Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'AIVD infiltreerde bij Russische staatshackers'

Het lukte een team van de AIVD in 2014 een computernetwerk binnen te dringen van Russische staatshackers die bekendstaan als Cozy Bear en APT29, volgens de Volkskrant. De AIVD zou zo bewijs hebben kunnen leveren voor een aanval op de Democratische Partij van de VS.

Een klein team van de AIVD dat onderdeel is van de Joint Sigint Cyber Unit en dat zich bezighoudt met netwerkaanvallen, zou in 2014 niet alleen een computernetwerk van de staatshackers hebben weten te infiltreren, maar er ook achter gekomen zijn vanuit welke ruimte de aanvallers opereerden.

Het zou gaan om een ruimte in een universitair complex bij het Rode Plein en door de beveiligingscamera voor die ruimte te hacken, zou het team te weten zijn gekomen welke personen toegang hadden. Het zou om een groep van ongeveer tien personen gaan. De Volkskrant en Nieuwsuur baseren hun claims op zes Amerikaanse en Nederlandse bronnen die bekend zijn met de informatie.

In november 2014 zou het Nederlandse team geconstateerd hebben dat de Russen een aanval voorbereidden op systemen van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. De AIVD en MIVD zouden vervolgens de Amerikaanse ambassade hebben ingelicht, die daarna alarm sloeg. Dit zou tot een directe communicatielijn tussen de NSA en de AIVD hebben geleid.

Het AIVD-team zou ook in 2015 nog toegang hebben gehad tot netwerken van Cozy Bear en de NSA bijvoorbeeld ook ingelicht hebben over een aanval op de systemen van het Witte Huis, waarbij e-mails, agenda's en beleidsdocumenten werden weggesluisd. De AIVD zou in ruil ook geheime inlichtingen van hun Amerikaanse collega's ontvangen.

Mede door de inlichtingen die door de Nederlandse dienst zijn verstrekt over de aanval op de Democratische Partij, zouden de Amerikaanse diensten overtuigd zijn geraakt van een Russische inmenging op de presidentsverkiezingen. Amerikaanse media lieten anonieme bronnen bij inlichtingendiensten aan het woord, die spraken van 'geweldige toegang van een Westerse bondgenoot'. Dit uitlekken van informatie zou niet in goede aarde zijn gevallen bij de AIVD. De toegang tot het Russische netwerk zou maximaal 2,5 jaar voortgeduurd hebben.

Door Olaf van Miltenburg

NieuwscoŲrdinator

25-01-2018 • 21:50

288 Linkedin Google+

Submitter: TijmenWil

Reacties (288)

Wijzig sortering
Naief ben ik zeker niet. De sleepwet heeft veel negatieve punten, maar legt wel eens goed vast wat wel en niet mag.
De beveiliging van de overheidsdiensten is slecht. Dat is bekend. Voor een groot deel is dat gewoon desinteresse.Overheid en IT projecten is ook geen goede combinatie (slecht en kostbaar). Dat er bij de AIVD een paar handige jongens zitten zegt niets over de rest van de overheid. Het succes van een paar jongens zegt niets over de gehele overheid.

Wat Rutte beweert klopt overigens niet. De sleepwet heeft geen invloed op bevoegdheden op acties vanuit andere landen, maar is alleen van invloed op activiteiten vanuit Nederland. De AIVD heeft overigens zeker mogelijkheden om vervolgonderzoek te doen. Zodra de Nederlandse veiligheid of die van bevriende naties in het geding is heeft de AIVD verregaande bevoegdheden.
Als het een groep Nederlandse hackers zou zijn zou Justitie (politie) in principe het onderzoek moeten doen en dan is de sleepwet wel een uitkomst (wat niet wil zeggen dat ik ermee eens ben). Als het staats ondermijnend is, is die hele sleepwet niet nodig en kan de AIVD het nu ook al overnemen.

