×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus verlaagt prijs van Rift-bundel definitief naar 449 euro

Door , 167 reacties

Oculus heeft bekendgemaakt dat de prijs van de bundel met de Rift-vr-bril en de Touch-controllers definitief verlaagd is naar 449 euro. Eerder verkocht Oculus de set al tijdelijk voor deze prijs. Webshops in de Benelux bieden de bundel nu ook aan voor de lagere prijs.

In een blog maakt Oculus de nieuwe prijs bekend: in de VS is dat 399 dollar; in de Benelux betalen gebruikers 449 euro. De Amerikaanse prijs is exclusief btw. De bundel bestaat uit de Oculus Rift-headset, de Touch-controllers en een aantal games en softwareprogramma's. Het is dezelfde bundel die Oculus sinds juli tijdelijk aanbood voor dezelfde prijs. Dat ging om een aanbieding die zes weken geldig was. De Rift kost daarmee nu twee keer zoveel als de aankomende Oculus Go, een vr-bril die geen pc nodig heeft en software draait van de mobiele vr-bril Samsung Gear VR.

Met de nieuwe prijs is de Oculus Rift veel goedkoper dan zijn voornaamste concurrent, de HTC Vive. De prijs van die vr-bril met controllers werd in augustus verlaagd van 899 naar 699 euro. Beide brillen kwamen begin 2016 uit en zijn tot nu toe de enige high-end vr-brillen voor pc's. Samsung kondigde begin deze maand zijn HMD Odyssey aan, die betere specificaties heeft. Deze vr-bril voor het Windows Mixed Reality-platform komt in november uit in de VS voor 499 dollar.

Terugkijken: Videoreview van de Oculus Touch.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-10-2017 • 13:05

167 Linkedin Google+

Reacties (167)

Wijzig sortering
Hey deel even die webshop waar je je glazenbol hebt gekocht! Ik zoek er nog steeds eentje.
Want mocht VR falen, dan verdwijnt opeens alle 'content'?
Wat een kul.
In tegenstelling tot 3D kan ik zelf, achter mijn eigen PC, 'content' maken voor VR.

Het is gewoon ontzettend handig, niet alleen leuk.
Van wat ik lees in je reddit link zeggen mensen dat met spud uit alles opgelost is... wat voor andere problemen krijg je dan?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 oktober 2017 19:23]

Dat dacht ik eerst ook, maar helaas veroorzaakt dat o.a.:
  • Minder diepe zwart. Verschil is vooral goed te zien in Elite.
  • Banding issues. Kleuren lopen niet geleidelijk over.
  • Black Smear. Donkere objecten vůůr een licht achtergrond laten een soort ghosting zien.
  • Sommige displays hebben last van red tint.
Oculus support zei zelf tegen mij:

"For SPUD, please make sure to leave SPUD enabled when you receive the new headset as while it can sometimes to help eliminate some behaviors it can potentially cause other unexpected behaviors with your display."

[Reactie gewijzigd door deorder op 12 oktober 2017 22:08]

tja, alleen Oculus heeft zich te houden aan europese wetgeving en moet dus wel support hierop geven en indien nodig dus vervanging. Wel erg als het nodig is om te moeten vervangen.
Dit heeft mij nu al zoveel tijd gekost. Wil gewoon mijn geld terug. Steeds mijn Oculus Rift laten vervangen kost alleen maar veel tijd. Dit is ook niet in het voordeel van Oculus.
Ik heb de Oculus Rift sinds begin augustus en vrijwel direct de problemen gemeld. Toen i.v.m. drukte kon support mij pas een paar weken later antwoorden. Dat is wel een hele makkelijke manier voor hun om onder die termijn van een paar weken uit te komen. Sindsdien is het apparaat (en vervanging) alleen maar tussen mij en Oculus heen en weer gegaan en/of heb ik mij bezig gehouden met troubleshooting.

