt op den duur helemaal niet meer op.
Ik vind het niet alleen lelijk, het is ook onpractisch. Al helemaal omdat de tijd nu naar links verplaatst en er nog minder plek voor notificaties is. Die status icoontjes vind ik dan nog onbelangrijker dan notificaties.
Het ziet er echt niet uit, voor mij zal het zeker reden zijn om de phone niet aan te schaffen als er concurrenten zijn zonder die inkeping.
Precies, ik merk het ook niet meer bij mijn iPhone X. Nooit last van gehad, zal ik ook nooit hebben. Juist handig dat die status dingetjes lekker in de hoekjes staan.
Als er echt geen rand meer omheen zit, dan vindt ik zo'n inkeping prima. Zit er echter alsnog een dikke schermrand omheen, slaat een inkeping nergens op naar mijn mening.
Ik denk dat het vooral smaak is of je het mooi vind of niet. Denk dat als je het echt lelijk vind je er niet aan went.
Ergeren is niet nodig. Er zijn ook nog andere merken die hier niet aan mee doen. Nokia volgende keer of Xiaomi.
Maar vind je de Galaxy s8 s9 oplossing niet veel mooier? Een telefoon met ontzettend kleine bezels.
Inkeping op alles is niet mooi....wat heeft het voor nut? als ie valt breekt het harder op die hoek?
weet je wat het is omdat jouw merk het heeft hoeft de rest niet te volgen kerel.mooi dat jij het niet vind
Ik heb geen foon met een notch, maar ik zie het probleem niet zo. Het is een stuk scherm dat nauwelijks gebruikt wordt. Hooguit als je heel veel notificaties hebt, maar dan is het sowieso onoverzichtelijk.

Tsja...walgen...dat doe ik van kots enzo. Gewoon niet naar kijken, dan heb je er geen last van.
Als ik naar mijn huidige telefoon kijk kom ik met het stuk rechts van die notch echt niet toe. Klok, batterij, BT en 2x sim status en je zit bijna in de helft van het scherm.

Oneplus wil dat nu "oplossen" door de klok links te zetten, maar dan blijft er nog ruimte voor 2? notificaties over.

Dit is en blijft een "oplossing" voor een probleem dat er niet is.
Het probleem is dat er ruimte nodig is voor camera led en sensoren, dat is opgelost door die ruimte te gebruiken voor camera led en sensoren. Wil jij dat het beeld links en rechts van de notch altijd uit blijft en je dus geen notch meer ziet dan kan dat ook. Maar doe mij maar de extra schermruimte.
Ik denk dat hij walgt van het feit dat ook android fabrikanten die notch overnemen zonder dat het een functie heeft. Bij de Iphone is het enigszins te verantwoorden, omdat die notch naast de camera nog volzit met andere sensoren die ze misschien nergens anders kwijt konden en wat bij android niet het geval is. Het is dus ergens wel walgelijk en teleurstellend als blijkt dat je (favoriete) topmereken als Oneplus en Huawei ook maar ordinaire en inspiratieloze copycats zijn. ;( ;( ;(

[Reactie gewijzigd door choi99 op 28 maart 2018 23:38]

Hoe is het bij de iPhone wel te verantwoorden en bij dit toestel niet?
Pei zegt toch echt dat er sensoren inzitten, evenals als de camera en de speaker?

