Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

KPN wil combinatie van dsl en 4g testen bij 2500 klanten in het buitengebied

Door , 229 reacties

KPN is van plan om zijn test met een combinatie van dsl en 4g voor vast internet uit te breiden naar 2500 klanten. Begin dit jaar begon de provider met een test waarbij 4g wordt ingezet als 'snelheidsaanvulling' op een dsl-verbinding.

KPN gaat in de komende maanden zo'n 2500 klanten die in buitengebieden wonen, benaderen om mee te doen aan de test. De verbinding maakt in de basis gebruik van het vaste dsl-netwerk en gebruikers krijgen een modem dat ook een 4g-module heeft. KPN combineert het 4g-signaal met het dsl-signaal, waardoor de maximale snelheid hoger uitvalt.

Begin dit jaar kondigde KPN de nieuwe methode voor vast internet aan. Tweehonderd klanten in Nijkerk hebben de combinatie van dsl met 4g getest. Volgens KPN zijn de meeste mensen die meededen aan die test, tevreden over de geboden internetsnelheid. Welke snelheden klanten halen met de combinatie, zegt KPN niet. Klanten zouden volgens de provider 'comfortabel' gebruik kunnen maken van internetdiensten, interactieve tv en 'nieuwe vormen van tv-kijken'.

Het doel van KPN is om de de combinatie van dsl en 4g aan meer klanten aan te bieden. Wanneer dat gebeurt, is nog niet duidelijk. KPN gaat eerst de test uitvoeren en het resultaat evalueren. In 2015 introduceerde KPN een abonnement voor honderdduizend klanten met afgelegen woningen. Hierbij maken klanten alleen gebruik van 4g. De combinatiemethode van dsl en 4g is bedoeld voor gebieden waar wel dsl beschikbaar is, maar waar klanten geen hoge snelheid kunnen halen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-11-2017 • 14:52

229 Linkedin Google+

Reacties (229)

Wijzig sortering
Hi Redwood,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, lekker duidelijk! Ik zal de omni dan maar gaan proberen. Op de bakels zitten een levertijd van 20 dagen😂.
Je kan ook een andere lengte nemen. Het liefst zo kort mogelijk, en de kabels Kun je elders ook wel vinden.
Dit is wel mooi om te horen, hoe ver zit jouw buurman van de zendmast af?

Wij zitten ongeveer 3km van de zendmast met een redelijke line of sight, wij hopen ook zulke gains te krijgen met een buitenantenne
Grofweg 2.3-2.5 km. Net zover als mij.
In mijn geval zonder line or seight ook een mega verbetering.
Kan je deze antenne’s ook op een 4g USB stick doen?
Heb een router die via USB mobiel internet kan ontvangen.
Als jouw usb stick of router twee sma antennepoorten heeft is dat geen probleem.
Alleen als er een aansluiting voor een antenne op de dongel zit, wat me sterk lijkt.

Als tweaker kan je natuurlijk een verbinding leggen tussen de interne antenne en een externe :P
Heb geen buitenantenne inderdaad. Heb abonnement is wel onbeperkt (geen 100gb limiet oid). De snellere abonnementen waren wel met limitatie
Het is al heel vaak gezegd: glas in zeer dunbevolkte gebieden aanleggen is stervensduur en simpelweg niet te doen.
De buitengebieden zijn symptomatisch vor het (wan-)beleid van de KPN: sinds de KPN effectief de enige aanbieder van glasvezel is, zie je dat de uitrol van glasvezel nagenoeg stil is komen te liggen. En niet alleen in de buitengebieden.

Ik vind commentaar daarop dan ook wel terecht, ondanks dat 4G wel een aardige overbrugging is: de "uitrol" van 4G naar de buitengebieden is een zoethoudertje, zodat de KPN weer een aantal jaren kan overbruggen zonder dat ze hoeven te investeren.

En ja, investeringen in de buitengebieden zijn hoog. Maar is dat werkelijk een excuus? De winst van de KPN bedroeg in 2016 2,4 miljard euro (!), waarbij de KPN het vooral van de consumententak moest hebben.
Is dat wel zoveel duurder? Als ik kijk naar het buitengebied hier heeft er niemand last van als er een geul naast de weg gegraven wordt, omdat er vaak toch maar aan een kant vd weg huizen staan.

In stedelijk gebied moeten er omleidingen komen, mensen hun auto's ergens anders parkeren, straten open gegraven worden, etc.

Tevens begrijp ik soms niet waarom het riool niet wordt gebruikt om fiber naar de huizen te leggen. Dat ligt in praktisch elk huis, de straat hoeft er niet voor open en de enige echt complexe factor zou zijn een fiber leggen die bestand is tegen evt agressieve gassen.
Helemaal met je eens. Plus dat er nogal eens buitengebieden opgeslokt worden door de groeiende steden (met name in de Randstad), waarmee de investering zich nog sneller terug verdient...
Waar ben je het mee eens? Dat het in buitengebied niet duurder hoeft te zijn, of dat het ook via riool zou moeten kunnen?
Ik ken veel mensen in het buitengebied en die klagen over de snelheden van internet. KPN had beloofd dat heel Nederland verglaasd zou worden, totdat de kosten in het spel kwamen...
Nee, tot ze toestemming kregen om de enige concurrent over te nemen. Daarmee was de noodzaak om daadwerkelijk glas uit te rollen in 1 klap verdwenen: nu de KPN het niet doet doet niemand het...
Kabel is al veer hoger getest dan dat. Fiber ook.
5g ook. Huawei -> 70000mbps met 1ms latency over 1+km in een 170km/u rijdende auto.