[Reactie gewijzigd door deorder op 12 oktober 2017 22:09]

https://static.oculus.com/documents/Rift_Warranty_Dutch.pdf

"Als we vaststellen dat een Product moet worden vervangen, kan het vervangende
Product een nieuw of gereviseerd Product zijn. Als we, naar ons eigen goeddunken, vaststellen
dat geen van de genoemde middelen redelijk zijn om het defect of de storing te herstellen, dan
kunnen we de aankoopprijs die je betaald hebt voor het Product terugbetalen. "

[Reactie gewijzigd door AApostolovski op 14 oktober 2017 22:15]

Waar heb je de Oculus Rift gekocht? Bij CoolBlue wordt ie ook aangeboden aangezien ik best zin heb om er een aan te schaffen lijkt mij dit een fijnere winkel dan de Oculus Store zelf, zeker omdat ik goede ervaringen heb met het retour sturen van defecte hardware (niet defect op dag van binnenkomst, maar na gebruik) daar.
Dan zou ik het zeker niet direct bij Oculus zelf bestellen. Had die van mij direct bij Oculus gekocht. Achteraf een slechte keus geweest. Coolblue had het toen niet meer op voorraad. Uiteindelijk kreeg ik dus de nieuwe SKU met de nieuwe, naar mijn mening minder fijne schuim en waarvan een groot aantal de door mij eerder genoemde defect hebben.
Je bedoelt denk ik dat ie het wťl bij Coolblue moet aanschaffe
Klopt. Ook al kost het iets meer.
Op zowel de website van Oculus als CoolBlue kost de Rift §449. Binnenkort maar eens kijken dan.
Plus dat het gewoon wel intensiever is dan normaal gamen, niet alleen het staan maar ook het je bevinden in een andere wereld. Als je dan ook nog de ruimte moet opzetten is het wel wat gedoe idd.
Ik heb hem onlangs gekocht voor 699 met de Fallout VR bundel.
Misschien dat hij in de aankomende Steam Sale of iets goedkoper wordt of misschien dat er meer bij zit zoals bij de vorige Steam Sale.
Ben momenteel bezig met Onward om wat VR legs te kweken :P.
Na 2/3 potjes moet ik toch even stoppen want anders gaan er wat emmers vol lopen :P
Beide games draaien op SteamVR, en daarmee dan ook dus in principe op elke headset met motioncontrollers. Alleen bij Vive krijg je die dus 'gratis'.
Komt volgens mij ook vanwege de verhouding dollar -> euro. Misschien ook nog verschepen naar Europa of worden die dingen gewoon in China gemaakt en verzonden?
En hoe rijk mensen zijn in een bepaald land? Ga binnen Europa eens kijken wat bepaalde dingen kosten in oost-Europese landen en ga eens kijken wat ze kosten in de west-Europese landen?
comment verwijderd

[Reactie gewijzigd door Banandy op 13 oktober 2017 16:15]

Gezien de sales tax altijd minder dan 10% is, zou 440 USD nog steeds minder dan 375 euro "moeten" zijn.
Heb zelf Rift, voor 450 euro heb ik 2x touch controllers en 2x sensoren gekregen. Plus ik heb 1 sensor bijgekocht voor 59 euro. Bij Vive moet je 699euro betalen + 100 voor headphones + 135 euro voor lightroom sensor totaal 935 euro .
Vive touch + 130 euro
Vive lightroom sensor + 135 euro.
Je berekening klopt niet helemaal:
Je hoeft geen extra lighthouse sensors te kopen te kopen bij een Vive, meer dan twee wordt zelfs niet ondersteund op dit moment.
Je krijgt twee bij de vive-headset, voor tegenoverliggende hoeken van je kamer, dat is genoeg voor volledige room-scale.

De audio strap is inderdaad §100, en hoognodig.

Dus dat wordt: §599 + §100 ;)
>Vive kan wireless gebruikt worden
Zoals gezegd is hij me te oncomfortabel en te zwaar (ik moet er een hele dag mee werken!)...
Wordt de Vive lichter als ik hem draadloos gebruik?

>Vive heeft net zo integrated headphone
Zat bij het pakket wat ik heb niet erbij dus meerprijs.

>Vive heeft losse trackers
Kan ook met extra Oculus touch controllers ( niet dat ik daar behoefte aan heb).

>Vive krijgt Knucles controller
Duidelijk geinspireerd door. Maar leuk, toch - tenminste een bruikbare controller dan voor complexere games.

>Vive is superieur in roomscale.
Klopt, dat zei ik ook.. Maar als je geen roomscale speelt (racegame, spacesim) heb je daar weinig aan.

