Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Atari onthult naam van Ataribox en toont controllerontwerp

Atari heeft de officiŽle naam van zijn console onthuld, die tot nu toe alleen bekendstond als de Ataribox. Het apparaat zal Atari VCS gaan heten en het bedrijf wil in april nadere details bekendmaken over de pre-orderdatum. Daarnaast toont Atari prototypes van controllers.

Atari schrijft dat de aanduiding Ataribox een werktitel was. Het ontwerp van de console is gebaseerd op de klassieke Atari 2600, die uitkwam in de jaren zeventig. De nieuwe naam, Atari VCS, is een verwijzing naar de oorspronkelijke naam van die console en staat voor†video computer system. Atari maakt naast de aankondiging van de pre-orderdatum weinig nieuwe details bekend, zo zegt het bijvoorbeeld niets over de games voor de console.

Het bedrijf toont wel afbeeldingen van controllerprototypes, waarop een gamepad is te zien naast een eerder getoonde klassieke Atari-controller. Die†toont het bedrijf momenteel op de Game Developers Conference in San Francisco.

In december bleek dat Atari de crowdfundingcampagne voor zijn console uitstelde. Destijds zei het bedrijf dat een belangrijk element nog ontbrak, zonder in details te treden. Daarvoor had het al bekendgemaakt dat het apparaat op Linux zal draaien en voorzien zal zijn van een†aangepaste AMD-processor met Radeon-gpu. De prijs zou tussen de 249 en 299 dollar moeten komen te liggen.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

20-03-2018 • 09:11

89 Linkedin Google+

Submitter: Zeror

Reacties (89)

Wijzig sortering
Kun je hier dan nieuwe spellen op spelen?
Of is het net als die Nintendo Classic-consoles: een x-aantal klassiekers voorgeÔnstalleerd?
http://ataribox.com/
Game, Stream, Connect Like Never Before

Killer Atari Classic Games. Hot New Indie Titles. Open Linux OS.
Join the Revolution.
Doet suggeren dat het voornamelijk om de klassieke games gaat. Gezien het apparaat een SD-reader krijgt, kan je mogelijk wel nieuwe games installeren (of je tv als fotolijstje gebruiken ;) )
"Open Linux OS" -> Als ze de boel niet volledig dicht stoppen en het apparaat een x86(_64) processor heeft dan kan je er gewoon Steam op installeren... Er zijn inmiddels genoeg titels (zowel indie als AAA) die gewoon prima onder Linux draaien. Dus kan dit apparaat nog best wel eens een leuke "Steambox" worden :-)
Ok er zit een radeon GPU in en een aangepaste processor. Niet veel om op af te gaan, maar kwa hardware voor die prijs kan ik me zo voorstellen dat er maar weinig games in je steamlibrary zitten die hierop draaien.
Maar indien je een game pc nog hebt staan, kan je wel gaan streamen :)
Zo zou ik naast mijn gamepc op zolder, een nette console onder de tv hebben staan op deze manier. (streamen binnenshuis over een goed bekabeld netwerk werkt namelijk prima weet ik uit eigen ervaring)
Toen ik hierboven las "dat het apparaat op Linux zal draaien" dacht ik dat het misschien wel een Steambox zou zijn.

Dan moet je wel een echte Atari fan zijn (waarvan er genoeg zijn, en met goede reden) om dit te kopen, want tijdens elke willekeurige Steam Sale is de Steam Link in de aanbieding voor §5,50 (14 incl verzending binnen NL) en daarmee kan je ook streamen en er zonder problemen gamepads op aansluiten.

Je kan zelfs nog altijd "Exit Big Picture mode" doen en dan kun je gewoon je volledige Windows desktop/laptop die ergens anders in huis staat streamen.
Dan moet deze Atari toch echt wel een partitie hebben waar klassieke Atari games op staan om aantrekkelijk te zijn, want sinds de Steam Link zo belachelijk vaak voor een absurd laag bedrag in de sale staat, zijn Steamboxes imo overbodig geworden.

