Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouFone verhoogt prijzen van veel bundels

De virtuele mobiele provider heeft veel van de prijzen van zijn bundels verhoogd. Zo vraagt het voortaan zes euro per maand voor een belbundel van 100 minuten. Dat was vijf euro voor een belbundel van 125 minuten.

Vooral de bel/sms-bundels kennen stijgende prijzen. De bundel van 275 minuten voor zes euro is verdwenen ten gunste van een bundel van 300 minuten voor zeven euro. Dat is nog altijd een kleine stijging, van 2,1 cent per minuut naar 2,3 cent per minuut.

Ook de goedkoopste databundel stijgt in prijs. De opties van 750MB en 3000MB verdwijnen. In plaats daarvan is een enkele optie gekomen van 2GB voor negen euro. De prijs per MB is daarbij ongeveer dezelfde als die voor de oude 1500MB-bundel, die zeven euro kostte. De prijs van de bundel van 5GB gaat juist naar beneden, van elf naar tien euro.

YouFone is bij de introductie van de nieuwe prijzen ook een kortingsactie gestart, waarbij klanten enkele euro's korting krijgen per abonnement. Daardoor vallen de nieuwe prijzen voor vrijwel alle klanten lager uit. Het is onbekend wanneer de actie eindigt; dat vermeldt de virtuele provider niet in de actievoorwaarden.

Youfone-bundels            
Oud 125 min/sms 275 min/sms Onbeperkt min/sms      
  5 euro 6 euro 10 euro      
Nieuw 100 min/sms 300min/sms Onbeperkt min/sms      
  6 euro 7 euro 11 euro      
             
Oud 750MB 1500MB 3000MB 5000MB 7500MB Onbeperkt/fup
  6 euro 7 euro 8 euro 11 euro 13 euro 20 euro
Nieuw   2GB   5GB 10GB Onbeperkt/fup
    9 euro   10 euro 13 euro 20 euro

Prijzen zijn voor abonnementen per maand. YouFone geeft bij tweejarige abonnementen een euro korting per bundel. Bovendien is bij een tweejarig abonnement de afname van een bel/sms-bundel niet verplicht.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

01-02-2018 • 14:32

75 Linkedin Google+

Reacties (75)

Wijzig sortering
@arnoudwokke Ik denk dat je met je titel behoorlijk de plank misslaat. Youfone gooit er altijd een gekke bundelkorting bovenop van tussen de ¤1 en ¤6,50, wat bepaalde opties vaak voordelig maakt. Ik heb op het forum een overzicht van de nieuwe en oude tarieven gemaakt.

De 5 GB-bundel wordt bijvoorbeeld flink goedkoper, vanaf ¤ 15 / ¤16 / ¤17 naar ¤12,5 / ¤13 / ¤14,5 voor de verschillende belbundels. De 2 GB bundel zit netjes tussen de oude 1,5 GB en 3 GB bundel in en de nieuwe 10 GB bundel is goedkoper of even duur dan de oude 7,5 GB bundel, terwijl de 'onbeperkt' 15 GB bundel praktisch gelijk blijft.

Alle tarieven op een rijtje:Ik kan nu voor ¤1 p.m. extra van 275 min / 3 GB naar 300 min / 5 GB, ik denk dat we dat maar eens gaan doen. :)
(Mocht je een willen overstappen naar Youfone en jezelf en mij aan een tientje korting helpen, stuur me even een berichtje)

Edit: @YStec Beide inclusief 'bundelkorting' (die iedereen altijd krijgt).

Edit 2: @arnoudwokke Normaal zou ik je gelijk geven, maar Youfone behoudt zijn 'kortingen' altijd tot de volledige periode dat die tarieven gelden. Het is een beetje zoals de Jumbo jaaraanbiedingen :P.