Ik begrijp dat je fiber en coax blijft verheerlijken, maar feit is dat 4g en zeker 5g gewoon volwassen zijn en heel mooi voor je dat je een fiber of coax naar je huis hebt, maar op dit moment is dat gewoon overkill.
Het hele 4g gebeuren is voor het buitengebied gewoon een meer dan prima oplossing.

Als ik mocht kiezen tussen een coax lijn met 200mbit van Ziggo voor de inmiddels iets van 90 euro of de 90mbit van 34,00 die ik nu heb, laat Ziggo dan wegblijven.
90mbit is echt genoeg voor alles wat er is.
Dat zeg jij. Totdat ze lekker alles van je aftappen..Wifi hack, anyone.
Dat komt er hier pas over heel veel jaren, dus je kunt wel lekker dromen maar dat zal in de nabije toekomst nog niet komen.

Veel mensen die over de databundel komen door dit geintje en flink moeten bijbetalen elke maand.

Die 90 euro is inclusief alles en ongelimiteerd, heb jij ook tv over 4g? Dacht het niet, mag je ook even in je sommetje meerekenen. of de kosten van je schotel.

En de kosten van eventueel zo'n antenne...
Je maakt hier gelijk duidelijk dat je niet leest en er weinig kennis van hebt.
4g hacken? De meeste verbindingen die “gehacked” worden zijn vaste lijnen met slecht beveiligde routers of access points.

KPN 4g buitengebied bestaat uit een standaard vaste lijn met modem en een extra 4g modem. Dat is het hele onderweg van het topic! Lees het eens.
De 34 euro per maand is dus voor beide verbindingen inclusief tv met twee decoders en het uitgebreide zender en filmpakket. Dus daar zit je fout. Als extra heb ik Knippr en Netflix.

4g buitengebied is volledig ongelimiteerd. Dus daar heb je ‘t ook niet goed.

De kosten van de antenne, 40-60 en is optioneel.

Je maakt wederom geen enkel punt.
Ohh, heb je al een wifi update gehad op je telefoon? Zo niet ben je dus niet veilig.
Daar maak je een fout, daar access points juist geen problemen vormen daar zij alleen het signaal doorgeven. Voornamelijk modem/routers en extenders die er wel last van hebben.

Zover je superieure kennis.

Jij maakt ook geen punt want fiber is gewoon mogelijk als je wilt.

Jij wilt gewoon een goedkoper alternatief waar je dan ook minder voor krijgt. Punt.
Mooi dat jij er tevreden mee bent maar velen niet.
Telefoon?? Waar heb je het over?

We praten hier over 4g voor thuis. Heeft niets te maken met je telefoon of WiFi of extenders.

Het gaat dus om een router waar een Sim-kaart in gaat en waar je je bekabelde netwerk en/of WiFi op aansluit.

Fiber en coax zijn Łberhaupt hier niet mogelijk, vandaar “buitengebied”.

Wederom, verdiep je eerst eens in waar het Łberhaupt over gaat.

[Reactie gewijzigd door Redwood op 2 november 2017 11:50]

Wifi op aansluit, dus ook kwetsbaar.
maar ik begrijp wel hoe het werkt.

Ik ken mensen die hun telefoon maar gebruiken als pc vanwege 4g. Vandaar.
Ik weet dat jij het anders doet.

Jammer voor je.
Volgens mij bent u dronken. Dit hele topic gaat helemaal niet over telefoons met 4g, maar over vaste thuislijnen I.c.m. Een vaste dsl lijn. Dat jij mensen kent met 4g telefoons, heel mooi, maar je zit in het verkeerde nieuwsbericht te reageren.
Weet ik, je bent niet alleen op de wereld. Er zijn verschillende mogelijkheden om 4g te gebruiken.


En als je denkt dat je wifi veilig is, proost .Alles andere dan een access points is gevoelig voor de hack. Dus ook je router en eventueel je wifi.

Het gaat hier om 4g, adsl en fiber die KPN niet wil aansluiten zonder kosten.
Inderdaad, ook ben je zelf dan verantwoordelijk voor het belasten van je verbinding. In mijn wijk merkte ik met Ziggo dat ik rond etenstijd niks kon worden met het internet en de horizon box was al helemaal waardeloos!

Tv via internet kijkt voor mij beter, sneller interactiever.
Mwah, voor de meeste mensen is 20MBit down stabiel en 8 up stabiel ruim voldoende. De buitengebieden zijn gewoon lastiger van hoge snelheids verbindingen te voorzien, te dunbevolkt voor de netwerkapparatuur die voor topsnelheid nodig is. Wireless is in dat geval geen slechte optie.

