Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

HTC U11+-smartphone komt uit in Benelux

De HTC U11+-smartphone is uitgekomen in de Benelux. Waar HTC eerder zei dat de half-transparante versie op de markt zou komen, blijkt dat diverse webwinkels juist de reguliere zwarte versie op voorraad hebben. De U11+ is HTC's duurste toestel van 2017.

De U11+ staat momenteel bij zes webwinkels op direct leverbaar, zo blijkt uit data van de Pricewatch. Daarbij gaat het alleen om de zwarte versie, want de half-transparante versie lijkt nog niet beschikbaar te zijn. Met het beschikbaar komen van het toestel is de prijs gezakt van de adviesprijs van 799 euro naar onder 750 euro bij sommige winkels.

HTC presenteerde zijn high-end toestel in november. De U11+ heeft als eerste HTC een 18:9-scherm; eerdere toestellen van de fabrikant hebben allemaal 16:9-displays. De fabrikant levert hem bovendien standaard met dualsim. Het toestel heeft twee slots en gebruikers kunnen kiezen voor uitbreidbare opslag of een tweede simkaart.

De U11+ is de meest high-end telefoon van HTC voor dit jaar. De fabrikant bracht eerder de iets goedkopere U11 uit, terwijl het met de U11 Life in november een midrange-toestel op de markt bracht. Naar verluidt was het de bedoeling dat de U11+ de Pixel 2 XL zou worden, maar Google koos voor een ontwerp van LG voor zijn grote smartphone. Tweakers publiceerde in november een preview van de U11+.

Toestel U11+ U11 U11 Life
Afmetingen 158,5mm
74,9mm
8,5mm
188g
153,9mm
75,9mm
7,9mm
169g
149,0mm
72,9mm
8,1mm
142g
Scherm 6,0", lcd
2880x1440px
18:9
5,5", lcd
2560x1440px
16:9
5,2", lcd
1920x1080px
16:9
Soc Snapdragon 835
8x Kryo 280, 2,45GHz
Adreno 540
Snapdragon 835
8x Kryo 280, 2,45GHz
Adreno 540
Snapdragon 630
8x A53, 2,2GHz
Adreno 512
Geheugen 6GB 4GB 3/4GB
Opslag 128GB ufs 2.1 64GB ufs 2.1 32/64GB emmc
Camera 12Mp, 1,4m, f/1.7 12Mp, 1,4m, f/1.7 16Mp, f/2.0
Audio USonic over usb-c
Boomsound-hifi
Geen 3,5mm-jack
Vier microfoons
USonic over usb-c
Boomsound-hifi
Geen 3,5mm-jack
Vier microfoons
USonic over usb-c
Boomsound-hifi
Geen 3,5mm-jack
Slots Dualsim
1x nanosim
1x nanosim/micro-sd
Singlesim
1x nanosim
1x micro-sd
Singlesim
1x nanosim
1x micro-sd
Accu 3930mAh 3000mAh 2600mAh
Prijs 799 euro 649 euro 349 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-12-2017 • 14:51

36 Linkedin Google+

Reacties (36)

Wijzig sortering
Wat is het policy voor firmware support van HTC? Ik meen dat ze hier relatief goed bekend staan.
2 jaar.
Met de HTC 10 valt het echter tegen qua frequentie. Ik heb lang moeten wachten (half jaar oid) op een juli patch en sindsdien ook geen nieuwe meer gehad. Waarschijnlijk komt eind januari een oreo update. De Amerikaanse HTC 10 krijgt veel vaker updates.
Ik heb wel begrepen dat ze wat vaker updates uitbrengen voor de U11.

edit:
@robieNL maakt wel een punt, met project treble krijg je dus die updates voor beveiliging wel altijd snel geleverd :)

[Reactie gewijzigd door wootah op 21 december 2017 22:46]

De HTC U11+ wordt standaard met Oreo geleverd wat betekent dat hij project Treble moet ondersteunen en Google dus zijn eigen updates (lees: security patches en bugfixes) kan pushen zonder tussenkomst van HTC.