[Reactie gewijzigd door Balance op 1 februari 2018 16:10]

Je rekent met de korting, ik reken met die vaste prijzen. Kortingen zijn variabel en tijdelijk, dus dat is onmogelijk vergelijken. Bovendien: als je hogere prijzen rekent, kun je meer 'korting' geven :)
Ik begrijp de redenatie, maar in het geval van Youfone gaat dit niet echt op. De kortingen maken namelijk altijd vast deel uit van hun propositie. Als je niet met de kortingen gaat vergelijken weet je dus niet wat je betaalde, én niet wat je gáát betalen.
De kortingen maken namelijk altijd vast deel uit van hun propositie.
Dat kan natuurlijk niet. Kortingen zijn per definitie niet een vast gegeven. Wij rekenen, altijd en bij alle providers, met de vaste prijzen die zij zelf communiceren.
Dat kan natuurlijk niet. Kortingen zijn per definitie niet een vast gegeven.
Er zijn anders talloze providers die daar anders over denken :P Blijkbaar willen we hier in Nederland liever een product kopen met de sticker 'van ¤149,00 nu voor ¤129,00!!' dan een product met de sticker '¤129,00'. Dat zie je niet alleen bij telefoonabonnementen, maar bij letterlijk alles.
Wij rekenen, altijd en bij alle providers, met de vaste prijzen die zij zelf communiceren.
Dat is ook het enige wat jullie kunnen (en moeten!) doen. Tweakers kan er weinig aan doen dat Youfone zo ondoorzichtig is.
Zo (of eigenlijk nog extremer!) werkt 't in keukenland ook. Iedereen krijgt op z'n keuken minstens 40% korting. Veertig procent! Een keukenboer waar ik een tijd geleden was wist te vertellen dat ze ooit wel eens geprobeerd hebben om de reguliere -na korting- prijs te vermelden, maar dat de consument toch korting wilde.

Vandaar deze ondoorzichtige oplossing - verwarrend voor de klant, zeker als die aan het vergelijken gaat.
Dan hebben we een gekke situatie dat de prijzen die jullie communiceren anders zijn dan de prijzen die in de praktijk betaalt worden. Ook hollands nieuwe gebruikt dit systeem - gedurende de gehele looptijd flinke korting.
Altijd gegeven kortingen worden door de ACM tegenwoordig als misleiding van de klant gezien. Juist de laatste weken is daar veel aandacht voor.
Zou mooi zijn als daar dan ook eens echt op ingegrepen wordt., kunnen T-Mobile, KPN en Vodafone ook eens hun tarieven fatsoenlijke uit gaan dragen. Zou mij maandelijks enorm veel werk schelen.
die bundelkorting is zolang je verlengt geldig. Is dus niet iets eenmaligs. Eens in de zoveel tijd kijk ik wat de prijzen doen. En dan 'verleng' ik weer voor de nieuwe prijzen.

Zelf heb ik steeds een maandabonnement. Ik betaalde voor 3500 mb en 125 min 14 euro. Nu kost 5000 mb en 100 min me 12.50 (met de korting). En dat is elke maand opnieuw.
Helemaal mee eens. Het gaat mij erom wat ik uiteindelijk betaal. Dat Youfone de tarieven zo berekent vind ik waardeloos maar ik heb eens gekeken naar mijn eigen situatie.
Heb nu (was een actie volgens mij):
125min/sms 2jaar met Internetbundel 2500MB 4G voor ¤11,- waar nog een korting van ¤0.50 afgaat.
Effectief dus ¤10,50 /maand

Nieuw zou ik het volgende kunnen kiezen:
100min/sms/2jaar+5000MB 4Gvan ¤12 voor ¤9,50
of
300min/sms/2jaar+5000MB 4G van ¤13 voor ¤10
In beide gevallen ga ik er op vooruit en voor die 50 cent zou ik de 300 min kiezen.

Ik zie niet in hoe de tarieven dan verhoogd zijn zoals de titel vermeldt (enja, ik snap dat met de vaste prijzen gerekend is maar ik reken met portemonnee prijzen)
Als die korting over 2 jaar wegvalt kijk ik wel weer verder, maar goed, dat is mijn mening.

edit: mijn abo ging 1-9-17 in en in de app of internet my.youfone.nl kan ik die nieuwe tarieven niet zien. M.a.w. volgens mij kan ik niet overstappen naar 300/5000 voor ¤10 maar als iemand weet hoe, dan hoor ik dat graag.

