Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VodafoneZiggo: lagere omzet op mobiele markt komt deels door roamingregels

VodafoneZiggo heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers een dalende omzet op de mobiele markt laten zien. Dat wijt de provider voor een deel aan het wegvallen van inkomsten door roaming. Het aantal huishoudens met een gecombineerd abonnement neemt toe.

De provider meldt dat de omzet uit mobiele abonnementen voor consumenten in het derde kwartaal daalde met 29 miljoen euro, waarvan 12 miljoen te wijten zou zijn aan de nieuwe roamingregels;  een verdere 8 miljoen zou het gevolg zijn van een hoger aantal geleverde sim-only-abonnementen. Op de zakelijke markt was er sprake van een omzetdaling van 31 miljoen euro, waarvan 8 miljoen door de roamingregels en 4 miljoen doordat er minder bundels werden overschreden. De omzetdalingen voor zakelijke en consumentenabonnementen komen neer op 17,4 en 11,6 procent respectievelijk.

De kwartaalcijfers tonen een verdere daling op het gebied van tv-abonnementen. In totaal verloor de joint-venture 15.400 tv-klanten, maar wist er voor internet en telefonie respectievelijk 20.100 en 4900 klanten bij te krijgen, waardoor er uiteindelijk een toename in het totale aantal vaste klanten te zien is.

VodafoneZiggo zegt dat inmiddels 780.000 van de 3,9 miljoen huishoudens met een vaste aansluiting een gecombineerd abonnement hebben. Daarbij gebruiken ze 1,2 miljoen simkaarten. Bij de presentatie van de cijfers van het tweede kwartaal waren er nog 630.000 huishoudens met een gecombineerd abonnement. Klanten die deze abonnementen afnemen, krijgen naast het standaardpakket een verdubbeling van de mobiele data, een extra tv-pakket en een internetbeveiligingspakket.

De totale omzet van het fusiebedrijf kwam neer op 999 miljoen euro; dat is een daling van 5 procent. De operationele winst bedroeg 84 miljoen euro, een daling van 20 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

02-11-2017 • 11:16

127 Linkedin Google+

Submitter: RDKN-Steven

Reacties (127)

Wijzig sortering
Het zal vast deels door roamingregels komen, maar niet volledig. Volgens mij boeren de andere drie telecomproviders wel gewoon prima.

Nee, tegenvallende cijfers bij Vodafone (of oke, de mobiele afdeling van VodafoneZiggo) liggen ergens anders aan. Dit artikel geeft een hoop duiding: http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/vodafone-is-de-weg-kwijt
Het zal vast deels door roamingregels komen, maar niet volledig. Volgens mij boeren de andere drie telecomproviders wel gewoon prima.
Blijkbaar heeft KPN er toch ook last van: Nieuwe Europese roamingregels drukken resultaten KPN
Stel, je hebt een groot bedrijf, en je cijfers vallen tegen. Hoe vertel je dat aan je aandeelhouders? Juist: je doet alsof je er niks aan kan doen.

KPN levert, overigens net als Vodafone, al 'onbeperkt roamen in de EU' abonnementen sinds 2016.
nieuws: KPN schaft roamingkosten af voor nieuwe mobiele Zorgeloos-abonnementen
nieuws: Vodafone schaft roamingkosten af voor klanten met Red- en Black-abonn...
In het afgelopen jaar zullen de consumenten die veel gebruik maken hiervan, vast overgestapt zijn naar dergelijke abonnementen (er zal een gedeelte vast hebben gezeten in z'n 2 jaarlijkse termijn, maar dat zal vast niet het merendeel zijn). Roaming bracht de afgelopen 3 kwartalen dus al minder op.
Grote verschil is dat vodafone veel eigen netwerken in andere landen heeft. Broekzak vestzak dus als je om roamen in die landen gaat.
KPN moet gewoon betalen en dat blijft niet binnen kpn zoals dat bij vodafone wel deels het geval is.
Precies. En tot vorig jaar mocht je als consument de broekzak / vestzak transacties binnen Vodafone zelf betalen tegen belachelijke tarieven.

Nu niet meer, en nu loopt Vodafone dus omzet mis. Dat klopt als een bus.
Dat het een omzet was uit praktijken die neigen naar pure oplichting, en eigenlijk als bonus moesten worden gezien vertellen ze er niet bij.

Ik ben wel benieuwd wat de daadwerkelijke operationele kosten zijn voor providers mbt roaming (het zal best wat administratieve processen vergen die overhead kosten) en of de providers nou echt extra kosten hebben die niet (meer) gedekt worden door roaming inkomsten, of dat die kosten te verwaarlozen zijn.
KPN heeft ook dochters in het buitenland dus dat is niet waar.
KPN heeft ook dochters in het buitenland dus dat is niet waar.
Die hadden ze in het verleden wel maar tegenwoordig niet meer. E-Plus (Duitsland) is in 2013 verkocht en BASE (BelgiŽ) in 2015. Momenteel heeft KPN in ieder geval geen buitenlandse dochters met eigen mobiele netwerken meer.
Symio is het Europese merk van KPN.
Ja welke dan? e-plus en base zijn niet meer van kpn die hebben ze verkocht aan telefonica en telenet
Vodafone zit echt overal, van Singapore tot KroatiŽ. Een van de grootste telecom bedrijven ter wereld.
Voor beiden geld: als ze gewoon 's hun zaken op orde hadden, waren het knetter gezonde bedrijven.
Alleen al zo'n KPN winkel. Kwam er een keer voor een nieuwe SIM. Je wordt dan geholpen door 4 verschillende medewerkers, de 1 nog incapabele en nuttelozer dan de ander, om ze dan vervolgens te moeten vertellen dat ze op die enorm grote "Sim afsluiten" knop moeten klikken om m'n vorige sim af te sluiten en de nieuwe te kunnen invoeren. Ik was al met al bijna 3 uur in die winkel, frustratie niveau op 150%.

Het is zomaar 1 van de vele anekdotes die ik door de jaren heen kan vertellen over zowel KPN als Vodafone. Het is allemaal zo enorm inefficiŽnt. Ze vragen hogere prijzen dan bijna waar dan ook in Europa, met in wezen het makkelijkst te leggen Netwerk (kleine afstanden, goede infrastructuur). Als je daarbij optelt dat KPN nog 101 andere inkomstenbronnen hebben waar ze ook totaal niet goed mee omspringen gezien hun enorm sterke markt positie, dan hoef je geen geleerde te zijn om te zien waar het aan ligt.