Wat de politici er ook van zeggen, de sleepwet is helemaal niet zo belangrijk. Het is meer gericht om de politie meer wettelijke mogelijkheden te geven om in onze privť zaken te snuffelen zodra er een mogelijke link is met een mogelijke misdaad. (vrij vertaald naar Jip en Janneke taal). Hoe vaag wil je het hebben? Heel veel stelt de waarborg op jouw en mijn privacy niet voor.
Je zegt "maar legt wel eens goed vast wat wel en niet mag. "
Er mag i.m.o. veel te veel. Dat is voor mij al genoeg reden om tegen te stemmen. Ze zouden iemand pas mogen volgen als daar gegronde redenen voor zijn.
Ik ben het volledig met je eens. Er wordt wel duidelijk aangegeven wat wel en niet mag, maar als ik dat schrijf betekent dat niet dat ik daar mee eens ben. Ik vind ook dat de overheid zich met die sleepwet veel te veel vrijheden geeft. Er is maar heel weinig voor nodig om de privacy volledig aan de kant te schuiven.
[...]
Maar dat is toch zo? Daar heb je geen nieuws voor nodig, dat zie je wel uit hun acties (zoals de invasie van Crimea en het als gevolg daarvan neerschieten van vlucht MH17). Net als dat Turkije evil aan het worden is (ik ben zo blij dat ze niet tot de EU toegelaten zijn) en de VS dat al tijden is, maar dat dat verbloemd wordt door propaganda in de vorm van films en series en dat hun geheimste zaken echt geheim blijven (CIA black sites enzo; valt me nog mee dat het wel bekend is wat er in Guantanamo Bay gebeurde). Het engste aan de VS is nog dat er geen consequenties aan hun acties hangen, itt Rusland die best zwaar geraakt is door economische sancties.
Ja, Rusland is evil. Dat ben ik met je eens. Ik weet dat, jij weet dat en elke Rus weet dat waarschijnlijk zelfs. In elke film ooit in onze bioscopen waar Russen of Rusland in voorkomt is Rusland de "foute" (en terecht wellicht).

Het enge aan de EU en Nederland is echter dat wij net doen of wij wel heilig zijn. Politieke censuur? Manipulatie van het volk? Media die beÔnvloed worden door politici? Corrupte politici en geheime diensten die dealtjes sluiten en fakenews (politieke indoctrinatie) publiceren? Nee joh "in een land als Nederland" natuurlijk niet!
Dat is wat veel mensen denken en dat is nog veel enger dan de manipulatie die in Rusland plaats vindt. Want wij zijn zelf ook hartstikke verkeerd bezig. De (waarschijnlijk permanente?) krijgswet in Frankrijk, alles en iedereen die door onze eigen overheid afgeluisterd wordt, volledig corrupte politici die in ruil voor een penthouse (inclusief belasting ontduiking) opkomen voor Canadese belangen ten koste van Nederlandse belangen (Pechtold), een oorlog in Mali waar "onze helden" kindsoldaten afknallen zonder dat daar een woord over gesproken wordt in het nieuws (waarom zitten we daar in godsnaam?), het volledig negeren van alle referenda die ooit gehouden zijn, enz enz.

En ja, Rusland is evil en ja, uiteraard hebben ze staats-hackers (Nederland ook overigens, net als elk ander land ter wereld), maar dat betekend nog niet dat alle verhalen over Rusland's praktijken waarheid zijn. Het komt de overheid nu toevallig wel enorm goed uit natuurlijk dit soort verhalen: Ukraine moet bij de EU en iedereen moet afgeluisterd kunnen worden, want "Rusland". Yeah right...

Zeg ik dat het verhaal per definitie onzin is? Nee. Maar een beetje kritisch zijn mag wel. Zeker naar kranten die nooit serieus kritisch zijn op de overheid.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 26 januari 2018 18:05]

Rusland is 'evil' omdat ze een andere cultuur en mentaliteit hebben dan wij.
Ze denken anders, handelen anders en hebben op diverse vlakken andere normen en waarden.
Dit zorgt voor wrijving.