[Reactie gewijzigd door pduh op 1 februari 2018 16:56]

Edit: Is bij mij ook het geval.
Zou nu ¤13 betalen voor 300m/5Gb. Bij nieuw abonnement kom je met deze combinatie op ¤10.
Beetje ondoorzichtig inderdaad.
Klopt inderdaad, maar dat is op t-mobile netwerk. Heb ik gehad tot anderhalf jaar geleden. Erg slechte ervaringen mee. Bereik in grensgebied Duitsland was treurig.
Dat wordt het niet meer voor mij, maar voor anderen wellicht een goede optie!
Gaat er denk ik om wat er precies vergeleken wordt.

Zijn de oude prijzen inclusief of exclusief de te gekke bundekortingen?
De 5 GB-bundel wordt bijvoorbeeld flink goedkoper, vanaf ¤ 15 / ¤16 / ¤17 naar ¤12,5 / ¤13 / ¤14,5 voor de verschillende belbundels
Die 15/16/17 euro, is dat inclusief of exclusief korting?
Die 12,5/13/14,5 euro, is dat inclusief of exclusief korting?
Wat houd de FUB van youfone in?
Als dit echt onbeperkt is zonder de snelheid te beperken dan is het een mooie prijs (zelfs als de snelheid niet de 200mb die de grote 3 bieden, maar bijvoorbeeld 20 a 30 mb)
Wat houd de FUB van youfone in?
Als dit echt onbeperkt is zonder de snelheid te beperken dan is het een mooie prijs (zelfs als de snelheid niet de 200mb die de grote 3 bieden, maar bijvoorbeeld 20 a 30 mb)
Is met beperking. (Max. 15GB per maand, daarna wordt de snelheid verlaagt)

Lees dit artikel: https://tweakers.net/nieu...-mb-fup-na-berisping.html

[Reactie gewijzigd door iCore op 1 februari 2018 14:54]

En naar 64 Kbps nog wel. Dat is echt niet genoeg om nog iets te kunnen doen. Zelfs whatsappgesprekken volgen is amper te doen dan. Heel erg goed op letten voordat je een tweejarig contract afsluit!
64 Kbps is voor whatsapp berichtjes natuurlijk prima 8)7 kun je gewoon ~ 8 berichtjes per seconde ontvangen. Zo snel kan jij ze niet lezen :Y)
Niemand stuurt ooit een plaatje, video of gesproken bericht...
een plaatje, video of gesproken bericht komt ook wel binnen op de achtergrond. Gesproken en berichten zijn geen enkel issue. Zeker omdat Whatsapp (helaas) enorm veel compressie toepast. Handig? nee. Maar prima werkbaar. We hebben het over 250KB. 20 seconden en het is binnen. Video's is wel lastiger, al laden die ook in de achtergrond als je dat instelt. En ook die hebben lekker veel compressie.

Ik weet dat tegenwoordig alles instant-gratification is. Maar als je geld wil besparen, is een FUP prima.

Maar er zijn volgens mij goedkopere en betere alternatieven dan YouFone. Zeker met onbeperkt bellen/internet. En ja 15GB is op te krijgen (al is het voor velen voldoende). Maar whatsapp is prima bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door waah op 1 februari 2018 16:15]

Het punt is natuurlijk vooral dat vrijwel alle providers (KPN en Voda) de snelheid ook naar 64kbit/s verlagen als je over je datalimiet heen bent. Echter communiceren zij dat niet als 'unlimited' (en terecht).

Mocht je die snelheid overigens hoog genoeg vinden, KPN biedt icm prepaid een bundel aan dat je een maand lang onbeperkt mag internetten met die snelheid - voor ¤7,50 geloof ik :+
Welke zijn dan goedkoper en beter? Serieus, mijn vrouw moet nog wat en ik denk serieus aan deze nieuwe tarieven van Youfone.