Vodafone probeert zich te redden door met Ziggo samen te werken, maar ik vind dat hele project maar wazig en onduidelijk. En dan nog is het onder aan de streep eigenlijk duurder dan het alternatief. Ik snap die prijzen bij Vodafone sowieso niet. En ben daar destijds op een nare manier weg gegaan, dus tja, weinig motivatie om dan nog 's terug te stappen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 2 november 2017 17:40]

In Nederland lijkt het mij inderdaad ook makkelijker om een goed dekkend telefoonnetwerk te maken, maar hier hebben voor zover ik weet als enige land in de EU frequentieveilingen die vaak tot een paar miljard euro oplopen.
Als belastingbetaler, burger van Nederland en dus medeeigenaar van die frequentieruimte vind ik het een heel goed idee om de bedrijven die de frequentieruimte willen gebruiken daarvoor te laten betalen. Op die manier betaald de eindgebruiker van die ruimte voor het gebruik en niet elke belastingbetaler.
Begrijp dan wel dat die bedrijven die de frequenties gebruiken om services te leveren aan de belastingbetalers, de burgers van Nederland, dat door doen berekenen naar de klant. Het is niet zo dat ze toch geld zat hebben en zo even 'n paar honderd miljoen tot miljard ophoesten zonder dat de klanten daaraan meebetalen. Je kan haast beter zeggen dat door deze constructie de burger meer belasting betaalt omdat de providers de frequentieruimte huren voor een aantal jaar en die kosten doorbereken aan de klanten. Zo verschijnt er toch weer extra geld in het laatje van de overheid zonder dat de burger het direct aan de overheid betaalt.
Uiteraard berekenen ze dat door aan de klant. Dat is ook correct zo want de mensen die geen klant zijn, die betalen niet mee. Ik ben meer voor dit soort specifieke belastingen dan voor algemene belastingen als BTW en inkomstenbelastingen, dit laat je als burger vrij om de keuze te maken, wel of niet meebetalen.
Je weet dat dit gewoon een verkapte manier is van de overheid om ons alsnog te laten betalen he?
Of denk je soms dat providers deze kosten voor lief nemen. Ik zou het wel weten: deze worden gewoon doorgerekend aan de klant.

Over Vodafone weet ik niet wat ik moet zeggen, ze lijken alleen maar dure abbonementen te hebben en als student is er Łberhaupt niks te halen met die belachelijk hoge prijzen voor bundels waar helemaal niks inzit.
Op die manier betaalt de eindgebruiker van die ruimte voor het gebruik en niet elke belastingbetaler.
Dat is natuurlijk onzin: frequentieruimte is gratis. Dat kost de overheid (die het veilt) niks. Nu is 't dus alleen maar geld uit de zakken van de consument (want de telco's berekenen het door in hun abonnementen) wat vervolgens de zak van de overheid ingesluisd wordt. Een extra belasting op mobiele telefonie eigenlijk.
Natuurlijk is die ruimte niet gratis. Het is een schaars goed, niet iedereen kan het tegelijk gebruiken. Het moet dus verdeeld worden. Om dat soort dingen te regelen hebben we de overheid. Die organiseert een veilng zodat de gebruikers betalen en de overheid zelf minder belasting bij haar burgers hoeft op te halen :). Uiteraard betalen de klanten van de telco's indirect de rekening, maar alleen de klanten van de telco's.
Natuurlijk is die ruimte niet gratis.
Jawel. De overheid betaalt niks voor het bestaan van ruimte; dat is gewoon iets wat bestaat. Net als buitenlucht: dat is er gewoon, we moeten dat niet laten bestaan en dus kost 't letterlijk niks.

Nou goed, er is wat administratiewerk bij dus 100% gratis is 't niet, maar dat kost geen miljarden euro's.
maar alleen de klanten van de telco's.
Dat is iedereen zo ongeveer.
Dat die ruimte bestaat, betekent niet dat je die zomaar kunt gebruiken. Ik zou ook wel graag een mooi stuk strand van een paar kilometer voor mij alleen willen hebben. En vind het een heel goed idee om op 1800 MHz de 4e symphony van Mahler uit te zenden. Dat mag allemaal, om voor de hand liggende redenen, niet. We hebben dus een centrale instantie nodig om dat te regelen. Want anders zouden we in Nederland maar 1 mobiel netwerk hebben, KPN die als eerste de frequentieruimte in bezit nam, met een fantastisch bereik (want volledige frequentieruimte) en enorme woekerprijzen, want geen concurrentie mogelijk.
Ooit s afgewezen bij een KPNwinkel sollicitatie omdat ik te hoog scoorde op empathie.

Jaja je zou maar bevlogen zijn met je klanten. Liever een harde salestijger :+
Ik denk eerder dat een van de uitzendbureaus het met jou niet zag zitten, dan dat je te empathisch bent. :9
Jij werkt voor KPN he, dat bewijst m'n punt ;(
Precies. Hier van Ziggo overgestapt naar NLE, betaal de helft en ben van 50 naar 100 mbit gegaan. Ook een sim only bij Ben.nl voor een paar euro. Ik betaal op die manier gewoon minder dan de helft t.o.v Ziggo Vodafone.
Het is allemaal zo enorm inefficiŽnt. Ze vragen hogere prijzen dan bijna waar dan ook in Europa, met in wezen het makkelijkst te leggen Netwerk (kleine afstanden, goede infrastructuur).
Proef ik hier iemand die de concurrentie wilt aangaan met Vodafone en KPN en er straks achter komt dat ie zich enorm vergist in de zogenaamde eenvoud?!

