Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onderzoek: meer Amerikanen en Europeanen gebruiken iPhone langer dan twee jaar

Steeds meer Europeanen en Amerikanen gebruiken een iPhone die meer dan twee jaar oud is. Dat claimt onderzoeksbureau Kantar. Inmiddels heeft 35 procent van iPhone-gebruikers al meer dan twee jaar hetzelfde toestel.

Een jaar geleden lag dat percentage nog op dertig, meldt Kantar. De stijging van het aantal iPhone-gebruikers die hun toestel langer dan twee jaar bezitten, kan wijzen op een oplopende behoefte aan nieuwe iPhones in de komende periode. Dat vermoedt onderzoeksbureau Kantar, dat de dure iPhone X aanwijst als een van de oorzaken van de uitgestelde aanschaf. Huidige iPhone-gebruikers zouden afwachten of ze de nieuwe Apple-smartphone zijn prijs waard vinden.

Kantar merkt verder op dat Samsung het moeilijk heeft op de Chinese markt. Daar heeft de fabrikant een aandeel van 2,2 procent. Wereldwijd is dat meer dan 20 procent, waarmee Samsung marktleider is. Ook de Chinese fabrikanten Lenovo, Meizu en ZTE hebben het moeilijk. De Chinese smartphonemarkt is momenteel voor 91 procent in handen van vijf merken: Huawei, Xiaomi, Apple, Vivo, en Oppo. Die laatste twee zijn beide merken van het concern BBK Electronics.

Door

Redacteur mobile

171 Linkedin Google+

Reacties (171)

Wijzig sortering
Of het betekent juist dat steeds meer mensen 3-4 jaar of langer dezelfde DURE telefoon gebruiken en dat de verkoop van iphones een grote dip gaat krijgen.

Wat betreft snelheid of extra functies is het echt niet meer nodig om zo vaak een andere telefoon te kopen.

[Reactie gewijzigd door The Anarchist op 6 december 2017 18:48]

Het artikel van Kantar (Niet dit stukje, welke wel een beetje van de hak op de tak springt, IMO) probeert juist uit te leggen dat doordat zoveel mensen wachten met kopen, er binnenkort juist een "golf" van aankopen is te verwachten.

Zie ook
jimzz in 'nieuws: Onderzoek: meer Amerikanen en Europeanen gebruiken iPhone l...
alfredjodocus in 'nieuws: Onderzoek: meer Amerikanen en Europeanen gebruiken ...

[Reactie gewijzigd door HMC op 6 december 2017 20:02]

Een andere verklaring kan zijn dat 2 jaar oude telefoons een tweede leven krijgen bij bijvoorbeeld ouderen, omdat ze nog prima aan de eisen van die gebruikers voldoen.
Ik denk toch eerder dat het te maken heeft met het feit dat de telefoons verdomd lang goed blijven werken. Ik had pas dit jaar het gevoel dat ik mijn iPhone 6 moest vervangen. De eerste iPhones werden al veel trager met update die het jaar later volgde. Nu duurt het 3 jaar voor je merkt dat het tijd is voor vervanging.
Ik zou mijn iPhone 6 nog steeds gebruiken als hij niet onlangs kapot was gegaan. Voor mij was de iPhone 6 zeker nog snel genoeg. Alleen de schijfruimte was beperkt en dat was wel vervelend.

Vorige week maar een iPhone SE gekocht en die zal vast ook wel 3 jaar of langer meegaan.
Van een 6 naar een SE? Is dat niet heel erg wennen? In principe een 6
in het jasje van een 5 toch?
Ik zelf ben van een oneplus One naar een iPhone SE gegaan en is me uitstekend bevallen. Het feit dat je je telefoon met 1 hand kan gebruiken en niet zo in de weg zit in je zak zijn echte pluspunten. Nadelen zijn er eigenlijk ook niet echt.

Iphone SE is trouwens een 6S in een jasje van 5.
Iphone SE is trouwens een 6S in een jasje van 5.
Volgens mij klopt dit niet helemaal..
Volgens mij klopt dit niet helemaal..
Toch wel.
https://www.apple.com/nl/iphone-se/

[Reactie gewijzigd door Redz op 8 december 2017 11:57]

*deleted*

[Reactie gewijzigd door fretnn op 7 december 2017 08:32]

Alleen de grootte van het scherm is wennen. De hardware komt eerder overeen met een 6s, waardoor de SE gevoelsmatig sneller werkt op.
Ik had liever nog even gewacht, in de hoop op een SE zonder bezels, zoals de iPhone X, maar helaas. Mijn iPhone was gebroken. Het kleine scherm is wel een beetje minder fijn, maar het compacte formaat is voor mij het grootste pluspunt en de reden dat ik hem toch maar gekocht heb.
inderdaad, laatste jaren weinig vernieuwing/vooruitgang ook.
Een Xiaomi Mi2s uit 2012 kan nog gewoon goed mee, meer dan 5 jaar oud.
Ik heb een iPhone 5 en die voelt nog steeds niet traag aan of zo, na vijf jaar. Ik vind het ook niet meer dan redelijk en normaal dat je 5 jaar kan doen met een smart phone van zo'n prijs. Als iPhones trager worden, is het vaak omdat het geheugen bomvol zit.

Maar het is ook een kwestie van wat je gewend bent: Hier ligt nog een iPhone 3GS en pakweg opstarten duurt al véél langer. Zo lang dat je denkt dat er wat mis gaat. Maar het is niet dat die 3GS trager is geworden, maar dat je intussen gewend bent aan veel vlottere apparaten. Een iPhone 6 is echt niet traag IMHO maar een 8 is sneller, dat wel.
Ik zeg niet dat die te traag werd. Hij was gewoon niet meer zo snappy na OS11. Tja als je nog een 3GS hebt liggen zal die 6 inderdaad wel retesnel aanvoelen ;)
Hij was na mij in gebruik door mijn moeder, respectievelijk vader tot op de dag van vandaag. Dus die is al 2017-2009 = 8 jaar in gebruik :P Scheurtjes in de body maar alles werkt nog.. originele batterij..