En daarom zijn de Russen 'slecht'. Omdat ze niet meedansen met onze eigen agenda's.
En de Russen kijken met een argwanend oog naar ons. Ze vinden ons hypocriet en losbandig.
Russen zijn over het algemeen collectivistisch, ze incasseren veel en vangen het op als volk.
Wij westerlingen zijn verworden tot een leeg en inhoudsloos individualistisch volk.
En die twee mixen moeilijk.
Onbegrip is 'rampant'.
En dat bemoeilijkt onderlinge samenwerking.

De meeste Russen in films worden neergezet als stereotypes uit het Soviet tijdperk om het vijand-denken in stand te houden.
Maar het is slechts een groot spel van miscommunicatie en onbegrip.
Nee. Als je al zoiets zou mogen zeggen als "Rusland is evil", dan moeten we een eerlijk onderscheid maken. Rusland is niet slecht. Ja, er zijn verschillen in cultuur, taal, geschiedenis, ontwikkeling en zo meer. Dat is volstrekt logisch. Het probleem is niet dat er verschillen zijn, wel dat het land beheerst wordt door een oligarchie die vanuit private beheersing van inlichtingen- en veiligheidsdiensten de beheersing over het land heeft overgenomen.

Rusland zou er veel en veel beter voor staan als dit niet het geval was. Helaas, de realiteit is anders. Het gevolg van die realiteit is dat er een crimineel regime is ontstaan wat a) zich moet blijven voeden met de middelen en mogelijkheden die het lander zonder een dergelijke structuur in staat zou stellen om stabiel en open te ontwikkelen ťn b) daar consistent de aandacht van moet afleiden binnen eigen land.

Dat is een jammerlijke situatie. Voor Rusland ťn voor ons. Een verhelderend maar pijnlijk stukje verkenning is bijvoorbeeld heel goed te doen met de term "Dutch Disease", een economische term uit ons verleden hier waar Rusland al sinds de opkomst van het regime mee worstelt. Het gaat te ver om daar hier op in te gaan, maar het is de moeite waard. De opmaat naar parasitaire beheersing van Russische domeinen van politiek en economie wordt met die verkenning al heel snel duidelijk. Net zo snel duidelijk als de simpele relatie met conflictmodellen.

Russen zijn niet slecht. Rusland heeft een uitermate rijke geschiedenis en cultuur. Anders dan hier, daar is niets mis mee. Integendeel. Diversiteit in relaties schept juist innovatie voor groei en gezamenlijke stabiliteit. Dat heeft niets te maken met agenda's, zelfs maar heel weinig met strategische belangen van landen. Helaas is er een verschil ontstaan tussen het land en het regime aldaar. Dit is waar de schoen wringt. De keuzes van het regime confronteren het land met diepe consequenties, en ons met een conflict wat wij niet willen en net zo min baat bij hebben als de gewone Rus zelf.
maar als je naar de geschiedenis kijkt, zeker de laatste 150 jaar, dan is de toestand van het regime richting het volk altijd zo geweest.
Sterker nog: er is nu meer 'democratie' dan tijdens enkele zware decennia onder het communisme.
Maar de overheid, en de 'diensten' hebben altijd meer grip gehad op de Russische samenleving dan bijv. hier in het westen.
Dat is niet iets van het huidige regime maar iets wat al erg lang zo is in Rusland/Soviet-Unie/Tsarenrijk.

Ik beschouw het stiekem eigenlijk al een beetje als onderdeel van de Russische samenleving.
[...]


Je zal er helemaal nooit achter komen of het wel of niet echt waar is wat daar staat. Geheime diensten.

Het verhaal kan dus ook prima volledig uit de duim gezogen zijn ten behoeve van wat manipulatie voor het volk om de ophef over de sleepwet wat te sussen. En om de anti-Ukraine mening van het volk wat bij te sturen met wat "Rusland is evil" retoriek...

