Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AMD brengt Adrenalin-videokaartdriver met app-ondersteuning uit

AMD heeft zijn jaarlijkse grote driverupdate voor videokaarten uitgebracht. De nieuwe Radeon-software heet 'Adrenalin Edition' en bevat onder andere een nieuwe overlay en biedt ondersteuning voor AMD's mobiele Link-app.

AMD brengt ieder jaar een grote update voor zijn Radeon Software uit, die functionaliteit toevoegt. De naam wijzigt ook ieder jaar en verwijst naar iets roods en dit jaar is dat de Adrenalin-roos. De belangrijkste nieuwe toevoegingen zijn de Radeon Overlay en de AMD Link-app. De overlay is in de nieuwe driver met de toetsencombinatie alt+r op te roepen en geeft de mogelijkheid om een groot aantal driverfuncties via een in-game overlay te bedienen. Zo kunnen gebruikers bijvoorbeeld FreeSync, Radeon Chill en ReLive in- en uitschakelen, maar ook kleurinstellingen aanpassen en zaken als kloksnelheid, framerate en temperatuur monitoren.

AMD introduceert daarnaast de AMD Link-app, die op iOS en Android draait en vergelijkbare functionaliteit heeft. De app kan informatie over bijvoorbeeld de kloksnelheid van de videokaart geven, maar ook gebruikt worden om ReLive te starten. De ReLive-functionaliteit is ook uitgebreid en biedt nu de mogelijkheid om makkelijker opgenomen beeld te beheren en ondersteunt meer sociale netwerken om de beelden naartoe te streamen.

Daarnaast heeft AMD bestaande mogelijkheden van de driver uitgebreid. Wattman, voor het overklokken van de gpu, krijgt de mogelijkheid om overklokprofielen op te slaan en te delen met andere gebruikers. Radeon Chill, dat energie kan besparen door de framerate dynamisch te verlagen, werkt nu in principe in alle games. Voorheen was Chill geschikt gemaakt voor een beperkt aantal games, maar nu zou het altijd moeten werken. Levert Chill problemen op in een bepaalde game, dan zal AMD die game op een blacklist zetten, zodat de functionaliteit daarin uitgeschakeld wordt. Enhanced sync, dat tearing vermindert, werkt nu op alle gcn-gpu's en in games die gebruik maken van de Vulkan-api, maar ook op notebooks en CrossFire-opstellingen.

Tot slot bevat de nieuwe driver toevoegingen zoals how-to-video's die de functionaliteit in de driver uitleggen; Chroma Key Support, dat het beeld van de webcam zonder achtergrond in een stream kan verwerken en het apart opnemen van de microfoonaudio met behulp van ReLive. De AMD Vulkan Linux-driver, die tot nu toe closed source was, wordt open source gemaakt en zal waarschijnlijk binnen enkele dagen beschikbaar komen. De nieuwe driver is per direct te downloaden en de AMD Link-apps zijn te vinden in de appstores van Google en Apple.

Door

Redacteur laptops en componenten

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
Het belangrijkste nieuws ontbreekt: Ze hebben de broncode van de Vulkan-driver vrijgegeven. Daarmee zullen Linuxdistributies die standaard gaan meeleveren, wat tot gevolg heeft dat de out-of-the-box-ervaring, die bij AMD-kaarten sowieso al goed is, nog beter zal worden: Linux installeren,. spellen doen het direct optimaal, nooit geen gekloot met drivers meer.

https://www.phoronix.com/...tem=amd-open-vulkan&num=1
Het belangrijkste nieuws ontbreekt: Ze hebben de broncode van de Vulkan-driver vrijgegeven. Daarmee zullen Linuxdistributies die standaard gaan meeleveren, wat tot gevolg heeft dat de out-of-the-box-ervaring, die bij AMD-kaarten sowieso al goed is, nog beter zal worden: Linux installeren,. spellen doen het direct optimaal, nooit geen gekloot met drivers meer.
Nu de hardware nog. Ik zat een paar dagen geleden te zoeken naar een nieuwe gfx card in het sub-200 euro segment, blijk ik aan de AMD kant alleen te kunnen kiezen voor bejaarde Polaris kaarten, met buitensporig hoge TDP (150W) en veel lagere prestaties dan de GeForce 1050Ti van Nvidia, die een TDP heeft van 75W.