Maar goed, mijn vader had hem meer voor noodgevallen bij zich dan dat hij er nou zo veel mee deed. Hij is meer van de iPad. Tot nu toe dan want hij heeft een refurbished 6S Plus besteld zodat hij niet van die 'kleine lettertjes en knopjes' hoeft te gebruiken ;) De beste man is bijna 72 en heeft nooit met computers gewerkt, dus ik heb respect voor hoe ver tot nu toe komt met zijn iPad haha.
Dat geldt overigens in zijn algemeenheid. Ik heb nog dagelijks veel plezier van mijn Nexus 5 (hallo 2013!). In het dagelijks gebruik geen verschil te merken, behalve dan dat de camera natuurlijk niet meer mee kan anno 2017. Maar of ik daar nou weer honderden euro's overheb...

Net zo goed zie ik om mij heen nog diverse iPhones van 3-4 jaar oud, Samsungs uit die periode, etc. Er is te weinig reden om er zoveel geld in te pompen als je eigenlijk alles kunt doen wat je wil met zo'n apparaat. Ik vraag me dan ook af waarom het artikel zo specifiek focust op iPhones.
Is toch logisch dat het enkel over de iPhone gaat. Er zijn zoveel verschillende Android merken dat het me onbegonnen werk lijkt deze allemaal in beeld te brengen om een correcte vergelijking te maken. Kan goed zijn dat het bij LG en Samsung ook zoals bij Apple gaat maar dat de rest het gemiddelde naar bendeden trekt. Zeker met al die budget telefoons die niet in het westen verkocht worden zou dat best wel eens het geval kunnen zijn.
Wat betreft snelheid of extra functies is het echt niet meer nodig om zo vaak een andere telefoon te kopen.
De duurste modellen worden nooit verkocht omdat ze sneller of beter zijn maar omdat er gewoon heel veel mensen zijn die het beste willen hebben. Veel tweakers vinden dat onzin maar die markt is zo groot dat (doordat die telefoons moeilijk te maken zijn) er altijd een tekort aan is. In veel landen is de X op dit moment moeilijk leverbaar. En dat is niet voor de hype... die fabel dat fabrikanten kunstmatig minder verkopen dan ze kunnen moet nu eindelijk een uit de wereld.
Ik heb mijn iphone 6 plus ook 3 jaar gehouden. Maar deze afgelopen weekend ingewisseld voor een X. Man man wat een geweldig toestel is dat als je van een 6 of ouder komt. Maar goed inderdaad als je een 6s of 7 hebt dan zit je voorlopig wel goed.
Werk nog steeds met een 6, geen centje pijn. Laatst opnieuw geïnstalleerd en werkt weer als nieuw. Dus voor mj zit ik ook wel goed. Ben overgegaan naar een Sim-Only juist om mijn telefoon helemaal op te gebruiken. Als dat zover is, wordt het spannend, want ik ga geen ¤1100,- betalen voor een telefoon.
Ik heb het gewoon met een ouderwets abonnement gedaan haha. Ik dacht daar ook zo over, totdat ik de factuur van mijn 64gb iphone 6 plus erbij pakte. Was even duur als de 64gb iphone X nu is :P. Als je t kan betalen zou ik m absoluut aanraden. Maar anders een iphone 8 (plus) is in principe even snel en heeft bijna dezelfde hardware als de x. Maar idd de 6 kan nog wel eventjes mee hoor, het is alleen dat je er nu nog wat centen voor terug kunt krijgen.
[...]


De duurste modellen worden nooit verkocht omdat ze sneller of beter zijn maar omdat er gewoon heel veel mensen zijn die het beste willen hebben.
Ik denk dat dit de afgelopen jaren toch echt wel een stuk minder is geworden. De nieuwe telefoons van dezelfde fabrikant lijken veel op elkaar, ok dit jaar met 18:9 dan weer even niet, waardoor je niet snel ziet of iemand nou het nieuwste model heeft. Daar naast denk ik ook dat gezien hoe duur de telefoons worden mensen ook steeds vaker denken "hij doet het nog prima, heb geen nieuwe nodig" want het verschil in gebruik van topmodel vs topmodel van vorig jaar merk je voor mijn gevoel echt ieder jaar minder.

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 6 december 2017 19:27]

Hoewel dat meer geldt (gold) voor android smartphones, bencikchet met je eens. Tot een jaar of 2-3 geleden was er jaarlijks merkbaar verschil tov het toestel dat het verving. De UI en dagelijkse handelingen, camera werden echt beter en beter. Dat is nu toch echt wel minder. Ja de grafische kracht en rekenkracht gaan vooruit, vaaknis dat echter alleen merkbaar met games en/of (zware) videobewerking. Kort gezegd: jan alleman voelt de noodzaak tot upgraden minder.
[...]
De duurste modellen worden nooit verkocht omdat ze sneller of beter zijn maar omdat er gewoon heel veel mensen zijn die het beste willen hebben.
Als ze het beste willen hebben, dan moeten die modellen toch ipso facto beter zijn? :9
Ik wil ook het beste hebben als ik een nieuwe telefoon koop.
MAAR: Ik koop niet elk jaar het nieuwste model.

Buiten dat ik de telefoons met een 2-jarig abonnement gekocht heb (goedkoopste optie), vervang ik mijn huidige Samsung s7 edge in ieder geval pas na minimaal 2 jaar, wanneer deze kapot is, of wanneer er grote verbeteringen in het nieuwe toestel zitten.

