Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

FCC-keuring toont midrange Huawei-smartphone met vermoedelijk inkeping in scherm

Een FCC-keuring heeft enkele specs onthuld van een aankomende midrange-smartphone van Huawei. De vermoedelijke Huawei P20 Lite is 148x70mm groot en ondersteunt 4g op maximaal 300Mbit/s. Een schets laat bovendien een inkeping in het scherm zien.

De schets toont de antennelocaties van de smartphone. Hoewel de dimensies vermoedelijk correct zijn, plaatst de schets de nabijheidssensor onder het vlak van het scherm. De locatie op de schets is minder dan vijf millimeter bij de rand vandaan en daarmee zou het makkelijk passen in de bezel van het toestel.

De telefoon is 148x70mm groot, zo blijkt uit de FCC-keuring die de Nederlandse site MobielKopen ontdekte. Een eerder gerucht wees erop dat een toestel met dit typenummer, ANE-LX1, een schermresolutie krijgt van 2280x1080 pixels. Met die verhouding van 19:9 zou een scherm van rond 5,7" voor de hand liggen. Het scherm is in elk geval niet groter dan 5,9": de keuringsinstantie heeft hem niet aangemerkt als 'phablet', iets dat het doet met elke smartphone met een scherm groter dan 5,9".

Dat het gaat om een midrange-telefoon, is af te leiden uit de ondersteuning voor 4g. Die gaat tot maximaal 300Mbit/s. Alle socs voor high-end smartphones, waaronder die van Huawei zelf, ondersteunen 4g tot 1Gbit/s of hoger.

Op de schets is verder zichtbaar dat de Huawei-smartphone vermoedelijk een dubbele camera krijgt. Er is een blauw vlak aan de achterkant zichtbaar, waarbij er ruimte is voor meerdere camera's. Huawei heeft een evenement gepland staan voor 26 maart, waarop het waarschijnlijk zijn volgende smartphones gaat presenteren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

07-02-2018 • 18:59

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
Je hebt de iPhone X gehad? Inderdaad klein scherm ik hou ook van groot. Overigens is er een imitatie X iPhone te koop met Android bij onze Chinese HongKong vrienden. Kan al voorbesteld worden
https://www.banggood.com/...R&ID=224&cur_warehouse=HK

Oukitel U18 met 5.85' scherm. Nieuw merk?

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 7 februari 2018 19:26]

Oukitel is een behoorlijke speler op de budget markt en al een tijdje bezig, zie onderstaande link. Staat trouwens ook een unboxing van toestel dat je noemt :)

https://www.gizchina.com/category/phones/oukitel/

[Reactie gewijzigd door zap8 op 7 februari 2018 19:45]

Dus al een echte user. Op die Banggood site link hierboven wordt ie ook getest: oa. de faceID unlock ect. halverwege de pagina staat een foto met de iPhone X daarnaast als vergelijking en dan oogt de X een stuk korter. Ben benieuwd hoeveel X 'clonen' er nog zullen volgen......
Oukitel is in het land van Chinaphones een bekend merk. Bijna had ik er eentje gekocht, ware het niet dat mijn partner een iPhone wou.

Over het algemeen zijn Chinaphones ook bedroevend lelijk. Dit is een positieve uitzondering, kopie of Niet.
Vind ik ook. Ik lees net in de Q & A dat je de notch kan verwijderen met de app notch remover uit de Play store . Vanaf 17-2 waarschijnlijk als het toestel geleverd wordt. Nu staat de app niet in de Play store. Vraag me wel af waar de selfie cam dan wel zit.....

[Reactie gewijzigd door RAAF12 op 8 februari 2018 01:06]

Er zit bovenin gewoon een 13 megapixel camera.
lijkt wel op een samsung rom wat daarop staat haha, maar die telefoon lijkt nog best goed, ook een lekker grote accu
Wel matig:
Display Size - 5.85 Inch 21:9
Resolution - HD+ 1512*720 pixels
Android Planet heeft een foto van een vermoedelijk gelekte foto van de P20 Lite notch online staan.
(Het blijven geruchten, dus grain of salt, hŤ?)

https://www.androidplanet...ads/2018/02/p20lite-1.jpg
Dat is hem in elk geval niet - dit apparaat heeft een verticale dubbele camera, die op Android Planet een horizontale :) https://www.androidplanet...ads/2018/02/p20lite-2.jpg