Ik ben wel heel benieuwd wat ze er van gaan maken :)

[Reactie gewijzigd door Fero op 20 maart 2018 11:01]

Dat ben ik ook. Voor 2 tientjes heb je namelijk al een PS4-schijfje met 50 Atari Classics. Mijn allereerste spelcomputer was de Atari 2600 Jr. Hartstikke leuk ding. Maar voor een beetje retro + games ga ik niet nog een console kopen naast de Nintendo Switch en een PS4 Pro. Tenzij de Atari VCS met wel een heel uniek sellingpoint komt. Voor die prijs mag je wel current/next gen verwachten namelijk.
Mijn allereerste spelcomputer was de Atari 2600 Jr. Hartstikke leuk ding.
Dat is al weer heel lang terug, mijn eerste computer waar ik op speelde was de Commodore 128 in 1986/87, en toen de Amiga 2000, heb nooit een Atari gehad, maar het is wel leuk om te zien hoe je alles verandert is, al was het voor mij en vele miljoenen andere mensen een erg rotte tijd toen commodore failliet ging in 1994 ;(

En Atari Hardware verdween ook snel daarna, +/- 1996 toen ze samen gingen met JTS, wat ook er voor zorgde dat er weer een weg was, en Sega Hardware verdween ook snel daarna in 2001, en daarna had je alleen nog de PC, Apple, en Nintendo en de Playstation en Xbox.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 maart 2018 02:54]

Nee hoor verzendkosten zijn §8,95
Ja dat was een leuke deal, steamlink voor 5 euro, verzendkosten 9 euro. Dat terwijl het distributiecentrum voor de EU in nederland zit mbt steamlinks (ik dacht tilburg).
Volgens mij kwam de mijne uit engeland
De meeste smart TV kunnen hiervoor al bijvoorbeeld de Steam app installeren, en voor 16 euro heb je af en toe de steamlink in de aanbieding.

Wil je iets anders dan steam, dan zou je nog de raspberry pi voor het streamen kunnen gebruiken.
je moet geen grafisch wonder verwachten nee, maar genoeg indiegames zijn totaal niet zwaar om te runnen. nieuw betekend niet altijd complexer.
Het aanbod 'low graphic requirement' games is toch niet mis op Steam ?
Helemaal waar, ik bezit er zelf genoeg. Maargoed voor mij is een machine waarop je gamed een doos die praktisch alles zou moeten kunnen draaien. Ik heb nog geen games hoeven te negeren wegens grafische eisen. Dat zou ik op deze doos wel moeten doen. Dus is het voor mij geen optie om mijn steamlibrary op te draaien. Andere eisen/wensen.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 20 maart 2018 13:15]

Met een raven ridge CPU (de r5 2400g Line) kan je gewoon goed mee gamen, helemaal op 720p maar voldoende games ook op 1080p. En dat zijn de nieuwste van de nieuwste titels.


Dat gezegd te hebben, ik weet niet waar Atari voor gaat maar ik verwacht niet dat ze werkelijk gaan concurreren met Sony of MS. Dit zal een niche product worden m.a.w.
Mijn machine met een gtx 970 en een i5 uit de 6e generatie heeft anders flink problemen met de allernieuwste titels op 1080. Ik denk dat het misschien aan je FPS/graphische eisen ligt, maar 60 FPS ultra ga je sowieso niet halen. Ik zie het dan meer als een doosje wat streaming kan doen en simpele games kan afspelen/emuleren.
Nee, natuurlijk ga je Ultra niet halen. Ik heb nog oudere hardware maar medium met 2xFSAA en 8xAni ga je wel halen. Als je dan de textures nog op high zet moet je heel scherp kijken om het verschil met Ultra settings waar te nemen. Helemaal als je op een TV speelt op 3 meter afstand, zoals veel van de gebruikers van een console zullen doen.
Kan aan mij liggen, maar dit zijn dezelfde eigenschappen als die van een PS4 of een Xbox One.
Die games draaien prima op Linux mits de hardware ook er na is. Voor 250-300 dollar zou ik er niet te veel van verwachten om eerlijk te zijn. Een beetje APU kost al snel de helft van dat bedrag.