En de enige grote verbetering die mij echt over de streep trekt is de accu.
Ik ben regelmatig meerdaags buiten en zit nu steeds met externe accu's te kloten.
En de camera is natuurlijk nog steeds geen professioneel model, dus daar kan ik de toekomst ook nog verbeterd worden.
Ik koop iedere 2 jaar een telefoon van ¤450. Ben ik nog steeds goedkoper uit.

En ja ik gebruik dat ding erg intensief dus na 2 jaar is ie wel op.
Ik koop elk jaar een nieuwe iPhone en dat kost me onder de streep gemiddeld zo’n ¤250 per jaar. Vind ik toch prettiger dan elke 2 jaar een nieuwe midranger te kopen. Qua prijs verschilt het met elkaar niet zoveel. :)
Ik vind een iPhone 6s van ongeveer 500 euro geen midrange maar nog steeds ontzettend snel. En die levert over 2 jaar nog wel 250 op. Dat is 125 euro per jaar aan kosten.
Precies vooral de prijs lijkt mij het ding. Opzich goed als we telefoons langer kunnen gebruiken, ook beter voor het milieu.
Mijn cheap ass China phone (Jiayu S3) gaat anders ook al gewoon bijna drie jaar mee, en loopt op Oreo 8.0. Heel goed voor het milieu. En denk je nu echt dat grote bedrijven ook maar iets om het milieu geven? Net zoals ze zoveel om eerlijk belasting betalen geven?
Wel even de kanttekening dat Jiayu in 2015 net na de uitgifte van de S3 failliet is gegaan. Android Oreo voor jouw telefoon wordt gemaakt door het 'Mediatek Android Developers' vrijwilligers team.

Dus die fabrikant kan helaas niet op m'n lijstje. Misschien wel het MAD team. Vinden ze security bulletin updates belangrijk, of gaat het om porten van de meest recent Android versie?

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 7 december 2017 10:04]

Security updates zitten inderdaad vaak in de MAD-releases, maar komen ook soms losstaand.
Bovendien zijn er regelmatig nieuwe MAD-releases vanwege wat bug fixes of feature updates en daar zit dan ook altijd de nieuwste security patch in. Die gasten doen echt goed werk, voor een waslijst aan MTK modellen.
.
Helaas is Jiayu er inderdaad niet meer. Ik zou het toestel zo weer kopen als deze het ooit begeeft. Helaas zijn de laatste 15 van AliExpress inmiddels ook op.
Ons economisch systeem is niet goed ingericht op een betere wereld, alleen maar op meer meer meer. En dat is nou juist niet wat er is.
Ik denk dat een bedrijf als Apple oprecht geeft om een beter milieu. En met Apple velen anderen. Waarom ga je per definitie uit van het slechtste in een mens?
Hij heeft nog nooit kennis gemaakt met een bedrijf dat een filosofie heeft daarom kan hij niet snappen dat er bedrijven zijn die wel inzetten op een beter milieu
Net zoals ze geven om goede arbeidsomstandigdheden voor de chinezen die hun apple onderdelen maken 8)7

Je weet dat bijna alle iphone onderdelen in China worden gemaakt? Maar Apple geeft om een beter milieu, right ;) In China geven ze niet om het milieu, Apple laat alle onderdelen in China maken, maar geeft wel om het milieu, klopt niet.
Net zoals ze geven om goede arbeidsomstandigdheden voor de chinezen die hun apple onderdelen maken 8)7
Dat geven ze zeker, ja. Doe een klein beetje onderzoek, wil je?
Je hebt de nieuwberichten zeker nooit langs zien komen op tweakers? 8)7
Zeker wel. Maar dat is nooit het hele verhaal. Nieuwsberichten over dit soort zaken zijn overwegend negatief. De rest hoor je niet.

Mensen willen nog wel 's oneerlijk zijn. Als Apple zegt 'geen kinderen', dan houden de meeste leveranciers zich daaraan maar niet allemaal. Dat controleren ze vervolgens, en als er dan toch kinderen aan het werk zijn dan zwaait er wat voor de leverancier. Maar de leverancier heeft ook leveranciers, en die ook, enz. enz., en uiteindelijk is 't onmogelijk om alles helemaal 100% te hebben, maar je kunt een eind komen.

(Overigens, dat er soms kinderen aan 't werk zijn is niet eens altijd de schuld van de leverancier -- er zijn ook kinderen die met valse documenten aan komen om te werken en waarbij dat vervolgens niet opgemerkt wordt omdat ze er oud genoeg uit zien.)

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 7 december 2017 13:34]

Ik doelde nog niet eens erop dat er kinderen werkte.
Maar dat de mensen die er werken in hele slechte omstandigheden werken.
Maar als er ook nog is kinderen werken, zijn ze dubbel zo slecht bezig ja.
Ik doelde nog niet eens erop dat er kinderen werkten.
Nee, maar dat is een voorbeeld wat ik even gebruikte omdat jij 't nergens over had.
Maar dat de mensen die er werken in hele slechte omstandigheden werken.
Daarvoor geldt hetzeflde. Apple (en andere klanten ook) hebben daar standaarden voor. Niet alle leveranciers houden zich daar netjes aan, en dat is nooit 100% te controleren. Maar er wordt wel degelijk aandacht aan geschonken.
Maar als er ook nog is kinderen werken, zijn ze dubbel zo slecht bezig ja.
Om dat voorbeeld verder af te maken: Apple verbiedt het bij al hun leveranciers. Als ze er achter komen dat er toch een kind werkt (onder de 16 geloof ik), verplichten ze de leverancier om dat kind op kosten van die leverancier terug naar huis en naar school te sturen (als het kind dat wil), en ondertussen toch nog door te betalen, totdat ze oud genoeg zijn om te werken. En dan moeten ze een baan aangeboden worden.

