Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom op Nintendo Switch ondersteunt motion controls door nieuwe patch

Ontwikkelaar Bethesda heeft een patch uitgebracht voor de game Doom op de Nintendo Switch, waardoor spelers vanaf nu de mogelijkheid hebben om de shooter te spelen via de bewegingsbesturing van bijvoorbeeld de Joy-Con-controller.

De toevoeging van de ondersteuning van motion controls werd onder meer door een gamer opgemerkt op Twitter. Hij plaatste een screenshot uit het hoofdmenu van Doom op de Switch, waarop is te zien dat besturingsopties als motion sensitivity en motion aiming beschikbaar zijn als instellingen. Verschillende gamers melden in een forumtopic van Resetera dat de nieuwe besturing goed werkt.

De besturing is vergelijkbaar met Splatoon 2 op de Switch, waarbij de linker joystick dient om van links naar rechts te bewegen, terwijl het bewegen van de rechter Joy-Con gebruikt kan worden om te richten. In de mobiele modus zonder dock zorgt het bewegen van de Switch voor het rondkijken of het richten van het vizier.

Naast de optie van motion controls die met patch 1.1.1 zijn toegevoegd, meldt Bethesda dat de gemiddelde resolutie van Doom is verbeterd in delen van het spel die minder veeleisend zijn. Daarnaast zouden er cpu-optimalisaties zijn doorgevoerd. Verder zijn verschillende bugs gefixt, waaronder audiobugs die krakende geluiden tot gevolg zouden hebben, problemen met uitgerekte textures en niet-werkende controleknoppen.

Bethesda meldt dat naast de 'veelgevraagde' optie van bewegingsbesturing nu ook een nieuw groepssysteem is toegevoegd voor het multiplayergedeelte, waardoor gebruikers gemakkelijker met vrienden kunnen spelen. Ook is er in het hoofdmenu van het spel een nieuw game-icoon toegevoegd, dat overeenkomt met de afbeelding op de voorkant van het doosje van Doom voor de Switch.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

20-02-2018 • 16:24

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Nog belangrijker is denk ik dat de performance erg verbeterd is met deze patch. De resolutie blijft nu veel stabieler op 720P hangen en oogt dus cleaner, heb geen framedrops meer gespot (ook niet op de zwaardere MP maps) en de frametimes zijn fors beter.

Geeft me ook meer hoop voor de komende Wolfenstein 2 Switch variant. Er viel dus nog een hoop te optimaliseren.
Het is een redelijk verse Switch port van de engine. Ook Rime heeft bv een update gekregen die de performance op de Switch echt 100% verbetered. Dat maakt het fijn dat games anno 2018 zo makkelijk te updaten zijn.
Omdat het zo makkelijk te updaten is is het dus ook zo dat spellen makkelijker aan de consument geserveerd worden onder het mom "problemen lossen we wel op nadat het spel uit is en de klachten binnenkomen". Vroeger zat er denk ik wel meer QC aan het verhaal vast omdat een kritische bug haast onmogelijk was op te lossen zonder nieuwe media uit te geven.
Oh dat is echt heel fijn, mikken op een console was al nooit echt mijn beste ervaring maar in b.v. Zelda en SPlatoon (demo) ging dat zo lekker door nog even bij te sturen met de motion controls zelf dat ik echt ECHT baalde dat ze het in Doom niet verwerkt hadden! Sterker nog doordat ik in sommige delen met vijanden op afstand zo aan het kutten was vond ik de lol er snel vanaf. Als ze nu ook nog de zwaar irritante geluidsbug hebben gefixed (enorme 'brom' ongeveer 2x zo hard uit mijn speakers kan dan het gewone volume, en doom speel je met veel herrie!) en het geluid ook niet meer af en toe wegvalt pak ik 'm weer op na Xenoblades 2 :)
Audio bug zou ook geplet zijn met deze update!
Motion controls zijn nu juist de reden dat Nintendo achter me ligt.

Na twee generaties Nintendo consoles met forced in motion controls ben ik er wel klaar mee.