Je hoeft niet zo defensief te worden, ik geef alleen aan dat in mijn situatie ik de voorkeur geef aan de Oculus - met als hoofdreden comfort... De oculus kan ik een werkdag op m'n kop houden - bij de vive ervaar ik fysiek pijn na een uur als developer.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 12 oktober 2017 18:20]

De Oculus-touch controllers zijn definitief beter das de vive-wands - dat is niets eens meer te vergelijken. Vive-wands zijn toegeveven wel aardig voor "eenvoudige spelletjes" (boogschietten e.d.) maar als het wat complexer wordt is het niet meer te doen.
Absoluut niet mee eens. En iedereen met Vive wands weet ook wat ik bedoel: In VR wil je dat je controllers zoveel mogelijk het gevoel simuleren van het object wat je in VR beet hebt. Als je een in VR een pistool beet hebt, dan wil je dat je controller aan voelt als een pistool. Hetzelfde geld voor bv. een tennisracket, een zwaard of een pool cue. En laten de Vive wands dat nu veel beter te vertalen dat de Oculus controllers. De Oculus controllers zijn veel te klein en te 'ergonomisch' omdat gevoel goed te vertalen.

Ik zou zeggen: Probeer Eleven: table tennis maar is. Speelt vele malen lekkerder met de Vive wands dan met de Oculus Touch. Waarom? Omdat de vom van de Vive wands veel meer overeenkomen met echte tafeltennis badjes.
En probeer jij dan even te frisbeeen en elk andere vorm waar je je handen ziet/gebruikt.
Handen zien is een gimmick waar je heel snel op uitgekeken bent. IRL kijk je toch ook niet bij elke handeling naar je handen? Waarom zou dat in VR ineens wel interessant zijn?

Ow, en een frisbee pakken is geen probleem hoor. Daar heb je op de Vive controller 2 hele mooie side buttons voor. ;)
Ah het is een gimmick! Ik wil je dan ook niet horen als de knuckle controllers op markt komen.
Ik bedoel, je wandjes zijn immers het beste op deze planeet!
Dat klopt! Ik ben ook helemaal niet geinteresseerd in die controllers. ;)
Lees even goed: Vive-wands zijn leuk voor *eenvoudige* spelletjes, zoals boogschieten...
Tennis, zwaard e.g. vallen daar wat mij betreft ook onder. Zodra je knoppen nodig hebt heeft de vive er te weinig - en ook missen gestures.

Voor eenvoudige experiences lukt het prima, maar zodra je iets complexes wilt ( stel een RPG waar je items door menu's wil slepen oid) gan is de vive-wand gewoon zwakker.

De visualisering van de handen bij Oculus touch heeft definitief een toegevoegde waarde. Je voelt je veel meer thuis in VR als je dat ziet en dat is zeker voor nieuwelingen zeer prettig.

>Als je een in VR een pistool beet hebt, dan wil je dat je controller aan voelt als een pistool.
Voor een tennisracket kan ik me voorstellen dat de vive-wand prettiger is, maar juist voor deze specifieke situatie zou ik de touch de voorkeur geven als de handen netjes gevisualiseerd worden lijkt me dat een veel betere ervaring. Maargoed, ieder het zijne.

>Daar heb je op de Vive controller 2 hele mooie side buttons voor. ;)
Side-buttons zijn mij te onhandig, die krijg ik niet goed genoeg ingedrukt. Het klikt niet lekker.

[Reactie gewijzigd door rboerdijk op 12 oktober 2017 18:24]

Vive wordt tegenwoordig met nieuwe straps geleverd waardoor die ook een Headphones heeft. Is zelfs met een add-on draadloos te maken!!

Wat bedoel je overigens met minder mogelijkheden. Rift is juist de gesloten variant van de 2? De Vive heeft juist heel veel extra mogelijkheden die je niet op Rift hebt.
Nee, die wordt niet standard geleverd met de nieuwe strap, dat is alleen de duurdere businessversie die standaard geleverd wordt met de nieuwe headstrap. Mogelijk dat de volgende consumenten SKU van de vive dat wel gaat doen, maar op dit moment dus nog niet.
Uhm de Rift is helemaal niet de gesloten variant van de 2, bij de Rift heb je juist extra keuze, je kunt juist alle (exclusieve) games van de Oculus store spelen, maar ook die van SteamVR. (maar tegenwoordig kun je wel via een externe tool ook op de vive de meeste Oculus Store games spelen, maar dat is geen officiele tool).

Dan noem dus maar eens welke 'veel extra mogelijkheden' je met de vive hebt die je bij de Rift niet hebt.
(Ik zeg overigens niet dat de Vive slechter is)
Fov van de Vive is ook groter, Vive heeft veel minder last van Godrays.

