Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Help Tweakers verbeteren

Voor een onderzoek in Amsterdam zijn we op zoek naar mensen die zoeken naar een baan in de IT. Het duurt een uurtje en als dank ontvang je een VVV bon van 40 Euro, reis-/parkeerkosten worden ook vergoed.

Aanmelden

Google kijkt of Pixel 2 XL melding moet geven als toestel trager laadt bij kou

Google onderzoekt of het de melding gaat aanpassen die de gebruiker op de hoogte stelt dat de Pixel 2 XL snel oplaadt. Android Police ontdekte dat de telefoon significant trager laadt bij accutemperaturen onder 20 graden Celsius.

De site schrijft dat de telefoon in die gevallen alsnog de tekst 'laadt snel op' toont op het vergrendelscherm, terwijl dat niet altijd waar is. Bij temperaturen onder 20 graden Celsius laadt de telefoon op met ongeveer 4W, terwijl dat ruim 16W is bij temperaturen daarboven.

Android Police voerde een beperkte test uit met vijf telefoons. Naast de Pixel 2 XL gebeurde dit met de eerste generatie van dit toestel, een OnePlus 5T, een Essential PH-1 en een Nextbit Robin. Ook de Pixel XL, OnePlus en Essential vertoonden afwijkingen, maar het verschil is daarbij met 3 tot 4W kleiner.

Android Police heeft contact gezocht met Google en het bedrijf liet aan de site weten dat het onderzoekt of de tekst op het vergrendelscherm aangepast moet worden. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat gebruikers in de toekomst kunnen zien als hun toestel niet het vermogen laadt dat nog binnen de definitie van 'snelladen' valt.

De site voerde zijn tests uit naar aanleiding van tips van lezers en meldingen op het Google-forum. Het grote Pixel-toestel is niet het enige dat te maken lijkt te hebben met accuproblemen. Gebruikers van de kleine variant van de Pixel 2 meldden recentelijk dat ze een kortere accuduur hebben na het installeren van de laatste beveiligingsupdate.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

19-02-2018 • 13:01

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Gewoon de laadstroom in mA tonen in het beeldscherm zou een mooie oplossing zijn, ben je meteen van elke discussie over hoe je een bepaalde waarde moet noemen af.

Edit: Ah, in Watt (of mW) is natuurlijk veel logischer. Zat in mijn hoofd nog bij ouderwetse USB waar de standaard 5V DC is; mijn excuses.

[Reactie gewijzigd door Davey400 op 19 februari 2018 13:43]

Doe het dan in W, gezien als je met 12V aan het laden bent via bijvoorbeeld USB-PD dat een stuk sneller gaat dan wanneer je dat met 5V doet en evenveel mA.
in mAh zou dan prima zijn, dat is een vast getal en de eenheid die voor smartphones gebruikt word.
mah is niet de laadstroom maar een eenheid die vaak gebruik wordt om de capaciteit van een accu in aan te duiden.

Als er bijvoorbeeld 1500 mah in je 3000 mah accu zit betekent dit dat ie voor 50% vol zit.
Het zegt dus iets over de huidige hoeveelheid energie en niks over de hoeveelheid energie die je er op dat moment instopt.
het zegt wat over de lading, niet over de hoeveelheid energie, die is immers ook nog afhankelijk van de spanning ;)
Ja maar je kunt toch gewoon zegger ... mAh per uur/minuut whatever? Dat is een vaste eenheid waarbij je volt of watt niet nodig hebt om te zien hoe snel hij eigenlijk laadt.
Ja maar je kunt toch gewoon zegger ... mAh per uur/minuut whatever?
mAh per uur ? Met andere woorden, simpelweg mA. 8)7


En betreft de discussie hierboven, dat de accu "opgeladen" word met 12v; Die 12v gaat naar het laadcircuit in de telefoon, dat dit 12v kan zijn staat compleet los van de daadwerklijke laadstroom naar de accu. Dat is gewoon 4.2v of tegenwoordig vaak 4.35v, afhankelijk van de accu's chemie.