Forced in motion controls in Super Mario Oddesey was voor mij de druppel en de definitieve no buy voor de Switch.
de motion controls in doom zijn eigenlijk het beste "motion assisted aiming" te noemen.
iets dat ik als eerste in resident evil revelations(3DS) heb ervaren, en waar ik sindsdien niet meer zonder kan.

je hebt nog steeds "klassieke" dual-analog besturing zoals bij elke andere console, maar door mee te bewegen(zoals velen waarschijnlijk vroeger al probeerden met de NES) kan je het richten extra snelheid of precisie geven.

doordat hier een natuurlijke beweging omgezet wordt naar een passende reactie is dit een van de weinige vormen van motion controls die echt iets toevoegt.

het grote probleem met (slechte) motion controls is dat ze ten koste gaan van klassieke controls, helemaal als ze op (in de context) onnatuurlijke bewegingen gebaseerd zijn.
Het is optioneel, je kunt het aan zetten in het menu. Daarbij heb ik ook redelijk wat spellen op de Playstation gehad met die constructies.

En bij Mario was er prima om heen te komen. Er waren een paar momenten waar het echt moest maar voor de rest geen probleem.
Er waren een paar momenten waar het echt moest maar voor de rest geen probleem.
Welke momenten waren dat dan? Want ik speel met een pro controller, heb 380 maantjes, en heb nog nooit motion controle nodig gehad ergens. Heb het vaker gehoord, en veel gegoogeld, maar nooit een voorbeeld kunnen vinden van een stuk gameplay die echt alleen met de joycon motions behaald kan worden.
Je hebt ze toch echt nodig voor hoge jumps als kikker. Je springt zonder motion controls niet hoog genoeg. Maar dat is wat ik zeg, meer dan even de controller omhoog flikken is het niet en voor meeste dingen is zelfs dat niet nodig.

Ik vind het een niet noemenswaardig minpunt.
Volgens de Tweakersreview bij het beklimmen van palen.
Dat klopt niet helemaal, je hebt wel sommige jumps waarbij je motion controls moet gebruiken maar dat houd in dat je de controller even omhoog zwiept. Het is niet zo dat je verplicht met het ding moet richten of zo.
Plus dat geldt ALLEEN bij captured jumps (zoals bv met de kikker). Mario als Mario zelf springt niet hoger of verder door motion controls. Verder kan je wel fancy Cappy moves gebruiken met motion controls maar die zijn geheel optioneel.

En motion controls zijn verder zeer licht verwerkt, je staat in geen geval met je armen te zwaaien. Een simpele polsbeweging is ALTIJD genoeg voor motion controls op de Switch iig.

En betreffende de Tweakersreview, die was van Super Mario Oddyssey gewoon bedroevend slecht (de review, niet de game)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 20 februari 2018 21:10]

Een simpele polsbeweging is ALTIJD genoeg voor motion controls op de Switch iig.
Dit is altijd al zo geweest, als sinds de Wii maar mensen willen dit maar niet begrijpen.
Hoewel ik vrij weinig heb met motion control vind ik de gesplitste controllers van die Wii en Switch echt fantastisch ipv. de geforceerde houding die je bij de standaard controllers moet aanhouden.
Star Fox Zero, Project Zero. (Wii U games maar ach)
Gaat prima zonder. Met motion kun je sneller klimmen, meer niet.
Bij de Wii U heb ik geen forced motion controls ervaren en bij de Switch al helemaal niet. Alle games die ik speel kan ik zonder motion controls doen.
Wat dacht je van Starfox zero, project zero op de Wii U en Toads Treasure tracker?
Starfox nooit gespeeld en TTT heb ik wel hier voor mijn vrouw en die vond het een geweldig spel, zelf nooit gespeeld. De games die ik wel speelde hadden geen of minimale motion controls. Nooit geforceerd zoals op de Wii.
Jammer dat je dat beeld hebt gekregen (want je weet niet wat je mist), het is namelijk echt niet zo dat je per se motion controls móet gebruiken in Odyssey. Tuurlijk, de game geeft je weinig subtiele hints, maar het spel is meer dan prima te spelen zonder (of zeer beperkt) gebruik te maken van de motion controls. En áls je het al doet, sta je versteld van de precisie van de Joy-Cons! (zie bijv de mogelijkheden met Nintendo Labo).
En zoals ik het lees geldt hetzelfde voor Doom: het is een optie, je bent niks verplicht.
Dat beeld heb ik dankzij de review op Tweakers waarin beweert wordt dat je in palen moet klimmen met Mario dmv motion controls.

