Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nederlandse politie wil grootschalig filmen in strijd tegen chatten achter stuur

De politie experimenteert met het filmen van weggebruikers om te achterhalen wie zit te bellen of te chatten achter het stuur. Nog dit jaar zouden de camera's hiervoor grootschalig ingezet kunnen worden.

bellen in autoDe camera's beschikken over een telelens en worden op bijvoorbeeld een viaduct gezet. Op de beelden, met een analyse van de voorruit, kan de politie herkennen wie er aan het handheld bellen is of bijvoorbeeld WhatsApp of ander chatprogramma gebruikt.

De politie spreekt vervolgens de kentekenhouder aan en de bedoeling is dat beelden waarop geen overtreding te zien is, vernietigd worden. De camera's kunnen op elke plek met goed zicht op de voorruit ingezet worden, niet alleen op de snelweg, verklaart landelijk projectmanager Infrastructuur Van Hasselt tegen de NOS.

Het OM bekijkt de juridische bezwaren tegen inzet van de camera's op dit moment.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-03-2018 • 18:54

502 Linkedin Google+

Submitter: Jansen-nl

Reacties (502)

-15020453+1207+241+34Ongemodereerd169
Wijzig sortering
Voor iedereen die klaagt over de privacy aantasting: in hoeverre is dit 'erger' dan de huidige video surveillance auto's die rondrijden? Die filmen ook alles (zie wegmisbruikers). Daar hoor ik echter verder niemand over.
Dit is net zo erg. Elke camera of welke vorm van grootschalige registratie ten koste van mijn en jouw privacy moet strikt verboden worden en blijven. Dit is namelijk een hellend vlak, alles onder het mom van veiligheid, maar op de economisch meest voordelige manier.
Een agent die een heterdaad betrapt is prima, tevens een opname vanwege een snelheidsovertreding, dan pak je de daadwerkelijke dader en legt niet alle anderen onnodig op film vast. Dat er vervolgens zware straffen voor smartphone gebruik volgen is wat mij betreft prima.
Is net zo erg, echter een mobiele camera in een surveillance-auto legt niet iedere weggebruiker en bijrijder met zijn gezicht individueel vast.
Je hoort genoeg "rot op met die camera" in die show ;)
Lijkt me heel wat zinvoller dan de bekeuringen van 5km te hard.
Maar waar trek je dan de grens? Als 5km/u te hard niet beboet wordt waarom zou je dan nog langzamer gaan rijden? Ik ben meer een voorstander van beginnen met lage boetes die exponentieel oplopen naar gelang de snelheidsovertreding ernstiger wordt. Dus bijvoorbeeld een tientje boete bij 5km/u, in plaats van de ~25 euro die je nu betaalt. En 25 euro bij 10km/u te hard in plaats van ~45 euro. 50 bij 15km/u in plaats van 100 en ga zo maar door. Dat zijn nog acceptabele overtredingen op veel wegen (lees: veiligheid komt niet in het gedrang).

Of gewoon inkomensafhankelijke boetes zoals in Zwitserland.
Ik heb serieus nog nooit een boete gehad in bijna 500 000 kilometer sinds ik mn rijbewijs heb gehaald. Als je je gewoon aan de limiet houd krijg je ook geen boetes. Op tijd vertrekken, en niet als het max 100 is 110 op de teller gaan rijden "want dan flitsen ze toch nog niet".. en dan als je per ongeluk iets harder dan die 110 op de teller rijd, dan is het de fout van de politie omdat ze al bij een kleine overschrijding flitsen.
Als je een maximum gewoon als maximum behandelt en niet als minimum snelheid is er niets aan de hand en krijg je ook geen boetes.
Daarnaast is een boete van bijvoorbeeld €250 voor iemand die 20k verdient in feite een taakstaf van 3 dagen, terwijl dezelfde boete voor iemand die 120k verdient in feite een taakstraf van 3 uur is.

Daarom zie je dat vooral mensen die bovenmodaal verdienen sneller geneigd zijn om stelselmatig 30 km/u te hard te rijden, en de [pakkans * boete] gewoon zien als extra autokosten kosten om hard te mogen rijden.

