Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Everyone Can Code-cursussen van Apple worden beschikbaar in de Benelux

Apple heeft bekendgemaakt dat 70 hogescholen en universiteiten in Europa zijn begonnen met het aanbieden van Apples Everyone Can Code-cursus, waarmee de studenten Swift aangeleerd krijgen. Hieronder zijn scholen in Nederland, BelgiŽ en Luxemburg.

De elektronicagigant heeft de uitbreiding aangekondigd op zijn website. De cursus duurt een jaar en is samengesteld door werknemers van het bedrijf zelf. Tijdens de cursus leren de studenten met Apples Swift-programmeertaal apps maken voor iPhones en andere Apple-apparaten.

Op 70 verschillende hogescholen en universiteiten gaat de cursus gevolgd kunnen worden. Dit zijn scholen in Groot-BrittanniŽ, Duitsland, Frankrijk, ItaliŽ, Spanje, Nederland, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk, BelgiŽ, TsjechiŽ, Luxemburg, Polen en Portugal. Welke scholen dit precies zijn, maakt het bedrijf niet bekend, al wordt in het persbericht wel de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen genoemd.

Apple heeft Everyone Can Code aanvankelijk in mei vorig jaar in samenwerking met enkele scholen in de Verenigde Staten uitgebracht en werd in november uitgebreid naar enkele andere landen. Met deze laatste uitbreiding is de cursus breed beschikbaar in Europa.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

19-01-2018 • 18:09

142 Linkedin Google+

Reacties (142)

Wijzig sortering
Waarschijnlijk is dit een heel domme vraag, maar als niet-programmeur (ken alleen wat basic van uit de jaren '80) vraag ik mij af waarom er steeds andere programmeertalen worden gebruikt ? Is het niet voldoende om 1 computertaal te maken die gewoon wat apparaten kan aansturen, berekeningen maken en een website fatsoenlijk op het scherm weergeeft ? Waar heb je een programmeertaal anders voor nodig ?
Een programmeertaal wordt (vandaag de dag) veelal gebruikt om je te binden aan een platform, een commerciŽle reden. Een programmeertaal blijft een smaakje op iets te kunnen oplossen, te vertellen aan de computer hoe iets moet in uiteindelijk eentjes en nulletjes. Stel je voor dat een taal alleen op jou platform gesproken wordt dan zit je als provider goed, dan gebruiken ze alleen jou tools en producten. Er zijn ook third-party oplossingen die het mogelijk maken dit te doen in de taal die jij wilt of juist een nieuwe taal dat dan zogenaamd weer gemakkelijker is. Een 'standaard' op een 'standaard' zullen we maar zeggen. Dat is dan weer een markt die daarop volgt.

Zou eigenlijk eerder willen spreken over dialecten, het meeste komt op hetzelfde neer, je moet even weten hoe het moet worden 'uitgesproken', moet worden geschreven. De markt van verwarring, een toren van babel, vaak bewust met een doel: afhankelijkheid. De meeste talen zijn C-achtig/georiŽnteerd, meestal is dat niet zo'n probleem alleen de objecten die worden gebruikt, de inrichting ervan, dat moet je even weten en dat geeft marktwaarde. Frameworks, dat onderdeel van het platforn kan zijn is een 'selling point'.

Natuurlijk is het zo dat niet alle talen/dialecten bedoeld zijn om marktwaarde te creŽren, dan gaat het gemakkelijker/toegankelijker maken maar vaak naar de maker zijn idee, het blijft een smaakje om iets op te lossen en is nog maar de vraag of andere daar ook op zitten te wachten. Zodoende zie je steeds meer eilandjes ontstaan met interpretaties wat het meest gemakkelijk is, veelal op hetzelfde gebaseerd met een voorkeur. Het is het als met Steno, je kunt je kort uitdrukken maar wanneer het ingewikkelder wordt dan is het met simpel uitdrukken moeilijker geworden en in sommige gevallen kunnen ingewikkeldere uitingen niet eens. Dan is meer het handicap geworden dan een snelle hulp. Blijkbaar zijn mensen heel gevoelig voor sneller is beter en grijpen alles aan om een dialect te leren waarmee ze uiteindelijk niet alles kunnen. Dat is een typische definitie voor een 'hype'. Zo zie je iets heel snel komen en snel weer gaan.

Op die hype kunnen weer commerciŽle partijen inhaken en die komen dan weer met een eigen variant etc. etc. We vinden dat er ťťn weg naar Rome moet zijn alleen vele hebben een andere interpretatie hoe daar precies te komen. We voeren Engels als hoofdtaal, als wereldtaal maar het is nog niemand gelukt een programmeerwereldtaal neer te zetten dat werkelijk overal, zonder problemen, toegepast kan worden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met onderliggende cultuurverschillen :) Wellicht moeten we meer met elkaar praten ipv elkaar proberen de loef af te steken. Ikzelf denk dat dit pas kan als het ontwikkelen uitsluitend voor de mensheid is bedoeld (een afgesproken standaard) en niet commercieel gewin.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 januari 2018 06:36]

Gaan we nu de zoveelste general purpose language aan jong volwassenen leren? Is daar nu waar we stranden? Waarom leren we ze niet zelf hun talen te ontwikkelen ipv de zoveelste iteratie van een slecht gesructureerde taal? Een taal die over een paar jaar weer wordt vervangen door een andere. Bekend zijn de generaties programmeurs: COBOL, C, C++, Java en allemaal gaan ze uitsterven met een enorme legacy code base die niet meer te onderhouden zal zijn. Ernstig.
Meen je nu dat C en C++ gaan uitsterven? Ik geloof er niks van. C en C++ zijn voor de meeste toepassingen nog steeds de enige talen die Łberhaupt ondersteund worden. En dan heb ik het niet over knullige hobbyprojectjes, maar serieuze automotive microcontrollers bijvoorbeeld. Wat is er mis met C, wat is er mis met C++ of Java?

Sure, de Java Runtime kent zijn kwalen maar als je het mij vraagt is de taal zelf prima opgezet. Zo ook hebben beide C en C++ hun sterke en zwakke punten. COBOL ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar ik kan me niet vinden in je statements.
Dat is prima, er zijn ook nog hele volkstammen die gebruiksvriendlijke code willen schrijven die ze zelf en anderen kunnen laten begrijpen. Software is er niet alleen voor techneuten. Het is echter helaas zo dat bijzonder weinig mensen inzien dat een taal een stuk gereedschap is wat je kunt toepassen in een bepaalde activiteitenscenario.
En inderdaad als je zeer dicht op de hardware wil blijven zoals embedded software scenarios dan is dat voorbstelbaar dat C en C++ nog steeds beter werken. Maar ja dat verandert eigenlijk al met de toename van de rekenkracht. De processoren worden steeds energiezuiniger en sneller en dus zou je een taal kunnen gebruiken met een hoger abstractie niveau. Echter hier loop je tegen de sociale gewoonten van een vakgebied aan. De techniek is meestal niet het probleem het zijn de mensen die zelf die uitzichzelf leren inzien dat techniek, software engineering en tijden veranderen. Een begin van een aardig analyse zie je bijvoorbeeld als je de inleiding leest van http://openbookproject.ne...on/english2e/preface.html: waarom C ontzettend moeilijk uit leggen is aan beginnende programmeurs en python daarin een beter 'mentaal model' bied.
Het is bijvoorbeeld nu denk ik wel geaccepteerd dat je niet met een taal als Pascal meer aan de slag gaat.
De discussie wat nu precies een goede programmeertaal is en in welk scenario begint nu pas echt op gang te komen als je er naar zoekt. Kijk maar eens bijvoorbeeld naar Functional Programming and Modern DevOps: Aaron Contorer https://youtu.be/ybSBCVhVWs8, Rob Martin - Teaching functional programming to noobs (Lambda Days 2016) https://youtu.be/bmFKEewRRQg, "Uncle" Bob Martin - "The Future of Programming" https://youtu.be/ecIWPzGEbFc .