Lees hier meer.
geldt dan toch ook voor andere bedrijven die onderdelen kopen van andere bedrijven.
Ja. Niet alle bedrijven hebben echter zulke strikte standaarden, en laten we wel wezen niet alle bedrijven bevinden zich in de positie dat ze die standaarden kunnen hanteren. Apple is voor veel van dat soort leveranciers een klant van een formaat dat als ze die kwijt raken, ze serieus in de problemen komen. Dus daar hebben ze de mogelijkheid om een flinke vinger in de pap te hebben.
Dit is niet waar natuurlijk. Het is prima mogelijk om alles 100% in orde te hebben, maar dat is duurder (bijvoorbeeld door meer controle, mogelijk hogere salarissen, verhuizen naar een ander land om in te produceren).
Kortom: ze willen het niet want ze willen de kosten daarvoor niet dragen. Probleem is dat dat ook voor de consumenten geldt: die willen die kosten ook niet dragen...

[Reactie gewijzigd door netmeester op 7 december 2017 13:48]

Dit is niet waar natuurlijk. Het is prima mogelijk om alles 100% in orde te hebben
Nee, dat is het niet. Als je te maken hebt met leveranciers van leveranciers van leveranciers, dan zit je al drie niveaus diep voor je alles in kaart hebt en als daar dan ook nog 's oneerlijke managers tussen zitten die documentatie vervalsen en moedwillig de zooi proberen te bedriegen, dan is 100% niet mogelijk.

Maar je kunt wel je best doen om zo ver mogelijk te komen. En als je Apple's meest recente rapport daarover leest dan zijn ze bijvoorbeeld een heel eind met een onderdeel van de supply chain die lange tijd onmogelijk was om in de gaten te houden, namelijk dat van de schaarse metalen (m.n. Tantalum).
Als iedereen zo simpel redeneert als jij was de wereld allang vergaan.

Apple hanteert net als veel andere Westerse bedrijven strenge criteria op het gebied van arbeidsomstandigheden, milieu en andere mvo termen voor eigen personeel als toeleveranciers. Daar controlleren ze op diverse manieren ook op. Gaat er nooit wat mis? Zeker, vaak zat. Beoordeel dan ook op het bedrijf op hoe het reageert en ingrijpt na zulke incidenten.

Ik gun je echt, net als alle andere critici, dat je ooit voor een echt grotere corporate mag werken en daar een kijkje in de boardroom en wat daar speelt krijgt. Het zal je op sommige terreinen alles meevallen.
Nog altijd geen fairphone helaas.
Mensen als jij zijn zo naïef om te denken dat een bedrijf als Apple een heilige graal is vergeleken andere bedrijven. Je hebt nooit de nieuwsberichten gelezen hoe slecht de omstandigdheden zijn van medewerkers van bedrijven die onderdelen maken voor Apple, is zelfs hier op tweakers meerdere keren voorbij gekomen.
Of hebben ze alles sindsdien veranderd en wordt er nu opeens goed met die medewerkers omgegaan, naïef, wat ik je al zei.
Misschien moet je lezen waar ik op reageerde. ;)
Chinese kan je wel weglaten.
De meeste bedrijven geven niet om milieu.
Het verschil tussen een bedrijf dat budgetsmartphones maakt en een bedrijf dat duurdere smartphones maakt is dat er bij de goedkope variant in ieder geval veel minder geld beschikbaar is voor werken aan het milieu omdat daar simpelweg nauwelijks budget voor is.
Je snapt me niet.
Apple laat zijn onderdelen maken door een Chinees bedrijf, gevestigd in China.
Hoe werkt Apple dan aan milieu volgens jou? Want dat bedrijf die die onderdelen maakt voor Apple geeft NIETS om het milieu, maar Apple geeft daar niets om, maar ze geven wel om het milieu volgens jou, geef me een voorbeeld alstjeblieft.
Doe niet zo naïef. Apple heeft regels over milieubeleid en ziet hierop toe. Bovendien zit er bijvoorbeeld geen PVC of broomhoudende brandvertragers in de producten Dat geven ze keurig aan op hun website. Dus volgens mij is er maar 1 die het niet (wil) begrijpen en dat ben jij. Maar ga vooral door met je illusies.

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 7 december 2017 14:13]

Ja en de meeste niet chineze bedrijven wel ?
Zoek de verschillen. Bovendien reageer ik op de kreet ‘goed voor het milieu’. Er is niks goeds voor het milieu aan, aan een goedkope smartphone

[Reactie gewijzigd door Steven.w op 7 december 2017 06:33]

En een dure wel? Laat me niet lachen, kindehandjes die die zeldzame metalen delfen in afrika, ja ook van appletje ;)
Heeft echt weinig te maken met hoe duur iets is eerder of het erg vernieuwend is.

Geld is er altijd en mensen sparen er ook prima voor maar het moet het wel waard zijn.

Die Golf zal er niet komen zolang het product niet veel beter is dan zijn voorganger.
Wat betreft snelheid of extra functies is het echt niet meer nodig om zo vaak een andere telefoon te kopen.
De iPhones zijn best goede telefoons (afgezien van de dure aanschafprijs), ze krijgen zo nu en dan updates, zelfs de wat oudere modellen en zijn nog steeds snel. Bij Android phones heb je de voordeel dat ze een flink stuk goedkoper zijn en dat ze soms iets betere hardware hebben (betere camerasensor, DAC). Maar wat heb je nou aan goede hardware, als de software soms een ramp is?