Werkt deze optie wel goed in slecht weer? Regen/mist enzo?
En hoe zit het met de ping snelheid? En packetloss? Wel benieuwd naar namelijk.
Ping zit meestal zo rond de 20 ~ 28 ms, maar soms zijn er uitschieters naar zon 150 ms, packetloss nog geen testen op gedaan.

Denk de kwaliteit van de verbinding per situatie verschilt, en dat is volgens mij ook logisch aangezien een draadloze verbinding altijd meer invloeden heeft (voorbeeld: gebruikers vd mast, afstand, weer, signaalverstoring, gebouwen, etc) dan bijvoorbeeld een glasvezel verbinding (eigen vezel tot in de wijkcentrale, redelijk vast aantal gebruikers, nauwelijks invloeden op de fysieke verbinding)
Heb je dan te maken met data limieten? Wel een goede oplossing zo.
Hier bij ons hetzelfde verhaal, bijna 9 mbit down en 1 mbit up op oude dsl lijn, nu halen we met 4g (bedraad) 100 mbit down en 50 up, wifi ook zeer stabiele snelheden (tot 50 mbit down) ping van rond de 25. Ik ben er blij mee, niet eens een buitenantenne in gebruik

[Reactie gewijzigd door Johan Miedema op 2 november 2017 10:39]

Helaas. Ik heb zelf KPN met een verbinding van 6 Mbps, in het buitengebied. Vorige week heeft KPN stilletjes -nog niet aangepast op de website- de limiet verlaagd naar 3Mbps. Daarboven kom je voorlopig niet in aanmerking voor de regeling 4G buitengebied.
Een straalverbinding is in NL zelden verstoord door slecht weer. En ook al zou dat bij extreme omstandigheden 2X per jaar zijn, dan heb je 363 dagen per jaar WEL een fijne verbinding. Dan nog stroom op die locatie krijgen ... Maar wat voor al onze Telecomproviders geldt: In the end moet er gewoon geld worden verdiend. Met verlies iets neerzetten gaat het gewoon niet worden, het zijn geen van alle liefdadigheidsinstellingen ...
Het gaat natuurlijk over winstgevendheid, maar een 2e optie is nog als iets niet veel oplevert, maar het wel verantwoord kan worden. Een nieuwe mast op een landelijke locatie zal op zich niet zo snel knallend winstgevend kunnen zijn, puur door de infrastructuur die moet worden aangelegd en dan is het ook vaak nog een "greenfield site", dus losse nieuwe mastlocatie vanuit het niets bij gebrek aan torens en andere masten. Nu gemeenten zich roeren wegens onbereikbaarheid voor 112 alarm meldingen etc. en er nog steeds concurrentie op dekking gevoerd wordt kan een mast best wel eens opeens verandwoord kunnen worden, zonder dat deze vanaf dag 1 winstgevend is. Vooral als een gemeente mee wil gaan met alle vergunningen rondom de infrastructuur en als er een stukje "funding" komt voor een mast. Bijvoorbeeld vanuit de bevolking of doordat een mast verhuurd kan worden als site share locatie aan andere providers. Creativiteit is dan wel gevraagd.

De mogelijkheid om de mast ook als vastnet alternatief te vermarkten maakt de kans op het kunnen verantwoorden van een nieuwe mast door een toch redelijk aantal extra potentiŽle klanten alleen maar groter. Helaas doet KPN met name iets als er een fiber of WiFi alternatief in wording is.
Helaas doet KPN met name iets als er een fiber of WiFi alternatief in wording is.
't Is net een commercieel bedrijf die zijn inkomsten verdedigt ... ;)
De Nederlandse belastingbetaler via PTT vroeger. Al het koper ligt er al. Alleen fiber via reggefiber moet hier en daar nog gelegd worden. Maar ze ondervinden veel cocurrentie van Ziggo, dus het geld wordt niet snel terugverdient en gaan ze daarom ook niet zo snel meer investeren.
Ik denk dat KPN met glas een hele goede concurrent kan zijn door snel internet te verkopen zonder afname van en betalen voor tv te verplichten.
Ik zou direct overstappen.
“De Nederlandse belastingbetaler via PTT vroeger.”
Wat vervolgens dubbel en dwars de staatskas terug ingestroomd is na de verkoop aan de aandeelhouders. ;)
En wat heeft de staat gedaan met het geld?! In ieder geval niet gestimuleerd om overal glas aan te laten leggen. Dat hadden ze met dat geld wel kunnen doen.
Denk niet dat dat destijds echt veel speelde. ;)
Ontwikkelingen zijn vaak(veel) eerder bekend dan dat ze geÔmplementeerd worden. ;)
Mijn ervaringen met 4G internet zijn echt veel slechter. Het is heel tof dat jij je datagebruik in de hand weet te houden maar een huishouden met 3 kinderen doet dat niet zo efficient en veelal ben je na dag 5-6 van de maand door de initiŽle bundel heen. Internet met een limiet is per definiet geen alternatief voor internet zonder limiet, de 4G is hier de deur weer uit en we zitten weer op 4 Mbit ADSL. Het andere nadeel is dat gedurende piektijden de mast gewoon overbelast was en er vaak niet meer dan de ADSL snelheden werd gehaald dus het was allemaal redelijk nutteloos.