Ik denk dat je uit moet gaan van low settings op de huidige generatie games. Misschien de ondergrens van medium.

Een Xbox of Playstation voor dat geld heeft ook geen super hardware maar daar is wel alles voor geoptimaliseerd.
Hot New Indie Titles
Dus ook nieuwe (Indie) titels, en een 'open' Linux OS waardoor je zelf ermee aan de slag kunt gaan of een community opbouwen.
Doet suggeren dat het voornamelijk om de klassieke games gaat. Gezien het apparaat een SD-reader krijgt, kan je mogelijk wel nieuwe games installeren (of je tv als fotolijstje gebruiken ;) )
Een SD card als game distributie format lijkt me het niet te gaan worden.
Ik gok er op dat alle games online binnengehaald worden (zoals apps op je mobiel), of -als er nauwerlijks HDD/SSD op zit- dat games gestreamed worden.
Volgens mij was het de bedoeling dat het een combinatie zou zijn. Dus meer als nieuwere Nintendo consoles: nieuwe games en Virtual Console voor oude spellen.

En ja, ik weet dat XBOX ONE ook oude XBOX en XBOX 360 spellen speelt... en de PS4 streamt oude PS spellen.

En ja, de Switch heeft nog geen Virtual Console (wel een paar Arcade Classics ).

[Reactie gewijzigd door 90710 op 20 maart 2018 11:46]

En dus ook als Xbox... Of PS hier aan doet weet ik niet, maar het is dus gewoon een console dan. En voor die prijs ťťn die waarschijnlijk de nieuwste third-party, multi-platform spellen niet mee gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door Weltschmerz op 20 maart 2018 09:35]

Dus meer als nieuwere Nintendo consoles: nieuwe games en Virtual Console voor oude spellen.
Vistual Console is toch nog niet beschikbaar voor de Switch?

Lijkt mij dus veel meer als de Xbox One en de ps4. Nieuwe "Indies" en de oudere games zijn ook beschikbaar, Nintendo hoeft pas in dit rijtje genoemd te worden zodra Virtual Console beschikbaar is voor de Switch.

Edit: ik zie dat @sanderev66 dit nu zelf ook door heeft en zijn bericht heeft aangepast, klein geschreven maar niet minder waar.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 20 maart 2018 22:36]

Oudere games zijn al beschikbaar op de Switch. De Neo Geo classics. Nieuwe indies natuurlijk ook.
Een paar Arcade classics idd, nog niet de al lang beloofde virtual console.
De PS4 streamt niet alleen oude games, je kan gewoon PS2 games kopen in de Store. Dat kon ook op de PS3 met PSOne games
Daarvoor had het al bekendgemaakt dat het apparaat op Linux zal draaien en voorzien zal zijn van een aangepaste AMD-processor met Radeon-gpu
Ouderwetse Atari spellen draaien op een aardappel, daar heb je geen Radeon voor nodig. Ik vermoed dus dat het hier om een echt nieuwe console gaat (wellicht komt er een Classic Arcade oid met retro games zoals bij bv. de Wii).

Denk sowieso dat weinig mensen 300 dollar gaan neerleggen voor een apparaat dat alleen maar oude atari games speelt :P
Die kun je met een emulator ook spelen op bijna ieder OS.
Alleen is het spelen van dergelijke games via een emulator volstrekt niet legaal, via dit apparaat wel.
Onzin. Spelen via emulators is gewoon legaal.

Het downloaden en verspreiden van de roms is niet legaal.
Ja en nee.

Tenzij je de digitale kopie van het spel zelf hebt gemaakt en het origineel nog steeds in je bezit hebt, is het wel degelijk illegaal om een spel via een emulator te spelen.

De emulator zelf is wel legaal, en 'homebrew' spellen mag je er wel legaal op spelen. (Afgezien van het feit dat practisch niemand dat doet, maar goed...)

Het idee dat je een dergelijke game illegaal mag downloaden zolang je het origineel maar in je bezit hebt is een mythe, net zoals het idee dat je zo'n game legaal zou mogen spelen voor de eerste 24 of 48 uur zolang je hem daarna maar van je PC verwijderde. Niet dat je dat beweerde, maar voor de volledigheid vermeld ik het gelijk even.