Het staat in de Volkskrant en die staat nou niet echt bekend om echt kritisch te zijn op de overheid.
En volledig voorspelbaar is daar 1 dag later Rutte die het allemaal "toevallig" enorm goed uitkomt voor het doordrukken van zijn sleepwet: nieuws: Rutte: nieuwe Wiv is nodig zodat diensten vervolgonderzoek kunnen doen

Kom op mensen, zien we hier nou echt niet hoe voor de hand liggend dat bericht in de Volkskrant was voor zittende politici die graag een baan in de EU willen (Rutte 2019 naar de EU, Mark my words. Pun intended).

Kijk ook even verder dan Nederland. Dit soort sleepwetten als de Wiv worden of zijn al in alle EU landen ingevoerd. Ongeveer tegelijk +/- een paar jaar.

Rutte wil dat baantje bij de EU, dat is mij wel duidelijk...

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 28 januari 2018 11:07]

Het is een serie nogal hagiografische stukken over de AIVD, kort voor een referendum direct gerelateerd aan de AIVD. Veel evidenter en directer wordt een politiek doel niet, me dunkt.

Of de Volkskrant probeert gewoon de dalende oplage tegen te gaan, het is tenslotte een commerciŽle organisatie.

Tel daarbij op dat ik moeite heb met het doorgronden van de motieven van de kennelijk lekkende Nederlandse spionnen. Als het wel gegaan is zoals de Volkskrant ons voorhoudt, hebben ze met gevaar voor eigen levenskwaliteit een mooi (mogelijk waar) stoer verhaal opgehangen tegen een of enkele journalisten. Dat lijkt me nogal een grote gok voor heel weinig winst...
de GRU (Fancy Bear) en SVR (Cozy Bear) zijn entiteiten op zich.
Tot op zekere hoogte worden ze aangestuurd door het Kremlin, maar in het verleden hadden de diverse inlichtingendiensten nogal veel autonomie.
De KGB had bijv. een eigen marine, om maar iets te noemen.
Het Kremlin was (is?) niet oppermachtig. De oude inlichtingendiensten hebben soms eigen willetjes en eigen plannetjes.
Grote kans dat het Kremlin niet de opdrachtgever was maar dat de diensten zelf uit eigen potjes putten en zelf dingen regelen.

Ik vermoed dat Poetin wel meer invloed en macht heeft tegenwoordig op de diensten, maar goed we zullen het als gewone burgers vermoedelijk nooit echt te weten komen wie welke macht heeft en welke projecten er allemaal linea recta uit Poetin's koker komen.
ja, een groep van de beste hackers ter wereld gaat doodleuk in een of ander universiteitsgebouw zitten en hanteert geen counterspionage. Negeert zo'n bewakingscamera en heeft niet door dat er iemand een jaar lang mee zit te kijken op de systemen waarmee zij zitten te hacken.

Ik geloof er geen drol van. Menselijke fouten, ja. NaÔviteit. Zorgeloosheid. Ongetwijfeld.
Maar een jaar lang? Mwah...

ik vind het te toevallig dat zo'n hackersgroep geen voorzorgsmaatregelen heeft genomen en als hackersgroep niet door hebben dat ze zelf gehacked worden.
En zeker als het inderdaad zo is dat ze voor de SVR werken... ik had de Russische diensten hoger zitten, maar blijkbaar zijn het nog grotere prutsers dan onze westerse diensten?
Dat hun verdediging doorbroken is een zwak punt maar vind ik niet heel onvoorstelbaar als je ziet welke zware doelwitten er in deze cyberoorlog al geslecht zijn. Die betreffende hackergroep was bijvoorbeeld wel doorgedrongen tot in het mailsysteem van het Witte Huis. Geen lullige prestatie.
Het is in mijn ogen meer bijzonder dat de AIVD het toegangspunt van Cozy Bear als doelwit gevonden heeft wat als prestatie geldt. Het is vaak al onvoorstelbaar moeilijk om hackaanvallen te traceren tot hun bron.