Heel jammer, ik had graag een AMD kaart gekocht, maar ik ben geen dief van m'n eigen portemonnee.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 12 december 2017 16:05]

Polaris kaarten zitten qua performance meer op het niveau van de GTX1060 welke ook een hoger TDP hebben + ook duurder zijn. Die zaten eerst rond de 200 euro zal nu met mining wel wat hoger zijn.

Daar onder heb je de 560 nog maar die is wel wat langzamer. Ik denk dat AMD komend jaar met de Vega refresh @ 12nm de rest ook van een update gaat voorzien.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 12 december 2017 17:40]

Ik heb geen idee waar jij je informatie vandaan haalt, maar een snelle google wijst toch echt uit dat de 1050 Ti beter lijkt te presteren dan de RX560. Geen wereldschokkend verschil, maar met gemiddeld 17% genoeg om de 1050Ti duidelijk als winnaar aan te wijzen.

En allicht introduceert AMD idd nieuwe kaarten komend jaar, het zou zeker mooi zijn. Alleen is het wel te laat voor holiday shoppers zoals ik (enorme gemiste kans, vooral in de grotere markten zoals China, India en de US).

EDIT: zo te zien vinden bepaalde FOKkertjes tweakertjes mijn woorden niet zo fijn :X

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 13 december 2017 00:35]

Volgens mij lees je niet goed:
Daar onder heb je de 560 nog maar die is wel wat langzamer. Ik denk dat AMD komend jaar met de Vega refresh @ 12nm de rest ook van een update gaat voorzien.
Ik zeg niet dat de 560 sneller is. De [45]70 en [45]80 zijn sneller. En de 4 serie was voorheen voor rond de 200 te krijgen. De 470 voor rond de 180 die tijd is door de BTC mining helaas voorbij.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 12 december 2017 22:53]

Ok, maar zelfs dan, hoe is dat relevant? Het maakt de huidige kaarten van AMD niet competitiever, sneller, of efficienter voor de prijs, en doet dus niets af aan wat ik origineel zei:
Nu de hardware nog.

[Reactie gewijzigd door Jeanpaul145 op 13 december 2017 00:37]

Het is relevant omdat je zegt dat de Polaris kaarten trager zijn dan een 1050 Ti, terwijl de RX 580 in de meeste spellen gelijkwaardig of zelfs sterker is dan de 1060 6gb.

Edit: Ah oeps, had even over het < ¤200 stukje heengelezen.

[Reactie gewijzigd door Flamesz op 13 december 2017 12:07]

Die hardware gaat voorlopig ook niet meer komen. Niets aan te doen, nVidia heeft overmacht. Je keuze begrijp ik daarom ook prima. Ik ben alleen wel blij dat ze steeds meer aandacht besteden aan de drivers. Nu heeft mijn al oude AMD R290X alweer extra functies gekregen! :)
- Hij wordt ook steeds sneller lijkt het wel.
- Wat? een App waar ik mijn settings en clocksnelheden kan zien? Eindelijk eens een reden om de telefoon te gebruiken!

Dat mijn videokaart nu nogsteeds zo goed ondersteunt wordt verbaast me wel. Beste aankoop ooit in 2014, was nog geen 200 Euro en veel recentere kaarten van AMD zijn nauwelijks sneller. Enige nadeel is dat er waterkoeling op MOET zitten :)

P.S. Polaris bejaard? kom op zeg... Ik zit nog met Hawaii en met een beetje goed hard pushen trekt mijn kaart bijna 400 Wattman! lol :D

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 12 december 2017 16:40]

Ja het is uitstekend dat AMD aandacht besteedt aan hun FOSS drivers.
Idealiter had ik om exact die reden dus een AMD kaart gekocht., en ik begon zelfs mijn zoektocht met een bias richting Radeon cards.
Maar ja, de specs liegen er niet om, en de benchmarks ook niet.
Sterker nog de nog oudere 7970 wordt ook nog ondersteund en van nieuwe features voorzien.
Dat is het voordeel van GCN. Er zitten wel kleine verschillen in de generaties maar blijft wel compatible waardoor veel features ook op oudere kaarten te implementeren zijn.