Wat betreft de HTC specifieke functies worden deze grotendeels via de Play Store beheerd en dus ook snel geupdate.
Heb je idd een punt, met treble krijg je die security patches wel vlot geleverd. Dat is voor mij het grootste hekelpunt. Verder heb ik namelijk geen probleem met de werking van de software.
"Met de HTC 10 valt het echter tegen qua frequentie." Dat kun je ook als een goed teken opvatten. Ik zou me serieus zorgen gaan maken als ik om de haverklap een update zou krijgen en er niets wezenlijks is verbetert. Als de Oreo update komt is alles toch weer up en running? Dus ik zie het probleem niet. Heb je trouwens enig bewijs voor het feit dat de Amerikaanse HTC 10 vaker updates krijgt en zo ja welke dan? Mijn HTC 10 werkt prima dus zou niet zo goed weten welke updates er hadden moeten komen. Maar ben benieuwd.
Updates bevatten security patches van google voor android. Dat is het patch niveau dat je te zien krijgt als je naar je systeem informatie kijkt. De patches van deze maand: https://source.android.com/security/bulletin/2017-12-01
Ik had een klacht gestuurd naar HTC hierover, waar ik nooit een antwoord op heb gekregen. Sinds de eerste Android 7 update tot de zomer update met een recente patch waren er sowieso al >500 kritieke bugs qua veiligheid die nog open stonden op de HTC 10. Daar word ik in ieder geval niet vrolijk van.
Als de Oreo update komt is alles toch weer up en running?
Klopt, voor een tijdje, ik verwacht niet dat de ze nu opeens wel de patches bij gaan houden want het is weer ongeveer een half jaar geleden.
Heb je trouwens enig bewijs voor het feit dat de Amerikaanse HTC 10 vaker updates krijgt en zo ja welke dan?
XDA forum topic
Het zijn nogal wat pagina's. Vooral voor de EU zomer patch kwam er best wel een lading aan boze EU gebruikers die geen update kregen. De US versie word namelijk wel redelijk netjes bijgehouden qua patch niveau.
Maar de moderators hadden en hebben er een beetje genoeg van, al die boze onzin reacties: https://forum.xda-develop...p=74514037&postcount=4029

Ik heb helaas niet ergens een lijstje, misschien is die er wel, maar ik zou niet weten waar
Wat dat betreft is het bij Samsung dus beter? elke maand netjes een Bug-update bij mijn unbranded S7
Dat wel ja, maar met Oreo heb je project treble, dus dan krijgt iedereen dat.
Bij de HTC 10 begon HTC best goed qua update beleid maar sinds Android 7 zijn ze gewoon praktisch gestopt met beveiliging patches. :/
HTC doet het wel aardig op het gebied van updates. Flagships krijgen een support van twee jaar en ze hebben nu ook een budget toestel met goede support, de HTC U11 Life. Deze heeft Android One en krijgt dus goede support. Enig nadeel, het toestel heeft een HTC prijs.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 december 2017 15:25]

Persoonlijk vind ik dat dit de U11 had moeten zijn. Niet dat de U11 een slecht toestel is, maar als je hem vergelijkt met andere high-end toestellen als de LG G6 en S8 zag de voorkant er toch wat gedateerd uit. Daarnaast heeft de U11+ een extra punch aan hardware, meer werkgeheugen en opslag, grote accu. Dat geeft toch wel een meerderheidsgevoel over de G6 en de S8.

Nu vind ik hem persoonlijk wat te laat, twee a drie maanden wachten en die nieuwe generatie telefoons komen er al weer aan. Beetje hetzelfde verhaal als de HTC U Ultra van eind vorig jaar.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 december 2017 15:04]

Ben ik het mee eens, maar HTC maakt hier een foutje wat voor veel mensen een doorslaggevend punt is: namelijk AMOLED. Dat is in elke U11-variant afwezig. Vind ik een gemiste kans en snap de keus van HTC ook niet.
Hoe bedoel je precies met dat is in elke U11 variant afwezig?