Daarnaast is het 'de Vive is zwaarder' argument niet houdbaar meer. De Vive werkt met itteratie's en de laatste versie is qua gewicht bijna net zo licht als de OR.
De Fov van de vive is helemaal niet groter, ja in de hoogte, waar de oculus juist weer in de breedte (en dat komt omdat de vive de panel vertical heeft geplaatst waar Oculus dezelfde panels horizontal heeft geplaatst).
En ook de OR werkt met itteraties. Maar je hebt gelijk, het verschil in gewicht is niet meer zo groot als voorheen.
Dat ging over sales, niet over welke het betere product zelf is, en sinds de summersale is de verhouding behoorlijk veranderd, en met de huidige vaste prijsverlaging zal dat alleen nog maar meer uitlopen. Ook zijn veel cijfers gebaseerd op Steam, maar blijkbaar waren een hoop gebruikers die helemaal geen steam gebruikte. De laatste grafieken van Steam laten zien dat Oculus inmiddels (net na de summersale) behoorlijk is ingelopen op de vive. En dat zal dus alleen maar meer worden indien HTC de prijs niet nog verder verlaagd om in de buurt te komen van de huidige prijs van de Rift.
Ook dat is een mening. Ik heb ze beiden gebruikt en ik vind het afhangen van de gebruikssituatie. Als je spellen speelt waarbij je een geweer in je handen hebt, dan vind ik de Vive-controllers daar echt veel beter geschikt en heb je meer het gevoel dat je een gun in je handen hebt. Van de Rift-controllers vind ik het 'pookje' veel fijner dan de touchpads van de Vive.

In de praktijk maakt het mij niet zo heel veel uit moet ik zeggen. Als je eenmaal in een spel zit, dan maakt het mij geen bal uit welke controller ik in mijn handen heb.
Bedankt voor je uitgebreide stuk tekst!
Dit geeft het een en andere duidelijk weer hoe het er nu voor staat tussen de Rift en Vive :)
Indd, DAT is denk ook wat ik wil, eigenlijk verschil tussen vive en rift is beetje maar als t gaat om de expierence is t denk hetzelfde.
[...]


"allerlei kabels" een usb kabel bedoel je, die is prima weg te werken.
Voor de Vive betaal je ook meer, niet zo gek dat er dan ook een 2de camera' bij zit geleverd.
Tja draadloos, voor de Rift zijn ze er even hard mee bezig (https://www.youtube.com/w..._continue=1&v=ABxluv1FlD4 in 2013 voor de DK2 zelfs)

Die Knuckles controller zien er idd wel tof uit ( mag je natuurlijk ook nog los gaan aanschaffen als je al een Vive hebt terwijl de Rift al gebruiksvriendelijke controllers heeft.)
Dat is wel de boel wat bagatelliseren. Als je kijkt naar het topic op GoT over de OR dan gaan een groot deel van de gemelde problemen over USB aansluitingen, verlening van USB kabels en het kopen van USB kaartjes omdat de porten op het moederbord niet voldoen.

Het gebruik van zoveel USB porten, die ook nog eens problemen geven, is wel 1 van de minder doordachte kanten van de OR.
Daarnaast kan je met de Rift gewoon 4 censoren gebruiken voor roomscale tracking, dit werkt bij mij probleemloos en is echt nauwkeurig!
Ja, met extra hardware is alles beter te maken!

Dan doe ik een upgrade van de Vive met draadloze zender, DAS headset en 6mm covers.

En zie daar: Je hebt een headset die op ALLE fronten beter is. Comfort is met de uitbreiding beter. Beeldkwaliteit is beter. tracking is beter. Controllers zijn beter. Dus als je maar geld genoeg hebt en bereid bent om uit te breiden, dan wint de Vive op alle fronten.
"goed uitziende videos"?

Ik heb het over gameplay kleppers zoals The Mage's Tale, Lone Echo en Robo Recall, die full length singleplayer ervaringen bieden met solide gameplay en story.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 13 oktober 2017 10:16]

Sorry maar 2u vind ik geen full length. Zeker voor 30 euro.

Begrijp me niet verkeerd, het zijn mooie spellen maar de manier waarop het geld gespendeerd wordt beperkt de creativiteit.
2 uur? Over welk spel heb je het dan juist? En wat bedoel je met "de manier waarop het geld gespendeerd wordt"?

