Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games brengt bta uit van Unreal Studio voor ontwerpers

Epic Games heeft een bta uitgebracht van Unreal Studio. Met de software wil het bedrijf zijn Unreal Engine inzetten voor ontwerpers. De software moet het makkelijk maken om cad-bestanden uit bijvoorbeeld 3ds Max over te zetten naar de Unreal Engine.

De btaversie van Unreal Studio is gratis beschikbaar, maar vanaf november wil Epic Games de software aanbieden voor een bedrag van 49 dollar per maand. De software beschikt over de Datasmith-toolkit voor het importeren van cad-bestanden uit twintig verschillende bronnen, waaronder 3ds Max. Die toolkit is al vijf maanden in bta.

Epic Games wil zijn Unreal Engine daarmee aantrekkelijk maken voor architecten en productontwerpers. Zij moeten met behulp van Unreal Studio eenvoudiger interactieve demo's kunnen maken met hun ontwerpen. Naast de Datasmith-tookit bevat Unreal Studio ook tutorials en assets voor het maken van ontwerpen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-03-2018 • 15:32

53 Linkedin Google+

Reacties (53)

Wijzig sortering
Gezien de mediaspeler van Tweakers nog steeds erg ruk is, hier een linkje naar Youtube.

[Reactie gewijzigd door Brantje op 7 maart 2018 16:03]

_/-\o_ dank, was alweer aan het vloeken op de lowres beelden en daarna stopte die helemaal weer.
Geef die man een prijs

edit:
De youtube vid is tevens 1080p60

[Reactie gewijzigd door McBrown op 7 maart 2018 16:54]

Filmpje gaat niet specifiek over deze versie van Unreal Studio, maar over wat bedrijven maken met de engine van Unreal. Maakt het filmpje overigens niet minder gaaf hoor :+
Wat voor mobiel gebruik je?
Heb hier met meerdere android toestellen geen probleem gehad.
Op mijn mobiel gaat het wel, maar in Firefox op mijn computer zijn de filmpjes van Tweakers altijd al slecht te bekijken geweest, en nu helemaal niet meer. Ik keek ze toch al nauwelijks dus het maakt me niet veel uit. Maar een link naar Youtube is toch wel fijn.
Hier op de pc met chrome hetzelfde, op mobiel ook. Ik kijk daardoor amper fimpjes hier...toch vreemd voor een site als deze :?
Best vreemd inderdaad, maar ja. Heb het ook geprobeerd met mijn cookieblokker, advertentieblokker, Request Policy, en userscripts allemaal uitgeschakeld, en Javascript toegestaan voor alle domeinen behalve Google Analytics. Maar ook dan gebeurt er niks wanneer ik op play druk.
Hey, de reclames laden allemaal prima! Daarna werkt het niet meer inderdaad.
Haha. Zelfs die laden voor mij niet, ook niet met de reclameblokker uit. In Chrome laadt het filmpje wel prima (maar zonder reclame). Mijn verbinding is overigens verder snel en stabiel, dus daar ligt het niet aan.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 7 maart 2018 23:22]

Hetzelfde hier in Chrome. Reclame draait vloeiend waarna de video na 5 seconden niet meer laad....
Ik heb met Chrome nergens last van. Op mijn Galaxy S7 duurt het even voordat de filmpjes geladen zijn.
Bij mij onder Chrome blijft de videospeler continue switchen tussen 1080p en 360p, ook als ik de setting vast zet op 1080p.

Echt enorm storend. Aan de verbinding kan niet niet echt liggen, dat is 40 mbit.
Zelfde probleem op Opera 51 hier. Fast.com zegt 90Mbps down dus daar ligt het probleem niet.
iphone geregeld helemaal geen filmpje (wel audio)
android vaak helemaal niets (zowel beeld als audio ontbreekt)
geen idee waarom, maar andere sites geen probleem mee

OT; super, met UDK/UE kon dit opzich ook wel ... echter .. klopte de viewport en afmetingen cq verhoudingen voor geen meteren pixels/points != cm/M

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 7 maart 2018 16:56]