290X kan nog prima mee komen met games de 7970 ook wel op 1080p.
290X kan wel lucht gekoeld mast een kleine UV is dan wel aan te raden doet wonderen voor het verbruik. (met vega idem dito)
RX 470 > GTX 1060 3GB niveau.
RX 570 > GTX 1060 6GB niveau.

Daarnaast heb je nog de RX 480 en 580, Vega 56 en 64.

En heb je nog de tweedehands kaarten.

Keuzes zat dus.
Een 580 8gb onlangs voor 240¤ gekocht en met deze update weer iets sneller. Mijn 1060 6gb is nu echt langzamer (bf1).
Niemand hier schijnt stil te staan bij het feit dat ik nu geen 200+ euro ga neertellen voor een gfx card, iets dat ik er toch echt expliciet heb bijgezet in de post. Dus 1060Ti en RX570 zijn automatisch gediskwalificeerd.
Als Polaris bejaard is dan de 1000 serie ook (die is zelfs 3 maanden ouder).

Verder heeft AMD's rx 560 gewoon een 80 watt TDP, en de kaarten met een hogere TDP (150watt van de rx570) schoppen de 1050Ti compleet aan gort (maar zijn met ~230 euro net wat meer als 'sub 200)'.

het enige is dat AMD een beetje een gat heeft tussen de 140 euro kostende 560 en de 230 euro kostende 570.

ik heb dus geen idee wat je bekeken hebt maar je haalt echt alles door elkaar.
Ideaal! Gelukkig heb ik gekozen voor een AMD omdat ze in tegenstelling tot nvidia voor opensource zijn.
Nvidia is ook wel voor open source gezien Gameworks open source is geworden een tijd terug.
Maar zijn hun drivers open source en werken ze actief mee aan open source projecten, of houden ze zoals hun G-sync alles closed source?
Nee gedeeltelijk opensource. Ik snap trouwens ook niet waarom dit feite word wegemod.
Nee gedeeltelijk opensource.
Tjah, das niet de bedoeling
Ik snap trouwens ook niet waarom dit feite word wegemod.
?
Ik zie het als een goed begin van Nvidia, En misschien is dit wel de eerste stap zo dat Nvidida aan meer open source projecten meer gaat werken. Beter iets dan niets ;)
Nvidia heeft helemaal geen goede history als het aan komt op actief meewerken aan het verbeteren van open source projecten die gebaseerd zijn op hun hard- of software. Wat ze wel bijdragen aan open source gaat heel erg op een "our way or the highway" manier. Ze hebben niet voor niets enkele jaren geleden een middelvinger gekregen van Linus Torvalds.

Voor ATI geldt overigens hetzelfde, maar sinds AMD ze heeft over genomen wordt het bij de Radeon Graphics Division nu ook langzaam beter.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 12 december 2017 16:26]

Van de Mach64 tot en met de Radeon 7500 had ATI het beleid dat de technische documentatie aan de Linuxgemeenschap beschikbaar gesteld werd. Eigen drivers werden in die tijd nog niet geschreven, maar de kaarten werden perfect ondersteund.

Op een bepaald moment werd Linux belangrijk genoeg dat niet meer op de Linuxgemeenschap gewacht kon worden voordat die een driver hadden, en toen is men met een eigen driver gekomen, het beruchte Fglrx, die gesloten was. Bij de Radeon 8500 t/m 9200 werden de specificaties nog wel aan de Linuxgemeenschap beschikbaar gesteld, die zo ook eigen drivers kon ontwikkelen.

Vanaf de Radeon 9500 werden geen technische specificaties meer beschikbaar gesteld. Het is vanaf dat moment dat ATI de reputatie kreeg vijandig te staan t.o.v. openbronprojecten. Maar het is dus niet zo dat ze geen geschiedenis hadden in open drivers, er is op een bepaald moment alleen een beleidswijziging geweest. Gelukkig zijn ze nu weer de andere kant op gegaan.
Dank voor die info, dat wist ik werkelijk waar niet. Ik dacht dat de Linux driver voor ATI grafische kaarten altijd een resultaat is geweest van reverse engineering. Maar nog steeds is documentatie/specificaties beschikbaar stellen iets anders dan actief bijdragen aan open source. Maar zoals ik al zei, daar is Nvidia ook geen ster in.