[Reactie gewijzigd door boe2 op 13 oktober 2017 12:13]

Robo Recall. Lone echo nog niet aan toegekomen.

Ik bedoel als een aantal mensen mogen kiezen wat ze mooi vinden en waar dus het geld aan gespendeerd wordt dan wordt het doel die mensen te pleasen, en niet een zo gaaf/lang/baanbrekend/uniek spel te maken dat om die reden verkoopt. Je beperkt dus de creativiteit en gaat alleen maar voor geliktheid (sterker nog, verdere updates e.d. boeien niet,je hebt geld toch al binnen en dat ga je toch nooit terug verdienen, relatief gezien).

Daarnaast creŽer je artificiŽle schaarste en hinder je zo innovatie.
Door spellen te sponsoren creer je artificiele schaarste en hinder je innovatie?

Sommige mensen kan je nooit plezieren.
Het gaat niet om mij plezieren. Het gaat mij om de toekomst van VR. Iedereen die een beetje verstand heeft van zaken kan zien dat deze aanpak funest is.
Laat de Vive nu net ook alle Rift games kunnen spelen :)
Klopt, en hopelijk zonder omwegen in de toekomst. Blijft wel dat de beste games niet hadden bestaan als Oculus er geen miljoenen dollars tegen had geworpen.

Enneh 2 uur voor robo recall? Na 2 uur had ik nog niets eens door hoe het combosysteem werkt.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 13 oktober 2017 15:08]

Maar je vergeet wel 1 van de grootste hekelpunten van de OR: USB poorten. Kijk hier in het OR topic. Heel veel mensen die toch problemen ondervinden en moeten gaan klooien met losse USB kaartjes.
Roomscale is nog steeds het zwakke punt van OR. OK, op een oppervlakte van 2x2 werkt het aardig. Maar heb je het weleens geprobeerd op een oppervlak van 5x5 meter? Werkt voor... uhhh... geen meter!

Overigens komt het driften van de Vive door een verkeerde afstelling of door het doorzakken van de lighthouses. Als je dat goed insteld heb je absoluut geen last van drifting.

Over heel veel zaken kan je discussieren. Maar de tracking is gewoon meetbaar beter bij de Vive...

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 12 oktober 2017 19:48]

Nee, ik heb het niet geprobeerd op 5x5 meter, want zelfs bij ons op kantoor hadden wij niet zoveel ruimte beschikbaar (zonder dat we onze hele cursusruimte moeten ontdoen van alle tafels. Maar zelfs dan nog kun je dat helemaal niet bij de vive zonder dat je een laptop op je rug moet plaatsen aangezien de kabels daarvoor te kort zijn.
Sowieso zijn er maar weinig mensen die meer dan 3mx3m ruimte hebben (hell de meeste mogen al blij zijn als ze er 2.5x2.5 voor vrij kunnen maken).
Zou liever ook maar 1 type tracking zien zodat je simpeler verschillende headsets/controllers kunt gebruiken, en dan ook het liefste degene die het makkelijkst neer te zetten is, en dat is zoals je aangeeft wel de lighthouse. Maar vergis je niet in hoe nauwkeurig de tracking van de Oculus is, die is wat betreft voor de doorsnee gebruiker net zo goed als die van de vive.
Wil je de beste VR-ervaring? Vive.
Klopt, de beste ervaring is nog steeds te vinden op de Vive. Maar dan moet je wel je portemonnee trekken en je budget flink oprekken.

Het 'betere' zit em in de upgrades die te krijgen zijn voor de Vive en die OR niet heeft.
-DAS headset- Zorgt voor een beter zit comfort dan de Oculus!
-6mm VR covers - Zorgen voor een groter FOV. En ook heel belangrijk: De sweetspot word groter.
-TPcast - wireless set voor de Vive. Hoef ik verder niet uit te leggen
-Vive Puck - losse controller puck die je kan koppelen aan huishoudelijk spul. Plak de puck op je hond/kat en deze bevind zich ineens ook in je VR wereld.

Dus ja, Vive is in potentie nog steeds de betere headset. Als je maar geld genoeg hebt.

Zonder al de upgrades liggen beide headsets zo dicht bij elkaar dat er geen duidelijk winnaar is.
Lol, dat zeg ik toch zelf ook al? Als je de portemonnee maar trekt word meer mogelijk. Maar als je die trekt, heb je dus wel een headset die BETER zit dan de Oculus.
Daarnaast is het effect van de 6mm covers op de Vive kleiner omdat de standaard Oculus covers dunner zijn dan de standaard Vive covers.