Geen buitengebied overigens, gewoon een gebied waar KPN en de COAX boeren te belabberd zijn om 1100m bekabeling aan te leggen voor bijna 80 huizen.
En wie gaat dat betalen dan? De mensen in de stedelijke gebieden? Er zijn hier verschillende startups geweest. Sterker nog, tot de buren (hemelsbreed 300 meter verder) ligt glasvezel. Als je hoort wat wij aan aansluitkosten zouden moeten betalen om dit naar ons gelegd te willen hebben, schrik je je een ongeluk. Mocht KPN dit voor rekening nemen, dan weet je zelf ook wel wie er eigenlijk voor betalen.. De mensen in de steden.
Gewoon de gebruiker laten betalen, niet de rest. Het hoeft alleen niet altijd op voorhand betaald te worden wat de fiber aanleggers willen. Het moet gewoon mogelijk gemaakt worden dat je het over 5 jaar terugbetaald wat zelfs bij aansluitkosten van 5000 maar 80 euro in de maand is. Overheden kunnen dat met een renteloze lening dekken dan heb je geen subsidie maar wel breedband voor iedereen. Het alternatief is voor de buitengebieden aansluitingen gewoon belastingaftrekbaar te maken.
De enige optie is de gemeente.. Maar zolang die niet verplicht worden gaan ze dit echt niet overal doen (er zijn uitzonderingen, zeker weten. Maar die zijn niet zonder pijn en moeite ontstaan). Want er zijn inmiddels genoeg dorpen met iniatieven. Maar deze hebben ook niet allemaal 100% aansluitingen. Veelal woorden de mensen met de slechtste verbinding toch overgeslagen door de hoge kosten, of zijn de kosten voor hen zo hoog dat ze het zelf niet willen/kunnen betalen.
Er is in veel van die dorpen vaak nog steeds een kloof tussen oud en jong waarbij oud de aansluitingen niet nodig vind en jong er eigenlijk niet langer kan leven door een gebrek aan. Gemeenten moeten dit soort projecten dan ook niet op basis van interesse of aanmeldingen doen maar gewoon voor de gehele gemeente realiseren. We gaan ook geen interesse briefen uitsturen als er een weg verbreed moet worden of een nieuwe bushalte moet worden aangelegd, breedband is ook gewoon kritieke infrastructuur.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 2 november 2017 09:59]