En de fglrx driver was een draak van een driver, die ATI/AMD wat mij betreft terecht de reputatie heeft gegeven dat hun grafische producten slecht werken onder Linux. Gelukkig hebben ze daar inmiddels ook een flinke slag in geslagen. Best mogelijk dat mijn volgende grafische kaart weer een AMD kaart is.
Ach als het nooit goed is laat ze dan maar closed blijven, lijkt er wel op alsof men dat liever heeft
Ach als het nooit goed is laat ze dan maar closed blijven, lijkt er wel op alsof men dat liever heeft
Integendeel, ik ben een groot voorstander van open source software en met uitzondering van games gebruik ik (vrijwel) niets anders. Maar open source is een ontwikkelmodel dat gebaseerd is op samenwerking met anderen en dat betekend dat je je af en toe aan moet passen of een compromis moet sluiten. Je code beschikbaar stellen maar daarna nog steeds lekker alles op je eigen manier doen past daar niet bij.

Overigens vind ik dat naar -1 modden van al jouw reacties ook niet nodig, je draagt toch gewoon bij aan een gezonde discussie?

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 12 december 2017 16:59]

Ik zie het meer als een:"Shit de competitie doet het ook, dus wij moeten wel mee"

Maar ieder zijn mening ;)
Dus een win voor de consument zo zie ik. Ik heb liever niet dat alles is dichtgetimmerd.
Dat zowiezo, gelukkig kan ik binnenkort nog beter me GPU gebruiken op me linux box
maar hun drivers zijn niet opensource, en dat is wat je wilt als linux gebruiker.

De performance van de (reverse engineerd) open source drivers voor nvidia zijn om te huilen, en (rudimentaire) 3d ondersteuning voor nieuwe kaarten kan soms jaren duren.

niks ten aanzien van de developers achter deze drivers. ze doen hun stinkende best, maar nvidia werkt totaal niet mee.

Daarnaast zijn ze ook niet voor open standaarden, nog iets dat je graag wilt als linux (of windows) gebruiker.

het opensource maken van game works is echt de uitzondering bij nvidia, en waarschijnlijk ingegeven doordat ze enorm veel kritiek kregen op de performance en gedrag van gameworks features, niet omdat ze nu zo'n voorstander van open wat-dan-ook zijn.
Ik heb een linux pc en een FreeBSD pc en ik moet niet per se open source drivers hebben. Ik weet dat sommigen erop staan, zoals mijn broer, maar dat is soms gewoon niet praktisch. Open standaarden zeker wel.

De gpu fabrikanten willen niet te veel prijs geven over de werking dus meestal geen open source drivers of ze moeten er bij het ontwerp rekening mee houden. Het had wel zo handig geweest. Even zo handig is een stabiele binary abi voor iedere major versie van de kernel (ik kan redelijk wat voordelen bedenken), maar ze weigeren absoluut.
Binary blobs heb je niks aan lange termijn.

De support vanuit de fabrikant gaat eens ophouden, en waarschijnlijk veel eerder als je wilt omdat je hardware het nog prima doet met linux.

en zelfs korte termijn zijn ze vrij ruk als je wat meer wilt als de standaard kernel gebruiken.
Nvidia ontwikkelt geen opensource drivers en ze verlenen ook geen hulp aan de opensource community voor hun drivers. Hun closed-source drivers zijn wel beter dan de opensource en closedsource van amd. Closed-source drivers kunnen daarintegen wel megairritant zijn met kernel en distro updates.
Alleen voor Linux en niet voor Windows. Denk dat de windows code meer concurentie gevoelige informatie bevat :) Als de kwaliteit van de software nou ook nog eens beter word van AMD komt het misschien toch nog goed..