De beveiligingscamera lijkt me juist te duiden op overzicht door de SVR op hun hackteam.
Private hackgroepen zullen geen security camera hangen ivm hun privacy

[Reactie gewijzigd door TWyk op 27 januari 2018 16:40]

en waarom zou een op het buitenland gerichte dienst als de SVR wel een camera ophangen?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de SVR geen maatregelen zou nemen in een universiteitsgebouw als hun hackteam daar langer zou gaan zitten.
Het is een openbaar gebouw, maar op het moment dat je er langer gaat zitten met je hackteam neemt de kans op ontdekking exponentieel toe per dag dat je er langer zit.

Het is dus gewoon een zware slordigheidsfout.
en waarom zou een op het buitenland gerichte dienst als de SVR wel een camera ophangen?
Om hun medewerkers te controleren. Ik denk zelfs dat er niet alleen een camera maar ook een soort SVR opzichter aanwezig geweest zal zijn.

Het is maar de vraag of het gebouw of in ieder geval een gedeelte van het gebouw onderdeel is van de universiteit. Eerder is het een permanent kantoor van de SVR dat onder de dekmantel van de universiteit opereeert maar waar verder niemand van de universiteit ooit in zal komen

[Reactie gewijzigd door TWyk op 29 januari 2018 14:56]

niemand doet ze wat omdat we weten dat we hypocriet zijn.
Het rommelt in OekraÔne en wij zijn daar ook bij betrokken.
Een al relatief autonoom parlement in Crimea scheidt zich af van OekraŪne omdat ze het gezeik in Kiev al jarenlang spuugzat zijn.
Een raar referendum later en het schiereiland hoort bij de RF.
In andere landen komt het ons mooi uit. Kijk naar Kosovo. Daar mocht het wel :)
Maar de Koerden laten we al decennia lang vallen als een baksteen, we misbruiken ze als goedkoop legertjes maar elke keer weer steken we ze een dolk in de rug en hebben ze alsnog geen eigen staat.

De Turken komen ook overal mee weg. Omdat de Bosphorus te belangrijk is voor ons. En voor de Russen.
Brutalen hebben de halve wereld, maar vanwege geopolitiek komen ze er meestal mee weg.
de Soviet-Unie is altijd al geinteresseerd geweest in Nederland, hoe gek het ook klinkt.
Ik kan me een verhaal herinneren van twee Russische agenten die werden opgepakt in Nederland tijdens de Koude Oorlog, toen ze met meetlinten de kade van een of andere haven aan het opmeten waren ter controle of de plattegrond in het archief van de KGB nog wel klopte :)

De KGB heeft in west-Europa overal caches in de grond zitten met radio's, wapens etc.
Het verhaal gaat dat de KGB de drijvende kracht is geweest achter de protesten tegen kernwapens.
De Russen zijn daar goed in.
de Koude Oorlog is nooit gestopt.
De Russen hadden alleen geen geld meer en hadden even andere dingen aan hun hoofd.
Nu de Russen weer omhoog krabbelen uit de diepe put waar ze in gevallen zijn, worden ze weer een 'gevaar' voor onze superioriteit en moeten ze weer gedemoniseerd worden. En worden al hun voormalige bevriende staten in het Midden Oosten 'toevallig' collectief geteisterd door revoluties en afzetten van dictators. Zodat ze geen machtsbasis meer hebben in de voormalige bevriende staten omdat er een pro-westerse regering in is geinstalleerd.