Ik zie dan ook wel iets in boetes naar draagkracht, zoals in Finland.
Of je houd je aan de regels en betaalt niets. Serieus, de pakkans in Nederland is op de weg zooo klein, eigenlijk alleen op snelheid is de pakkans redelijk groot, en dat is zo makkelijk te voorkomen door je aan de limiet te houden, en eventueel als extra hulpmiddel je navigatie systeem/app in te stellen om waarschuwingen te geven als je te hard rijd.. uiteraard zijn die apps niet waterdicht, maar als je zelf oplet en dan de app ook nog hebt als extra hulpmiddel om je even wakker te schudden als dat ding klaagt dat je te hard rijd, dan is er vrijwel geen reden om boetes te krijgen.
Ook de pakkans voor fout parkeren of niet betalen bij het parkeren is vrij groot, maar ook daar geld weer, dat dat heel makkelijk te voorkomen is door je gewoon aan de regels te houden.
Dat klopt, maar heeft eigenlijk niks te maken met het punt dat ik probeer te maken: Blijkbaar is de sanctie voor goede verdieners statistisch gezien vaker niet indrukwekkend genoeg en voelen ze zich niet geroepen om zich aan de regels te houden. Hoe kunnen we dit voorkomen?
De beste oplossing is punten van je rijbewijs afhalen voor elke overtreding (dus ook snelheidsovertredingen) en kwijt is kwijt.. De eerste keer ben je hem voor 2 jaar kwijt, en verlies je hem dan weer, dan mag je gewoon niet meer rijden.
We moeten er vanaf dat autorijden een recht is, en het meer een privilege maken dat je dmv goed gedrag kan behouden. Zet je je auto als wapen in door bijvoorbeeld op iemand in te rijden? dan kan je gelijk door naar fase 2 en nooit meer een rijbewijs hebben. Met zo'n actie laat je zien dat je de verantwoording van het besturen van een voertuig met zoveel PK niet aankan. Het zelfde voor mensen die auto's gebruiken voor criminele activiteiten, of stoned of straalbezopen achter het stuur duiken. Als je soms ziet dat mensen al 20-40 keer gepakt zijn met drank op.. serieus.. de pakkans is al klein, en dan 20 of zelfs 40 keer gepakt zijn.. Bij die mensen moet keihard ingegrepen worden, en als ze zonder rijbewijs in een auto gepakt worden moeten ze gewoon vastgezet worden om de rest van de bevolking te beschermen.
Ze klagen dat het zo druk is op de wegen, en willen dan met spitsheffingen en kilometerheffingen de drukte op de wegen terugdringen. Laat ze maar beginnen met de echte idioten van de weg halen. Dat scheelt al een hoop.
In Duitsland zijn de boetes relatief laag en de gevolgen voor je rijbewijs relatief hoog, dat geeft een veel rustiger beeld op de weg.
Je kan bijvoorbeeld met een boete van 50 euro ook nog een rijverbod van een maand opgelegd krijgen, op een uiterst beschaafde manier, je mag de dag dat je je rijbewijs moet inleveren nog wel gewoon naar het desbetreffende politieburo rijden, rijbewijs achterlaten en vervolgens weer naar huis.
Niet dat treiterige Nederlandse: inleveren en je ziet maar hoe je thuiskomt.
Nou heeft een rijbewijs in Duitsland gezien de grotere afstanden die je met de auto aflegt toch een wat grotere waarde dan in Nederland waar er vaak nog het openbaar vervoer als alternatief is.
Overigens is bellen op de fiets wel gewoon keihard verboden in Duitsland en zie ik veel minder mensen bellen en appen(nagenoeg nooit) achter het stuur bij de oosterburen.
De handhaving is wat strenger, de pakkans hoger, de boetes lager en dat geeft een veel veiliger gevoel op de weg.
Simpel, recidive ook bij schikkingen (mulder boetes).
1st x 3km te hard: € 10,=.
2e x 3km te hard: € 30,=
3e x 3km te hard: € 90,=
etc.

Of puntenrijbewijs, zoals in zoveel landen om ons heen.
Waarbij in sommige (EU) landen je ook je rijbewijs kwijtraakt, als je de duidelijk aantoonbare veroorzaker van een ongeluk bent!
Ben het met je eens. Mijn laatste boete is ook een ton of 3 geleden en die was dom.