De gewone U11 en de U11 life hebben een IPS paneel.

Sorry ik las het verkeerd.

Ik ben met je eens dat AMOLED er simpelweg het beste uit ziet. Als een toestel geen AMOLED paneel heeft valt ie voor mij simpelweg al af. Ik snap de keuze ook niet, HTC is geen onbekende op het AMOLED gebied. Ze hebben de HTC One A9 ooit gemaakt.

Daarnaast maken veel fabrikanten de keuze om de 3.5mm jack weg te halen voor 'meer ruimte', ook HTC bij de U11 serie. Ik vind dit grote bullshit, je haalt nu iets weg wat gewoon nog veel waarde heeft. Een AMOLED paneel is namelijk veel dunner dan een IPS paneel, waarom gebruiken ze dan geen AMOLED? Dat is een win win situatie, de fabrikant heeft meer ruimte in zijn telefoon en de gebruikers hebben een mooi AMOLED paneel.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 december 2017 15:18]

Met "dat" refereer ik naar AMOLED, zoals ik in datzelfde bericht benoem. Ze hebben inderdaad een IPS-paneel, maar steeds meer fabrikanten en consumenten geven de voorkeur aan AMOLED. Vanwege de betere contrastwaarde en bovendien zuiniger werkt.
Ik dacht dat Amoled zuiniger was bij donkere beelden omdat ze zelf licht geven en LCD bij lichte beelden omdat ze bij donkere beelden de pixels sluiten om geen licht door te laten.
Tevens was mijn vorige toestel een S6 en is mijn huidige toestel een U11. Ik vind het verschil nihil in dagelijks gebruik.
Beide typen schermen hebben hun voor en nadelen maar is het kwaliteitsniveau van beide typen schermen zo hoog dat ik geen voorkeur heb.
Het klopt dat AMOLED voornamelijk zuiniger is bij donkere beelden, omdat dan de pixels uit kunnen worden gezet. Hoe dat verder allemaal zit, durf ik geen uitspraak over te doen.
Yup zelfde hier, geen OLED is geen optie. Nu is HTC toch al geen optie bij mij al zat er een OLED scherm in, ik heb ze vroeger altijd gehad maar ben het vertrouwen in het merk compleet verloren vanwege de brakheid van de hardware.
Als ik de issues zie die de OLED schermen hebben bij verschillende andere toestellen (v30, pixel 2, iphone x...) ben ik juist blij dat HTC gewoon voor de AMOLED is gegaan :)
Ik snap dus werkelijk al die poeha omtrent OLED schermen op telefoons niet. Er zijn voorbeelden te over waarbij een OLED scherm zichtbare en permanente image retention heeft. Ik geef toe, de SGS6 en SGS7 schermen zijn wel mooi hoor, maar als we even eerlijk kijken naar de LCD's die tegenwoordig uitkomen, niet alleen qua telefoons maar ook TV...Ik vind ze echt super goed uitzien hoor. Zeer weinig backlightbleeding en ook vrij diepe zwart waardes. En dat zegt een fotograaf hier die thuis een plasma TV heeft. Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt om een relatief duur OLED scherm te willen hebben (zowel TV als telefoon niet) als we zo'n goeie LCD kwaliteit kunnen halen.
Het LCD scherm van de U11 vind ik dus echt super! Mooie kleuren, diepe zwartwaardes.
Ik heb zelf een HTC10, goeie zwartwaardes, goed gecalibreerd scherm (sRGB stand = slider 2 stukjes warmer) en mijn voorloper, de HTC M8 was iets te blauw afgesteld maar ook een zeer goed scherm.

Ik heb meer aan een goed afgesteld (S)LCD scherm en geen image retention dan aan een minder goed afgestelde OLED telefoon op maximale verzadiging/standje winkel en grote kans op image retention.

