Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Telenet start deze zomer pilot met tv-decoder die Netflix draait

Telenet start komende zomer met een proef met een settopbox met Netflix geďntegreerd. Dat heeft de ceo van het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers bekendgemaakt. Telenet denkt dat Netflix een aanvulling kan zijn op zijn eigen videodiensten.

Wanneer de test precies begint en wanneer de uiteindelijke introductie plaatsvindt, zei Telenet-ceo John Porter niet. In 2016 maakte Telenet bekend te onderhandelen met Netflix over integratie in de decoder. In 2017 zou de release moeten volgen, maar het bedrijf had meer tijd nodig. Momenteel legt de aanbieder de laatste hand aan de software. Proximus biedt dit al langer aan. Klanten moeten nog wel zelf een abonnement nemen op Netflix, alleen de software is geďntegreerd.

Telenet heeft zijn eigen videodiensten Play en Play More maar tegen De Morgen zei Porter dat die naast Netflix kunnen bestaan: "Netflix is niet noodzakelijk een vervanger voor Play. Er is een sterke correlatie tussen de twee." Wel probeert Telenet zijn invloed te vergroten bij productiehuis Woestijnvis om eigen series voor de Play-diensten veilig te stellen en zo beter de concurrentie met andere diensten aan te kunnen.

De kwartaalomzet van Telenet nam in de laatste drie maanden van 2017 toe met 2,3 procent tot 644 miljoen euro. De kwartaalwinst steeg tot 7,5 miljoen euro. Over het hele jaar 2017 haalde het bedrijf een 4 procent hogere omzet van 2,53 miljard euro.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-02-2018 • 18:26

143 Linkedin Google+

Submitter: Mschamp

Reacties (143)

Wijzig sortering
Ik heb een Chromecast, maar een ingebouwde Netflix app, zoals bijvoorbeeld ook in de KPN digitale TV ontvanger, is zoveel gebruiksvriendelijker als je zoals wij geen Smart TV hebt of überhaupt wilt hebben. Gewoon met je TV afstandsbediening bedienen, lekker. :)
Heb sinds kort een Google Home Mini naast de bank die feilloos samenwerkt met de Chromecast in de TV.

"Hey Google, play Designated Survivor from Netflix" werkt, maar je kan ook content via bvb je smartphone aanzetten en dan de Google Home als controller gebruiken (pauze, play, volume up/down etc). Ik heb gemerkt dat dit in de praktijk veel sneller/natuurlijker is dan terugvallen op bvb de Netflix app op je telefoon. (Een fysieke remote blijft ook wel prettig of course)
Ik heb ook zo een opstelling en dat is inderdaad handig als je weet wat je wil afspelen. De interface is wel leuk om te browsen.

De enige reden waarom zo een aanbieding door de provider handig kan zijn is omwille van de bandbreedte. Hun Play diensten tellen niet mee in je data pakket. Unlimited bij Telenet is toch nog altijd 750GB tijdens de piekuren dacht ik. Proximus heeft bijvoorbeeld zijn eigen Netflix proxy.

Als Netflix niet zou meetellen voor je verbruik kan je dus gerust alles in 4Ks streamen, maar dan is er wel een probleem met de net neutralteit ...
Ja er is dan effectief een probleem.

Concurrenten van Netflix, waar die constructie niet voor geldt worden dan benadeeld. Het is namelijk voor klanten van die ISP minder aantrekkelijk om naar een concurrent van Netflix te gaan als daar het dataverbruik wel meetelt, terwijl ze bij Netflix onbeperkt kunnen streamen in de hoogste kwaliteit.

Dat is nou juist één van de dingen die netneutraliteit moet voorkomen.
Dit dus, sinds mijn Google home mini gebruik ik mijn chromecast weer voor Netflix ipv de app in de kpn decoder.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 13 februari 2018 20:12]

Klopt, maar probeer anno 2018 nog maar een dumb tv te krijgen, laat staan OLED. Dat zou mijn wens zijn!
Ik heb liever losse kastjes die ik naar eigen smaak kan upgraden etc ipv een smart tv die ik vaak nogal klungelig vind of minder goed ondersteund. Hier heb ik een oude Mac Mini die ik als HTPC gebruik en die bied mij meer vrijheid dan welke smart tv dan ook.

Tevens; apparaten in het kastje plaatsen, draden netjes via de muur naar mijn tv en een Logitech Harmony lost alle afstandsbedieningen ook op.