De laadsnelheid is dus prima aan te duiden met mA, of je nou met 5v, 12v of 24v je telefoon "oplaad". Moet je het uiteraard wel meten tussen de accu en het oplaadcircuit, en niet tussen de x-volt AC-DC voeding (in volksmond: "de oplader") die je in het stopcontact prikt en het laadcircuit in je telefoon.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 19 februari 2018 14:42]

[...]


mAh per uur ? Met andere woorden, simpelweg mA. 8)7


En betreft de discussie hierboven, dat de accu "opgeladen" word met 12v; Die 12v gaat naar het laadcircuit in de telefoon, dat dit 12v kan zijn staat compleet los van de daadwerklijke laadstroom naar de accu. Dat is gewoon 4.2v of tegenwoordig vaak 4.35v, afhankelijk van de accu's chemie.

De laadsnelheid is dus prima aan te duiden met mA, of je nou met 5v, 12v of 24v je telefoon "oplaad". Moet je het uiteraard wel meten tussen de accu en het oplaadcircuit, en niet tussen de x-volt AC-DC voeding (in volksmond: "de oplader") die je in het stopcontact prikt en het laadcircuit in je telefoon.
Maar dan begrijp ik de uitspraak hierboven niet meer:
Doe het dan in W, gezien als je met 12V aan het laden bent via bijvoorbeeld USB-PD dat een stuk sneller gaat dan wanneer je dat met 5V doet en evenveel mA.
Jij zegt dat mA al een vaste waarde (per tijd) is, dan kan het niet dat je met 12v sneller laadt met evenveel mA. Vandaar mijn reactie, ik dacht uit die reactie te begrijpen dat mA niet vast is.

ps. ik weet dat die reactie niet van jou is maar dan snap je waarom ik nu verward reageer "_"

[Reactie gewijzigd door EpicKip op 19 februari 2018 14:52]

Het ligt er maar net aan waar je de stroom meet.

De stroom die naar je accu gaat komt met een bepaalde spanning binnen via je USB poort.
Je kunt echter niet zomaar een willekeurige spanning op je accu zetten, daarom gaat de de stroom door een DC/DC converter om de spanning geschikt te maken voor de accu.

Als je DC/DC convertor 100% efficiënt is geld: spanning in × stroom in = spanning uit × stroom uit.

Dus als je DC/DC de spanning verlaagd word de stroom verhoogd.

Als je naar de stroom en spanning voor de conversie kijkt laad je je batterij dus sneller als de spanning hoger is. Als je naar de stroom kijkt na de conversie is de stroom bepalend voor de laadsnelheid als de totale capaciteit in mah is uitgedrukt.

[Reactie gewijzigd door Vinxian op 19 februari 2018 18:02]

Maar dan begrijp ik de uitspraak hierboven niet meer
Amperage is de hoeveelheid stroom die geleverd word. Het voltage is de snelheid waarmee dat gebeurt. Wattage is volt * amp. Dus als je wilt weten met welke oplader je telefoon het snelst laad, dan heb je het meest aan het wattage.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 februari 2018 15:50]

Stroom, spanning en vermogen. Maar ja, dat is wel waar het op neerkomt.
Voor technische mensen is dat zeker handig, maar in het kader van User Experience wil je dat niet voor jouw gebruikers. Beste oplossing in mijn ogen is dus om het te laten zien als 'normaal laden'.
Dit is een interessante suggestie.
Mijn idee zou zijn om het wel degelijk met een getal uit te drukken zodat de gebruiker wat leert en zo ervaring opbouwt.
De gebruiker wil niks leren. De gebruiker wil een volle batterij.

Als je in Arch Linux alles met tekstfiles moet configureren leer je ook heel wat van hoe een OS werkt. Maar de normale klant wil geen OS installeren en begrijpen, die wil een kattenvideo kijken.
De meerderheid van mijn klanten zijn bereid om het een ander *passief* te leren tijdens het zoeken naar kattevideo's. Ik heb geleerd om er altijd gebruik van te maken als ze die interesse hebben.
Vanuit deze ervaring denk ik vaak dat je best wat van mensen kan vragen zolang je ze ondersteund. Dat doe ik ook.