Ik ben absoluut niet negatief tegenover de OLED technologie, maar de vergrote en zeer aanwezige kans op image retention geeft voor mij wel de doorslag om geen OLED te willen, zeker niet met zoveel statische content. Bij mijn plasma TV heb ik de boel netjes in laten branden en heb je e.e.a. zelf onder controle omdat er weinig statische content is (ik kijk bijna nooit zender-tv, maar eerder films e.d. waarbij ik zwarte balken weghaal).

Dus ik zie de review van deze U11+ smartphone graag tegemoet wat betreft het LCD scherm.
Dat hele backlightbleeding is weer typisch zo'n doemscenario. Dat is hetzelfde als je zou gaan Googlen op "LCD issues" of "LCD problems". Overigens vergelijk je nu een TV-scherm met een telefoonscherm qua LCD. Dat zijn hele andere panelen ;). Ik heb nog nooit problemen gehad met AMOLED, dus mij hoor je niet klagen :). Uiteindelijk blijft het allemaal mening. Ik hoef jou niet van AMOLED te overtuigen, en jij hoeft mij ook niet van LCD te overtuigen. Ieder koopt wat 'ie wilt. Als jij LCD beter vindt, is dat natuurlijk prima.

En even over die image retention: heb het nog nooit gezien, noch gehoord van iemand. Sterker nog: als ik op "Image retention" Google, krijg ik eigenlijk alleen maar resultaten over LCD. Buiten dat kan het ook te maken hebben met een paneel die bijvoorbeeld van LG is, of van Samsung. Image retention kom ik als suggestie tegen specifiek over die van LG namelijk ;).
Ik vergelijk niet een TV scherm met een telefoonscherm an sich, maar ik wilde duidelijk maken dat er een enorm "gedoe" is rondom de wens (AM)OLED terwijl de LCD schermen van tegenwoordig gewoon supergoed zijn. Niet allemaal, maar veel wel, waaronder die van de U11. Goeie zwartwaardes e.d.
Ik zou liever zo'n scherm verkiezen boven een potentieel inbrandgevoelig scherm, alhoewel Samsung een andere layout in zijn oled's heeft (minder blauwe leds dacht ik). Ik wilde jou persoonlijk zeker niet overtuigen hoor ;) , slechts een mening geven over het "gehype" rondom amoled schermen die ik niet zo goed begrijp. Het lijkt bijna alsof LCD niet goed genoeg of zelfs slecht is, maar dat vind ik absoluut niet het geval. Mijn vriendin heeft een SGS6 (AMOLED) en dat scherm is gewoon uitstekend (ook geen inbranding). Ik prefereer dat scherm ook boven mijn HTC10 SLCD scherm anytime (omdat ik nu bewijs heb dat haar scherm niet inbrandgevoelig is). Maar het HTC U11 scherm vind ik echt top en ik zou (AM)OLED-techniek niet zomaar altijd verkiezen boven LCD-techniek.
Amoled is naar mijn mening vooral belangrijk bij telefoons met een andere schermverhouding als 16:9. Als je dan een video kijkt op lcd heb je grijsachtige balken, gewoonweg irritant.
Amoled ? Ik heb een LG G6 en eerlijk is eerlijk de zwartwaarden vind ik behoorlijk goed, ik zie zelf niet ech in waarom een telefoon OLED zou moeten hebben? Ik zie het zelf errder als een + op grotere schermen zoals een laptop tv of monitor. Zelf is het scherm in mn G6 wel het beste wat ik in huis heb. Dat tn scherm op mn laptop sta ik wel direct van te huilen 770 laptop had wel ips mogen zijn, wel moet ik zeggen dat wel veel verandering zit in ips scherm kwaliteit.
10 jaar geleden had bij wijze van spreken nog geen mens ooit van AMOLED gehoor en nu moet iedereen zo'n ding. Hoe bedoel je we zijn verwend en zo gedragen we ons ook :)
Toch jammer dat ook hier geen 3,5 mm aansluiting aanwezig is. Slechte trend in mijn ogen. Noem me maar ouderwets, maar mijn wired headphones winnen het nog steeds van de draadloze modellen.