[Reactie gewijzigd door oks op 20 januari 2018 10:30]

Met alle respect, de eerste alinea begon goed maar daarna leest het als een nette variant van elke discussie over welke taal beter is. Elk fora staat er vol mee.
Het is bijvoorbeeld nu denk ik wel geaccepteerd dat je niet met een taal als Pascal meer aan de slag gaat.
Waarom zou iemand niet met Pascal aan de slag gaan?
De processoren worden steeds energiezuiniger en sneller en dus zou je een taal kunnen gebruiken met een hoger abstractie niveau.
Heb je al eens een stuk code om van real mode over te schakelen naar long mode geschreven? Daar is C al veel te abstract voor.

Welke taal je gebruikt heeft mijn inziens vooral te maken met het doel dat je wil bereiken. Met de middelen die een taal je bied als belangrijkste argumenten. Maar net zo belangrijk is de afweging tussen het leren van een nieuwe taal of gebruik maken van bestaande kennis en vaardigheden.
Ik snap niet helemaal wat deze activiteit die je beschrijft te maken heeft met het leren van programmeren/ algoritmisch/ontwerpen denken voor jongeren. Ik krijg nu het gevoel dat je twee zaken door elkaar haalt: je professionele kunnen en wanneer dat ergens voor ingezet wordt en het leren programmeren/ontwerpen.
Het gaat niet om de activiteit of de taal maar dat de persoon het doel bereikt dat hij of zij wil. Daarnaast is abstractie een mooi gereedschap voor maar geen doel op zich.

Programmeren moeten we aanmoedigen als een vorm van empowerment in deze digitale wereld. Daar horen geen kadertjes qua welke taal goed of slecht is voor je ontwikkeling. Wat nodig is enkel het aanmoedigen van de intentie in welke vorm dan ook.

Als mijn zoon een spelletje wil programeren in gw-basic op m'n oude XT dan moedig ik het aan in plaats van hem te vertellen welke taal en platform hij beter zou kunnen gebruiken. Zo verkrijgt hij z'n kennis en kunde die hij kan toepassen in andere talen en platformen.
Tja kan je doen. Ik benieuwd of hij dat gaat doen. Ik snap niet zo goed wat je bedoeld met abstractie: je gebruikt ALTIJD een abstractie. De vraag is of hij nuttig is voor het doel wat je wil bereiken. Je kunt ook een abstractie gebruiken waarin code en data gewoon doorelkaar worden gehusseld. Want waarom zou dat nodig zijn het scheiden van code en data? En dat gebeurde in de begin tijd van de computer ook. Zie onder andere het filmpje van Robert C Martin the future of programming. Daarin wordt uitgelegd hoe de huidige computer architectuur is ontstaan en de software ideeen die daar voor zijn gebruikt. De chip die je gebruikt is ook gebaseerd op bepaalde abstracties. En ga zo maar door.
Er is echter ook zo iets dat programmeren geen ego activiteit is. En slechte gewoonten kun je heel goed aanleren als je jong bent. Maar zeer slecht afleren naarmate je ouder wordt. Lijkt mij niet je doel: je wilt je kind goede gewoonten aanleren. Om maar een van de vele overwegingen weer te geven: Wil je er je geld mee verdienen dan zul je moeten samenwerken en gemeenschappelijk een referentie kader moeten opbouwen over wat goed en slecht coderen is. Ander blijft het een ambacht van individueen. Hoe je dat je kind spelenderwijs bijbrengt is inderdaad een grote uitdaging: niet te belerend zjin naar je kind en zijn enthousiasme stimuleren is de kunst. Tegelijkertijd is een programmeur als Robert C. Martin in staat heel leuk onderwijs te geven. Hij geeft hele leuke lectures.

[Reactie gewijzigd door oks op 20 januari 2018 21:09]

Als je studenten leert porgrammeren zoals jij zegt haken velen af. Laat ze eerst snel apps maken, wie wil zal wel van nature uit onderzoek doen en zich verdiepen.

Ik ben zelf JS dev. Ik vind de pad die ik gevolgd heb bijzonder leuk. Ik heb ook interesse in wat je allemaal opnoemt en heb eigenlijk het gevoel dat dit voor de meerderheid van de studenten geldt.

Leer ons talen waar we meteen iets mee kunnen als we van school komen, en laat het deurtje van verder onderzoek op een kier, maar dwing ze aub niet.
Mooi gezegd. Zo zijn er velen met jouw die deze leerroute zijn gegaan. Laat onverlet of je het aan een commerciele partij moet overlaten om te bepalen hoe ons onderwijs er uit ziet.
Functioneel programmeren vereist meer wiskundig inzicht lijkt me, en abstractie is voor gevorderd denken.
Wat is er dan mis met Pascal? Het lijkt me uitstekend om te beginnen met imperatief programmeren, variabelen, types, operatoren, loopjes, datastructuren en eenvoudige algoritmen, zonder poespas als UI, OO templates en dikke libraries.
Niet sexy of hightech misschien, wel een solide basis om te starten.
Toen ik 4(!) jaar geleden op de middelbare school informatica kreeg, moesten we ook opdrachten maken in Pascal. Was best leerzaam en prima, maar had ook voor hetzelfde geld c# aangeleerd kunnen worden waar ik nu iets meer baat bij zou hebben.
Nu ik op de hogeschool vrijwel alleen met object georiŽnteerde talen werk, lijkt het me ook slim om met zulke dingen naar de toekomst te kijken om te zien wat populair gaat worden en van welke taal je de beste inzichten krijgt als newbie.
Programmeren is geen verplicht vak op de middelbare school. Je hebt dan te maken met wat de docent beheerst. Wat het is maakt niet eens zoveel uit voor het bekend raken met het programmeren, al heb ik wel wat talen die op mijn zwarte lijst staan, zoals oude Basic dialecten met regelnummers (en dus gebruik van goto's in de hand werkt) en Cobol (teveel inflexibel administratief geneuzel voordat je aan programmeren toekomt).