Mocht de game toch volledig zonder motion controls speelbaar zijn dan hoor ik het graag en komt de Switch terug op mijn to buy list.
Zet hem maar terug op je lijstje. Zoals hierboven al gemeld; heb het spel onderhand helemaal binnenste buiten gekeerd, en nog nooit motion controle nodig gehad. ( gebruik het overigens wel, want leuk en goed uitgewerkt ).

Ook bij Zelda zijn de momenten dat je het echt nodig hebt zeer zeldzaam.

Het is wel aan te raden een Pro controller aan te schaffen bij de Switch. Hier zitten de motion control sensord ook op, en speeld echt veel makkelijker.
Ben inmiddels weer voorzichtig positief door alle tegenreacties, dank daarvoor.

Blijkbaar heb ik iets te zwaar getild aan de review.

Pro controller lijkt me idd een must, blij dat 'ie werkt met SMO. :)
Ik ben tegenstander van motion controls, speel Splatoon ook enkel met stick-aiming ipv gyro. Mario 500+ manen en motion nooit echt nodig gehad. Wel is het zo dat je na verloop van tijd realiseert dat bepaalde zaken toch echt simpeler zijn met motion controls. In sommige gevallen is het gewoon simpelweg een snellere handeling..

Nodig heb je het absoluut niet, ik win regelmatig potjes Splatoon en kom weinig mensen trgen die consistent mee kunnen komen met mijn scores.
Pro controller is imo een héle fijne controller; fijner dan die van de X1 of PS4, persoonlijk. Zoals iedereen moest ik wennen aan de motion controls in Zelda en later Splatoon, maar ik wil nooit meer terug; ik weet zeker dat motion aiming de toekomst is voor consoles; het is veel responsiever dan dual analog en veel intuitiver. Niet iedereen is er zo tevreden over, en dat begrijp ik ook. Het moet altijd een optie zijn die je uit kan schakelen, maar op termijn denk ik dat de overgrote meerderheid van de mensen erop overstapt.
Ik heb nu zelf net de main story van Odyssey uitgespeeld, en ik vind de Motion Controls toch niet zo heel 'forced' zoals jij dat hier noemt. Bij de Wii (geen ervaring met Wii U dus daar ga ik niet over spreken) was zo goed als alles van controls gebonden aan de motion controls, maar bij de Switch is dat toch anders vind ik. Zowel Mario als Zelda heb ik grotendeels (lees: 95%) vanuit de zetel gespeeld met de Pro Controller, en dan gebruik je enkel de motion controls als je dat zelf wilt toch? Het mikken met een boog in Zelda, of de - weinige - bewegingen die ik doe in-game die je met motion controls kan doen, lopen trouwens heel erg vlot. Ik speel normaal enkel PC games (en ben dus gewoon aan mikken met een muis), met een controller heb ik vaak moeite met mikken maar doordat ik lichtjes kan 'bijsturen' door de motion controls lukt dat toch een pak beter :)

PS: er zijn zeker stukken waar je wel motion controls moet gebruiken, hangt ook weer van spel tot spel af, maar ik heb er zelf nog nooit een probleem mee gehad, terwijl ik nooit echt fan ben geweest van de bakjes van de Wii
Forced motion controls op de Wii U?
Wauw, vind ik erg overdreven hoor.
In Mario Odyssey (en Zelda volgens mij ook) is het zo goed als optioneel.
Prima speelbaar met de Pro Controller, ook zonder motion controls.

Het is lang niet zo "geforceerd" als op de Wii.
Heel odyssey uitgespeeld zonder motion controls. Heb niet alle moons maar ga toch richting de 700.

Motion controls in splatoon zijn rete goed dus als doom net zo is prima. Sinds de WiiU al is motion zo goed als nooit verplicht met meerdere control opties.

Herken je feedback dus echt niet. Heb je de games zelf gespeeld ?

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 20 februari 2018 20:14]

In Zelda BotW zit het ook, en het is echt geweldig. Meer reden om de Switch te kopen ;)
Ik ben blij dat de Switch goede third party AAA game support gekregen heeft. Nintendo bewijst hier weer eens dat de ARM architectuur toch wel heel erg geschikt is voor moderne grafische games, in de juiste omstandigheden.

