Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Galax toont GTX 1070 Ti HoF-videokaart, die eenvoudig kan worden overgeklokt

Videokaartenmaker Galax heeft de GTX 1070 Ti Hall of Fame-videokaart geïntroduceerd. De kaart kan met de bijbehorende Xtreme Tuner Plus-overclocksoftware met slechts één muisklik eenvoudig worden overgeklokt.

Als de kaart wordt overgeklokt, gaat de baseclock van 1607 naar 1657MHz en de boostclock van 1683 naar 1860MHz. Zoals bij alle GTX 1070 Ti-videokaarten draait ook deze kaart van Galax op de door Nvidia voorgeschreven baseclock van 1607MHz en een boostclock van 1683MHz. Nvidia staat videokaartmakers niet toe om de referentiesnelheid in de fabriek op te voeren, waarschijnlijk omdat de GTX 1070 Ti dan te dicht bij de prestaties van de GTX 1080 zou komen.

De videokaart beschikt over een koeling bestaande uit drie 90mm-ventilators met rgb-verlichting en vijf heatpipes. Het model moet ook stil opereren tijdens zware werklast en heeft twee achtpinsstroomaansluitingen. De kaart heeft 2,5 slots aan ruimte nodig en is zonder bracket 31,7cm lang. Het pcb heeft een kleine lcd, waar wellicht data van kan worden afgelezen. De fabrikant, die een soort stok meelevert om de kaart goed te balanceren in een pcie-slot, heeft nog geen prijs of beschikbaarheidsdata bekendgemaakt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

10-01-2018 • 13:23

59 Linkedin Google+

Reacties (59)

Wijzig sortering
Zo hing er een van mij op een gegeven ogenblik een bij.
Waarna ik de kabels die vanaf de voeding komen onder spanning heb kunnen zetten/krijgen door er een aantal tie-wraps omheen te binden.
waarna het probleem verholpen was.
Mocht iemand zich trouwens afvragen wat voor een uitbreidings/insteek-kaart er boven de onderste gfx kaart zit in de video, bij deze.
Het geluidskaartje had nogal last van coil whine namelijk, ook niet heel vreemd, aangezien i immers tussen twee gfx kaarten zit gemonteerd.
Dus deze heb ik vervolgens in een dun stukje lood kunnen verpakken, waarna de coil whine ook verholpen was.
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 10 januari 2018 14:24]

Weinig nieuws aan. De Asus GTX1070Ti Strix is bijvoorbeeld al wat maandjes uit en wordt ook met dergelijke software geleverd. Die stok vind ik wel erg lelijk overigens
Als ie met een muisklik overclocked kan worden (met garantie) hadden ze hem net zo goed op meteen op de hogere snelheid kunnen laten lopen. Ze verkopen dus een 1657MHz kaart die ze op 1607 laten lopen.

Maar goed, 'overclocken' verkoopt altijd dus qua marketing zit het wel goed. Het zou Tweakers echter sieren om de titel correct te maken en te zeggen dat Galax een underclockte (is dat een woord?) verkoopt die je zelf kan 'repareren'.
Nee, het staat er precies goed. De 1070 Ti mag van Nvidia zelf niet met een overklok geleverd worden omdat anders de custom card in het vaarwater komt van de 1080. Een fabrikant mag echter wel een tooltje maken waarbij de kaart handmatig een overclock kan krijgen, zoals nu.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 10 januari 2018 14:13]

Vreemd, ik heb sinds een paar weken een MSI GTX1070Ti Gaming X, en onder belasting haalt die een continue boost van 1848 MHz, met pieken van 1886 MHz. Ik heb em er écht alleen maar in geprikt en de laatste nvidia driver van de site geïnstalleerd. Nog niets aan overclocking geprobeerd.
Dat hoort dus niet te gebeuren?