Verder offtopic
Arch Linux is wel extreem de andere kant op in je voorbeeld. Lijkt overkill, ik snap denk ik wel wat je bedoeld.

"De gebruiker wil niks leren. De gebruiker wil een volle batterij. "
Ik neem zelf aan dat als iemand dit soort opmerking maakt, over zijn eigen behoeftes, dat men geen idee heeft wat men wil en dus juist iets kan leren op dit gebied.
Het is aan ons mensen - Tweakers - om hierbij te assisteren waar mogelijk.

IM(H)O

[Reactie gewijzigd door Peran op 19 februari 2018 14:24]

Dit is natuurlijk wel een beetje à la Apple. Zo simpel mogelijk maken, zodat iedereen het kan begrijpen. Maar wat is er mis met het onderwijzen van mensen? Als het mensen interesseert, of ze willen weten hoe snel hun telefoon laadt - en ik denk niet dat dat er heel erg veel zullen zijn, zullen ze vanzelf opzoeken wat mA betekent, en hoe dat in verhouding staat tot opladen, zo leren ze nog wat ook. Het is natuurlijk ook triviaal om "Normaal opladen" te veranderen naar "x mA (Normaal opladen)", en "Snel opladen" te veranderen naar "y mA (Snel opladen)".
Normale mensen willen niet onderwezen worden en er niet aan herinnerd worden dat ze veel niet begrijpen (het succes van de software van Apple), ze zijn immers niet dom hun kennis zit elders. mAh weergeven is vrij nutteloos voor 95% gezien je dan ook moet weten hoeveel mAh je accu is om te kunnen stellen dat het snelladen betreft
Dat is misschien waar, maar is dat een reden om iedereen maar 'dom' te houden? Daarbij zijn veel mensen voor de simpele UX toch al naar Apple gegaan.
Het weergeven van mAh's heb je natuurlijk helemaal niets aan, aangezien je daar je accupercentage al voor hebt, dat heeft weinig met het laden zelf te maken. Voor het laden zelf is de laadstroom in mA (eigenlijk A, aangezien normaal laden meestal al op 1A zit, en snelladen op 2 à 3A) wel een goede indicatie. Natuurlijk zal een accu van 20 mAh sneller volledig opgeladen zijn dan een accu van 10Ah, maar dat verandert niets aan het feit dat beide bij een laadstroom van 3A sneller opladen dan bij een laadstroom van 1A, en dus 'snelladen'.
Daarbij, zoals ik zei, als je simpelweg de notificatie verandert van "Snelladen" naar "x mA (Snelladen)", en "Normaal laden" naar "y mA (Normaal laden)", dan hoeven mensen niet eens per se op te zoeken waar mA voor staat, ze leren over tijd vanzelf dat 500mA langzamer laadt dan 1500mA.
Gebruik alsjeblieft wattuur (Wh). Ik hekel het feit dat de capaciteit van accu's veelal weergegeven wordt in mAh, een onbetekenende eigenschap zonder het voltage. Wh is een betere eenheid. Er kan lang gediscussieerd worden over dat accu's van smartphones hetzelfde voltage hanteren (3.7 volt, vermoed ik), maar hier valt mee te spelen en daarnaast blijft Wh alsnog beter, omdat er minder ruimte voor discussie is en accu's in de breedste zin van het woord vergeleken kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 19 februari 2018 21:03]

Het gaat hier niet om welke wetenschappelijke eenheid de juiste is.
Het is gebruikelijk geworden om de capaciteit van alle accu's van alle telefoons (en tablets en laptops, etc.) in mAh aan te duiden. Of dat wetenschappelijk de meest correcte eenheid is, is volstrekt irrelevant.
Waar het om gaat is dat het getal voor elke telefoon op dezelfde wijze bepaald wordt en dat je met dat getal toestellen onderling kunt vergelijken. Met 2.700 mAh vs. 3.200 mAh weet je bij een vergelijkbaar scherm en soc welke telefoon langer mee gaat. Vroeger werd bij dumbphones hetzelfde bereikt met het aantal uren standby-tijd. Het zijn getalletjes om met andere getalletjes te vergelijken.