Wat betreft TPcast: wat je post is een aankondiging. Voordat die in Europa beschikbaar zijn, zijn we weer een half jaar verder.

Vive puck heeft geen expliciete ondersteuning nodig. Word gewoon gezien als extra controller. Er moet echter wel een implementatie in de game zijn die dat gebruikt. Daarnaast: Hij is wel degelijk beschikbaar (alhoewel... hij is momenteel uitverkocht! :+ ). Weliswaar 'enkel' voor ontwikkelaars maar het schijnt dat die 'eis' nauwelijks word gecontroleerd. Zat non-devvers op reddit die er 1 hebben weten te bemachtigen.

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 12 oktober 2017 19:53]

Ik ben een fan van Elite Dangerous en ik denk dat ik, zelfs met al die upgrades, liever Elite op een rift speel.
Verder is het een beetje persoonlijke voorkeur. Wil je de beste VR-ervaring? Vive. Wil je een nagenoeg zelfde ervaring maar goedkoper voor af en toe? Rift.
Ja, ik wil meer gewoon beetje soms vr spelen, zoals arizona sunshine, richies plank expierence, enz.
Ik vraag me af of dit ook slim is om te doen: https://www.engadget.com/...vr-gaming-mobile-headset/ of gelijk voor een rift gaan
ja, laat ik maar eerst ff kijken hoe t zit met mn verjaardagsgeld :P
Check mijn edit ;)

/Edit: Oh, misschien reageerde je daar al op.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 12 oktober 2017 13:42]

Nee, bedoelde ik kijk eerste wel hoe het zit met geld voordat ik ga beslissen wat ik koop

Ik heb de vive al bij alternate en first look festival geprobeerd. K zou als t keer kan ergens de rift willen proberen :P
Die heb ik aan een vriend gegeven omdat ik hem niet echt gebruik. Sorry en succes met je keuze!
Afwachten wat mixed reality gaat doen. Wel fijn dat er nu meer concurrentie is. Hoe meer spelers in de markt des te goedkoper de producten gaan worden.
Zelf ben ik voorstander van de Vive omdat die de beste tracking heeft. Hoor dat mixed reality tracking doet d.m.v. de camera's in de bril. Als je handen niet in het zicht zijn van de camera zie je je handen dus niet.
Hoor dat mixed reality tracking doet d.m.v. de camera's in de bril. Als je handen niet in het zicht zijn van de camera zie je je handen dus niet.
Heb ik ook gehoord ja. Lijkt me ook niet zo immersive om mee te gamen.
Zelf ben ik voorstander van de Vive omdat die de beste tracking heeft.
Oh ja? Is die van oculus slechter?

[Reactie gewijzigd door Xypod13 op 12 oktober 2017 14:09]

Voor room scale is de Vive beter imo. Bij Oculus "moet" je 3 Rift Sensors hebben om room scale op te kunnen zetten. Het zou ook met 2 sensors lukken maar in de setup van de Rift hebben ze het over 3 sensors. klik
Merkte dat het net iets minder werkt dan bij de Vive toen ik bij een maatje van me was.
ja maar jij had t over tracking, niet room scale of niet
De tracking in de room scale :)
ja ok, maar hoezit t met tracking in algemeen? verchil?
De vive maakt gebruik van de lIghthouses die werken met alleen stroom en de rest is draadloos.
De Oculus maakt gebruik van de Rift Sensors die je op je USB poort moet aansluiten. Volgens mij moeten deze ook nog eens USB 3.0 zijn.
Tracking is op beide prima alleen heeft de Vive een voordeel wanneer je gebruik maakt van room scale voor mijn gevoel.
Neen, ze hoeven geen USB 3.0 te hebben, Ik heb zelf 3 sensoren en 2 van die zijn gewoon op usb 2.0 aangesloten en werken zonder probleem. Moet wel bij zeggen dat je een actieve USB verleng kabel nodig hebt als je die sensoren ver van PC wilt zetten (dus geen gewone usb verlengkabel). Maar die actieve usb kabels kosten echt niet veel (14 euro voor 10m op ebay).
In principe kun je alles met de Rift spelen wat de Vive beschikbaar heeft. Uiteraard met de enige beperking dat de controllers anders zijn maar dat is het voordeel van de manier waarop Valve alles 'open' aanbiedt.
Nope, er zijn aardig wat games die ik niet kan spelen, ze starten wel op, maar de controllers zijn dan niet ondersteund zoals je al aangeeft, dat is voor mij dus niet speelbaar.
Ik kan het verkeerd hebben maar de Rift controllers horen dus gewoon met SteamVR games te werken. Ik weet sowieso van ene paar SteamVR games dat ze werken met de Rift Touch controllers, omdat ik dit heb geprobeerd.
Ja een paar wel, maar een aantal ook niet, ik heb het altans niet werkend gekregen en bij de games staat ook vermeld dat het geen ondersteuning heeft.
Dit is niet dezelfde set als die begin juli aangeboden werd.
Ik heb hem in juli besteld een week nadat de summersale aangekondigd werd en ik heb dit pakket + xbox one controller gekregen.
Een collega heeft hem op het einde van de summersale gekocht, maar daar zat de xbone controller al niet meer bij.