Allemaal erg doorzichtig.
Tenzij de AIVD dit graag "gelekt" ziet worden, omdat dit hen goed uitkomt. Kijk eens hoe goed we zijn en kijk eens hoe slecht Rusland is. En de AIVD moet natuurlijk haar bestaansrecht wel kunnen rechtvaardigen, als nooit iemand weet waar de instatie toe in staat is? Of wie weet wil "men" onrust zaaien tussen de hackersgroep en de Russische overheid.
Waarschijnlijk heeft Rusland cq de hackersgroep het lek allang gedicht en kan de AIVD Łberhaupt niet meer bij de gevoelige informatie.
Zeker omdat een journalist zo makkelijk betrokkenen kan spreken (die heeft ie vast niet via LinkedIn gevonden) lijkt me dit een bewust en geregisseerd lek.
het is dan ook gewoon bullshit dat 'ze' zeggen dat dit niet bekend had mogen worden.
Krokodillentranen.

Als je niet had gewild dat het bekend werd, was je niet met een journalist gaan praten.

We zijn inmiddels een jaar verder. De loose ends zijn opgeruimd, we kunnen inmiddels niet meer meekijken met Cozy Bear, het hoofdstuk is afgesloten. Nu kan het bekend worden. Kijk de Amerikanen eens slachtoffer zijn en kijk de AIVD eens goed zijn! Graag extra budget en mandaat om nog meer van dit soort toffe dingen te kunnen doen want dat is goed voor het landsbelang. In de VS zouden we iets mompelen over 'national security'.

Dat deze hack stom toeval en puur geluk was dat ze zo makkelijk mee konden kijken en dat ze dit vermoedelijk nooit meer zal lukken en het daarom prima kan uitlekken ontgaat velen.
Kijk die Russen eens amateurs zijn! Konden we een jaar lang meekijken! haha wat leuk! Wat een lol!

Nee, dit is gewoon een publiciteitsstunt die zowel de eigen diensten een veer in de reet steekt (en graag meer mandaat en budget dus hup druk die sleepwet maar gauw door, bad pitch, good timing) en de Russen zowel demoniseert als uitlacht. En we hebben weer een bruine arm bij de Amerikanen.
Ik verwees ook naar de geheime diensten (tit for tat) met dat witte voetje. Niet naar de huidige Amerikaanse regering. Trump en consorten zijn natuurlijk niet blij met wat er allemaal over hun daden wordt opgerakeld. Maar daar zullen de geheime diensten zich waarschijnlijk niet al te veel door laten beÔnvloeden bij de uitoefening van hun werkzaamheden. Trump heeft die ook veel te hard nodig om de veiligheid van het land te bewaken. Als hij ze teveel beÔnvloedt en er gaan dingen mis dan kan hij daar persoonlijk op aangekeken worden en die verantwoordelijkheid zal hij echt niet willen nemen.

Ik vraag me ondertussen wel af of al die DDOS-aanvallen op banken en nu ook de belastingdienst iets te maken zouden kunnen hebben met die represaillemaatregelen die Rusland naar aanleiding hiervan zou kunnen willen nemen die ik al noemde.
valt wel mee. Wraak nemen kunnen ze prima.
En waarschijnlijk hebben de Russen nog wel een paar archiefkasten voor met smeuiige informatie over Nederland liggen, wachtend op publicatie wanneer dit handig uit komt.
Dat dit naar buitenkomt zegt al dat het een goedgekeurde "leak" is. Anders zou er alles aan gedaan worden om de schuldige op te pakken.

Tuurlijk is er beinvloeding.

- Er is nu "bewijs" omdat de AIVD dit zegt, een belangrijk en betrouwbaar instituut.
- Daarnaast zien veel dit als reden waarom wij de sleepwetgeving nodig hebben.
- het zet ook de vijandbeeld sterker waardoor wij wel moeten investeren in defensie, want de grote boze beer is gevaarlijk...

Alles wat de politiek doet heeft een politieke doel.
ach, als de AIVD zo tof was dat ze bij de Russen konden meekijken, dan hebben ze toch al voldoende mandaat en budget? Hoeft er toch niet meer bij? Want ze kunnen het toch al? :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True