Dus ik sluit me aan bij @no_way_today , geeft mij maar een dumb OLED tv!
Dat betwijfel ik ten zeerste. Mijn tv heeft een ingebouwde Netflix app, maar ik bestuur de TV tegenwoordig uitsluitend met mijn smartphone via de Chromecast (ook aan, uit, en volume). De afstandbediening is achterhaald en niet gebruikersvriendelijk.
Ik gebruik toch liever een afstandbediening, ik had eerst Kodi op een Raspberry Pi dat ik kon bedienen op mijn smartphone, maar een afstandbediening werkt fijner omdat je de knoppen voelt. Je kan deze zonder te kijken bedienen, mijn telefoon daar moet eerst het scherm van aan, hij moet unlocken (kan tegenwoordig al met een smartband of vingerafdruk maar toch) en dan je knoppen naar beneden trekken op het scherm.

Nu heb ik een Xiaomi Box 3 met Chromecastondersteuning maar ook een echte Netflix app. De echte Netflix App met de afstandbediening vind ik dan toch het fijnste werken. Chromecast gebruik ik vooral als er geen App is (NPO, vage streamingsites dat soort dingen).
De sony smarttv's hebben een microfoon in de afstandsbediening. Werkt best handig moet ik zeggen.
hoezo? Mijn AB kan ik blindelings bedienen. Met een touchscreen is dat toch wat minder handig.
Nee, ze zijn zeker niet achterhaald.
Al ben ik geen grote fan van de chromecast omdat het te beperkt is,
is het een wel een les voor velen die een veel te dure ‘smart-tv’ hebben aangeschaft waarbij er praktisch geen ondersteuning meer is.

Chromecast is in veel gevallen veel beter dan de smart-tv’s. Werkt vele malen makkelijker door een x-aantal apps die regelmatig update krijgen en kunt makkelijker met je telefoon connecten.

Netflix, YouTube, NPO doen het allemaal hartstikke goed.
Er zijn apparaten die beter zijn maar ook weer een stuk duurder.
De combi tussen gebruiksgemak en prijs van de Chromecast is wat het voor mij een top aankoop maakt. Ook prettig dat hij zo eenvoudig weg te werken is.
Niks is makkelijker als met je telefoon Netflix bedienen ... veel adsl setup boxen ondersteunen het al hier in Nederland al. Maar een Chrome cast is in mijn mening iets makkelijker te bedienen dan met een afstands. voor al als je moet zoeken is het zo veel sneller.

[Reactie gewijzigd door j1b2c3 op 13 februari 2018 21:40]

Jawel, een afstandsbediening waarop je geen app hoeft te lanceren en niet hoeft te wachten tot die connected is, is makkelijker. Maar het is geen ramp.
Horizon box bij Ziggo doet ook netflix.
Het starten gaat trager en reageert ook trager dan de Xbox One S, maar sinds de laatste? update is deze best stabiel.

Mijn ouders willen geen Chromecast oid en dan is dit goed genoeg.

Thuis doe ik het met Xbox One S.
De Netflix app in de KPN settop box werkt ook echt 'n beetje? Ik probeerde laatst de YouTube app. Nou.. laat maar. Omdat ik inderdaad ook een beetje gemak wel fijn vind, heb ik Netflix toen maar weer voor me uit geschoven.
Jullie lopen achter. Iedereen kan al sinds juli 2017 gewoon een 4K-decoder krijgen, óók op een VVDSL-verbinding die toereikend genoeg is. Kijk maar op kpn.com

[Reactie gewijzigd door n-evo op 13 februari 2018 20:36]

Handig voor als je een wat oudere tv hebt die geen Netflix app ingebakken heeft.

Verder zie ik het nu niet echt van een dergelijke decoder...?
Ben blij dat ik met een CI+ module in mijn smarttv gewoon alles kan kijken (opnemen boeit me niet) wat ik wil zonder settopbox/decoder, etc.
Chromecast koop je voor 35 euro.

Kun je meenemen als je op vakantie gaat.....

Dit is gewoon achterhaald.
toch niet. Je zou versteld staan hoeveel mensen al flippen als ze twee afstandsbedieningen door elkaar moeten gebruiken.

Doordat het in de telenet box zit hoeven ze maar één AB te gebruiken.

Dit is niet voor de doorsnee tweaker bedoelt. Maar eerder voor de digibeten. En ze zijn met veel.
Sinds de settopbox van KPN Netflix, YouTube en nog een paar apps ondersteunt, ligt mijn Chromecast stof te vangen. Ik vind het namelijk erg gebruiksvriendelijk werken: alles binnen één menu en met één afstandsbediening, waarmee de TV en settopbox is te bedienen.
Behalve dan dat ze niet werken met wifi captive portals die je bijna iveral tegenkomt op vakantie.

