Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus komt met Android 8.0-update en Face Unlock voor OnePlus 5

OnePlus is begonnen aan de distributie van de Android 8.0-update voor zijn op een na nieuwste toestel, de 5. De maker noemt zijn versie van het besturingssysteem OxygenOS 5. De 'OP5' krijgt in de toekomst ook Face Unlock, een functie die geïntroduceerd werd bij de OnePlus 5T.

Het gaat om een over the air-update, wat betekent dat niet iedere eigenaar van de Oneplus 5 direct een melding en download voor zijn kiezen krijgt. Wie daar echter liever niet op wacht en niet terugdeinst voor wat gesleutel onder de motorkap, kan een vpn-verbinding opzetten met bijvoorbeeld Duitsland of Canada, waar volgens reageerders van Android Police de ota al definitief 'uitgerold' wordt, hoewel er ook her en der gesproken wordt van corrupte downloads. Ook is een link naar de volledige rom gepost op het OnePlus-forum.

OnePlus-fans uiten soms wel hun angst dat deze update net als OxygenOS 5 voor de 3 en 3T achter de schermen een combinatie zou zijn van systeemapps, de kernel en Google Play Services van Android 7 en 8. Dat zou leiden tot problemen met prestaties en stabiliteit. Een enkele gebruiker stelt al dat dat hier ook het geval zou zijn, net als bij de bètaversies van het os.

De changelog bevat onder andere een nieuwe camera-interface, betere fotokwaliteit, een 'parallel apps'-functie om meerdere instanties van dezelfde app te draaien en optimalisaties voor accugebruik en wifi. Ook beveiligingsupdates van december worden meegeleverd. Face Unlock wordt niet genoemd in de changelog, maar OnePlus-medeoprichter Carl Pei onthult dat weetje zelf op Twitter. Deze toevoeging komt later, maar een specifieke datum wordt niet genoemd.

Face Unlock gebruikt bij de OnePlus 5 enkel en alleen de frontcamera. Bij de review van de 5T bleek deze methode zeer snel te werken en, in tegenstelling tot Googles eigen implementatie, te weigeren wanneer de gebruiker zijn ogen dicht heeft. Wel werd onderstreept dat een dergelijke methode niet waterdicht is omdat hij door het gebruik van een enkele camera geen diepte kan inschatten.

De Android 8.0-update voor de OnePlus 5T volgt ergens in 2018.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

25-12-2017 • 10:59

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Via de Oxygen Updater app kun je deze update ook binnenhalen en hoef je niet te wachten tot deze voor jou beschikbaar is. Geldt ook voor alle andere updates. De app is van een Nederlandse ontwikkelaar.

[Reactie gewijzigd door waterstof op 25 december 2017 11:16]

Dat klopt, die app heb ik namelijk ontwikkeld :)
Hij is voor de "gewone gebruiker" redelijk bruikbaar zonder root (VPN is wellicht makkelijker als je bijvoorbeeld die van Opera neemt, omdat je dan de gewone systeemupdate app kunt gebruiken). Als je wél root hebt, is er echter weinig simpelers mogelijk - je kunt dan immers met 1 app alle stappen uitvoeren.

Mooi om te zien dat mijn app wordt gewaardeerd.

Voor de twijfelaars onder ons: ik heb mijn t.net username nu ook op de website gezet (oxygenupdater.com).
Ik waardeer je app zeker! Heb zelfs de reclamevrije versie gekocht. Niet vanwege de reclame, maar wel omdat ik graag de ontwikkeling van een prima app ondersteun. Dus ga vooral door met de ontwikkeling van deze (en andere) geweldige apps.
Het is echt een top app ja! ook ik heb em er op staan :)
Heb je wel root nodig om het te installeren...
Zeker niet!

Gewoon zonder root, installeren via de Google Play Store. Ik heb geen root en gebruik het al tijden!
Hoe werkt het installatieproces dan? Want in de beschrijving staat dat je dan een handleiding moet volgen. Ik vermoed dat dit niet alsnog automatisch kan?
Met de stock recovery kan je officiële OTA's flashen, daar is geen root voor nodig.

Officieel als in: flashable zips gesigneerd met de key van OnePlus

Je download de OTA, gaat naar de recovery (power + volume down) en selecteert de zojuist gedownloade zip.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 25 december 2017 12:23]

Ik download altijd gewoon de update via oxygen updater. Daarna ga ik via instellingen naar updates en klik ik op lokale updates. Dan selecteer je het bestand en gaat die installeren. Dat werkt perfect
En die instructie is volledig in stapjes terug te lezen in de app.
Veel te ingewikkeld. Via de opera VPN (zie bericht hieronder) had ik het binnen een kwartier erop staan.
VPN is prima, maar ingewikkeld is het niet via de Oxygen Updater app.
Klopt gebruikte hem ook altijd.
Ik heb de app "supervpn" gebruikt om tijdelijk een VPN naar Duitsland te nemen, dan krijg je de update wel, maar heb de app weer verwijderd, want vertrouw een gratis VPN nietecht
Te downloaden door met Opera VPN verbinding te maken via Duitsland of Canada: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opera.vpn

Daarna bij systeeminstellingen even op systeemupdates tappen.