Android heeft als voordeel dat je veel kan aanpassen (andere launcher, keyboard), nadeel is echter wel dat elke fabrikant zijn eigen ROM maakt en dus meestal niet de nieuwste versie kan leveren.
iOS heeft als voordeel dat de software soepel en dat je vaker updates naar de nieuwere versies krijgt Nadeel is de hoge aanschafprijs.
Bij de iPhones zijn de schermen makkelijker te maken, dan bij Android phones.

Ikzelf geef de voorkeur aan Android phones, ze zijn goedkoper en je kan ook een eigen custom rom opzetten. Ik heb nu mijn Motorola Moto X play al bijna 2 jaar en ben er nog mee tevreden, echter qua updates zou ik zelf de toestel willen flashen, maar ben dan bang dat ik iets verkeerd doe :P
Bij Apple hoef je je telefoon niet te jailbreaken, want je hebt in principe de nieuwste versie.

Er zijn zat mensen die de voorkeur aan Apple geven, zodat ze kunnen showen dat ze het kunnen betalen. Bedrijven die iPhones nemen, nemen het omdat het makkelijker is in MDM. Er zijn ook zat iPhone clones die je kan halen, maar heb daar geen ervaring mee. Ikzelf zit meer te denken om de Vernee Mix 2 te halen, welke een kloon is van de Xiaomi Mix 2, maar toch goedkoper is dan de Xiaomi.

Maar goed, voor ieder wat wils hé :P
Qua specs is het inderdaad echt niet nodig. Apple kan gerust elke 2 of misschien 3 jaar nieuwe toestellen uitbrengen met grotere stappen in innovatie dan wat nu het geval is. Qua OS support gaan ze een jaar of 5 mee dus dat is al helemaal geen issue meer.
We zien dat ook steeds meer terug in de verkoop en verlengingen van een abonnement. Klanten kiezen steeds meer om een goedkoper toestel te nemen ,maar ook gewoon de oude te houden.

Eerlijk is eerlijk een toestel is gewoon een app machine waarmee je ook kan bellen. Er zijn mensen die een toestel ook als camera gebruikt, maar een toestel van 140 euro draait net zo goed netflix, youtube etc. dan een Samsung S8 of een iphone van 800 euro. Mijn dochter heeft een toestel van 5,5 inch en 4 GB werkgeheugen en toestel was 140 euro en draait als een trein met een stock-rom android van BlackBerry.
Ik ben van plan mijn Galaxy S7 ook langer dan twee jaar te gebruiken, te duur om op te waarderen naar een telefoon met noemenswaardige extra functionaliteit. Snap het best als dat voor meer mensen geld.
Ja dit tick tock (toch?) Systeem is er nu 9/10 jaar en mensen zijn het geintje wel een beetje zat een iPhone 5s/6 voldoet nog prima voor het Whatsapp/Facebook verkeer.
De topmodelllen stijgen ook sneller in prijs dan dat de inkomens stijgen dus mensen moeten gewoon langer sparen voordat ze budget voor een nieuw topmodel telefoon hebben. En als dan de ratio toeslaat,"ik kan nog wel wat langer met deze telefoon" of "zo'n China telefoon voldoet ook", dan zijn Samsung en Apple verloren. Ze spelen letterlijk en figuurlijk een hoog spel met hun prijspolitiek.
Wat moet ik me voorstellen bij het letterlijke hoog spel?
Woordgrapje: hoge prijs -> letterlijk hoog spel.
Vergeet niet dat Apple er alsnog gewoon meer winst mee maakt. 10% prijs omhoog en maar 5% minder sales, het zal ze niets uitmaken.

En uit eindelijk zal je zien dat een iPhone een statusdingetje wordt en dat mensen tóch versie Y zullen kopen (lees: nog ene keer 10% prijs omhoog maar ook 5% meer sales).
iPhones die een statusdingetje WORDEN!?? Zijn iPhones dat niet al sinds 2007 :?
Nee, iPhones zijn al lang geen statusdingetje meer. Ik denk vanaf de iPhone 4 niet meer. Bijna elke kleuter heeft tegenwoordig een iPhone.
Waarom liggen mensen er dan letterlijk voor in de rij en betalen ze er de hoofdprijs voor!?
Niet omdat het een statusding is. Het is populair.
Dus je gaat in je slaapzak voor de deur liggen voor in dagelijks gebruik onmerkbaar klein verschil!?
Hoeveel mensen liggen er in een slaapzak voor de deur bij een Rolls Royce dealer? Niemand? Is een RR zeker geen statusdingetje? Omdat hele volksstammen een iPhone willen en hebben maakt het, net als een Turkse pizza, wel populair maar geen statusdingetje.
Nee, want iedereen loopt er met een :p. Maar straks niet de nieuwste!
En het leuke is nog dat het 3 jaar oude model er op het eerste blik nog hetzelfde uitziet
Dat noemen ze consequent zijn in de onderwerpkeuze. Een visie op het product. Niet elk model hoeft er anders uit te zien.

Daarom is de naamgeving van iPhone X natuurlijk wel heel vreemd geweest tov de iPhone 8.

Kijk eens naar Samsung. Kun je uit de naamgeving herleiden of de Galaxy Prime sneller is dan de J5? Of is een A7 sneller dan een Ativ? En is de S5 Mini nu wel of niet vergelijkbaar met de gewone S5?
Apple is daar ook niet consequent in, zo hebben zij natuurlijk ook de 5c en SE waarvan de naam niets duidelijk maakt over prestaties.

Maar doordat de telefoon er het zelfde uitziet lijkt mij dat je minder de neiging hebt om de nieuwste te willen kopen omdat je niet het gevoel hebt dat het design verouderd is.
Dat klopt inderdaad. Vreemde keuzes. Dat je op een gegeven moment afstapt van die eeuwige homeknop zoals met de iPhone X nu het geval is, snap ik wel. Maar daarnaast dan óók een iPhone uitbrengen die de knop wél heeft (iPhone 8) is op z'n minst opmerkelijk. Denk ook niet dat Steve Jobs dat gewaardeerd zou hebben. Die naamgeving op zich is al opmerkelijk (van '8' naar 'X' en dan wel tegelijk uitbrengen).