Edit: typo's
Dat komt omdat het eerste deel van de summersale werd gestart met de duurdere oude box. Toen die voorraden op waren gingen ze over op de nieuwe package.
Die met Xbone controller is een doos van voor de bundel en bestaat uit 2 dozen. Toen die op waren zijn ze over gegaan naar een enkele doos met daarin ook de touch controllers.
De summersale ging zo hard dat alleen de eerste mensen die toen bestelde nog de uitgebreide set kregen, ongeveer op de helft ervan is het overgegaan op de set die nu ook beschikbaar is.
En dat was voor mij ook de reden om em niet te bestellen, want die originele set was veel interessanter dan die nieuwere set, want een losse xbox-controller met wireless dongle kost los al weer zo'n 70+ euro, dan ook nog die extra remote die je erbij kreeg, en die rockbandaddon en nog een extra kabel.
Dan heb je het voor een mooie prijs gekocht. Wel benieuwd of het dezelfde set is geweest als die ik in november 2016 kocht.

Voor § 699 had ik de Oculus bril + 1 sensor + 1 guitargrip + 1 Xbox Wireless controller + de dongle.
Voor § 199 had ik de twee touch controllers + 1 sensor

Totaal dus § 898 betaald waarbij de summerdeal 50% korting op deze prijs gaf.
Ik heb inderdaad dezelfde set als jou gekocht voor 450 euro. Vond het zelf ook een erg mooie prijs.
Ik denk dat de prijs nog 100 Euro moet zakken om helemaal mainstream te worden. Overigens moet niet vergeten worden dat je voor een vergelijkbaar product als de Vive te krijgen wel nog een extra sensor erbij moet kopen.

Zo bekeken is de werkelijke nieuwe prijs dus §520,-

Nou hoef je die sensor niet te kopen, maar het is vaak wel aan te raden.
Eh sowieso is dit nog lang niet mainstream want je hebt een behoorlijk duur computer systeem nodig om goed VR te spelen.
In vergelijking met een console. We hadden het over mainstream.
Nouja, met mainstream bedoel ik vooral mainstream onder PC-gamers. Ik had het tenslotte over de kosten va de Rift.

En hoewel er misschien meer mensen op een console gamen dan op een PC, is PC-gaming ook redelijk 'main-stream'. Het is geen product dat alleen een heel klein aantal mensen heeft.

Om even naar de hardware te kijken. Een GTX1060 voldoet prima (gebruik ik momenteel). Zodra de volgende generatie (1160) er is zijn de 1060 iets dat je in een budget tot gemiddeld PC-systeem zal zetten. Dus geef het een jaartje en als je dan een budget / gemiddelde game-PC koopt / bouwt kan die al prima met VR overweg.

Nog mooier is dat een volgende generatie vr mogelijk helemaal niet een veel zwaardere PC nodig heeft. De resolutie zal wel flink omhoog gaan, maar door eye-tracking in te zetten hoeft niet heel veel meer resolutie gerendert te worden. Zie ook: https://www.theverge.com/...smi-eye-tracking-siggraph

[Reactie gewijzigd door Devata op 12 oktober 2017 23:36]

Voor Windows MR 60Hz voldoet de interne GPU van een 7th generatie Intel processor al.
Of een 150 euro GTX1050Ti voor 90Hz.
Is of komt dichtbij mainstream hardware.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*