Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel-documenten tonen introductiedata meer Coffee Lake-cpu's en chipsets

Door , 28 reacties

GamersNexus heeft slides met het introductieschema van Intel voor de komende maanden gepubliceerd. Begin 2018 komen er nieuwe Coffee Lake-chips en worden de H310-, H370- en B360-chipsets geļntroduceerd. De Gemini Lake-socs voor de budgetmarkt komen eind oktober.

In het eerste kwartaal van 2018 zal Intel volgens de documenten meer Coffee Lake-processors voor desktops presenteren, met 2, 4 en 6 cores. Om welke modellen het gaat is nog niet bekend. Vorige week presenteerde Intel de eerste zes modellen: twee Core i3's, twee i5's en twee i7's. De introductie van de nieuwe cpu's gaat gepaard met de komst van nieuwe chipsets: H310, H370 en B360. Deze zullen de basis vormen voor moederborden die goedkoper zijn dan de high-end Z370-varianten die vorige week samen met de eerste cpu's werden aangekondigd.

Intel zal in het tweede kwartaal van 2018 Coffee Lake-cpu's met vPro aankondigen voor de zakelijke markt. Deze introductie gaat gepaard met de komst van de Q360- en Q370-chipset. In deze serie komen ook cpu's met 6, 4 en 2 cores.

Ook verklappen de documenten de komst van de Intel Optane SSD 900P. Dat is een add in card, die op de markt komt met capaciteiten van 240GB en 480GB. De ssd's zullen op 27 oktober gepresenteerd worden in een samenwerking met de makers van de game Star Citizen.

Op de slides staat verder een introductieperiode van 23 oktober tot en met 7 november voor Gemini Lake. Het gaat om quadcores en dualcores met tdp van 10W die in bga-varianten als J5005, J4105 en J4005 verschijnen. Gemini Lake moet de budgetmarkt bedienen en is de opvolger van Apollo Lake.

Begin deze maand verscheen er al een benchmarkresultaat van SiSoftware Sandra van een Pentium Silver N5000, een notebook-soc van de Gemini Lake-generatie. De chip heeft een kloksnelheid van 1,1GHz, net als de Pentium N4100 van Apollo Lake, maar zet hogere scores neer, op gpu-gebied na, constateerde CNX-Software toen.

  Intel Pentium N5000 - Gemini Lake (vermoedelijk) Intel Pentium N4200 - Apollo Lake Delta
Processor Arithmetic 31,11 GOPS 21,42 GOPS 1,45x
Processor Multi-Media 44,65 MPix/s 41,38 MPix/s 1,08x
.NET Arithmetic 11,5 GOPS 7,31 GOPS 1,57x
Processor Crypto 2,8 GB/s 1,41 GB/s 1,99x

Volgens Fanless Tech bevat Gemini Lake dan ook dezelfde Gen9-gpu als Apollo Lake. Volgens de site krijgen chips wel verbeterde Goldmont Plus-cores met 4MB in plaats van 2MB cache en ondersteuning voor ddr4. Daarnaast zou wifi en bluetooth deels geïntegreerd zijn op de soc. Intel claimt in een slide die een AnandTech-gebruiker publiceerde dat het verplaatsen van media access control voor besparingen wat betreft verbruik, kosten en omvang zorgen. Ook Cannon Lake zou op een dergelijke wijze 2x2 wifi-ac en bluetooth 5 geïntegreerd krijgen.

GamersNexus zegt de documenten gekregen te hebben van een bron die banden heeft met een toeleverancier. Ook andere bronnen uit de industrie zouden de informatie bevestigd hebben. Wel merken zij op dat Intel zijn roadmaps op dit moment vrijwel maandelijks aanpast en dat de data dus kunnen afwijken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-09-2017 • 09:07

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Ik ben licht onder de indruk. Wel zelfde clocks maar significant hogere prestaties op plekken waar dit nodig gaat zijn (zoals encryptie bijvoorbeeld). Op grafisch gebied loopt Intel alleen nog wel ver achter op bijvoorbeeld AMD apu’s. Het is apleen niet alsof je er op gaat gamen ofzo. Dus alles waar je een beetje fatsoenlijk desktop op hogere resoluties mee kunt laten zien is voldoende. 4K film zou echter wel leuk zijn. Een mobiele SOC kan dat al prima (zelfs editing) dus waarom een high entry Intel proc niet is voor mij dan een retorische vraag. Het kan wel, maar het zorgt ervoor dat mensen niet zo snel een duurdere versie kopen.
Als je met 4K film doelt op deskop CPU's, de Kaby Lakes kunnen met de ingebouwde GPU zelfs 10bit 4K materiaal afspelen. ;)
Jammer dat DP en HDMI 2 dan meestal weer niet op moederborden zitten.
Nu ben ik niet de beste met alle code's die tegenwoordig bij elk product/onderdeel worden vermeld.
Maar dit wordt wel door de Coffee Lake 300 series chipset ondersteund, ik zie daar HDMI 1.4 voorbij komen en HDMI 2.0a namelijk.