Maar goed, ik denk dat je een punt hebt - voor veel mensen is het design nou eenmaal een dingetje. Ik vind functionaliteit nog steeds voorop staan en hoewel de iPhone 7 al weer veel leukere dingen kan dan m'n iPhone 6 die ik heb, heb ik nog steeds totaal de behoefte of noodzaak niet om te gaan upgraden. Zodra de support stopt op de iPhone 6 wil ik wel gaan overwegen om naar een 7 Plus model te gaan. De rest is me simpelweg te duur, maar het ecosysteem bevalt me dusdanig goed dat ik écht niet meer terug naar Android ga.
Dat noemen ze consequent zijn in de onderwerpkeuze. Een visie op het product. Niet elk model hoeft er anders uit te zien.
Klopt, ben geen een Apple-fan maar dat moet ik ze wel geven: why change something that sells and keeps on selling? het is een sterke marktstrategie en het werkt. Op de koop toe, puur uiterlijk, vind ik simpel en strak nog steeds het mooiste maar dat is natuurlijk subjectief en gelukkig heb je die visie ook in andere merken.

[Reactie gewijzigd door EagleEye1290 op 7 december 2017 16:39]

Statusding wordt? Nou dat is het allang. Waarom denk je dat de Iphone X die rare inkeping bovenaan het scherm heeft? Als ie die niet had leek ie op elke andere 2017 smartphone. Nu kun je onmiddelijk zien; “Kijk dat is een iPhone X!”.
Je merkt het vooral als je (gedwongen of vrijwillig) een generatie overslaat. De fabrikanten (vooral Apple en Samsung in dit geval) proberen je aan te praten dat een investering in het nieuwe model zelfs zinvol is als je al over zijn voorganger beschikt.

Weet je die verleiding te weerstaan, dan merk je dat de focus al weer heel snel verplaatst naar de volgende generatie. Dan kom je er pas achter dat je bestaande toestel nog helemaal zo slecht niet is, en je er eigenlijk alles nog wel mee kunt doen.

De innovatie is ook wel aardig dood eigenlijk. Het is meer veranderen om het veranderen geworden dan echte verbetering.
Ja dit tick tock (toch?) Systeem is er nu 9/10 jaar en mensen zijn het geintje wel een beetje zat een iPhone 5s/6 voldoet nog prima voor het Whatsapp/Facebook verkeer.
Precies, ik zie mensen ook niet iedere 2 jaar een iPhone kopen van ¤1150,- wat een iPhone 10 64GB kost.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 6 december 2017 20:02]

'De stijging van het aantal iPhone-gebruikers die hun toestel langer dan twee jaar bezitten wijst erop dat de komende tijd zich meer behoefte ophoopt aan nieuwe iPhones'

Ik vind het interessanter om te weten of deze mensen dan ook upgraden naar een ouder model dan de nieuwste op dat moment.
Ik vind het interessanter om te weten of deze mensen dan ook upgraden naar een ouder model dan de nieuwste op dat moment.
Zou best kunnen. Als je iPhone 5 echt niet meer gaat weet je best dat een iPhone7S niet het nieuwste van het nieuwste is maar het is wel een flinke upgrade en nog enigsins betaalbaar. Je ziet bij auto's ook niet vaak mensen een oude auto oprijden en dan een spiksplinter nieuwe kopen. Meestal blijft men gebruikt kopen.
Ik ben zelf ook van een Iphone 5s overgestapt naar een iphone 7, verschil tussen de iphone 7 en 8 vind ik zo minimaal dat het het prijsverschil niet waard is.

Daarnaast heb ik mijn Iphone 5s nog kunnen verkopen (hij deed het eigenlijk nog prima, meer een luxe upgrade).
Merk dat de 8 toch wel een stuk sneller is en de camera lijkt veel schepere foto’s te schieten. Gaat ook beter op de accu en vele malen betere speakers. Of dat het waard is is voor jezelf een keuze natuurlijk. :)
Ja maar volgend jaar zal er vast een 8S komen en dan upgrade je naar de gewone 8 vanwege de prijs.
De iPhone van vorig jaar is helaas niet zoveel afgeprijsd als de eigenlijke afwaardering. Als je op dag 1 een lijn van 5 jaar uitzet naar ¤0 (total loss) als ze stoppen met updates uitgeven. Dan kom je bij de iPhone 8 op minimaal ¤162/jaar uit voor het 64GB model. Kijkend naar het verleden prijzen ze die volgend jaar bij Apple in de winkel ongeveer ¤100 lager. Bij een iPhone van een jaar later ben je dus duurder uit over de ondersteunde periode.

Ref: https://docs.google.com/s..._d-DL9DA/edit?usp=sharing

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 7 december 2017 11:56]

Nu ben ik wiskundig niet zo sterk :) (understatement of the year) maar wil dat niet gewoon zeggen dat Apple een supporttermijn van 6 jaar ipv 5 wil gaan aanhouden? Juist omdat de processoren dermate krachtig zijn dat ze het technisch gewoon prima vol kunnen houden?