[Reactie gewijzigd door FreVDP op 25 december 2017 11:09]

Klopt, staat in de eerste alinea van de tekst.

Edit: Bericht waarop ik reageerde is aangepast en heeft nu wel waarde.

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 25 december 2017 11:40]

Oh ja, waar zie jij een eenvoudige oplossing staan om een VPN verbinding te maken?
Rustig maar. We zitten op tweakers. Een vpn opzetten is niet iets wat je hoeft toe te lichten bij een artikel als deze.
Bericht is aangepast met extra informatie nadat ik reageerde. Heb em nu zelfs +3 gegeven want nu kan ik het zelf ook!

[Reactie gewijzigd door _eXistenZ_ op 25 december 2017 11:41]

Dit lijkt inderdaad zo'n Frankenstein build te zijn. Maar aan de andere kant is dat ook niet heel erg. Dat settings en play services nog niet zijn bijgewerkt, is geen ramp. Oreo had toch vooral veel onderhuidse aanpassingen en verbeteringen. Ik wist alleen niet dat ze de update al uit gingen geven. Het lijkt er in ieder geval op dat ze meerdere updates willen geven om zo langzaam naar Oreo te gaan, in plaats van 1 grote update. Niet heel raar want dit geeft ze de mogelijkheid meerdere kleine updates uit te sturen (en sneller bugs te fixen), maar toch al bepaalde features toe te voegen. Ook kunnen ze zo zaken voorbereiden.

Waar ik nog benieuwd naar ben:
1. Zit de nieuwe emoji hier al in? Dus niet de blobs?
2. Kun je met deze versie wel met meerdere Bluetooth devices verbinden, ook al gebruik je maar 1 voor audio-playback? Met mijn Samsung kon dat namelijk wel en het was jammer te ontdekken dat dit een Samsung-only feature was. Ik zit namelijk regelmatig met een device aangesloten als ik de auto in stap (naar mn hoortoestellen toe) en dan wisselt ie dus niet automatisch meer over naar de auto.

Ik vraag me verder nog af of ze ooit nog een update maken die voor installatie de partities aanpast. Dat je je telefoon dan opnieuw moet installeren maakt mij niet veel uit, maar dat ze dan toch Treble kunnen leveren voor de devices die dan wel die aanpassing hebben. Kunnen ze daar ook meteen een beta-programma aan hangen voor als er devices geleverd gaan worden die al wel die partities goed hebben staan
ja. de nieuwe emojis zitten er al in helaas. :'(
Mooi. Ik heb niks met die blobs namelijk... ;)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 december 2017 12:22]

Hoortoestellen met Bluetooth? Daar wil ik graag meer over weten.
Haha. Ik verbind ze met een kastje wat om mn nek hangt en die heeft bluetooth ;)
Het gaat nog niet direct hier
Ik weet alleen dat ze er zijn. Waarschijnlijk wel wat voor mijn volgende toestellen (heb de huidige alweer 3 jaar) :)
Al betwijfel ik of het goed is voor de accuduur van zo'n toestel als er nog geen accu's voor beschikbaar zijn. De huidige toestellen die ik in gebruik zijn met een weekje wel leeg door de onderlinge synchronisatie en alle filteringen die hij toepast. Ingewikkeld geval :+
Face unlock van Oneplus 5T is niet te foppen met een foto of een screen van een tablet.
Genoeg bewijzen op YT
Klopt, zoals:
Deze
Deze
&
Deze
&
Deze
En oh ja, Deze.

En zo kunnen we denk ik nog wel even doorgaan, MAARRRRRR:
De heer uit de éérste gelinkte video hierboven geeft wel aan dat de Oneplus 5T je niet de mogelijkheid bied aankopen te verifiëren met Face-ID, maar dat je daar nog steeds de vingerafdruk scanner op het toestel voor nodig hebt.
Wat al wel zo'n vermoeden geeft dat de makers van de Oneplus 5T meer vertrouwens hebben in de vingerafdruk scanner, dan in hun implementatie van Face-ID voor het verifiëren van een aankoop.
Maar verder blijkt het toestel niet snel te foppen te zijn, zelfs niet wanneer je deze probeert te foppen met behulp van een video van je gezicht (wat zorgt voor een meer levende indruk van een gezicht, dan een stilstaande foto)

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 december 2017 20:20]