Hier ook een volledig huishouden op 100GB ;) Maar hierbij zijn de 'kinderen' (ik b.v.) al wat ouder zodat ze de verantwoording snappen. Dus ik snap dat het voor anderen lastiger is. Maar ik gok dat jij een 200GB ook wel zou redden. Ik heb eerder namelijk aangegeven dat dit voor ruim 90% voldoende zou zijn.
Gewoon de gebruiker laten betalen, niet de rest. Het hoeft alleen niet altijd op voorhand betaald te worden wat de fiber aanleggers willen. Het moet gewoon mogelijk gemaakt worden dat je het over 5 jaar terugbetaald wat zelfs bij aansluitkosten van 5000 maar 80 euro in de maand is. Overheden kunnen dat met een renteloze lening dekken dan heb je geen subsidie maar wel breedband voor iedereen. Het alternatief is voor de buitengebieden aansluitingen gewoon belastingaftrekbaar te maken.
5000 euro is voor de minst afgelegen gebieden een goede prijs. Helaas heb ik ervaring met bedragen welke vele malen hoger uitvallen. Bij mijn vorige adres, waar tussen de huizen een afstand zit van ~300 meter werd er al een bedrag van §11000 per adres gevraagd. Waar ik nu woon is dit nog ruim 3x zoveel met §31000. Deel dat maar eens door 60 maanden.. Nog steeds onbetaalbaar..
Er is in veel van die dorpen vaak nog steeds een kloof tussen oud en jong waarbij oud de aansluitingen niet nodig vind en jong er eigenlijk niet langer kan leven door een gebrek aan. Gemeenten moeten dit soort projecten dan ook niet op basis van interesse of aanmeldingen doen maar gewoon voor de gehele gemeente realiseren. We gaan ook geen interesse briefen uitsturen als er een weg verbreed moet worden of een nieuwe bushalte moet worden aangelegd, breedband is ook gewoon kritieke infrastructuur.
Leuk, maar onhaalbaar. Je geeft eerst aan dat de kosten betaald moeten worden door de mensen zelf. Sowieso vind ik het moeilijk om daar een duidelijke mening over te vormen. Mensen in een stad hoeven hier ook niet voor te betalen, en al helemaal geen 1000den euro's. Maar prima, de gemeente gaat in het gehele buitengebied van het dorp glasvezel realiseren en de mensen betalen zelf voor de aanleg. De eerste helft haakt al af omdat ze het niet willen, daardoor worden de kosten hoger voor de andere personen aangezien de aanlegkosten dan niet met 50% zakken aangezien de meters toch gelegd moeten worden alleen hoeven ze bij sommige huizen niet naar binnen en kunnen ze heel misschien her en der een straatje over slaan. Vervolgens raken we in een vicieuze cirkel aangezien het steeds duurder gaat worden en meer mensen daardoor gaan afhaken.
Hier ook een volledig huishouden op 100GB ;) Maar hierbij zijn de 'kinderen' (ik b.v.) al wat ouder zodat ze de verantwoording snappen. Dus ik snap dat het voor anderen lastiger is. Maar ik gok dat jij een 200GB ook wel zou redden. Ik heb eerder namelijk aangegeven dat dit voor ruim 90% voldoende zou zijn.
Er gaat hier rond de 800-900G per maand doorheen, dat is nog zonder 4k streaming want dat werkt niet fatsoenlijk over 4G.
5000 euro is voor de minst afgelegen gebieden een goede prijs. Helaas heb ik ervaring met bedragen welke vele malen hoger uitvallen. Bij mijn vorige adres, waar tussen de huizen een afstand zit van ~300 meter werd er al een bedrag van §11000 per adres gevraagd. Waar ik nu woon is dit nog ruim 3x zoveel met §31000. Deel dat maar eens door 60 maanden.. Nog steeds onbetaalbaar..
Dat zijn gewoon onrealistische bedragen en juist de gevallen waar een gemeente of overheid moet ingrijpen. Het kost _nooit_ 31000 Euro om een huis aan te sluiten met fiber, dergelijke prijzen komen alleen naar voren als er 15 sub-contractors tussen zitten die op alle individuele klusjes 100% marge gooien. Als een gemeente voor een heel gebied het graafwerk laat doen door 1 partij dan kan dat onder hele scherpe voorwaarden, al dan niet door een lokale partij die er dan ook wat aan heeft. Vervolgens het aanlegwerk van de ducts of kabels door 1 partij en klaar. Vaak zie je in gebieden van zo'n 50-100 huizen dan de prijs al onder de 2000 Euro vallen. Ook kan een gemeentelijk project veel makkelijker toestemmingen voor graven uitgeven etc.
Leuk, maar onhaalbaar. Je geeft eerst aan dat de kosten betaald moeten worden door de mensen zelf. Sowieso vind ik het moeilijk om daar een duidelijke mening over te vormen. Mensen in een stad hoeven hier ook niet voor te betalen, en al helemaal geen 1000den euro's. Maar prima, de gemeente gaat in het gehele buitengebied van het dorp glasvezel realiseren en de mensen betalen zelf voor de aanleg. De eerste helft haakt al af omdat ze het niet willen, daardoor worden de kosten hoger voor de andere personen aangezien de aanlegkosten dan niet met 50% zakken aangezien de meters toch gelegd moeten worden alleen hoeven ze bij sommige huizen niet naar binnen en kunnen ze heel misschien her en der een straatje over slaan. Vervolgens raken we in een vicieuze cirkel aangezien het steeds duurder gaat worden en meer mensen daardoor gaan afhaken.
Je kan er natuurlijk over blijven praten en moeilijke theoretische vicieuze cirkels bedenken maar de realiteit blijft dat mensen in buitengebieden anno 2018 nog steeds belabberd internet hebben, het alternatief voor een groot deel geen alternatief is en er veelal geen toekomstperspectief is voor de aanleg van fiber. Er zijn heel veel modellen die gemeentes en overheden kunnen toepassen om dergelijke initiatieven te realiseren. Het voordeel van zo ver achterlopen als dat we in Nederland doen is dat veel landen dit al hebben opgelost.

Om maar eens met statistieken te werken:

http://ftthcouncil.eu/doc...anking_panorama_award.pdf

We staan droevig ver onderaan met FTTH penetratie, als landen als Litouwen bovenaan staan moeten we ons allemaal schamen. Het feit dat we het slechter doen dan RoemeniŽ, Bulgarije, Bularus en SloveniŽ zou helemaal reden moeten zijn om per direct overal de straten open te trekken. We zijn qua fiber aanleg slechter af dan 3e wereld landen.
Je zit qua latency echt fout. Ook ik zit met KPN 4g buitengebied op een gemiddelde van 20ms, een download van 80-100mbit en een upload van 30-60.
Kijk aan, 20MS ipv mijn 100MS schatting; dan ben ik dus zelfs extra conservatief geweest met de schattingen en is het een nog veel minder groot probleem dan beweerd werd. :)

Uiteraard is een en ander wel afhankelijk van je bereik en het type 4G dat je ontvangt. (Frequentie en eventuele carrier aggregation)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 1 november 2017 18:08]

Doe graag een meting voor je! Ik heb een buitenantenne zonder line-of-seight. De antenne hangt op 2.5 meter hoogte, de mast staat 2-3 km verderop. Er zit een heel bos tussen.

Ik weet niet hoe het in buitengebieden elders zit, maar hier in Veendam heeft KPN de boel op orde!