Als ik jouw beredering goed volg dan zou de noth wel mogen als er nog 1 of 2 sensors in zouden zitten?
Volgens de topman heeft de inkeping deze afmetingen om ruimte te bieden aan de frontcamera, de luidspreker, de nabijheidssensor en het lednotificatielampje. Bij een kleinere uitsparing zouden er compromissen gemaakt moeten worden, stelt Pei.
Ehh...inderdaad. Op mijn S9 zit ook helemaal geen camera, en geen enkele andere sensor voorop. Je hebt helemaal gelijk. Apple is wederom uniek hierin.
Los van notificaties (wat ik dus allesbehalve onoverzichtelijk vind), een hele hoop apps en vooral spellen die full screen draaien, zullen moeten worden aangepast omdat informatie weg valt onder die inkeping. En gewoon niet naar kijken is lastig als het wel in het oog springt
Maar ja, ondertussen heb je wel een 6" scherm wat geen 6" is he.
Ik vind dat het steeds erger wordt met die schermen ook door de verhoudingen.
Steeds langer en smaller of beter gezegd .... steeds lelijker en lelijker.
Doordat hij naar verhouding smaller is, is het voor een telefoon met een scherm van dergelijk formaat nog enigszins comfortabel in de hand te houden. Maak je hem 16:9 en net zo hoog wordt het een lomp breed toestel.
Ik heb altijd goed overweg gekund met die 16/9 verhouding.
Ik heb dan ook vanaf mijn geboorte 2 handen en die durf ik gebruiken.
Ik vind het niet nodig om in de auto of op de fiets te smsen of watsappen. ;)
Het zijn juist die gevaarlijke overtreders die een smaller toestel leuk vinden.
Inderdaad, hoewel ik groot fan ben van kleine randen is de "notch" mij het echt niet waard. Helaas nemen veel bedrijven Apple's design klakkeloos over.
Dan heb ik meer respect voor de nieuwe telefoon van Xiaomi die in ieder geval een ander design probeert, ook al is dat al eerder gedaan.
Sorry maar de essential phone was toch echt eerder met dit ontwerp..
Toch is het zo dat als Apple het niet gedaan zou hebben heel wat minder bedrijven zouden volgen.

Wie ze volgen is niet zo interessant. Ze willen toch graag Apple volgne. Ook al is het ook daar gejat.
De essential phone heeft gewoon een notch op alle foto's die ik vind, en is mei 2017 voorgesteld.
De Mi Mix is oktober 2016 voorgesteld.
Op school heeft Jacques tijdens een proefwerk bij mij de antwoorden afgekeken. Ik had mijn antwoorden echter bij Frank afgekeken. We hebben weliswaar allemaal de antwoorden van Frank, maar daarom heeft Jacques toch niet ineens bij Frank afgekeken?
Bij een OLED scherm kun je die inkeping volgens mij juist heel netjes verbergen. Gewoon altijd zorgen dat de achtergrond naast de inkeping gitzwart is. De ruimte links en rechts van die inkeping gebruik je dan voor de klok, status icons, provider, ... Bij het weergeven van full-screen verberg je dat gedeelte, maar houd je de achtergrond zwart. Dan heb je volgens mij een kleinere bezel, zonder de visuele impact.
Alleen heeft dat weer een nadeel dat het niet symmetrisch is. Of je moet een gelijke "bezel" ook aan de onderkant maken.
Bij de S8 gebeurt dat inderdaad. Als je dan een Youtube filmpje afspeeld op 16:9, dan heb je onder en boven een gitzwarte balk, symmetrisch. Maar ben je gewoon op de desktop of een webpagina, dan is het scherm 18,5:9.
Als jij graag een kleiner scherm oppervlak hebt kan je die bezel aan de onderkant ook emuleren ja, maar ik vermoed dat de meeste mensen liever meer oppervlak hebben dan symmetrie.
Waarom moet een scherm perfect vierkant blijven? Momenteel zijn alle (mobiele) applicaties en dergelijke vierkant, maar dat kan prima veranderen. Ik zie er geen probleem in, als gebruiker. Voor de ontwikkelaar is het wel lastig als er veel verschillende notch-afmetingen komen. Maar ook dit zal in de toekomst op een degelijke manier opgelost worden.
Dit type scherm is in verhouding veel duurder te produceren dan een rechthoekig scherm.
Er gaat immers veel materiaal verloren om dergelijke schermen te maken.
Rechthoekige schermen zijn efficiŽnter te produceren.
Mede ook de reden waarom je bepaalde schermdiagonalen steeds ziet terugkeren.