Een heisa om niks als je met face id geen transacties kan doen.
Zo een ramp is het niet als je je vingerscanner moet gebruiken.
Sterker nog, ik zou het sowieso gebruiken boven gezichtsherkenning. Het is immers al gebleken met o.a. Het voorbeeld van die moeder en haar zoon, dat Apple's faceID geen geweldig beveiligingsconstruct is en het werkt in praktisch opzicht niet bepaald fijn om op die manier je toestel je gezicht te laten verifiëren.
Alleen vergelijk je hier twee Face-ID systemen die totaal verschillend werken.
Apples Face-ID werkt met behulp van de TrueDepth-camera, deze legt nauwkeurige gezichtsgegevens vast door meer dan 30.000 onzichtbare punten te projecteren, en analyseren om een dieptekaart van je gezicht te maken en vangt ook een infraroodbeeld van je gezicht op.
Een deel van de neurale motor van de A11 Bionic-chip beschermd binnen de Secure Enclave transformeert de dieptemap en het infraroodbeeld in een wiskundige weergave en vergelijkt die representatie met de geregistreerde gezichtsgegevens.
Waar de Oneplus 5T het moet doen met één normale camera aan de voorzijde van het toestel, waardoor het toestel minder accuraat diepte kan zien (wij mensen zien immers ook veel minder accuraat diepte wanneer we maar één oog gebruiken) en dus geen enorm accurate dieptemap kan maken van je gezicht, waar de Apples implementatie dit wel kan, maar de Oneplus 5T wel een relatief simpele 3D render van je gezicht kan maken met behulp van de camera aan de voorzijde, zij het weliswaar dus veel minder accuraat dan dat de Apple Iphone X dat kan en doet.
;)

Edit: vergeten de I voor phone te zetten, waardoor het plots geen Iphone meer betrof :+

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 december 2017 13:08]

Dit is me bekend (daarom maak ik een verschil tussen 'FaceID' wat van Apple is en algemene gezichtsherkenning). Maar het punt is juist dat waar van de simpeler opzet van gezichtsherkenning bekend is dat het niet veilig genoeg is en het beleid in de software daar ook op ingesteld is. Bij iOS wordt, gesteld dat het wèl veilig genoeg is. Iets waar ik het niet mee eens ben door het genoemde voorbeeld van die moeder en haar zoon en met bijv. tweelingen werkt het sowieso.

Verder dat je dus het toestel echt voor je moet houden, wil je herkend worden, wat dus vervelend is als je effe een rekening wil betalen of een app wil kopen. Dan is een vingerafdrukscanner gewoon een makkelijkere oplossing, naast dat het dus veiliger is.

Dat Apple voor een meer geavanceerde en betere implementatie heeft gekozen, maakt niet dat de bezwaren er dus niet meer zijn. Het laatste, het praktische bezwaar is niets aan veranderd. Qua werking is het wel beter, maar ook niet perfect. En als je echt kwaadwillenden hebt, hoeveel veiliger is het in de praktijk dan tov iets als de oplossing die we op Android-toestellen vinden? Niet echt. Ook Android-toestellen zullen niet zomaar unlocken immers. Als je daadwerkelijk iets te beschermen hebt dat dusdanig het beschermen waard is dat je op een Android geen gezichtsherkenning wil instellen, zal betekenen dat je op een iPhone hetzelfde zal doen.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 25 december 2017 13:11]

"Bij iOS wordt, gesteld dat het wèl veilig genoeg is."

Klopt, en daar zullen ze dan ook vast wel een goeie reden voor hebben, anders geven ze je waarschijnlijk ook niet de mogelijkheid in vergelijking tot de implementatie in Android, om je aankopen te kunnen verifiëren met behulp van Face-ID.

"Iets waar ik het niet mee eens ben door het genoemde voorbeeld van die moeder en haar zoon en met bijv. tweelingen werkt het sowieso."

En ook daar hebben ze een oplossing voor, een pincode genaamd, en deze optie werkt ook prima voor/bij ééneiige tweelingen, plus dat er volgens mij ook voor beiden tegelijk gekozen kan worden, Face-ID waarna er alsnog een pin moet worden ingetoetst, als weet ik dit laatste niet helemaal 100% zeker.

"Dat Apple voor een meer geavanceerde en betere implementatie heeft gekozen, maakt niet dat de bezwaren er dus niet meer zijn."

Maar maakt ook, dat wat jij ziet als bezwaar, niet voor iedereen hoeft te gelden.

"Qua werking is het wel beter, maar ook niet perfect."

Klopt, maar dat is ook de vingerafdruk scanner niet 100%

"En als je echt kwaadwillenden hebt, hoeveel veiliger is het in de praktijk dan tov iets als de oplossing die we op Android-toestellen vinden?"