[Reactie gewijzigd door Redwood op 1 november 2017 18:35]

100ms ping valt mee te gamen... heb ik jaren gedaan. Sure, geen competative-gaming maar toch. Gemiddeld spel draait er prima op.
Er zit geen datalimiet bij dit abonnement, en voor de meeste usecases is de ping op 4G prima in orde. Nee je kan er niet mee gamen, maar dat is zo’n beetje de enige applicatie die er hinder van ondervindt als je latency ~100MS is ipv ~15MS. Bij de meeste mensen dan.
Ook abonnementen die adverteren dat er geen datalimieten op zit hebben vaak een systeem waarbij je na 20G per dag een SMSje moet sturen of op een andere manier handmatig moet ingrijpen om je verbinding weer actief te krijgen. Een huishouden gaat op een goede dag in een paar uur door die limiet heen en niet iedereen weet of is oud genoeg om met zo'n barriŤre te werken, gevolg voor de familie, geen internet.

Oh en ik wil wel kunnen gamen, wat nu?

Overigens ook totaal geen probleem om goed te betalen voor een snelle bedrade aansluiting maar de mogelijkheid word niet geboden.
Sms-scheduler die elke 5 minuten een sms stuurt en je zit zo op 200GB per dag.
Ja, dat hebben ze vaak - maar het gaat om dit abonnement van KPN, niet dat van andere aanbieders. Dus je klaagt over een situatie die er in dit geval helemaal niet is. ;)

Je kan er wel mee gamen, alleen zal je lag iets hoger liggen. Zoals geopperd in de comments wordt met een goedkope buiten antenne de verbinding nog stabieler; er loopt er hier een rond die maar een paar MS extra heeft. (Eg: 20MS vs 15MS) Dus prima te doen. En als t toch niet kan... wat dan? Dan heb je gewoon pech, heel simpel. :) Maar mag je alsnog blij zijn dat ze dit gratis aanbieden. Ze zijn het absoluut niet verplicht, dus er is geen reden om ondankbaar te zijn dunkt mij.

De mogelijkheid tot glasvezel wordt je altijd geboden... Die kan je zo krijgen. Je zult er alleen een paar duizend euro voor moeten betalen. Gezien je blijkbaar geen glas hebt, was goed betalen toch wťl een probleem. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 november 2017 02:51]

En wat zegt dit? Snelheid, dekking en bereik zijn verschillende dingen, net zoals locaties en frequenties. Het vergelijken van locaties en frequenties is zinloos omdat je 800MHz domweg niet kan vergelijken met 2600MHz. Een andere band met andere specificaties. Daarnaast weet ik niet of je kan zeggen dat er 400+ plaatsen zijn waar 2600MHz is toegevoegd, als ik in ťťn mast 4 kanten op straal, zijn dat heel wat minder locaties denk ik. Kortom, volgens mij appels en peren, dat geldt voor alle partijen uiteraard.
Nouja, "KPN komt daardoor overal mee weg"? Ze doen in ieder geval nog wat in tegenstelling tot de concurrentie. Ook dit hoeven ze niet te doen als ze toch al een monopolie hebben.
Omdat ze door de overheid worden verplicht om op een X aantal adressen snelheid Y te halen.

T-mobile Thuis doet wel wat ;)
Precies dat. KPN hoeft zeker niet glas naar alle woningen te leggen, zelfs niet naar elke straat. Maar er zijn vele dorpjes een stuk beter te verbinden door glas verder door te leggen.

Daarnaast: mijn ouders hebben nog een super oude lijn liggen, enkel paar. Die moeten betalen om een volwaardige lijn te krijgen, maar dan schiet de snelheid nog niets op.

Ik heb ze na jaren (nu de pc rete snel is) bijna zover om weer naar Ziggo te gaan.

[Reactie gewijzigd door ArmEagle op 1 november 2017 18:46]

Bonding op Vplus werkt nog niet voor zover ik weet, buiten het feit dat Vplus nog niet uitgerold wordt (op een drietal testlocaties na)
Het is nog een pilot, maar de bedoeling is om 400Mbps max download te kunnen geven.
De upload vind ik veel spannender. Vrijdag "krijg" ik bonding waarmee de upload naar 60Mb dreigt te gaan hier. In theorie zou dat met VPlus dan 120Mb moeten kunnen worden. Dan hebben we het ergens over ... Veel nieuwere routers ondersteunen in de chipset al Vplus, dat zou een kwestie moeten zijn van een software update om dat "aan" te zetten .... Spannend hoor!
Ja voor mij is upload ook erg interessant, een upload van 100Mbps zou goed zijn, het is geen glas, maar mijn cloud backups zouden veel sneller lopen.

Volgens mij zijn de Experia box V10 en de modem van XS4ALL al klaar voor vplus met bonding, over de andere providers heb ik geen nieuws, maar ze ondersteunen bonding niet eens volgens mij.
Vplus bonding nog niet, BVVDSL (Bonded Vectored VDSL) wel, geldt ook voor de V10.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? KPN weigert om ook maar iets te doen wat geld kost.
Het gaat hier om reŽle bytes die daadwerkelijk binnen komen. Vroeger was het anders...
Jij valt compleet buiten dit pakket, want het gaat hier om trage lijnen met max maar iets van 12mbit ofzo.