Op Vivaldi is het niet te bekijken. Video stopt om de 5 seconden om de volgende 5 seconden te kunnen downloaden.
Dit is wel heel gaaf, ik vond de interieur tech demos van de unreal engine altijd al erg indrukwekkend. Op deze manier wordt het ook heel makkelijk een klant zijn nieuwe gebouw in VR te laten zien.
Wat ook interessant kan zijn is dat gebouwen die worden ontworpen heel makkelijk te gebruiken zijn in games zodra game developers over de bestanden kunnen beschikken. Denk aan een cirquit in een racegame waarbij de developer enkel de gebouwen in de game hoeft te plakken omdat de developer de CAD bestanden kon krijgen van de architect van het cirquit. En niet enkel gebouwen, je kan op deze manier bijna ieder product eenvoudig in een game plakken zolang er CAD bestanden van zijn. Sure je moet het texturen etc, maar het kan bakken met werk schelen.
Wow. Dit ziet er gaaf uit zeg, ik kan niet wachten tot we dit soort realisme in games krijgen 😛
Is volgens mij eerder een keuze. Ligt ook erg aan welke textures er gebruikt worden hoe realistisch het uit ziet.
Maar daarentegen is er bij zulke demo's vrijwel alles statisch en wordt er geen personage gerenderd. Dus er is dan extra rekenkracht over. Plus het zijn maar kleine ruimten die gecreerd worden. Gaat ook erg veel werk in zitten om een volledige game zo realistisch mogelijk te maken. En alleen mooie games doen het niet goed genoeg.
Grote nadeel van de Unreal Engine vind ik dan ook altijd dat de games vrijwel altijd van die typische levensloze ruimtes met vlakke muren hebben en vrijwel nooit leuke dingen met physics zoals Half Life 2 destijds. Je herkent die games direct en ze dateren imo ook veel sneler op grafisch vlak. Wel weer mooie textures, past dus wel goed met het visualiseren van autoCAD tekeningen.

Dus het is maar net wat je onder 'realisme' verstaat. Ik mis altijd de interactie met de spelwereld in games gebouwd in UE

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 7 maart 2018 22:03]

Dit ligt aan de keuzes van de developers. Het is wel degelijk mogelijk om zoiets te bouwen in Unreal. De ingebouwde physicsengine werkt ook heel goed.
Ja precies dit inderdaad, ga jij voor het ultieme wow effect met maximale shaders en rendering (kost je dus ook onwijs meer) en wat gewend raakt, of investeer je hier wat minder in (lees prima mooi speelbaar) dan heb je sneller een fijne game, wil je de klant overtuigen of een evenement dan kan je idd voor optie 1 gaan.
Ze hebben al een tijdje hele mooie demo's die op bescheiden hardware prima draaien.
Check hier : https://www.techpowerup.c...engine-4-five-tech-demos/

Leuke ontwikkeling. Een Unreal raytracer voor editing in 3DSMax zou ook geweldig zijn. VRay is aardig maar benut gevoelsmatig nog niet de volledige potentie van de GPU.
Unreal gebruikt de CPU voor lightmass berekening, niet de GPU. Tevens gebruiken ze dezelfde (Monte Carlo, etc) algoritmes als dat V-ray doet. Sterker nog, Chaosgroup (de maker van V-ray) is op het moment een raytracer voor Unreal aan het ontwikkelen.
Aha, nooit geweten. Thanks voor de info :-)
Helemaal mee eens!

Ik vind alleen games op UE altijd maar een beetje "Wonky" aanvoelen qua besturing v.d character ingame
Dat ligt aan de game zelf dan aan ue..
Offtopic, ligt het aan mij of is de mediaspeler van tweakers.net gewoon super traag/slecht?
de niet door tweakers gejatte versie op youtube :

https://youtu.be/wWetc2UGOwE
Ik zit hier met 1gbit internet met 1ms ping/latency en hij weigert af en toe ook te laden halverwege.
Het vervelende is dat het al jaren nooit echt op orde geweest is, en al helemaal vervelend voor hun aangezien ze de speler al van scratch opnieuw op hebben opgebouwd maar het dus eigenlijk nog steeds net niet is... Ik gun het ze graag alle views op hun speler i.p.v. youtube... maar ja :/
Komt bij mij niet verder dan 2 seconden
Geen adblocker?


edit: Nope, werkt gewoon niet in mijn Chrome.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 7 maart 2018 15:43]

Zonder adblocker
Can't load playlist.
Adult filter?
Vergissing in pagina hier?