Gebruik Netflix sinds kort 'gewoon' direct op de TV en voor de rest lig ik niet wakker om al die onzin.

Op vakantie mobiel, tablet of laptop.
Ga er geen Chromecast voor aanschaffen.
Probleem in België is dat je in deze situatie je duurder af bent dan een triple play... Zo pushen ze iedereen op zo'n box en velen vinden dat gewoon prima omdat het gemakkelijk is. De gemiddelde mens vindt dat prima omdat ze niet geďnteresseerd zijn, voor een gemiddelde tweaker is het een bron van frustratie (we zijn echter in de zware minderheid...)
Tiens, Proximus heeft Netflix reeds lang beschikbaar gemaakt via zijn decoder, kanaal 204.
Het ergelijke is dat Proximus het wel afhoudt van je internetdatavolume.
Dus zo vernieuwend is Telenet nu ook weer niet.
met proximus heb je geen datalimiet dus maakt het niet uit of ze het meerekenen of niet :D
Fout, met Proximus heb je ook een limiet.
Unlimited fixed Internet data: personal use, cf General Terms and Conditions. As from 750GB, internet speed will be reduced until the first day of the following month, unless the customer activates an Extra Volume of 150 GB for free via MyProximus. More info on https://www.proximus.be/internetpolicy.
Je kan dan wel een extra pakket activeren, dat moet je dan elke 150GB manueel doen.

Net zoals bij Telenet, in hun hoogste abonnement waar je tijdens de piekuren een limiet van 750GB hebt, en tijdens de daluren geen limiet hebt. Telenet zet je na 750GB tijdens de piekuren op smallband, maar dan heb je nog steeds voldoende snelheid om te streamen en te surfen, en tijdens de daluren vervalt die smallband gewoon weer en wordt er niets meer aangerekend.

Het grote verschil tussen de hoge Telenet abonnementen en de concurrentie (Proximus/Orange) is de download snelheid. Als je Proximus Fiber kan laten leggen kan je theoretisch tot 350 Mbps gaan, maar in de praktijk haal je die zelden. Standaard heb je een 100 Mbps abonnement. Orange biedt ook maar 100 Mbps aan. (Je kan hier wel tot 200 Mbps gaan als je maandelijks nog eens 15 euro extra betaald, en dan kom je "maar" 5 euro goedkoper uit dan het duurste Telenet abonnement.)

[Reactie gewijzigd door tyfius op 13 februari 2018 19:43]

In België moeten we onze providers vergelijken op: "snelheid indien op smallband" of "is smalband financieel makkelijk te omzeilen". :)
Opletten, verouderde abonnementen hebben soms wél nog een datalimiet. En ja, ook de recente "ongelimiteerde" abonnementen hebben nog steeds een soft cap waarbij men gratis datablokken kan bijkopen... Wie er niet al te veel kaas van heeft gegeten zou er zich misschien in kunnen verslikken, wees eerlijk, gratis data bijkopen. Klinkt bizar, niet? Lekker Belgisch.
Proximus heeft op bepaalde abonnementen wel degelijk een datalimiet van 100 of 150 GB. Omdat ik weinig internet 'verbruik' heb ik een starterspakket van 150 GB transfervolume per maand. Proximus vertelt daarbij dat voor Netflix het dataverbruik rond de 3 GB per uur ligt. Reken dan maar uit.
Ik vind het wel jammer dat Proximus datavolume afneemt voor Netflix via de decoder.
Hoe gaat Telenet dit doen?
Telenet is mss duur, maar de kwaliteit en stabiliteit van hun netwerk is dan ook superieur aan al de rest in België.

En uiteindelijk is 135,50¤ excl btw nu ook niet zoveel voor:
- digitaal tv
- fup vast internet (200down/20up)
- 5 simkaarten (15gb/no limit bellen en sms)


Betaal met plezier 10tallen euros per maand meer dan de "concurrentie" (als je het zo al wilt noemen).
ik heb hetzelfde in nederland voor 40 euro per maand incl. btw en dan heb ik onbeperkt internet zonder tragere snelheid of wat dan ook.

Dus tja, je betaald 100 euro netto minimaal meer per maand en vind dat prima?

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 13 februari 2018 20:18]

40 euro per maand voor internet en 5 gsm abonnementen?
Ik woon niet in Nederland... Het prijsverschil in Belgie met de concurrentie is geen 100¤.

En idd, is deze 40¤ incl 5 simkaarten?
Mooi voor jou, maar zoals gezegd ik woon niet in Nederland.