Als er voor ieder model een speciaal scherm moet gemaakt worden betaal je gewoon extra voor dat scherm.
Ik koop liever een telefoon waar geen inefficiente kosten gemaakt worden.
maw, een scherm buiten de standaard is sowieso een no-go voor mij.
Uit financieel oogpunt dus. Dat het duurder is om te produceren, is een flinke aanname trouwens. Bij grote oplagen zoals iphones of samsungs zal die prijsverhoging niet of nauwelijks (=paar euro) komen uit het productieproces. Misschien uit marketing.
geen aanname uiteraard. Het IS duurder. Er is meer verlies aan grondstoffen waardoor de productie een pak minder efficient is.
Dat is dus weer een aanname. Wat gaat er verloren dan? Het is niet dat ze de notch uitzagen uit een vierkant display. En als dat wel zo was, is het dan ook daadwerkelijk significant duurder.

Er zijn super veel china phones met een notch: https://www.theverge.com/...x-clones-android-mwc-2018

Los van dat alles is de rede dat je het niet mooi vindt misschien wel de beste en meest valide rede om zon notch device niet te kopen.

[Reactie gewijzigd door DeuTeRiuM op 28 maart 2018 22:44]

Dat is je persoonlijke voorkeur.
Ik heb liever de 'notch' dan dat het hele stuk bezel is.
Ik heb nog liever de selfie-camera aan de onderkant (en daar dus een volledige bezel) zoals bij de Xiaomi Mi-2s dan een notch in het scherm aan de bovenkant. Als je dan toch een notch doet, doe dat dan ook aan de onderkant voor de symmetrie.
Precies. Zolang je maar bedenkt dat je geen notch in je scherm hebt maar twee extra stukjes bruikbaar scherm aan de bovenkant (dus je raakt niets kwijt, je krijgt er wat bij) is het best te behappen.

Wie er liever nu een dikker stuk onbruikbaar glas of plastic aan de bovenkant? Niemand toch?
Precies. Zolang je maar bedenkt dat je geen notch in je scherm hebt maar twee extra stukjes bruikbaar scherm aan de bovenkant (dus je raakt niets kwijt, je krijgt er wat bij) is het best te behappen.

Wie er liever nu een dikker stuk onbruikbaar glas of plastic aan de bovenkant? Niemand toch?
Als het de UI niet zou verstoren? Misschien. Maar dat doet het nou op de iPhone X iig EXTREEM.

Zie bv: https://www.youtube.com/watch?v=0V5_uU3NNpw

Ik heb daarom dan ook een iPhone 8 gekocht, en dat was IMHO de beste iPhone van afgelopen jaar.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 28 maart 2018 15:25]

Het verstoort de UI voornamelijk alleen in apps die niet geŁpdatet zijn ( of in het geval van youtube, typisch, andere gestures en manieren gebruiken dan de standaard video player van iOS. Thanks Obama Google ).

Als een developer zich houd an de safe area is er niks aan de hand en verstoort het de UI dus ook niet.
Kijk eens naar de video, het verstoort al zodra je naar het control center wil gaan.
Ja ik heb het apparaat en deel zijn mening niet.

Control center vind ik erg gemakkelijk te bereiken, ik heb geen grote handen.

Ik zie ook niet in waarom ik 24/7 mijn battery percentage moet weten. De batterij duur is voor mij zo goed dat ik echt alleen hoef te weten of ie in de avond aan het gas moet of niet ( wat ik ook aan de icon-only kan zien ). En als het apparaat oplaad staat de percentage gewoon op de lockscreen, dus mocht ik van huis vertrekken maar wil ik wel zeker weten dat ie vol genoeg is dan kan dat met 1 blik op het scherm.