- Media, Display & Audio
DP 1.2 & HDMI 1.4
HDCP 2.2 (HDMI 2.0a w/LSPCON)
HEVC & VP9 10-bit Enc/Dec, HDR, Rec.2020, DX12
Integrated Dual-Core Audio DSP
SoundWire Digital Audio Interface

Bron

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 september 2017 14:13]

Dat is wat de chipset ondersteund, niet per se wat echt op moederborden terecht komt.
Dat heb je goed, daar heb ik ook op zitten zoeken namelijk (chipset).
Het is dus niet zo dat de CPU dit ondersteund, maar dat dit door de chipset wordt afgehandeld.
En dat is dan ook wel even handig om in mijn reactie hierboven erbij te vermelden lijkt mij zo.
Thx voor het melden, Top :)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 september 2017 15:43]

Het lijkt me sterk dat je een moederbord kan bouwen waar wel HDMI op zit maar geen HDMI 2.0 als de chipset dat wel ondersteunt. Hoe ga je iets op het bord aanbrengen wat die versie beperkt tot 1.4???
HDMI 2 wordt met een DP -> HDMI convertor (LSPCON) gedaan en die wil nog wel eens wegbezuinigd worden..
De chipset zelf doet dus helemaal geen HDMI 2.
Zelfs een normale DP uitgang is vaak niet te vinden, jammer genoeg.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 september 2017 15:46]

Maar als je geen HDMI hebt dan zit er mini-DP, daar kan toch net zo goed 4k overheen (aangezien dat onderdeel is van 1.2)?
Maar als je geen HDMI hebt dan zit er mini-DP,
DVI en/of VGA.. meestal, zeker op wat minder high-end planken.
En dan heb je weer een DP -> HDMI adapter nodig als de monitor / TV geen DP ingang heeft.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 september 2017 17:08]

Maar dat is toch inherent aan de chipset? Of worden er daadwerkelijk zo veel mobo's gemaakt waar een DP 1.2 chipset op zit maar met Vga en dvi? Volgens mij niet.
Maar dat is toch inherent aan de chipset?
Nee, kijk maar eens naar H170 borden.
Ik weet ook niet hoeveel de chipset ermee te maken heeft aangezien de GPU in de CPU zit.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 29 september 2017 19:24]

Nou Skylake niet dat weet ik wel, mijn 6200u i5 doet dat echt voor geen meter, alleen in VLC maar in edge of chrome kan ik 4k en zelfs 1440p het beste vermijden.
Het is een van de features die Intel expliciet vermeldde bij Kaby Lake, dus zo raar kijk ik er niet van op dat Sky Lake het niet kan. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 september 2017 22:23]

Ja dat is zo, maar toch 1440p had als t aan mij licht toch nog wel gekunt, zit dan direct op 90~100cpu load met een 30fps 1440p video dus da's niet bepaald goed, 1080p zit ik op 15~15%load vest gek op zich
Ik wacht op de quad core macbook pro 13" (zonder Touchbar). Schijnt een 40% upgrade te zijn qua performance tov huidige dual core. Het betreft deze processor: Core i5-8250U. Dit is een 8th generation core gebaseerd op Kaby Lake. Dus 8-th generation Core betekent niet automatisch Coffee lake.

Ander dingetje met macbook pro's is 32GB geheugen mogelijkheid. Eigenlijk verwacht ik deze herfst nog wel een Macbook pro update om deze reden en dan zullen ze de 13" ook wel van een Coffee lake quad core voorzien worden. Edit: Dit is alleen mogelijk met Coffee lake, de laptop procs worden in 2018 verwacht.

Voorlopig maar even afwachten...

Begrijp nu dat de Dell XPS-13 al voorzien is van een Core i5-8250U, dan zal de update van de Macbook pro 13" ook wel snel volgen. Voorlopig maar niet kopen dus...