Edit:
Nat-Water wijst mij er terecht op dat die kaart niet bestaat, ik heb deze:
MSI GeForce GTX 1070Ti Gaming 8G
https://www.msi.com/Graph...rce-GTX-1070-Ti-GAMING-8G

[Reactie gewijzigd door grasnek op 10 januari 2018 18:57]

Nee. De kaart (ik neem aan dat je een Geforce GTX 1070TI Gaming 8G bedoeld, de X kan ik niet vinden..) hoort geleverd te worden met een standaardclock van 1607Mhz, en een turbo van 1683. Zie ook de specs.

Het zou kunnen komen door de Nvidia GPU boost (denk ik?)
Oeps, zonder X inderdaad. Ik had enkele verschillende MSI kaarten op het oog, allemaal Gaming, sommige met een X, of X+. Ik haal ze door elkaar. Van de 1070Ti is er alleen een Gaming inderdaad, de X zou waarschijnlijk dan over een OC versie gaan (die dus niet bestaat door nVidia's eis begrijp ik nu).

Maar dan snap ik die hele eis van nVidia niet zo, als die kaart op eigen houtje toch bepaalt dat ie zo ver kan boosten.
Door GPU boost 3.0 clocken al die 10xx kaarten zo hoog de power limit en temperaturen het toestaan zover ik weet.
"Nvidia staat videokaartmakers niet toe om de referentiesnelheid in de fabriek op te voeren, waarschijnlijk omdat de GTX 1070 Ti dan te dicht bij de prestaties van de GTX 1080 zou komen."
Staat letterlijk in de tekst:
"Nvidia staat videokaartmakers niet toe om de referentiesnelheid in de fabriek op te voeren, waarschijnlijk omdat de GTX 1070 Ti dan te dicht bij de prestaties van de GTX 1080 zou komen."
Die "stok" ziet er wel erg knullig uit. Die koeler is toch niet zo bijzonder zwaar dat de kaart gaat doorzakken zonder extra ondersteuning?
Ik heb de 980 TI HOF uitvoering van Galax en die zakt ook door. Heb daar een support bracket voor moeten installeren. De 1080 TI HOF heeft deze ook zeker nodig. Zie YouTube videos.
Mijn 6950 hangt al 4 jaar scheef. Weliswaar een lichter kaartje maar hoezeer is het een probleem dat zo’n ding een stukje uitzakt?
Soldeerpunten kunnen gaan scheuren op langere termijn. Zeker bij intensief schakelen tussen koud / warm / heet en weer terug.
Maar gebeurt het ook in werkelijkheid dat scheuren en daar door problemen ontstaan. Ik zelf heb zo iets nog nooit zelf gezien of iemand op fora zien posten dat het hem/zij overkwam. Op mijn moederbord uit 2012 heb ik altijd kaarten gehad van rond de 1257 gram en de PCIE sleuf zit nog zo vast als een huis en de soleer is niet los getrokken of gescheurd. Ik bevestig de kaarten wel altijd met een schroef om tegenweerstand te bieden aan de achterkant.
Gewoon de kaart recht houden en een schroefje aan de zijkant erin doen en klaar is kees. Kwam daar laatst nog een filmpje op youtube
Jazeker! Bij de Geforce 8xxx series was dit echt een issue. Dat was zo ongeveer de eerste series videokaarten die een extra slot in beslag namen voor de koeler. Schijnbaar hadden ze met het extra gewicht geen rekening gehouden, want die kaarten stonden allemaal krom. Dan hebben we het over 2007/2008. In 2009 heeft een vriend van mij zijn videokaart zonder koeler in de oven gedaan om de PCB weer recht te laten trekken zodat de tinverbindingen weer contact maakten (met succes overigens). Dat op aanraden van vele mensen die hem voorgingen en hun al dan niet succesverhalen op fora hadden gepost.