De iPhone X is voor mij de eerste echte upgrade die ik in jaren heb gehad. van de 5 toen naar de 7, deed nagenoeg niks. De X is een hele nieuwe, en vooral fijne, experience. Zeker iets als faceID, is fantastisch handig ( winter + handschoenen anyone? ).
Dus dan wordt het probleem maar bij app developers over de schutting gelazerd, en "mogen" zij uren (en dus kosten!) steken in het implementeren van een flut design-"feature" die slechts een tussen-oplossing is op weg naar een volledig bezel-less design? Om maar te zwijgen over die meute Android copy-cats die kwijlend achter elke Apple-"innovatie" aanrent zonder zich af te vragen of het daadwerkelijk enige praktische meerwaarde heeft?
Nee, gewoon layoutMarginsGuide gebruiken zoals je in de eerste instantie al moest doen.

Wordt niks extras opgelegd sinds de X. Maar hey, het is apple he. Dus een API toevoegen die verschillende ( toekomstige ) devices ondersteunen makkelijk maakt is een slecht iets natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door jabwd op 28 maart 2018 17:36]

Om maar te zwijgen over die meute Android copy-cats die kwijlend achter elke Apple-"innovatie" aanrent zonder zich af te vragen of het daadwerkelijk enige praktische meerwaarde heeft?
Het is juist iets wat Apple gekopieerd heeft, overigens vind ik zo'n uitsparing een gedrocht, wat mij betreft laten ze zelfs de camera weg aan die kant ;)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 28 maart 2018 20:56]

Ik ken de video en ik ben het volledig eens met hem over de animaties van de notification screen en control center, dat is raar, maar ik kan me er niet aan storen. Daarnaast zijn die knopjes op het lockscreen niet te wijzigen, dat is ook een minpunt, gezien je de camera kan activeren door naar links te swipen.
Anyway, jij hebt de iPhone 8 gekocht, maar heb je de iPhone X daadwerkelijk een lange tijd geprobeerd voordat je dit statement maakt? Leuk dat je zegt dat het de UI extreem verstoord, maar op basis van 1 bron van iemand die wat kleine puntjes opnoemt en dat enorm opblaast, kan je de mening wel hebben maar qua argumentatie valt het een beetje weg.

Ik hebt zelf de iPhone X, en ik heb echt totaal geen last van die notch, noch van de animaties en knopjes. Geen gewenning, gewoon vanaf het begin niet. Natuurlijk zitten er verbeteringen in, maar dat is toch overal zo? Elke telefoon heeft verbeteringen nodig en komende update zien we weer veel verbeteringen, en gaan mensen ergens anders op lopen zeuren. Maarja, je kan niet alles in 1 keer goed doen, ook Apple niet.
Het voordeel is gering: het stukje scherm dat erbij komt laat de oppervlakte van het hele scherm nauwelijks percentueel toenemen. De nadelen zijn groot:
- Het percentage in de breedte voor het gedeelte van de statusbalk gaat van 100% naar ongeveer 50-80% (afhankelijk van de breedte van de notch). Kort gezegd: je kan niet opeens meer app iconen op het scherm tonen omdat het scherm niet veel groter is maar het aantal notificatiesymbolen of dingen zoals tijd die er op je scherm passen wordt drastisch minder.
- Niet elke app ontwikkelaar zal de moeite nemen om die extra ruimte optimaal te benutten, helemaal gezien die ruimte voor elk toestel weer een andere grootte heeft.
- De prijs van het toestel is hoger.

Mooi is het, praktisch en goedkoop is het niet.

[Reactie gewijzigd door Wizardus op 28 maart 2018 15:33]

Sommige mensen vinden het simpelweg niet mooi. Persoonlijk stoor ik me er niet aan maar vind de Mi Mix 2s bijvoorbeeld een mooiere oplossing.
Tenzij de statusbalk 2 rijen gaat beslaan krijg je er helemaal niks bij maar valt er juist ruimte weg.