(Maar vanuit wetenschappelijk/ technisch standpunt bekeken heb je natuurlijk wel gelijk.)
Ik snap wel dat ze mAh gebruiken ipv mWh.
De spanning over een accu is niet constant. Het is afhankelijk van de temperatuur, de interne impedantie, het laadniveau, de belasting, etc.

Om deze reden worden accu's gespecificeerd door ze met een constante stroom te (ont)laden.
Hierdoor zijn ze technisch gezien gespecificeerd op lading in mAh en niet op energie in Wh
Met enkel watt is het net zo nietszeggend als mAh...
Nee?

Watt gaat over de totale energie (denk aan Joules), waarbij Ampère / Ampereuur over de doorstroom van energie gaat.

Ampère is alleen nuttig in dit geval als je ook het voltage weet. Wat het onnodig gecompliceerd maakt
Ah inderdaad. Ik verwar volt en watt even met elkaar, I stand corrected!
Voor de gemiddelde bezoeker op tweakers zou dit prima zijn, maar voor de gemiddelde consument niet. Die weet niet eens wat een Ampère is, laat staan wat de invloed hiervan is bij het opladen van je telefoon. Maar meer informatie over het opladen zou wel mooi zijn, zeker voor ons tweakers :)
Nouja, in procenten is ook al goed. Zo van: Je zit nu op 70 procent van de maximale laadsnelheid. Dat zou iedereen moeten snappen.
Is het definiëren van maximaal laadsnelheid niet lastig als je wilt dat je software in de toekomst ook nog correct wil functioneren?
Lijkt me niet?
De batterij heeft een maximum oplaadvermogen per tijdseenheid. Het lijkt me echt een top idee om dat altijd aan te geven!
Ja dat vond ik dus ook, alleen zitten er wel een paar haken en ogen aan. Als je toestel een jaar oud is is het maximale oplaadvermogen per tijdseenheid natuurlijk gedaald. Als je dan 70 procent hebt is je laadsnelheid minder hoog terwijl de telefoon hetzelfde aangeeft.
En hoe bereken je de maximale laadsnelheid van de telefoon realtime, want dat is uiteindelijk wat moet gebeuren dan. Ook al hoeft dat niet op de mA precies natuurlijk.
Er zijn meer variabelen betrokken, dat denk ik ook. Maar dit is te verwerken in een algoritme dat niet heel ingewikkeld moet zijn als je data verzamelt van meerdere apparaten. Dan kan er vervolgens ook geadviseerd worden om een nieuwe batterij aan te schaffen of zelfs een RMA aan te vragen als de telefoon niet deugd.
Het lijkt me ook dat dit prima anoniem kan.
Het is inderdaad een top idee, maar het moet ook mogelijk en ten alle tijden logisch zijn. @B00m3rang geeft al een aantal puntjes aan. Als "maximum oplaadvermogen per tijdseenheid" uit te lezen uit de batterij door de hardware en de software (android) hier een api voor heeft dan is het inderdaad mogelijk om percentages te berekenen. Maar of de batterij die functionaliteit bied?
NJa, 'logisch'. Dat ligt aan de kennis en vertrouwen die je hebt.

Ik denk dat het niet uitmaakt of de batterij de functionaliteit aanbied, je moet kunnen afleiden hoe goed of slecht het met de batterij (laden) gaat aan de hand van bijvoorbeeld eerder gebruik of laad sessies en andere gebruikers.
Of je maakt het optioneel.
Gedeeltelijk offtopic:
Ampere heeft hier een handige widget voor. Zou houd ik hiermee in de gaten of mijn ZTE Axon 7 met brakke USB-C connector fatsoenlijk laad.
Of eerder hoeveel minuten het duurt eer de batterij volledig geladen is ( zo doet mijn huidige gsm het en dat vind ik nog het meest handig )
Niet echt praktisch he voor gewone gebruikers. Tweakers denken weer te technisch ;)