Het is wel weer een nieuwe console en dus zijn developers nog steeds aan het wennen aan de dev kit en tegra SoC en zien we steeds meer optimalisaties zoals we hier maar ook bij Rocket League zullen zien.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 februari 2018 16:50]

Nou ja je zult gewoon wat concessies moeten doen en dat is ook niet erg. Vooral in tablet mode kun je best het detail van kleine objecten terug schroeven want je scherm is niet super groot.

Yooka Laylee is ook een goed voorbeeld op de Switch. Daar heeft Digital Foundry ook een interessante aflevering over.

Alleen zie je dan weer een aflevering over Donkey Kong Country en wat voor trucs ze daar hebben toegepast en hoop je stiekem toch dat Playtonic zo iets nog op de Switch ook kan flikken.
Heb je een linkje van DKC?
Hier maar als je graag wilt weten hoe ze vroeger sommige spellen praktisch in elkaar hackte om meer te doen dan mogelijk was kun je de rest van de DF Retro playlist ook wel bekijken.

Super interessant.
Ik heb de switch, inmiddels 6 games maar 'moderne grafische games' kan ik deze versie van Doom niet noemen, pas toen ik bij een vriend zijn PS4 versie zeg snapte ik de downgrade en die is aardig groots te noemen. Verder super blij dat ik de game wel kan spelen (geen Xbone, PS4 of pc) :). Al zien games als Zelda en vooral Mario Odyssey er prachtig uit!

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 20 februari 2018 18:42]

Hoe speelt die PS4 versie van Doom eigenlijk handheld? ;)
Natuurlijk is het appels met peren, maar 'moderne graphics' zoals Doom (of nieuwere games) op de PS4 haalt mijn switch toch echt niet waarmee ik vooral inhaak op de zin

"Nintendo bewijst hier weer eens dat de ARM architectuur toch wel heel erg geschikt is voor moderne grafische games, in de juiste omstandigheden." waarin ik het dus niet mee eens ben dat Doom op de switch 'Modern grafisch' is zeker wel voor een handheld maar wat nu als modern grafisch wordt gezien is zeker niet wat we op onze switch krijgen ;)
Sorry, bedoelde ook zonder lag en overal dus ook als je geen WiFi tot beschikking hebt.
De lag is op goede verbindingen prima te pruimen. Met een ping minder dan 20 heb je al snel net zo veel hardware lag.
Ja, maar het feit dat je ze handheld kan spelen is voor mij genoeg om de concessie van graphics en de 30fps te nemen :P Vergeet niet dat de game ook niet gebouwt was voor de Switch. Misschien komen er wel mooiere spellen speciaal voor de Switch-hardware, of iig in de gedachte gehouden. Kijk eens naar BOTW of Xenoblade, die zien er best wel goed uit in docked mode.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 februari 2018 20:13]

Er komen geen spellen uit komen die mooier er uit zullen zien, de CPU/GPU is te traag daar voor.
Maar dit artikel bewijst toch dat het wel mooier kan met behulp van optimalisaties.
Mensen die zo gefocust zijn op graphics, best sneu... Ik speel Zelda BotW op mijn Switch en het is het mooiste spel wat ik ooit heb gespeeld. En ik ben wel wat gewend qua graphics met mijn game PC en PS4 Pro.
De verschil tussen Doom op de *** en Xbox One Playstation 4 is enorm.
Deze update verbeterd ook de grafische kwaliteit van DOOM op de Switch.

EN Natuurlijk zal de Switch NOOIT de kwaliteit van een PS4 / XBOX ONE halen. Dat is ook geheel de bedoeling niet. Nooit geweest ook. De Switch kan je echter wel in de trein spelen. In het vliegtuig. Op school. In het park. Of op de WC. Allemaal plekken waar je met een PS4 of XBOX ONE niet kan spelen.

De Switch is een portable console. Punt. Een Portable console die betere graphics heeft dan een PS3 of een XBOX 360! Kijk maar naar Bayonetta 1 op de Switch. Een Porable console waarop je de gigantische wereld van Hyrule kan verkennen.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 20 februari 2018 21:44]

Maar je kan betere kwaliteit krijgen door het in docked mode te spelen. Zeker BOTW ziet er een stuk beter uit docked en is ook veel fijner te spelen op een Switch Pro Controller lekker achteruit op de bank/stoel :P
Ik speel 99% handheld :) En ja ook gewoon lekker achteruit op de stoel. Zelda handheld is gewoon 720p30 waar het docked 900p30 is (same voor Mario) en gezien het scherm van de Switch een 720p scherm is ziet dat er gewoon ook heel goed uit.