C++, Java en C# zijn OO talen, Pascal, C en Basic zijn 3GL. Beheers je Pascal, dan is C eenvoudig te leren. Beheers je Java, dan is C# ook te doen. Beheers je C, dan kun je ook in C++ programmeren, alleen zul je niet de kracht van OO gebruiken.

De keuze van de taal is ondergeschikt aan het leren om procedureel / functioneel te denken.
Typisch gevalletje van: Je krijgt onderwezen wat je leraar beheerst. Maar goed iets is beter dan niets inderdaad.
Hint kijk naar de youtube filmpjes. En natuurlijk wist ik dat zo een opmerking over Pascal weer langs zou komen... Natuurlijk kan je ook Pascal leren. Maar opnieuw de hint: Rob Martin - Teaching functional programming to noobs (Lambda Days 2016) https://youtu.be/bmFKEewRRQg ga gewoon kijken al was het maar om eens geamuseerd je tijd door te brengen :-) het is onderhoudend.

[Reactie gewijzigd door oks op 20 januari 2018 20:02]

Ik begrijp de merits van functioneel programmeren, ik heb het filmpje gezien, maar ben het er niet mee eens.
Een imperatieve taal als Pascal is ideaal om te beginnen, omdat je stapje voor stapje zet. Bij functioneel denk je in abstracties voordat je gaat programmeren.
Functional Programming and Modern DevOps: Aaron Contorer https://youtu.be/ybSBCVhVWs8 geeft een heel scala aan argumenten in zijn praatje waarom dat dus niet zo een goed idee meer is.
Ingaand op jouw specifieke argument zou ik zeggen dat je hier de kunst van het Proces denken beschrijft. Dat kan je ook op een andere manier leren/onderwijzen. En daar zijn ook andere 'talen' zoals bijvoorbeeld BPM voor ontwikkeld. Mischien ten overvloede: ik geef je dus gelijk dat het zeker een nuttige tijdbesteding is om dat te leren beheersen.
En dit is ook een aardig blog item http://robnapier.net/swift-is-not-functional

[Reactie gewijzigd door oks op 21 januari 2018 23:09]

Wat is er mis met Swift? De taal zit prima in elkaar en goed leesbaar de rest is aan de ontwikkelaar wat die ermee doet (ik kan namelijk van elke taal een enorme puinhoop maken). Daar hebben we al die linkjes niet voor nodig.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 januari 2018 17:46]

Wat een onzin. Swift afkraken en C# op hemelen. Kijk eerst eens waar C# vandaan komt!
Sinds C++11 is C++ weer hot en voelt ook nieuw en ook anders aan. In software development is legacy zeer belangrijk en ook een eis. De reden dat C++ veel gebruikt blijft worden zelfs groeid en D adoptie moeizaam gaat.
Cobol wordt vooral gebruikt voor boekhoudmachines. Een taal waar je "1 + 1" programmeert als "1 plus 1" is niks voor techneuten ...
Beste,
Het probleem is NIET de computertaal op zich. Een computertaal is - kort door de bocht, ik weet het - een middel, niet de toverstaf om de applicatie te genereren. Waar het steeds meer begint te wringen, is dat steeds minder studenten deftig abstract kunnen denken. Neem een probleem en werk dat uit in een algoritme, ...
Een voorbeeld (een voorbeeld dus, niet beperkt tot) is het object geŲriŽnteerd programmeren. Dat is een manier van denken en sommige talen ondersteunen je daar al beter in dan een andere, maar het gebruik van een taal die object geŲriŽnteerd programmeren ondersteunt, impliceert niet dat de gebruiker ook deftig object geŲriŽnteerd programmeert. Je reactie klinkt als iemand die steeds op de laatste hype springt, maar nooit met een team een grote applicatie heeft ontwikkeld of heeft moeten onderhouden.
Jaar na jaar zie ik aan de universiteit een verschuiving van het "intellect". In plaats van dat de gebruiker een bepaald intellect aan de dag legt en de tools als tools gebruikt, moeten de computerprogramma's/-tools steeds beter worden en is de intelligentie die daar vanaf straalt, de "vervangingsintelligentie" voor de "knappe" gebruiker.
Helemaal mee eens. Dat is trouwens wel aardig: er begint nu een heel aardige discussie op gang te komen over object georienteerd porgrammeren. Het is een paradigma wat eigenlijk ontzettend slecht is voor het opbouwen van je mentale model van de code. Kijk maar eens naar Tomasz Kowal - Elixir and Elm - the perfect couple (Lambda Days 2016) https://youtu.be/mIwD27qqr5U mooie slide: the number of things you need to keep in mind to understand a given code fragment "programmers memory consumption' PMC
Ik krijg op mijn studie HBO ICT vrijwel alleen object georienteerd porgrammeren.
Wat is er mis mee? (oprechte vraag)
In principe niets, zolang je weet waarom je dit paradigma gebruikt en met welk doel, en je bewust bent waar de beperkingen zitten en vooral of je dat expliciet onderwezen wordt. Niet alleen voor jouw persoonlijk maar vooral ook voor een team waarin je samen aan de code prutst.
Er dus zo iets als wat ik maar beschrijf als mentale gebruikersvriendelijkheid. Of zoals de Amerikanen het zeggen 'can you wrap your brains around it'. En deze programmeur Tomasz Kowal - Elixir and Elm - the perfect couple (Lambda Days 2016) https://youtu.be/mIwD27qqr5U zegt daar naar mijn mening iets samenhangends over.
Aangezien ontzettend veel software projecten nog steeds grandioos mislukken en vaak eigenlijk helemaal als ze in de onderhoudsfase komen (op een gegeven moment heet het dan met een mooi woord 'legacy'), ben ik dan geÔnteresseerd waarom dat is. En grofweg dertig jaar object georienteerd programmeren als paradigma zorgt er kennelijk ook niet voor dat deze projecten wel lukken.

[Reactie gewijzigd door oks op 21 januari 2018 11:43]

Object georiŽnteerd programmeren bestaat al 50 jaar. En het gebruik van een OO taal is geen garantie dat je OO programmeert. Zo kun je met een C++ compiler ook gewone C programma's compileren.
Leuk maar het maakt de boel niet makkelijker, bovendien zoals met elke taal en omgeving zodra het groot wordt dan krijg je eenmaal complexiteit en heb je te maken met prestatie, daar zijn geen wonder middeltjes voor.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 20 januari 2018 18:00]

Nee daar heb je absoluut gelijk in. Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat programmeren makkelijk was. Toch? De weg naar goede software engineering is nog lang niet uitontwikkeld. En als je kijkt naar het youtube filmpje van Robert C. Martin - the future of programming, dan zie je dat een van de problemen is dat de vraag naar programmeurs zo exponentieel aan het groeien is dat het goed opleiden van software engineers het probleem is: het groeit niet mee met de vraag. Hele volkstammen maken dus hun keuzes op basis van verkeerde input: namelijk hoe populair een fabrikant is. Of dat mensen blijven roepen dat je met een Pascal ook prima kunt programmeren. En dat testen helemaal niet nodig is. Etc. Etc. Etc. Etc.
In de praktijk heb ik nog nooit iemand gehoord die beweerd dat testen niet nodig is, maar testen is een compleet vak apart.
hihi "deftig" programmeren, dat moet vlaams zijn. Is dat programmeren met het pinkje omhoog?
Het is "straattaal" voor mensen die straattaal niet begrijpen, en eigenlijk gewoon 'fatsoenlijk' willen zeggen. Omdat ze denken dat 'deftig' een ander woord voor 'netjes' is.