Als je een paar km/h te hard rijdt wordt je niet zomaar geflitst. Flitsmarge is een km of 6 à 7, verder zit je met de tellerafwijking. Er zijn pas boetebedragen vanaf 4km/h te hard (behalve bij 130) en er is een correctie van minimaal 3km/h. Dat betekent dat je op een 100-weg pas geflitst wordt vanaf 107km/h. Als je een boete krijgt omdat je 5km/h te hard hebt gereden dan reed je dus minimaal 105 + 4km correctie = 109.
Ik rij inderdaad al tijden 104 op de cruise control bij trajectcontroles, zonder boetes.
Cruise control ingesteld op 104 met Flitsmeister, is 112 op mijn teller.
En dan rij je, minimaal, sneller dan 90% van het verkeer, zonder boetes.
Nog nooit een boete hebben gehad betekent niet dat je nooit de fout in bent gegaan.
Fijn voor je hoor, daar niet van.
Ik zeg ook niet dat ik nooit fouten maak. Ik geef alleen aan dat de pakkans relatief zo klein is dat als het echt om foutjes gaat en je wel je best doet om je aan de regels te houden de kans echt zoooo klein is dat je een boete krijgt.
Ik heb mensen om me heen die er 2 of 3 per maand hebben en altijd beweren dat het maar 1 KM/u te hard was, dus kutsmerissen enz.. Nou, ik geloof echt niet dat het elke keer maar om 1 of 2 KM/u gaat.
Als je de grenzen niet opzoekt hoef je je echt nergens druk om te maken, of het nou gaat om trajectcontroles, mobiele flitsers, vaste flitspalen.. de kans dat je net de fout in gaat op het punt waar ze staan te flitsen in zo enorm klein. En ja, ik besef dat ik ook heus wel eens ergens geflitst zal worden, als je maar genoeg kilometers maakt gebeurt het vanzelf een keer. Maar als het zo weinig gebeurt tjah, pech gehad, kan gebeuren, maar daar ga ik me niet druk om maken, en dan zal het ook geen grote overschrijding zijn. .
Ben ik wel voor, maar er zijn ook bedrijven die zeggen: wij betalen de boete wel, rij maar lekker snel door.
Daarom moet het rijbewijs worden ingenomen on celstraf volgen als het te bont cq chronisch wordt. Begrijp dat daar ook aan gewerkt wordt.
Bedrijven die dus overtredingen steunen moeten dan ook maar worden aangepakt.
Chauffeur betaalt 50,- ? Bedrijf 500,- Oplopend via een puntenstelsel. Zie rijbewijs.
Simpel.
eigenlijk idioot als je bedenkt dat het vaak bijna geen tijd bespaart om te hard te rijden.
Ik zie veel meer in een opbouwend systeem. Eerste (lichte) vergrijp, lage boete. Bij herhalend gedrag binnen een *redelijke* periode wordt het bedrag verhoogd. Zodra een bepaald maximum aantal boetes in die periode bereikt is wordt het automatisch een artikel 5 en mag je jezelf verantwoorden voor de rechter.

Je moet dan wel de pakkans extreem verhogen, want de huidige pakkans is belachelijk laag. De incidentele overtreder die schrikt van de boete en houdt het daarbij, de terugkerende overtreder kan je daadwerkelijk beboeten op zijn herhaal gedrag.
Als ik ergens op tegen ben dan is het wel inkomenspolitiek bedrijven in een strafmaat. Discrimineren mag niet zegt de grondwet. Hierop maken we in dit specifieke geval een uitzondering?
Mee eens, echter is het in de politiek wel vaker zo dat er uitzonderingen gemaakt worden als het in hun eigen voordeel is.

Privacywetgeving vs Sleepwet
Ik weet niet of je zelf al ervaring hebt met boetes. Als je een boete hebt ontvangen waarop staat dat je moet betalen voor een overtreding van 5km/h te hard, is daar al een correctie van af. Daarnaast is de snelheidsmeter in je auto 'gunstig'. In europa is er een regeling dat je snelheidsmeter in de auto niet lager mag aangeven dan de werkelijke snelheid en een marge mag hebben van +10km/h. Dus als je een boete ontvangt van 5km/h te hard zie je zelf al vaak 110 staan. Het is zinloos om te klagen over 'kleine' overtredingen, een overtreding is een overtreding
Ze moeten toch ergens de grens stellen. als je 5% overtreding gaat tollereren wordt het opeens die 1% over die 5% die idioot is.
Ik rijd regelmatig boetes ;-)

Dat afwijken van de km teller was tig jaar geleden, in een moderne auto waar alles digitaal geregeld is heb je dat echt niet meer.