Oudere machine van me wil maar upgraden maar de upgrade crashed en dan staat de helft van de software erop. :(
Clean install zou het moeten doen, heb wel vaker last dat GPU drivers niet goed installeren en er vreemde dingen gebeuren.
De Linux- en Windows-Vulkandriver delen dezelfde broncode. Om die reden zou ik niet zo zeker zijn. Het zou kunnen dat ze de Windows-specifieke bestanden weglaten, maar dat lijkt me weinig zinvol: De besturingssysteemspecifieke code is waarschijnlijk weinig boeiend en als ze dat weglaten kan dat ook weer eenvoudig door de gemeenschap toegevoegd worden. Ook als dat niet gebeurt kunnen Windows-gebruikers nog steeds profiteren van gemeenschapsbijdragen aan de code die wel gedeeld wordt. Ik ga er daarom van uit dat dit ook van belang zal zijn voor Windows-gebruikers.
Wellicht delen ze wel dezelfde coden, maar ik lees hier in ieder geval dat ze vreemd genoeg alleen de Linux code delen.

"Can You Build It On Windows?

With this official Vulkan driver being shared across platforms, I was curious if this open-source access would allow it to be built on Microsoft Windows or if they are not opening up all of the bits for the Windows integration, etc. The AMD response to this question was, no, the code they are pushing out was stripped down to just their Linux code."

https://www.phoronix.com/...tem=amd-open-vulkan&num=1
Die Performance overlay is erg nice! heb er al even mee zitten spelen. Vind het alleen jammer dat je geen transperacy settings hebt of opties om de kleuren aan te passen. Daarnaast zou ik ook een line mode willen ipv regels onder elkaar gewoon alles achter elkaar. Maar al lang mooi dat het nu in de drivers zit!
Link dan even naar de site van AMD zelf, in plaats van een derde partij AMD driver pagina
Resolved Issues
OverWatch™ may experience a random or intermittent hang on some system configurations.


FINALLY!
Ik wacht nog een weekje of twee met updaten totdat ik zeker weet dat alle Overwatch problemen zijn opgelost. Geen zin om opnieuw met DDU te gaan kloten tbh.
het bleek echt een kriem te zijn om te vinden. maar vorige week was er een tweet van catalyst maker dat ze op onderliggende oorzaak gevonden hadden, en ze hebben het nog in deze driver kunnen bijstoppen.

nu de mensen met nvidia kaarten nog die er ook last van hadden.
Klopt, ik had Terry een tweet gestuurd en hij had daarop gereageerd :-). @joaonl
Als dit waar is dan heeft er een klein kerst wonder plaats gevonden. Ik hoop het van harte dat de random 'rendering device lost' crashes daarmee opgelost zijn.
Overlay support op DX9 DX11 DX12 en Vulkan....

Wat is de technische reden dat DX10 buiten de boot valt? Niet dat ik een DX10 kaart heb draaien, pure nieuwsgierigheid :)
Nu moet ik eerlijk bekennen dat de meeste games die ik heb gezien ee nswitch hebben tussen DX9 en DX11, dus misschien wordt DX10 niet echt veel gebruikt?
dx10 zat vast aan windows vista... dus snel door naar DX11 en windows 7.
DX 12 ftw, windows draai ik toch alleen om games te spelen ;) meer doe ik niet op die machine met windows erop
DirectX12 gaat waarschijnlijk niet veel impact hebben en Vulkan gaat vanaf nu het stokje overnemen.
En alle DirectX12-only spellen zijn door Microsoft zelf uitgebracht, van alle andere partijen zijn er ook andere API-alternatieven beschikbaar voor hun spel.

Dit is ook de reden dat Vulkan het voortouw gaat nemen, want developers willen multi-platform en hierdoor een groter publiek aanspreken.
Dan nog niet gesproken over dat een héél groot deel van de mensen nog gewoon op Windows 7 werken, DirectX11 zal de komende jaren nog niet weg te denken zijn zoals DirectX9 dat was.