Het is algemeen geweten dat België duurder is dan Nederland op gebied van Telecom.

Dus ik blijf nog steeds bij mijn statement dat er - in Belgie - weinig tot geen concurrentie is voor Telenet op gebied van kwaliteit (en daar betaal je voor).

(Fyi ik haal + 100mbps op kantoor over 4G, dus ook hier geen klagen(
Telenet biedt dan zijn eigen videoplatform aan op de settopbox alsook Netflix, maar Netflix zal wel meetellen voor de telemeter terwijl hun eigen diensten over de tv frequenties gestreamed zullen worden.
In Belgie zitten we nog steeds met limieten op het datagebruik.
De telemeter is de meter van telenet die je verbruik meet
Tip: er zijn alternatieven, niet alleen (al dan niet onbeperkt in data) op het koperpaar van concurrent Proximus (en de providers die van dit netwerk gebruik maken) maar evengoed ook op de coax...

[Reactie gewijzigd door amyor op 13 februari 2018 19:38]

Ha wie hebben we dan nog op coax?
Orange biedt tegenwoordig ook internet aan op de coax
https://www.orange.be/nl/...ensten/internet-tv-mobiel

[Reactie gewijzigd door bresjt op 13 februari 2018 19:56]

Ha ok, zo ver had ik nog neit gezien want hun internet only pakket is 4g :F
Orange natuurlijk. Dit zitten ondertussen al even op de coax hoor.
Ja, maar wie enkel internet wil en enkel maar coax in huis heeft, kan helaas niet anders dan Telenet(hier val ik dus onder). Ik wil geen aparte settopbox, ik wil een internet only abonnement icm Stievie.
idd, maar typisch Belgisch. Ze durven niet veranderen.
Inderdaad, ondertussen al overgestapt want een enthousiaste netflix gebruiker kan anders enkel het duurste abonnement van telenet nemen vanwege de limiet...
SD? HD? 4K? HDR? Zoveel vragen :?
verwacht dat instap kastjes HD zijn en dat 4k hdr kastjes extra kosten (is ook bij KPN)
Bedenk nu ook dat als mensen een 4K/HDR TV hebben zeer waarschijnlijk als Netflix gewoon op de TV hebben.
Enige voordeel (als het al zo geimplementeerd zou zijn) is dat netflix dan niet meer zou meetellen in maandelijkse internet verbruik. Ze zouden bij Telenet beter eens werk maken van moderne(re) decoder. Als ik mijn oled tv op "deep colour enabled" zet (nodig voor HDR) dan heb ik geen audio. Zou te maken hebben met verouderde hdmi implementatie op de decoder.
Zoiets kan gewoon aan hun kan geregeld worden op basis van het verkeer. Echter gaat dit in Nederland in ieder geval in tegen de netneutraliteit wet, die volgens mij een EU wet is. Dus ik denk dat dit niet eens zou mogen.
Tja, de enige reden waarom Telenet dit doet, is om een graantje van het succes van Netflix mee te pikken. Uiteindelijk zal het er weer op neerkomen dat de klant meer zal moeten betalen.
Dat wil ik allemaal niet. Ik wil gewoon dat Telenet mij een stabiel en betaalbaar netwerk levert, wat beide niet het geval is imo...
Ik heb dan weer de ervaring dat het Telenet netwerk wel stabiel is. Betaalbaar is een ander verhaal maar qua prijs zit je evenredig met Proximus. Er zijn wel enkele goedkopere alternatieven welke dan ook minder bieden voor een lagere prijs.

Ik vraag me af of het hen te doen is om een graantje mee te pikken. Ik denk dat ze het gewoon lang hebben tegengehouden maar nu wellicht voelen dat ze mee moeten omdat het een pluspunt van proximus is. Maar als ze er op willen verdienen en het alleen de afnemers aanrekenen, vind ik het prima. Dan kan je alsnog geen netflix kijken of een ander toestel gebruiken.
En hoe doen ze t drm verhaal, 4k krijg je alleen op win10. 2k ook op windows 8. In de browser volgens mij alleen in chrome, maar dat weet ik niet zeker. De rest zoekt t maar uit.
Ja en op de Shield TV. En volgens mij ook de Apple tv 4K
En waarschijnlijk zijn de Netflix apps voor iOS en Android ook wel aangepast voor de Chromecast Ultra.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 13 februari 2018 19:27]

Is heel mooi dat het voor de belgische gemeenschap ook komt. Maar in hoever is dit een test als kon dit al meer dan een jaar op hun decoder heeft staan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True