Die kleine afstanden hebben namelijk wel enorm veel voeten in de aarde, er is bijna geen enkel land waar het zo goed als onmogelijk is om binnen zeer korte tijd een mast opgetuigd en al op een stuk grond te krijgen als in Nederland. Net zo min als er bijna geen enkel ander land te vinden is waar je tegen enorm hoge prijzen een stukje uit een frequentie spectrum bemachtigt met diverse minimum en maximum eisen (zoals bijv. binnen x-periode minimaal een y-dekking behalen). Nog niet gesproken over de flinke papierwinkel waarmee je te kampen hebt als het gaat om vergunningen, leges, verzekeringen, belastingen etc. etc. etc.
Als je daarbij optelt dat KPN nog 101 andere inkomstenbronnen hebben waar ze ook totaal niet goed mee omspringen gezien hun enorm sterke markt positie, dan hoef je geen geleerde te zijn om te zien waar het aan ligt.
In tegendeel, juist doordat ze het zo goed doen hebben ze een enorm sterke markt positie. En houden ze dit vast.
Ze hebben al jaar en dag die markt positie. Die hebben ze ooit wel verdient, maar is voor een groot deel ook gecreŽerd voor ze (overheid).
Ik snap ook wel dat het iets genuanceerder ligt als mijn anekdotes, ik heb ook zakelijke relaties met kpn gehad in 't verleden, ook met internationale deals, maar je gaat me niet wijsmaken dat kpn een efficiŽnte en goede organisatie is. Die teert echt vooral op die machtspositie die ze verkregen hebben. En natuurlijk ook door slim handelen, zoals oa reggefiber overnemen, netwerken aanleggen in 't buitenland ed, om die positie te behouden. Maar naar ons, de klant toe, is het hopeloos natuurlijk.

Niet uniek want ik werk zelf ook regelmatig in organisaties die ooit groot geworden zijn met iets goeds, en nu puur teren op die prestaties, maar er jaar en dag al een zooitje van maken.

En die regelgevingen, kom op man. Kijk eens hoeveel werknemers ze hebben. Die regels zijn bekend en een paar juristen zoeken t uit. Het is toch niet 1 man die dat hoeft te doen.
En kijk dan nog 's naar die 50%+ die erbij hangt en werkelijk 0 skills hebben. En dan ben ik nog mild.
Dat is de inefficiency waar ik t over heb. Niet zozeer of ze succesvol zijn of niet.

Van Vodafone weet ik dan wat minder behalve dat ik er jaren klant was en blij ben dat ik er weg ben.

Ik zit nu in de energie wereld en dat is vergelijkbare complexiteit. En dat wordt dan ook geregeld door organisatie van +-20 man. En kijk dan nog 's naar kpn en beweer dan nog 's dat ze het zo zwaar hebben en we medelijden met ze moeten hebben, want het is zo ingewikkeld.

De meeste bedrijven die groeien tot zo'n omvang zijn lastig te managen en efficiŽnt te houden. Ik zeg nergens dat het eenvoudig is. Maar zoals KPN omgaat met z'n klanten is gewoon niet zoals het hoort en ook niet efficiŽnt.

En uiteraard spreek ik hier vanuit het perspectief van de klant en niet om te bepalen of KPN goede zakelijke beslissingen neemt die geld in het laatje brengt. Dat zal me een worst zijn eerlijk gezegd als ze mij die service niet kunnen bieden. Sterker nog, het zijn juist die beslissingen die vooral in het belang van KPN zijn, niet de klant. Half Nederland is in ieder geval niet geholpen met de overname van Reggefiber bijv. Het had meer concurrentie opgeleverd, maar ipv daarvan blijft KPN in z'n machtspositie zitten. En dat geld natuurlijk net zo goed voor bedrijven als Ziggo.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 3 november 2017 01:11]

KPN had op zowel mobiel en vast een positieve omzet. Vodafone op mobiel en ziggo waren de grote verliezers en T-mobile had ook een positieve omzetgroei

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 2 november 2017 14:15]

Het feit dat je 5 euro meer gaat betalen voor hetzelfde abonnement, omdat je geen ziggo klant bent, terwijl je hetzelfde abonnement eerder voor minder kon krijgen, helpt ook niet echt mee. Je betaald meer voor minder. En daarnaast de regels van de BKR-registratie zitten mensen ook niet echt om te springen
Die laatste regels hebben ze natuurlijk allemaal last van. Ik heb toevallig deze week bij t-mobile verlengd (na een jaarabo, daarvoor Vodafone) en moest ook gewoon de "BKR check" door. Wat een grap is dat zeg, je roept wat leuks over je inkomen en hypotheek (standaard waarde heb ik niet eens veranderd, kwam goed genoeg in de buurt 8)7 ) en ze vinden het allemaal best.

Ik heb thuis Ziggo dus logischerwijs kijk je ook even bij Vodafone of de combinatie het overwegen waard is. Het enige dat ik daaruit kon concluderen was dat ze zůnder die combinatie ronduit oninteressant zijn. Veel te weinig data voor veel te veel geld. Daarbij had ik voorheen (toen ik nog Vodafone had) ook al niet de beste dekking, zeker in het Duitsland was het ronduit prut terwijl m'n vriendin met praktisch dezelfde telefoon (iP6+ vs. iP6) en T-mobile prima alles kon. Mijn vader was wat huiswerk aan het doen voor moeders (want die snapt er zelf niks van) en omdat ook zij Ziggo hebben was de combinatie met Vodafone te overwegen want: in de reclame dus je kijkt ernaar. Voor haar wensen was T-mobile zonder die combinatie al goedkoper, maar simpel.nl nog veel goedkoper. Als je geen Ziggo hebt is het helemaal een hilarisch verschil; eigenlijk iedereen die thuis geen Ziggo heeft overweegt Vodafone niet meer. Vind je het heel raar dat je klantenbestand krimpt.
Met die korting van Ziggo zijn ze alsnog een stuk duurder. Dus ik als Ziggo klant kijk er even snel naar en zoek dan gewoon verder naar een goedkoper en beter alternatief bij T-Mobile, Tele2 en soms zelfs KPN (die zichzelf erg premium vind).
Ik heb het zo niet meer helder op mijn netvlies staan, maar volgens mij waren er een paar scenario's waar Vodafone gematigd voordeliger was. Maar goed, ik shop niet bij T-M/KPN/VF voor gematigd goedkopere abonnementen, ik wil een goed netwerk en goede service. Goedkoop kan bij andere partijen en dan kun je op sommige vlakken concessies maken die ik kies te vermijden. Vodafone vraagt nu inderdaad premium prijzen voor een matig netwerk en juist de premium vijver stinkt daar niet in. Natuurlijk verlies je dan klanten.
Het zal ze ook een rotzorg wezen wat jij invult. Het is voor de provider een moetje.

Kan wel voor andere financiŽle diensten vervelend voor je uitpakken als het fout gaat en jij hebt "gelogen" over je financiŽle situatie.
Die vijf euro "korting" is inderdaad een vervelend dingetje.