Vereisten: KPN netwerk.
Is er dan iets beter dan:
KPN Netwerk
100min/sms/2jaar+5000MB 4Gvan ¤12 voor ¤9,50
of
300min/sms/2jaar+5000MB 4G van ¤13 voor ¤10
Tja als je zo specifieke eisen stelt nee dan weet ik niets beters :+ niet uit mijn hoofd tenminste.

Maar zit zelf niet vast aan een netwerk gelukkig. Keuze zat en kwaliteit is tegenwoordig bijna gelijk als je de onafhankelijke onderzoeken er op na slaat.

*Out before "maar ik heb slecht bereik met X*
Helaas is binnen de telecomindustrie 'onbeperkt' nooit echt 'onbeperkt'.
Volgens de Fair Use Policy van Youfone:
Met de onbeperkt MB bundel van Youfone heb je maandelijks 15GB. Hierna wordt de snelheid verlaagd naar 64Kbps en kan je gebruik blijven maken van het internet verkeer
Ik snap dat het niet de bedoeling is dat klanten 24/7 met een hotspot werken en zo hele games downloaden, maar wees wel 'fair' en noem het dan gewoon en 15GB bundel..

[Reactie gewijzigd door BeToBe op 1 februari 2018 14:44]

Tele2 en T-Mobile zitten toch echt met hun onbeperkte bundel tegen het onbeperkte aan ;)

Tele2 maximaal aanvullen tot 50GB mobiel internet per dag is bij hun bijvoorbeeld mogelijk.
En toch blijf ik het bijzonder vinden dat bedrijven met koeienletters mogen adverteren met "ONBEPERKT" terwijl het helemaal niet onbeperkt is. Dat heet gewoon misleiding en zou gestraft moeten worden imho.

P.s. Als je een abbo van 50GB hebt, waarbij je bijvoorbeeld daarna een sms moet sturen voor de volgende 5gb maar dit kan zonder limiet is het dus wél onbeperkt, echter zo gebouwd dat het niet wordt misbruikt. Goeie oplossing lijkt mij.
Kwestie van definitie. WAT is precies onbeperkt?. Je blijft Internet behouden, ook na 15 GB. Dus Internet is onbeperkt. Alleen de hoge snelheid is beperkt tot de 1e 15 GB. Als iemand verkondigd: 120 belminuten, 120 SMSjes en ONBEPERKT MBs dan is daar geen woord aan gelogen.

imho is het dus geen misleiding. Het is wel een klassiek geval van klagende Nederlanders als ze iets weer positief in hun eigen voordeel uitleggen en dan boos worden als blijkt dat het toch iets anders in elkaar zit.
Dan heb ik al jaren een onbeperkt abo, die gaat al sinds jaren na mijn bundel naar 64kbps zoals bij dit `onbeperkte´ youphone abo. Sorry, maar dat gaat er bij mij niet in. De oplossing van Tele2 is prima, die van T-mobile ook, maar dit gaan toch echt nergens over. Niets meer dan marketing prut.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 1 februari 2018 15:54]

Ik vind dat als T-Mobile en Tele2 adverteren met onbeperkt, wat ook eigenlijk in mijn ogen onbeperkt is het zeker niet verkeerd. Beide zijn ook heel duidelijk wat in hun ogen onbeperkt is. Als je een bundel steeds kan aanvullen net voordat het bijna op is moet dat toch prima zijn.

Als je overigens 50GB per dag zou kunnen gebruiken vind ik dat zeker niet verkeerd. Dan kom je op ongeveer 1,5TB aan dataverkeer per maand dat je mag gebruiken. Maar de term 'Beperkt onbeperkt' zou totaal niet aanslaan bij de consument.
Volgens mij is dat ook exact wat T-Mobile doet, na xGB moet je een sms sturen voor de volgende xGB, kun je 'm niet in een modem stoppen maar wel onbeperkt internetten op je smartphone.
Ik ben Tele2 klant, maar ik heb nog nergens gelezen dat je maximaal kunt aanvullen tot 50 gb.
Het enige is dat ze je kunnen afsluiten als je extreem veel meer voor een langere tijd gebruikt dan het gemiddelde van alle klanten.
@Carharttguy Als je het zwart op wit gaat bekijken is het toch wel gewoon onbeperkt. Dat de snelheid verlaagd wordt heeft niets te maken met hoeveel GB je mag verbruiken per maand. Na 15GB kan je nog zoveel data gebruiken als je wilt, maar moet je het wel doen met 64Kbps.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 februari 2018 14:55]