@-Hugo- Klopt, alleen de wijziging van de orientatie van een camera is geen 'kleine wijziging'. Het is een wijziging waardoor Huawei een deel van de telefoon opnieuw zal moeten ontwerpen. Als je de plek van de camera wisselt, zul je ook andere onderdelen moeten opschuiven. En dat is alleen maar intern: Huawei moet ook andere behuizingen laten maken, zodat de camera past. Met de huidige bewerkingen van materialen is dat niet iets dat je in het laatste stadium van de ontwikkeling nog kan doen :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 7 februari 2018 19:44]

De foto die jij gebruikt in dit bericht en de vermoedelijke Huawei P20 op de desbetreffende afbeelding, komen allemaal van dezelfde bron vandaan. Namelijk slashleaks.
De foto die jij gebruikt in dit bericht en de vermoedelijke Huawei P20 op de desbetreffende afbeelding, komen allemaal van dezelfde bron vandaan. Namelijk slashleaks.
Huh? Hoe kom je daarbij? Mijn plaatje is een screenshot van pagina 121 van het FCC-rapport van de link in het artikel. Rechtstreekse link naar pdf hier. Bij Tweakers gebruiken we alleen rechtstreekse bronnen die we linken. Als er geen link in dit artikel staat naar Slashleaks, heb ik daar geen info van gebruikt :)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 7 februari 2018 19:52]

Een uiteindelijk productiemodel zal het inderdaad sowieso niet zijn. Misschien een eerdere versie die nog aangepast is om het design meer in-line te laten lopen met de verticale rear-camera setup van de P20.

Het kan ook inderdaad prima zijn dat ze het totaal fout hebben, maar qua formaat lijkt het redelijk op de notch in de schets.

Om dan ook nog maar even mijn persoonlijke mening te geven denk ik dat ikzelf dan toch liever een iets grotere bezel over de gehele bovenkant van de telefoon heb dan overal van die notches. Het valt veel meer op en zo mooi staat het imho nu dus ook weer niet :)

[Reactie gewijzigd door Fero op 7 februari 2018 19:31]

Het is vrij gebruikelijk dat prototypes tijdens de ontwikkeling ervan kleine aanpassingen ondergaan. Het is wel degelijk de voorkant van de Huawei P20, alleen de achterkant is net wat anders geworden.

[Reactie gewijzigd door -Hugo- op 7 februari 2018 19:34]

Pfff

Hoop niet dat de notch de toekomst gaat worden.
Heb de X gehad (nu weer de 8 plus) maar in landscape werd ik er niet vrolijk van zo'n hap eruit bij fullscreen foto's en video's . Apple stond altijd bekend om zijn symmetrie met de iphones (tot aan de fake speaker grill aan toe).


Ik heb er niets mee met die notches.
Persoonlijk dan
Bij fullscreen op 18:9 of vergelijkbaar (20:9) ben je bijna altijd een flink verticaal stuk video of foto kwijt, ook op een S8 plus. Dat lijkt me een groter probleem dan een notch, als je “fullscreen” zo belangrijk vindt.
Als je het volledig beeld wil zien op dergelijke telefoons is er links/rechts een zwarte rand nodig. Dat is niet fullscreen maar wel full-picture, wat me belangrijker lijkt.
Zowel 18:9 als de notch is niet mijn ding.
Vandaar mijn voorkeur voor 16:9 en geen notch.
Nogmaals IK vind de notch niet fijn. (een ander wel)
Wat ik zo hoor vindt niemand de notch fijn, maar de meeste mensen wennen er aan of tolereren het omdat ze nu eenmaal in het Apple eco systeem zitten en ze vinden dat de X beste en snelste is wat Apple nu te bieden heeft.

Voor de duidelijkheid heb ik het over wat mensen in mijn omgeving (inclusief fanatieke Apple gebruikers) er zo van vinden. Niemand is positief over het ontwerp, echter zoals vaker went het wel voor de meeste mensen.