Vaak herken je dit ook aan het -helaas nog niet strafrechtelijk te vervolgen- gebruik van "me" als bezittelijk voornaamwoord: "ik ga op de koffie bij me moeder".

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 20 januari 2018 13:44]

OT, maar ik kan het niet laten om te reageren:
Kul, in deze context is 'deftig' gewoon Vlaams Nederlands.
Wel heb je volkomen gelijk wat betreft het gebruik van 'me'. En wat dacht je van 'is even kijken' of 'ma ja'? |:(
AAAARGH me ogen!! ;-)
dat heb hun goed gezegd !
Dat gezeur met nerds altijd, nooit is iets goed, er is altijd kritiek, altijd. Dit nieuws is super positief, het is prachtig dat steeds meer mensen leren hoe je goede software maakt.
Juist! Van die mensen die lopen te neuzelen dat iemand met een Raspberry Pi bezig gaat, en niet ťťns de moeite neemt om, in plaats daarvan, CPU-tijd bij SARA in te kopen.
Ja, want welk bedrijf wil nu een werknemer die enkel talen kent die in het echte leven massaal gebruikt worden!
Ik denk dat dit prima(achtig) zou passen in het nieuwe school systeem. 1 opleiding en meerdere richtingen.

Ik ben eerstejaars HBO-ICT op Hogeschool Utrecht. Ik heb net de keuze moeten maken tussen 4 richtingen, BIM (Business IT en Management, dus degene die het onderzoek doet en alles in modellen gooit), SNE (System Network Engineering, alles over netwerken, osi-modellen, etc..), SIE (Software Informatica Engineering, het programmeer gedeelte, hier leren we Java (tweede jaar weet ik even niet)), TI (Technische Informatica, dit is python en C++, dit is ook meer gericht op de hardware kant)

Het eerste halfjaar hebben Python gehad, dus dat heeft iedereen gehad. Maar zo'n programma als Apple aankondigt zou in richting kunnen veranderen, app development. Desnoods gooi je er Java/Kotlin bij, en dan ben je volledig app developer.
(ik ga trouwens SIE doen en het C++ vak van TI erbij)
C (ben je oud genoeg om dat nog te kennen)? Is geschreven door twee medewerkers van AT&T. C++ is geschreven door een andere medewerker van datzelfde AT&T. C# is geschreven door Microsoft. Java? Geschreven door medewerkers van Sun Microsystems.

Ik kan zo nog wel even doorgaan.
Een taal voor een OS, laten we hier niet instinken.

Ja, je kan Swift op andere platformen draaien, maar dat betekend niet dat je dat moet willen.
Het maakt niet zo veel uit welke taal voor welk platform je leert. Het gaat er om dat je de principes leert van programmeren. En als je dan ťťnmaal een taal kent, wordt het eenvoudiger om een andere taal te leren. En bij iedere taal die je oppakt, wordt het eenvoudiger om de volgende taal op te pakken.

Om maar een voorbeeld te noemen (mezelf):
- Toen ik heel jong was heb ik met behulp van mijn vader een beetje de basis van TI-BASIC geleerd.
- Op de Hogeschool leerde ik later Java - nooit bij een werkgever gebruikt.
- Bij een werkgever heb ik later met Microsoft Visual Basic gewerkt, vooral voor .NET apps voor MKB.
- In mijn vrije tijd heb ik na mijn studie op een gegeven moment Objective-C geleerd, heb dat bij een werkgever gebruikt om iOS apps te maken.
- Weer later heb ik mezelf in mijn vrije tijd C# aangeleerd, ook bij een werkgever gebruikt om wat kleine tools te maken, maar ook iOS / Android apps (Xamarin).
- En ongeveer 2 jaar terug ben ik begonnen met Swift - gebruik ik bij mijn huidige opdracht, naast Objective-C.
- Tijdens ťťn van mijn laatste freelance klussen heb ik wat Ruby en shell scripting aangeleerd, weer "on the job". Ruby gebruik ik tegenwoordig voor scripting wanneer Bash wat te beperkt of rommelig is.

Al deze talen heb ik wel in grote mate mee gewerkt. Daarnaast heb ik ook nog een klein beetje lopen hobby-en met C, Go, Python, Scheme en wellicht nog wat andere talen, maar nooit echt veel gebruikt. Men moet ergens mee beginnen. Swift is mogelijk een betere taal dan vele anderen om mee te starten.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 19 januari 2018 23:55]

Op school MTS machine code Z80 Asembler voor 6800
Hobby Basic op ZX81 spectrum
GWbasic in Dos
TurboPascal Dos heb wat dos utilities geschreven.
MSV C++ 4.2 tot MSVS2017 C++
C++11 hoger voeld aan als andere taal dan C++98
Template manie maakt het ook heel anders.

Ben ook aanverdiepen in Functional programming en dan meer met non functional taal zoals C++14/17 met wel meer functional features.
Maar MSVS komt ook met F# naast C# etc

En ook vorig jaar met Swift begonnen op een Mac mini.
Turbo pascal, wat mooi, heb nog een modem connectie programma geschreven (2 win98 bootfloppies, waarvan 1 ging bellen, de ander opnemen) en dan data versturen met het zelf geschreven programma over de lijn, wat een leuke tijd was dat in programmeren.

Ben daarna php gaan doen en doe ik nog steeds...
Het maakt wel degelijk uit welke taal je leert als je moet leren programmeren. Goed gereedschap is het halve werk zoals elke vakman zal beamen. Een taal die de beginnende gebruiker dwingt op een gestructureerde manier te denken ipv vrijheid en blijheid en zoek zelf maar het moddeleren uit is niet handig om goed algoritmen te leren opzetten.
Ik zou verwachten dat men als eerste leert te programmeren in Assembly of C.
Zeer vaak zie ik mensen die allerlei leuke bouwwerken kunnen maken in een of andere hogere programmeertaal, maar dan verder geen enkel idee hebben wat er op de achtergrond gebeurt en zich dan ook niet kunnen redden als er eens iets onverwachts fout gaat.
C was nooit bedoeld om op iets anders dan UNIX te draaien. En UNIX was niet bedoeld om op iets anders dan een PDP-11 te draaien.