De aanschaf van een abonnement inclusief telefoon is volgens de wet een lening op afbetaling en dient BKR-getoetst te worden. Dat is niet iets wat de providers hebben verzonnen. Daarnaast zijn er zwaardere wettelijke eisen gekomen voor het verlenen van leningen. Zoals rood kunnen staan, zelfs als je het nooit doet, is technisch gezien een lening en die dient der halve geregistreerd te worden. Een telefoonabonnement met toestel is een lening. Maar een registratie is nog geen aantekening. Wanneer je herhaaldelijk niet betaalt dan krijg je pas een aantekening. En die kan wel vervelende gevolgen hebben. Het is allemaal bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen verantwoorde keuzes maken en minder snel en minder diep in de schulden komen. Zelfregulering van de markt heeft wat dat betreft een beetje gefaald en dus heeft de door ons gekozen volksvertegenwoordiging dit voortaan bij wet geregeld.
Ik zit een aantal dagen per maand in Belgie en bel daar veel naartoe.

Voorheen had ik een onbeperkt bellen Red abbonement (40 euro), 150min bellen naar buitenland (10 euro) en een kleine databundel elke keer als ik de grens over ging (2 euro*5) en ging regelmatig over de databundel buitenland en bellen naar buitenland heen met rekeningen van 60-100 euro.

Nu heb ik een bundel (zakelijk) Red Pro Select (die de gunstige roamingregels afgelopen december al had opgenomen), betaal +- 38 euro, ga nooit meer over mn bundel heen en kan vrolijk spotify luisterend de grens over.

Aan mij zijn ze een melkkoe kwijtgeraakt door de nieuwe regels.
Yup, dat kost ze inderdaad geld. Maar dat zal voor iedere provider gelden. Vodafone heeft als voordeel dat het waarschijnlijk goede afspraken over prijzen heeft kunnen maken met de andere landen waarin Vodafone actief was, dus hoewel het ze inderdaad minder oplevert, betalen ze ook niet de hoofdprijs voor roaming data.

Een groter probleem heeft Vodafone met de Nederlandse markt. Bij providers als Simpel heb je al abonnementen voor §7,50 waar je onbeperkt mee mag bellen en de 25 euro deal van Tele2 voor onbeperkt bellen en onbeperkt data maakt eigenlijk de helft van Vodafones aanbod overbodig.
Het artikel wat ik hierboven linkte geeft nog meer duiding: het netwerk van Vodafone doet niet meer mee met de top (dat is van T-Mobile, gevolgd door KPN) en het scoor het laagste met speedtests.

Zo langzamerhand groeit Vodafone toe naar het duurste netwerk voor de laagste kwaliteit. Dat maak je niet goed met dure reclamecampagnes en dan resulteert dat in een winstdaling van 20%. Tja...
Ik begreep wel dat men in Nederland meer in het buitenland roamt dan andersom, waardoor het voor een provider daar aannemelijk is om "maatregelen" te nemen om de datarate te minimaliseren, omdat ze het niet terugverdienen. Ik weet niet hoe waar het is, maar het klinkt aannemelijk. Ik merk zelf ook dat als ik (met Telfort) in het buitenland ben ik zelden 4G heb, en de verbinding soms te lang weg is voor het gebruik van Soundcloud en/of navigatie.

Met Lebara was de APN niet goed ingesteld voor het buitenland, en kon ik het alleen gebruiken als ik de juiste instellingen googlede met een andere telefoon en die instelde. Ik hoorde ook van een kennis in Duitsland dat de overschakeling van 2G naar 3G niet altijd automatisch gebeurt en het togglen van vliegtuigmodus vereist. Misschien gebeuren deze dingen per ongeluk, maar het lijkt er in elk geval op dat er bijzonder weinig energie in wordt gestoken deze euvels op te lossen, waarschijnlijk omdat geen enkele provider er echt belang bij heeft.
Volgens mij moet jij heel snel eens naar T-Mobile kijken.

Ik heb het T-Mobile Go Next abo:
5GB en onbeperkt bellen + 120min van NL naar buitenland bellen (= dus niet roaming en meestal duur) voor §14,99/mnd. Het is een abo van §19/mnd maar door een T-Mobile Samen groepje te vormen met 2 anderen krijg je §5 korting per maand. Verder hoef je niks met de mensen in dat groepje te doen.

Dan zou jij dus §23 per maand kunnen sparen voor andere dingen :)

Ik heb trouwens ook ooit zo'n Red abo gehad, de voorloper van die van jou (kon ook naar buitenland bellen) voor §90, ging later naar §70. Nooit meer. Heel veel foute facturen gehad en problemen met hun verschrikkelijke klantenservice.

Tele2 leek met §21/mnd voordelig, maar is de duurste van NL wanneer je naar het buitenland belt. Hun app en website werken verschrikkelijk, belstatus werkt alleen voor data, niet voor alles buiten de bundel en de factuur (waar je wel kan zien waarom je buiten de bundel bent gegaan) kwam soms 2 weken na de incasso! Bij T-Mobile is dat echt veel beter geregeld. Belstatus laat Šlles(!) direct zien en de site en app werken gewoon, tonen alles en nog redelijk intuitief ook. Bij Tele2 had ik nu al 3x aan de lijn met de klantenservice gehangen. Bij T-mobile was dat 10 jaar geleden ook kut hoor. Maar man wat een verbetering.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 2 november 2017 12:16]

Ik ga juist door weg te gaan van T zeker 50% besparen en raad eens?
Hetzelfde pakket ;-)
Zelfde pakket? Dus wat ik hierboven noem heb jij voor §7.50 elders? Daar ben ik wel heel benieuwd naar dan :)
Ik betaalde voor T rond de 40 euro per maand voor 20GB per maand, onbeperkt bellen en smsen.. voor rond de 26 euro per maand krijg ik dat bij Vodafone.
Aha ok totaal ander pakket dus. Bij T-Mobile kost wat jij wil nu §30/mnd voor 2 jr, iets meer voor 1 jr.
Mijn pakket krijg je bij Vodafone in elk geval niet goedkoper maar ik wil ook nooi meer terug.