Ontopic: Ik denk zeker dat die pen van toegevoegde waarde kan zijn voor de stabiliteit van de videokaart.
Klopt maar eigenlijk zou er in kasten een soort van innovatieve schuif moeten zitten waarbij je een X-Y correctie kan uitvoeren zodanig dat de PCB van de Videokaart, evt icm het backplate, extra ondersteund wordt. Vroeger hadden kasten dit standaard overigens.
Klopt, ik zie op de casemodders Facebook ook vaak mensen dit oplossen met of een staafje/pookje aan de onderkant van de koeler, of een touwtje van de PCB naar de bovenkant van de case.
Ik heb zelf de platte single slot 8800GT gehad die was niet echt zwaar, de 8800 GT 640mb was wel iets zwaarder maar nog lang geen 2kg ook heb ik nog de 8800 Ultra gehad was ook geen probleem. Ik denk persoonlijk dat het aan sommige goedkopere moederborden lag in die tijd dat de sloten zelf te veel mee buigen?
Nee, het waren echt precies die kaarten die jij noemt waar anderen veel problemen mee hadden, ongeacht wat voor moederbord ze hadden.
Je haalt 2 verschillende problemen door elkaar heen.
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
Welke 2 dan? Ik zie 1 probleem waarbij de soldeerverbindingen loslaten door een te zware koeler wat zorgt voor problemen o.a. in de vorm van artifacts. Het loslaten van de soldeerverbindingen kan worden verholpen door de videokaart in de oven te doen zodat de printplaat weer recht wordt getrokken.

Wat is het andere probleem?
Het gaat hier om het gewicht van de kaart wat misschien het pcie slot te veel belast, dit staat lost van de soldeer problemen van de videokaart zelf.
Nee, er staat dat die stok dient om de kaart goed te balanceren in een PCI-e slot, maar dat hoeft niet per se te zijn omdat hij het slot zelf teveel belast, maar kan ook zijn omdat die kaart aan het PCI-e slot niet genoeg steun ondervindt om niet krom te trekken...
Dat probleem werd niet veroorzaakt door een te zwaar koeler.
Hoezo niet? Een PCB trekt niet vanzelf krom en een soldeerverbinding laat ook niet vanzelf los.
Er werd slechte soldeer gebruikt en de grote temperatuur schommelingen veroorzaakte kleine breuken in de soldeer rond de GPU chip en andere onderdelen die heet worden zoals de VRM'S. Daar naast zal een PCB juist door de koeler niet doorbuigen want een koeler is hard en stevig en houd juist het PCB mooi recht.

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 10 januari 2018 15:51]

Nee, als je de videokaart in je moederbord prikt hangt de koeler aan de onderkant en trekt deze met het volle gewicht aan de videokaart. Daardoor trekt de kaart krom, met name in de hoek rechtsvoor, waar de PCI-e connectors meestal zitten. Door de temperatuurwisselingen in combinatie met die constante kracht naar beneden krijg je kruip: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip Dat de ene tinlegering daar beter tegen bestand is dan de andere kan ik inkomen.
Jazeker! Heb het bij mijn oude 880 TI 8800 Ultra meegemaakt. Deze was van de 1 op andere dag kapot.
Heb toen alle plastic en coolers eraf gestaald en hem een aantal minuten in de oven gedaan.
Daarna alles weer terug gemonteerd en hij heeft het nog een paar maanden uit gehouden.

Edit: Excuseer, verkeerde videokaart.

[Reactie gewijzigd door DJJ op 11 januari 2018 18:53]

De 880 ti heeft nooit bestaan als videokaart, in de 8000 serie werd ook geen Ti benaming gebruikt waar ik overigens ook een paar kaarten van heb gehad zonder problemen. Ik neem deze reactie dan ook maar met een flinke korrel zout.

[Reactie gewijzigd door Gekke Jantje op 10 januari 2018 15:07]