Ik heb bij mijzelf cooltool in het midden staan en dat kan dan niet meer. Dus moet die opzij waardoor het weer andere icoontjes in de weg zit.

Dus geef mij maar dat 'stuk onbruikbaar glas/plastic' want dan heb ik meer ruimte in mijn statusbalk.
Raakt niets kwijt? Doe mij maar gewoon dual front speakers zoals bij de M7, das namelijk pas echt bruikbaar.
Zoals falconhunter zelf al zegt. Het is een oplossing om iets wat anders overbodige bezel was geweest nu tot iets zinvols (scherm) te maken. Zie het als een extraatje. Als het je smaak niet is dan koop je hem niet maar dat is een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 28 maart 2018 15:47]

Dat is gelul een kleine microfoon + camera helemaal boven dat is wat 3-4mm? daar is geen notch voor nodig.
liever een inkeping dan dikke randen, ik heb een essential phone en merk die inkeping niet eens meer, ik vind het zelf een noviteit..
Als ik langer dan een kwartier op een vuilnisbelt verblijf ruik ik het ook niet meer, is dat ongeveer hetzelfde principe?
Vind je de boven en onder bezels van een S8 ( voorbeeld ) dik?
ik vind het vooral een saai ontwerp.(is echt al sinds de iphone 1 het zelfde.. alleen wat dunner) de essential en de iphone brengen wat nieuws.. en er is meer scherm, en dunnere bezels..
De S8 van Samsung is al sinds de iPhone 1 hetzelfde? :P
We kunnen alleen maar hopen dat dit een tijdelijk fenomeen is, zoals met gebogen tv's.
los van het feit dat het lelijk is zie ik er ook het nut niet van in.
Het extra gewonnen schermoppervlak is vrij nutteloos en duur te produceren.
Ja, heel veel mensen waaronder ik doen hun telefoon toch in een case dus het design zal me een worst wezen :o
Inderdaad, een kleinere in tweeŽn gedeelde notificatiebalk en een rare beeldverhouding in landscape mode is het laatste waar ik op zit te wachten.
Bij de Xiaomi Mi Mix 2S was er sprake zijn dat de front camera helemaal in de rechterhoek zou komen waardoor je geen inkeping in het midden hebt. Uiteindelijk zit deze net als bij de Mix 2 en Mix aan de onderkant wat ook geen beste oplossing is.

Ik ben er nog niet uit of de inkeping storend ga vinden maar blijkbaar gaan alle Chinese en Taiwanese fabrikanten op dit moment over op dit type schermindeling.
Of die inkeping opvalt of niet, ligt aan het ontwerp van de statusbalk. Je kan het beter zien als minder bezel dan een stukje wat van het scherm afgehaald wordt, vind ik.
Veel mensen blijven conservatief denken, moet je niet doen.
Het zal ongetwijfeld een kwestie van wennen zijn, maar ik snap rationeel gezien wel waarom ze dit doen. De notificatiebalk met z'n icoontjes kun je er links en rechts naast kwijt, zo verlies je geen schermruimte aan dat deel van het scherm. Alleen jammer dat je hem wel gaat zien als je "immersive full screen" gaat gebruiken, want dan kun je dat deel van het scherm juist niet nuttig gebruiken. Je wil immers geen inkeping in je videomateriaal of game.

Ik stoor me er niet enorm aan, maar vind hem zonder inkeping wel mooier. Maar met een goed oled-scherm en een zwarte balk kun je hem zo goed als onzichtbaar maken... Problem solved?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 28 maart 2018 17:50]

Ik vind dit een prima oplossing. Liever dit dan dikkere randen waar geen scherm zit. Want daar ben ik echt klaar mee.
Nu gebruik je het ook nog nuttig voor de icoontjes en als je filmpjes kijkt is dat stuk gewoon uit dus heb je ook geen last van vervorming of dat er iets mist top oplossing!
Maar het is toch alleen extra scherm? Vgm kan je het buj een bepaalde telefoon gewoon uitzetten, maar ik zie de reden niet.
Amen!