Maar jouw prijs/abo staat in elk geval niet op de Vodafone site (20GB is gewoon §36 voor 2jr. T-Mobile is dus goedkoper). Je had vast een tijdelijke aanbieding. Bij T-Mobile is het gewoon de normale prijs.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 2 november 2017 17:00]

Jij had vf black. Ook naar gekeken, maar te duur. 150min naar buitenland is te weinig en bij vf wordt de bundel data verdubbeld door Ziggo. Met 10gb data kost Tmobile 35 euro, dat scheelt nauwelijks meer. Met vf heb ik 15gb. Het is me wat waard om zo veel mogelijk onbeperkt te hebbem zodat ik niet hoef na te denken.

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 3 november 2017 00:02]

Ik vraag me oprecht af in hoeverre dit artikel op feiten berust is. Als ik al naar die speedtest test kijk,
Voor het netwerkprobleem laten ze een test uit 2015 zien die met 3 verschillende toestellen uitgevoerd zijn... Een iPhone 6(?), een Samsung galaxy s6(?) & een voor mij onbekend toestel waar Vodafone op getest wordt.
Er zal vast een kern van waarheid inzitten, maar de voorbeelden die Mobile Cowboys aanduiden zou je bij iedere provider kunnen verzamelen. Is dat een algemeen beeld van een klantenservice te noemen? Niet echt lijkt me.
Voor het speedtest verhaal kan je het beste dit lezen: nieuws: Speedtest Ookla: T-Mobile haalt hoogste 4g-snelheid van Nederland
Wat betreft klantenservice geef ik je gelijk. Maar een 20% winstdaling en al meer dan een jaar lang een leeglopend klantenbestand? Dat komt toch echt ergens vandaan.

Het gaat trouwens om een Galaxy Note 4 denk ik, en ik vermoed dat het een van Vodafones eigen 'Smart' toestellen is.
Dat zou goed kunnen kwa toestellen, maar dat laat ook meteen het verschil in test zien.
Note 4; toestel van +-§750 op release, Vodafone Smart toestel van +-§250 tot §300 euro op release?

De winstdaling is heftig. Hopelijk trekt VF dat recht.

Edit; Het lijkt erop dat dit een Vodafone Smart Speed 6 is, een toestel dat op release minder dan §150 kostte.

[Reactie gewijzigd door Dazzler2120 op 2 november 2017 13:08]

Ze zullen ongetwijfeld beide een recent Qualcomm modem ondersteunen die het maximale uit het netwerk trekt.
Maar lees die Ookla test eens, een grotere testgroep dan zij ga je niet krijgen. Vodafone staat daar zeer stabiel onderaan.
Zakelijk kan ik dit in ieder geval bevestigen! Dingen die je vraagt worden gewoon niet uitgevoerd, ook nadat je het gewoon glashard bevestigd hebt gekregen op papier. ( denk aan specifieke portal toegang, het loggen per gebruiker terwijl een groepsbundel gebruikt wordt etc ) Verder hebben we als zakelijke klant al 5 a 6 accountmanagers gehad in 2016-2017, de ene heeft een burn-out, de andere is depressief geworden en weer een andere heeft gewoon gezegd "donder maar lekker op, ik kap ermee." Ik snap het ook heel goed, ze kunnen allemaal alleen maar toezeggen en op hogere hand wordt er niks mee gedaan, maar je wordt er wel op aan gekeken. En dan krijg je ook nog eens een bak ellende van de vorige accountmanager.

In maart 2018 moeten we een nieuw contract rond hebben, en we gaan waarschijnlijk weg bij Vodafone. We zijn alleen zolang daar gebleven omdat we anders ~1500 simkaarten moeten gaan vervangen, alleen in Nederland al. :(
Ik kan je vertellen dat het bij KPN niet veel beter is geregeld. Accountmanager die zich niet verantwoordelijk voelt, foute rekeningen, niet kloppende administratie, een helpdesk die vooral lijkt te bestaan uit mensen die doorverbinden. Bedoeling is dat we hier juist overgaan naar Vodafone, ben benieuwd.
Ik heb ze zakelijk allebei gehad. Eerst KPN, nu Vodafone. Het verschil is dag en nacht.
Bij Vodafone krijg ik veel meer gedaan, en ik hoef daarbij niet eerst 20 afdelingen en formulieren te passeren. Daarnaast merk ik dat VF veel eerlijker/transparanter is in de communicatie. Ze snappen heel goed dat een klantrelatie gebaseerd is op vertrouwen.

Heb me laten vertellen dat de fusie stroef verloopt, omdat Ziggo juist weer zo'n bedrijf is dat gevangen zit in procedures, en het vermogen mist om snel te handelen.
Vodafone veel gedaan krijgen?
Ik heb het mobiele nummer van mijn vader over genomen, daar zijn we 10 maanden!!! mee bezig geweest om dat voor elkaar te krijgen
Alle documenten netjes opgestuurd en IEDERE keer waren ze weer its kwijt of hadden ze zogenaamd niet ontvangen terwijl ALLES via de post en mail gestuurd was.
Nooit meer Vodafone!
Tjah dit is niets vergeleken met KPN, die zijn nog 50x zo erg.
Wat een anekdotisch artikel. Elke provider heeft verhalen met ontevreden klanten en opa’s van 90. Ook dat het netwerk onderaan bungelt is niet waar, er is namelijk nogal wat af te dingen op die testen van P3 (ofzoiets). Daarnaast zijn de netwerken van Nederland gemiddeld gewoon erg goed.

Wat betreft personeelsmoraal, op het hoofdkantoor wordt de sfeer inderdaad niet beter door fusies etc. Maar klanten hebben geen contact met het hoofdkantoor, alleen met winkelpersoneel.
Wat is er dan af te dingen op de testen van P3? En wat is er af te dingen op die van Ookla?
Het klopt dat alle netwerken in Nederland erg goed zijn. Maar binnen die kleine verschillen is Vodafone zeker niet de koploper, terwijl ze dat qua prijzen wel bijna zijn. Al helemaal als je geen Ziggo hebt.
P3 test vooral in de randstad en op dikke wegen, dat geeft nogal een vertekend beeld. Ook worden er geen metingen binnenshuis gedaan.

Verder internetsnelheid. Tja of mijn nummer van 10mb nou in 0,25 of 0,75 seconden wordt geladen. Hoge snelheid wordt pas interessant als je lange tijd maximaal wilt downloaden.
Dat valt mee, P3 test wel degelijk meer afgelegen. Inderdaad geen testen binnenshuis, maargoed, weegt jouw n=1 ervaring daar dan tegenop?