Fabel of niet, voor mij heeft het destijds wel gewerkt.
Ik irriteerde mij er wel een beetje aan maar heb het wat simpeler opgelost met een bracket in plaats van een stok. Net zoiets als dit: https://www.youtube.com/watch?v=ZjhgfQbFhks
Kijk, da's nou een mooie oplossing! Het is eigenlijk schandalig dat ze met zo'n fjordhopstokding komen terwijl er zoveel meer elegantere oplossingen zijn |:(
Blijkbaar voldoende dat de fabrikant denkt een ondersteunende constructie aan de kaart te monteren ...
Misschien is het niet erg, maar het PCB is een plaat en daar komt intern uiteindelijk aardig wat mechanische spanning op te staan (al kan plaatmateriaal in lengterichting ook aardig wat mechanische spanning hebben). Daarnaast zou je het effect van kruip kunnen meenemen: in principe elk materiaal heeft daar in meer of mindere mate last van. Kruip is het effect als dat je iets belast met een trekkracht, dit uitrekt na verloop van tijd.
Die "stok" is puur cosmetisch en voor de marketingmachine. Mooi voor casemodding maar in de praktijk niet nodig :)
zeker niet. beetje koeler laat de kaart flink doorhangen en dat levert je problemen op met gebroken contacten.
Het was voor mij altijd een doorn in het oog zo'n scheve kaart. Inmiddels met de stevige back-plates is het wel verbeterd. Ik probeer altijd een gaatje te vinden waar een tie-wrap doorheen past en trek de videokaart dan altijd iets omhoog dmv een gaatje in mijn kast. Dit deel wordt toch afgedekt door mijn window.
Ze hadden er beter een ingebouwde waterpas module ingestoken ook :)
Mijn 1080 HOF heeft daar geen last van, mits je hem gewoon normaal vastgeschroefd hebt.
Binnen een jaar is mijn PCIe slot kapot getrokken door een GTX1070, dus ja.. VGA kaarten zijn zo zwaar tegenwoordig dat ze het soldeersel lostrekken. Nieuwe moederborden zijn hier beter tegen bestand, maar die van mij nog niet.
Je kan hier eigenlijk pas wat van zeggen, als je de prijs ook weet. De GPU heeft 8GB GDDR5 aan boord (standaard), wellicht ook interessant om te vermelden. Meer foto's ook met benchmarkresultaten hier.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 10 januari 2018 13:45]

Met MSI Afterburner is het ook één muisklik.

Nou ja twee dan... slider verslepen (1) en op apply klikken (2).

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 10 januari 2018 16:46]

Een paar strategisch geplaatste tie-wraps aan de voedingsmolex helpen ook tegen het doorzakken van je kaart.
HAHA zo hing mijn sapphire 7970oc ook wat een bakbeest was dat!
En mijn cpu cooler (scyte ninja 3 dual fan) hangt ook zo omdat dat ding gewoon een kilo is en anders mijn moederbord door gaat hangen wat niet goed kan zijn.
Bevestigd aan wat, de bovenkant van je kast? Wat voor mechano constructie heb jij gemaakt :P
Aan één van de drivebays inderdaad.
En hoe dicht bij een goedkope 1080 ligt de adviesprijs van deze kaart?
Nog niet bekend gemaakt. Denk wel dat het erg weinig gaat schelen met een goedkope 1080 ^^
Ik denk dat deze ruim over de 560-600 heen gaat aangezien dit de crème a la crème is van de koelers.
Mijn 1080 HOF kostte destijds 600, ik verwacht een prijs van rond de 550.
De goedkoopste Geforce GTX 1070 Ti (die ook op voorraad is) is ¤491,-

En de goedkoopste Geforce GTX 1080 kost ¤545,-

Dat scheelt maar ¤54,- voor dat geld ga ik liever voor een Geforce GTX 1080 dan een Geforce GTX 1070 Ti.

Ik gebruik de MSI GeForce GTX 1080 AERO 8G OC al 18 maanden nu met veel plezier, heb hem watergekoeld vanaf de begin.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 januari 2018 16:16]

Wat kun je aansluiten op de zijkant van de kaart? (en dan bedoel ik niet die twee voedingssockets :) )
SLI, zit op de meeste Nvidia kaarten vgm.
Oh suf, natuurlijk. Even een espressootje drinken. Bedankt ;-)
Beschikbaarheid zal een probleem worden. GTX 1070 is nu al moeilijk te verkrijgen, zowel tweede hands als nieuw. Ik vermoed door de populariteit van crypto mining.