Ik bedoel, als je de SoC van de iPhone X ziet qua specs, kan 'ie prima een volwassen besturingssysteem op zichzelf draaien en is het véél krachtiger dan wat je uberhaupt in een telefoon nodig hebt. (Een beetje hetzelfde als wat de aangekondigde laptops met Snapdragon 835 SoCs gaan doen dus).
Dat zou dan 8 jaar moeten worden, iPhone 8 64GB: ¤809/¤100 ~= 8. Maar dit prijs verhaal is vrij consistent door de jaren heen. Kijk onder die link maar even naar de grafiek "Depr. vs Date" (afwaardering tegenover eerste verkoop datum). Dan zie je puntjes voor iPhone steeds op ruwweg dezelfde hoogte door de jaren heen. Enkel met de iPhone X zitten ze nu in het hoger geprijsde Android segment.

(Overigens kunnen zelfs ratjes, met voldoende chocola aangemoedigd, leren om sommen uit te rekenen. Dus "slecht in wiskunde" is toch vooral een slechte docent/school geweest. Zeg maar, 90 miljard jaar terug kon onze gezamenlijke voorouder dus ook al dingen uitrekenen. ref: TimeTree)

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 7 december 2017 10:47]

Klopt, ik heb geen geweldige wiskunde docent gehad. Daarentegen met vlag en wimpel voor m'n talen geslaagd destijds. Het één schijnt met het ander te maken te hebben, qua aanleg.. en ja, 800/100 snap ik ook nog wel :P maar een telefoon komt nooit op '0' uit in de werkelijkheid, al is het maar vanwege recyclebare grondstoffen.
Waarom denken we niet dat een deel gaat overstappen naar een ander merk?
Waarom denken we niet dat een deel gaat overstappen naar een ander merk?
Tuurlijk stapt een deel over, maar dat is een ander onderwerp ;) Het is overigens net zo goed op overstappers van toepassing.
Overstappen werkt twee kanten op.
Waarschijnlijk is dit wat er gebeurt. Vind het ook een beetje een logge conclusie. Er wordt beweerd dat mensen hebben gewacht met het kopen van de dure nieuwe versie totdat ze wisten of ie het waard was. Ik denk echter dat veel mensen de prijzen te hoog vinden en zoals je zegt een ‘goedkoper’ tweedehands of ouder model kopen als vervanging.
Waarom zou ik overstappen naar een nieuwere iPhone als mn 5s uit 2013 nog steeds als een zonnetje draait op iOS 11.2? Zodra de iOS support vervalt zal ik overstappen op een X maar voorlopig vind ik het alleen maar vet om zo lang met een telefoon te doen al (5 jaar!).
LOL. Dat is dus precies wat het Kantar artikel zegt. "Waarom zou ik een nieuwe kopen? Mijn oude doet het nog!" En dan binnenkort een X kopen. ;)
Dat zegt Kantar helemaal niet. In dat artikel staat nergens dat men gaat overstappen op een nieuwe apple (X) zodra ios ondersteuning op de oude apples vervalt wat alfredjodocus aangeeft als reden om een X te kopen. Daar staat dat consumenten de kat uit de boom kijken om te zien of de X het allemaal kan waarmaken voordat ze overstappen. En daarom is het voor Apple belangrijk dat de X gaat slagen.

[Reactie gewijzigd door Dwarlorf op 7 december 2017 07:43]

Prachtig hè! Heb die van mij eergisteren na vier jaar(!!) intensief gebruik verkocht. Kreeg er nog ¤100 voor ook!
Zo is het ook. Ik ben alleen van de 5S naar een 6 gegaan omdat m’n zwager er een over had met 64Gb geheugen, qua specs had het niet gehoeven. Maar van 16 naar 64Gb is een verademing.
Steeds hogere wordende prijzen in combinatie met een gebrek aan innovatie en een "grenssnelheid" (daar waar extra snelheid niets meer toevoegt) die overschreden is.
Dan sta ik er niet van te kijken dat mensen langer met hun telefoon doen.
Onzin. Mischien is het omdat Iphone's gewoon goede toestellen zijn. Veel rustiger qua interface dan Android en gewoon blijft zoals het is.

Ik ben zelf van verschillende toestellen zoals Xperia's overgestapt op Iphone, en wil eigenlijk niets anders meer.
Wellicht dat het einde van "gratis" toestellen gecombineerd met de stijgende prijzen ook een rol spelen
De iPhone is in principe de goedkoopste telefoon. De ondersteuning loopt 2 jaar, maar de softwareondersteuning loopt soms wel langer dan 5 jaar. Wist je dat de iPhone 5S zelfs nog in softwaresupport valt? Ongekend voor een telefoon, en daarmee is de iPhone 5S eigenlijk de beste aankoop ooit, als je die in het begin hebt gekocht.

Ik heb mijn iPhone 5S, toen de telefoon een jaar oud was, aan een vriend gegeven. Hij doet er nu nog steeds mee, naar volle tevredenheid! Hij heeft niet eens de behoefte om een nieuwere telefoon te kopen! Voor mij was dat echter een wat hogere afschrijving :P

Anyway, in theorie kan een Android ook goedkoop zijn. De support loopt meestal maar 6 maanden, maar omdat je van een telefoon mag verwachten dat hij langer dan 6 maanden meegaat, kun je vaak garantie claimen als er weer eens een security issue is. Dus kun je iedere 7 maanden een nieuwe telefoon krijgen, omdat het vorige model toch niet meer wordt ondersteund, maar dat is oneerlijk in deze vergelijking :)

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 7 december 2017 08:45]

Ben dus niet de enige die een paar versies gaat overslaan.

Oppo is overigens groot in Afrika.
Alleen tweedehandse Samsung en Apple worden er meer verkocht.
Oppo speelt volgens mij wel een slim spel om te focussen op de armere landen, ze hebben dan ook veel "betaalbare" modellen. In Indonesië en de Filipijnen zag ik echt overal reclame van Oppo, terwijl ik het in Singapore en Hong Kong heel incidenteel zag.
In Maleisië richt OPPO zich ook. Zo zijn er billboards van OPPO op de stations.
In India stikte het ook van de Oppo reclame, lijkt inderdaad een bewuste strategie.
Noord Afrika zie je "OPPO" shops.