---

In het artikel staat een modem met 4G module. Klopt niet. Blijft gewoon de Experiabox v10, maar daarop wordt via UTP een afzonderlijk 4G modem verbonden. Die dan bij voorkeur ook nog eens zo hoog mogelijk in huis moet worden geplaatst voor beter bereik...

(bron: mezelf, ben KPN monteur)
Er is nog hoop! Partijen als https://www.glasvezelbuitenaf.nl/ (en andere) leggen glasvezel aan in buitengebieden. Vanwege de hoge kosten is komen de vastrechtkosten wat hoger uit (vastrechtkosten=lijn huur bovenop je abonnementsprijs, tenzij je de kosten volledig afkoopt) maar het maakt het toch voor veel boerderijen mogelijk om glasvezel in de buitengebieden te krijgen.
Familie van mij heeft hier de informatie over ontvangen omdat zij ook hier voor in aanmerking komen.
Ook altijd uitgekeken naar glasvezel omdat bij hen ook alleen maar koper in de grond ligt met lage snelheden (minder 10Mbit/s down en misschien 1 of iets meer Mbit/s upload) en niet bepaald stabiel.

Maar dat glasvezelaanbod is zeer teleurstellend. Slechts 2 aanbieders (Solcon, Caiway; Kliksafe biedt geen AiE-abbo) en prijzen zijn hoog. Hun eigen abonnementen zijn gelijk of duurder dan KPN en daar komen §15 p/m Vastrechtvergoeding bij (of eenmalig §1900).

Caiway vraagt daarnaast nog eens eenmalig §49,95 voor een Wifi modem/router.
(standaard bij Ziggo, KPN etc.)
Solcon maakt het helemaal bont; die vragen §10 activatiekosten, §30 opleveringsservice, §45 borg voor je modem/router. Een extra TV-ontvanger kost §2,50 p/maand plus §25 borg.

Terwijl KPN 1 maandbedrag is zonder overige bijkomende (borg)kosten. Daarnaast in combinatie met mobiel abonnement ook nog aantrekkelijker (korting op abbo; extra data etc.).

Ik ben in ieder geval zeer teleurgesteld in Glasvezel buitenaf. Hoge Vastrechtvergoeding, slechts 2 aanbieders en geen enkel teken dat er meer aanbieders komen (zie de al aangelegde gebieden van hen) en dan ook nog van die idiote extra kosten bij bijvoorbeeld Solcon.
Zij gaan in ieder geval niet over op glasvezel; die hoge kosten in combinatie met alles (inzetten op) slechts 2 aanbieders is niet aantrekkelijk; een te grote gok.

Een van hen heeft het 4G modem van KPN besteld en hopelijk biedt dat soelaas.
Een ander twijfelt geloof ik nog over glasvezel maar lopen ook tegen die kosten aan.
Zeker omdat die misschien ooit nog een andere woning daar gaan bouwen; die mogen dan §995 aansluitkosten en §15 p/maand/§1900 eenmalig gaan aftikken voor een stukje glasvezel waar je 2 aanbieders op hebt.
Sorry hoor, maar §2900 aftikken voor zoiets is toch allesbehalve aantrekkelijk en verstandig?

Dat geroep hier dat glasvezel altijd het allerbest is in elke situatie klopt IMHO dus zeker niet. De praktijk kan minder zijn.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 1 november 2017 22:26]

Dat is teleurstellend. Ik dacht dat KPN ook meedeed...

Ik geloof dat na 1 of 2 jaar het netwerk opengaat voor partijen die niet meedoen met de initiŽle uitrol (kpn etc.) dus misschien over een paar jaar beter...

Die vastrechtkosten zijn inderdaad hoog, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk vanwege de superhoge uitrolkosten per aansluiting die je in het buitengebied hebt. Dat van die modems en extra kastjes is toch weer jammer.

Ik geloof niet dat glasvezel altijd de beste optie is; helemaal met die prijzen niet. Alleen als de prijs zakt naar een normaal tarief zou het een goede oplossing zijn... Het liefste zou ik zien dat de overheid glasvezeluitrol zou stimuleren door al die vastrechtkosten en dergelijke wat de kop in te drukken.

Daar komt ook nog bij dat KPN doorgaans niet eens meer een poging doet tot upgraden van kabels/plaatsen van buitenringen als er ergens glasvezel ligt (waar zij wat mee kunnen). Met die prijzen en die situatie blijft 4G de komende jaren de enige oplossing vrees ik...
Dat is teleurstellend. Ik dacht dat KPN ook meedeed...