En die correctie is niet echt een argument. Snelwegen waar je de ene keer 90 mag rijden en daarna weer 130 heeft zelden met veiligheid te maken.
om zomaar te roepen dat het niet het geval is met moderne autos is niet erg zinvol. Je kan het artikel hieronder lezen dat deze afwijken beinvloed kan worden door nieuwe vs oude banden. Er zijn bijna eindeloos veel variabelen die deze afwijking groter of kleiner maken
https://www.drive.com.au/...our-speedo-20140716-ztmh4

nee de correctie is een indicatie dat je 'bekeuring snelheid' afwijkt van wat jij op je teller ziet in de auto.. De correctie heeft idd niks te maken met veiligheid. Maar is wel een indicatie dat op je teller 105km/h kan staan (limiet van honderd) en je er geen bekeuring kan krijgen. Dus als je wel een bekeuring krijgt weet je heus wel dat je dat hebt gedaan. Tenzij je niet goed oplet in het verkeer...

En als je het echt zo erg vind kan je of binnen de regels blijven of lekker drastisch 140km/h in de bebouwde kom, dan krijg je wel een 'terechte' boete....? Die argumentatie van 'oh een beetje over de wet is gewoon helaas (voor jou) niet hier geldig.
Tja, hoe ik het ook niet zo leuk vind van die 5km te hard boetes, maar ergens moet je een grens trekken. En die 5km te hard is dan al vaak harder omdat er sowieso een correctie op plaats vindt van een paar km/u.. tja doe je die van 5km/u niet, dan waarom zou je die van 10km/u wel doen?
Wat wel mag is die onzinnige maximum snelheden van bv 60km/u buiten de bebouwde kom waar het gewoon perfect 80km/u kan (en alleen beperken tot 60km/u waar het echt nodig is, niet onnodig).
Mee eens hang maar op die camera's. Al die oenen met hun mobiel achter het stuur op de bon. Zie ze regelmatig slingeren over de weg, langzaam rijden, zelfs met kinderen achterin. Het is idioot om politiemensen hiervoor in te zetten als de techniek dit kan oplossen. Paar jaar camera's en flinke boetes en het probleem is opgelost.

Met steeds meer overtreders en mensen is het gewoon niet houdbaar om meer politie voor dit soort zaken in te zetten. Laat alsjeblieft zoveel mogelijk met camera's registreren waar dit mogelijk is. Hierdoor kan de politie zich hopelijk bezighouden met criminaliteit die veel lastiger met automatiseren te bestrijden is. Denk bijvoorbeeld aan het oprollen van illegale netwerken waar beelden verhandeld worden van kinderen, witwas praktijken, zware criminaliteit, en dat soort zaken.

Zet politie in waar ze nodig zijn en geef ze niet steeds meer taken met dit soort onbenulligdheden. Het is niet effectief en zonde van goede politiemensen.

[Reactie gewijzigd door juggle op 13 maart 2018 19:41]

Ik ben het wel met je eens, maar hoe zit het als jij je auto uitleent en de bestuurder is aan het sms'en ?

Dit idee is onmogelijk om uit te voeten, zal wel een 1 april grap zijn
Het zelfde als dat je je auto uitleent en die bestuurder wordt geflitst voor te hard rijden, of beboet voor fout parkeren, of beboet voor het negeren van een rood kruis, of ....
Gewoon betalen, en het geld (proberen te) claimen bij de lener van je auto.
Als je auto wordt geflitst is iets heel anders dan een chauffeur te bekeuren zonder staande gehouden te worden, het is makkelijk te bewijzen dat je auto in overtreding was maar hoe bewijs je dat je zelf achter het stuur zat, het klinkt heel makkelijk maar in de praktijk werkt het zo ''gelukkig'' niet.

Is echt niet uit te voeren.