Ik kan nog steeds doorgaan.
C is een open taal. Swift zou Microsoft nooit mogen integreren in hun OS. Wel degelijk een verschil.
Swift is Apache License 2.0 Open Source. Apple zou op geen enkele wijze een Swift-compiler voor Windows tegen kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door burne op 19 januari 2018 23:28]

I stand corrected :)
Ik heb een idee dat Makreel bedoelt dat Apple hun eigen taal bedoeld voor hun eigen ecosysteem probeert aan te leren aan studenten.
Dit smaakt eerder naar een manier om meer programmeurs te kweken voor Apple, dan daadwerkelijk general purpose programmeurs. Dan zou ik een taal zoals Go veel beter vinden voor kinderen om te leren programmeren dan Swift puur omdat je daar op elk platform wel op terecht kan. Ik ben ook vrij zeker dat Apple zo de kinderen in hun ecosysteem proberen te lokken.
Ik vind dat alles behalve nobel en eerder indoctrinatie.
Voor een zeer open platform.
Swift kun je ook op niet-Apple producten gratis gebruiken. +prima taal voor beginners

[Reactie gewijzigd door darkfader op 19 januari 2018 18:25]

Wat is er mis met OSS?. Hogescholen staan nou niet bekend als kapitaal krachtig. Krijgen ze dan allemaal apple hardware? Voor zover ik weet wordt er veel met Linux gedaan op de HAN.
Ook in het grote bedrijfsleven ben ik swift nog niet tegen gekomen op bedrijfs kritische platformen. Meestal is het Java, Python of C# en wat c++. Lijken mij talen waar de gemiddelde student meer aan heeft.
Op de informatica opleidingen is er echt wel genoeg kapitaal beschikbaar hoor, het probleem is voornamelijk een gigantisch tekort op docenten. Iets waar een hogeschool meer last van hebben dan de sector zelf, aangezien het een hoog sociaal component heeft en verplicht een masters vraagt.

Nee dit gaat niet alleen op informatica studenten, zoals ik begrepen heb zijn het korte cursussen. Zoals je chinees kan doen als bijvak op een hogeschool.

Laten we ook heel eerlijk zijn, apps bouwen c++ is niet bepaald beginners vriendelijk. Python is voor mobiele app ook niet echt handig(dat visuele maakt developen juist leuk, een script parsing data of een back-end is voor een leek erg oninteressant). Nu kan C# en java worden gegeven, maar Apple heeft swift zitten gamifiien(https://www.apple.com/swift/playgrounds/) . Naast de simpliciteit van xcode kan ik het me best voorstellen dat universiteiten dit gebruiken voor noobs.

[Reactie gewijzigd door valvy op 19 januari 2018 20:07]

Tja, C++ is misschien niet beginner vriendelijk, maar je leert wel heel correct programmeren.

Python lijkt weinig op andere talen, Raspberry Pi trekt wel heel erg aan Python, maar alsnog zie ik niet zo het voordeel.

Back-end kan ook leuk zijn, zeker als home-automation of robotica (wat vaak op C/C++ of nodejs leunt).

JavaScript is een leuke, maar wat rommelige taal. Die goedkoop/eenvoudig ingezet kan worden.
Onderschat Python niet. Heel veel gebruikt in R&D, ook in de industrie. Scipy, Numpy en Matplotlib staan op hetzelfde niveau als b.v de statistiek taal R. Ik kan mij een presentatie herinneren waarin ik een algoritme in een stukje python liet zien (2005 ofzo). Uit het publiek kwam de vraag of ik deze pseudocode al had omgezet in iets werkbaars. De vrager was hoogst verbaast dat de code daadwerkelijk runnable was. ( en is nu een python fanaat overigens)
Laat niet dat JS, Ruby, rust, Go etc. grote sprongen hebben gemaakt en dat zelfs oldschool pascal nog niet dood is.zoals ik laatst ondervond.
JavaScript is een leuke, maar wat rommelige taal.
Maar daarvoor hebben is een pleister! Typescript :)
Tja.
En dan gewoon steeds als type "any" doen omdat het eigenlijk niet echt een type heeft.

Ofja, het voordeel van een geÔnterpreteerde taal tegenover gecompileerd valt dan ook weer weg. En dan moet je ook weer jslint gaan gebruiken en dan heb je weer een hele toolchain nodig...

Naast dat er veel verschil zit tussen alle versies van JavaScript, dan heb je een callback, dan een generator, dan een promise en dan een async functie.
Alle zooi had direct in de standaard moeten (en kunnen) zitten, maar dan kom je eigenlijk gewoon uit op C++ of Java.
Tja.
En dan gewoon steeds als type "any" doen omdat het eigenlijk niet echt een type heeft.

Ik schrijf niet voor niets pleister!
Ofja, het voordeel van een geÔnterpreteerde taal tegenover gecompileerd valt dan ook weer weg.
Typescript is geen compiler maar een preprocessor!
En dan moet je ook weer jslint gaan gebruiken
Waarom dat?
en dan heb je weer een hele toolchain nodig...
De enige extra stap is de Typescript ->JS conversie en een beetje IDE doet dat automatisch, de rest van de toolschain blijft gelijk (btw ik heb het dan over node.js)
Alle zooi had direct in de standaard moeten (en kunnen) zitten, maar dan kom je eigenlijk gewoon uit op C++ of Java.
Java is kwa ontwikkeling praktisch een dode taal, zo heeft het jaren geduurd voordat we lambda's kregen, Maar operator overloading,class extensions, closures, named paramaters en volwassen generics ontbreken nog steeds.

C++ is wat dat betreft een betere keuze.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 20 januari 2018 23:53]