En de prestaties met Vulkan zijn ook gewoon goed dus dat is het probleem ook niet.
Ik doelde meer op fuck vista haha. Ik ben niks anders dan voor multi platform, want de enige reden dat ik een box met windows heb is om games te kunnen spelen. Met andere woorden, die box staat niet zo vaak aan.
DirectX 11 is ook uitgekomen voor Vista...
ja maar toen was windows 7 er al.

ik bedoelde vooral dat DX10 nooit heel populair is geworden onder andere vanwege de link met het weinig populaire vista.
Dat klopt, en heel vaak was DirectX9 of DirectX11 wel aanwezig, en DirectX9 draaide het vaak niet eens echt veel slechter.
Crysis 1 moet dan wel de grootste hype hebben veroorzaakt mijn inziens, al kon je geloof ik veel effecten ook op DX9 draaien.
Als Nvidia gebruiker word ik toch een beetje jaloers op die overlay!
Nee niet echt perse, overlays zijn vaak de oorzaak van een slechtere performance of applicaties die crashen.

Dat crashen gebeurd vaker door een slechte implementatie van de hooking, en als de overlay uitgezet wordt dus ook de applicatie kapot gaat omdat hij probeert te unhooken. (dat kan echter voorkomen worden)
En anders wel door conflicten met custom D3D zoals ENB of andere overlays of zelfs FPS meter hooks zoals Fraps & Dxtory.

Qua performance merk je dat eigenlijk wel bij alle 'common' overlays van programma's zoals Rivatuner / Precision XOC.
Je ziet dan gewoon een slechter GPU verbruik en een lagere framerate dan dat je zou moeten hebben, in benchmark tools zoals 3DMark en Unigine is dit ook makkelijk te testen.
Wel is het mogelijk dat dit meer een impact heeft op 100+ fps dan 60fps en lager, in de hogere regionen schommelt het vaak een stuk sneller.

Geforce Experience heeft ook een ingame overlay en voor de desktop, maar je merkt toch wel als deze actief is deze een lichte input lag lijkt te veroorzaken, maar daar moet je enorm gevoelig voor zijn. (zit op 165Hz + 1000ms polling & desktop v-sync is uit)

Maar gezien Geforce Experience die overlay constant 'onzichtbaar' actief lijkt te hebben zorgt het wel voor extra lag op de desktop met het openen van GUI's en dergelijke met in ieder geval DWM uitgeschakeld, soms worden schermen na sluiten niet eens opgeschoond van het beeld.
Als ze bij AMD een soort gelijk iets gaan implementeren kan het zomaar dezelfde rariteiten gaan veroorzaken als dit opgeroepen kan worden vanaf de desktop.

Geforce Experience kan echter de bovenstaande dingen ook gewoon implementeren als ze dat willen (wat niet AMD specifiek is), ze kunnen vanuit de overlay ook allerlei instellingen beheren.
Maar verder, er gaat niets boven een 2e scherm(pje) met wat informatie qua sensors, geen ingame lag en toch een goed overzicht.
Welke overlay? Wat mis ik?

Edit: Ik bedoel is dat de werkelijke overlay? Lijkt me meer een menu met settings voor de overlay.

Edit2: Laat maar ik moet gewoon beter kijken :P

[Reactie gewijzigd door Iva Wonderbush op 12 december 2017 15:28]

Degene die in het artikel word besproken wellicht.
Er mist nog wat meer in het artikel, de performance boost met gcn kaarten.
Jammer dat link bij mij niet verbind ):
Ik ben benieuwd of ze door de AMD Link feature nu meer informatie verzamelen van hun gebruikers dan voorheen. Zoals het er naar uitziet zitten servers van AMD tussen de App en je PC die de informatie uitwisselen.

EDIT: Er gaat geen data naar AMD. De app verbind via de WiFi direct met je PC die een stats service host.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 12 december 2017 22:26]

Leuk, maar zolang de problemen met Overwatch nog niet verholpen zijn blijf ik bij 17.7.1 uit juli, die de problemen nog niet had

Edit: Niet goed gekeken, problemen zijn juist opgelost met deze update. Ga ik eindelijk maar weer eens updaten :)

[Reactie gewijzigd door Verbruggen op 12 december 2017 18:07]

De problemen zijn deze maand net gevonden en in deze update gestopt.
Oh verrek ik heb verkeerd gekeken inderdaad 8)7

De stukken onder "Resolved Issues" staan er alsof ze er nog steeds zijn oeps :X