offtopic:
Ik volg al een tijdje niet meer de beeldschermformaat notatie, maar is een schermformaat van 18:9 niet gewoon 2:1? Bij 16:9 kan ik me nog indenken dat je dit niet simpeler kunt noteren, maar 18:9 is toch gewoon verwarrender dan 2:1? Maargoed ik zal wel gek zijn geworden en de lui die de standaard bepalen hebben er vast een goed argument voor.

edit: ...misschien omdat mensen denken dat 2:1 een kleiner scherm is dan een 18:9? pannenkoeken.....

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 21 december 2017 15:26]

Mensen hebben nu iets om te vergelijken met 16:9.

16:9 is een bekende ratio, bij 18:9 denken mensen nu van oooh hij is dus 2 delen groter in de lengte (Om het zo maar te zeggen). Bij 2:1 moeten mensen eerst helemaal gaan rekenen voordat ze een totaalbeeld ervan kunnen krijgen. Samsung gebruikt zelfs 18.5:9 voor de S8, S8+ en de Note 8, dat zijn niet eens afgeronde getallen. Het is voornamelijk een keuze van de marketingsafdeling.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 december 2017 16:09]

HTC vind ik altijd wel goede telefoons hebben. En de u11 is ook echt een supersnelle telefoon met uitstekende camera. (vergelijkbaar met s8).

Maar vindt de prijzen en support altijd wel een minpunt bij deze telefoons. Ze hebben nog niet genoeg naam om voor die prijs de gemiddelde consument te lokken naar hun telefoons. De prijs zakt ook echt nauwelijks bij deze telefoons waardoor het gewoon een struikelpunt blijft.

LG, verkoopt wel steeds beter en daarvan hoor en zie ik er ook steeds meer over.
Dat van die prijzen klopt niet bij elk HTC toestel. Ja, de prijzen starten veel te hoog, maar sommige dalen wel erg snel.

reviews: HTC U Ultra: glazen gigant met dubbele display

Neem als voorbeeld de HTC U Ultra, bestaat nog geen jaar en is van 800 euro naar 320 euro gekelderd. (Komt waarschijnlijk omdat dit toestel voor geen meter verkoopt)

[Reactie gewijzigd door Jvann op 21 december 2017 15:19]

Die prijsdaling gaat ook ten koste van je tweedehandswaarde.

In vergelijking, ik kocht vorig jaar een iPhone 7 a 875 euro. Die ging na 13 maanden weg voor 575 euro. Dat ga je met een HTC echt niet halen.

Zonde, ik was vroeger gek op die HTC's en kocht elk jaar het topmodel, maar ze lieten zoveel steken vallen dat ik er niet meer echt warm van kan worden als ze een nieuw topmodel uitbrengen.
Als je de bovengenoemde htc verkoopt voor 20 euro is je verlies hetzelfde...
Dat is ook weer waar :*)
Daar zullen er weer vele tientallen van worden verkocht.
Ik moest er ook om lachen ja.
Ga eens naar: http://www.htc.com/nl/smartphones/htc-u11-plus/
Wat valt op? De allereerste foto - eigenlijk het belangrijkste beeld - is een kiekje van de achterkant van de telefoon. HTC promoot een product met de achterzijde, een kant die een gebruiker vrijwel nooit ziet. Je moet wat als je voorkant niet onderscheidend genoeg is ten opzichte van concurrentie, maar het is wel rare marketing.
Bij mij ligt de telefoon bij altijd met de voorkant naar beneden als ik aan een bureau zit en zie ik alleen de achterkant van de telefoon :-P
Humor hebben ze hier niet he, ik kon er wel om lachen iig :)
Het is dat ik even andere prioriteiten heb.... maakt de beslissing om mijn HTC10 met deze te vervangen een stukje makkelijker :P (nog steeds superblij met m'n 10 hoor, maar de 11 is gewoon een prachtige telefoon (subjectief natuurlijk))