Weggemod? Leuk weer al die Apple fanboys die geen kritiek kunnen verdragen

[Reactie gewijzigd door zap8 op 7 februari 2018 20:03]

“Niemand vindt de notch fijn”

Verschillende collega’s, inclusief mezelf, hebben een iPhone X en niemand stoort zich aan de notch. Apple los het prima op door links/rechts statusicoontjes te zetten die anders vast op de status bar stonden. Buiten het bekijken van video’s, kan ik niet echt een hindernis vinden mbt. de notch. In landscape zijn in mindere mate apps supported omdat je vaak alles in de breedte uitrekt. Idem voor websites waar content vaak verticaal wordt aangeboden.
Hierboven staat zelfs 19:9 dat is nog erger. :(
Ik hoop echt dat de verhouding 16:9 niet verloren zal gaan want dat zou ik erg jammer vinden.
Ik vind die de getoonde smartphones echt spuuglelijk. :(
Ik niet, ik wil altijd beeldvullend, zwarte randen is hier een no-go.
dus als een youtubevideo 4:3 is kijk je m niet?
Een zwarte rand vind ik minder erg, zeker op een OLED, waar je het niet echt merkt.
Met de notch mis je gewoon een stuk beeld dat je anders zou zien.
dat merk je zeker wel, daardoor lijkt het niet meer een edge to edge scherm. ik zou dat zelf niet zo'n groot probleem vinden, maar ik vind de x sowieso al niet mooi.
Look en feel is persoonlijk. Daar kan je heel lang over ouwehoeren......
Zo jammer dat alles wat overeenkomsten biedt met een ander merk, direct geclassificeerd wordt als kopie of jatwerk.

@WGACA N.a.v. jouw reactie betwijfel ik dat jij ooit een Huawei in je handen hebt gehad. De software is alles behalve een mix tussen iOS en Touchwiz (heb ze allemaal gehad). Maar dat is verder een offtopic discussie.

Ik wacht zelf op de nieuwe generatie Huawei toestellen. Ben benieuwd of ik die notch een voor- of nadeel ga vinden maar dat merk ik dan binnenkort wel.
Helemaal niet je eens. De beweringen over kopiŽren kunnen we op zoveel zaken toepassen. De software van Huawei is, in mijn optiek, velen malen beter dan de restricties van iOS en de bloated Samsung software.
hij zegt ook niet dat die software slechter is. vond emui zelf ook heel erg fijn en goed werken op de p9 lite.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 8 februari 2018 11:47]

ik vond de software wel aardig op ios lijken, tot in veel kleine details. het werkte wel goed, dat wel
Ik heb een P10 gehad. En teruggebracht. Camera was bij slecht licht veel slechter dan de jaar oudere S7. Tevens had het scherm erg veel backlight bleed.

Nieuwe leaks gezien van P20? Echt een schaamteloze kopie van iPhone X en S8, maar voornamelijk iPhone X. En dan vonden ze dat Samsung Appletijd kopieerde... Huawei brengt het kopiŽren echt naar een heel nieuw niveau. Schandelijk.
Tja, ieder zijn ding. Je kraakt de software af en als mensen dan reageren dat de software prima is, zoek je het in de camera om Huawei af te branden.

Apple heeft in het verleden ook genoeg dingen gekopieerd, net als alle andere merken. Dus om nu zo te ranten op Huawei als merk is niet echt relevant bij het artikel.
Ik deel gewoon mijn ervaring met Huawei, net zoals anderen de ervaring delen van andere merken.

Niks mis mee lijkt mij.
Ik blijf het raar vinden dat de FCC zich hierover buigt terwijl huawei bijna geen telefoons in amerika mag/kan verkopen
Ik heb sinds kort de "midrange P10 lite" Voelt alleen niet aan als midrange..
Beter of slechter?
Deze reactie voelt vooral als totaal niet relevant.
nope inderdaad..
Huawei verzint maar weinig zelf. Tot de benamingen van kleuren (space gray) en design van telefoons en notebooks aan toe. Zelfs een notch in het scherm.

Waarom word ik omlaag gemod? Kijk toch eens goed naar wat Huawei doet. Een notch in het scherm is duidelijk afgekeken. Maar nee, als men maar denkt dat Apple verdedigd wordt wordt er gemind.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 7 februari 2018 22:55]

Helemaal met je eens. Kopieerbedrijf tot en met. Enige waar ze origineel mee zijn is de camera. Design en software is een mix van jatwerk tussen Apple en Samsung.
maar wel een erg goed werkende mix