Swift is oss tegenwoordig net als C# dat nu is en Swift en iig C# core kunnen ook om elkaars platform draaien en op Linux dus Swift is gewoon geschikt als taal voor beginners. Je kan ook zeggen leer een taal waar je makkelijk een baan in kan vinden als C# of Java. Maar ik ben al blij wanneer meer mensen leren te programmeren.
Zelf zou ik een taal kiezen waar het concept van functioneel programeren goed in naar voren komt. Scala of misschien groovy voor het gemak. Javascript es6 zou ook nog een goede kunnen zijn.
Scala zou ook een goede zijn idd. Python is ook een prima keuze waarin zowel functioneel als oop een plek hebben die begrijpbaar is voor de gemiddelde beginnende cursist.
Scala zou ook een goede zijn idd.
Doe het dan meteen goed en ga voor b.v. Haskell i.p.v. een hybride oplossing als Scala!
Het thema van wat Apple doet is (zoals in de titel staat) "Everyone can code". En dan is Swift is geschiktere taal dan de talen die jij noemt. Daarnaast maakt het voor onderwijsdoeleinden helemaal niet uit in welke taal je leert programmeren. Het gaat om hoe je een programmeertaak aanpakt. De taal is bijzaak. Die leer je wel als je 'm voor een bepaalde toepassing moet gebruiken. Als je kunt programmeren kan je dat in iedere taal. Ik ben geschoold in Pascal, en toen ik ging werken werd ik gelijk in het diepe gegooid met C en later C++ en Java en nooit last gehad dat ik die talen niet tijdens mijn opleiding heb gehad. Het omzetten naar code is immers pas het laatste deel van programmeren.
Jup, zo is het bij mij ook gegaan. Laat niet weg dat de ontwikkel omgeving zelf tegenwoordig een steeds groter onderdeel van de leer omgeving wordt. Daarin moet een HBO een verstandige keus maken m.b.t. De arbeidsmarkt voor hun cursisten. Als dat Apple spul is, prima. Als dat niet sinus, dan belasting centen graag naar iets van algemener nut.
Swift is nieuwe taal. Het grootste probleem van nieuwe taal is dat developers een grote legacy code base opgebouwd hebben en daarmee bij oudere talen blijven hangen.
Ik zie Swift als apples poging van wat D voor C++ is.
C++ zou zonder al te veel moeite C++98 code moeten compileren , maar voor nieuwe projecten worden code guidelines voor moderne C++ 14 / 17 gevolgt.
Waar D legacy overboard gooid en dus clean taal is.
Net zoals Swift tov Objective C
Swift is nieuwe taal. Het grootste probleem van nieuwe taal is dat developers een grote legacy code base opgebouwd hebben en daarmee bij oudere talen blijven hangen.
De meetste nieuwe iOS en uitbreiding op bestaande apps worden al geschreven in Swift.
Ik zie Swift als apples poging van wat D voor C++ is.
Dat lukt ze aardig volgens de Tiobe index :)
Net zoals Swift tov Objective C
Slechte vergelijking!
Swift is geen Objective-C zonder legacy en het feit dat Swift static typing gebruikt maakt het conceptueel al een andere taal.
Zo veel wordt er niet met Linux gedaan, is afhankelijk van je profiel. Dit is de minor trouwens: https://www.kiesopmaat.nl/modules/han/FT/136946/ en https://www.kiesopmaat.nl/modules/han/FT/137541/

De minor veronderstelt studenten die al veel kennis van OOP hebben en Swift is niet meer en zeker niet minder dan een taal erbij. De minor is pittig HBO niveau, was eerder makkelijker maar sinds vorig jaar het programma (vooral voor iOS) flink verzwaard.

We gaan daarnaast op ca. drie niveau's Swift aanbieden voor het "Everyone Can Code" programma. Daardoor kan een willekeurige student of iemand die wil omscholen leren programmeren zonder voorkennis (dat is voor de minor dus wel heel anders). En ja zoals valvy zegt we hebben flink docenten tekort. Veel geld is er op de Hogeschool niet beschikbaar, maar XCode draait zelfs nog op Mac's van ca. 2010 zolang je maar 4 of liever 8Gb als intern geheugen hebt. Sommige studenten draaien "Hackintosh" maar dat is geen aanrader (niet alleen omdat het illegaal is maar ook omdat het zelfs met 'snelle laptops' gewoon super traag is en een half uur wachten voor je je VM gestart hebt en je opdracht kunt laten aftekenen werkt niet echt lekker natuurlijk. We zetten wel veel Playgrounds in (steeds meer), maar er zijn meerdere levels. Dus voor een PABO student gaat dat anders dan voor een 4e jaars ICT student die erna gaat afstuderen.

@SG: Objective-C wordt ook gewoon actief ontwikkeld. Vroeger gaven we dat ook. De frameworks in iOS zijn hetzelfde, studenten kunnen relatief makkelijk bij afstuderen ůůk Objective-C programmeren dus. En natuurlijk Hybride. Eerder gaven we in de minor Android maar onze eigen studenten hebben vaak al veel Java ervaring dus dat was minder meerwaarde daarnaast was ons lesmateriaal daarvoor minder prettig. Het hybride deel van de minor is vooral Angular / Ionic.

[Reactie gewijzigd door jopiek op 20 januari 2018 21:29]

Bedankt voor de uitgebreide info
Ja op Linux, maar volgens mij gebruikt niemand het daar.

En laten we er even vanuit gaan dat je een jaar lang alleen maar geleerd krijgt hoe je op Apple devices werkt, dan acht ik de kans klein dat men die overstap maakt.

Ik vind dit slecht voor op scholen te geven. Je zou daar juist de basis moeten leren en niet hoe een taal werkt. Dat betekent dus dat je mensen moet laten zien dat principes ook werken in een andere taal met een iets andere syntax. In mijn ogen is dit gewoon een cursus Apple developer klaar stomen.
Ik heb de onderbouwing om Swift op Linux te ondersteunen. Ik heb terug in de tijd dat Swift net opensource werd, December 2015, voor het eerst Swift geprogrammeerd omdat het naar Linux kwam. Het eerste wat ik wou, nadat ik leerde hoe veel ik hield van het programmeren in deze taal, was een website maken. Deze website is van Nederlandse bodem bij mijn oude werkgever ontwikkeld en staat online sinds April 2016.

In deze korte maar krachtige periode zijn er 4 grotere Web Frameworks opgestaan met een bijbehorende community. In volgorde van ontstaan:

- Perfect, een bijzonder commerciŽle partij die tevens inactief waren rondom hun community en de framework ontwikkeling. Sindsdien opgekocht door een Chinese klant om de support te behouden.
- Zewo, een community project dat bijzonder veel goede eigenschappen leent van Go om performance te halen. Ondertussen op "pauze" gezet totdat Swift ondersteuning krijgt voor coroutines
- Vapor, mijn primaire keuze destijds, een sterk project met een enorme community. Sindsdien mijn werkgever.
- Kitura, zoals hierboven genoemd door IBM ontwikkeld, nog steeds actief en sterk aan de weg aan het timmeren

Wij hebben behoorlijk veel grote bedrijven horen aankloppen met vragen rondom Vapor. Ik kan je garanderen dat mensen niet stil staan rondom Swift op Linux, of Server Side Swift, zoals onze community dit noemt.

Zoals hiervoor gemeld werk ik nu voor Vapor, dit doe ik full-time en met veel plezier en success. Alhoewel Swift nog een paar vervelende eigenschappen mist, met name een officiel ondersteuning voor coroutines, bereiken we heel snel heel veel.

Met Swift weten we dankzij Codable de data puur/schoon/type-safe te houden. Simpel, en heel concreet.

We weten door gebruik te maken van ARC CoW mechanismes heel efficient data door ons systeem te verplaatsen zonder een kopie te maken van de oorspronkelijke data. Dit resulteerde in een met afstand de snelse driver op het gebied van MySQL en MongoDB (waar PostgreSQL nog niet getest is). En onze HTTP server op gelijke voet gaat me https://github.com/valyala/fasthttp en maakt veel gebruik van Codable om de informatie type-safe te houden. Dit betekend dat alle data alleen nog maar een struct/class hoeven te zijn zonder (de-)serializatie. En onze database drivers voor MySQL (+ MariaDB), PostgreSQL en MongoDB staan tot nu toe onverslagen in onze benchmarks.

Swift is meer dan klaar voor de server en daar werken wij razendsnel naar toe.