Merk overigens ook op dat ik het grote voordeel niet zo snap. Het is enerzijds oprecht handig omdat men de status-iccontjes links en rechts kan plaatsen van de voip selfie camera plus sensoren, maar anderzijds worden die paar pixel-lijnen toch al zelden gebruikt. In zowel video als applicaties, verbergen die icoontjes immers. Dus in feite heb je enkel in het home-scherm een paar extra lijnen.

Ik ben wel blij dat bij video de inkeping verborgen is.
Huawei P20 heeft al een optie om de inkeping weg te werken via de instellingen. Zo kan je nog kiezen ook. Grote kans dat OnePlus dit ook gaat toevoegen ( of zoals velen zeggen "kopiŽren" :'( ) |:(
Ik zou de Notch dan echt geen probleem vinden. Als je het niks vind zet je het toch gewoon uit

[Reactie gewijzigd door Supertroeper op 29 maart 2018 00:02]

Mooi toch (zonder een frame war te willen starten): iedereen wilde afgeven op Apple met de iPhone X en wat gebeurt er? Copy - paste en niemand begint er meer over... Overigens: zou het geen optie zijn om de bovenste scheepjes bijvoorbeeld in oled uit te voeren (aan weerszijden van de gap) en het main scherm in lcd? Kun je zonder het hoofdscherm aan te zetten notificaties ed permanent doorgeven??
Apple is maatgevend genoeg om iets te maken (of te breken). Waar anderen het risico lopen te worden afgebrand zal dat bij Apple niet gebeuren. Hoogstens is Samsung minder gevoelig voor dat risico.

Het is niet zozeer een copy-paste (want ook hier was Apple niet de eerste), maar wel het salonfšhig maken van een ontwerpoplossing.
Dat klopt helemaal. Apple is dan ook een merk waar de gebruikers heel veel / alles slikken, alleen bijvoorbeeld al omdat ze vast zitten in het ecosysteem. Dat hebben we bij Android niet. Wel in het OS natuurlijk, maar niet in de hardware. Als Samsung de 3,5mm jack laat vallen, ga ik naar Huawei en klaar.
Als je iOS wil, ben je gelijk klaar. Mooi stom om daarvoor te kiezen. :P
Zit hem ook in de gebruiker, apple gebruikers storen zich niet zo aan 3,5 mm als bluetooth ook werkt, denk ik.
Dat kan zeker, de LG V20 heeft dat bijvoorbeeld al
Niemand begint er meer over? Heb je de reacties onder alle berichten over telefoons met inkepingen wel gelezen? :P
Lees even dit thread door, ik heb geen positieve reacties gezien. Moet ik me trouwens ook bij aansluiten: Bah!
Niemand begint er meer over?? Ik vraag mij dan af wat jij leest ťn waar...

Frame war? Scheepjes??

En permanente meldingen bestaan al jaren, ůůk op oled schermen. Samsung heeft een 'always on' feauture waarmee je in ieder geval de klok altijd ziet. Die uiteraard af en toe van positie veranderd om inbranden te voorkomen.
Een iFrame-war denk ik :+
Niemand begint er meer over? Elke site waar weer een Android toestel wordt aangekondigd met een inkeping, heeft het gros toch wel duidelijk laten weten het absoluut niet te waarderen. Ik ben nu bezig met mijn 3e OnePlus toestel en wilde de 6 hebben. Maar ik sla hem over puur vanwege de inkeping. Kijk je op Twitter bij Carl Pei, zie je het volstaan met commentaar dat niemand zit te wachten op die lelijke inkeping.
Het eerste berichtje onder het huidige artikel gaat over de lelijke notch en ontkracht direct al je uitspraak/claim (welke gek genoeg +2 krijgt).