Edit ik lees niks over bekeuren, er staat kentekenhouder aanspreken, leuk bedacht maar gaat ook niet werken

[Reactie gewijzigd door Slux op 13 maart 2018 20:25]

Een auto kan niet in overtreding zijn. Een bestuurder kan een overtreding begaan. Wat maakt het uit of dat foutparkeren, te hard rijden, bumperkleven, rood-kruis-negeren, of telefoonkloten is?
Verdiep je maar eens in de wet, geloof mij het is niet uit te voeren.
Deze verhalen waren er jaren terug ook al, altijd net voor 1 april.
https://chauffeur.easyway.nl/super-flitspaal-in-de-maak/

Google staat er vol mee
Weet aan wie je je auto uitleen.
Zie het verschil niet met snelheidovertredingen? Gewoon op kenteken bekeuren en eventueel foto bijvoegen in de bekeuring. Allemaal bestaande technieken.
Een ander voorbeeld.
Je huurt een auto met je vrienden, je wordt ziek en laat je vriend rijden, die wordt gefilmd omdat hij zit te sms'en en jij krijgt de bekeuring omdat je maat zit sms'en.

Weet je hoeveel rechtszaken daar uit komen ?

Paar jaar terug had je ook van die broodje aap verhalen dat er camera's kwamen die je zouden bekeuren als je de gordel niet omhad, dit is versie 2.0 daarvan.

Let maar op is een 1 april grap, dit is echt niet uit te voeren.
Dan heb je óf de huurvoorwaarden geschonden (waar altijd in staat dat iedereen die het gehuurde voertuig gaat besturen vooraf opgegeven moet zijn bij de verhuurder), of jouw argument is een non-argument. Verder natuurlijk zoals ik je al eerder schreef: "Het zelfde als dat je je auto uitleent en die bestuurder wordt geflitst voor te hard rijden, of beboet voor fout parkeren, of beboet voor het negeren van een rood kruis, of ....
Gewoon betalen, en het geld (proberen te) claimen bij de lener van je auto."
Onzin, je probeert je gelijk te halen zonder überhaupt te weten hoe het in elkaar zit.

Nogmaals verdiep je eerst maar eens in de wet voordat je dingen schrijft die onwaar en onhaalbaar zijn.

Ze kunnen wel de kentekenhouder aanspreken zoals het ook in het artikel staat, schieten ze weinig mee op alleen maar meer werk, bekeuren kan niet.

Kan wel als je staande gehouden bent

[Reactie gewijzigd door Slux op 14 maart 2018 07:22]

Helemaal met je eens. Hoop dat dit eindelijk een effectief middel gaat zijn tegen het misbruik van telefoons achter het stuur.
Komen ze bij ons in onze straat met eenrichtingsverkeer camera's ophangen, in een wijk waar de meeste mensen niet weten of willen erkennen dat er maar 30 mag worden gereden? Tegen de richting in, achteruit of zelfs keren in de verkeerde richting is blijkbaar normaal, en juist in dit soort gevallen is er nauwelijks sprake van handhaving of buurtpreventie. Ik houd mijn hart vast voor de kinderen die hier de dupe van zijn of zij die gelukkig op het laatste moment de dans ontspringen. Ik pleit er net als meer mensen voor, dat er meer blauw op straat te zien is, niet als er al het een en ander is ge-escaleerd.
Tot op heden is nog steeds niet exact vastgesteld dat camera's op de autowegen per se de pakkans verhogen, voor te hard rijden,roekeloos gedrag, hanheld bellen of anderszins.
Vroegah stond er nog weleens een politieauto op de vluchtstrook een boete uit te schrijven en reken maar dat daar een preventieve werking van uitging, helaas zie je tegenwoordig niet meer of die dikke te hard rijdende donkere Audi die je op de linkerbaan voorbij raast politie is of juist diegene waar ze naar op zoek zijn.
Zichtbaarheid is ook een taak van de politie met een niet te onderschatten effect.
Wanneer men geen zwaailichten ziet denken mensen al snel dat ze onbespied zijn, die paar cameras zullen echt geen grote verandering in dat telefoongebruik teweeg brengen, de locaties ziijn zo bekend in Flitsmeister en omdat je je telefoon toch al in de hand hebt krijg je de melding mooi op tijd om hem even weg te leggen.
Dat wordt dan een wetwijziging. Want voor bellen achter het stuur is nu een bekeuring op naam nodig en niet op kenteken.