@FrontlineCoder ping ik even ook hier mee om bij de discussie te betrekken :+
Swift word gebruikt voor iOS, macos, watchOS, tvOS, RESTapi, backends. Het is beschikbaar op Mac, Linux. Je kan apps voor Android ook in swift schrijven met behulp van SCADE.

En FuschiaOS van Google gaat naar verluid ook swift ondersteunen.

Naar mijn idee genoeg platformen waar swift al ondersteund word. Tenzij je bronnen hebt dat Swift niet word gebruikt op Linux? Onze backends zijn vorig jaar bijvoorbeeld allemaal van NodeJS naar Swift met Vapor gegaan en dit werkt ook op Linux.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 19 januari 2018 18:59]

iOS, macOS, watchOS en tvOS zijn allemaal Apple. RESTapi en backend zijn nogal globale termen dat kan dus net zo goed betekenen dat dit op een van bovenstaande platformen draait. Lijkt mij ook niet zo heel raar.

Vervolgens zeg je dat het op Mac en Linux beschikbaar is. Daar was toch die opsomming voor neem ik aan?

Dat je ook Android apps er mee kan schrijven is ook niet heel raar gezien dat op een Linux kernel draait.

Dat Fuchsia Swift gaat ondersteunen is wel relevant, vooral gezien het er op lijkt dat Google Java wil dumpen.
https://swift.org/about/

Het staat iedereen en ieder bedrijf vrij om Swift te ondersteunen. IBM heeft 100 procent op Swift ingespeeld met onder andere Kitura en Bluemix. Beide die swift ondersteunen
https://developer.ibm.com/swift/

Google en Swift.
https://www.theverge.com/...le-fuchsia-os-open-source
http://www.androidpolice....ift-programming-language/

IDE's zoals SCADE vliegen de grond uit om cross platform te ontwikkelen met Swift. Dit als tegenhanger van Xamarin met C#

Ik vind dit gewoon een beetje jammer :
Ja op Linux, maar volgens mij gebruikt niemand het daar.
Zonder bewijs, zonder enige onderbouwing maar wat roepen.
Ja op Linux, maar volgens mij gebruikt niemand het daar.
Als ik de kwaliteit en progrssie van de huidige Swift server-side frameworks (Perfect,Vapor,Kitura) zie dan is er wel degelijk belangsteling.
Ik leer liever programmeren in een taal die in de praktijk veel gebruikt wordt dan een taal waar ik niets aan heb.

Edit: ik bedoel dus dat ik liever Swift zou leren op school dan een of andere obscure taal die nergens meer gebruikt wordt in het bedrijfsleven

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 20 januari 2018 08:04]

Ik vind dat makreel wel een punt heeft. Belasting ontwijken belonen met free rider meeliften loopt inderdaad de spuigaten uit.

Publieke instellingen moeten, waar mogelijk, gebruik maken van open source. Bijvoorbeeld Linux en Python. Waarbij Python (in Nederland ontwikkeld!) bovendien een zeer gestructureerde taal is (alles is een object) en simpel gecombineerd kan worden met C.
Volgens mij moeten publieke instellingen een publiek doel dienen, en het middel waarmee ze dat doen (software, in dit geval) komt daarbij pas op de allerlaatste plaats.

Als jij 10.000 mensen kan genezen door beschermde software van fabrikant <x> te kiezen, of 250 mensen genezen door gratis, opensource software van de community te kiezen, hůůp ik van ganser harte dat er flink betaald is voor de software die mij gaat redden.
"Als jij 10.000 mensen kan genezen door beschermde software van fabrikant <x> te kiezen, of 250 mensen genezen door gratis, opensource software van de community te kiezen" ...
Meestal is het andersom. Fabrikant <x> levert alleen aan de zeer rijken die het kunnen betalen. Dat heet commercie.
Ik denk dat homeopathie niet gaat helpen bij een tumor, maar wie ben ik...

Om maar even in die analogie te blijven dan.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 20 januari 2018 23:51]

Ik denk dat je het pad even kwijt bent door open broncode met homeopathie te vergelijken. Nagenoeg alle supercomputers hebben een OS gebaseerd op openbron code. Zelfs die om om werkzame moleculen voor medicijnen te ontwerpen.
Het gaat niet om het OS, maar om de software die je erop draait....
Nee dat heet Kapitalisme
Dan heeft Makreel dus helemŠŠl geen punt, toch?
Even gemist dat Swift open source is ?
Welke dominante taal is niet open source?
Dat is de runtime. Er is wel een gedeelte van java open source, maar je hebt nog steeds licentie nodig van oracle. Vandaar ook het dispuut tussen Google en Oracle.
Opensource heeft niets te maken met onderliggende licenties.

De runtime is ALLES van / voor JAVA.

De JAR bevat namelijk niets dat het op een platform zelfstandig kan uitvoeren.


Verder vroeg ik om grote talen.

Je geeft in je antwoord al een reden aan waarom Oracles JAVA al sinds begin van deze eeuw op zijn retour is... licenties.

Oracle holt alles uit wat ze.in handen krijgt.

Java is tevens een security paria geworden.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 20 januari 2018 12:45]

Mja, misschien dat ik het dan niet goed begrijp. Maar Open Source heeft alles te maken met licenties naar mijn weten. Voor zover ik het begrijp als je iets wil bijdragen aan de OpenJDK dan moet je een oracle licentie ondertekenen, dat klinkt mij niet echt opensource.
Opensource slaat of op de.code of op de runtime/ontwikkel/compile omgeving.

Iemand stelde dat deze apple taal bijzonder was omdat opensource was en geport kon worden.

Mijn stelling welke grote talen zijn niet opensource.

GCC compiler porten naar AIX en je kunt alles van GNU porten etc.. (Wat mensen Linux noemen is eigenlijk GNU met gebruik van Linux kernel).

Maar JAVA is opensource.


Licentie slaat op wat je er mee mag doen.

Java runtime mag jd porten naar wat je maar wil. Mits je maar licentie gaat aanvragen en waarschijnlijk royaltie gaat betalen.
Jazeker, maar zeer georiŽnteerd op Apple spul.
Nee, de taal zelf niet. Het zijn de libraries die het device specifiek maken en die zijn niet open source.
Nee hoor. Swift word ook gebruikt voor backends en API’s. Niet appel Apple spul. Jezelf eerst inlezen voor je maar wat roept.
Om eerlijk te zijn ik heb met de beta gewerkt, en het is een prima taal. Lekker compact en fout afdwingend
Ik voel een Disneyfilm komen over een rat wiens grote droom het is software-ontwikkelaar te worden... :+
Die is er al IRL, zie Oracle. Is meer horror. :)

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 19 januari 2018 19:51]

Eerder een Pixar film.
…ťn pot nat: sinds 2006 maakt Pixar onderdeel uit van The Walt Disney Company.
Ja, maar er zit wel degelijk een verschil tussen films van de verschillende afdelingen.
Erven van Jobs hebben o.a. Disney aandelen.
Apple, com'on. Het zou Tweakers sieren eens aandacht te besteden aan open initiatieven, zoals CoderDojo bijvoorbeeld - https://coderdojo.nl/ . Hoor je veel te weinig over, geweldig iets. Het is beschamend te zien dat dit eigenlijk nodig is omdat de politiek dit laat hangen, op basisscholen geen programmeren, dat moet weer door vrijwilligers worden gedaan. Dit is wellicht een ander niveau dan in het artikel, alhoewel betreft in beide situaties beginners/starters.