Ik daag je uit 1 artikel te vinden op tweakers over een android telefoon met notch waar niet over de notch wordt gesproken in negatieve zin.

Succes met zoeken, ik kan je alvast vertellen dat je het niet gaat vinden :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 maart 2018 15:17]

Pei zegt tegen The Verge dat de klok in Android naar de linkerkant wordt verplaatst, zodat er rechts meer plek is voor statusicoontjes. Als er een video wordt afgespeeld, wordt de inkeping visueel verborgen door een balk te tonen die aansluit op de schermranden.
Op deze manier is het helemaal geen probleem eigenlijk. Mooi gedaan!
En wellicht krijgt OxygenOS ook nog eens de optie om die hele notch te verbergen, zodat je geen hap uit je GUI hebt :p.
Je bedoeld dit waarschijnlijk: https://imgur.com/X4ueynN

Ik zou hier zeker geen problemen mee hebben!

Misschien gelijk wat voor een nieuwe haarstijl: https://imgur.com/DGyGpMM _O- :D
Dit is heel netjes!
Wel de ruimte naast de camera e.d. gebruiken maar er visueel geen last van hebben. Dat dit niet de default is..?
Precies! Dat is volgens mij bij de Huawei P20 een optie.

Lol :P, hier ook een leuke (Carl Notch): https://cdn.discordapp.com/emojis/425998354179162112.png?v=1

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 maart 2018 15:26]

Hahaha, ja dat kon hij verwachten natuurlijk! }>
Ik vind dit ergens een interessante gang van zaken.
Ik vond de notch van Apple niet echt de meest briljante oplossing maar ik heb er in het dagelijks leven helemaal geen last van. Vind het wel een Apple-design-dingetje.

Van alles wat je kunt jatten van Apple, jat je dan dit. Ik vind het zo goedkoop dat ik steeds vaker denk: kun je nu echt niets zelf verzinnen?
Altijd dat eeuwige gedoe over dat Apple de eerste was.. :p Nee, het is een kopie van de Essential Phone; de X heeft een grotere notch en was er later mee.

Maar ja, OnePlus heeft eerder wel gezegd dat zij Apple-telefoons mooi vinden.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 maart 2018 15:30]

Rustig rustig. Er is echt niemand (behalve die paar die het toestel hebben) die Essential Phone kennen terwijl iPhone X iets meer verkopen heeft.
En zeg nu zelf. Het is niet dat de halve Android stal precies nu denkt -geheel buiten het feit om dat Apple de notch heeft gekopieerd- laten wie die notch van de Essential Phone ůůk kopiŽren.
Op Tweakers kennen we het wel, dus zou alsnog niet weten waarom je het hier op Tweakers ook zou doen overkomen alsof Apple er als eerst mee was.

Verder met je statement eens.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 28 maart 2018 15:42]

En dan vergeet je gemakshalve dat ze het eerder jatten van Essential Phone die maanden voor de iPhone X met een telefoon kwam met een notch.

Dus je laatste opmerking raakt kant nog wal.

En Apple is ook niet vies van kopiŽren. Denk aan de dubbele camera?

Het is de pot die de ketel verwijt.

Ik denk dat we er gewoon mee moeten stoppen met dat Apple-dit, apple-dat en dan Android-zus en Android-zo.

Totaal nutteloos.
ik hoop toch zo dat de laatste geruchten over de NIET glazen achterkant waar zijn! we gaan het vanzelf zien...rond juni!
daarom zeg ik toch ook de NIET glazen achterkant...en die foto kan nog steeds een prototype zijn oid! er is niets zeker totdat er een volledig productiemodel getoond is door Oneplus!
Evan Blass heeft het vaak bij het rechte eind, maar inderdaad; niets is uitgesloten.
Ik (als iPhone X) gebruiker stoor mij al maanden niet meer aan de notch, dat is iets wat heel belangrijk lijkt vanachter je pc maar in daadwerkelijk gebruik totaal niet spannend is.