Verder ben ik wel benieuwd hoeveel ongelukken nu echt gebeuren door telefoongebruik.
Hij wijst er ook op dat het alleen gaat om wie de overtreding pleegt en niet om wie er misschien nog meer in de auto zit. "Omdat we op kenteken bekeuren, vragen we aan de kentekenhouder wie de bestuurder was. Wie de passagier is, is voor ons niet interessant op dat moment."
Het artikel hier op Tweakers is zeer summier, zie https://nos.nl/artikel/22...appen-in-het-verkeer.html voor wat meer info.
Dat mag daar dan wel gezegd worden, maar mij staat ook iets bij dat een boete voor niet handsfree bellen op naam uitgeschreven moet worden. En daarmee dus niet op kenteken.

Maar misschien doen ze het wel op de Duitse manier: aan de hand van het kenteken de houder opzoeken en dan via pasfoto de bestuurder identificeren. (Dat is ook meteen de reden waarom je in Duitsland alleen van voren geflitst wordt)
Verder ben ik wel benieuwd hoeveel ongelukken nu echt gebeuren door telefoongebruik.
1 is te veel. Achter het stuur gebruik je je telefoon niet. Punt.
Niet met zekerheid te zeggen.... maar dagelijks afgesneden door een beller.... het is dat ik goed op let en niet app.
tja zo kan je bezig blijven, 1 iemand die zn nagels aan het veilen is of zn bril aan het schoonmaken. dan ook maar brillen en nagelveilen verbieden achter het stuur? mensen die doodgaan hoort bij het leven en dat moeten we soms gewoon accepteren, anders kunnen we netzogoed stoppen met voortplanten en allemaal van de brug springen. ik zeg niet dat dit niet strak aangepakt moet worden, dat vind ik wel, maar het wegwuiven met dat het daadwerkelijke getal niet uitmaakt is gewoon een slecht argument.
Ik zie redelijk vaak figuren die langzaam rijden slingeren en dan op het laatste moment toch de afslag nemen. Lijkt me objectief gevaarlijker dan met het verkeer meerijden en netjes richting aangeven en op tijd uitvoegen.
Verzekeraars trekken hier juist over aan de bel. Zij zien hun schadeuitkeringen oplopen als gevolg van ongelukken waarbij de smartphone een rol speelde.
Daarnaast gaat het niet alleen om ongelukken, maar ook om de doorstroming in het verkeer: auto's die van links naar rechts zwabberen waardoor anderen moeten afremmen en de vervolgens harmonica-effecten in het verkeer opleveren.
Dan ook meteen maar bumperklevers, net een beetje te hard rijders, onnodig links rijders, geen gordel dragers etc. doen? Vervolgens ook gezichtsherkenning kunnen we meteen alle andere misdragingen ook beboeten.
Wellicht dat er meer (dodelijke) ongelukken worden veroorzaakt door appers dan bestuurders zonder gordel?

Qua snelheid, wat mij betreft het Duitse systeem. Geen limiet op de snelweg, rij er veel en het rijdt daar een stuk prettiger.

Onnodig links rijden en bumperkleven, wat mij betreft rijbewijs innemen...
Ik rijd er ook veel. Maar om Duitse snelwegen nou te vergelijken met Nederlandse? Ok in Nederland is het wegdek beter maar in Duitsland veel uitgestrekter met niet om de 20km een groot knooppunt.
Telefoon niet gebruiken en zwaar straffen is wat mij betreft prima! Maar inderdaad, er gebeuren dingen op de weg die ook flinke risico's veroorzaken. Daar wordt bijzonder weinig aan gedaan. Tevens rijden er heel veel mensen in NL die nog niet geschikt zijn om te fietsen zonder begeleiding. Soms lijkt de snelweg meer op een sociale werkplaats!
Sarcastisch? Je zou straks de weg niet meer op durven omdat elk foutje direct beboet wordt. Dat lijkt mij ook oneerlijk (maar zo werkt het helaas met flitspalen ook al)
Ik zie al overal camera's hangen op viaducten. Er wordt dus al veelvuldig getest heb ik het gevoel.
Dat lijkt mij eerder traject controle.
Wat zonde dat die camera's er maar voor 1 doel hangen. Dat kan beter.
Juist, waarom moeten die camera's maar voor 1 doel gebruikt worden. Ze hangen er, dan MOETEN ze wat mij betreft zelfs voor meerdere doeleinden gebruikt worden zodat er niet onnodig geld verkwanselt wordt.
Zolang er nog sukkels zijn die met hun telefoon blijven spelen achter het stuur kan ik dit alleen maar aanmoedigen.. Wil je privacy moeten we met zijn allen maar eens van dat stomme ding afblijven, dan is dat ook niet nodig..
Een gekscherende gedachte is dan misschien het afschaffen/inperken van gebruik der mobiele telefoon, zodat de overtreding niet eens gemaakt kan worden? Als bonus zullen mensen ook nog eens om zich heen gaan kijken, socialer worden en wellicht onstaat er dan vanzelf grootschalig kritsch zelfstandig denken zodat we de betutteling van de samenleving kunnen afbouwen? :P