Overigens snap ik het niet, het zou juist gunstig moeten zijn voor het laden bij een lagere temperatuur. Hoge laadstroom met hoge temperaturen zijn niet echt gunstig voor de kwaliteit van een batterij.
Overigens snap ik het niet, het zou juist gunstig moeten zijn voor het laden bij een lagere temperatuur. Hoge laadstroom met hoge temperaturen zijn niet echt gunstig voor de kwaliteit van een batterij.
Het zal er iets mee te maken hebben dat bepaalde chemische processen minder snel gaan bij lagere temperaturen. Het opladen van een batterij is nog altijd een chemisch proces.
(Bij hogere temperaturen gaan die processen sneller, maar kunnen onder invloed van de laadstroom ook andere processen plaatsvinden, die niet omkeerbaar zijn.)
Eigenlijk zou het de waarde in coulomb moeten zijn.
Ik stook zelden boven de 18 graden in mijn huis, dus stel dat ik de google pixel 2 koop en even snel wil opladen zou ik in theorie nooit snel opladen maar gewoon met 4W?

Edit: Dit is een oprechte vraag, waarom de -1?

[Reactie gewijzigd door Randomguy369 op 19 februari 2018 13:12]

Het gaat om batterij temperatuur. Maar je telefoon warmt vrij snel op, als het bij jouw 18 graden in huis is, moet je telefoon echt een tijdje op tafel liggen wil die onder de 20 komen. Normaal in je zak is het veel warmer en ook als je hem gebruikt voel je dat hij warm is.
Daarbij komt ook nog dat als je gaat opladen het toestel vanzelf warm word, dus het zal allemaal maar kort een probleem zijn.

Die melding is juist goed, ander denken mensen dat er iets niet goed is met de lader/kabel. De telefoon geeft toch al een tijds indicatie, meer is voor een normale gebruiker echt niet nodig.
In principe wel, maar zo simpel ligt het niet. Je hebt je telefoon regelmatig op zak waardoor deze gemakkelijk warmer is. Daarnaast wordt je toestel snel warmer als deze aan het opladen is, waardoor hij vanzelf sneller begint te laden.

Het jammere is dat Google "snel opladen" toont wanneer dat niet het geval is. Dat kan gerust via een update worden rechtgezet, maar is wel heel slordig en ik kan begrijpen dat je daar niet tevreden mee bent.
In principe wel, maar zo simpel ligt het niet. Je hebt je telefoon regelmatig op zak waardoor deze gemakkelijk warmer is.
Dit. Mijn accu is altijd veel warmer dan de behuizing of omgevingstemperatuur... het is is 19° (omgevingstemperatuur) en mijn accu (telefoon was in mijn broekzak) is gewoon 30°.
Het jammere is dat Google "snel opladen" toont wanneer dat niet het geval is. Dat kan gerust via een update worden rechtgezet, maar is wel heel slordig en ik kan begrijpen dat je daar niet tevreden mee bent.
Dat is niet enkel een Pixel probleem.

Je toestel geef aan dat die verbonden is aan een gast charger, maar als de temperatuur te hoog of laag is, gaat dat laden veel langzamer, dat is met een Samsung net zo... In de zomer met mijn S7 als navigatie, werd keurig "Fast charging" aangegeven, maar accu liep fors achteruit tot dat ik de melding kreeg dat de telefoon te heer was, met andere woorden, charging speed 0Wh.

Je zou de tekst aanpassen volgens de werkelijke laad snelheid van de accu, maar daar loop je tegen het probleem dat als je accu vol begint te raken, gaat het laden van zelf langzamer (ook is de temperatuur stabiel), dan zouden consumenten zich afvragen waarom hun telefoon "Fast charging" uit zet zodra de accu 80% vol is, dat is dus vragen om problemen.
Als je telefoon in je zakken zit laad je niet op neem ik aan. Hoeveel warmt een telefoon op als hij laadt? Geen idee. Maakt ook nog verschil of je de telefoon aan of uit hebt staan dan denk ik?
Dat hoeft ook niet, je haalt je telefoon uit je zak en legt hem aan de lader. Deze is dan al warm.
Anderzijds: Als ik heb thuis aan het laadkabel steek en hij is nu nog 18 graden, dan zou hij niet zeggen dat hij snel laadt. Ik denk dan dat er iets mis is met de lader, want ik zou toch moeten snellladen?
Terwijl na een minuutje de temperatuur hoog genoeg is dat hij wèl snel zou laden.
Denk dat het hier om toestel temperatuur gaat?
Nee, batterij temperatuur:
Turns out, if the Pixel 2 XL's battery temp is below about 20°C (68°F), instead of pulling the maximum charging speed (18W then falling to 10.5W), it will only pull 3-4W.
Onder je oksel houden bij het opladen?
Wat, dus om geld te besparen ga je in de kou zitten?