Wat mij echter wel stoort is het gebruik van de notch bij de huidige generatie Android toestellen. Deze gebruiken zonder uitzondering een notch aan de bovenkant en een bezel aan de onderkant. Dat slaat eigenlijk nergens op. Draai dat ding 180 graden en het probleem had opgelost geweest.
Zie de nieuwe Android Xiaomi Mi Mix, alleen van onderen een zwart balkje waar ook de camera in zit.
Lijkt me 'more convenience' dan de notch van jouw telefoon met mini notificatie balkjes.
Maar alle oplossing zijn waarschijnlijk tijdelijk, tot alles achter het scherm verdwijnt.
Best nog wel een bezel op de Mi Mix 2s maar inderdaad het is een mooi voorbeeld van 180 graden draaien en er is geen notch nodig.
Blehh, hoop toch niet dat die notch de komende jaren een ontzettende hype wordt, daar word ik zeer ongelukkig van namelijk ;(
Als dit je al ongelukkig maakt?
Er zijn erge dingen in het leven, en daar hoort in mijn optiek geen notch bij.

Wat zijn we gelukkig toch lekker verwend in dit land dat we ons hier druk over kunnen maken.

Ik zal de fabrikanten vragen om voor special needs people een telefoon te maken zonder notch.

@faim
Ik ga nu bellen... 8)7

[Reactie gewijzigd door jqv op 28 maart 2018 16:15]

Graag, ben nogal een overgevoelige jongen namelijk ;(
Jammer, want zo'n inkeping voegt totaal niks toe voor mij, het zit alleen maar in de weg als je horizontaal een video/PDF/website/foto/eBook bekijkt.

Ik wilde deze keer OnePlus weer eens een kans geven, maar dat wordt het dus niet. Ben benieuwd wat de rest van plan is, want het edge scherm van de S8/S9, daar heb ik ook vrij weinig mee (ik wil een case eromheen met een hoge rand).

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 28 maart 2018 16:04]

Als je had gelezen, worden video's niet beÔnvloed. Verder komt OnePlus waarschijnlijk met de optie om die notch 'uit' te zetten: https://imgur.com/X4ueynN
Maar wat is precies de meerwaarde? Dat er de mogelijkheid bestaat om er softwarematig toch nog iets van te maken begrijp ik. Maar welk probleem moet die notch oplossen? Want ik zie dat het alleen maar problemen veroorzaakt, waar inderdaad daarna weer op gereageerd moet worden met software fixes.

Ik blijf in ieder geval rondkijken voor een telefoon die die ruimte beter besteed, door bijvoorbeeld dat kleine beetje bezel in te zetten voor goede stereo front-speakers. Of een telefoon die het gewoon laat voor wat het is, een bezel.
Sommigen vinden zo'n hap uit het scherm lelijk, en nu valt dat dus minder op, zoals je ziet. Je krijgt in feite iets meer scherm en daarom moeten de sensoren en camera ook ergens worden neergekwakt. Onderin is ook geen optie, want dat staat zo raar met het nemen van een foto. Kunnen ze je driedubbele onderkin zien..

Wat wel zou kunnen is: de 'kin' verwijderen onderaan, het scherm iets naar beneden halen, en bovenin de sensoren en camera plaatsen.
Iemand enig idee in welke periode deze zal uitkomen?
De geruchten gaan/gingen rond juni, maar wellicht al een stuk eerder dan wij denken.
Hoeveel input in het ontwerp van de oneplus zou het bedrijf oneplus eigenlijk hebben? Gezien de vele gelijkenissen in de behuizingen van de laatste modellen en de oppo R serie, lijkt het mij vrij nihiel. Veel meer als hun eigen skin, een andere camera en een snapdragon 8xx ipv 6xx is het niet volgensmij. Hou je wel een kleinere R&D afdeling, dus minder kosten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*