Zou het je niet kunnen zeggen, dus zal zeggen zoek het eens uit, en post je bevindingen hierover vervolgens hier even.

"Als je daadwerkelijk iets te beschermen hebt dat dusdanig het beschermen waard is dat je op een Android geen gezichtsherkenning wil instellen, zal betekenen dat je op een iPhone hetzelfde zal doen."

Ik zou persoonlijk zorgen dat de dingen die ik dusdanig het beschermen waard vindt sowieso al niet eens op mijn tel heb staan, maar goed, wie ben ik.

En nu komt deze reactie misschien wat cru over, waar ik dit niet zo bedoel.
Maar ook ik kan het helaas niet anders maken dan dat het is.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 25 december 2017 13:58]

zij het weliswaar dus NOG minder accuraat dan dat de Apple phone X dat kan en doet
FITFY
En dat is dan juist ook mijn punt die ik wou maken.
;)
Face unlock is aangekondigd maar wordt pas in een volgende update geïmplementeerd
Hmm, bij mij werkt face unlock all op de oneplus5
Net update binnengehaald en Face Unlock is reeds te gebruiken ;)
(Of is de "vertrouwde gezichten"-functie niet gelijk aan Face Unlock?)

[Reactie gewijzigd door Farleaf op 25 december 2017 12:27]

Volgens mij is dat de implementatie van Google, die al wat langer bestaat en vergelijkbaar werkt.
Maar Trebble zit er volgens mij niet bij. Dat is toch wel jammer en niet bekend bij de introductie van deze telefoon. Nouja, verder is het een super toestel en ik wacht wel even tot deze OTA binnenkrijg met wellicht extra bugfixes

[Reactie gewijzigd door Floor op 25 december 2017 11:36]

Treble is er alleen voor telefoons die nieuw nieuw met Oreo komen.

Ja het is mogelijk op een huidige telefoon, maar het is zo anders dat je na het installeren met een lege telefoon zit en alles opnieuw moet instellen.

Voor een tweakers geen probleem. Maar er zijn nog 5 miljard andere gebruikers.
OnePlus-fans uiten soms wel hun angst dat deze update net als OxygenOS 5 voor de 3 en 3T achter de schermen een combinatie zou zijn van systeemapps, de kernel en Google Play Services van Android 7 en 8. Dat zou leiden tot problemen met prestaties en stabiliteit. Een enkele gebruiker stelt al dat dat hier ook het geval zou zijn, net als bij de bètaversies van het os
Heb ik iets gemist?
Ik heb OOS5/Oreo voor de 3T sinds dag 1 dat ze hem uitrolde en het is de meest stabiele, rappe en zuinigste ROM voor mijn 3T sinds... euhm ooit?

Ik kan sinds deze update ook daadwerkelijk mijn toestel nog gebruiken als de batterijspaarstand aanstaat. De batterijduur is in de normale stand ook eindelijk normaal (Alsin eindelijk beter dan een twee jaar oude OPO terwijl de 3T SoC en scherm zuiniger zijn en accu groter.... ). En bij far het minste bugs en vastlopers!
Voor deze update had ik spijt dat ik mijn OPO weggedaan had maar sinds ik OOS5 draai merk ik eindelijk wat de 3T werkelijk kan :)
Bij mij is het tegenovergestelde :'( Mijn 3T is het meest onstabiel nu. App crashes, battery drainage.
Ik heb de beta 2, moet ik nou echt mijn telefoon leeg gooien om weer terug naar de officiële branch te gaan?
Ja. Als je goed gelezen had dan had je dat geweten.
Of je houdt de beta, er zullen namelijk nieuwe bètaversies blijven verschijnen.
Als ik het allemaal goed gelezen heb gaat het beta programma straks naar de 5T.
Ik denk zelf dat het voor allebei de telefoons beschikbaar blijft, net als voor de 3 / 3T het geval was.
Dit is wel Noureo/Oreougat met de menu's en interface die nog wel op Nougat zijn blijven plakken. Volgens mensen op Reddit is dit soort van hetzelfde als de OnePlus 3, dus er is kans dat er nog wat instabiel kan zijn.

[Reactie gewijzigd door ikt op 25 december 2017 11:33]

Dat Face unlock niet in de Changelog staat, komt volgens mij doordat de functie er ook echt nog niet in zit. Carl Pei geeft ook aan dat het "coming" is en niet er "al" is.

Ik kan het iig niet aanzetten op mijn oneplus5 met Oreo update.

Zie ook AndroidPlanet die aangeven dat het "binnenkort beschikbaar" is.

https://www.google.nl/amp...-android-oreo-update/amp/

Is al gefixed, zie ik!

[Reactie gewijzigd door JimboTonq op 25 december 2017 11:38]