Als je geen behoefte hebt aan snel internet, waarom stap je dan Łberhaupt niet over op meer budgetproviders?
Leuk artikel maar niet helemaal mee eens. Voor mij is over het algemeen de 4G verbinding van Vodafone snel en stabiel (vooral in de trein hoor ik dan vrienden met KPN klagen over geen bereik).
Hier iemand waar ik mee reis in de trein op Vodafone meestal of 1 bolletje 4g of 3 of 2g.
Ik ben bv al overgestapt van vodafone naar tmobile, was goedkoper om over te stappen dan te blijven en achteraf is me 4g overal waar ik kom sneller dan vodafone ooit was. Daarnaast van ziggo internet 52 euro per maand overgestapt naar tmobile thuis. Dubbele snelheid voor bijna half de prijs (30 euro). 6 maanden geleden overgestapt en sindsdien heeft het internet er maar 1x uitgelegen, dit was bij ziggo veel vaker.
Precies dit. Heb ook het gevoel dat vodafone niet goed weet wat ze aan het doen zijn. Het lijkt wel als of ze niet weten wat de klant wil. Ik zeg vodafone kijk eens bij de roze buuren.
Dat is niet zo best, ik ben wel benieuwd wat die joint venture gaat opleveren in het toekomst.

Ziggo heeft een sterk positie met Internet, veel mensen hebben als enige andere keus xDSL met een sub 40Mbps snelheid, maar KPN werkt nog steeds om de huidige DSL netwerk te verbeteren, en zowel T-Mobile als Tele2 dreigen met goedkopere mobiele prijzen in de consumenten markt.

Ik als consument zie geen reden om voor Ziggo/Vodafone te kiezen, ik had vroeger wel Ziggo, maar Liberty Global heeft in mijn ogen Ziggo kapot gemaakt. En het beste wat Vodafone kan aanbieden is 40GB met de duurste abonnement.
Nee het komt niet daardoor. Slecht netwerk, slechte klantenervaring, slechte abonnementsvormen. Hierdoor komt het. En het komt ook niet goed als ze de schuld bij anderen blijven neer leggen.
Dus omdat 1 persoon slechte ervaring heb gehad komt dus de daling ?, ik zit al 10 jaar bij Vodafone nooit slechte ervaring.
Ik heb altijd 3G zowat gehad vroeger en sinds paar jaar overal 4G, ik zie echt bijna nooit meer 3G icoontje op mijn telefoon.
De snelheid is meer dan prima en ja ze zijn duur met abbo's, maar ja dat is kpn precies het zelfde.
Ja, @Cihan1988 is 1 persoon, maar hij is echt niet de enige die dit zo ervaart. http://www.mobilecowboys.nl/nieuws/vodafone-is-de-weg-kwijt
Vodafone zit al een jaar lang met een sterke daling in zijn klantenbestand.

Waar andere netwerken verbeteren, staat Vodafone stil. En dat zie je aan de P3 tests en de Ookla speedtests, waar Vodafone stuivertje wisselt met Tele2 om de laatste positie. Met 1 verschil: Vodafone presenteert zichzelf als premium provider en Tele2 als budgetprovider met bijpassende prijzen.

Dat jij tevreden bent met Vodafone betekent niet dat andere netwerken wellicht toch beter zijn.
Die P3 testen worden alleen in de randstad en op drukke wegen gedaan. Dat geeft een vertekend beeld. Ook wordt er niet binnenshuis gemeten.

Dat theoretisch de snelheid hoog is maakt opzich niet uit, het gaat om de netwerkervaring.
Idem hier. Ik zit ook al vele jaren bij Vodafone en als er wat is, wordt ik goed geholpen in de winkel. Laatst mijn contract gecheckt qua duur en kon al verlengen. Derhalve ga ik licht in prijs op vooruit maar wel meer data. Ik kon ook nog goedkoper maar dan was de data net aan qua Europa-verbruik dus iets duurder genomen waardoor ik nog per februari qua prijs daal maar wel meer marge heb als ik op vakantie ben.
Ik heb juist rot ervaring met T-Mobile.. ben hun leugens spuug zat.. dus ga er eindelijk over een maandje weg.
Ik heb er nooit gezeten maar merk vaak genoeg dat mijn mobiel nodig is, want dan is tmobile dekking weer eens belabberd.
Ook met drukke evenementen koning sdag etc heb ik geen problemen, maar ook dit jaar konden vrienden van mij nog net een sms sturen met tmobile.
En dan liepen ze nog eens met de nieuwste mobiel rond de samsung s8 sommige, dus die zou van alle technieken gebruik kunnen maken.
Klopt, merk ook dat het bereik slechter aan het worden is.
Maar de hoofdreden dat ik wegga bij T is het volgende;

a) Iedere week zo wat licht de app eruit en zie ik oude data van 3 dagen terug ivm een storing.. of er is ineens onderhoud.
Vraag je aan de HD of die data niet openbaar kan worden gemaakt.. nee niet mogelijk.. dat is WEL mogelijk.

b) Muziek streamen is alleen bij aangesloten partners mogelijk maar die zin zetten zij er niet bij.

c) Wil je 6 maanden netflix gratis bij T?
Kan sinds kort maart let wel;
1) Het is de standaard kwaliteit.. dus SD pakket van Netflix
2) Je zit dan 2 jaar vast aan T...
Nee hoor het is gewoon de HD versie met 2 schermen, staat gewoon in de voorwaarden van T.
a) En waar ga je heen? De app van Vodafone is ook ruk en de app van Tele2 ook. KPN dus? Ik ken eigenlijk niemand die klachten heeft over de T-mobile app. Wat zegt de website?

b) Die zin zetten ze er wel bij. Maargoed, je gaat dus overstappen naar een provider die dat helemaal niet doet?

c) huh? Volgens de voorwaarden krijg je gewoon 65,94 euro aan Netflix tegoed. Daar kan je dus het HD-abo met 2 schermen mee afsluiten. Of 4,5 maand 4K, of 7 maanden SD. Tja. Maargoed, je gaat dus overstappen naar een provider die helemaal geen gratis Netflix geeft?