Ik geloof dat na 1 of 2 jaar het netwerk opengaat voor partijen die niet meedoen met de initiŽle uitrol (kpn etc.) dus misschien over een paar jaar beter...
Dat zou zeker mooi zijn, maar daar valt niets over te lezen. Lees elders ook negatieve ervaringen van mensen die zich hebben aangesloten bij dit project over tegenvallende aanbieders e.d.
Die vastrechtkosten zijn inderdaad hoog, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk vanwege de superhoge uitrolkosten per aansluiting die je in het buitengebied hebt. Dat van die modems en extra kastjes is toch weer jammer.
Kijk; als het nou een tientje p/maand extra was o.i.d. en je had genoeg aanbieders, dan zou het nog aantrekkelijk kunnen zijn. Maar §15 p/maand voor slechts 2 aanbieders die zelf ook al duur zijn...
En ik begrijp dat de aanlegkosten hoger zijn; maar grote delen van dit gebied zijn ook vergelijkbaar met een dorp/stad met veel huizen vlakbij elkaar.
Ik geloof niet dat glasvezel altijd de beste optie is; helemaal met die prijzen niet. Alleen als de prijs zakt naar een normaal tarief zou het een goede oplossing zijn... Het liefste zou ik zien dat de overheid glasvezeluitrol zou stimuleren door al die vastrechtkosten en dergelijke wat de kop in te drukken.
Dit inderdaad. Zoiets als Reggefiber. Een aparte partij (hetzij particulier, hetzij vanuit de overheid) die puur de aanleg en onderhoud doet en waarop providers hun diensten kunnen aanbieden.
Dat was vťťl beter geweest; meer keuze/concurrentie voor de consument; meer vraag/diensten voor de provider om te verkopen.
Met die prijzen en die situatie blijft 4G de komende jaren de enige oplossing vrees ik...
Hoop dat de 4G modem soelaas biedt inderdaad. Helaas een erg lange levertijd (iets van 6 weken).
Ruwweg een week voordat de inschrijftermijn verloopt van het genoemde glasvezel...
Om je nog enige hoop te geven: een vriend van mij zat vast met een 6mbps ADSL lijntje en heeft een 4G modem van KPN kunnen krijgen. Nu heeft hij zo'n 40-50mbps down op een slechte dag; ik weet niet hoe het met de dekking daar staat, maar het is in ieder geval stukken beter dan ADSL!
Dat is mooi om te lezen. Gelukkig is de datalimiet er sinds een paar maanden af; dat scheelt in ieder geval. :P
Ja helaas dat is nog steeds zo, buren hebben KPN zitten op pair bonding, ik zit bij xs4all en krijg het niet.
Ja ik ken fourstack, max is 54 mbit op mijn adres haal nu 28 mbit en ja ik heb een dubbel ader paar binnenkomen dus het kan wel.
Hier sinds een maand kpn buitengebied. 80-100mbit down is standaard. Wel met buitenantenne! Zonder ging het voor geen meter!
Vrienden van mij wonen in het buitengebied en halen 90/20 met hun 4G router zonder externe antenne. Het is alleen niet heel stabiel
Inmiddels is de 4G router in huis aangesloten en ben er zeer tevreden over.
Zonder buiten antenne word er nu een verbinding van 25/10 behaald op 2 van 5 bar verbinding (Te zien op de router). Nog geen slechte stabiliteit ervaren en behoud een ping van 40-50 met google.
De volgende stap word het aanschaffen van een buitenantenne om te zien of er daadwerkelijk een snelheid verschil bij zit.

Bij mij duurde het inderdaad 3-4 weken totdat de 4G router op voorraad was. Er werd wel om de 4 dagen een mail gestuurd over de status ervan.

En als laatste, als je de router eenmaal hebt hoef je de bijgeleverde sim-kaart niet te activeren via de website van KPN. Dit hoort al gebeurd te wezen.
Ikzelf ben ook benadert, maar lekker laten gaan. 4G is hier gewoon weg niet stabiel, dus ik hoop dat alle buren wel naar 4G gaan, dan word de overboekingswaarde wat beter.....
Voor mijn IT activiteiten ben ik sterk afhankelijk van een stabiele verbinding, ik heb zelfs al overwogen om zakelijk een stuk glas te laten aanleggen vanaf het punt waar glas gaat komen (daar zit ik 1,5km vandaan), alleen is dat ROI plaatje niet haalbaar.
Daarnaast heb ik alleen echt "last" als alle buren online zijn.
De snelheid die m'n ouders nu halen is ongeveer 20-30 Mbit, en als je het 4G modem op de slaapkamer van ouders staat dan kun je tot de 50 Mbit halen. Dat laatste hebben we uiteindelijk gedaan en een UTP kabel naar beneden getrokken voor de vaste computer. De snelheid die ze haalde voor ISDN was 3-4 Mbit, nadat ISDN (na 4G router er pas was) ook weggedaan en daarna kon je via vaste lijn 4-6 halen, dus zeker een vooruitgang.
Dat je de optelling hebt van beiden. Met een 4Mb xDSL en een 10Mb 4G verbinding heb je gewoon meer ...
D'r zal een tikkie overhead afgaan verwacht ik, geen idee hoe het technisch geÔmplementeerd is. Ga uit van circa 10% verlies, dus zeg een kleine 13Mb of zo. Als het niet al te veel is, helpt elk klein beetje. Wat gelijk MEGA gaat helpen is een 4G buitenantenne aan de kant waar de KPN mast staat, dat zal meer effect hebben dan die DSL verbinding ...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*