Ik meen dat ze in Egypte een shirt sponsor van een voetbal club zijn.
Duh, ik ga niet iedere twee jaar opnieuw ¤700+ uitgeven als m'n smartphone het nog perfect doet.
Technisch gezien moet die het zeker 5 jaar kunnen volhouden (technologisch gezien hangt het van de snelheid van nieuwe ontwikkelingen af).
Dan moet de batterij het ook zo lang volhouden of makkelijk te vernieuwen zijn.
Dit was bij de iPhone 5S die ik bezat bijvoorbeeld het geval. Zo heb ik er 4 jaar lang plezier van gehad uiteindelijk.
Ik heb de batterij laten vervangen, dit kostte me ongeveer 30 euro. De batterij was na 4 jaar wel wat uitgeblust, denk dat vooral het spelen van Pokemon Go de batterij behoorlijk te grazen genomen heeft. Nu kom ik weer makkelijk de dag door. Naast de batterij gebied de eerlijkheid mij te zeggen dat ik ook nog in AirPods geïnvesteerd heb. Zo kom je al met al met een kleine 200 euro investeren weer op een gebruikerservaring waar menig actueel toestel een puntje aan kan zuigen!
Ik gok dat een gebrek aan echte innovatie ook een reden is. De telefoon is gewoon erg volwassen geworden. Zelf bezitter van een 6S. Geen behoefte / noodzaak om te upgraden - hij doet nog precies alles wat in ervan verwacht.

Daarvoor een iPhone 5 gehad - die heeft het 4 jaar volgehouden. Pas toen hij letterlijk uit elkaar viel heb ik deze gehaald. :)

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 6 december 2017 18:55]

Precies! Mijn vriendin heeft met een black friday deal haar 5C vervangen voor een 7, en dan nog niet eens om dat de telefoon traag werd, maar puur omdat haar opslag van 8GB steeds (bijna) vol zat en daar steeds een melding van geeft. Ding draaide nog prima op iOS9

Ze heeft er wel van geleerd en heeft nu een 128gb model :X 8)7
Ja een OLED 4k 60fps scherm is leuk voor de huiskamer tv maar op mijn telefoon is dat niet nodig. Al helemaal niet voor duizend euro.
Niet alleen dat, jongeren krijgen geen telefoon meer bij hun abonnement, want het woord gezien als een lening, en je moet een vaste inkomen hebben om er een te krijgen, en de meeste jonge tieners hebben dat niet.
Ja een OLED 4k 60fps scherm is leuk voor de huiskamer tv maar op mijn telefoon is dat niet nodig. Al helemaal niet voor duizend euro.
En met een TV doe je met gemak 8 a 10 jaar, en niet met een smartphone, en dan is het niet zo erg als hij duur is omdat je er lang mee doe.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 december 2017 13:59]

Ben zelf van een Lumia 950XL teruggegaan naar een Nexus 5. Inmiddels 4 jaar oud maar dat ding loopt als een zonnetje. Verbeteringen zijn tegenwoordig ook maar minimaal dus waarom zou je elk jaar weer de hoofdprijs betalen voor iets waarvan de verbeteringen waarschijnlijk niet eens gaat merken? Het enige waarvoor ik een nieuwe smartphone zou halen is de verbeterde camera (die van de Nexus is niet bepaald goed) maar als ik weet dat ik waarschijnlijk kiekjes ga schieten ergens switch ik wel tijdelijk naar de Lumia.
Ik ben zelf na 3 jaar overgestapt van een Nexus 5 (scherm al 2,5 jaar gebarsten O-) ) op een 1+ 3T en dacht dat mijn Nexus 5 nog wel ok liep, maar de 3T is toch nog echt wel een stukje sneller en soepeler. Nu was de batterij van de Nexus 5 ook echt een drama, moest hem halverwege de dag weer opladen 8)7

Maar denk inderdaad ook dat de meeste duurdere modellen die nu 2 jaar oud zijn nog prima voldoen voor appen/facebooken/surfen.

[Reactie gewijzigd door cardboardgenie op 6 december 2017 19:21]

Heb zelf een Nexus 5 als backup telefoon en laatst nog een hele tijd gebruikt toen ik mijn Nexus 6P had terug gestuurd voor een reparatie. De Nexus 5 is echt nog heel goed bruikbaar voor whatsapp, browsing etc. Had er Lineage OS 14.1 op gezet en hij liep als een trein, was echt verbaasd over hoe goed het toestel nog mee kwam. Nu heb ik een Pixel 2 en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de prestatie verbeteringen niet zo heel erg spannend vind. Uiteraard is de camera, scherm en batterij wel een stuk beter, maar ik denk dat we qua rekenkracht in mobieltjes nu wel genoeg hebben voor de normale taken.
Naast dat ze steeds minder vernieuwen worden ze ook steeds wat duurder. Voorheen wilde ik ook nog wel eens jaarlijks een nieuwe telefoon halen, maar dat doe ik ook niet meer.

De nieuwigheid is er zo langzamerhand wel wat vanaf inderdaad. Doordat ze aan de buitenkant amper veranderen zitten de grootste veranderingen aan de binnenkant, maar wat merk je hier van als gewone gebruiker? Ze zijn snel genoeg voor wat je ermee doet. Zo ervaar ik het zelf tenminste en mensen in mijn omgeving ook. Zolang het besturingssysteem nog geüpdate wordt en alle apps goed blijven werken en de telefoon niet te stroperig wordt, zal ik geen nieuw toestel weer halen. Of er moet iets revolutionairs uitkomen natuurlijk, maar ik vraag me af of dat nog wel mogelijk is :-)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*