Wow nee sorry ik zet me verwarming op 20,5c, en dan woord het tussen de 22 a 23c in me huis, en avonds rond 22:00 a 23:00 uur gaat me verwarming op 16c.

Ontopic: op zich wel weer triest dat er zo een (misschien wisten ze dit al maar dachten er komt toch niemand achter, omdat de meeste mensen het in een huis opladen of auto waar het 20+ is) fout zit in het oplaat systeem, en dat de andere telefoons er ook last van hebben, erg vreemd.
Dat hoeft ook niet, je haalt je telefoon uit je zak en legt hem aan de lader. Deze is dan al warm.
Als ik tuis ben hou ik me telefoon niet in me zak, dan legt hij op de tafel of kast, en ga hem pas opladen als hij al aardig leeg begint te raken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 19 februari 2018 16:33]

Waarom is dit eigenlijk zo? Ik kan in het originele artikel ook niet vinden waarom het ding bij lage temperaturen trager laadt. Ik zou eerder andersom verwachten eigenlijk, minder laadstroom in zo'n ding douwen lijkt me logisch als hij warm wordt (voorkom oververhitting) maar om nou te gaan minderen als het koud is :?.

Is een batterij bij lagere temperaturen niet in staat om snel energie op te slaan?
Opladen en afgifte van stroom gebeurt doormiddel van een chemisch proces. Chemische processen verlopen trager naarmate de temperatuur lager is.
Maar als hij te warm wordt is het ook weer niet goed. In de zomer vaak meegemaakt met telefoon onder de voorruit als autonavigatie: dan stopt hij gewoon met opladen. Of is dat een softwarematige beveiliging ivm brandgevaar?
Te warm is ook niet goed inderdaad.
Bij warmte verlopen processen sneller, maar ook makkelijker. Wanneer je energie toevoegt in de vorm van elektriciteit (bij het laden dus) wil je dat er maar één soort reactie optreedt, de reactie die de energie chemisch opslaat en die omkeerbaar is, waardoor die energie weer als elektriciteit afgegeven kan worden. Naast die omkeerbare reactie zijn er ook andere reacties mogelijk, die niet omkeerbaar zijn en je batterij dus langzaam onbruikbaar kunnen maken.
Een batterij is zo ontworpen dat bij normale omstandigheden vrijwel alleen de gewenste reactie plaatsvindt. Is het te koud dan gebeurt er niets, is het te warm, dan kunnen er te veel ongewenste reacties plaatsvinden. Behalve dat die ongewenste reacties je batterij kunnen laten 'slijten', kunnen ze ook gassen of andere reactieproducten produceren die meer volume innemen dan de oorspronkelijke stoffen, waardoor je batterij uitzet en zelfs kan ontploffen.
Pin me hier niet op vast, maar als ik het me goed herinner is het zo dat inhoud van een batterij "kristalliseert" bij lage temperatuur. Dat zou ook de reden zijn waarom een batterij "leeg" is als hij zeer koud is (dit zag ik vroeger in ieder geval bij mijn iPod mini). Ik vermoed dat hij hierdoor ook minder goed in staat is om op te laden. Zodra een batterij weer opwarmt is het proces weer ongedaan. Nogmaals, ik weet niet zeker of dit het geval was, laat staan of dit bij moderne batterijen nog steeds zo is.
Het is toch zo dat geadviseerd wordt om je accu niet te belasten bij te laag of te hoog temperatuur?


Dus gewoon een waarschuwing tonen over de temperatuur van je accu, net zoals bij te hoge temperaturen.

Verder kwa laad snelheden, techies zouden prima vinden om Wh te zien, maar dat schiet voor de normale consument niks op, en dat is de target van de Pixel.