Ik beweer toch niets anders? Je hebt inderdaad gelijk.
Bijna elke ISP die met 'onbeperkt' adverteert heeft gewoon een FUP.
Klopt, maar was meer op BeToBe gericht :p. Ik tagde jou erbij vanwege de quote die je gaf. Was niet naar jou gericht.
Ik zou niet het woord "helaas" gebruiken maar eerder "gelukkig". Je wordt niet blij als jouw buurman echt onbeperkt data zit te slurpen op de cel waar jij ook zit. Je zit nu eenmaal met natuurkundige beperkingen als het mobiel gaat. Je kunt er niet een stukje ether naast leggen als het vol raakt.

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 1 februari 2018 15:58]

Dat staat gewoon op de FUP pagina van hun Algemene voorwaarden:
Met de onbeperkt MB bundel van Youfone heb je maandelijks 15GB. Hierna wordt de snelheid verlaagd naar 64Kbps en kan je gebruik blijven maken van het internet verkeer. Je hebt dan nog de mogelijkheid om een extra databundel te kopen voor het restant van de maand, zodat je weer gebruik kunt maken van de maximale internetsnelheid.
Noem het dan gewoon een 15GB bundel. Gemiddeld 500MB per dag vind ik nu niet echt onbeperkt, je kunt bij T-Mobile en Tele2 zonder zorgen 5GB per dag verstoken en gratis ophogen per GB met hun onbeperkt bundel.
Het is toch écht onbeperkt, alleen wat traag. :+
Marketing.. Ze doen het allemaal zo.
Dan heb ik ook een onbeperkt abonnement. 5GB per maand en daarna 64kbit/s bij T-Mobile...

Leuke jongens die marketing mensen, denk alleen dat de klantenservice het druk gaat krijgen op deze manier.
Zal wel meevallen. Het gemiddelde gebruik is tussen de 1 en 2 GB/maand. 15GB is dan zo goed als onbeperkt.
Dat zijn woordspelletjes.

Je mag maximaal 15gb verstoken en vervolgens wordt je teruggezet naar een onbruikbare snelheid.

Je kunt nog steeds data versturen en ontvangen, maar praktisch is het niet.
Bij T-mobile betaal je er wel 2 keer zo veel voor.
dan zit je toch op dezelfde prijs als die tele2 aanbied met onbeperkt abonnement.
Ik ken genoeg mensen die Youfone namen omwille van de kleinere databundels. Starten met 2GB is slim voor de omzet, maar dom voor het aantal klanten.
Sterker nog heb 125min genomen voor E3,- voor mijn prive telefoon. Er is toch al overal Wifi. En als je nadenkt wil je toch niet 24/7 online zijn.
Nog nooit zo goedkoop kunnen bellen en gebeld worden.
Haha ik ga ook volgend jaar over abbo 250mb of 500mb, meer dan genoeg en precies overal WiFi.

Apps hoef je niet overal direct te update, en gewoon op publieke WiFi geen gekke dingen als bankzaken ofzo doen.
En precies waarom toch overal en altijd bereikbaar zijn, heerlijk die rust juist.
Op de goedkoopste databundel krijg je op dit moment wel ¤ 3,50 korting, dus de prijs is nog steeds wel klein... Maar inderdaad wel apart dat de kleinste bundel 2GB is! 4G is inmiddels ook standaard, terwijl dat eerst alleen tegen meerkosten verkrijgbaar was.
Beetje rare titel. De prijzen zijn uiteindelijk dus lager geworden, niet hoger.
Youfone heeft altijd al met 'actieprijzen', oftewel bundelkorting.
De (iets) hogere prijzen gelden dus alleen maar indien je er geen data bij afneemt.

Overigens heeft de vorige propositie (waar die 750mb ineens nieuw was) van Youfone maar 1 maand geduurd. Ook vreemd.