En het bereik slechter? Dat zal eerder aan je telefoon liggen dan aan het netwerk...
Dat de Netflix-aanbieding van T slechts in standaard kwaliteit is, is een regelrechte leugen:

"Wat houdt deze actie in?
Je krijgt van ons een instructie en een sms-link. Met die link krijg je een aanbod om een tegoed van § 65,94 te activeren dat je kan besteden aan diensten van Netflix. Met dit tegoed van § 65,94 krijg je bijvoorbeeld 6 maanden Netflix Standaard, waarmee je in HD-kwaliteit kan kijken op 2 voor Netflix geschikte apparaten.
Als je al een lidmaatschap hebt op Netflix, kan je ook gebruik maken van deze actie. Het tegoed van § 65,94 wordt dan bijgeschreven op je bestaande Netflixaccount."

Bron:
https://www.t-mobile.nl/C...eelname-Netflix-actie.pdf
Gelijk de eerste pagina van die link.
Ah dus die netflix is ook nog een het sd kwaliteits pakket, kijk dat is eens leuk om te weten :).
Verder ja zat ik er toch nooit aan te denken om over te stappen na tmobile, Vodafone bevalt mij al 10 jaar meer dan prima.
Oke, dus jij hebt een slechte ervaring maar dan ligt het ook gelijk daaraan? Beetje kort door de bocht vind je niet? Of is de gehele Albert Heijn ook meteen ruk als je een pak melk koopt welke 1 dag over de datum is?

Ik heb al ruim 10 jaar prima ervaringen bij Vodafone zowel privť als zakelijk. Zowel de klantenservice als de abonnementsvormen zijn prima door mij en anderen bevonden. Vooral nu helemaal met de combinatie met Ziggo. Dubbele data etc. Onbeperkt bellen in binnen en buitenland en 40GB in binnen en buitenland voor §22 per maand, mij hoor je niet klagen.
Voor 22 euro zou ik ook niet snel klagen nee, maar dat moet een persoonlijke aanbieding zijn geweest. Wil je dat nu afsluiten, dan betaal je 31 euro per maand voor 40GB (en 28 euro als je via friendsfamily/directsales shopt).
En ja, in beide gevallen is de 5 euro 'korting' al meegenomen... zelf woon ik op een adres waar Ziggo niets aanbiedt :P

[Reactie gewijzigd door Richh op 2 november 2017 12:01]

20 gb in het buitenland. Als je 40 gb in nl hebt.
Je spreekt voor jezelf? Ik heb al jaren prima ervaringen met zowel het netwerk als afhandeling van het abonnement. Ooit een foutjes geweest met kosten in het buitenland (ik kon geen sms-jes ontvangen dat ik over databundel was) werd direct opgelost en gemaakte kosten terug gestort.
Even los van de samenwerking tussen Vodafone en Ziggo, heb ik afgelopen week ook weer mijn beklag gedaan over de instabiele ZiggoGo apps tijdens piekmomenten. Tijdens de F1 race, of in elk geval de start valt de verbinding bijna altijd weg.

Dat komt gewoon omdat ze te weinig capaciteit hebben. Dit werd ook bevestigd door een medewerker van Ziggo. Klanten lopen dan vanzelf weg, net als wij. Na dit F1 seizoen gaan we via Sky kijken, beviel prima afgelopen race!

Uit de chat met een Ziggo medewerker:
"Sorry, het werkt echt super goed bij het gros van de klanten. Er zijn technische uitdagingen bij grote live evenementen. Deze hebben onze aandacht en daar werken we aan."
Dit is echt het enige van Ziggo dat prima werkt voor mij, de Ziggo Sport app. Ben er echter vanaf gestapt omdat ze weigeren in fatsoenlijk 1080p te streamen. Het beeld via KPN iptv is veel en veel scherper. Kost wel §5,50 extra helaas maar alť.

Ziggo Sport is sowieso duur. Wil enkel F1, al die andere troep boeit niet.
Zelfde hier! Kwaliteit via de app is veel lager dan via de TV. Het probleem is dat we regelmatig bij vrienden in Zeeland zijn, waar Ziggo niet zit. Dus moeten we het via onze app streamen naar de TV daar.

Inmiddels weten we hoe we in prima kwaliteit en zonder haperen naar alle F1 uitzendingen van Sky kunnen kijken, dus na dit seizoen gaat het F1 pakket van Ziggo weg.

Al is het alleen maar om die Jack Plooij niet meer aan te hoeven horen. Nog los van Rob Kamphues en ik meen zijn zoon met dat petje op. Alles gaat door de roze Max bril en er is veel te weinig aandacht voor de prestaties van andere rijders. Daar laat Ziggo het echt liggen ben ik van mening.

Zitten er over te denken om de normale TV ook op te zeggen. Op het moment dŠt ik eens voor de TV ga zitten blijf ik vaak alle kanalen af gaan omdat nergens iets boeiends is. Ook die 12 minuten reclame per uur, soms weet je niet eens meer wat je nou zat te kijken.

Zo, dat is er weer uit }>
Dan kijk jij geen Fomlule 1/Ziggo sport Cafe.. er wordt voldoende over andere F1 courreurs gesproken, er worden zelfs interviews met hun gehouden.. ook over eventuele contracten wordt er gesproken.
Dan heb jij nog nooit een volledig raceweekend op Sky gekeken denk ik... Kan ik je echt aanraden! Vergelijk dat maar eens met een weekendje Ziggo.
Is ook niet mogelijk he? Sky is niet in NL actief en ga geen geld besteden aan illegale IPTV diensten.
@Sammiejj Je had me ook kunnen vragen hoe dat mogelijk is, in plaats van op voorhand uitgaan van iets. Je kunt namelijk wťl Sky kijken vanuit Nederland, gratis, in HD en zonder haperingen.