Ik zit ondertussen op youtube wat clips te kijekn. Strakke shizzle.
Hier werkt die ook niet in Firefox en Chrome... is de laatste tijd vaker of....
Als deze engine makkelijker te gebruiken wordt zijn we hopelijk ook eindelijk verlost van animaties zoals deze, die gemaakt lijken te zijn met software uit de vorige eeuw. Ik snap oprecht niet waarom projectontwikkelaars nog steeds met dit soort oude meuk aan komen zetten |:(

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 7 maart 2018 15:50]

Tja, er kruipt nu eenmaal enorm veel tijd en werk in het maken van een fotorealistisch model van een project. Meestal is de projectontwikkelaar niet bereid om duizenden euros extra te betalen hiervoor, als een goedkopere oplossing of gewoon een physieke maquette "goed genoeg" is om duidelijk te maken wat er gepland wordt.

Ik zie momenteel in de architectuur van appartementen dat dit enkel op het moment dat er verkocht / verhuurd moet worden (maar het gebouw al in aanbouw is), dan gaat men wat interactieve presentaties maken. Voor de ontwikkelaar zelf, of om het project aan omwonenden / de stad voor te stellen doet men zo weinig / goedkoop mogelijk.
Het is niet zo zeer de engine die niet makkelijk te gebruiken is. Het punt hier is dat deze is voor de taal C++ wat niet voor alle softwareprojecten wordt gebruikt. Soms zouden mensen wel willen dat ze dit konden gebruiken maar als de rest van de omgeving in bijvoorbeeld Java of .NET is geschreven dan gaan bedrijven niet zomaar even alles omgooien :)
Wat wel grappig is, je hebt versie 4.19 nodig van de Unreal Engine. Echter is deze nog in preview fase. Dus Beta in een Beta 8)7
Daar is toch niets raars aan? Als het maar werkt. Bta software hoort gewoon bij het releasen van software.
Echt, die engine, damn, vraag mij af hoe mooi games er over 10 jaar uitzien, dan zal dit wel weer als "lelijk" gezien worden. Petje af voor de vooruitgang!
Over 10 jaar is het gewoon ultra realistisch, aangezien de engine nu al voor realtime doeleinden bij bv filmen en greenscreen gebruikt kan worden (voorbeeldje, een motioncapture-auto waarover dan in realtime een gerenderde auto geplakt wordt inclusief alle belichtingsmogelijkheden met data die vanuit die capturecar gestreamd wordt)..
Valt wel mee hoor. Die tech demos van Epic zien er al jaren gewoon fantastisch uit:
2011:
https://www.youtube.com/watch?v=wdwHrCT5jr0
2012:
https://www.youtube.com/watch?v=dD9CPqSKjTU
2015:
https://www.youtube.com/watch?v=DRqMbHgBIyY
2016:
https://www.youtube.com/watch?v=C2BTDCTY8yw
2017:
https://www.youtube.com/watch?v=bXouFfqSfxg

Hier download je een techdemo. Draait op de meeste moderne hardware:
https://www.benoitdereau.com/

Over 20 jaar.. Dan ziet het er niet mooi meer uit:
https://www.youtube.com/watch?v=WEtE48cpQXw
Wow, bizar mooi. Benieuw wat voor meesterwerken we te zien gaan krijgen :9
Ook hier op mobiel.
Eerst reclame en dan twee seconden beeld en dan stopt het!
Waarom geen YT link gebruiken...
Dit levert alleen maar irritatie op.

[Reactie gewijzigd door ErikRo op 7 maart 2018 16:06]

Wauw, en dan in combinatie met VR graag. Loop je door je toekomstige huis/verbouwing heen. Super tof. Ben benieuwd over 10 jaar! Maar tot die tijd, genieten van dit moois.

Ow en idd de media player werkt niet hier, dank voor de youtube links.