Bij leren programmeren moet geen enkel commercieel product/merk betrokken worden als basis om te leren te programmeren anders is het toepassen geworden, zoals het leren van een van een specifiek programma. Het gebruik is toegespitst om uitsluitend dat te gaan gebruiken. Dat dekt niet de lading van programmeren, alhoewel, misschien een voorliefde programmeren.

Het heeft bij Apple maar ťťn doel, naar het platform van Apple trekken, heeft niets te maken met leren programmeren, het heeft met interesseren voor alles wat Apple doet te maken, zieltjes winnen, in een koker denken, inderdaad aangeleerd en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Mensen zijn in veel geval gewoontedieren dus eenmaal gewonnen is meestal blijvend. Dat is niet programmeren, programmeren is een manier van logisch denken, niet apps bouwen voor een specifiek commercieel platform. Hetzelfde zou zijn als Microsoft dit zou doen, partijen die sterk afhankelijk zijn van de developers support, om het platform levend en bruikbaar te houden.

Het initiatief had goed geweest als er allerlei facetten naar voren komen, zoals robotica, domotica, communicatie met de buitenwereld, intern, dichtbij en ver weg met behulp van verschillende technologieŽn, niet een brand (merk) met uitsluitend haar producten.

----- offtopic rant
Misschien is dit voor de Apple fanboys weer een "auw", hetzij zo maar dit wel hoe het werkt. Diegene die mij nu een -1 geeft omdat ik zogenaamd een goed initiatief de nek omdraai heeft zelf niet in de gaten zelf onderdeel te zijn van een masochistisch narcistisch massias eco-systeem dat maar drie doelen heeft, (psychische) afhankelijkheid, geen weerwoord (alles wat we doen is goed en jij helpt dat goede woord te verspreiden omdat je 'gelooft in' en gaat dat voor ons verdedigen) en uiteraard commercieel succes, de vruchten waar het uiteindelijk om gaat om stand te houden. Kortom: Zeer commercieel. Dat is zeker een -1 of niet? Wel vreselijk dat ik het zo moet stellen, we zullen zien wat de waardering der tweakers zal doen.

Ik hou kritiek graag objectief, wat goed is goed en wat slecht is slecht, over beide mag iets gezegd worden en dat is niet meteen offtopic.

[Reactie gewijzigd door codebeat op 22 januari 2018 05:30]

Weer met focus op iOS zeker? :/
Amper iets te vinden dat specific is voor macOS dev ... Alsof dat Apple het hen niet meer kan schelen..

We zijn intern mensen aan het 'converten' omdat dat simpeler is dan een macOS dev te vinden (ikzelf ben zo'n convert :p)
Samenvoegen? Of iOS apps op MacOS draaien? Klein verschil.
Denk eerder een crossplatform apple framework waar dev alle relevante platformen voor hun app kunnen targeten.
Omdat veel IOS app voor macos ook logische target zou zijn maar men toch exclusief IOS target.
Het wel extra werk gezien user interface totaal anders is .
Aanbod voor macos appstore wat magertjes is tov voor IOS
Apple heeft aangeven dat nooit te willen doen, net als dat de Airport niet zal verdwijnen. Dat zijn meer de websites zelf die eigen geruchten verzinnen of klakkeloos copy/paste verhaaltjes publiceren.
De Airport is al jaren niet geupdate (hardware) en heeft dus ook geen ondersteuning voor Wi-Fi ac wat inmiddels standaard voor iPhones/iPads is.
Voordat je zoiets beweert, moet je eerst controleren of dat ook echt zo is. Ik heb al jaren een Apple Airport Extreme met wifi ac. Met andere woorden, je spreekt onzin.
Sorry je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk de andere Airport producten, naar mijn weten heeft enkel de Extreme wifi ac, maar dan nog produceert Apple ze niet meer en er zijn ook al heel lang geen upgrades meer voor gekomen en ook geen nieuwe aangekondigd.

Dus je hebt deels gelijk dat het onzin was wat ik zei, maar dat Apple ermee gaat stoppen is toch echt geen onzin.

https://9to5mac.com/2016/...loyees-to-other-projects/

[Reactie gewijzigd door jimzz op 22 januari 2018 22:13]

Niemand weet wat Apple gaat doen. Stoppen, doorgaan, Linksys verkopen, Linksys ver-Applen, ...
Dat klopt, maar 9to5mac is over het algemeen een betrouwbare bron als het gaat om Apple. En het feit dat er al jaren geen nieuwe van gekomen is is een hele goede indicatie dat ze ermee gestopt zijn. Dit is voor andere product categorieŽn hetzelfde gegaan. (al waren dat wel producten die minder bekend zijn dan dit). Maar ga er maar gewoon van uit dat ze er voor nu mee gestopt zijn. En waarom zouden ze doorgaan met een product die anderen veel beter kunnen produceren? Apple ziet dat ook in en de verkopen van de airport producten zijn ook niet denderend om het te blijven ondersteunen.
buiten het feit dat het niet beter werkt dan een router van bijvoorbeeld linksys of tp-link.

Geloof me ik heb genoeg apple producten om te kunnen zeggen dat de airport niets toevoegt ten opzichte van een andere router behalve time capsule (wat overigens ook mogelijk is met een aparte router en hdd). Ok toegegeven is het instellen van de airport zeer eenvoudig, maar het ontbreekt dan ook aan geavanceerde functies die voor mij noodzakelijk zijn, en het ding is gewoon overpriced laten we eerlijk wezen.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 23 januari 2018 21:23]

Ik heb een roaming wifi netwerk met 3 airports en dat werkt zeer goed en is met minimale inspanning opgezet.
Heb ook nooit gezegd dat het niet goed zal werken, ik zeg alleen dat ze geen meerwaarde hebben tov andere merken, waarbij de mogelijkheden bij andere merken veel groter zijn en ook nog eens goedkoper zijn. Dat Apple ze niet meer produceert laat zien dat ze er zelf geen brood meer in zien om het zelf te blijven doen, dezelfde reden waarom ze voor QI zijn gegaan met partners ipv zelf een systeem te ontwikkelen.

De airport is een mooi product, maar te beperkt om een geavanceerd netwerk op te zetten. Voor de consument is het uiteraard een prima product, maar nogmaals overpriced voor wat het kan. Een goedkopere router van een ander merk kan vaak meer en in sommige gevallen net zo eenvoudig.

Ik begrijp ook volledig dat je er tevreden mee bent en dat je het nieuws wellicht niet leuk vindt, wat ik zelf ook jammer vind ondanks dat ik het product zelf niet gebruik.