Nu ik toch bezig ben, als je zoals bijvoorbeeld voor veel PS2 emulatoren een kopie van een PS2 bios nodig hebt om games te kunnen spelen (ook homebrew), dan is die bios ook weer illegaal, tenzij je zelf de bios vanuit je eigen console hebt gedumpt voor eigen gebruik en die niet aan anderen beschikbaar stelt.
Klopt ook wel, daarom noemde ik ook het "downloaden en verspreiden" van de roms. Zelf een rom maken van je cartridge is prima legaal. Doet net zo veel mensen als dat er mensen zijn die homebrew games spelen op de consoles, zoals je al zegt, vrijwel niemand dus :P

Het is illegaal om ze te downloaden (tenzij je in Frankrijk of andere wilde westen internet landen woont). De mythe is alleen zo sterk omdat de bewijs last bij de aanklager ligt. Die moet maar zien te bewijzen dat je het orgineel niet in je bezit hebt en bewijzen dat je het orgineel niet zelf geript hebt. Plus Nintendo is nooit echt achter de huis tuin en keuken gebruikers aangegaan.

En de meeste van die romsites worden in Frankrijk gehost, die kompleet schijt heeft aan software licenties e.d.
Wat een heerlijk ontwerp, lekker retro met een strak randje. Ben erg benieuwd wat voor spellen er voor beschikbaar gaan komen. Waarschijnlijk gaan ze porten, aangezien de box Linux draait?
Strak en netjes ontwerp. Erg benieuwd welke games ermee gespeeld kunnen gaan worden. Gezien de afmeting zal het wel geen grafische hoogstandjes laten zien, minpuntje maar ik wacht rustig af! Zou toch leuk zijn om wat extra concurrentie voor Playstation en Xbox te hebben.

[Reactie gewijzigd door SlwR op 20 maart 2018 09:20]

Die concurrentie is er toch en die toch heet Nintendo ;-)
Hoopte op een extra console die grafisch ook sterker zou zijn :)
Gezien het feit dat het op Linux draait, denk ik dat er snel mods aan zullen komen.
$250-$300 dollar is wel erg hoog. Voor minder heb je de XBox One met een groter en breder game library.
Geen idee waarom je hier een - voor krijgt, op zo'n beetje elke gadget of telefoon in het nieuws wordt die vergelijking gemaakt, nu is het opeens niet wenselijk? Even buiten dat de controller bijna identiek is aan de XBO controller.
De vergelijking wordt ook min-of-meer door andere gedaan op andere (Engelstalige) tech-sites en worden hoog gewaardeerd. Waarom eerder -1 geen idee.
Ik denk dat het "Open Linux OS" mensen hier het meeste aanspreekt. Als dit echt open is kan je alle Linux compatible Steam games ook spelen op deze console.
Dat zal best, maar wat is de reden om dan maar een vergelijking te gaan afkraken? Geweldig dat het straks Linux en hopelijk Steam kan draaien, heb je goeie 2000 games, maar dan mis je wat de grote jongens daaromheen als AAA games hebben.
Geen idee wat de exacte reden is om een vergelijking af te kraken (dat deed ik zelf niet, of niet opzettelijk)
Mijn reactie was meer gericht op het 'groter en breder game library' gedeelte. Maar inderdaad, er zijn nog genoeg populaire Windows/XBONE/PS4 only games die mensen dus zullen missen met deze console die bijv. wel op de XBONE/PS4 zijn.
Misschien, maar die draaien dan allemaal slechten omdat het een PC is (niet om Linux af te kraken, als je er Windows op zet zal hiet niet veel beter zijn).

Ik snap de vergelijking wel. Neem een console voor dat geld en je krijgt een berg games die geoptimaliseerd zijn voor de hardware.