Weet niet of ik dat hier mag posten dus ik stuur je even een PB :)

@jongetje Volgens mij zit ik dan naar Ziggo te kijken en heb ik net aangegeven dat ik dat niet wilde. Dus waarom zou ik dan afstemmen op kanaal 14?
Tip: Je kunt ook gewoon via je kabel kijken. Stop hem in je TV en zet je TV op kanaal 14.
Ik betaal 12,50 voor 6gb data en onbeperkt bellen en sms-en. Zolang ze mijn abbo niet verhogen ga ik niet meer weg bij ziggo-vodafone
Hoe krijg je dat voor elkaar? Kortingen gestapeld?
Als je al een ziggo mobiel abbonement had, dan werd dat overgezet naar vodafone red plus abbo voor dezelfde prijs, dubbele data en een extra pakket naar keuze. Ik heb gekozen voor ziggo movies en series, maar je kon ook een maand korting krijgen en nog wat meer diensten.
Hehheh... dat heb ik dus ook voor de hele fam geregeld. Had eerst een fam bundel en die is overgenomen, plus dubbele bundel van 6GB en onb bellen en ook nog eens extra buitenland bunderls (gratis in turlijke op 4g bijvoorbeeld)
Dan ook nog eens gratis movies en series xl als extra dienst erbij gekozen.
Mwah, die nieuwe roamingregels kon je jaren van te voren zien aankomen. Als je daardoor geld verliest, dan had je misschien eerder moeten anticiperen op wegvallende inkomsten.
Hoe dan? Je zou wel extra inkomsten kunnen genereren, maar de roaming-inkomsten vallen toch echt een keer weg, en dat benoemen geeft context aan de cijfers.
Natuurlijk vallen die roaming-inkomsten weg, dat kan je niet voorkomen, maar je kan wel zorgen dat je geld uit andere bronnen binnenkrijgt. Hogere roamingkosten voor buiten de EU, abonnementskosten verhogen, hogere aansluitkosten, misschien ook verzekeringspolissen verkopen voor mobieltjes of wat dan ook.

En da's niet makkelijk (en ik sta aan de zijlijn, heb makkelijk praten natuurlijk), want je moet jezelf niet uit de markt gaan prijzen t.o.v. de concurrentie.

Als je geen andere bronnen weet aan te boren - tja, dan ga je inleveren op winst. Moet je niet gaan huilen, da's nou het risico van ondernemen. Wellicht dat dit een voorbeeld is dat concurrentie op de mobiele markt in Nederland wel degelijk werkt. Aanbieders die creatief zijn en andere bronnen aanboren zullen overleven, aanbieders die niet zo creatief zijn gaan misschien er uit.
Dat zeg ik toch ook. Natuurlijk kan je andere inkomsten genereren. Maar als deze wegvallen, blijf je dat toch wel benoemen?

Je verliest toch nog steeds geld op dit onderdeel?
Oh, ja, dat zeker. En dat benoemen is prima natuurlijk.

Het gaat een beetje om de boodschap die je wilt uitdragen. Stel dat je - zoals hier - enkel een flinke omzetdaling hebt en je brengt het als "tja, kunnen we niets aan doen, komt door andere regelgeving" - dan denk ik dat je als ondernemer met uitvluchten bezig bent in plaats van ondernemen.

Maar waarschijnlijk laat ik mij teveel leiden door de tekst van dit nieuwsbericht, het "Dat wijt de provider" komt bij mij wat beschuldigend over, als een 'kunnen we niets aan doen' - terwijl hoogstwaarschijnlijk de provider de boel neutraal gebracht heeft en enkel de feiten benoemde.

Dus je hebt wel gelijk dat ze het horen te benoemen. Toch, nog steeds, dit hadden ze kunnen zien aankomen en het substantieele verlies op dit onderdeel hadden ze wellicht kunnen voorkomen.
Het feit dat ze zich al een stel hufters gedragen tegenover hun (trouwe) klanten helpt natuurlijk ook niet bij de omzet.

na jarenlang tevreden vodafone klant geweest te zijn zit ik nu (noodgedwongen) weer bij KPN.
mijn glazenbol ziet nog een hoop doem voor VodafoneZiggo in het verschiet
Welnee, hufters zijn het toch helemaal niet?? wel dus zelfs zo erg dat ze te laf zijn om iemand onder ogen te komen en excuses aan te bieden. Lang leve Vodafone!

Maar zelf kan ik er ook inderdaad over mee praten. Slechte dekking, van alles beloven "dat ik zorgeloos mocht ontbinden wanneer de dekking na plaatsing van een extra mast niet tot verbetering zou lijden en vervolgens horen dat ze zich het niet kunnen herinneren, het is maar goed dat er e-mail verkeer had plaatsgevonden en ik het kon aantonen dat deze belofte was gedaan, maar vervolgens ben ik wel opgezadeld met een mobiele telefoon die ik moest kopen ondanks dat het abonnement nietig was verklaard.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 2 november 2017 12:13]

Joh.. zij hebben geen afspraak gemaakt.. dan kan het zijn dat reageren op camera niet mogelijk is.
Dan heb je niet gekeken, er was op voorhand getracht een afspraak te maken.... er is toen ook aangegeven dat ze niet op camera willen reageren omdat Vodafone er de meerwaarde niet van inziet. Of te wel, als er voor Vodafone geen meerwaarde in zit, ben je als klant gewoon onbelangrijk en maakt Vodafone zich wel heel makkelijk uit de voeten met een simpele sorry.

Als je als klant enkele maanden tracht je nummer terug (actief) te krijgen, en een toko wiens Core business telefonie betreft, het vertikt hieraan gehoor te geven. Een programma als Kassa zich ermee bemoeit en het binnen no time wel lukt... wil je als klant - zoals Ingrid - wel eens weten wat er mis is gegaan en mag je toch hopen dat je een persoonlijk gesprek met welgemeende excuses kunt krijgen.

Sure er gaat wel vaker wat fout, maar Rickard Mes maakt zich hierin wel heel erg makkelijk uit de voeten iets wat ook tot de Core business van vooral Vodafone, behoort.
Ook het moederbedrijf van Ziggo, Liberty Global heeft het moeilijk. Hopelijk gaan deze 2 bedrijven nu eens achter hun oren krabben en bedenken wat ze fout doen..

Bronnen:
Lees dan ook even wat de voornaamste reden is waarom LibertyGlobal hoger verlies heeft geleid. Het is een artikel van 2 alinea's van nu.nl, kost niet zoveel moeite.
Voor de rest heeft LibertyGlobal een omzet stijging van 2,5% en 204000 nieuwe abonnee's behaald het afgelopen jaar. Dat klinkt voor mij niet als een slecht jaar.
De provider meldt dat de omzet uit mobiele abonnementen voor consumenten in het derde kwartaal daalde met 29 miljoen euro, waarvan 12 miljoen te wijten zou zijn aan de nieuwe roamingregels
Met de achterliggende gedachte van de honderden miljoenen die zijn verdiend met roaming door de jaren heen is dit natuurlijk geen verassing.
Als t wel zo zou zijn, geeft t enkel maar weer aan dat het roamen vooral een mooie geldboom weer was voor de providers en helemaal niet zo veel te maken had met zogenaamde extra hoge kosten voor hen.

It’s all about da money

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True