Even serieus tho, verbazingwekkend hoeveel mensen enkel bezig zijn met zichzelf, zelfs wanneer zij hiermee anderen in gevaar brengen. Er moet zeker iets aan het probleem ('Oh, maar ik kan wél multitasken hoor') gedaan worden, en zolang dit niet uit de mensen zelf komt, zal het vanuit een andere richting moeten komen. Of mensen denken zelf na, of anderen doen het voor hen. In dat eerste blijken redelijk wat mensen niet zo'n zin in te hebben, dus dan wordt het vanzelf het laatste. Op zich jammer dat dit zo zou moeten gaan, vind het ook niet geweldig idee. Je kan chatten/Facebook bijna vergelijken met een verslaving: Je doet een low effort handeling, je wordt beloont in de vorm van een dopamine/endorfine shot, en je kunt weer even vooruit. Voordat wij als samenleving niet gaan inzien dat het (overmatig) gebruik van social media negatieve gevolgen kan hebben, zoals psychologische problemen (kijk maar naar de depressiecijfers) en zelfs dodelijke ongelukken, zal dit probleem op een andere manier aangepakt moeten worden. Illegaliseren werkt niet, DIE jaren '20 zijn al geweest, wegkijken pakt het niet aan, dus zal er iets moeten komen om het gebruik achter het stuur sterk te demotiveren. Of dat nu met "Wij kunnen je overal zien" wordt gedaan, of iets anders, er zal wat gedaan moeten worden. Heeft iemand tot nu toe een betere oplossing bedacht? Dan wil ik die graag horen?

Het lost het probleem niet op, dat ligt ergens anders, maar het kan de fysieke negatieve gevolgen wellicht wat inperken. Iemands zoon/dochter/moeder/vader/beste reiziger |:( doodrijden omdat je nog net even die foto moest liken of een appje moet sturen is zo zonde.

Dit zou een controle maatregel zijn, geen oplossing. Ik heb persoonlijk liever een oplossing, en dan zeg ik mobieltje uit. Zo belangrijk is het allemaal niet. De wereld blijft heus wel draaien :)

Deze keer graag wel heel duidelijk omschrijven hoe de data behandeld wordt alsjeblieft, zodat er geen ruimte is voor "Ik heb de regel verkeerd geïntepreteerd" :P
Bind hier even een tijdsduur aan vast en we hebben een deal.
... de bedoeling is dat beelden waarop geen overtreding te zien is, vernietigd worden.
Smartphonen achter het stuur is wat mij betreft het meest asociale dat je kan doen in het verkeer. Heel leuk dat je denkt dat je dit heel goed kan, de werkelijkheid ligt anders.
Als het alla lasergun is, direct aanhouden _/-\o_
Wel onder voorbehoud dat alles gelijk wordt verwijderd als er niets mee is gedaan.
Over 5 jaar in het nieuws: Politie wilt grootschalig camera's standaard in auto's hebben voor handhaving.

Heb een beetje het idee alsof ze hier in de wereld de grenzen aan het opzoeken zijn. In China zijn ze dus al een stukje verder..: nieuws: 'Chinese politie is begonnen met testen van brillen met gezichtsherke...

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 13 maart 2018 19:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True