Ik kan voor 250 dollar geen Linux bak in elkaar zetten die dezelfde performance in games haalt als een console. Een draadloze controller kost je al 40 euro.
Maar die games zijn erop gericht om met muis en toetsenbord te spelen. Ik heb nog weleens geprobeert om m'n PC als Steambox te gebruiken maar daar was ik snel op uitgekeken. Het is vooral ongemakkelijk om steeds een toetsenbord erbij te moeten pakken.
Gebruik dan Xpadder of joy2key.
Ik snap de hype ook niet helemaal.

Een aangepaste apu is geen custom apu. Grotere bedrijven als HP en Dell krijgen constant aangepaste apu’s.
Dat zijn kleine verschillen zoals iets hogere/lagere snelheid en/of iets meer/minder gpu-cores die aanstaan.

Gezien de prijs zal het echt niet ineens een hoogvlieger zijn.


De keus voor een gewone console is dan te overwegen.

Als je focus echt op de oudere atari-games ligt, dan kun je die zelfs op je smartphone spelen en verbinden met je televisie.

Kost je minder en je hebt net zoveel lol.
Tof ontwerp, ziet er naar verhouding wel een stuk kleiner uit dan de huidige consoles. Ik ben erg benieuwd naar wat voor games er beschikbaar gaan komen (mogelijke exclusives?) of dat het misschien net zo iets wordt als een steam machine.
Ik vind 249 dollar voor een doos die jaren 80 spelletjes emuleert veel te duur. De Nintendo Classic NES was vergelijkbaar en kostte maar 69 dollar. Er zit gewoon een ARM processor in van twee keer niets die de emulatie foutloos kan doen.

Voor die prijs heb je al bijna een Sony PS4 of XBox One met honderden keren de verwerkingssnelheid. Beide zouden zelfs op een achtergrond thread de emulatie kunnen doen tijdens de weergave van een recent spel.

Ik denk dat dit echt een flop wordt.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 20 maart 2018 10:30]

Ik denk er hetzelfde over. De mini (s)nes ging als warme broodjes over de toonbank en de
naar de toekomstige mini n64 wordt halsreikend uitgekeken.
Deze atari is een duur hebbendingetje die maar weinig mensen zullen kopen.

[Reactie gewijzigd door Storm-Fox op 20 maart 2018 10:40]

Controller ontwerp? Die Joystick is misschien opnieuw ontworpen, maar die controller is gewoon Xbox?
Waarom krijg ik weer spontaan blaren op mijn hand als ik naar die retro controller kijk? :P Ik kan het spel Video Olympics niet meer zien! O-)

Hoe dan ook vraag ik mij af of dit een lang leven zal hebben. Maar ik wens Atari hier al het beste bij. En gun iedereen blaren op de handen die dit nog niet ervaren heeft. _/-\o_
Waarom krijg ik weer spontaan blaren op mijn hand als ik naar die retro controller kijk? :P Ik kan het spel Video Olympics niet meer zien! O-)
Bedoel je Decathlon van Activision, waarbij je als een gek de joystick heen en weer moest bewegen? Daar heb ik inderdaad ook de nodige blaren (en kapotte joysticks) van gehad.

Video Olympics werd met de paddle controllers gespeeld, en was eigenlijk niet meer dan een veredelde versie van Pong.
Voor zover ik me kan herinneren waren er meer van die spellen als Decathlon destijds.

Zo was er op de commodore 64 een spel Epyx summer games (C64 ondersteund Atari joysticks)
https://www.youtube.com/watch?v=_zDwjctkF5w
(zie ook 3:50)
Om te rennen moest je daar ook je joystick heen en weer bewegen.
Dit soort spellen hebben gezorgd voor heel wat kapotte joysticks :Y)

[Reactie gewijzigd door morten op 20 maart 2018 10:30]

Net weer even gespeeld, leuk maar vermoeiend.
Qua controller design hebben ze de plank erg misgeslagen. Om een rip-off van de Xbox controller over te nemen. Je kan wel zien geen inspiratie meer.
De Xbox controller wordt misschien wel als de fijnste console controller aller tijden gezien, oftewel ze slaan met het controller ontwerp juist de spijker op z'n kop onder het mom van beter goed gepikt dan slecht ontworpen ;)