[Reactie gewijzigd door alfredjodocus op 29 september 2017 12:29]

Hoe zit het nou met de release dates? Ik was eigenlijk van plan up te graden naar de 7700k maar als de 8700k binnen een maand (ik dacht 5 okt te hebben gelezen) verschijnt wacht ik daar net zo graag op. Maar zijn er dan ook voldoende moederborden beschikbaar met de vereiste chipset (z370)?
In principe moeten de eerder aangekondigde cpu's waaronder de 8700K inderdaad vanaf 5 oktober verkrijgbaar zijn. Net als de moederborden met Z370 Chipset. Over hoe goed de initiele batch verkrijgbaar zal zijn valt nog weinig te zeggen. In mijn ervaring heeft Intel in de regel genoeg voorraad bij launch, of echter ieder moederbord direct overal op voorraad is ligt aan de betreffende moederbord fabrikant.
Ja, de processoren worden meestal tegelijkertijd uitgebracht met de bijbehorende moederborden. Het is een kwestie van uitzoeken welke je wilt. Uiteraard heb je minder keuze uit verschillende moederborden als het allemaal net nieuw is, maar er zit voor iedereen wel een bord tussen.
Ik vind het toch een beetje vreemd dat ze wachten met de H370 chipset, dat is toch meestal een afgeslankte versie van de Z370. Waarom moet dat langer duren dan? Meestal koop ik een mainbord met H chipset want overklokken interesseert mij gewoon niet. Stel dat ik nu mijn pc wil vervangen ben ik dus verplicht een half jaar langer te wachten of meer geld uit te geven voor functionaliteit die ik nooit zal gebruiken.
Je bent niks verplicht.

Typisch zorgt dit dat men kan volgen met de vraag.
Stel dat ik nu mijn pc wil vervangen ben ik dus verplicht een half jaar langer te wachten of meer geld uit te geven voor functionaliteit die ik nooit zal gebruiken.
Waarom zou dat moeten? Je kunt ook een AMD systeem kopen, of gewoon een systeem met de huidige 7e generatie Intel CPU.
Daar doelde ik ook juist op, er komen dus nog meer nieuwe coffe lake cpu's kortom eerst de zakken vullen aan deze 6 modellen, en over 2 maanden weer nieuwe Coffe lake cpu's die weer iets sneller zijn dan de huidige groep die er aankomt. En daar vervolgens weer hun zakken mee vullen. Omdat ze iets sneller zijn dan.......

Ik was van plan de I7 8700k te kopen, maar als er weer andere komen heb ik alweer zo iets van wachten of kopen. Intel komt altijd met een naaistreek, dus hier zal dan ook wel iets achter zitten.

De link die je gaf, daar staat bijna alles processors in de zelfde periode uitkwamen, dat Intel dit nu niet doet zegt alweer genoeg voor mij dat de I7 8700k een miskoop kan worden voor wat nog moet uit komen

[Reactie gewijzigd door Rdnbnw op 29 september 2017 14:57]

Waarom kies ik ook weer voor AMD - juist - daar is het zo dat je niet voor elke nieuwe reeks een nieuwe socket nodig hebt... En daar is het gamma wel overzichtelijk. Tijd dat Intel eens goed gaat nadenken denk ik dan...
Als ik het goed begrijp is er niet een nieuwe generatie in 1e kwartaal 2018, maar wordt coffee-lake gefaseerd uitgerold van nu tot in Q1 2018.
Ik hoop dat je gelijk heb, nog meer coffe lake cpu's zie ik alleen maar als nog meer geldklopperij. Maar zoals hardware info het omschrijft krijg ik het beeld van geheel nieuwe coffe lake lijn naast de bestaande 6 modellen al. Zie:

In het eerste kwartaal van 2018 zal Intel volgens dedocumenten meer Coffee Lake-processors voor desktops presenteren, met 2, 4 en 6 cores. Om welke modellen het gaat is nog niet bekend. Vorige week presenteerde Intel de eerste zes modellen: twee Core i3's, twee i5's en twee i7's. De introductie van de nieuwe cpu's gaat gepaard met de komst van nieuwe chipsets: H310, H370 en B360. Deze zullen de basis vormen voor moederborden die goedkoper zijn dan de high-end Z370-varianten die vorige week samen met de eerste cpu's werden aangekondigd.

Het stukje 'meer coffe lake processor voor de desktops' 'om welke modellen het gaat is nog niet bekend' en 'met de introductie van de nieuwe CPU gaat gepaard met komst van nieuwe chipsets H310 H370 en B360' krijg ik toch het idee van nieuwe coffe lake cpu's

De I7 en I5 va coffe lake komen in oktober uit. Dus welke 6 core zou er dan nog in 2018 moeten uitkomen. Ieder geval geen van de al bekende modellen

[Reactie gewijzigd door Rdnbnw op 29 september 2017 12:53]

Nouja, in oktober komen er maar 2 i7's en 2 i5's uit. Over het algemeen heeft Intel echter een heel uitgebreid product-aanbod met veel SKU's. Zie bijvoorbeeld alle i5 modellen van de 7e generatie:
https://ark.intel.com/pro...-Intel-Core-i5-Processors