Ik zie de Switch vooral als een vervanger van de 3DS ipv een vervanger van de Wii U. En dan is 720p 30 in een spel als Zelda echt een droom die waar is geworden ;)

[Reactie gewijzigd door 90710 op 20 februari 2018 21:51]

Maar je kan ook zien dat er betere anti-aliasing wordt doorgevoerd, docked, of dat moet door de resolutie komen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 februari 2018 22:19]

Vast, maar dat valt mij iig niet direct op tijdens het spelen. Ik houd het scherm van mijn Switch niet naast video's die ik op mijn TV kan zien. Dus het valt geheel niet op. Verder is het een 6,3" scherm op 720P, de DPI vangt al veel van de "AA"-problemen op.

Vergelijk het maar met een trailer van een 3DS spel op een PC scherm vergeleken met hetzelfde 3DS spel op het scherm van de 3DS. En je zult zien dat het formaat van het scherm echt wel uitmaakt met hoe het spel er uit ziet.

En je kan dan wel met AA schermen, maar voor mij is AA een extra. Handheld doet de Switch al meer AA dan de Wii U. (Helemaal in games als Zelda) Ook de algemene beeldkwaliteit is gewoon beter dan op de Wii U op de TV, in alle Switch spellen die ook op de Wii U zijn uitgekomen. Dus wanneer je als een Nintendo fanaat als ik van de Wii U en 3DS komt heb je een apparaat wat zo draagbaar is als een 3DS en zelfs draagbaar gewoon beter presteert dan de Wii U. En dat op meer manieren dan 1.

Dus is de Switch beter docked dan handheld? 100%, maar docked zijn Switch games vaak 900p60, 900p30 of 1080p30 (met uitzonderingen: Splatoon 2 en MarioKart, en een hoop indie games ;)) maar handheld zijn de games gewoon 720p30 / 60. En zie je dat verschil? Nee. 6,3" 720p is een hogere DPI dan 65" 1080p scherm. Wat gewoon een betere weergave geeft. En dan heb je trucjes als AA om het op een groter scherm fijner te maken, dat klopt.

Ik heb bv Skyrim op mijn Switch gekocht. Ik heb het spel grijs gespeeld op de PC. Maar mijn Switch speeltijd (handheld) begint daar nu echt al keihard op in te lopen. De Switch is geweldig om lekker onderweg even een stuk Skyrim te spelen. En het spel ziet er gewoon heel mooi uit op het kleine scherm. En is het zo mooi als de PS4/XBOX ONE/PC rerelease? Nee. Maar serieus, dat verschil zie je voor de eerste 10 seconden, daarna ga je weer op in de prachtige wereld van Tamriel.

De Switch is verreweg mijn favoriete console en handheld ooit.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 20 februari 2018 22:49]

3DS was voor sommige games gewoon te vermoeiend voor de ogen om te spelen, zoals MH4U. Ik kon niet langer als een uurtje spelen vanwege de lage resolutie en schermgrootte. low-poly games als Zelda waren wel goed te doen.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 februari 2018 23:04]

Daar heb ik zelf nooit last van gehad :) Maar ja, ik speel dan ook al handhelds sinds de originele GameBoy en heb ze allemaal gehad (GameBoy Color, Advance, AdvanceSP (yay backlight), DS, GB Micro, DSLite, DSi, 3DS, 3DS XL, new 3DS, new 3DS XL, 2DS en new 2DS XL (ja de hele familie))
Ja dat ik ook met me telefoon, en kan ik spellen spelen die er ongeveer net zo (mooi) zijn als de Nintendo Switch, ik heb een gamepad waar je telefoon in gaat en klaar ben je, en het mooie is de spellen zijn nog is een STUK goedkoper ook.
Klinkt veel belovend, mijn grootste probleem met het spel was dat de actie gewoon te snel aanvoelde voor een controller. Ook vaak genoeg ergens van een randje afgeflikkert omdat je niet snel rond kon kijken zoals met een muis. Dus hopelijk werkt dit dan beter!
Alvast Doom gereed maken zodat het straks werkt met Nintendo Labo (die kartonnen cutouts) voor de ultieme Doom-experience? :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True